Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite arvonlisäverolain muuttamisesta perusvähennyksen osalta, 3 a §. Työvaltaisten palvelualojen erikoisongelmia on yritetty ratkaista EU-tasolla pohtimalla mahdollisuuksia alentaa näiden arvonlisäverokantaa. Poikkeavien verokantojen soveltaminen eri toimialoilla mutkistaisi kuitenkin käytännön soveltamistilanteita ja lisäksi heikentäisi mahdollisuuksia yleiseen verokantojen alentamiseen. Arvonlisäverokantojen eriyttämistä neutraalimpi vaihtoehto olisi suunnata kaikille yrityksille arvonlisäverotuksen perusvähennys. Vähennys olisi samalla pienyrityksille korvaus valtion puolesta suoritetusta verojenkeruutehtävästä. Verovelvollisen liiketoiminnan rajan sitominen perusvähennyksen määrään lieventäisi myös verovelvollisen liiketoiminnan rajan ylittämisen vaikutuksia. Tämä tavoite sisältyy myös Lipposen kakkoshallituksen ohjelmaan.
Tekemäni lakialoitteen mukaan arvonlisäverotuksessa tulisikin ottaa käyttöön pienille yrityksille asteittain aleneva perusvähennys. Suomessa ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa sellaisesta liiketoiminnasta, jonka liikevaihto jää alle 50 000 markkaan. Neutraaliussyistä raja on asetettu matalammaksi, sillä verottomuus saattaa aiheuttaa kilpailuhäiriöitä. Verovelvollisuuden määrittelyyn ei liity muita huojennuksia. Rajan ylittyessä veroa on maksettava myös siitä myynnin osasta, joka jää alle 50 000 markan rajan. Tästä johtuen yritykset saattavat karttaa liiketoiminnan kasvua tämän rajan yli. Suomen Yrittäjäin tekemän selvityksen mukaan pienyrittäjällä onkin nykyisessä käytännössä voimakkaat kannustimet jäädyttää liikevaihtonsa 49 999 markkaan, ellei ole mahdollisuutta kasvattaa samalla liikevaihtoa 150 000 markkaan. Perheellisen yrittäjän tulisi kasvattaa liikevaihtonsa vastaavasti 200 000 markkaan, jotta kasvu kannattaisi.
Tekemäni aloitteen mukaan tulisi kaikille pienyrityksille suunnata asteittain aleneva arvonlisäverotuksen perusvähennys. Vähennystä voitaisiin pienentää asteittain yrityksen tilitettävien arvonlisäverojen kasvaessa. Tällöin myös verorasitus muodostuisi liukuvasti täyteen määräänsä.
Mallin etuna olisi, että se ei erottelisi yrityksiä sen mukaan, miten arvonlisä on aikaansaatu, vaan vähennyksen suuruus olisi aina suhteutettu yrityksen omaan tilitettävään veroon. Perusvähennys keventäisi suhteellista verorasitusta pienimmissä yrityksissä ja lieventäisi myös verovelvollisen 50 000 markan alarajan ylittämisen vaikutuksia. Ratkaisu helpottaisi yrittäjäksi siirtymistä ja kannustaisi kasvuun nykyjärjestelmää paremmin. Perusvähennyksen avulla verorasitus nousisi liukuvasti täyteen määrään vasta yrityksen liikevaihdon kasvaessa.
Perusvähennys olisi aloitteeni mukaan 20 000 markkaa miinus 0,5 kertaa myynnin vero miinus ostojen vero. Perusvähennys, jossa poistumakerroin olisi ehdotettu 0,5, vähennyksen poistuma-alue 350 000—450 000 markan liikevaihtorajaan mentäessä merkitsisi valtiontaloudelle noin 585 miljoonan markan vähennystä arvonlisäverotuottoihin. Dynaamiset vaikutukset huomioiden nettokustannukset olisivat noin 380 miljoonaa markkaa. Tämä sopisi hyvin valtion tämänhetkiseen taloudelliseen tilanteeseen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vain ilmoittaa, että kannatan ed. Pekka Kuosmasen aloitetta. Tämä on parasta yrittäjyyden kannustamista Suomessa. Vaikkei oma nimeni ole tässä aloitteessa, haluan tämän kannatuspuheenvuoron liitettäväksi eduskunnan pöytäkirjoihin.
Keskustelu päättyy.