20) Hallituksen esitys laeiksi asuntokauppalain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys asuntokauppalain ja siihen
liittyvien lakien muuttamisesta pitää sisällään
valiokuntakäsittelyn jälkeen lausumaehdotuksen,
joka on todella paikallaan. Valiokunnassa käytiin läpi hyvin
tarkasti asiantuntijakuulemisessa niitä uhkakuvia, joita
syntyy, ja sitä, pystyykö hallitus todella antamaan
tämän vuoden aikana tämän lausuman
mukaisen selvityksen toimenpide-ehdotuksineen siitä, miten
ne voimavarat ja keinot ovat todella käytettävissä,
ennen kaikkea ne voimavarat siihen, mitä tämä lausumaehdotus
edellyttäisi.
Tässä on muutama muukin uhkakuva ollut valiokuntakäsittelyn
asiantuntijoiden puolelta eli se, että rakennuskustannukset
nousevat tämän lain myötä prosentista
puoleentoista ja sitten markkinoillepääsykynnys
selkeästi nousee.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ponsi todellakin on
tärkeä. Sen yksi lähtökohtahan
on se, että kuntien rakennusvalvonnan, rakentamisen valvonnan,
niin asuntojen kuin myös julkisen rakentamisen valvonnan,
voimavaroja lisätään niin, on sitten
kyse kouluista, terveyskeskuksista, sairaaloista, että tämä asuminen
tulisi turvatuksi ja samaten julkisten rakennusten osalta niin koululaisten,
päiväkotilasten kuin sairaalahenkilöstön
tai terveyshenkilöstön, potilaista puhumattakaan,
oleminen näissä tiloissa olisi turvallista ja
päästäisiin hometaloista ja vesivauriotaloista.
Tämä rakentamisen taso Suomessa edelleenkin on
yllättävän huono. Tässä on nyt
varottava kuitenkin sitä, että tämä ei
jää yksin kuntien harteille, koska täältä eduskunnasta on
helppo lähettää uusia tehtäviä lainsäädännön muodossa
kunnille ja kuitenkin kuntien taloudelliset voimavarat ovat tällä hetkellä erittäin
huonot monessakin tapauksessa.
Mutta on tietysti aika tavalla järjetöntä se,
että kymmenen vuottakin sen jälkeen, kun talo
on valmistunut, on se sitten asumista tai julkisrakentamista, kuntien
rahoista huomattava osa menee tähän peruskorjaamiseen.
Monissa kunnissa enemmänkin varaudutaan peruskorjaamiseen kuin
siihen, että rakennusvalvonta olisi niin hyvää,
että tätä peruskorjaamista kalliilla,
veronmaksajien rahoilla ei tarvitsisi käytännössä tehdä.
Tässä tarvittaisiin todellakin toimenpiteitä,
ja tämä liittyy niin asuntoasioista vastaavan
ministeriön, valtiovarainministeriön kuin myöskin
sitten kauppa- ja teollisuusministeriön toimintaan, koska
rakennusvienti on Suomelle erittäin tärkeä ja
siinä mielessä on huonoa mainosta, että meillä tehdään
näin huonoa jälkeä.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vähän jatkoa ed. Skinnarin
selostukseen.
Tässä valiokuntakäsittelyssä vasta
loppusuoralla pääsimme tähän
ongelmaan, jota nyt tuomme tässä ponnessa esille,
eli homevaurioihin ja huonoon rakentamiseen. Näistä syistä sekä kunnilla
että yksityisillä on miljardien eurojen laskut maksettavana
nyt ja lähivuosina, revitään 20 vuotta,
10 vuotta, 30 vuotta vanhoja taloja, korjataan putkivuotojen syitä ja
muuta.
Ei meillä ole varaa, ja sen takia valiokunnassa katsottiin,
että tähän on saatava joku muutos, ja haluamme
hallitukselta toimenpideohjelman tämän vuoden
loppuun mennessä, ja siinä lähtökohtana
esitin, että tässä voisi hyvin toimia
niin kuin suomalaisessa ja maailmanlaajuisessa laivanrakennuksessa
toimitaan. Siellä laatu on tärkeä. Laivaa
ei voida purkaa kymmenen vuoden kuluttua. Meillä on ulkopuoliset
laaduntarkkailijat, jotka astuvat remmiin heti tilauksen jälkeen. Suunnittelu
alistetaan heidän tarkastettavakseen, jokainen työvaihe
ja lopputuote, ja sillä taataan, että tilaaja
saa sellaisen tuotteen, joka vastaa hyvää rakentamista
ja hyvää toimintaa.
Vastaavalla järjestelmällä meillä talonrakennuksessa
tulisi toimia — ainakin suuret julkiset hankinnat, koulut
ja vastaavat — ja tällä ei pidä rasittaa
kuntien rakennuslautakuntia eikä kuntien toimintoja, vaan
tähän löytyy esimerkiksi Kauppakamarilta
järjestelmiä, joilla voidaan tuoda laivanrakennuksesta
erittäin hyväksi havaittu systeemi maalle.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä asia, hallituksen
esitys 21/2005 vp, on ollut talousvaliokunnassa mietinnöllä ja
ympäristövaliokunnassa lausunnolla. Kun katsoo
näitä asiakirjoja, niin talousvaliokunnan mietintö on tuollainen
alle liuskan ja ympäristövaliokunnan lausunto
talousvaliokunnalle valiokunnan kannanottojen osalta on kaksi kokonaista
liuskaa, joissa on käsitelty yksityiskohdittain nämä asiat, kuten
esimerkiksi hallitusten jäsenten henkilökohtainen
korvausvastuu. Valiokuntamme onkin esittänyt, että talousvaliokunta
selvittää sääntelyn tarpeellisuutta
tältä osin, koska vakuudet ovat joka tapauksessa
käytettävissä, kunnes yhtiön
hallinto on toteutettu, kuten täällä sivulla
3 todetaan. Siis näitä asioita ympäristövaliokunnassa
mentiin kohtuullisen tarkasti ja syvällisesti läpi.
Tämä valiokuntavalintahan lähti siitä,
että katsottiin kuluttajansuojan olevan tämän
oleellinen kysymys. Kuitenkin kysymys on nimenomaan rakentamisesta.
Täällä puhuttiin homeongelmista ja siitä,
mitä ne kunnille aiheuttavat. Omassa kotikaupungissani
kaupungin omistamista kiinteistöistä vastaava
kiinteistöpäällikkö kertoi juuri
kaupunginhallitukselle, että 20 kohdetta on, joissa on
homeongelma, eli tässä suhteessa on tietysti asiallista,
että talousvaliokunnan mietinnössä mainittu
kuntien ongelma on todettu, se on tosiasia, mutta muuten vaikuttaa
edelleen siltä, että tuo talousvaliokunnan ponsi
kyllä viittaa ihan ympäristövaliokunnan
toimialaan.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin täällä nyt
viitattiin ympäristövaliokunnan lausuntoon, niin
oikeusministeriön kanssa, kun käytiin läpi
nämä kaikki muutosehdotukset ja muut, todettiin,
että olisi tärkeätä, että tämä — nimenomaan
oikeusministeriö sitä painotti — saataisiin
nopeasti voimaan, ja tässä suhteessa kyllä käytiin
kaikki nämä muutosehdotukset läpi, ja
tämä asia tuli siinä sitten loppuvaiheessa
niin tärkeäksi, että ainoa mahdollisuus
tällä aikataululla oli se, että me teemme
tämän ponnen, ja täytyy nyt muun muassa
ympäristövaliokunnan kanssa yhdessä katsoa, miten
tässä edetään.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunnassa kiinnitettiin tosiaan
huomiota tähän rakentamisen laadunvalvontaan ja rakennusvirheiden
ennaltaehkäisyyn. Rakentamisessa liikkuvat valtavat pääomat,
ja meillä on paljon virheitä tehty rakentamisessa,
ja se on kuluttajansuojan kannalta tärkeä kysymys,
mutta tosiaan kansantaloudenkin kannalta tärkeä kysymys,
että niitä investointeja, mitä tehdään
rakentamiseen, ei sitten pilata väärällä rakentamisella ja
aiheuteta homevaurioita ja muita ongelmia.
Eräs toinen näkökulma, mihinkä valiokunta kiinnitti
myös huomiota, oli osaomistusasuntotuotannon toimintaedellytysten
säilyminen. Valiokunta edellyttääkin,
että hallitus seuraa uuden lainsäädännön
vaikutuksia osaomistusasuntotuotantoon ja ryhtyy tarvittaessa toimintaedellytykset
turvaaviin toimiin. Totean tältä osin, että Pirkanmaalla
tämmöinen Pirkanmaan Avo-asunnot on merkittävä rakennuttaja
ja toimija, ja on tärkeätä, että tämä toiminta
tulevaisuudessakin säilyy ja tämä laki
ei vie edellytyksiä tältä toiminnalta.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys tarkoittaa
hyvää, mutta ne keinot, mitkä täällä tulivat
valiokunnan puheenjohtajankin puheessa esiin, ovat puutteelliset,
eli kuntien voimavarat eivät nykyisellään
riitä kotimaan tuotannon lisävalvontaan, joten
ensi vuoden budjetissa on mahdollista tietysti korjata se.
Toinen vaihtoehto on, niin kuin ed. Saarikangas sanoi, että kehitetään
Kauppakamarin tavarantarkastajista järjestelmä,
joka hoitaa sen laadunvalvonnan tai laadun lisävalvonnan.
Sillä siitä varmasti päästään
eteenpäin.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle haluaisin todeta, että vaikka ehkä tämä on
ympäristövaliokunnan rootelia, niin teidän
lausunnossanne mielestäni ei ollut sanaakaan tästä homekysymyksestä ja
siitä kustannuspuolesta, ja silloin minä ainakin
entisenä talousmiehenä tartuin siihen talousvaliokunnan rooteliin.
Meidän on valvottava kuluttajan etuja, ja kuluttajan etu,
oli se kunta, valtio tai yksityinen, on tässä tapauksessa
se, että me huolehdimme kunnollisesta, asianmukaisesta
rakentamisesta, johon liittyy tämä tarkastusprosessi.
Ja sitä tarkastusprosessia ei voida sysätä kuntien
niskoille. Rakennuslautakunnan tehtävä on lupapuolella,
ja se olkoon siellä. Mutta tärkeää on tämä todellinen
valvonta, että suomalainen työ kelpaa ei 20 vuoden
kuluttua, vaan 50 vuoden kuluttua. Nämä talot,
jotka revitään meidän jokaisen naapurustossa — minua
vastapäätä revitään
20 vuotta vanha koulu ja sen tilalle rakennetaan uusi, 29 miljoonaa
euroa hukkaan heitettynä. Eikö se ole ympäristövaliokunnalle
jo riittävän suuri aihe, että talousvaliokunta
tarttuu siihen?
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ongelma tietysti johtuu
aika paljon siitä, että tämä asuntoasia
hajautuu niin monelle eri ministeriölle, asuntoministeriölle,
kuntien toiminnan osalta sisäministeriölle, valtion
rahojen osalta valtiovarainministeriölle ja sitten esimerkiksi
tämän asuntokauppa-asian osalta kauppa- ja teollisuusministeriölle.
Asuntokauppojen osalta tässä on tietysti kysymys
siitä, mikä on se myyjän vastuu, minkälaisessa
kunnossa on tavara silloin, kun se myydään, mikä on
rakennusliikkeen eli grynderin vastuu silloin, kun tämä rakennus
rakennetaan ja siinä vaiheessa muodostetaan sitten asunto-osakeyhtiö.
Useinhan käy niin, että tämä rakennuttaja
koettaa tietysti toisaalta tehdä niin hyvää kuin
pystyy, mutta toisaalta myös sitten, jos sinne jää näitä virheitä,
niin tämä siirtyy tälle varsinaiselle
asunto-osakeyhtiölle, jossa asukkaat sitten joutuvat aika
nopeastikin maksamaan näistä virheistä,
joita rakentamisen aikana on tehty, kun tämä valvonta,
johon ed. Saarikangas ansiokkaasti viittasi, Suomessa ei ole riittävän
hyvää verrattuna esimerkiksi laivojen rakentamiseen.
Tästä johtuu sitten käytännössä se,
että tulee oikeusriitoja, käydään
oikeutta siitä, kenen vika on se, että tässä rakennuksessa,
jota on moni omasta palkastaan suurimman osan maksanut, on sitten
niitä virheitä kuin käytännössä on.
Tässä tämä vakuuttaminen, joka
tässä lainsäädännössä on
uutta, käytännössä johti siihen,
että katsottiin, että tämä hyvä rakentaminen
on myös yksi tae sille, että asuntokaupat voidaan
turvallisesti kuluttajan kannalta tulevaisuudessa tehdä,
mikäli mahdollista.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pentti oli huolissaan Avo-asuntojen korkotuetusta
osaomistustuotannosta ja sen turvaamisesta. He ovat kirjallisesti
selkeästi osoittaneet, että kun heidän
laskelmiensa mukaan tämä laki nostaa asunnon hintaa
1,5 prosenttia, niin se on kuolinisku heidän toiminnalleen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarikangas sanoi, ettei ympäristövaliokunta ole,
oliko se sanallakaan, käsitellyt homeongelmaa. Ed. Saarikangas
ei ole lukenut ympäristövaliokunnan lausuntoa.
Valiokunnan kannanotoissa perustelujen yleisessä osassa
sivulla 2 todetaan: "Valiokunta toteaa, että kosteus- ja
homeongelmat ovat valitettavan yleisiä" jne. Ympäristövaliokunnan
tehtäviin on aina kuulunut tästä asiasta
huolestuminen ja huolehtiminen, ja kuulemisia, kannanottoja lausuntoina
ja mietintöinä on ollut vuosikausia, ei ainoastaan
nyt, vaan vuosikausia.
Ongelma on iso. Joskus on sanottu, että se on noin
40 miljardia vielä Suomen markoissa eli todella sellainen
6—7 miljardia euroa valtakunnallisesti, niin kuin totesin,
esimerkiksi Kotkassa 20 julkista rakennusta, kouluja, päiväkoteja,
sairaaloita, vanhusten hoivakoteja. Eli kyllä me, ed. Saarikangas,
olemme tähän kiinnittäneet huomiota.
Vielä sivulla 4 myös täällä jo
mainittujen osaomistusasuntojen kohdalla tämä sama
asia on. Ja tämä ketjuttaminen tuli monta kertaa
esille: kun myydään kolmannelle omistajalle, kelle se
vastuu sitten siirtyy, onko se hukkunut sille välille?
Välillä tämä homeongelma vasta
paljastuu esimerkiksi kolmannen tai neljännen omistajan
kohdalla. Eli kyllä asia on ollut seurannassa ja käsittelyssä ja
kannanotoissa.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusanen ehkä ei kuullut,
mitä todella sanoin. Totesin, että teidän
lausunnossanne ei ollut sanaakaan näitten homevaurioiden
aiheuttamista kustannuksista. Te puhuitte pitkään
homevaurioista, mutta meillä talousvaliokunnassa lähtökohtana
on tarttua tähän kustannuspuoleen, talouspuoleen.
Espoon kaupungin tämän vuoden korjauslistalla
on vähän yli 100 miljoonan euron edestä korjauksia,
jotka ovat tulleet 20—25 viime vuoden aikana, pelkästään
Espoossa. Minun mielestäni tämä on syytä silloin
tuoda esille tänne ja patistaa niitä päättäjiä,
jotka ovat vastuussa rakentamisen tasosta, rakentamisen laadusta,
ja minulla on siihen rakentava, konkreettinen ehdotus. Niitä hyvin
harvoin kuulee täällä salissa, täällä yleensä vain
haukutaan toisia. Nyt toin ehdotuksen, ed. Tiusanen, tehdään
yhdessä työtä ja huolehditaan siitä,
että tulevat talot rakennetaan laadukkaasti ja ilman homevaurioita.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämähän on tärkeä asia.
Salin yleisömäärästä päätellen
ei uskoisi, että Suomessa asuminen ja siihen liittyvät
asiat ovat niin tärkeitä, kun täällä meitä on
kerta kaikkiaan viisi miestä paikalla ja naisnäkökulma
puuttuu täysin. Tässä suhteessa on tietysti
vahinko, että tässä nyt tämän
päivän asialista on se kuin on. Joka tapauksessa
tässä on nyt viiteen henkilöön
vähintään miljardi per henkilö näitä vastuita
tämän asian eteenpäin viemiseksi.
Käytännössähän
tilanne on se, että kun tämä hajautuu
niin monelle ministeriölle, millä tavoin nyt sitten
hallituksen taholla tätä pontta luetaan. Tämähän
menee kauppa- ja teollisuusministeriölle, ja tietysti teoreettisesti
ministerit valtioneuvostossa tutustuessaan ahkerasti kaikkiin valtiopäiväasiakirjoihin
ja myös tähän valiokunnan mietintöön
sen tullessa eduskunnan vastauksena valtioneuvostoon toivottavasti
viimeistään siinä vaiheessa heräävät,
että tämä on todellakin asia, johon kannattaisi
tämänkin hallituksen vielä yrittää lopputaipaleellaan
tosissaan puuttua.
Sen takia tässä on päivämäärä,
se on tämän vuoden loppuun mennessä,
jotta vuoden 2006 kehyksiä tehtäessä on
vielä ikään kuin viimeinen mahdollisuus
nykyiselle hallitukselle tältä osin laittaa rahaa
seuraavan vuoden budjettiin ja kuntien osalta myös tätä asiaa
viedä sillä tavoin eteenpäin, että viimein
tapahtuisi jotain. Onhan se ollut aika ihmeellistä, että kattoja
on pudonnut vähän siellä sun täällä.
Tämä osoittaa sitä, että vastuiden
ja myös huolellisen rakentamisen ja muun perään
voisi todellakin kysyä niin kunnissa kuin täällä eduskunnassakin
ja myös valtioneuvoston käytävillä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi arvostan ed. Saarikankaan rakentavaa ehdotusta,
minkä hän on tehnyt. Aivan selvää on, että kuntien
rakennusvalvonnalle on turha esittää lisävelvoitteita.
Sitä paitsi rakentamisen vastuu on kuitenkin rakentajalla
ja rakennuttajalla, mutta resurssit, mitä kunnan puolelta
löytyy, on todella loppuun ammennettu.
Sen, että talousvaliokunta on tuon ponnen asettanut,
näen positiivisena, ja ehkäpä näin
juuri, arvoisa puheenjohtaja Skinnari, voisikin olla, että järjestäisimme
yhteisen kuulemisen, jossa olisi meidän valiokuntiemme
lisäksi myös valtiovarainvaliokunta ja sosiaali-
ja terveysvaliokunta, joka nimenomaan homeongelman kohdalla on mukana
ainakin seurauksia ratkomassa, mitä altistumiset aiheuttavat.
Näin ollen tässä voitaisiin löytää koko
se yhteinen paletti, jossa ovat kaikki toimijat, ministeriöt,
mukana, ja sitten vastuuvirkamiehet paikalle eri ministeriöistä,
joiden toimiala koskee tätä asiaa.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä aihepiiri on
kyllä todella tärkeä. Meillä rakentamisen
suhteen jatkuvasti on tullut ja tulee epäonnistumisia,
osaamista kumminkin puuttuu. Toisaalta siihen on syynä uusi
teknologia ja uudet materiaalit, joiden käyttäytymistä ei riittävän
pitkällä periodilla tunneta. Tähän
seikkaan vaan pitää kiinnittää huomiota.
Kunnissa jatkuvasti tulee epäonnistumisia ja kalliita,
isoja kustannuksia, kun virheitä korjataan, samoin yksityisrakentamisessa.
Ihan omassa naapurissanikin on taas tilanne, että muutama vuosi
sitten rakennettu talo on hometalo. Se on pari kertaa vaihtanut
omistajaa, ja nyt siellä ei asu kukaan. Ne virheet ovat
todella kalliita korjattavia. On tärkeää,
että rakentamiseen on saatavissa apua, jolla voidaan tämmöisiä isoja
vahinkoja ehkäistä. Siinä mielessä on
tärkeää kiinnittää huomiota
näihin asioihin.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näin kesäillan päätteeksi
ajattelin vähän kertoa, miten tämä on
järjestetty telakkateollisuudessa. Meillä on esimerkiksi
Turussa rakenteilla tällä hetkellä kolme
suurta laivaa, maailman suurimmat, joiden kappalehinta on 700 miljoonaa
euroa. Jokaista laivaa kohden tehdään noin 5 miljoonaa
työtuntia, eli se työllistää noin 10 000
henkilöä vuoden ajaksi. Siellä on kahdeksan
ulkopuolista, vakuutuslaitoksen asettamaa valvojaa, jotka valvovat
piirustukset, työn aloittamisen, työn tekemisen,
sen valmiiksi saattamisen, koekäytön ja luovutuksen.
Tämä takaa sen, että tilaaja saa, mitä hän
on tilannut, ja me saamme hyvän maineen.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
nyt tullut hyvin esiin, tärkeintä tässä ponnessa
on valvonnan järjestäminen, rakentavasti valvonnan
järjestäminen. Kuntien rakennusvalvonta ei nykyisillä resursseilla
pysty sitä hoitamaan. Rakentamiselle tulee pelkästään nyt
1—1,5 prosentin lisäkustannus vakuutuksesta, ja
lisävalvonta tuo lisäkustannuksia. Eli nyt on aidosti
löydettävä niitä uusia järjestelmiä,
millä tätä kustannuspuolta pidetään
kohtuudessa ja miten kuluttaja saa paremman tuotteen.
Keskustelu päättyy.