1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2007
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Oikeuskanslerin
kertomus vuodelta 2007 sisältää perinteiseen tapaan
kuvauksen Oikeuskanslerinviraston toiminnasta, selostuksen virastossa
laadituista tärkeimmistä asiakirjoista ja käytännöllisesti
katsoen kaikki viranomaistoiminnan laillisuusvalvonnassa annetut
toimenpideratkaisut.
Kertomusta on edelliseen vuoteen verrattuna jossakin määrin
uudistettu. Kertomuksen rakennetta on muutettu siten, että omaan
jaksoonsa eli sivulta 61 alkavaan lukuun 4 on koottu eräitä oikeuskanslerin
laillisuusvalvontaa laajemmin selostavia kannanottoja tai kirjoituksia.
Näin on voitu nostaa paremmin esille joitakin tärkeiksi koettuja
havaintoja ja sellaisia temaattisia kokonaisuuksia, joilla on yleisempää merkitystä.
Kyseiseen lukuun sisältyy esimerkiksi kirjoitus, jossa
arvioidaan laillisuusvalvonnan toimivuutta ja sen tehokkuuteen vaikuttavia
tekijöitä sekä pohditaan valvonnan kehittämistarpeita.
Kirjoitus on pikemmin ongelmahakuinen ja jatkokeskusteluun kannustava
kuin valmiita vastauksia tarjoava puheenvuoro.
Samaisessa luvussa selostetaan myös kahta laajaa selvitystyötämme,
joissa puututtiin hallinnossa havaittuihin systemaattisiin ongelmiin. Toisessa
on kysymys kouluterveydenhuollon toimivuudesta. Tuossa yhteydessä jouduimme myös
kriittisesti arvioimaan informaatio-ohjauksen riittävyyttä erityisesti
silloin, kun kyse on yhdenvertaisuudesta perusoikeuksien toteuttamisessa.
Toinen näistä selvitystöistä koskee
ensihoidon ja sairaankuljetuksen toiminnallisesti epäyhtenäistä ja
lainsäädännöllisesti sekavaa
tilannetta. Molemmissa tapauksissa esitimme asianomaiselle ministeriölle
korjaaviin toimenpiteisiin ryhtymistä.
Kyseisessä luvussa on selostettu myös paljon keskustelua
herättäneen Helsingin ja Sipoon kuntajakoasian
aiheuttamia toimia Oikeuskanslerinvirastossa. Tämän
asian tiimoilta jouduttiin arvioimaan muun muassa ministerien esteellisyyttä.
Yleisemmin tarkastellen tapaus antaa aiheen pohtia, sopivatko hallintolain
esteellisyysperusteet sellaisinaan valtioneuvoston jäsenien menettelyn
arvioimiseen vai pitäisikö heitä varten
olla omat esteellisyyssäännökset.
Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista koskevista havainnoista
on entiseen tapaan kertomuksessa erillinen jaksonsa. On kuitenkin
syytä korostaa, että perus- ja ihmisoikeusnäkökulma
on mukana kaikessa laillisuusvalvonnassa. Erilliseen jaksoon on
poimittu lähinnä sellaisia ratkaisuja, joissa
perus- ja ihmisoikeuskannanotto on nimenomaisesti mainittu.
Todettakoon vielä, että vuosi 2007 oli Oikeuskanslerinvirastossa
poikkeuksellinen. Niin oikeuskansleri ja apulaisoikeuskansleri kuin
apulaisoikeuskanslerin sijainenkin vaihtuivat. Jouduimme toimimaan
kaikkiaan kahdeksan kuukautta vajaalla ratkaisijamiehityksellä.
Tämä asiantila ei voi olla näkymättä kertomuksessa. Ratkaistujen
kanteluiden osalta pääsimme jotakuinkin samaan
tulokseen kuin edellisenä vuonna, mutta tarkastuksia viranomaiskohteisiin emme
kyenneet tekemään likimainkaan edellisten vuosien
määrää. Näin emme päässeet
toteuttamaan oma-aloitteista ja aktiivista valvontaa haluamassamme
laajuudessa, vaikka se on laillisuusvalvonnallisesti tärkeää.
Tähän puoleen olemme pyrkineet uudelleen panostamaan
kuluvana vuonna.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama haja-ajatus Valtioneuvoston
oikeuskanslerin kertomuksesta vuodelta 2007.
Kantelujen määrä näyttää vakiintuneen
yli tuhanteen. Viime vuonna niitä näyttää olleen 1 352,
kun vuonna 2006 niitä oli 1 273, eli aika tasaista
vauhtia siltä osin näytetään
menevän. Ratkaisujakin oli viime vuonna 1 275,
joten ratkaisemattomien nippu näyttää hieman
kasvaneen.
Sitten toimenpideratkaisuja täällä on
ollut 123. Mitään virheellistä menettelyä ei
todettu 615 tapauksessa. Tämä määrä kyllä ainakin
minussa herättää joitakin ajatuksia.
Tässä on lisäksi 543 tapausta, jos nyt
oikein ymmärrän, että kantelua ei ole
tutkittu lainkaan eri syistä. Siellä on ollut
vanhentumisia tai päätös ei ole ollut
lainvoimainen, taikka sitten kirjoitus on ollut niin epäselvää,
että sitä ei ole voitu tutkia lainkaan. Näitäkin
on ollut 100 kappaletta. Ymmärrän kyllä tämän
osion ihan hyvin. Näistä tilastotiedoista voi havaita
myös, että tälle kuluvalle vuodelle on siirtynyt
muutama vuonna 2005 vireille tullut asia, ja ilmeisesti aika monimutkaisia
juttuja, kun yli pari vuotta nyt ainakin on käsitelty.
Mutta sitten kansalaisten yhteydenottojen perusteella tuntuu
erityisesti hämmentävän se, että tapauksissa,
joissa virheellistä menettelyä ei ole todettu,
vastauksista ei löydy mitään perustelua, miten
tuohon ratkaisuun on päädytty. Näitten
yhteydenottojen perusteella on hämmästelty sitä, eikö ole
uskottu heidän kantelukirjoitustaan taikka sitten onko
viranomaisen katsottu toimineen lain mukaisesti. Eli kun ei ole
minkäänlaista mainintaa ollut, niin moni kantelija
on kysellyt sitä, onko todella näin, onko sitä selvitetty
lainkaan. Ymmärrän tietysti, että on
monenlaisia kanteluja ja vaikea on jokaiseen hyvin yksilöidysti
lähteä vastaamaan, mutta kun tämä määrä nyt
kuitenkin on 615, mikäli nyt olen ymmärtänyt
oikein, niin sen perusteella moni on todella ottanut yhteyttä.
Myöskin joissakin kansalaisten yhteydenotoissa on hämmästelty
sitä, että kantelun johdosta ei ole edes hankittu
selvitystä, kun kantelija on pyytänyt, minkälaisen
selvityksen vastapuoli on antanut eli se, josta on kanneltu. En
tiedä käytäntöä, miten
asia todellisuudessa Oikeuskanslerinvirastossa menee, mutta tällaisia
yhteydenottoja on ainakin allekirjoittaneelle tullut.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti jälleen kerran siitä omaa
näkemystäni, eli meillä ei minun mielestäni
laillisuusvalvonnan valvonta toteudu riittävästi.
Täällä on aikaisempina vuosina keskusteltu
aiheesta, mutta paikalla ei ole nyt perustuslakivaliokunnan puheenjohtajaa,
joka on sitä aina joskus kommentoinutkin. Minä uskon,
että nytkään tämän
kertomuksen osalta perustuslakivaliokunta ei tule käsittelemään
mitään yksittäistä kantelua.
Minun mielestäni joissakin tilanteissa voisi olla hyvä — ainakin
sellaisissa, missä kansalaiset enemmänkin ottavat
yhteyttä — että siellä ruodittaisiin,
onko ja millä tavoin perustuslakivaliokunta, kun olisi
kuullut joitakin asiantuntijoita, yhtymässä laillisuusvalvojan
näkemyksiin tai ei.
Valitettavasti minun mielestäni tuntuu siltä, että tämä laillisuusvalvojien
valvontatoimenpide on vain tämä vuosittainen toimintakertomus, joka
sitten perustuslakivaliokunnan lyhyen mietinnön perusteella
tullaan hyväksymään automaattisesti.
Itse kyllä odottaisin, että tätä asiaa vähän
ruodittaisiin ja pohdittaisiin, voisiko tähän jollakin
tavoin saada muutosta, vaatiiko se jopa perustuslain muutoksia vai
onko tämä nykyinen menettely perustuslakivaliokunnan
käytäntöä.
Arvoisa puhemies! Arvoisa oikeuskansleri täällä totesi
tästä kouluterveydenhuollosta, joka on ajankohtainen
asia, sehän löytyy täältä sivulta 71,
ja minun mielestäni siinä Oikeuskanslerinvirasto
on tehnyt hyvää työtä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Puhemies! Ensiksi kiitän oikeuskansleria siitä,
että tässä kertomuksessa on otettu nimenomaan
ihmisoikeusnäkökulma lähes kaikkiin asioihin,
ja se on erittäin, erittäin hyödyllistä.
Tämä on valitettava tosiasia, mitä täällä sanotaan,
tämän päivän tapahtumat huomioon
ottaen, sivulla 76, kun puhutaan kouluterveydenhoidosta. Siellä todetaan,
että lausuntojen perusteella yhteenvetona kouluterveydenhuollon
laatusuositukset eivät toteudu kokonaisuudessaan minkään
läänin alueella. Tämä on hyvin
valitettava asia. Minä nyt uskon ja toivon, että tähän
asiaan jatkossa varmasti näitten hirvittävien
tapahtumien jälkeen kiinnitetään enemmän
huomiota.
Mutta toinen asia, johon minä haluaisin kiinnittää huomiota
ja joka ei tässä kertomuksessa vielä tule
esille, mutta toivon, että seuraavassa tulee, on sananvapaus,
ja siten, miten niihin asioihin Suomenmaassa suhtaudutaan. Minä muistuttaisin
mieliin — olen tehnyt asiasta myös kantelun oikeuskanslerille — että korkein
oikeuskaan ei pura sananvapaustuomioita, joita Suomessa on annettu,
siitä huolimatta, että ihmisoikeustuomioistuin
on antanut niistä vapauttavan, "syylliselle" vapauttavan,
päätöksen ja Suomen valtiolle kielteisen
päätöksen elikkä pitää Suomen
valtiota syyllisenä näihin asioihin.
Minusta tämä on hyvin surullinen asia, että korkein
oikeus ei noudata ihmisoikeussopimuksen määräystä.
Minä toivon, että sananvapauden ja toimittajien
oikeudet ja myös velvollisuudet tulisivat jotenkin konkreettisesti
seuraavassa kertomuksessa esille, jotta pääsisimme
pureutumaan näihin, ja jotta oikeuslaitos, nimenomaan oikeuslaitos,
saisi jonkinlaisen käsityksen siitä, missä ollaan
menossa. Eihän aina voi lähteä siitä,
että oikeutta täytyy hakea Strasbourgin kautta Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimesta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri on nostanut esiin erittäin
tärkeän aiheen, kuten ed. Ukkola totesi, kouluterveydenhuollon
ja siellä olevat ongelmat. Hyvä kysymys on, riittävätkö suositukset,
mutta riittääkö edes se rahallinen ohjaus?
Eivät valtionosuuden nostamiset millään
tavalla takaa, että kunnissa tehdään
yhtikäs mitään. Kunnissa on hyvin helppo lähteä nipistämään
juuri sieltä lasten palveluista, koska lapsethan eivät
nouse barrikadeille. Monet meistä aikuisista kun eivät
saa palvelua, niin saattavat nostaa kovankin metelin. Ja on erittäin tärkeätä,
että meillä oikeuskanslerin toimesta on myös
otettu tämä tärkeä asia esille.
Herätän pohdintaa tässä meille
kaikille, että jos on olemassa hoitotakuu, niin voisiko
meillä olla myöskin kouluterveydenhuoltotakuu.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Vistbacka
puhui siitä, että perustuslakivaliokunta hyväksyy
kertomukset vähin äänin ja lyhyellä mietinnöllä,
ja olisin kiinnittänyt siihen huomiota, että viime
kerralla perustuslakivaliokunta todella toivoi, että tätä mietinnön
sisältöä ja asua kehitettäisiin.
Oikeuskansleri on täällä selostanut,
mihin toimenpiteisiin he ovat ryhtyneet, ja varmaan jatkavat.
Toinen toivomus, joka oli vähän painokkaampi,
oli se, että kiirehdittäisiin näiden
kantelujen käsittelyä, ja toivottiin jopa, että päästäisiin
yhteen vuoteen. Minä ymmärrän, että siinäkin kanslerinvirastossa
tehdään parannuksia. Siihen on tietysti syytä.
Sitten ed. Vistbacka toivoi, että kantelija voisi tulla
kuulluksi tästä viranomaisten selvityksestä. Se
on asia, joka on kanslerin harkinnassa ja joka on asia, jota minä olen
aina toivonut, että kantelijalle voisi antaa sen lausunnon
tiedoksi lausuntoa varten. Siitä on yksinomaan hyötyä sille,
että asiaan saadaan riittävä selvitys.
Mutta yhdessä asiassa minä olen ed. Vistbackan
kanssa todella eri mieltä, kun hän vihjasi, että valiokunnalla
pitäisi olla mahdollisuus puuttua näihin ratkaisuihin,
koska se tarkoittaisi sitä, että korkeaan lakimieheen,
johon eduskunta on uskonut ja luottanut, puututtaisiin poliittisin
perustein. Se on politiikkaa, jos valiokunta, poliitikot, siihen
puuttuvat. Länsimaissa tätä ei pidetä kovin
järkevänä käytöksenä.
Itse kyllä en siihen menisi.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Södermanille totean sen,
että en kyllä tarkoittanut sitä, että niihin ratkaisuihin
puututtaisiin. Minä ymmärrän sen, että oikeuskansleri
tekee itsenäisiä päätöksiä. Mutta
kuitenkin olen ymmärtänyt, että perustuslakivaliokunta
ikään kuin valvovana viranomaisena voisi siinä ominaisuudessa
katsoa ja tulkita omalla tavallaan, mutta eihän siihen
päätökseen tietenkään
voi vaikuttaa. Eli meillä on muutamia sellaisia kokemuksia
eräästä ratkaisusta, joka sitten sen
jälkeen, kun henkilö poistui keskuudestamme, vasta
ratkesi, ja se kosketteli kylläkin eduskunnan oikeusasiamiehen
toimiston erästä ratkaisua. Sitä käsiteltiin
monta vuotta täällä perustuslakivaliokunnassa,
ja lopulta se selvisi kuitenkin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Puhemies! Oikeuskanslerin kertomuksessa käsitellään
myöskin Merenkulkulaitoksen asioita. En niihin sen tarkemmin
puutu. Kun ne tavallaan ovat oikeuskansleri Jonkan aikaa edeltäneitä asioita,
niin en puutu niihin millään tavalla arvioiden
enkä muuta. Mutta tätä nykyisyyttä koskien
olisin kysynyt herra oikeuskanslerilta sitä, onko tapana
tehdä tämmöisiä toiminnantarkastuksia
laitokseen, jossa jatkuvasti näyttävät
olevan asiat hiukan hakusessa, niin että asiakkaat ainakin,
jotka asioivat tämmöisen laitoksen kanssa, ovat
ihan ihmeissään, kuka hoitaa, mitä hoitaa
ja millä tavalla, tehdäänkö edes
virallisen luontoisesti oikeita hallintopäätöksiä,
niin että tietäisi, mitä on tehty.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä Valtioneuvoston oikeuskanslerin
kertomus nostaa esille useita asioita, jotka tulevat vakavaan valoon
myös eilisen päivän tapahtumien myötä,
ja niiden pohdintaan ja selvittelyyn ja tähän
laajaan työhön, jota oikeuskansleri on muun muassa
kouluterveydenhuollon osalta tehnyt, on syytä varmasti
lähipäivinä, lähiaikoina vakavasti vielä keskittyä ja
lukea ja pohtia. Ehkä tuon keskustelun aika ei vielä tänään
ole oikein.
Samaan tapaukseen liittyen tämän vuoden kertomuksessa
puhutaan muun muassa myös poliisin menettelystä ampuma-aseasiassa,
mikä hyvin lähelle tuntuu kolahtavan tämänkin
viikon tapahtumia, ja tähän asiakirjaan on hyvä varmasti palata
lähiaikoina vielä tarkemmin.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Tässä tuli eräitä näkökohtia,
jotka olen merkinnyt tänne muistiin ja virastossamme huomioon
otettavaksi. Oikeastaan tässä yhteydessä haluan
ottaa esille yhden asian, joka oli suora kysymys, eli ed. Pulliaisen kysymys,
näistä toiminnantarkastuksista. Tähän voin
todeta, että me teemme viranomaiskohteisiin tarkastuksia.
Osittain teemme niitä tietyn suunnitelman mukaan, mutta
myös tarvittaessa kohdennamme ne sellaiselle sektorille
tai sellaiseen virastoonkin, jossa syystä tai toisesta
olemme nähneet aihetta tarkemmin tuon viraston toimintaan
perehtyä. Vien nämäkin terveiset virastoon
jatkoharkintaa varten.
Keskustelu päättyi.