6) Hallituksen esitys laiksi yksityisyyden suojasta työelämässä ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun nyt on käsittelyssä hallituksen
esitys yksityisyyden suojasta työelämässä,
niin on syytä todeta pöytäkirjoihin,
että kello on 23.46 eli lähellä puoltayötä,
niin että tämä tästä yksityisyyden
suojasta työelämässä, mutta
emmehän me tee lakeja itsellemme, vaan Suomen kansalle.
Niin, arvoisa puhemies, käsiteltävänä on
siis hallituksen esitys, joka keskeisesti käsittelee huumausainetestien
käyttöä, kameravalvontaa ja työnantajalle
kuuluvien sähköpostiviestien hakemista ja avaamista
koskevaa lainsäädäntöä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnössä ehdotetaan
hallituksen esitykseen tehtäväksi aika moniakin
muutoksia, joista osa tosin perustuu ja liittyy perustuslakivaliokunnan
esittämiin huomautuksiin.
Ensiksi, arvoisa puhemies, alkoholi- ja huumausainetesteistä.
Eduskunta edellytti vuonna 2000 hyväksyessään
lain yksityisyyden suojasta työelämässä, että hallitus
yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa
valmistelee ehdotukset alkoholi- ja huumetestien käyttöä koskevaksi
lainsäädännöksi. Nyt hallitus
on tehnyt esityksen menettelysäännöiksi
huumetestien, mutta ei alkoholitestien osalta. Valiokuntamme katsoo,
että myös alkoholin testausten osalta on syytä saada
selkeät säännökset. Tämä on
tärkeää, jotta pelisäännöt ovat
selvät ja työpaikoilla osataan menetellä niin, että kunnioitetaan
sekä työnantajan että työntekijän
oikeuksia. Valiokunta ehdottaakin eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa, jonka mukaan "hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa valmistelee - - ehdotukset alkoholitestien käyttöä työpaikoilla
koskevaksi lainsäädännöksi". Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta korostaa alkoholista aiheutuvia kansanterveydellisiä ja
työturvallisuuteen liittyviä ongelmia ja pitää tärkeänä, että työpaikoille
laadittava päihdeohjelma kattaa myös alkoholin
käytön. Valiokunta ehdottaa tätä tarkoittavia
muutoksia työterveyshuoltolakiin.
Huumausaineiden käytön ehkäisyä koskeva ohjelma
ehdotetaan korvattavaksi päihdeohjelmalla, jonka tulee
sisältää työpaikan yleiset tavoitteet
ja noudatettavat käytännöt päihteiden käytön
ehkäisemiseksi sekä päihdeongelmaisten hoitoon
ohjaamiseksi. Jotta työpaikalla aina olisi päihdeohjelma,
kun työnantaja haluaa työntekijän tai
työnhakijan menevän huumausainetestiin, valiokunta
ehdottaa poistettavaksi työterveyshuoltolain 11 §:n
5 momentin, jossa ohjelmavaatimus olisi kytketty vain huumeriippuvuustilanteisiin.
Arvoisa puhemies! Huumausaineita koskevaan testaamiseen liittyy
monia ongelmia. Rajan vetäminen lääkinnällisen
ja muun käytön välillä on vaikeaa.
Seulontamenetelmät eivät kata kaikkia huumeita,
ja toiset huumeet, kuten kannabistuotteet, näkyvät
testeissä vielä viikkoja käytön jälkeen.
Kaikki huumaavat aineet, kuten anaboliset steroidit, eivät
sisälly huumausaineluetteloon, jolloin testaaminen ei koske
niitä, vaikka ne voivat olla työturvallisuudelle
hyvinkin vaarallisia. Testeistä on myös vaikea
todeta, onko henkilö ollut työssä huumausaineiden
vaikutuksen alaisena.
Valiokunta painottaa, että lakiehdotusta koskevassa
tiedotuksessa tulee kertoa testaamiseen liittyvistä ongelmista.
Samalla valiokunta korostaa, että huumausaineiden käyttäjät
tulee yhteistyössä terveyden- ja sosiaalihuollon
muiden toimijoiden kanssa pyrkiä ohjaamaan tarvittavaan hoitoon
ja kuntoutukseen. Lain tavoitteena on työturvallisuuden
parantaminen. Tarkoitus ei ole eikä saa olla leimata huumaavia
aineita käyttäneitä loppuiäkseen
eikä syrjäyttää heitä työelämästä.
Huumausainetodistusta koskevaa 6 §:ää valiokunta
ehdottaa muutettavaksi siten, että todistuksesta pitää ilmetä,
onko työntekijän työ- tai toimintakyky
heikentynyt huumausaineiden käytön johdosta. Jotkut
huumausaineet tai lääkkeet voivat näkyä testeissä vielä viikkoja
käytön jälkeen, jolloin on tärkeää pyrkiä arvioimaan,
onko testitulos merkityksellinen työntekijän työn
tai toimintakyvyn kannalta. Hallituksen esityksen mukaan huumausainetesti
suoritetaan 8 §:n 1 momentin mukaisin perustein, jos epäillään
henkilön olevan huumausaineiden vaikutuksen alaisena työssä,
ja 2 momentin mukaisin perustein, jos henkilöllä epäillään
olevan huumeriippuvuus.
Perustuslakivaliokunta pitää ongelmallisena sitä,
että 1 momentti kohdistuu erotuksetta missä tahansa
tehtävässä olevaan työntekijään
eikä työnantajalta edellytetä minkäänlaista
riskiarviota. Velvoittaminen tulee sitoa riskeihin, jotta lakiehdotus
voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Korostan: siis tämä oli perustuslakivaliokunnan
kanta. Tästä syystä ja ottaen huomioon,
että selvän eron tekeminen 1 ja 2 momentin tilanteitten
välillä olisi käytännössä vaikeaa,
valiokunta ehdottaa 1 ja 2 momentin säännösten
yhdistämistä, jota myös monet asiantuntijat
ehdottivat, jolloin 2 momentin mukaiset edellytykset ulotetaan koskemaan
myös 1 momentin tilanteita. Lisäksi edellytetään,
että testaaminen on välttämätöntä työntekijän
työn tai toimintakyvyn selvittämiseksi.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä lyhyesti sähköpostiviesteistä.
Joka hetki niitä taitaa meillekin tuonne tulla. (Ed. Pulliainen:
Kyllä!) — Kyllä. — Valiokunta
korostaa Internetin kautta kulkevan sähköpostiliikenteen
luotettavuudessa olevia ongelmia. Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen
mukaan Internetin kautta kulkevaa sähköpostiviestiä voidaan
muuttaa tai kopioida taikka se voi viipyä tai jäädä kokonaan
tulematta perille. Lisäksi ovat vielä roskapostista
aiheutuvat ongelmat. Näiden ongelmien johdosta valiokunta
katsoo, että työnantajan toiminnan kannalta keskeisiä toimintoja
ei pitäisi rakentaa sähköpostijärjestelmän
varaan.
Lisäksi valiokunta suosittaa, että työpaikoille luotaisiin
toimivat käytännöt, joiden mukaan tärkeät
viestit ohjataan työpaikan virallisiin tai työyksikön
yhteisiin sähköpostiosoitteisiin, jolloin vältytään
yksittäisen työntekijän sähköpostien tutkimiselta
hänen poissa ollessaan. Merkittävin muutos, jota
valiokunta ehdottaa sähköpostia koskeviin säännöksiin,
koskee 20 §:ää. Valiokunnan ehdotuksen
mukaan viesti voidaan avata vain, jos viestin lähettäjään
ei saada yhteyttä viestin sisällön selvittämiseksi
tai sen lähettämiseksi työnantajan osoittamaan
toiseen osoitteeseen.
Arvoisa puhemies! Lain jatkovalmistelusta: Valiokunta pitää tärkeänä,
että lakia jatkossa selvennetään ja kirjoitetaan
täsmällisempään muotoon. Valiokunta
korostaa, että työelämää koskevan
lainsäädännön tulee olla helppolukuista
ja selkeää. Yksityisyyden suojaa työelämässä koskevan
lain informatiivisuudelle ja selkeydelle tulee asettaa erityisen
korkeat vaatimukset, koska laki käsittelee keskeisiä työelämän
pelisääntöjä ja vielä sellaisia,
jotka arjen työelämän käytännöissä ovat
läsnä lähes jatkuvasti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että jokainen voi tarvittaessa selvittää siitä oikeutensa
ja velvollisuutensa ilman lainopillista apua.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintöön sisältyy
vastalause huumausainetestausta koskien. Kyseessä on kristillisdemokraattien
vastalause.
Haluan myöskin, arvoisa puhemies, kiittää valiokunnan
jäseniä tämän verrattain vaikean
lakiesityksen käsittelystä ja siitä,
että me saimme tämän kuitenkin nyt kevätistuntokaudella
päätettäväksi asiaksi. Kiitos
teille kaikille, niille, jotka ovat paikalla, ja niillekin, jotka
eivät ole!
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Esitys laiksi yksityisyyden suojasta työelämässä ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta tuo sinällään
kaivattua sääntelyä huumausaineiden käyttöä koskevien
tietojen käsittelyyn, kameravalvontaan työpaikoilla
ja työntekijöiden sähköpostiviestien
hakemiseen ja avaamiseen. Koska, niin kuin valiokuntamme puheenjohtaja
totesi, lain käsittely on siirtynyt näin myöhäiseen,
keskityn tässä puheessani vain vastalauseessamme esille
ottamiimme, valiokunnan kannasta poikkeaviin näkemyksiin.
Nämä kohdat sisältyvät huumausaineiden
testaamista ja siitä syntyneitä tietoja käsitteleviin
pykäliin.
Huumeiden käyttö on Suomen rikoslain mukaan
rangaistavaa. Tämä on lähtökohta.
Tätä taustaa vasten tuntuu harmilliselta, että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan enemmistön mielestä huumausaineiden
testaamisen mahdollisuutta työelämässä on
rajattava kaikissa mahdollisissa tapauksissa niin sanotuilla työtehtävistä johtuvilla
erityisillä vaatimuksilla. Tämä työtehtävistä johtuva
erityinen vaatimus laajennettiin valiokunnan toimesta koskemaan
jopa niitä akuutteja testaustilanteita, joissa työnantajalla
on jo perusteltua aihetta epäillä, että työntekijä on huumeiden
vaikutuksen alaisena työpaikalla.
Päästäkseen testaamaan tällaista
selvästi huumeissa olevaa työntekijää työnantajan
on siis osoitettava, että testi on ensiksikin a) välttämätön
työ- ja toimintakyvyn selvittämiseksi ja lisäksi
b) työntekijä toimii sellaisessa työssä,
joka edellyttää erityistä tarkkuutta,
luotettavuutta, itsenäistä harkintakykyä ja
hyvää reagointikykyä, ja vieläpä c)
työntekijän työtehtävien suorittaminen
huumeiden vaikutuksen alaisena vakavasti vaarantaa muun muassa työturvallisuuden,
valtion tai liikenteen turvallisuuden tai voi aiheuttaa työnantajalle
merkittävää taloudellista vahinkoa. Muun
muassa näitä kohtia oli lueteltu. Kaikkien näitten
sanomieni kohtien a, b ja c on oltava voimassa, jotta työnantaja
voi velvoittaa työntekijän testiin.
Mielestäni siinä tilanteessa, kun on jo perusteltua
aihetta epäillä työntekijän
olevan huumausaineiden vaikutuksen alaisena, on tällaisen epäilyksen
selvittäminen välttämätöntä.
Ei ole mitenkään perusteltua rajata päihtymisepäilyjen selvittämistä erityisiä vaatimuksia
sisältäviin työtehtäviin. Mikäli
tällainen rajaus nyt tehdään, ei työnantajalla
olisi normaalityötehtävissä keinoa velvoittaa
testeihin edes vahvoissa päihtymysepäilyksissä.
On mielestäni huomioitava, että huumausaineiden
vaikutuksen alaisena oleva työntekijä voi missä tahansa
työtehtävässä muodostua riskitekijäksi
työpaikallaan. Valiokuntakuulemisessa tätä työpaikan
yleisen ja toisten työntekijöiden turvallisuuden
tarpeen korostamista ensisijaisena päätyi kannattamaan
muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön edustaja lausunnossaan.
Arvoisa puhemies! Alkuperäinen hallituksen esitys tuo
nämä työtehtävistä johtuvat
erityiset vaatimukset testaamisen mahdollistajina silloin, kun työnantajalla
on perusteltua syytä epäillä työntekijän
riippuvuutta huumeista hänen toimiessaan näissä erityisiä vaatimuksia
sisältävissä työtehtävissä.
Itse ainakin luen tätä momenttia niin, että lainlaatija
on halunnut samalla myös listata erityisiä työtehtäviä,
joissa työskentelevä työntekijä olisi
mahdollista velvoittaa testeihin riippuvuusepäilyksen poistamiseksi
ikään kuin ennalta ehkäisten. Huumeriippuvuus
olisi näissä työtehtävissä erityisen
riskialtista niin työntekijälle kuin myös
hänen ympäristölleen. Tällaisesta
työtehtävästä esimerkiksi kävisi
tullityöntekijä. Tämä on mielestäni
perusteltua, sillä testauksen tavoitteena on työturvallisuuden
parantaminen ja riippuvuudesta kärsivän ihmisen
hoitoonohjaus.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan esityksessä nämä samat
riskit eli juuri nämä työtehtävistä johtuvat
erityiset vaatimukset testaamisen ehdoksi on ulotettu koskemaan
siis niin huumeiden vaikutuksen alaisena oloa kuin huumeriippuvuuttakin.
Lisäksi kirjoittamalla nämä riskit pötköön
samaan momenttiin rajoitetaan näillä työtehtävistä johtuvilla
erityisillä vaatimuksilla testaamismahdollisuuksia niin
sanotuissa tavallisissa töissä. Vaikka ed. Gustafsson
sanoi, että asiantuntijat suosittelivat sitä,
niin minulla ainakin on useamman asiantuntijan lausunto, jossa pidettiin ongelmallisena
juuri sitä, että ne kirjoitetaan sillä tavalla
pötköön kuin sitten kiireessä jouduimme
tekemään. Lainlaatija ei siis ole mielestäni
tavoitellut huumeiden vaikutuksen alaisena olon ja huumeriippuvuuden
välistä eroa vaan pyrkinyt nimenomaan luomaan
8 §:n 1 momentissa testaamisvelvoitteen kenelle tahansa
yleisen turvallisuuden takia, kuten pykälän yksityiskohtaisissa perusteluissa
todetaan, ja pykälän 2 momentissa lainlaatija
on halunnut mahdollistaa velvoitteen testaukseen riippuvuusepäilyksen
poistamiseksi erityisissä työtehtävissä työskenteleville
työntekijöille.
Arvoisa puhemies! Miksi sitten valiokunta päätyi
laajentamaan työtehtävistä johtuvat erityiset
vaatimukset myös akuuttien huumetilanteiden testaamisen
ehdoksi? Epäilen, että syynä oli osittain
perustuslakivaliokunnan lausuma ja aikataulun kireys. Perustuslakivaliokunta
toteaa, että testiinvelvoittamismahdollisuus on sidottava
esityksen perusteluissa tarkoitettuihin riskeihin esimerkiksi niin,
että testaaminen on työntekijän työtehtävistä johtuvien
erityisten vaatimusten vuoksi välttämätöntä hänen
työ- tai toimintakykynsä selvittämiseksi.
Perustuslakivaliokunta toteaa siis, että ilman riskeihin
sitomista ei testeihin saa ketään velvoittaa.
Se ei kuitenkaan esimerkillään tarkoittanut sitä,
että huumeiden vaikutuksen alaisena olon testaamiseksi
sitouduttaisiin näihin samoihin riskeihin kuin erityisissä työtehtävissä toimivat.
Katsommekin tässä vastalauseessamme, että testeihin
voi velvoittaa, jos työnantajalla on perusteltu aihe epäillä työntekijän
olevan huumausaineiden vaikutuksen alaisena työssä,
jossa työtehtävien suorittaminen huumeiden vaikutuksen alaisena
tai huumeista riippuvaisena voi vaarantaa työpaikan yleistä tai
muiden työntekijöiden turvallisuutta. Tämä velvoittaminen
koskee erotuksetta kaikkia töitä, joissa työtehtävien
suorittaminen huumeissa voi vaarantaa työpaikan yleistä ja
muiden työntekijöiden turvallisuutta. Ehdotuksemme
ei myöskään yritä erotella sitä mahdotonta
tosiseikkaa, onko huumeessa oleva ihminen satunnaisesti huumausaineiden
vaikutuksen alainen vai riippuvainen huumeista. Työpaikan
yleisen ja muiden työntekijöiden turvallisuuden
kannalta sillä seikalla ei sitten tosielämässä ole
merkitystä, vaikka on tietenkin huumeitten käyttäjän
itsensä kannalta.
Samoin valiokunnan tekemien muutosten sanamuodon perusteella
6 §:n 2 momenttiin huumetestaamisen tarkoitukseksi ei tule
huumeen käytön toteaminen sinänsä,
vaan tämän testin perusteella on laadittava selvitys
siitä, onko huumausaineita käytetty siten, että työntekijän
työ- ja toimintakyky on heikentynyt, joten positiivisen
huumetestituloksen taustalla olevaa huumeiden käyttöä on
vielä erikseen arvioitava työntekijän
työ- ja toimintakykyä vasten — ei varmaan mikään
helppo tehtävä edes terveydenhuollon ammattilaiselle.
Haluan tässä vielä tuoda esille sen,
että muutoin yhdymme valiokunnan käsityksiin siitä,
että testauksella ei ole tarkoitus leimata huumaavia aineita
käyttäneitä loppuiäksi ja että testauksen lisääntymisen
seurauksena ei saa olla huumeita käyttäneiden
tai kokeilleiden, esimerkiksi nuorten työntekijöiden
syrjäytyminen työelämästä. Testaamisella
on tarkoitus parantaa kaikkien työturvallisuutta, ei vähiten
huumeiden käyttäjän itsensä.
Varhainen toteaminen ja hoitoonohjaus voi muuttaa koko ihmisen elämän
suunnan.
Valiokunnalle tuli kiire mietinnön antamisessa, sillä sitä oli
välillä jo tarkoitus lykätä syksyyn.
Tällöin olisimme voineet selvityttää ministeriön
avulla yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa
lainsäädännön laajentamista
alkoholitestien käyttöä työpaikoilla
koskevaksi, kuten eduskunta edellytti jo vuonna 2001 hyväksyessään silloisen
lain yksityisyyden suojaksi työelämässä.
Ministeriö kuitenkin painosti lain nopeaan läpivientiin,
ja nyt tämä asia on valiokunnan pontena jälleen.
Arvoisa puhemies! Tulemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
vastalauseemme mukaiset pykälämuutokset ensimmäisen
lakiehdotuksen 6 ja 8 §:ään.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Työministeriö ei ehkä ole
aivan täysin toteuttanut tällaista oikeussuojaa,
oikeusturvaa, koskevaa näkökulmaa tässä esityksessään.
Uskon, että on syytä myöskin kiinnittää ministeriön
vakavaa huomiota siihen, että jotkut sen antamat lakiehdotukset
ovat olleet systemaattisesti puutteellisia tässä suhteessa.
Voin vain mainita, että viime vuoden lopulla hyväksytty
syrjinnänvastainen laki oli hieman samantapainen, mutta
tässä valiokunta on tehnyt hyvin paljon muutoksia
hallituksen esitykseen. On ehkä myös sanottava
se, että kolmikantaneuvotteluissa ei ole myöskään
saatu aivan kaikkein onnistuneinta lopputulosta. Itse asiassa kävi
ilmi, että juuri luettelot näistä työtehtäviin
liittyvistä erityisistä vaatimuksista ovat aika
kummallinen kompromissi, joka on syntynyt työnantaja- ja
työntekijäjärjestöjen kesken.
Sinänsä on totta kai tärkeää,
että työelämässä asiat
hoidetaan yhteistoiminnassa, ja on nimenomaan tärkeää,
että tällaisissa asioissa, kuten esimerkiksi sähköpostin
lukemisessa ja huumetestauksessa, myöskin soveltuvuustesteissä,
joita nykyään yhä enemmän käytetään
työnhakijoiden kohdalla, saadaan aikaiseksi selkeät
pelisäännöt eikä mitään
villin lännen tilannetta. Tämä laki nyt
tähtää siihen, että monilta
osin aika villi suhtautuminen esimerkiksi huumausainetesteihin saisi
tällaisen hyvin selkeän lakipohjan. Jatkossa on
hyvin tärkeää seurata sitä,
miten tätä lakia noudatetaan, koska todellakin
kysymys on aika vaikeista tilanteista.
Olen ihan samaa mieltä ed. Essayahin kanssa siitä,
ettei työnantajilla mutta ei myöskään
työntekijöillä tule olemaan ihan helppoa
tämän lain kanssa. Kiitän kuitenkin puheenjohtaja
Gustafssonia siitä, että hän hyvin perusteellisesti
johdatti meidät tämän lain yksityiskohtiin
ja suhtautui todella rakentavasti siihen, että pystyimme,
koko valiokunta, hakemaan tähän parannuksia. Kun hän
kiittää valiokunnan jäseniä,
niin hän kyllä itse ansaitsee kaikkein suurimmat
kiitokset tästä työstä taas
kerran.
Mitä tulee soveltuvuustesteihin, valiokunta on ollut
huolissaan siitä, että kun niitä paljon
käytetään, niitä myöskin
saattaa joutua ulkopuolisten käsiin, jolloin mahdollisesti
hyvin vahvasti yksityisyyden piiriin kuuluvaa tietoa siirtyy sellaisille
henkilöille, joille se ei ole lainkaan tarkoitettu. Tässä suhteessa
on todellakin noudatettava huolellisuutta ja kunnioitettava yksityisyyden
suojaa.
Sähköposti on sellainen asia, jota itse asiassa säädellään
perustavanlaatuisesti eduskunnan hiljattain hyväksymässä sähköisen
viestinnän tietosuojalaissa, joka perustuu EU-direktiiviin.
Muuten haluaisin vain mainita, että kun kansainvälisesti
pyritään nyt vastustamaan terrorismia, niin yksi
muutos, joka aivan ilmeisesti on tulossa tietosuojalakiin sähköisen
viestinnän osalta, on se, että Euroopan unionissa
on syntynyt valtionpäämiesten keskeinen tahtotila
siitä, että operaattorit velvoitetaan jatkossa
aivan ilmeisesti tallentamaan teleliikenne- ja teletunnistetietoja
pitkän aikaa mahdollisesti terrorismista epäiltyjen
henkilöiden parempaa tavoitettavuutta ajatellen. Silloin
myöskin eduskunta joutuu ottamaan kantaa siihen, onko tämmöinen
puuttuminen hyväksyttävää. Mutta
se ei liity niinkään työelämään
suoraan.
Lopuksi, arvoisa puhemies, huumetesteistä. On todellakin
hyvin tärkeää, että työpaikoilla
on päihdeohjelma, joka kattaa kaikki riippuvuutta aiheuttavat
aineet. Suomessa tietysti, niin kuin asiantuntijat ovat valiokunnalle
korostaneet, tämä perinteinen Alkosta saatava
huume, nykyään tietysti myös maitokaupoista
saatava huume eli alkoholi on se keskeinen ongelma. On todellakin
aika käsittämätöntä,
että kun eduskunta erikseen toivoi alkoholi- ja huumetestejä koskevaa
lainsäädäntöä, niin
sitten tämä alkoholi ikään kuin
vain jotenkin kummallisesti unohtui tästä. Hallituksen
on todella viipymättä ryhdyttävä valmistelemaan
sitä osaa huumetestauksesta ja koko kysymyksestä.
Mielestäni on hyvin perusteltua, että pykäliin on
nyt liitetty se maininta, että testauksen tarkoitus on
selvittää työntekijän työ-
ja toimintakykyä. Tällä tavalla itse
asiassa todella työterveyshenkilöstölle
tulee hyvin tärkeä tehtävä,
jossa se joutuu arvioimaan mahdollista huumeiden käyttöä nimenomaan
henkilön työ- ja toimintakyvyn kannalta. Mutta
tässä mielestäni ovat nimenomaan tasapainossa
työnantajan oikeus ikään kuin valvoa
työntekijöitä ja sitten toisaalta työntekijän
oikeus siihen, mitkä tiedot kuuluvat työnantajalle.
Puheenjohtaja Gustafsson mainitsi, että lääkinnällisen
käytön erottaminen varsinaisesta huumekäytöstä ei
aina ole ollenkaan helppo asia. Esimerkki, joka on tullut mieleen,
on se, että esimerkiksi henkilöt, joilla on ollut
vahva opiaattiriippuvuus, saattavat saada metadonilääkettä, joka
itse asiassa saattaa palauttaa heidän työkykynsä ja
työ- ja toimintakykynsä aika tehokkaasti ja on
lääkinnällistä käyttöä,
mutta se saattaa sitten olla seuraus aiemmasta vahvasta huumeriippuvuudesta.
Ei tietenkään kuulu työnantajalle se, jos
ihminen on kuntoutunut ja mahdollisesti säännöllisen
lääkärin valvonnassa tapahtuvan lääkinnällisen
huumekäytön piirissä, se tieto todellakaan
ei mielestäni kuulu työnantajalle. Tuli esiin
se, että tietyt huumausaineet ovat sellaisia, että ne
poistuvat verestä hitaammin kuin toiset, vesiliukoiset
aineet, ja olisi aivan kohtuutonta, jos sitten tällainenkin
tieto jostain satunnaisesta aikaisemmasta käytöstä voitaisiin
työpaikalla tulkita niin, että henkilö ei
kelpaa työtehtävään.
Valiokunnassa on lääkärijäseniä,
jotka huomauttivat anabolisten steroidien huomattavista vaaroista.
Nehän lisäävät nykyisten tutkimusten mukaan
aika vahvasti myöskin väkivaltaista käyttäytymistä ja
kaikenlaista impulsiivista käyttäytymistä.
Ed. Brax on kirjoittanut hiljattain ison, perusteellisen artikkelin
tästä aiheesta Helsingin Sanomiin, ja toivon, että sekin
omalta osaltaan saa aikaan sen, että näihin anabolisiin steroideihin
ryhdytään suhtautumaan vakavammin semminkin, kun
ne aiheuttavat vakavia terveyshaittoja myöskin käyttäjille
itselleen.
Arvoisa puhemies! On todella hyvin tärkeää, miten
tämän lain soveltaminen käytännössä sujuu.
Aivan ilmeisesti viranomaisilla tulee olemaan tärkeä tehtävä,
että he myöskin informoivat työnantaja-
ja työntekijäjärjestöjä ja
toimittavat työpaikoille ohjeita siitä, mitkä tällä lailla
sovittavat ja laissa päätettävät
pelisäännöt ovat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö on
erittäin hyvin kirjoitettu. Siinä korostuu se,
että kysymys on todella yksityisyyden suojasta, ja se asia
on läpäisyperiaatteella hyvin taitavasti ja sanoisinko
suorastaan hienovaraisesti, läpikäydysti, viety
tämän mietinnön ja lakitekstien läpi.
Voin yhtyä siihen näkemykseen, että tämän täsmällisyyden
osalta toivomisen varaa tietysti on. Se on tämän
uuden perustuslain mukanaan tuoma vaikeus. Tällaisissa
asioissa se on sitä aivan erikoisesti. Se on sellaista,
että varmasti kolmannella tai neljännellä kerralla
tämä sattuu suurin piirtein täsmällisesti
kohdalleen ja joudutaan sitten käymään
yhteiskunnan tilan seurantaa siinä samalla, mikä sitten
vielä vaikeuttaa tätä täsmällisyysvaatimuksen
toteuttamista.
Päihdeohjelma-asia on ok. Huumetestausten kohdalla
olen samaa mieltä kuin tässä mietinnössä enkä voi
yhtyä niihin lähestymistapoihin, joita on tuossa
vastalauseessa.
Sähköpostiviestejä käsiteltiin
perusteellisesti juuri liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
niin kuin tässä jo edellisessä puheenvuorossa
on käynyt ilmi. Tämä teksti tyydyttää,
mikä tässä on nyt tarjolla. Se, mikä minun
varsinainen ehdotukseni on, on se, että olisin toivonut
ponnen, jossa olisi edellytetty sitä, että työpaikoille
tältä pohjalta luotaisiin yksityisyydensuojaopas,
joka olisi kattava yhteenveto tästä asiasta, koska
tämä on vaikea asia työpaikoilla.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
laiksi yksityisyyden suojasta työelämässä ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta käsittelyssä on
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalla ollut
käytettävissä eduskunnan päätöksen
mukaisesti perustuslakivaliokunnan lausunto ja hallintovaliokunnan
lausunto. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
itse pyysi lausunnon myös liikenne- ja viestintävaliokunnalta.
Nämä lausunnot on otettu huomioon tässä.
Erityisesti perustuslakivaliokunnan lausuntoa on käytetty.
Nyt kun katsoo tätä kokonaisuutta, jota työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta mietinnössään
on käsitellyt hyvin perusteellisesti, ja sitä,
mitkä siellä nousivat pääkohdiksi
ja pääasioiksi, niin on noussut ajatus, olisiko
voinut olla myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunto,
mutta kun näitä lausuntoja oli jo näin
paljon, tätä työmäärää ja kiirettä ajatellen
tietysti täytyy tehdä harkintaa ja arviota. Mutta
kuitenkin tässä, niin kuin jo on tullut esille,
hyvin vahvasti työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on ottanut kantaa kaiken kaikkiaan työterveyteen ja työsuojeluun
ja työturvallisuuteen ja sitä kautta semmoisiin
asioihin, jotka ovat sosiaali- ja terveystoimen alaa.
Arvoisa puhemies! Lakiin yksityisyyden suojasta työelämässä ehdotetaan
siis lisättäväksi huumausaineiden käyttöä koskevien
tietojen käsittelyä, kameravalvontaa työpaikoilla
ja työntekijöiden sähköpostin
hakemista ja avaamista koskevat säännökset,
eli kysymys on laista, jossa oikeastaan tehdään
säännöksiä aika laajasti, uudistetaan
kokonaisuudessaan tätä lakia. Lähtökohtana
on todella työntekijän perusoikeudet, mutta myös
työturvallisuus.
Nyt käsiteltävänä olevaan
lakiehdotukseen on sisällytetty ehdotukset huumetestien
käyttämisessä noudatettavista menettelyistä.
Niin kuin täällä on tullut esille, niin
nimenomaan on kysymys huumetesteistä, ja alkoholitestaus
on jäänyt ulkopuolelle. Sitä ei tässä käsitellä eikä ole
esitetty. Tämän kysymyksen valiokunta mietinnössään
on nostanut mielestäni hyvin esille, ja tästä on
tehty valiokunnan lausumaesitys, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa valmistelee eduskunnalle ehdotukset alkoholitestien käyttöä työpaikoilla
koskevaksi lainsäädännöksi."
Jos olisi aikaa ollut enemmän, niin tähän
yhteyteen olisi voitu jo nyt liittää nämä asiat,
jotka nyt tässä jäävät
puutteeksi.
Siis valiokunta piti tärkeänä, että alkoholitestausten
osalta saadaan säännökset ja näin
tämä työ jatkuu. Jos ajatellaan näitä huumetestejä,
valiokunta korosti työterveyshuollon keskeistä asemaa
ja kehittämisvastuuta kaiken kaikkiaan päihdeongelmia
työpaikoilla käsiteltäessä ja
hoidettaessa ja nimenomaan sitä, että työterveyshuollon
henkilöstön asiantuntemusta ja osaamista kehitetään
ja hyödynnetään työpaikkojen
päihdeohjelmien laadinnassa. Se lisäys,
että päihdeohjelmat ovat olemassa niissä työpaikoissa,
joissa testauksia suoritetaan, on yksi olennainen asia.
Asiantuntijakuulemisessa kävimme keskustelua myös
siitä, kuinka suuri ongelma huumeongelma on työpaikoilla.
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä todettiin, että tietysti
varsinaisesti huumeiden ongelmakäyttäjät
ovat suurelta osalta työelämän ulkopuolella.
Nimenomaan tästä kertovat Stakesin tekemät
valtakunnalliset päihdetapauslaskennat ja tiedot sosiaali-
ja terveyspalveluissa. Tämä sinänsä ei
sulje pois, etteikö huumeongelmaa ole myös työpaikalla,
koska tiedetään väestölle suunnattujen
huumekyselyjen perusteella, että huumeiden käyttö sinänsä on
lisääntynyt.
Vastalause, jota me kristillisdemokraatit olemme esittäneet
tähän valiokunnan mietintöön ja
tähän lakiin, koskee siis näitä huumausainetestauksia.
Sinänsä pidimme erittäin hyvänä sitä, minkä valiokunta
puheenjohtaja ed. Gustafssonin todella hyvällä työllä tavoitti
tässä mietinnössä, eli sitä,
että nostettiin tavoitteeksi työturvallisuus ja
sen parantaminen, eli on kysymys paitsi siitä testauksesta
ja huumeiden käyttäjistä myös koko
työyhteisöstä. Tarkoitus ei ole siis
leimata, näin valiokunnan mietinnössä todetaan,
huumaavia aineita käyttäneitä henkilöitä loppuiäkseen, vaan
erityistä huomiota tulee työpaikoilla kiinnittää hoitoonohjaukseen,
huumausaineiden käyttöä koskevien tietojen
luottamukselliseen käsittelyyn ja testaamista koskevien
todisteiden huolelliseen hävittämiseen heti, kun
se käsittelyn tarkoituksen kannalta on mahdollista, eli
niitä käytetään vain siihen,
mihin ne on tarkoitettu. Eli näen, että nämä olivat
erittäin hyviä huomioita, mitä valiokunta
teki.
Arvoisa puhemies! Ed. Essayah selvitti vastalauseen perustelut,
miksi näihin momentteihin 6 ja 8 olemme esittämässä muutoksia.
Ihan lyhyesti tästä vielä: Työ-
ja tasa-arvovaliokuntahan mietinnössään
ehdotti, että 8 §:n 2 ja 1 momentit yhdistetään.
Tältä osin voidaan kuitenkin todeta, että siinä tilanteessa,
kun on jo perusteltua aihetta epäillä työntekijän
olevan huumausaineiden vaikutuksen alaisena, on tällaisen epäilyksen
selvittäminen välttämätöntä.
Näin ollen ei ole mitenkään
perusteltua rajata päihtymysepäilyjen selvittämistä siis
näihin niin sanottuihin erityisiä vaatimuksia
sisältäviin työtehtäviin. Mikäli
tällainen rajaus tehtäisiin, ei työnantajalla
olisi näissä normaalityötehtävissä keinoa puuttua
vahvoihinkaan päihtymysepäilyihin tai yleensä päihtymysepäilyihin.
On myös huomioitava, että huumausaineiden vaikutuksen
alaisena oleva työntekijä voi missä tahansa
työtehtävässä muodostua riskitekijäksi
eli tämä on se oletus, mistä lähdemme.
Sen vuoksi verrattaessa työpaikan yleistä ja muiden
työntekijöiden turvallisuuden vaarantamisen mahdollisuutta
ja perustellusti huumausaineen vaikutuksen alaiseksi epäillyn yksityisyyden
suojaa keskenään, katsomme, että muiden
työntekijöiden turvaamisen tarve on tässä nostettava
ensisijaiseksi. Tätä perustelemme sillä,
niin kuin täällä ed. Essayahkin toi esille, että asiantuntijalausunnoissa
nimenomaan sosiaali- ja terveysministeriön edustaja nosti
tämän asian.
Momenttien yhdistämisen ongelmana on myös
suuri tulkinnanvaraisuus eli esimerkiksi kysymys siitä,
mitä tarkoitetaan työntekijän tehtävistä johtuvilla
erityisiksi määritellyillä vaatimuksilla.
Näin ollen olemme tehneet tämän muutosesityksen,
jota yksityiskohtaisessa käsittelyssä sitten esitämme.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan käsittelyssä on
merkittävä työelämän
pelisääntöjä koskeva paketti,
jolla säädellään yksityisyyden
suojaa työelämässä. Lakiin yksityisyyden
suojasta työelämässä ehdotetaan
lisättäväksi huumausaineiden käyttöä koskevien
tietojen käsittelyä, kameravalvontaa työpaikoilla
ja työntekijän sähköpostin hakemista
ja avaamista koskevat säännökset.
Valiokunnan alkuperäisen aikataulun mukaan olimme varautuneet
siihen, että saamme syysistuntokaudella eduskunnan käsittelyyn
perusteellisesti ja huolellisesti käsitellyn lain, jossa
asiantuntijakuulemisissa esille nousseet ongelmakohdat olisi saatu
kirjattua hyvin harkittuun ja selkeään muotoon.
Näin nyt ei valitettavasti kuitenkaan käynyt.
Viime metreillä jouduimme valiokunnassa tilanteeseen, jossa
valiokunta, ehkä hieman valitettavasti, joutui antamaan
täysistunnon käsiteltäväksi
jossakin määrin sisällöltään keskeneräisen
mietinnön.
Keskeisimmät asiat valiokunnan mietinnöstä löytyvät,
mutta turhan moni asia jää kiireisen aikataulun
vuoksi liian ohuelle tarkastelulle. Aikataulun asettamista rajoitteista
kertovat myös mietinnön perusteluihin sisältyvät
kommentit: "Käytettävissään
olleen ajan ja resurssien puitteissa valiokunta ei ole voinut tällaisia
muutoksia tehdä, mutta pitää tärkeänä,
että valmisteltaessa jatkossa tähän lakiin
tehtäviä muutoksia esitykseen sisällytetään
myös nämä muutokset."
Tietysti ikävästi ajatellen voisi tulkita
asian vaikka niinkin, että hallitus on kiirehtinyt mietintöä,
jotta valiokunnalla ei olisi ajan puitteissa riittävää mahdollisuutta
niin sanotusti sörkkiä tai parannella hallituksen
esittämää lakia. En väitä, että näin
olisi. Harrastan tässä kohdassa vain yksityisajattelua ääneen,
enkä oikeastaan halua tätä asiaa sen
enemmin tässä penkoa, koska valiokunnan puheenjohtaja
ed. Gustafsson saattaa perua jopa ansaitut kiitoksensa valiokunnan
jäsenille.
Lievistä moitteistani huolimatta uskon, että valiokunnan
urakoiman työn pohjalta laki voidaan ottaa käyttöön.
En kuitenkaan malta olla sanomatta, että lainsäädäntötyön
rytmitys vaatisi mielestäni todellakin pikaista korjausta.
En tarkoita tällä yksin työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaa vaan valiokuntatyötä kokonaisuudessaan.
Vaikka laki sisältää useampia elementtejä, tyydyn
omassa puheenvuorossani lähinnä yleisiin toteamuksiin
sekä tarkastelemaan huumeiden ja päihteiden käyttöä työpaikoilla
ja niiden testaamiseen liittyviä kysymyksiä. Huumausainetestit
ovat myös valiokunnan työssä olleet suurin
ongelmakohta. Miten säätää laki,
joka yhtäältä turvaa yksilön
oikeudet ja toisaalta taas antaa perustellulle huumetestaukselle
oikeutuksen?
Arvoisa puhemies! Lain säännökset
koskisivat sekä työntekijää että soveltuvin
osin työnhakijaa. Mitkä sitten ovat nämä soveltuvat
osat, se jää osin epäselväksi.
Soveltamisalaa koskevassa kohdassa jää myös
vaivaamaan se, että laki koskee työ- ja virkasuhteessa
olevia, mutta siitä ei ilmene, miten työpaikoilla
menetellään työsuhteen ulkopuolelle jäävien,
kuten harjoittelijoiden ja erilaisissa työvoimapoliittisissa
toimenpiteissä olevien osalta.
Uusi tekniikka ja vähän vanhempikin aiheuttaa
helposti työpaikoilla tilanteita, joissa kaivataan tarkempaa
sääntelyä. Yksityisyyden suojan loukkaamattomuus
on ymmärrettävää ja sitä tulee
kunnioittaa. Perustuslailla turvataan jokaiselle yksityiselämän
suoja ja myös henkilötietojen suoja. Olen kuitenkin
tämän lain kohdalla joutunut aivan aidosti pohtimaan,
missä kohtaa kulkee yksilön oikeus ja missä suhteessa
se on yhteiskunnan intresseihin. Miten suurta yksityisyyden suojaa
on tarkoituksenmukaista turvata henkilölle esimerkiksi
niissä tilanteissa, joissa taustalla on rikollinen toiminta,
kuten huumeidenkäyttö? En ole myöskään
täysin vakuuttunut siitä, että oheinen
mietintö antaa oikean signaalin yhteiskunnan asenteesta
huumeidenkäyttöön.
Paheksuva sormen heristely ei kuitenkaan ole yhtään
sen parempi tapa. Sen sijaan varhaisen puuttumisen merkitystä huumeongelmissa
ei missään nimessä saa vähätellä.
Mitä aikaisemmin asioihin puututaan, sitä paremmat
edellytykset huumeen käyttäjällä ja
hänen omaisillaan on selvitä vähin vaurioin.
Myös yhteiskunnan intressinä on saattaa päihteiden
käyttäjä mahdollisimman aikaisin asianmukaisen
hoidon piiriin.
Rikollisuuden lisääntyminen sekä yhteiskunnan
harteille jäävät moninaiset tappiot ja
kustannuserät eivät näissä tapauksissa
ole merkitykseltään vähäisiä.
Erään asiantuntijan suulla tuli valiokunnan kuulemisissa
todistettua, että huumeeton työpaikka on epärealistinen
tavoite. Saattaa olla, mutta on valitettavaa, jos yhteiskunta ja lainsäätäjä nostavat
kädet pystyyn tämän asian edessä.
Tätä ei pidä käsittää niin,
että lainsäädännön
tulisi mielestäni mahdollistaa kaikkien testaaminen missä tahansa
ja ilman mitään perusteluita. Säännöt
ja rajat ovat tarpeen.
Vaikka osa asiantuntijoista on pitänyt suomalaisten
työpaikkojen huumeongelmaa lähinnä marginaalisena,
olemme kuulleet myös toisenlaisia näkemyksiä.
Kulissien takaa voi löytyä yllättäviä luurankoja,
joiden kolina ei välttämättä ole realisoitunut
selkeinä lukuina tilastoihin ja tutkimuksiin.
Arvoisa puhemies! Hyväksyessään yksityisyyden
suojaa työelämässä koskevan
lain vuonna 2001 eduskunta edellytti, että hallitus kolmikantaisesti
valmistelee ehdotukset alkoholi- ja huumetestien käyttöä koskevaksi
lainsäädännöksi. Nyt käsiteltävänä olevaan
lakiehdotukseen sisältyvät vain huumetestejä koskevat
menettelyt. Alkoholitestausta koskevat säännöt
jäävät edelleen puuttumaan. Puhallustestejä koskeva
viittaus on alkuperäisestä hallituksen esityksestä poistettu,
koska perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota siihen, että työnantajan oikeudesta suorittaa
työntekijälle puhalluskoe tulee säätää riittävän
täsmällisesti lailla, joka täyttää perusoikeuksien
rajoittamisen yleiset edellytykset.
Valiokunta ei ole saanut nyt esillä olevaan lakiin
alkoholitestauksen säädöksiä lisättyä,
mutta ehdottaa mietinnössään hyväksyttäväksi
lausumaa, jossa eduskunta edellyttää hallituksen
yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa valmistelevan ehdotukset alkoholitestien käyttöä työpaikoilla
koskevaksi lainsäädännöksi.
Alkoholin käytön kansanterveydelliset ja työturvallisuutta
vaarantavat vaikutukset ovat erittäin suuret, jopa moninkertaiset,
verrattuna huumeiden käytön vastaaviin vaikutuksiin.
Valiokunta onkin korostanut, että työpaikoille
tulisi yhteistyössä työntekijöiden
ja työterveyshuollon kanssa laatia kattava päihdeohjelma,
jossa sovittaisiin menettelytavoista painottaen erityisesti ennaltaehkäisyä,
varhaista puuttumista kaikkiin päihdeongelmiin ja toimivan
hoitoonohjauksen järjestämistä.
Työterveyshuolto on työpaikkojen vastuullinen
ja asiantunteva toimija, jolla tulee olla keskeinen rooli työpaikkojen
päihdeongelmien kartoittamisessa ja hoitamisessa. Päihdeohjelma
on myös ehtona sille, että työpaikoilla
voidaan ylipäätään huumetestausta
edellyttää. Ei liene kovin inhimillistä,
että huumeseulaan jääneet käyttäjät
vain työnnettäisiin syrjään.
Hoitoonohjaus palvelee koko yhteiskuntaa, mutta tässäkään
tilanteessa työnantajan vastuulle ei tule vyöryttää kustannuksia
niistä toimista, jotka eivät varsinaisesti työterveyshuollolle
kuulu.
Vaikka valiokunta toivookin pikaisia toimia alkoholitestauksen
säädösten aikaansaamiseksi, on syytä kuitenkin
varata riittävästi aikaa myös toimikunnan
työlle. Tälläkin hetkellä monilla työpaikoilla
on hyvin toimivat ja kaikkien yleisesti hyväksymät
säännöt siitä, miten alkoholitestaus
suoritetaan. Kyse on ennen kaikkea työturvallisuudesta.
Yksityisyyden suoja ei milloinkaan saa ohittaa työturvallisuusnäkökohtia,
jotka ovat työpaikoilla ensiarvoisen tärkeä asia. Päihdyttävien
aineiden vaikutuksen alaisena oleminen on lähes poikkeuksetta
työturvallisuusriski. Riippuvuus on aina myös
merkki siitä, että riski henkilön epäjohdonmukaiselle
toiminnalle ja epäluotettavuudelle on olemassa. Tämä ei
tietenkään poissulje sitä, että henkilö voi
olla epäjohdonmukainen ja epäluotettava ilman
päihderiippuvuuttakin. Kaikenlainen riippuvuus ohittaa
helposti yksilön muut tarpeet, ja oma harkinta saattaa
pahastikin hämärtyä ja johtaa virhearviointeihin.
Arvoisa puhemies! Lakiin ehdotetaan otettavaksi säännökset
huumausaineiden käyttöä koskevien tietojen
käsittelystä. Lähtökohtana on, että työnhakija
tai työntekijä toimittaisi itse työnantajalle
huumausainetestiä koskevan todistuksen. Tämä on
hyvä periaate. Erityistä huomiota tulee kiinnittää myös
tämän laatuisten asiakirjojen käsittelyyn,
sillä positiivinen huumausainetesti ei saa aiheuttaa yksilön
leimautumista huumehörhöksi loppuiäkseen.
Huumeet ovat sairaus, josta voi parantua, pitkälle edenneenä kuitenkin
harvoin omin voimin. Siksi on tärkeää,
että huumetestauksen rinnalle nostetaan myös työterveyshuollon
ja hoitoonohjauksen rooli. Lakimuutokseen liittyen työterveyshuoltolaissa
säädettäisiin työnantajan velvollisuudeksi
laatia yhteistyössä henkilöstön
kanssa huumeidenvastainen ohjelma, siis ehdotetussa muodossa niin
sanottu päihdeohjelma.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että työpaikoille luodaan ja vakiinnutetaan käytännöt,
jotka turvaavat henkilötietoja sisältävien
asiakirjojen huolellisen käsittelyn. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää luottamuksellisuuden turvaamiseen käsiteltäessä huumausainetestausta
ja terveydentilaa sekä henkilöarviointeja ja sähköpostiviestejä koskevia
tietoja. Tämä on tärkeä näkökulma. Jos
asetamme tiukat säännöt sille, miten
ja milloin asiakirjoja voi pyytää ja saada, on
syytä pitää huolta myös siitä,
että ne eivät tämän jälkeen joudu
vääriin käsiin ja siten vaaranna henkilön yksityisyydensuojaa.
Arvoisa puhemies! Huumausaineiden testaaminen ei ole täysin
ongelmatonta. Seulottavia aineita on laaja kirjo, ja toisaalta taas
anaboliset steroidit ja liimat eivät sisälly huumausainelain huumausaineluetteloon,
jolloin ne eivät kuulu myöskään
testattaviin aineisiin. Ongelmatonta ei ole myöskään
se, että tapoja saada päänsä sekaisin
löytyy jatkuvasti uusia. Parhaiten seulontamenetelmät
palvelevat tarkoitustaan, kun tiedetään melko
tarkkaan, millaisia huumeita etsitään.
Vaikka testit eivät aivan suoraan kerro, onko henkilö ollut
työssä huumausaineiden vaikutuksen alaisena, asiantuntijoiden
arviot testeissä löydettyjen aineiden määrästä ja
laadusta ovat avainasemassa. Valiokunnan ehdotus 6 §:n
muotoiluksi on sikäli erittäin perusteltu. Kyseistä pykälää ehdotetaan
muutettavaksi siten, että huumausainetestejä koskevasta
todistuksesta tulee ilmetä, onko työntekijän
työ- tai toimintakyky heikentynyt huumausaineiden käytön
johdosta. Työnantajan kannalta lisäys on hyvä,
enkä ymmärrä, miksi kristillisdemokraatit
ovat vastalauseessaan esittäneet tämän
pykäläkohdan poistamista. Jotkut huumausaineet
tai lääkkeet voivat näkyä testeissä vielä viikkoja
käytön jälkeen, jolloin on tärkeää pyrkiä arvioimaan,
onko testitulos merkityksellinen työntekijän työ-
tai toimintakyvyn kannalta. Tämä auttaa työnantajaa
asian arvioimisessa, ei suinkaan heikennä mahdollisuuksia.
Eräissä kommenteissa on ollut havaittavissa pelko
siitä, että kannabistuotteiden käyttäjät
ja pilvenpössyttelijät tulisivat leimatuiksi satunnaisen
käytön perusteella. Tätä riskiä tuskin
on olemassa, sillä eri aineille määritellyt
niin sanotut cut off -arvot sekä asiantuntijan testin perusteella
tekemä arvio työ- ja toimintakyvystä määrittelevät
asian todellisen laidan. Vaikka asia ei tähän lakiin
liitykään, täytyy silti todeta, että myös
kannabistuotteet ovat huumeita ja niiden käyttö on lainvastaista.
Oma kielteinen kantani kannabikseen sai vielä vahvistusta
asiantuntijakuulemisten perusteella: kannabiksen käyttäjillä ja
tietynlaisilla mielisairauksilla on kiistatta yhteyttä toisiinsa.
Omia dramaattisia muutoksia tai merkittäviä avauksia
valiokunta ei hallituksen esitykseen ole tehnyt. Pykälämuutokset
johtuvat pääsääntöisesti
perustuslakivaliokunnan lausunnosta, jonka kanta sitoo luonnollisesti
myös työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
käsiä.
Valiokunnan mietintöön on jätetty
yksi vastalause, johon kokoomus ei ole valiokunnassa yhtynyt. Emme
katsoneet voivamme siihen yhtyä, koska mielestämme
valiokunnan tekemä lisäys 6 §:ään
on tarpeellinen eikä sitä tule poistaa.
8 §:n kohdalla tilanne on hieman erikoinen. Valiokunnassa äänestetty
kristillisdemokraattien esittämä muutosesitys
ei ole ollut saman sisältöinen kuin se on nyt
käsittelyssä olevaan vastalauseeseen kirjattuna.
Alkuperäinen muutos ei ole ollut perustuslakivaliokunnan
tulkinnan mukainen, joten emme ole sitä valiokunnan käsittelyssä tukeneet.
Nyt esillä oleva korjattu pykälämuotoilu
on kuitenkin tulkittu perustuslain mukaiseksi ja vastaa näin
muotoiltuna varsin hyvin sitä kantaa, jota olemme kokoomuksen
edustajina valiokunnassa korostaneet. Vastalauseen pykälämuotoilussa
on lisäys, joka rajaa työtehtävät sellaisiin,
joissa työtehtävien suorittaminen huumeiden vaikutuksen
alaisena tai huumeista riippuvaisena voi vaarantaa työpaikan
yleistä tai muiden työntekijöiden turvallisuutta.
Tämän pykälämuotoilun mukaan
laki asettaisi työpaikan yleisen turvallisuuden ja työturvallisuuden
ensisijaiseksi verrattuna yksityisyyden suojaan. Tämä on
mielestäni oikea periaate eikä näin muotoiltuna
ole enää ristiriidassa perustuslakivaliokunnan
tulkintaan nähden.
Vaikka perustuslakivaliokunta on tulkintakysymyksessä ylin
asiantuntija, en aivan täysin allekirjoita sen lausunnossa
ilmenevää näkemystä ja vaatimusta
siitä, että epäilys huumeiden alaisena
työskentelystä ei olisi riittävä peruste
testin vaatimiselle. En oikein usko, että yhteiskunnassa
on yhtään työtehtävää,
jonka suorittaminen kaasuissa tai pöllyissä olisi
täysin turvallista ja hyväksyttävää.
Perustuslakivaliokunnan kanta on kuitenkin enemmän kuin
laki, ja sitä ei siksi käy kiistäminen.
Arvoisa puhemies! Vaikka en ole valiokunnassa ollut kannattamassa
8 §:n muutosta, aion tukea sitä huomisessa äänestyksessä.
Tämä ei johdu siitä, että olisin
yhdessä yössä kääntänyt takkini,
vaan siitä, että joku toinen on yllättäen muuttanut
minun takkini villapaidaksi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä hallituksen
esityksestä kävimme työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa erinomaisia keskusteluja. Me kuulimme
monia asiantuntijoita, ja mielestäni se keskustelu, mikä käytiin,
oli ansiokkaan laaja-alaista. Pohdimme yksityisyyden suojaa monelta
eri kantilta. Mielestäni tehty mietintö kuvaa
hyvin sitä, mitä valiokuntamme halusi aiheesta
välittää.
Itse puutun tässä puheessa vain yhteen asiaan, teemaan,
eli alkoholi- ja huumetestauksiin. On hyvä, että tästä asiasta
säädetään tarkemmin, koska se
helpottaa käytäntöjen luomista työpaikoilla.
Nyt kun huumeiden käytön ennustetaan lisääntyvän,
on aivan selvää, että se on lisääntyvä myöskin
työpaikoilla ja työntekijöillä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan huumausainetesteihin liittyy
monia ongelmia. Toivonkin, että tällaisena teknologian
huippuaikana me kehittäisimme entistä parempia
testejä, niin ettei näitä ongelmia, mitä asiantuntijat
meille toivat esille, olisi enää. Nämä kuvatut
ongelmat nimittäin voivat aikaansaada sen, ettei huumausainetestejä tehdä lainkaan.
Se olisi hyvin huono asia, koska silloin tällainen varhaisen puuttumisen
idea vesittyisi.
Mietinnössä todetaan, että alkoholin
testauksen osalta vastaavia säännösehdotuksia
ei ole esitetty. Onkin hyvä, että valiokunnan
lausuma koskee juuri alkoholitestauksia. Nimittäin lausumaehdotuksessahan
todetaan, kuten täällä muissakin puheenvuoroissa
tämä on suoraan luettu: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa valmistelee eduskunnalle ehdotukset alkoholitestien käyttöä työpaikoilla
koskevaksi lainsäädännöksi."
Meidän on kuitenkin muistettava, kuten ed. Holmlund edellisessä puheenvuorossa
totesi, että hyvin monella työpaikalla on tällä hetkellä erinomaiset
käytännöt tämän asian
hoitamiseksi, ja siitä syystä toivonkin, että niitä ei
vesitetä, vaan päinvastoin niitä hyviä käytäntöjä,
mitä on vuosien aikana kehitetty, sitten hyödynnettäisiin
tässä jatkotyössä.
Arvoisa herra puhemies! Erityisen iloinen olen tästä lakimuutoksesta,
joka tehtiin työterveyshuoltolakiin. Siellä sanotaan
näin: "Jos työnhakijalle tai työntekijälle
on tarkoitus tehdä 3 §:n 1 momentin 6 a kohdassa
tarkoitettu huumausainetesti, työnantajalla on oltava kirjallinen
päihdeohjelma, jonka tulee sisältää työpaikan
yleiset tavoitteet ja noudatettavat käytännöt
päihteiden käytön ehkäisemiseksi
ja päihdeongelmaisten hoitoon ohjaamiseksi." Tässä muutosesityksessä kuvastuu
koko eduskunnan tahto ennen kaikkea ennalta ehkäisevästä työstä,
varhaisesta puuttumisesta ja tarvittaessa hoitoonohjauksesta.
Lopuksi en voi olla toteamatta sitä, että kannan
huolta myös niistä henkilöistä,
jotka ovat tällä hetkellä työpaikoilla,
esimerkiksi opiskelijat ja työharjoittelijat, joita tämä laki
ei koske. Myöskin heillä saattaa ilmetä huumausaine-
ja päihdeongelmia. Täällä eduskunnassa
on meneillään tällä hetkellä poliisien
koulutukseen liittyviä huumausainetestejä koskevia
säännöksiä, ja itse olen tehnyt
lakialoitteen terveydenhuoltoalan koulutukseen liittyvistä huumausainetesteistä, joita
meillä valitettavasti tällä hetkellä ei
ole, ja mikäli opiskelija sitten sortuu huumeisiin, on erittäin
vaikea häntä auttaa. Siitä syystä toivonkin,
että tästä eteenkinpäin myös
niitä henkilöitä, jotka eivät
ole varsinaisessa työsuhteessa mutta ovat siellä työpaikalla,
tulee koskemaan jonkinlainen lainsäädäntö.
Arvoisa herra puhemies! Vähän niin kuin ed. Holmlundkin
tuossa aikaisemmassa puheenvuorossa esitti kriittistä suhtautumista
vastalauseeseen, niin minäkään, vaikka
ymmärrän oikein hyvin tuon toisen ehdotuksen,
en ymmärrä tuota toista. Kristillisdemokraatit
vastustavat sitä, että jos on todettu testeillä,
että on huumausaineita tai päihteitä käyttänyt,
sitten arvioitaisiin työ- ja toimintakykyä. Mielestäni
se on erinomaisen hyvä asia, että työnantajalla
on käyttää asiantuntijan arvio siitä,
onko sillä testituloksella, mikä nyt tässä tilanteessa
todennäköisesti olisi positiivinen, merkitystä nimenomaan
työ- ja toimintakykyyn. Se on sitä työntekijän
oikeusturvaa, mutta se on myöskin työnantajan
oikeusturvaa edistävä asia. Eli kannatan lämpimästi,
että valiokunnan mietintö tältä osin
menee läpi.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus antoi esityksensä laiksi
yksityisyyden suojasta työelämässä jo
viime syksynä, ja sitä valiokunta sitten pitkin
kevättalvea ja alkukesää käsitteli.
Todellakin välillä tuntui siltä, että siirretään
koko homman viimeistely syksyyn, ja on tietysti pikkasen harmillista,
että tieto eri osapuolten tarpeista siihen, että saadaan
nopeasti tämä valmiiksi, tuli niin myöhään
valiokuntaan. Joka tapauksessa lopputulos on varsin hyvä.
Valiokunta teki nuo selvät muutosehdotukset ja korjaukset
lakiesitykseen, ja ajattelinkin sillä tavalla, että vaikka
nyt sitten tätä asiaa olisi valiokunnassa haudutettu
kesän yli ja syksyyn, ei se kumminkaan valiokunnan tehtävä ole
kaikkia puutteita korjata, vaan niin kuin mietinnössä todetaan,
nämä kehitystarpeet odottavat sitten uutta valmistelua.
Lähinnä nuo jatkotarpeet liittyvät
juuri tuohon alkoholitestaukseen, joitten osalta nyt ei ollut minkäänlaisia
menettelyjä vielä tässä lakiesityksessä olemassa,
ja myös tuo anabolisten steroidien esille otto on varsin
perusteltua. Jos nyt sitten noissa tulevissa valmisteluissa alkoholitestauksen
osalta myös kriteeristöjä huumetestauksen
osalta saataisiin työmarkkinajärjestöjen
neuvottelussa selvitettyä, niin se olisi kovinkin toivottavaa,
koska täytyy myöntää, että kyllähän tuo
kriteeristö hiukka monimutkainen on.
Lopuksi, arvoisa puhemies, ajattelin jo kritisoida kokoomuksen
edustajia tästä pienestä vastalausesekoilusta,
mutta koska kokoomuksen edustajat valiokunnassamme yleensä ovat
hyvin asiantuntevia ja johdonmukaisia, niin pidättäydyn
tästä kritiikistä tällä kertaa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Silloin, kun keskustellaan huumausainetesteistä, kysymys
on äärimmäisen herkästä ja
itse asiassa äärimmäisen vaikeastakin
asiasta, ei yksin yksilön kannalta ja sosiaalisesti vaan
ihan lääketieteellisestikin, niin kuin käyty
keskustelu aika hyvin on osoittanut.
Huomioon ottaen iltamyöhän ajankohdan, en lähde
syväanalysointiin, eikä se tässä tilanteessa ole
tarpeenkaan. Koen kuitenkin itse sillä tavalla, että nämä kiistanalaiset
pykälät, 6 § Huumausainetestiä koskeva
todistus ja 8 § Huumausainetestiä koskevan todistuksen
toimittaminen työsuhteen aikana, muodostavat kuitenkin
tietyn kokonaisuuden. Aivan niin kuin ed. Essayah totesi, 8 §:n
2 momentti yhdistettiin lähinnä ja nimenomaan
perustuslakivaliokunnan toivomusten mukaisesti.
En näe näitä niin antagonistisina,
sovittamattomina. Ymmärrän aika pitkälti
myös kristillisdemokraattien esittämät
näkemykset 8 §:n kohdalta, mutta kun se on äärimmäisen
herkkä pykälä, se on kolmikannassa työnantajien
ja työntekijöitten puolelta ilmeisesti vaikeiden,
pitkien neuvottelujen jälkeen se muotoilu haettu, niin
sanoisin nyt kyllä näin, että meillä tuskin
on sen kaltaista asiantuntemusta lähteä sitä pykälää muuttamaan,
vaikka, niin kuin yhdessä todettiin, ei se nyt ihan maailman
paras ehkä siinä muodossa ole, mutta tuskin olisimme
sitten ihan parempaakaan saaneet.
Minä myöskään en lähde
nyt tässä yösydännä kokoomusta
kritisoimaan, koska heillä on kaksi aivan erinomaisen hyvää jäsentä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, varapuheenjohtaja ed. Holmlund ja ed.
Risikko.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Gustafsson toi
hyvin esille sen, että kysymys on tärkeästä,
vakavasta, herkästä asiasta ja sillä lailla
vakavuudella tulee suhtautua ja pieteetillä myös
siihen, miten me näitä pykäliä laadimme.
Tässä haluan vain tuoda esiin sen, mitä puheenjohtaja
ed. Gustafsson toi esille kolmikannasta ja muusta: siinä muutoksessa,
jonka me 6 §:ään teimme, me
emme kyllä nyt tehneet muutosta siihen, mitä kolmikannassa
oli sovittu, vaan se loppu oli meille tulkinnanvarainen kysymys siitä lauseesta,
mikä sinne loppuun lisättiin. Ymmärsimme
näin, että tämä ei ole kolmikannassa muotoutunut
vaan siinä, minkä me teimme siellä valiokunnan
työskentelyn yhteydessä.
Ymmärrämme sen hyvin, että tämä on
varmasti kaiken kaikkiaan tämän jälkeenkin
vaikea, mutta haluamme korostaa tällä sitä,
että sinänsä huumeitten käyttäjän
testaaminen on erittäin tärkeää.
Me pidämme tietenkin sitä tärkeänä,
että myös hänen oikeutensa tulee hyvin
turvattua ja suojattua, kun on kysymys yksityisyyden suojasta. Mutta
kokonaisuudessaan kyllä me teimme tämän
muutoksen — kun nyt puhutaan sekoilusta, että kuka
tässä sitten on sekoillut — voi sanoa,
että ihan viimeisillä minuuteilla, kun oltiin pykäliä lyömässä,
niin halusimme sen, kun me olimme tätä pohtineet
ja kuvittelimme, että me saamme sen vielä tehdä seuraavana
päivänä viimeiseen lopulliseen muotoon.
Sen vuoksi ehkä tämä selvitys kaiken
kaikkiaan kokoomukselle ja muille, mitä me tarkoitamme,
ei tullut täysin selväksi.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Gustafsson
toi hyvin esille sen, että 8 ja 6 § todellakin
asiallisesti kuuluvat yhteen ja 6 §:ssä puhutaan
huumausainetestejä koskevasta todistuksesta. Meilläkään
ei mitään ole sitä vastaan, etteikö työ-
ja toimintakykyä noin yleisesti arvioitaisi, mutta tällä viimeisellä klausuulilla,
mikä valiokunnassa lisättiin, tämä huumeiden
käytön arviointi kytketään työ-
ja toimintakyvyn heikentymiseen.
Minun mielestäni se tulee aika vaikeaksi terveydenhuollon
henkilökunnallekin. Jos saa testituloksen, joka on positiivinen,
niin sen jälkeen pitäisi arvioida sen yksittäisen
työntekijän työtehtävien perusteella,
onko niissä työtehtävissä tämä testitulos
merkittävä. Kuitenkin tässä jo
sinällänsä alkuperäiseen hallituksen
esitykseen sisältyy se mahdollisuus, että lääkinnälliset
käytöt joka tapauksessa tulisi huomioitua tilanteessa, että lääkinnällisen
käytön tähden ei kukaan joutuisi väärin
tuomituksi.
Ihan niin kuin ed. Rauhala sanoi, tämä viimeinen
lause tässä, sitä ei kyllä kolmikannasta
ollut tuotu siihen, eikä myöskään
perustuslakivaliokunta sitä millään tavalla
edellyttänyt, että kyllä se oli ihan
valiokunnan omaa työtä.
Vielä sen verran tuosta 8 §:stä,
että siinä vaiheessa, kun näitä yhdistämisiä oltiin
harkitsemassa tai se oli tullut jossakin asiantuntijakuulemisessa
esille, muistaakseni siellä sitten kolmikannassa mukana
ollut taho lähetti meille lausunnon, jossa he voimakkaasti
vastustivat sitä, että eduskuntakuulemisen aikana
tulevia muutosesityksiä lähdettäisiin
nimenomaan tähän 8 §:ään tuomaan.
He toivat esille juuri tämän, että niin sanotuissa
normaaleissa työtehtävissä testaaminen
voisi mennä aika vaikeaksi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin nyt vielä sanon
tuosta 6 §:stä, että jos otetaan nyt
esimerkki, että huumetesti on positiivinen ja työntekijä tulee
esimiehensä luo, kun se on häneltä vaadittu,
niin minun mielestäni on väärin, jos
siinä ruvetaan sitten pohtimaan, sopiiko tämä siihen
työhön vai eikö sovi. Kyllä se
on minun mielestäni asiantuntijan ratkaistava, ja minä ainakin
esimiehenä toivon, että asiantuntija ottaa siihen
kantaa. Terveydenhuollon asiantuntijat, jotka tekevät niitä testejä,
kyllä pystyvät arvioimaan, kun he tietävät,
mikä on huumeiden vaikutus esimerkiksi työ- ja
toimintakykyyn, ja elleivät he sitä sillä hetkellä tiedä,
minun mielestäni on väärin sekä työntekijää ja
työnantajaa kohtaan, jos annetaan jokin lausunto ilman,
että liitetään sitä työ-
ja toimintakykyyn, koska siitähän tästä nimenomaan
on kysymys, kun on työntekijästä kysymys.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Olen tässä 6 §:n
tulkinnassa tismalleen samaa mieltä ed. Risikon kanssa
ja yhdyn täysin näihin mielipiteisiin. Itse en
koe, että pykälät 6 ja 8 olisivat jotenkin
riippuvuussuhteessa toisiinsa. Kyllä nämä ovat
mielestäni ihan erillisiä kysymyksiä,
joskin niissä samoja sanamuotoja on käytetty.
Sen verran vielä tähän 8 §:n
muutosesitykseen, että tietysti hyvin mielenkiintoiseksi
asian tekee se, että kristillisten esittämä muutos
8 §:ään on lähempänä hallituksen
alkuperäistä esitystä kuin mietinnön
sanamuoto. Tietenkin on ollut selvää, että valiokunta
on mietinnössään joutunut huomioimaan
perustuslakivaliokunnan lausunnon ja pitämään
sitä ohjenuoranaan. Siihen on perustunut muun muassa momentin
1 ja 2 yhdistäminen, joka sinällään
kieltämättä myös aiheuttaa jonkun
verran ongelmia silloin, kun on kyse sellaisesta huumetestauksesta,
jolla pyritään selvittämään,
onko henkilö huumeen tai päihteen vaikutuksen
alaisena työtehtävissään.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Siitä, mihin ed. Holmlund viittasi:
perustuslakivaliokunta minun mielestäni sitoi tämän
testin velvoittamismahdollisuuden sinällänsä tähän
riskiarviointiin eikä sillä tavalla, että yleisesti
saisi testata ketä tahansa, vaan täytyy olla jonkinlainen
riskiarvio. Sen jälkeen se valiokunnan lausunto meni näin,
että "esimerkiksi niin, että testaaminen on työntekijän
työtehtävistä johtuvien erityisten vaatimusten
vuoksi välttämätöntä hänen
toimintakykynsä selvittämiseksi".
Mutta ei perustuslakivaliokunta mitenkään edellyttänyt,
että me juuri sen sanamuodon otamme käyttöön,
vaan nimenomaan, että jollakin tavalla arvioimme niitä riskejä,
minkä tähden työntekijää lähdetään
testaamaan. Koska hallituksen esityksen perusteluissa oli hienosti
tuotu esille se, että yleinen turvallisuus ja toisten työntekijöitten
turvallisuus on se, mitä lain laatija on ajanut tässä takaa,
sen tähden me sitten perustimme tämän
oman esityksemme sille. Mutta tosiaankin siinä kävi
onnettomasti, että se ensimmäinen versio oli niin
lähellä sitä hallituksen esitystä,
josta sitten perustuslakivaliokunta oli sanonut sinällänsä,
että siinä ei tule tarpeeksi hyvin tuotua esille
tämä sitominen näihin riskeihin.
Meillä perustelut pysyivät samana, mutta pykälämuotoilu
sitten tosiaankin tehtiin vielä edellisen yön
aikana. Mutta mielestäni tämä meidän esittämämme
sanamuoto tähän 1 momentiksi on, jos nyt saa tällä tavalla
kehua itseämme, on varsin kattava ja hyvä ja sillä tavalla
tuo sen oleellisen esille, että tässä on
kysymys nimenomaan työpaikan yleisestä riskiarvioinnista,
yleisestä turvallisuudesta ja toisiin työntekijöihin
kohdistuvasta turvallisuudesta.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä pitkien pikkutuntien lopuksi
pidän tätä nykyistä muotoilua
täysin hyvänä. Valitettavasti se ei kuitenkaan
ollut meidän käytettävissämme
tämän sisältöisenä silloin,
kun valiokunta siitä asiasta päätti.
Tässä on nyt hiukan sellainen olo, että vaatteen
väri pysyy samana, mutta takki muuttui villapaidaksi, niin
kuin aikaisemmin sanoin.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä nyt
jo hymyilyttää, kun me täällä keskustelemme
kaksissa neljissä naisin.
No, joka tapauksessa sanon vielä tämän
asian, että mielestäni olisi ollut erinomaisen
hyvä, jos tätä kritisoidaan, että tässä on
rajattu jotkut määrätyt ammatit, että olisi
lisätty tämä teidän vastalauseenne
mietinnössä siihen loppuun, silloin siinä olisi
ollut kaikki mahdolliset, mitä vain maailma pitää sisällänsä.
Sitähän tässä nyt ajetaan takaa,
että eihän mikään työ ole
sellainen, jossa voi olla huumeiden vaikutuksen alaisena. Minä toivon
ainakin, ettei sellaista olekaan. Eli senhän olisi nimenomaan
pitänyt olla tämä, ja sitten vielä päälle
se, ja siinä se olisi ollut hyvä. Eli seuraavan
kerran vähän ennemmin ruvetaan keskustelemaan.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikko toi esille juuri sen kannan, minkä tähden toivomme,
että huomenna sitten mahdollisimman moni tähän
vastalauseeseen yhtyy ja äänestää sen
puolesta — ei kun tänään — ainakin
sen 8 §:n muotoilun osin.
Yleiskeskustelu päättyy.