4) Laki työsopimuslain 4 luvun 6 §:n muuttamisesta
Päivi Lipponen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omaishoidon tukea saavia on 30 000
Suomessa. Se ei ole kuitenkaan koko totuus. STM:n selvityksen mukaan
kaikkiaan omaishoitajia on yli 300 000, eli vain 10 prosenttia
heistä on varsinaisessa sopimussuhteessa kuntaan. 300 000
on suuri määrä ihmisiä. Keitä he ovat?
Omaishoitajista 60 prosenttia on eläkeläisiä, mutta
20 prosenttia heistä on kokoaikatyössä,
4 prosenttia osa-aikatyössä ja 4 prosenttia virkavapaalla.
Työssäkäyvien ryhmä kasvaa koko
ajan. Omaishoitajaksi päädytään
nopean ratkaisun seurauksena. Sairaalasta soitetaan, että nyt
omainen kotiutetaan, onko kotona joku ottamassa vastaan tulijan.
Omaishoitotilanne kestää vuosia. Työssäkäyvät
omaiset ovat omaishoitajina tutkimusten mukaan pidempään
kuin eläkeläiset, ja tämähän
on aivan normaalia.
Omaishoitajuuteen liittyy monia vakavia ongelmia. Ministeri
Cronberg asetti työryhmä selvittämään
omaishoitajien hoitovapaaoikeuden toteuttamiseen liittyviä kysymyksiä.
Asia liittyy ed. Satosen ja 122 kansanedustajan allekirjoittamaan
lakialoitteeseen. Sata-komitea puolestaan selvittää omaishoidon
tuen, Kansaneläkelaitoksen hoitotuen ja kotitalousvähennyksen
yhteensovittamista sekä omaishoidon tuen verotusta.
Suurin ongelma omaishoitajien parissa on se, että kunnat
myöntävät pääsyn omaishoidon
tuen piiriin erilaisin perustein. Esimerkiksi lain mukaan omaishoitajille
kuuluu tietty määrä vapaapäiviä kuukaudessa,
mutta kunnasta riippuen vapaapäivät toteutetaan
vaihtelevin menettelyin. Monet omaishoitajat eivät ole
voineet pitää vapaitaan vuosikausiin.
Suomi kohtaa suuren ikärakenteen muutoksen ensimmäisenä maailmassa
Japanin kanssa. Meidän palvelurakenteemme on painottunut
siihen, että ihmiset asuisivat yhä kauemmin omassa
kodissaan. Tämä merkitsee sitä, että omaisten on
yhä enenevästi otettava vastuuta lähimmäisistään.
Työssäkäyvät ja omaa perhettään
eteenpäin vievät tyttäret ja pojat alkavat
hoitaa yhä enemmän heikkokuntoisia vanhempiaan.
Jo nyt mietitään perheissä, kuinka yhdistää työ,
kodinhoito ja lasten kasvattaminen. Jatkossa yhtälöön
pitää liittää myös
omista vanhemmista huolehtiminen.
Omaisten halua ottaa vastuuta lähimmäisistään
on tuettava. Se on edes tehtävä mahdolliseksi.
Useimpien omaisten on käytävä työssä elättääkseen
itsensä ja perheensä. He eivät voi jäädä hoitovapaalle
omaistaan hoitamaan. Suomen lainsäädäntöä on
kehitettävä siten, että työssäkäyvä omainen,
esimerkiksi tytär tai poika, voi viedä omaisensa
lääkärin vastaanotolle, kun tarve sitä edellyttää.
Suomalainen yhteiskunta ei toimi siten, että kaikki asiat
voisi virastoissa hoitaa oman työpäivän
jälkeen.
Esitän, että omaisen hoitamiseen ei tarvitsisi käyttää lomapäivää,
vaan sen voisi tehdä työajalla. Meillä on
hyvä lainsäädäntö,
jossa pienten lasten vanhemmilla on oikeuksia hoitaa lastaan lapsen
sairastuessa. Nyt tarvitaan samanlaista ajattelua omaishoidon järjestämiseen.
Lakialoitteessani esitän, että työssäkäyvä omaishoitaja
saa olla hoitovapaalla omaisen sairastuessa äkillisesti
hoidon järjestämiseksi tai tämän
hoitamiseksi tilapäisesti neljä työpäivää kerrallaan.
Samoin työssäkäyvä omaishoitaja
saa olla hoitovapaalla omaisen lääkärissä käyttämisen
vuoksi yhden päivän.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteisöllisyyttä, toisista
välittämistä ja auttamista ei voi säätää lailla,
mutta lainsäädännöllä voidaan tukea
ratkaisuja, jotka edistävät yhteisöllisyyttä ja
mahdollistavat yhteisvastuun ja läheisistä huolen
pitämisen. Yksi tällainen asia on tämä ed. Lipposen
aloitteeseen sisältyvä neljän vuorokauden
tilapäinen omaishoitajavapaa. Työpaikoille tarvitaan
joustavia ratkaisuja, jotta työntekijä voi halutessaan
siirtyä hoitamaan omaistaan äkillisessä perhetilanteessa
tai saattohoitovaiheessa. Tämä edellyttää kyllä myös
asennemuutosta työpaikoilla. Pienten lasten hoidossa asiat
on saatu varsin mallikkaasti kuntoon. Nyt on aika saada myös
ikääntyvien hoito järjestykseen.
Ed. Lipposen aloitteen lisäksi tulee työmarkkinajärjestöjen
puitesopimuksia ja suosituksia käyttämällä edistää vuorotteluvapaan,
lyhennetyn työajan, vuosilomalain mukaisen säästövapaan,
pakottava perhesyy -säännösten, ylityövapaiden,
etätyön ja osa-aikaeläkeratkaisujen avulla
näitä joustavia ratkaisuja kantaa vastuuta omaisesta.
Samoin tuo oikeus saada hoitovapaa vähintään
kuukaudeksi tulisi mahdollistaa omien vanhempien, puolison tai lasten
terminaalihoidon ajaksi, eli tämmöinen kuukauden
vapaa niissä tilanteissa myös tarvittaisiin.
Arvoisa puhemies! Lisäksi tarvitaan monia muitakin
parannuksia omaishoitajien asemaan, kuten selvitysmies Elli Aaltonen
selvityksessään toi esiin. Yksi keskeisimmistä näistä tarvittavista toimenpiteistä
on
ehdottomasti omaishoitajien tukipalveluiden riittävyyden
varmistaminen, mutta myös omaishoidon tuen riittävä taso
ja esimerkiksi verotuksen kohtuullistaminen olisivat näitä keinoja,
mitkä auttaisivat ja olisivat erittäin kipeästi
tarvittavia omaishoitajien aseman parantamiseksi.
Yksi ongelma, minkä vielä haluan ottaa esiin, on
se, että omaishoidon tuen myöntämiskäytännöt
vaihtelevat eri kunnissa hyvin paljon, ja tämä tuottaa
myös valitettavaa eriarvoisuutta.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkelläkin
monissa lapsiperheissä mietitään, miten
on mahdollista yhdistää työ ja perhe-elämä.
Vuodet kuluvat eteenpäin, vierii vuosikymmeniä.
Sen jälkeen samassa perheessä mietitään, miten
on mahdollista yhdistää työelämä ja
omien vanhempien hoitaminen. Tämä lakialoite, minkä ed.
Päivi Lipponen on tehnyt, antaa vastaukset näihin
kysymyksiin. Lakialoite on erittäin kannatettava.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Me kuulemme paljon kauniita sanoja puhuttavan
omaishoidosta, omaishoitajista, mutta mahdollistetaanko aidosti
meidän yhteiskunnassamme myös ihmisten oikeus
toimia omaishoitajina? Edustajakollega Päivi Lipposen lakialoitteessa
annetaan todellisia eväitä luoda meidän järjestelmästämme
sellainen, että myös työikäisillä omaisilla
on aito mahdollisuus ja oikeus toimia omaishoitajina. Tämä lakialoite
on erinomaisen hyvä askel pitkällä tiellä parempaan
järjestelmään omaishoitajien osalta,
ja siksi kannatan tätä aloitetta lämpimästi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Omaishoitoon kaikkineen liittyy hyvin monia kysymyksiä,
joita on keskustelun aikana tullut jo aika paljon esillekin. Omaishoitajia
on tosiaan monenlaisia. On niitä, jotka hoitavat päätoimisesti
omaistaan ja saavat omaishoitajapalkkion, sitten on niitä,
jotka myöskin samalla tavalla toimivat, mutta eivät
saa omaishoitajapalkkiota, ja sitten on niitä, jotka hoitavat
osa-aikaisesti ja joita tämä aloite nyt etupäässä koskee.
Tässä varmaan tarvittaisiin semmoinen kokonaisvaltainen ote,
jossa katsottaisiin näitä omaishoitajien asioita
ihan kaikkineen. Niitä on nyt vireillä. Muun muassa
tästä hoitovapaa-asiasta ilmeisesti odotamme ihan
lähiaikoina sieltä kolmikantatyöryhmästä tuloksia,
ja sitten Sata-komiteassa on myöskin näitä asioita.
Valistuneet kunnat ovat jo — korostan sanaa "valistuneet" — tehneet
sen päätöksen, että aina kun
omaishoito korvaa laitoshoidon, niin omaishoitajan palkkio maksetaan.
Tätä suosittelen kyllä kaikkiin niihinkin kuntiin,
joissa ei vielä ole näin tehty. Meillä Pirkanmaalla
omassa kunnassani Sastamalassa näin on ja on myöskin
Tampereella on ollut tämän vuoden alusta.
Mutta kaikkineen täytyy sanoa, että omaishoito
on tulossa vahvasti tähän yhteiskuntaan juuri ikääntymisen
seurauksena. Tämä on inhimillinen ja myöskin
yhteiskunnalle edullinen hoitotapa, mutta se vaatii hyvin voimakasta
poliittista otetta ja ohjausta täältä talosta,
koska valitettavasti on niin, että kolmikannassa oikeastaan kumpikaan
osapuoli ei nosta näitä asioita ihan prioriteettilistansa
kärkeen, ja sen takia meidän on vietävä näitä asioita
täältä suunnalta ja myöskin
sinne kuntakentälle saada vielä voimakkaampi viesti
siitä, että on kunnan omankin edun mukaista, ei
pelkästään kuntalaisten edun mukaista — se
on itsestäänselvää — vaan
mutta myöskin kunnan kannalta järkevää myöskin
taloudellisesti panostaa tähän omaishoitoon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lipposen aloite on siinä mielessä hyvä,
että tässä otetaan askeleita hyvään
suuntaan ja annetaan mahdollisuuksia välittää lähimmäisestä,
omaisesta, ja kukas sen parempi olisi kuin oma läheinen
siinä, joka voi jäädä kotiin
ja hoitaa ja käyttää lääkärissä.
Mutta siinä tulee usein se ristiriita vaan, kun itse olin
pitkään pääluottamusmiehenä,
että se tahtoo olla niin, jotta vielä työpaikoilla
on sen verran kovat asenteet ja lasketaan sitä, jotta se
maksaa työnantajalle, ja semmoisen edun saaminen tahtoo
olla aina, ainakin noissa työmarkkinapöydissä,
niin kuin edellinen puhuja totesi, vähän kolmikantahommiakin,
usein hyvin takkuista. Sen takia nyt on lainsäätäjien
vuoro tehdä tässä päätös.
Tämä kuuluu eduskuntaan, ja silloin kun tätä käsitellään,
tietysti pitää kuulla aina asiantuntijoita myös
niistä kolmikantapöydistä. Mutta minusta
tämä omaishoitokysymys on sen tyyppinen kysymys,
joka on puhtaasti lainsäädäntökysymys
ja yhteiskuntapoliittinen kysymys.
Nimittäin semmoinen vanha viisaus on, jotta ei mitään
uutta auringon alla. Omaishoitohan on vanhin hoidon muoto. Nyt on
välillä vaan hurahdettu tämmöisiin
markkinatalousmekanismeihin ja rahan vallan armoille. Näissä kysymyksissä pitää palata
takaisin siihen ihmisten huomioon ottamiseen, inhimilliseen ajatteluun.
Rahan valtahan on taivutettava palvelemaan ihmistä eikä niinpäin,
kuin nyt on välillä menty. Nyt on menty siihen
suuntaan välillä, jotta on odotettu sellaista
tilannetta, jotta kaikki hoituu, kun on aina joku viranomainen,
kun sen ihmisen vie sinne, niin se hoitaa tämän
jutun. Mutta tässä semmoinen yhteisvastuullisuus
ei tarkoita sitä vaan se tarkoittaa, että me pidämme
toisistamme muullakin tavalla huolta kuin pelkästään
siten, jotta aina on viranomainen.
Omaishoidon tuki ja nämä järjestelmät
ovat hyvin erilaiset eri puolella. Tässä on hyvin
jo kuvattu monissa puheenvuoroissa niitä ongelmatiikkoja.
Yhtä vaan ei ole tullut esille, sitä, jotta tämä tuki
on sillä tavalla eri kunnissa erilainen, jotta sen voi
tai sitä ei voi toisessa kunnassa samoin ehdoin saada,
koska kunnat voivat määrittää nämä kriteerit.
Sen takia minusta se selvitysnaisen tekemä elikkä Elli
Aaltosen tekemä esitys siitä, jotta tämä siirrettäisiin
Kelalle, olisi hyvin hyvin tärkeä juttu, jolla
saataisiin koko valtakuntaan yhteiset normit eikä välttämättä kunnan
rahatilanne vaikuttaisi aina siihen, mikä se taso on ja
mitkä ne normit ovat, millä tavalla kukin on oikeutettu
saamaan omaishoidon tukea.
Sitten iso kysymys on myös verotus. Tänä aamuna
viimeksi yksi henkilö soitti, omaishoitaja, joka hoitaa
tämmöistä ikääntynyttä vaimoaan, joka
on halvaantunut. Hän kysyi, kun se korvaus on tosi pieni,
eikö sitä voisi saada verovapaaksi. Niin pitkään,
ennen kuin nämä korvaukset ovat tasoltaan kohtuullisia,
minusta tämä pitäisi käsittää sillä tavalla,
että omaishoito on tämmöistä yleishyödyllistä työtä,
jolloin se voisi olla myös verovapaata. Jos vaikka tässä tapauksessa,
niin kuin aamullinen soittaja, hän saa työeläkettä,
ei kovin isoa tosin mutta kuitenkin saa työeläkettä, niin
se kun laitetaan sinne progression päälle, niin
se verotus on aika kova hänen osaltaan. Siitä leikkautuu
merkittävä osa, yli 40 prosenttia, kun hän
maksaa veroa siitä omaishoidon tuesta. Silloin voi kysyä sitä,
onko se ainakaan kannustavaa, kun kyse on siitä, että tässä sen
sijassa, jos tämä henkilö ei hoitaisi,
kyseessä olisi laitospaikka ja sehän maksaisi
yhteiskunnalle paljon. Sen takia minä odottaisin, että tätä keskustelua
myös käytäisiin, voitaisiinko se saada
sellaiseksi, jotta omaishoito katsottaisiin yleishyödylliseksi
työksi.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajan työpanoksen vuorokaudessa
on laskettu olevan viisi ammattihoitajan työvuoroa, elikkä se
on valtava säästö yhteiskunnalle. Jo
tästä lähtökohdasta olisi viisasta
hoitaa omaishoitajan palkat ja lomapäivät sille
tasolle, että omaishoitaja myös jaksaa tehdä tätä uskomattoman
tärkeää ja inhimillistä työtään
eikä aiheuteta sitä, käyttäen
puhemiehen mainitsemaa verbiä, että hänet
"syrjäytetään" ajatuksella, että hoitaa se
kuitenkin.
Kannatan ed. Lipposen lakialoitetta lämpöisesti.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Ed. Lipposen aloite on tärkeä lisäpuheenvuoro
tähän omaishoidon aseman vahvistamiseen, ja tämä keskustelu on
ollut tärkeätä. Nyt on valitettavasti
omaishoitolaista tullut kunnissa säästölaki,
ja tässä suhteessa olen ed. Satosen
kanssa samaa mieltä, olen iloinen siitä, että oppositiolla
ja hallituksella, edustuksellisella demokratialla, näyttäisi
olevan yhteinen poliittinen tahto varmistaa se, että todella
tärkeänä, välttämättömänä ikääntymisen ja
vanhusten- ja terveydenhuollon ratkaisuna omaishoidon asemaa vahvistetaan
ja omaishoitajan asemaa tuetaan. Tässä on tietysti
ilman muuta tasavertainen omaishoidon turvaamisen lähtökohta,
ja tässä suhteessa Kelan valtuutettujenkin kanta
on ollut, että Kansaneläkelaitoksen kautta tämä pitää varmistaa.
Verotuksen ja etujen yhteensovittaminen täytyy myöskin
ottaa huomioon ja mahdollistaa käytännössä myös
sijaisen palkkaaminen, koska tämä monesti mitätöi
koko tämän omaishoitajan pienen korvauksen. Minusta
on erittäin tärkeätä, että tältä osin
nyt toimitaan eduskunnassa voimakkaasti muun muassa budjetin ja
eri lakien yhteydessä, että tätä asiaa vauhditetaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
aloite ja asia omaishoidosta on hyvin tärkeä,
ja on hyvä, että täällä on
laajalti hyvä yksimielisyys omaishoidon tärkeydestä ja siitä,
kuinka se on potilaalle läheisen hoitoa. Siellä kodissa
on usein jo täysi valmius tähän hoitoon,
ja pienillä kustannuksilla koti kuin koti on saatavissa
riittäväksi omaishoidon paikaksi. Nyt vain on
ongelma se, että omaishoitajien korvaukset ovat kovin pienet.
Viime lauantainakin eräs omaishoitaja sanoi, että hän
saa 300 euroa kuussa, joka on todella vähän, se
vielä veronalaista tuloa. Omaishoitajien palkkioita on
voitava korottaa, ja myöskin nämä lakialoitteessa
esille tuodut muutokset, mitä tässä esitetään,
ovat harkitsemisen arvoisia. Omaishoitajien työ on arvokasta
potilaan, hoitajan itsensä mutta myös yhteiskunnan ja
kuntien kannalta.
Esko Ahonen /kesk:
Herra puhemies! Omaishoitajat ovat aikamme sankareita, voi
ihan lyhyesti todeta tähän puheenvuoron alkuun.
He tekevät erittäin arvokasta työtä.
Ajatelkaamme itse, jos saamme elää, kun olemme
vanhoja, kumman hoitomuodon valitsemme: kotona asumisen vai laitoshoidossa
asumisen? Jokainen meistä haluaa asua kotona mahdollisimman
pitkään, ja siinä mielessä nämä omaishoitajat
ovat erittäin arvokkaassa asemassa.
Hyvin usein kuulee sanottavan, että omaishoitajan korvaus
on 300 euroa kuukaudessa. Se on todella pieni. Jos vertaamme sitä,
mitä tuolla 300 eurolla me saamme keskimäärin
laitoshoitoa — keskimääräinen
laitospaikka maksaa tänä päivänä noin
170 euroa vuorokaudessa — niin me emme, ystävät
rakkaat, saa sillä kuin vajaa kaksi vuorokautta laitospaikkahoitoa.
(Ed. Satonen: Pitää paikkansa!) Tätä viestiä minä olen
yrittänyt viedä kuntiin, kun aika paljon kierrän
kuntavierailuja tehden, että kehittäkää laitospaikkojen sijaan
enemmänkin kunnassa omaishoitopaikkoja. Se on kunnalle
säästö, se on sille hoidettavalle mielenterveydellinen
asia, ja toisaalta myös se on sitten tärkeää sille
omaiselle, joka hoitaa, että hän saa siitä myös
riittävän korvauksen.
Meillä kunnissa käsitellään
omaishoitajia eri lailla, eri lailla jossakin toisessa kunnassa
kuin toisessa, ja tämä on sellainen, joka meidän
pitäisi saada yhtenäistettyä. Nimenomaan,
kuten täällä on puheenvuoroja käytetty,
jos Kansaneläkelaitoksen kautta tämä maksu
saataisiin tulemaan, niin me saisimme kaikki omaishoitajat saman
arvoiseen asemaan.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajien Esa Lahtelan ja Tarja Tallqvistin
innoittamana haluaisin vielä todeta sen, että ed. Tallqvist
sanoi, että omaishoitajan työpanos vastaa viiden
henkilön työpanosta. Omaishoitajan korvaus on
pieni, noin 300 euroa, ja siitä hän maksaa vielä verot.
Tilanne vaikeutuu, mikäli omaishoitaja kokee, että hän
haluaa kerran viikossa hiukan huilata, ja tämän
ajan tämä hoidettava henkilö on muualla,
esimerkiksi jossain vanhainkodissa tai laitoksessa hoidossa. Tällöin omaishoidon
korvaus pienenee merkittävästi. Silloin me voimme
kysyä, kuinka paljon omaishoitajalle, joka tekee todellakin
vuorokaudessa viiden henkilön työt, jää lopulta
käteen tästä pienestä korvauksesta,
kun ensin on maksettu verot ja sitten vielä maksettu palkkiot
sinne laitokseen.
Keskustelu päättyi.