Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Pienimpien, alle 17 000 euron
perintöjen vapauttaminen perintöverosta toisi
noin 37 miljoonan euron loven valtion verotuloihin. Näin kertoo
valtiovarainministeriön julkisuuteen karannut laskelma,
joka koskee vuoden 2005 perintöverotapauksia. Näitä alle
17 000 euron arvoisia perintöjä sai viime
vuonna 49 000 perijää. Nykyisin pienin
verotettava perintö on 3 400 euroa, ja edellinen
tasokorotus tähän rajaan on tehty kymmenen vuotta
sitten eli vuonna 96.
Perintöveron osalta kiireellisintä olisi korjata lesken
ja alaikäisten lasten korkea verotus. Perintö-
ja lahjaverolain suurimmat epäkohdat koskevat nimenomaan
tapauksia, joissa eloon jäänyt puoliso ja perinnönjättäjän
lapset joutuvat myymään kotinsa perintöveron
takia. Perintöveron kohtuullistamista leskille ja orvoille
ei tule lykätä seuraavalle vaalikaudelle. Vanhasen
hallituksen olisi hoidettava mielestämme se nyt. Vaalien jälkeen
perintöveron kevennystä tulisi jatkaa (Puhemies:
Minuutti!) kohdentaen pienempiin perintöihin. Kysyn, arvoisa
pääministeri:
Mihin kiireellisiin toimenpiteisiin hallitus on ryhtymässä perintöveron
kohtuullistamiseksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tällä vaalikaudella on tehty
hyvin suunnitelmalliset ratkaisut verotuksen osalle, ja kaikkiaan
näitä veronkevennyksiin suunnattuja päätöksiä,
joita on liittynyt tuloverotukseen, yritysverotukseen jne., on yhteensä noin
3 500 miljoonan euron tasolta. Voi sanoa, että tämän
vaalikauden veronkevennysvara tulee käytettyä,
kun ne päätökset myös ensi vuoden
verolakien osalta viedään lävitse. Meillä ei
ole ollut tarkoitus tällä vaalikaudella tehdä enää uusia
uudistuksia.
Sen sijaan pidän itsestäänselvänä,
että kun tässä nyt elämä jatkuu
myös tämän syksyn jälkeen, niin
kun arvioidaan seuraavan vaalikauden veronkevennysvaraa ja sen kohdistamista,
niin olen melko varma, että ne epäkohdat, joita
perintö- ja lahjaverotukseen liittyy, tulevat varmastikin
seuraavan eduskunnan asialistalle. Kovin suurista summistahan näissä ei
ole kyse.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kansanedustaja Bjarne Kalliksen lakialoitteessa
on esitetty perintöveron puoliso- ja alaikäisyysvähennyksen
merkittävää korotusta, ja puolisovähennyksen
korottaminen nykyisestä 6 800 eurosta 50 000:een
merkitsisi käytännössä useimmiten sitä, että perintöveroa
ei menisi lainkaan, jos puolisoiden yhteenlaskettu netto-omaisuus
jää alle 100 000 euron.
Nyt myös hallituspuolue Rkp on kannattanut kokonaan
perintöveron poistamista, ja kun äsken ministeri
Pekkarinen sanoi, että optio-ohjelmien sisällöstä päätettiin
eduskunnassa selkeän enemmistön voimin ja hänen
täytyy nyt toimia sen mukaan, niin voisin kysyä,
miksi hallitus ei tee edes ed. Bjarne Kalliksen aloitteen mukaista
esitystä, kun aloitteen allekirjoittajia on reilusti yli sata
kansanedustajaa eli eduskunnan enemmistö. Miksi hallitus
ei kunnioita demokratiaa sen juhlavuotena?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni puheenvuorot,
joita hallituksen piiristäkin on yleensä esitetty,
ovat kaikki liittyneet seuraavaan vaalikauteen. Myös tälle vaalikaudelle
on tehty veronkevennysohjelma, joka on noin 3,5 miljardia kaikkiaan,
ja on ollut tietoinen valinta se, että se paketti viedään
lävitse ja sitten tavoitteet asetetaan seuraavalle kaudelle.
Eli voin ilmoittaa kyllä avoimesti sen, että perintö-
ja lahjaverotusta ei tällä vaalikaudella hallituksen
puolesta tulla avaamaan.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Pääministeri, korostitte
suunnitelmallisuutta veroratkaisujen osalta tällä kaudella.
Se on aivan oikein, mutta täysin ennakoimattomasti ja hallituksesta
riippumatta myös tulot ovat tällä vaalikaudella
kasvaneet merkittävästi. Eikö tämä nimenomaan
antaisi edellytyksiä myös ratkaista nämä perintöverotuksen
ongelmat, joista todellakin vallitsee laaja yksimielisyys? Ei kai
ole järkeä ja tarkoituksenmukaista sitoa niitä hallituskauteen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Verotus on niitä harvoja keinoja,
joita tällä hetkellä voidaan käyttää myös
suhdannepolitiikan osaan, ja minusta kannattaa käyttää verotuksessa
suunnitelmallisuutta. Tällä kaudella tehtiin aivan
poikkeuksellinen ratkaisu, että pystyttiin tekemään
yhdellä päätöksellä päätös
kolmen vuoden tuloverotuksen keventämislinjasta, josta
viimeinen osa toteutetaan nyt, kun eduskunta käsittelee
ensi vuoden tuloveroasteikot. Kyllä tätä suunnitelmallisuutta
tarvitaan, ja osa sitä suunnitelmallisuutta on se, että toimitaan
sen suunnitelman mukaan. Hallitus omalta puoleltaan on selkeästi
ilmoittanut, että perintö- ja lahjaverotus ei
nyt tule esille. Se ei muuten tainnut olla viime eduskuntavaaleissa
juuri minkään puolueen listalla. Mutta siihen
varmastikin tarvitaan korjauksia, ja siihen on hyvä nyt
varautua näiden viimeisten kuukausien aikana. Siitä,
että tuloja on tullut paljon, voi kiittää sitä,
että on osattu harjoittaa myös sellaista veroelvytystä, mitä tällä kaudella
tehtiin, eikä johtopäätös voi olla
se, että kun tuloja saatiin lisää, niin
se pantaisiin nyt noususuhdanteen parhaassa hetkessä jakoon.