7) Hallituksen esitys perintökaaren velkavastuusäännöstön
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voisi sanoa, että tässä pääsi
puhumaan aivan niin kuin viimeisellä tipalla, tipalla siinä suhteessa,
että tämä hallituksen epäonnistunut,
onneton esitys eduskunnalle perintökaaren velkavastuusäännösten
muuttamisesta ja siihen sisältyvä kakkoskäsittely
on mielestäni sen suuruinen asia, että tämä ansaitsisi
jopa suuremmankin saarnan kuin tässä nyt itse
aion tähän asiaan syventyen ja paneutuen pitää.
Tietenkin tällä on, niin kuin ensimmäisessä käsittelyssä esitin,
suuremmat taustat siinä, että edellinen eduskunta
on useassa lausumassaan todennut, että hallituksen on tuotava
esitys siitä, kuinka vainajan velkoja käsitellään
kuolinpesässä ja kuinka niitä hoidetaan
siellä eteenpäin liittyen siihen, mikä on
velan vanhentuminen ja velan perinnän vanhentuminen. Velka
on perintäkelvoton, jos se on 15 vuotta vanha taikka joissakin
tapauksissa 20 vuotta ja sitä vanhempi. Tämän
osalta tässä, niin kuin olen aikaisemminkin todennut,
hallituksen esitys on ollut epäonnistunut sikäli,
että siinä ei ole syntynyt eikä tullut
tätä kohtaa, missä olisi käsitelty,
kuinka tämä velan vanheneminen tapahtuu kuolinpesän
osalta.
Kuitenkin tämä menettelytapa vielä,
mikä siinä on toteutunut, on ollut uskomaton suoritus,
uskomaton niin, että kun lakivaliokunnan enemmistö,
selvä enemmistö, on tässä asiassa
päätynyt ratkaisuun, missä on todettu,
että velkaa ei oteta kuolinpesässä huomioon
silloin, jos se on muutenkin mennyt perintäkelvottomaksi,
niin tähän sitten on löytynyt hallitusryhmien
johtojen suuri painostus, missä on esimerkiksi keskustan lakivaliokuntaryhmä painostettu
kääntymään sille rintamalle,
että hallituksen esitys on sellaisenaan hyväksytty.
Esityksen pohjana on tietenkin ollut sellainen lähtökohta,
että on saatettu sinne lausuma, missä edellytetään,
että hallitus tuo vielä hyvissä ajoin
tämän eduskunnan aikana uuden esityksen, missä tämä asia
tulee kuntoon, mutta ken uskoo, niin uskoo. Itse en kuitenkaan siihen usko,
että tämä toteutuisi, kun eivät
nämä aikaisemmatkaan lausumat ole tältä osin
toteutuneet.
Tässähän on, niin kuin ensimmäisessä käsittelyssä ed.
Juhantalo sanoi, perintätoimistojen pesänhoitajien
putsausmahdollisuus, voisi sanoa jopa vaurastumismahdollisuus, ainakin
työtä heillä on kaikin mitoin olemassa.
Kun ensimmäisessä käsittelyssä sanoin,
että en ole niitä ensimmäisiä velkojen
anteeksiantajia enkä ensimmäisiä perintätoimien
keskeyttäjiä, niin kyllä kuitenkin näistä asioista
kuoleman pitäisi armahtaa, niin ettei niitä enää sieltä pengota
eikä käännetä.
Jos tätä asiaa voisi katsoa vähän
niin kuin kansanomaisesti parin esimerkin kautta, niin kun kansalle
tätä kerrotaan, niin mitähän
mieltä kansa kuitenkin siitäkin asiasta on: Eteläsuomalainen
johtaja, pankinjohtaja, on joutunut tämän 90-luvun
alun hillittömän ja holtittoman käytännön ja
keskuspankkien ohjeitten mukaisesti jakamaan rahaa pilvin pimein,
ja kun tämä asia on kääntynyt
sitten siihen asiaan, että on huomattu, että tämä pilvin
pimein jako ei ollut oikein, vaikka se on ollut silloisten keskuspankkien
ohjeitten mukaista. Sen jälkeen, kun hän on tästä eroon päässyt,
vaimo tietysti on eronnut ensin, päässyt pankista
sillä lailla eroon, että on jonkin näköinen
sovinto tehty, pankki ei enää näitä tältä johtajalta
karhua, ja asia on jäänyt sille tasolle, sen jälkeen,
kun johtaja muutettuaan uudelle paikkakunnalle, luotuaan uuden hyvän
yhteiskunnallisen uran ja vielä sitten saatuaan
yhden hyvän uuden avioliiton syntymään
siinä, niin kun johtajasta aika jättää,
sieltä löytyykin sellainen perintätoimisto,
mikä alkaa putsata sitä pesää,
mistä tällä uudella vaimollakaan ei ollut
mitään tietoa. Miltä tämä tuntuu
ihmisestä, kun se synnytetään ja katsotaan
näin päin? Tämän osalta voidaan nähdä,
että tämä yhteiskunnallinen vääryys
ja yhteiskunnallinen lainsäädäntöön
perustuva rosvous, jos voisi näin sanoa, ei voi toimia
eikä pelata.
Herra puhemies! Toinen esimerkki Etelä-Suomesta, mennään
kauemmas keskiseen Suomeen. Yrittäjä on 90-luvun
alun laman kautta joutunut kaltoin kohdelluksi. Yrittäjän
puoliso on ollut muodollisesti takaamassa näitä yrittäjälainoja,
ja vaikka perheellä on ollut avioehto, niin yrittäjän puoliso
on joutunut tähän asiaan kaikin tavoin kiinni.
Kaikki on myyty, kaikki on hoidettu, mutta siitä huolimatta
sitä velkaa on jäänyt vielä jäljelle
lukematon määrä. Se ei edes lyhennysohjelman
mukaan, mitä on tehty tai peritään, poistu eikä katoa.
Tämä mummo, jos tätä nimeä voisi nyt
jo käyttää, luovuttaa tämän
kiinteistönsä, minkä hän on
saanut sitten uudelleen säästettyä sen
jälkeen hankkimillaan eläke- ja muilla tuloilla,
lapsenlapsillensa, ja siinä vaiheessa, kun hänestä aika
jättää, sinne syntyykin tämän
vanhan velan perintätoimet. Ulosotossa jo vanhentuneet asiat
kaikki syntyvät sillä lailla, että perintätoimisto
alkaa periä, hankkiutuu pesänhoitajaksi, käydään
samalla oikeutta siitä, onko tämä lahjoitus
lainvoimainen vaiko ei, onko se peräytettävissä,
ja kun aikojen kuluttua syntyy niin, että todetaan, että tämä peräytyminen
ei ole mahdollista, niin kuitenkin tämä pesänhoitaja,
mikä on tullut sieltä perintätoimiston
kautta, on putsannut sen omiin laskuihinsa, ettei siellä mitään
jaettavaa eikä toteutettavaa ole olemassa. Tällaistako lainsäädäntöä täällä halutaan
ja tehdään?
Jos katsotaan, kuinka tämän asian sitten pitäisi
muuten olla olemassa, täällä aikaisemmin
päivällä on puhuttu paljon siitä,
mitä tarkoittaa eläkeläisille taitettu
indeksi ja siihen liittyvät asiat jne. Siinä lyödään
hallituspuolueitten rivejä ojennukseen kepillä ja
kirveellä, mutta siinä asiassa tietenkin on ollut
kysymys sitten samalla myöskin valtiontalouteen liittyvistä asioista.
Tämä pesän ja sen pesän osakkaiden
oikeusvaikutus siihen asiaan ja sen vainajan oikeusvaikutusten puolustaminen
taikka puolustamattomuus on, niin kuin sanoin ensimmäisessä käsittelyssä,
eettismoraalinen asia. Tässä ei valtiontalouden
rahaa kulu pennin vertaa sinne eikä tänne. Jos
voidaan ajatella tietysti ne hyvin toimivat perintätoimistot
ja pesänselvittäjät, jotka sinne kääntyvät, niin
verotulojen kautta ehkä ne maksavat valtiontalouteen vähän
lisäveroa, mutta sama asia myöskin tämän
perintöveron kautta syntyisi sinne pesän osakkaille,
jos he pääsisivät sellaiseen oikeuteen,
mikä heille kuuluukin. Tähän asiaan sitten väännetään,
että tässä voidaan tehdä niin,
että jos tämän vainajan velkoja ei oteta
huomioon tämän kuolemantapauksen jälkeen,
siinä voidaan rikollisella menettelyllä tätä asiaa
edistää ja toteuttaa. En kyllä löydä mistään
sellaista tapaa. Näen tässä salissa itseäni
parempia juristeja, kun itse olen enempi maallikkojuristi. Näen
ed. Vistbackan ja ed. Salon ja toivon, että he voivat niin
kuin perustella tämän asian, onko mahdollista,
että rikollisin toiminnoin voidaan tänne kuolinpesään
näitä omaisuuksia peittää, mutta
käsittääkseni se ei ole, koska kukaan
ei pysty ennustamaan omaa elämäänsä eikä kuolemaansa
muuta kuin oman käden kautta, ja sellaisia tekijöitä täällä kuitenkaan
ei tule eikä synny.
Tässä tietenkin on vähän
nähtävissä se, että kun katsotaan,
että tämä on ollut merkittävälle hallituspuolueelle
sosialidemokraateille kynnyskysymys ja avainkysymys tämä asia
olemassa, niin heidän maailmankuvaansa ei tämän
tyyppinen asia satu eikä mahdu. Lainaankin tässä ensimmäisessä käsittelyssä sosialidemokraattiedustaja
Rönnin käyttämää puheenvuoroa,
jossa hän toteaa: "Olen muuten sitä mieltä,
että kun vanhaan sosialidemokraattiseen perinteeseen joskus
vuosisadan alussa on kuulunut semmoinen tavoite, että ei
perintöoikeutta, niin minä olen sitä mieltä,
että se olisi ihan oikein ja hyvä malli tälläkin
hetkellä." Tässä on nähtävissä oikeastaan
se tavoite, mitä sosialidemokraateilla tässä asiassa
on olemassa, että ihmisen pitäisi elää ja
kuolla niin, että kuluttaa kaiken sitä ennen ja
mitään perittävää ei
ole olemassa. Mutta myöskin voisi sanoa, että ei
niille pesänselvittäjillekään
siinä vaiheessa olisi lanttiakaan siitä pesästä jäämässä,
jos näin puhtaaksi olisi se hoidettu ja tehty.
Pidän erittäin häpeällisenä sitä,
että hallitusohjelmassa puhutaan yrittäjyyden
edistämisestä ja yrittäjien mahdollisuuksien
parantamisesta. Niin kuin aikaisemminkin olen sanonut, potentiaalisia
uusia yrittäjiä tulee yrittäjäperheen
lapsista. Ja kun tämä sanoma kulkee kansalle ja
tuonne eteenpäin, kuinka tätä asiaa katsotaan,
niin ei sitä potentiaalia kovin paljon herkästi
siellä näkyvissä ole olemassa.
Herra puhemies! Jos tässä hallituksen esityksessä on
jotain lievää hyvää, niin tältä osin
tämä menee vuosikymmeniä, valovuosia
taaksepäin. Tässä ei kyllä kunnian
kukko laula, sen sanon, kun Suomen kansa oppii ymmärtämään,
näkemään ja tietämään
tämän. Vanhaa Veikko Vennamoa lainaten voi sanoa,
että kyllä kansa tietää ja ymmärtää,
kun sille tämä asia vain oikein selvitetään.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin muutaman huomion tehdä tästä hallituksen
esityksestä.
Mitä tulee ed. S. Lahtelan käyttämään
voimakkaaseen puheenvuoroon, niin kyllähän — totta
vieköön — tämän nykyisenkin
voimassa olevan lainsäädännön
puitteissa, jos vainajan jälkeen laiminlyödään
perunkirjoituksen toimittaminen tai toimitaan muutenkin huolimattomasti tai
arvottomasti, on mahdollista joutua vainajan velan maksumieheksi
pesän osakkaana. Elikkä eihän millään
lailla voida suojata sitä, että tehdään
karmeita virheitä tai vakavia laiminlyöntejä,
jopa laittomuuksia, ja tämän seurauksena on ihan
edelleenkin mahdollista joutua vastuuseen vainajan veloista. Elikkä ei
siihen maailmaan tässäkään hallituksen
esityksessä muutosta tule. Sitten siinä vaiheessa,
jos pesässä on todella paljon velkoja ja tiedetään,
että vainajalta jää jälkeen paljon
velkaa, niin nykyisenkin, tämän hallituksen esityksenkin,
voimaan tultua, on täysin mahdollista se edelleen, että eivät
nämä velat lankea kenenkään
osakkaan maksuun.
Kun tässä katsoo lakivaliokunnan mietintöä, täällä on
tämä valiokunnan lausumaehdotus, jossa todetaan:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus hyvissä ajoin
ennen kuluvan vaalikauden päättymistä antaa
eduskunnalle esityksen siitä, millaisilla edellytyksillä velka,
jota koskevan ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuus
on lakannut, voidaan katsoa lopullisesti vanhentuneeksi." Olisin
halunnut kysyä — täällä on
ilmeisesti paikalla ainoastaan ed. Petri Salo lakivaliokunnan jäsenenä — mikä oli
henki valiokunnassa, kun tämä lausumaehdotus tehtiin?
Onko tämä vaan lausumaehdotus, joka tehtiin — joku
voisi sanoa ilkeämielisesti — huonon omantunnon peittämiseksi,
vai onko tämä vakava pyrkimys siihen suuntaan,
että saadaan tämä iso ongelma ikään
kuin historianlehdiltä kokonaan pois?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Itse hämmästelen
hieman niitä puheita myöskin, mitä täällä ensimmäisessä käsittelyssä kuulin
siitä, että sosialidemokraatit pitivät
tätä kynnyskysymyksenä, että kaikki
muut osapuolet olisivat olleet valmiita hyväksymään
yksimielisesti sillä tavoin kuin vastalauseessa on esitetty. Itse
pidän erittäin pahana sitä, että tämä aiheuttaa
mitä ilmeisimmin lisää toimintaa niin
sanottujen bulvaanien kautta eli ei halutakaan pitää omaisuutta
omissa nimissä. Eli sama tilanne kuin kriisivuosien jälkeen,
kun yrittäjät joutuivat vastoin omaa toimintaansa
konkurssiin: he joutuivat perustamaan yrityksen sillä tavoin,
ikään kuin he itse eivät olisi omistamassa
sitä. Jos tämä asia tulee enemmän
sellaisten henkilöitten tietoisuuteen, joilla on iankaikkisen
vanhoja velkoja, joita ei ole vuosikausiin peritty, silloin tilanne
saattaa olla, että ajaudutaan ojasta allikkoon.
Ed. Hoskoselle toteaisin vaan sen, että kun seuraamme
hallituksen kertomuksia, siellä huomaamme kyllä,
että hallitus ei kunnioita eduskunnan tahtoa kovinkaan
usein nimenomaan lausumien osalta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi alkuun ihan muutama kommentti
näihin käytettyihin puheenvuoroihin.
Ensinnäkin, ed. Lahtela, arvostan kovasti teidän
rehellisyyttänne hallituspuolueen kansanedustajana tarkastella
tätä asiaa ihan käytännön yrittäjänkin
näkökulmasta ja niitten kokemusten mukaan, mitä olette
varmasti elämänne aikana saanut. Te esitätte
aika voimakkaitakin kannanottoja siitä, kuinka hallituspuolueen
kansanedustajaa on painostettu, uhattu ja muuta, eivätkä ne tässä tapauksessa
varmasti ole kovinkaan liioiteltuja. Nimittäin asiantuntijakuulemisen
jälkeen lakivaliokunnassa vallitsi hyvin pitkälle
yhteisymmärrys sen lisäksi, että tähän
opposition vastalauseeseen yhtyivät vain perussuomalaiset,
kokoomus, vasemmistoliitto, vihreät ja myöskin täällä salissa
kristillisdemokraatit, joilla ei ole omaa edustusta lakivaliokunnassa.
Kun olimme kuulleet asiantuntijoina muun muassa professori Kangasta
ja dosentti Lohta, valiokunnan sisällä vallitsi
hyvin pitkälle yksimielisyys siitä, että juuri
tämän yrittäjäpotentiaalin,
mihin ed. Vistbacka omassa puheenvuorossaan viittasi, läpinäkyvyys
yhteiskunnassa saataisiin avoimesti esiin, jotta ne aikoinaan velkaantuneet
yrittäjät voisivat ottaa nimiinsä omaisuutta,
vaurastua rehellisesti, luoda mahdollisesti työpaikkoja
eivätkä toimisi bulvaanien ja erilaisten kepulikonstien
takana, niin kuin valitettavan paljon tänä päivänä edelleen
on.
Tässä tulee samalla vastaus ed. Hoskoselle. Minun
ymmärrykseni mukaan se, että tässä päädyttiin
ainoastaan tällaiseen lausumaan, johtui nimenomaan siitä,
että hyvin monet pöydän ympärillä,
myöskin hallituspuolueet, potivat hyvin pahaa omaatuntoa
siitä, että hallituspuolueiden välisissä neuvotteluissa
päädyttiin lähtöpisteeseen,
joka ei varmasti tyydytä Suomen kansaa eikä myöskään
Suomen yrittäjiä.
Viittasin tuossa alussa lyhyesti näihin asiantuntijapuheenvuoroihin.
Annan ihan muutaman esimerkin heidän näkökulmastaan
tähän asiaan, koska ensimmäisessä käsittelyssä,
joka käytiin hyvin myöhään illalla,
salissa ei ollut yhtään useampaa kansanedustajaa
kuin tällä hetkellä, kun käydään
niin sanottua päiväkeskustelua.
Ensinnäkin dosentti Lohi sanoi tähän
asiaan seuraavasti: "En ole kuitenkaan vakuuttunut siitä,
että edellä kuvattu perusratkaisu, jossa täytäntöönpanokelpoisuutensa
jo kertaalleen menettäneet velat tulevat kuolemantapauksen
johdosta uudelleen perimiskelpoisiksi, on yleensäkään onnistunut.
Sääntely saattaa johtaa siihen, että ulosottoperusteen
määräaikaisuutta koskevien säännösten
tarkoitusperät jäävät osittain
toteutumatta. Se synnyttää samalla muitakin ongelmia. Tieto
siitä, että kuolema tavallaan elvyttää vanhat,
asiallisesti ottaen jo lakanneet velat, saattaa vaikuttaa ei-toivotulla
tavalla velallisen käyttäytymiseen." Juuri niin,
kuin ed. Vistbacka, sanoitte. "Hän hoitaa ehkä taloudelliset
asiansa niin, että hänen omaisuutensa ei päädy
velkojien hyödynnettäväksi. Sääntely
on omiaan kannustamaan velallista järjestelyihin, joissa
kaikki merkittävä omaisuus tulee jonkun muun kuin
hänen itsensä nimiin. Velallinen saattaa myös
kuolemansa lähestyessä siirtää omaisuuttaan
läheisilleen. Velkojat voivat sinänsä suojautua
eri tavoin kuvatunlaisten väärinkäytösten
varalta. Pidän kuitenkin sääntelyä,
joka synnyttää houkutuksen tällaisiin
järjestelyihin, jo sellaisenaan ongelmallisena. Ei ole
myöskään toivottavaa, että veloistaan
jo tavallaan vapautunut velallinen joutuu koko elämänsä pohtimaan,
kannattaako hänen ottaa omaisuutta nimiinsä, koska
se hänen kuoltuaan kuitenkin päätyy velkojille."
Näin sanoo pitkäaikainen, kokenut siviilioikeuden
dosentti Lohi.
Toinen siviilioikeuden professori Urpo Kangas Helsingin yliopistosta
kertoo omassa asiantuntijalausunnossaan lakivaliokunnalle seuraavasti:
"Jos ehdotus toteutetaan hallituksen esitykseen sisältyvässä muodossa,
tulevaisuudessa perintätoimistot tulevat siirtymään
pesänselvittäjäuhkaiseen perintään.
Viittaamalla mahdollisuuteensa saada kuolinpesä luovutetuksi
ilman perusteita pesänselvittäjän hallintaan
ammattivelkojat tulevat kääntymään
pesän osakkaiden puoleen ja vaatimaan heiltä suoritusta
koko saatavalleen. Kun ammattivelkojien perittäväksi
jätetyt saatavat ovat esimerkiksi aikakauslehtien tilausmaksuja,
puhelinlaskuja, maksamattomia vuokria, ravintolalaskuja, luottokorttilaskuja
ja ovat usein määrältään
hyvin pieniä, pesän osakkaat joutuvat käytännössä suorittamaan
perittävän velat siinäkin tapauksessa,
että niiden suorittamiseen ei täysimittaisen pesänselvityksen
toimittamisen jälkeen olisi kuolinpesässä varoja. Erityisen
tehokas pesänselvittäjäuhkainen perintä on
tilanteessa, jossa pesä on ollut niin vähävarainen,
ettei vainajalta jäänyt enempää omaisuutta
kuin mitä tarvittaisiin kohtuullisiin hautaus- ja perunkirjoituskustannuksiin.
Nykyisin voimassa olevan perintökaaren 21 luvun 19 §:n
mukaan oikeudella on valta, milloin olosuhteet antavat siihen aihetta,
vapauttaa osakas vastaamasta vainajan veloista, vaikka pesän
varat ylittäisivätkin jonkin verran mainitut kustannukset.
Vastaavaa mahdollisuutta jättää pesänselvittäjämääräys
antamatta velkojan hakemuksen johdosta ei kuitenkaan hallitukseen
esitykseen sisälly.
Perittävän velkojalle ei ole asetettu määräaikaa,
jonka kuluessa sen tulee vaatia kuolinpesän luovuttamista
pesänselvittäjän hallintoon. Ainoa edellytys
hakemuksen hyväksymiselle on, että saatava ei
ole vanhentunut. Kun perimistoimistot voivat velkojien kanssa tekemillään
sopimuksilla siirtää itselleen nimellisestä hinnasta
ne saatavat, joiden täytäntöönpanokelpoisuus
on rauennut perittävän eläessä,
näistä ’roskaveloista’ saattaa
tulla todellinen rasite tulevaisuudessa kuolinpesien selvittämisessä,
mikäli hallituksen esitys toteutuu ehdotetussa muodossaan."
Professori Kangas päätyy loppulausunnossaan
esittämään: "Ehdotan, että lakivaliokunta
ei hyväksy hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta
perintökaaren 19 luvun 2 §:n 1 momentin muuttamiseksi."
Näin muutamat asiantuntijat, jotka olivat varsin yksiselitteisiä,
kun kuulemista jatkettiin.
Kävimme useaan otteeseen myöskin lakivaliokunnassa
valiokunnan jäsenten välillä keskustelua,
ja vaikutti siltä, että meillä oli 95-prosenttinen
yksimielisyys siitä, kuinka tämä laki
tulisi säätää, kuinka saataisiin
ne 90-luvun alussa velkaantuneet yrittäjät, joiden
velat ovat jo täytäntöönpanokelvottomia
ulosotossa, mukaan rakentamaan tätä yhteiskuntaa
ja saataisiin heidän elämänarvonsa takaisin.
Valitettavasti jostain ihmeellisestä syystä kuitenkaan
hallituspuolueiden välillä ei vallinnutkaan sellaista
konsensusta, mikä näytti kuitenkin vastaavan eduskunnan tahtoa,
vaan palattiin lähtötilanteeseen. Ed. Rönnin
täällä ensimmäisessä käsittelyssä pitämä puheenvuoro,
jota ed. Lahtela lainasi, kuvasi ehkä sitä ajattelua,
mitä sillä puolella oli. Se on hyvin valitettavaa.
Tähän lakiesitykseen kuitenkin sisältyy
monta hyvääkin asiaa ja ihan tarkennusta nykyiseen lainsäädäntöön.
Sen takia en voi esittää tätä lakia hylättäväksi,
mutta jos se sisältäisi ainoastaan tämän
esityksen, mitä täällä on paljon
kritisoitu, tämä ei ansaitsisi kyllä tulla
hyväksytyksi eduskunnassa.
Toivon, että hallitus ottaa todella asiakseen korjata
tämän tilanteen, mieluummin jo näiden valtiopäivien
aikana.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Varmemmaksi vakuudeksi tulen tänne eteen,
jos sattuisi niin, että paikalla ollessa kiihtyisin ja
lämpenisin puhumaan pidempään kuin kaksi
minuuttia. Onhan se muutenkin tämän arvovaltaisen
edustajajoukon edessä hyvä puhua täältä,
koska ymmärrän niin, että kaikille kuulijoille
puhe menee perille, jotka salissa ovat.
Mitä tulee ed. Salon pääpuheenvuoron
loppuosaan siinä, että nyt olisi se paikka, missä tämä laki
pitäisi kakkoskäsittelyssä hylätä taikka
hyväksyä, niin näen niillä samoilla
realiteeteilla, mitä ed. Salo esitti täällä,
että tässä on kuitenkin niin paljon hyvää nähtävissä,
että sen hylkääminen täällä olisi
myöskin taaksepäin menoa eikä se johtaisi
mihinkään, ja voisi sanoa, että ilmeisesti
hallituskuri tässä asiassa pätisi myöskin
siinä asiassa niin, että tämä tulisi
kestämään senkin äänestyksen.
Kun tätä maailmaa katsotaan, mitä tämä tekee ja
tuo täällä, niin tässä kun
ed. Salo äsken luki siviilioikeuden dosentin Tapani Lohen
asiantuntijalausuntoa, niin jatkan oikeastaan sillä rintamalla,
mitä dosentti Lohi on myöskin tästä asiasta
sanonut:
"Osakkaiden vastuun lieventämisen vastapainoksi hallituksen
esityksessä on parannettu velkojien mahdollisuuksia saada
jäämistö pesänselvittäjän
hallintoon. Velkojien ei enää tarvitsisi esittää näyttöä oikeuksiensa
vaarantumisesta, vaan lähtökohtana olisi, että heidän
tekemänsä hakemus johtaisi pesänselvittäjän
määräämiseen. Osakkaille on
kuitenkin jätetty mahdollisuus estää virallisselvitykseen
siirtyminen. Tämän he voisivat tehdä kahdella
eri tavalla: joko osoittamalla, että velkojilla on saatavastaan
riittävä vakuus, tai antamalla velasta tällaisen
vakuuden." Tässä asiassa se puuttuu tästä perästä, että kuolinpesän
osakkaat voisivat maksaa tämän velan ilman sen
suurempia selvittelyjä ja tekemisiä, ja näin
tässä varmasti tulee usein käymäänkin.
Jos ajatellaan, että sen surun ja murheen keskellä,
mitä tästä tulee ja syntyy, kääntyy
vielä siihen perintä välittömästi
hautajaisten jälkeen, ja ehkä voisi sanoa, että nämä perintätoimistot
voivat olla ahkerampia ja tunnollisempia kuin hautakivikauppiaat
ja ne kerkiävät jo paikalle ennen hautajaisiakin.
Sen osalta katsottuna ne tietysti tekevät työtänsä,
mutta sen työn luonne ja määrä perustuvat
varmasti vaan siihen tulevaan palkkioon ja muusta ei olekaan kysymys.
Muistutan edelleenkin tässä asiassa siitä,
että muun muassa itse yrittäjänä olen
luovuttanut tavattoman paljon sellaisia saatavia, mitkä ovat
perintäkelvottomia, vanhoja jne. jälkiperintään
näille perintätoimistoille, niin että perintätoimisto
saa 50 prosenttia siitä saamisestaan ja itse saan 50. Silloin se
inhimillisyyskysymys, mennäänkö sinne
pesälle vai ei, ei ole enää siellä paikkakunnalla
eikä sillä velkojalla, vaan se on kokonaan siellä perintätoimistolla
olemassa. Sen voi sanoa, että kun pitkäranteiset,
pitkäsormiset asianajajat, juristit, lähtevät
sieltä liikkeelle, niin heillä kyllä häikäilemättömyys
riittää tähän asiaan.
Tästä voisin kertoa hyvän esimerkin
itäisestä Suomesta, jossa 90-luvun alun epäonnistuneen rahapolitiikan,
kuka sitä silloin Suomessa johtikaan, seurauksena rahaa
työnnettiin joka suuntaan ja niin edistysmielinen täti-ihminen
oli myöskin sitä kevytkenkäisesti ottanut.
Sitten maailma oli edennyt niin pitkälle, että oli
todettu jo pankin osalta, että oli syntynyt tämmöinen
hiljainen sopimus, että sitä ei enää peritä.
Pankki oli kirjannut sen luottotappiokseen, ja kaiken piti olla
selvää. Jopa velkaneuvojan neuvojen mukaan oli
todettu, että nyt tämä sinun asiasi on
järjestyksessä, homma on hoidossa. Mutta siinä yhteydessä,
kun muutama vuosi taaksepäin valtiovallan, eduskunnankin,
suurella myötämielisyydellä Arsenalin
saatavat myytiin 5 prosentilla pääoma-arvosta
ulkomaiselle perintäyhtiölle, niin tämäpä saatava
heräsi henkiin sieltä ja perintä alkoi
uudestaan ja alkoi uudelleen käymään. Pankin
kanssa tehty hiljainen sopimus ei enää pätenyt
eikä käynyt. Tietenkin siitä puuttui
se, että riittävää määrää papereita
ei ollut käsitelty eikä selvitetty eikä tehty
pitävää päätöstä.
Mutta sen asian takana on kuitenkin se olemassa, että se pankki
siinä yhteydessä pankkijärjestelyissä Skopin
osalta joutui valtion haltuun, Suomen Pankin haltuun, ja sieltä sen
jälkeen huonot saatavat aktivoitiin uudelleen näkyviin,
myytiin ikään kuin valtion vahingoksi, rahastettiin
valtiolta, ja sen jälkeen tämä kierre
jatkuu edelleen ja edelleen. Elikkä tämä häikäilemättömyys
tässä yhteiskunnassa on kuulunut kuvaan ja kuuluu näköjään
edelleen, enkä sitä pahana pidä itsekään.
Jos pääsisin näin kylmänä sitä tekemään, niin
tekisin ja toteuttaisin.
Tätä maailmaa katsottuna yrittäjän
asemaa pitää vahvistaa, ja kun sanotaan, että erilaisten
järjestelyjen kautta voidaan omaisuus piilottaa ulkopuolelle
niin, että se ei tule perinnässä mahdolliseksi
myöskään kuoleman jälkeen, niin
sanon myöskin tähän asiaan sen, että olen
kunniallisen kristillisen avioliiton kannalla ja sen osalta myöskin
se, että epäonnistunut yrittäjä pääsee uudessa
maailmassa eteenpäin, uuden avioliiton kautta, on suotavaa
ja toivottavaa.
Ymmärrän myöskin erinomaisen hyvin,
että silloin, kun tämä rakkauden huuma
elää ja lietsoo siinä päällimmäisenä,
eivät siinä avioehdot ja muut järjestelyt
tule ensimmäisenä mieleen, eivätkä ne
tule myöhemminkään sen jälkeen,
kun näyttää, että kaikki on
järjestyksessä ja kunnossa. Mutta sen jälkeen,
kun jompaakumpaa osapuolta kuolema kohtaa, nämä pitkät
perintätoimistojen haukat iskevät kiinni ja ryhtyvät
putsaamaan pesää, jos ei välttämättä sen
velkojankaan hyväksi, niin omien taskujensa täyttämiseksi
hoitaessaan pesää viranomaismenettelyn kautta,
niin että hoito kestää niin kauan kuin
pesässä on varoja.
Herra puhemies! Kun täällä on ollut
tapana näitä vaalilauseita ja vaalipyrkimyksiä lukea
ja käydä, niin varasin tänne mukaan omanikin.
Ed. Salo kyllä hyväntahtoisesti otti sen parempaa käyttöä varten,
mutta sen, minkä aioin tähän lausua,
muistan tietenkin hyvin, mitä siinä lukee. Sanon
sen tähän perään: "Ei oman eikä puolueen edun
vuoksi vaan kansakunnan ja sen hyvinvoinnin eteen taistellen ja
tätä maata puolustaen".
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy tällä kertaa
pitkälle yhtyä siihen, mitä ed. S. Lahtela
totesi ja muisteli, millä tavoin Arsenalin roskasaatavien
myynnin jälkeen tapahtui. Minulta on useampia kertoja pyydetty
apua siihen, kun oli käynyt juuri niin kuin ed. Lahtela
totesi. Oli sovittu pankin kanssa, että kaikki on kunnossa,
ja jopa niin, että myöhemmin selvisi, että oli todisteellisesti
maksettu sopimuksen mukaisesti, mutta siitä huolimatta
tämä ulkomainen perintäyhtiö lähti
uudelleen perimään. Nyt on nimenomaan vaarana
se, että näitä niin sanottuja roskavelkoja
myydään jollekin perintäyhtiölle
ja sen jälkeen ne eivät halua mitään
muuta kuin itselleen sieltä niin paljon kuin mahdollista.
Meillä on kokemusta myöskin eräitten
asianajotoimistojen osalta siitä, millä tavoin
konkurssipesien osalta toimitaan silloin, kun siellä on
jotakin, eli niin pitkälle pyöritetään
siellä toimintaa kuin jotakin palkkiota saadaan ja kunnon
velkojille ei jää mitään. Suuri
vaara on, että tämän kohdalla käy
juuri samalla tavoin.
Kun toisaalta me olemme koko ajan puhuneet, että pitäisi
estää harmaan talouden lisääntymistä,
niin, arvoisa puhemies, minä väitän,
että tällä vain lisätään
harmaata taloutta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti pelkään
niin, että ed. Vistbacka on tässäkin
asiassa oikeassa. Nimittäin tällä hetkellä nämä yrittäjät,
joita tämä laki olisi koskettanut, ovat hyvin
pitkälle harmaan talouden piirissä. Se johtuu
tietenkin olemassa olevasta lainsäädännöstä ja
siitä, että vaikka tämäkin hallitus
varmasti yrittää hyvin vakavissaan kirjoittaa
erilaisia yrittäjäohjelmia ja yrittäjyysohjelmia
ja kannustaa ihmisiä yrittäjiksi, niin kauan kuin
meillä on tämän tyyppistä lainsäädäntöä,
joka koskettaa arviolta noin 70 000:ta suomalaista, jotka
ovat kokeneet joskus tämän epäonnistumisen
yhteiskunnassa, niin voimme vain kuvitella kansanedustajina, mikä vaikutus,
mikä sirpalevaikutus, voisi olla sillä, jos nämä yrittäjät
saataisiin mukaan täysimittaisesti rakentamaan suomalaista yhteiskuntaa
ja sitä kautta tuomaan eri tavalla verotuloja, joilla tätä hyvinvointia
pidetään yllä.
Jotenkin jää vain lopuksi harmittelemaan ja hämmästelemään
sitä, että sekä ykkös- että kakkoskäsittelyn
aikana täällä salissa on ollut poikkeuksellisen
vähän henkilöitä, jotka puhuvat
juhlapuheissaan yrittäjyysohjelmasta ja yrittäjyyden
tärkeydestä. Nyt olisi yhdellä lainsäädännön korjauksella
saatu varmasti enemmän kuin millään A4:lla,
mitä ministeriössä kirjoitetaan ja selvitellään,
jos siihen olisi ollut poliittista halua ja kykyä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran voisi sanoa niille hallituksen suurille
puolustajille, jotka näkevät, että hallitus on
ollut tässä asiassa oikeassa käyttäessään
vähän pakkokeinojakin, että se palaute,
mitä ensimmäisen käsittelyn jälkeen
ja muunkin julkisuudessa olon jälkeen on tästä asiasta
tullut, on ollut erittäin myönteistä.
Toivon, että joskus alkavat kellotkin siellä soimaan,
ja jos tämä homma ei muuten tule järjestykseen,
toivottavasti siellä soivat kuolemankellot ja tämä hallitus
tuntee olemassaolonsa mahdottomuuden, jos ei tämä peli muutu.
Keskustelu päättyy.