8) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2013
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Tässä on
käsittelyssä Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan
kertomus parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta viime vuonna.
Meillähän siellä on valtuuskunta paitsi
edistämässä eurooppalaisia ihmisoikeuksia,
demokratiaa ja oikeusvaltiota myös totta kai pitämässä esillä meille
Suomelle tärkeitä asioita.
Voi todeta, että hivenen jo viime vuonna näkyi
myös Euroopan neuvoston toiminnassa tuo naapurimme Venäjän
ehkä aikaisempaa ärhäkämpi maanmiespolitiikka
ja he myös tällä foorumilla ottivat esiin
useampia asioita venäläisten kohtelusta Euroopan
neuvoston eri jäsenmaissa. Myös Suomi oli tässä asiassa
esillä. Mutta ne asiat on saatu siellä kohtuulliseen
järjestykseen, ei siinä mitään,
ja valtuuskuntamme on toiminut aivan aktiivisesti.
Ukrainan kriisin eteneminenhän on näkynyt yhä voimakkaammin
myöskin tuolla kyseisellä foorumilla, lopulta
sillä tavalla, että Venäjän
toimintaa on äänestysten jälkeen Euroopan
neuvostossa rajoitettu, ja tuo tilanne on tälläkin
hetkellä päällä. On onnetonta,
että konflikti jatkuu. Etyjin ja kaiken muunkin eurooppalaisen
yhteistyön kannalta olisi tietysti äärimmäisen
tärkeätä, että pikkuhiljaa päästäisiin
parempaan suuntaan ja rauha ja normaalitilanne voisi palautua. Sen
suhteen on tehtävä työtä kaikilla
foorumeilla, myös Euroopan neuvostossa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan neuvoston parlamentaarinen
yleiskokous on neuvoa-antava ja aloitteita tekevä toimielin,
jonka erästä aloitetta koskeva hallituksen esitys
on piakkoin tulossa tänne saliin eduskunnan käsittelyyn.
Mutta vuoteen 2013 ja sen toimintaan katsaus: aivan kuten edustaja
Kaikkonen totesi, vaikkakin Ukrainan ja Venäjän
suhteiden viileneminen tuli sinänsä yllätyksenä,
niin viitteitä siitä ehkä oli silloin
vuoden 2013 aikana ja lopulla, ja kuten edustaja Kaikkonen totesi,
niin myös Suomi sai siitä osansa.
Mutta vuoteen 2013 muutoin: Euroopan neuvosto käsitteli
myös Georgian ja Venäjän välisiä suhteita,
jotka ovat tietysti eräänlainen, enemmän
Kaukoidässä oleva vastaava kriisipesäke kuin
Ukrainan ja Venäjän välillä tällä hetkellä.
Euroopan neuvosto on alueellinen järjestö,
ja ulkoasiainvaliokunta on mietinnössään
kiinnittänyt huomiota siihen, että Euroopan neuvosto
on edelleen tärkeä yleiseurooppalaisten oikeusnormien
luoja. Mutta normeilla on myös sitten se peilikuva elikkä lisääntynyt
byrokratia ja hallinnon kankeus. Valiokunta on kiinnittänyt
huomiota siihen, että Euroopan neuvostossa on käynnistetty
sopimusten uudistamistyö, jonka tähtäimessä on
tarpeettomaksi luokiteltujen sopimusten karsiminen ja oikeusnormiston
virtaviivaistaminen. Näin on esitetty ulkoasiainvaliokunnasta myös
pyyntö Suomen delegaatiolle, että se kiinnittäisi
huomiota näihin asioihin työskentelyssään.
Toisaalta on edelleen syytä muistaa se, että on maita,
jotka voivat vasta haaveilla samanlaisesta hallinnosta kuin me useissa
Euroopan maissa, mutta totta kai ylisääntelyä ja
yliohjeistusta on vältettävä. Myös
liika byrokratia on rasite lopussakin sitten demokratialle. Byrokratiaan
voi mielestäni piiloutua myös rakenteellinen korruptio, ja
edelleen Euroopan neuvosto mielestäni viisaasti painottaa,
että yksi nykyisen oikeusvaltioperiaatteen suurimmista
uhkista on korruptio.
Euroopan neuvostossa on laadittu julkisen sektorin korruptioon
liittyvässä raportissa painokas kannanotto myös
politiikan korruptoitumiseen muun muassa lobbauksen myötä ja
on pohdittu sitä, kenen etu on lobbaus, onko se yhteinen etu
vai tiettyjen piirien etu. Korruptio heikentää siis
demokratiaa, ihmisoikeuksia ja oikeusvaltiota.
Suosituksessa numero 2019 yleiskokous kiittelee pääsihteeri
Jaglandia — siis tämä vuodelta 2013.
Pääsihteeri Jagland on valinnut korruption kitkemisen
Euroopan neuvoston pääprioriteetiksi vuosille
2014 ja 2015, ja korruption torjumiseksi tuli jäsenmaille
kehotus ratifioida Euroopan neuvoston korruptionvastainen sopimus
ja lisätä sitä kautta myös kansainvälistä yhteistyötä. Myös
korruptionvastainen toimikunta Greco on vieraillut Suomessa tutkien
meidän tilannettamme muun muassa lahjusten vastaanottamisessa
ja sitä, mitä kontakteja poliitikoilla on, ja
tästähän eduskunta on laatinut sitten
suositukset. Niitä en tässä käy
läpi sen enempää.
Sitten lopuksi mainittakoon, että kertomuksessa on
myöskin otettu kantaa Jussi Halla-ahon jäsenyyteen
Euroopan neuvostossa. Sieltä puuttuu vuosi, jolloin hän
on saanut sen tuomion, mihin tässä viitataan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto on erittäin tärkeä sekä ihmisoikeuksien
valvonnan että toteuttamisen — suositusten kautta — kannalta.
Se työ, mitä on tehty myöskin erityisesti
Venetsian komission avustuksella, on johtanut siihen, että perustuslain säännökset
eri Euroopan maissa ovat kehittyneet myönteiseen suuntaan,
pääsääntöisesti.
Euroopan neuvosto on joutunut ottamaan kantaa myöskin
konflikteihin eri maiden välillä. Edellisen kerran
vuonna 2008 jouduttiin ottamaan kantaa Venäjän
ja Georgian väliseen konfliktiin. Silloin ensin tuomittiin
Venäjä mutta sitten pyrittiin olemaan suhteellisen
rakentavia ja tehtiin tämmöinen road map, tiekartta,
jonka mukaisesti toivottiin, että Venäjä voisi
tehdä ainakin joitakin toimenpiteitä, ehkä kaikkein
pehmeimpänä toimenpiteenä sen, että pyrittäisiin auttamaan
muuttamaan joutuneitten ihmisten uudelleen asuttamisessa näiden
alkuperäisille asuinseuduille. Mutta täytyy sanoa,
että valitettavasti Venäjän kanssa ei
ole päästy eteenpäin niin, että Venäjä olisi
toteuttanut mitään näistä suosituksista.
No, nyt Ukrainan tilanteen kärjistyttyä meillä käytiin
varsin vilkas keskustelu Euroopan neuvostossa viime huhtikuussa.
Silloin päädyttiin siihen, että Venäjän
valtuuskunnalla ei ole äänioikeutta istunnoissa
tämän vuoden loppuun asti. Nyt tilanne on se,
että tällä hetkellä asiasta
ei ole tarpeen keskustella mutta tammikuun istunnossa joudutaan
ottamaan kantaa siihen, millä tavalla me Venäjän
osalta sitten menettelemme jatkossa, ja se päätöksenteko
tulee olemaan erittäin vaikeata.
Toisaalta venäläiset pitäisi pyrkiä pitämään saman
pöydän ääressä, että tuo
vuorovaikutus jatkuisi edelleen. Toisaalta, jos valloitetaan tiettyjä jonkin
jäsenmaan alueita, on selvää, että siihen
pitää reagoida tavalla, jonka pitäisi
johtaa siihen, että tuo valtio myöskin korjaa
jollakin tavalla tuota tilannetta.
Tietysti Venäjän osalta täytyy sanoa
myöskin se, että niin kauan kuin Venäjä ei
ole jäsen, osallistuminen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen
on tärkeätä, koska tietysti sillä on
yksittäisissä tapauksissa aika suuri merkitys
Venäjän kansalaisille ja sitä kautta
se on hyödyllistä.
Kuitenkin täytyy todeta, että Euroopan neuvoston
Ukraina-raportissa todettiin, että ihmisoikeudet ovat varsin
hyvällä tolalla Ukrainassa. Lyhyesti vain lopuksi
totean sen, että ongelmia oli aikaisemman hallinnon aikana
oikeusjärjestyksen kanssa. Niitä ongelmia on edelleen.
Tilanne on jonkin verran korjaantunut. Tuomioistuimissa muun muassa
Tymošenkon tapauksessa tilanne oli se, että se
oli poliittinen oikeudenkäynti eikä oikeudellinen
oikeudenkäynti. Nyt on tärkeätä,
että kaikki asiat korjataan. Mikä on hyvä,
niin Euroopan neuvoston suositus oli, että kielilaki korjattiin
Ukrainassa, ja nyt kielilaki on eurooppalaisten standardien mukainen.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomihan liittyi Euroopan neuvostoon 1989,
ja sitten heti meidän jälkeemme tulivat hyvin
nopeassa tahdissa Unkari, Puola, sitten Baltian maat. Tavallaan
Euroopan neuvosto on eräänlainen Euroopan unionin
odotushuone, jos tämmöistä sanontaa saa
käyttää.
Euroopan neuvoston toimintakenttä ja -alue on
varsin selkeä ja hyvin tarpeellinen. Meillä ei edelleenkään
Euroopassa kansanvalta toimi sillä tavalla kuin kansanvallan — demokratian,
ihmisoikeuksien ja niin edelleen — pitää toimia.
Euroopan neuvoston sopimusten uudistamistyö on tärkeää,
koska sillä tavalla karsitaan pois sellaiset sopimukset,
joiden ei enää ole tarpeen olla voimassa, mutta
samalla myöskin huolehditaan sitten siitä, että sellaisia
sopimuksia saatetaan voimaan, jotka ovat tarpeen. Nyt tässä yhteydessä muistutan
siitä, että hallituksen piirissä ollaan
ratifioimassa Istanbulin sopimusta. Me olemme tänne eduskuntaan
sitä nyt jo aika pitkään odottaneet.
Syys—lokakuun vaihteessa on Euroopan neuvoston seuraava
istuntoviikko, ja silloin meiltä tullaan taas kysymään,
että missä on se Suomen Istanbulin sopimuksen
ratifiointi, koska me olemme yksi niistä maista, jonka
nimenomaan on odotettu sen ensimmäisten joukossa ratifioivan.
Nyt siellä on jo yli kymmenen ratifiointia, joten se on
tullut voimaan, mutta meidänkin pitäisi siinä joukossa
käytännössä olla.
No, mitä sitten tulee tähän Ukraina-kysymykseen:
Jossain vaiheessa varmaan on syytä sitten historian tutkia
sitä, mitä virheitä on tehty aikanaan,
että EU:n ja Ukrainan välisestä assosiaatiosopimuksesta
Ukraina hajosi. Mikä on se perussyy, joka hajotti Ukrainan,
kun oli tehty sopimus Euroopan unionin ja Ukrainan välillä?
Tietysti voi vain arvailla, että siinä se sopimus,
joka assosiaatiosopimuksena oli Venäjän ja Ukrainan
välillä, lienee ollut yksi kysymys, joka tähän
on saattanut vaikuttaa. Eli kyllä tässä tavallaan myöskin
EU:n päässä pitäisi suhteita
Venäjään hoitaa paremmin ja olisi pitänyt
jo ajat sitten hoitaa. Tästä me nyt kaikki kärsimme.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sasille, joka on jo poistunut
salista, kommentoisin hänen puheenvuoroaan. Hän
totesi, että Ukrainassa kansalaisoikeudet ovat tyydyttävällä tolalla.
Uutiset ovat kertoneet nyt loppukesästä, että Ukrainan
laillinen kommunistinen puolue on maassa kielletty ja ajettu ulos
parlamentista, vaikka tämä puolue sai laillisissa
vaaleissa 13 prosentin kannatuksen ja yli 30 edustajan ryhmän.
Tämän puolueen puoluejohtajan koti poltettiin,
ja häntä kohtaan on kohdistettu useita murhayrityksiä.
Sen lisäksi kommunistisen puolueen kansanedustajia ja aluehallinnossa
mukana olevia edustajia on pahoinpidelty koko tämän vuoden
aikana useita kertoja.
Keskustelu päättyi.