Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Aiemmin minulla ei ole ollut mahdollisuutta
käyttää puheenvuoroa tästä asiasta,
ja niinpä se tulee sitten tässä toisen
käsittelyn yhteydessä.
Tämän lakipaketin myötä ajantasaistetaan
ja syystä vuoden 1999 lakia Rajavartiolaitoksesta. Kun
hallintovaliokunta tätä lakipakettia käsitteli,
siinä oli valmiina myös muutoksia hyvin moneen
muuhun lakiin. Kun tämä lakiesitys sitten lopullisesti
huomenna täällä eduskunnassa hyväksytään,
niin muun muassa valvonta-alue poistuu kokonaan. Niinpä rajalla
alkanutta tehtävää Rajavartiolaitos voi
tarvittaessa jatkaa sisämaan suuntaan eli parannetaan tältäkin
osin Rajavartiolaitoksen toimintaedellytyksiä. Myös
rattijuopumustapauksiin voidaan entistä paremmin puuttua
ja samoin niihin tapauksiin, joissa henkeä tai omaisuutta
vakavasti vaarannettaisiin. Lähetekeskustelun yhteydessä totesinkin,
että ennen, tai vielä nykyään,
jos tarkasti sanotaan, niin ensin kysytään ja
sitten toimitaan, mutta sitten kun tämä lakiesitys
on hyväksytty, niin nyt sitten tehdään
toisin päin eli ensin toimitaan ja sitten kysytään.
Jo tähänkin saakka niin sanottua ptr-yhteistyötä on
hyvinkin paljon tehty, eli tässä tarkoitetaan
poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä niin
maastoliikenteen, kalastuksen kuin metsästyksen osalta,
mutta täydellä syyllä voidaan olettaa,
että jatkossa sisäisen turvallisuuden tila paranee,
koska yhteistoiminta entisestään tehostuu.
En käy tässä tarkasti näitä uudistuksia
enää käsittelemään,
mutta totean vielä, että valiokunta esitti lausumaehdotuksen,
jossa se edellyttää, että vuoden 2008
loppuun mennessä valtioneuvosto antaa seikkaperäisen
kirjallisen selvityksen Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön toimivuudesta.
Tässä yhteydessä muun muassa erityisesti
tarkastellaan sääntelyn vaikutuksia henkilöstön
asemaan ja vielä tältä osin tarkemmin
eli erityisesti muun muassa siirtovelvollisen henkilökunnan
intressien asianmukaista huomioon ottamista ja siirtämispäätösten
perustelemista mahdollisimman hyvin. Muun muassa nämä asiat
tulisi sitten selvittää tässä selonteossa.
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelimme asiantuntijoita, niin henkilökunnan
edustajien toimesta esitettiin, että Rajavartiolaitoksen
hallintoa koskevan lain 14 §:n 2 momenttia muutettaisiin. Tämä asianomainen
momenttihan kuuluu näin: "Jos siirtäminen toiseen
virkaan tai tehtävään aiheuttaa
virkamiehelle palveluspaikkakunnan muutoksen, asianomaiselle on
annettava päätöksestä tieto
vähintään kolme kuukautta aikaisemmin."
Nämä henkilöstön edustajat esittivät,
että tämä kolme kuukautta muutettaisiin
kuudeksi kuukaudeksi. Varsin aiheellinen vaatimus hyvinkin monesta
syystä. Kun ajatellaan esimerkiksi, kun totta kai näitä siirtoja
tapahtuu hyvinkin paljon, asunto-oloja, asuntojen myyntiin liittyviä asioita
tai toiselta paikkakunnalta asunnon ostoa, samoin puolison työhön
liittyviä asioita, työnhakua toiselta paikkakunnalta
tai työn päättymistä, työn
jatkamista, lasten hoitopaikkaan ja hoitoon liittyviä järjestelyjä jne.,
niin tämä kuusi kuukautta antaisi todella asioiden
suunnitteluun ja järjestämiseen jonkin verran
lisäaikaa.
Henkilökohtaisesti en usko, että tämä muutos heikentäisi
Rajavartiolaitoksen tehokkuutta — tietenkään
sitä ei voi todistaa. Joka tapauksessa tässä vaiheessa
valiokunnan taholta ei esitetty muutosta tähän
aikarajaan. Mutta niin kuin aiemmin totesin, valiokunta ja eduskunta
viime kädessä edellyttää, että selvitetään
näitä asioita viimeistään vuonna
2008 annettavassa selonteossa. Samaten siellä tuli esille
se, että kun näitä siirtopäätöksiä annetaan,
niin niissä perusteluja ei ole nimeksikään,
mutta taas toiselta puolelta muussa yhteydessä esimiesten
taholta kerrottiin, että ne on perusteltu. En ole minä nähnyt
henkilökohtaisesti näitä siirtopäätöksiä.
Mutta uskon, että tässä asianomaisessa
selonteossa sitten tätäkin asiaa vielä tarkemmin
käsitellään, onko sitten käytäntö muuttunut,
jos todella näin on tällä hetkellä,
niin kuin henkilöstön edustajat totesivat, että nämä perustelut
on varsin heppoiset.
Olen kuullut, että esimerkiksi Tullin puolella, kun
näitä vapaita virkoja on, ne laitetaan tarvittaessa
tavallaan ensin laitoksen sisäiseen hakuun, mutta täällä Rajavartiolaitoksen
puolella on myös toiveita esitetty, että tätä käytäntöä noudatettaisiin.
On luonnollista, että kun aviopuolisojen työpaikat
ovat eri paikkakunnalla joskus hyvinkin pitkään,
niin totta kai tämä on varsin kiusallista.
Arvoisa puhemies! Tässä nämä muutamat
asiat, joihin halusin kiinnittää huomiota. Toivottavasti
jos ja kun näissä puutteita on ollut, niihin jatkossa
voidaan entistä enemmän kiinnittää myös
huomiota Rajavartiolaitoksen puolelta ja tällä tavalla
tältäkin osin tavallaan toimintaedellytyksiä henkilökunnan
osalta parantaa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen esitys Rajavartiolaitosta koskevan
lainsäädännön uudistamisesta
annettiin eduskunnalle helmikuun puolivälissä.
Käsittely eteni ripeästi, kuten jo ensimmäisessä käsittelyssä totesimme.
Tämän mahdollisti jo valmisteluvaiheessa aikaansaatu
yhteisymmärrys muiden turvallisuusviranomaisten, poliisin
ja Tullin kanssa. Edellinen kokonaisuudistus vei pidemmän
ajan. Tuolloin yhteisymmärrystä jouduttiin hakemaan valiokuntakäsittelyn
aikana. Tämä uudistus selkeyttää Rajavartiolaitosta
koskevaa sääntelyä. Se samalla ottaa
huomioon ajan riennon, Euroopan unionissa vapaan liikkuvuuden alueen
ulkorajojen valvonnassa tapahtuneen kehityksen. Lainsäädäntö laajentaa
Rajavartiolaitoksen alueellista toimivaltaa, mutta, herra puhemies,
se ei ole kuitenkaan rajoittamaton, yleinen, vaan selkeästi lakisääteisiin
tehtäviin rajattu toimivalta. Poliisin toimivalta on tässä suhteessa
yleinen. Rajavartiolaitos suorittaa laissa säädettyjen
tehtävien loppuunsaattamisen muuallakin kuin varsinaisella
toimialueellaan, mikäli säädettyjen tehtävien loppuunsaattaminen
sitä vaatii.
Rajavartiolaitos antaa lainsäädännön
mukaisesti myös virka-apua sekä poliisille että tullille. Tässä suhteessa
hyvin tärkeitä asiaryhmiä ovat esimerkiksi
huume- ja ihmiskauppa, erilaisten rikollisliigojen paljastaminen.
On korostettava, että Rajavartiolaitoksen toiminta painottuu
sen nykyiselle toimialueelle eikä laitos muutu turvallisuusalan
valtakunnalliseksi yleisviranomaiseksi. Tavoitteena on, että tämä lainsäädäntö voisi
tulla
voimaan jo nyt kesällä, muutaman viikon kuluttua.
Uudistus edellyttää lisää koulutusta
Rajavartiolaitoksen henkilöstölle, ja niinpä rajavartiomiehen
koulutus pitenee nykyisestä puolesta vuodesta yhteen vuoteen
ensi vuoden alusta lukien.
Herra puhemies! Suomi on ollut ja on rajaturvallisuuden osaaja.
Meillä yhteistyö rajalla toimivien viranomaisten
ja turvallisuudesta vastaavien viranomaisten, poliisin, Tullin ja
Rajavartiolaitoksen, kesken on esimerkillistä. Tämä hyvä ptr-yhteistyö soveltuu
esimerkiksi koko Euroopan unionin alueelle. Meillä on hyvä maine Euroopassa.
Uusi lainsäädäntö ja toimiva
yhteistyö varmistavat sen, että jatkossakin olemme
eturivin rajaturvallisuuden osaaja Euroopassa. Lainsäädännön
uudistamista on kuitenkin tarpeen jatkaa. Tässä suhteessa
valiokunta edellytti ptr-lain valmistelua. Ministeri Rajamäen
mukaan valmistelu on jo käynnistettykin. Tätä lakia
on kaivattu jo aiemminkin, laintasoista säätelyä poliisin,
Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyöhön.
Herra puhemies! Kun lakiehdotuksiin sisältyy merkittävästi
uudistuksia nykyiseen tilanteeseen nähden, hallintovaliokunta
piti tarpeellisena, että ministeriö antaa eduskunnan
hallintovaliokunnalle selvityksen lainsäädännön
toimeenpanoon liittyen. Mielestämme on tärkeää,
että tämä selvitys, jonka takarajaksi
asetimme vuoden 2008 lopun, seikkaperäisesti tuo esiin
ne mahdolliset ongelmakohdat, joita tämän laajan
lakikokonaisuuden käyttöönottoon ja soveltamiseen
tulevina vuosina liittyy.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itse tämän lain sisältöön
minulla hirveän paljon ei ole sanottavaa. Tässä on
hyviä asioita, tehtävät laajenevat ja
järkeistyvät, ja tietysti ammattitaitokin lisääntyy,
koska koulutusta jatketaan. Mutta yhteen seikkaan tässä kiinnitän
huomiota siinä mielessä, jotta kun Rajavartioston
henkilöstöllä on tämmöinen
siirtovelvollisuus, heidän täytyy lähteä määrätyn
ajan kuluessa, niin kuin tässä laissa sanotaan,
olla valmis siirtymään mihin puolelle Suomea hyvänsä.
Tällä hetkellä, kun tuolla se duunariporukka — rajalla
on ihan virkamiehiäkin — ne rajavartijat lakkoilevat,
niin pitäisi myös ottaa huomioon nyt näissä neuvotteluissa se,
kun heidän palkkatasonsa kuitenkin on suhteellisen matala
ja heillä on tämmöinen siirtovelvollisuus,
mikä tarkoittaa sitä, jotta hirveän paljon
ei pesäänsä voi rakentaa millekään
paikkakunnalle mitenkään varmasti vaan pitää olla
valmis lähtemään kaikkine kampsuineen
ja kimpsuineen johonkin toiseen paikkaan, että kyllä tämän
pitäisi näkyä myös siinä palkkauksen tasossa,
koska se luo epävarmuutta, se tekee myös lisäkustannuksia,
kun siirrytään paikkakunnalta toiselle. Jopa olen
miettinyt sitä, jotta jotenkin tätä pitäisi
pystyä jatkossa enemmän käymään
läpi, jotta onko tämmöistä siirtovelvollisuutta
oltava kellään Suomen maassa vai eikö kaiken
tällaisen pitäisi perustua periaatteessa vapaaehtoisuuteen
eikä tällaiseen, mikä nyt joillakin ammattikunnilla
vielä on olemassa.
Keskustelu päättyy.