Juha Hakola /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
lakialoite on erittäin ajankohtainen, eikä sen
tarpeellisuudesta Suomen rikoslaissa liene reilun parin viikon takaisten
tapahtumien valossa juurikaan epäilystä. Tarkoitan
tällä ryöstörikosten osalta tuoreinta
esimerkkiä Liedossa, parisen viikkoa sitten tapahtunutta
törkeän ryöstön yritystä,
jossa ammattirikollisista koostuneen ryhmän tarkoituksena
oli ryöstää turvallisuusyrityksen rahankuljetusauto.
Teko oli kokonaisuudessaan törkeä, joskin onni
onnettomuudessa oli se, ettei tekijöiden kiinniottovaiheessa
ammuttu laukaustakaan eikä teko toteutunut. Kyseisessä tapauksessa
ryöstäjien viiden miehen ydinryhmä oli varustautunut
kahdella rynnäkkökiväärillä,
kahdella pistoolilla, räjähteillä, luotiliiveillä ja
erilaisilla naamareilla. Ruotsista oli varastettu mukaan neljä uudehkoa,
nopeaa autoa. Tietojen mukaan ainakin kahdessa noista autoista oli
suomalaiset, Lahdesta ja Helsingistä anastetut rekisterikilvet.
Itse ryöstön toteutukseen tekijät lähtivät sitten
kahdella autolla.
Viranomaiset totesivat jo 1990-luvun alussa, että ryöstön
valmistelu pitäisi saattaa kriminalisoiduksi. Silloisina
niin sanottuina pahoina pankkiryöstövuosina kohdattiin
tilanteita, joissa miehillä oli naamiot ja aseet joko asunnossa
tai autossa valmiina odottaen teon toteutusta. Niissä tapauksissa,
joissa tilanne ei ollut ennättänyt yritysasteelle,
oli poliisin suorittaman esitutkinnan lopputulos lähellä nollaa.
Tapauksien rikosnimikkeiksi tuli pääsääntöisesti
ampuma-aserikos tai ajoneuvovarkauden liittyessä tapahtumaan moottoriajoneuvon
luvaton käyttö. Monissa tapauksissa tekijöiden
tarkoitusperät ja suunnitelmat olivat ilmiselvät,
mutta syyllisyyden arviointi päättyi lähes
moitittavuuden asteelle, sakkorangaistukseen. Usein vielä suurin
osa takavarikoiduista tavaroista, jotka oli ilmiselvästi
hankittu ryöstön toteuttamiseksi, piti antaa takaisin
varsinkin niissä tapauksissa, joissa aseet eivät
olleet oikeita vaan niin sanottuja replikatyyppisiä.
Asia tuli uudelleen esiin viime vuonna, kun pääosin
ulkomaalaista alkuperää olevat rikolliset alkoivat
ryöstää kello- ja kultaliikkeitä.
Näistä ryöstöistä tuli
sittemmin yleiseurooppalainen ongelma. Merkittävää on,
että viranomaisten harjoittama tiedustelutoiminta, etukäteistutkinta
ja kansainvälinen yhteistyö pystyy usein paljastamaan
nämä rikollisryhmittymät etukäteen,
jolloin heidän tekemisiään on mahdollista
seurata tosiaikaisesti. Näin tapahtui esimerkiksi edellä mainitussa
Liedon tapauksessa. Tapahtumia seurattaessa on käynyt ilmi
rikoksentekijöiden suunnitelmallisuus sekä systemaattisuus.
He käyvät läpi ryöstökohteen,
toimintamallin sekä pakoreitin useaan kertaan, samoin he
varmistavat saaliin pikaisen piilottamisen tai siirtämisen
toiseen maahan. Tiedossa on tapauksia, joissa tekijät olivat
hankkineet jopa kuorma-auton, johon oli tehty niin sanottu piilolasti,
piilolastin joukkoon muun muassa makuupaikat ryöstäjille.
Ilmeisenä tarkoituksena oli ollut hämätä viranomaisia rajanylitysvaiheessa.
Arvoisa puhemies! Lienee paikallaan tuoda esiin muutamalla sanalla,
mistä ryöstössä ja sen törkeämmässä tekomuodossa
on kysymys. Rikoslaki sanoo seuraavaa ensinnäkin ryöstöstä: "Joka
1) käyttämällä henkilöön
kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla välittömästi
käyttää sellaista väkivaltaa
toisen hallusta anastaa tai ottaa luvattomasti käyttöön
toisen irtainta omaisuutta tai 2) sellaista väkivaltaa
tai uhkausta käyttämällä pakottaa
toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai
sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista
oikeutta, on tuomittava ryöstöstä vankeuteen
vähintään neljäksi kuukaudeksi
ja enintään kuudeksi vuodeksi. Yritys on rangaistava."
Törkeä ryöstö sen sijaan:
"Jos ryöstössä, 1) aiheutetaan tahallisesti
toiselle vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen
tila, 2) rikos tehdään erityisen raa’alla
tai julmalla tavalla, 3) käytetään ampuma-
tai teräasetta taikka muuta niihin rinnastettavaa hengenvaarallista välinettä tai
4) rikos kohdistetaan henkilöön, joka ammattiinsa
tai toimeensa kuuluvan työn tai tehtävän
vuoksi ei voi itseään tai omaisuuttaan puolustaa
ja ryöstö on myös kokonaisuutena arvostellen
törkeä, rikoksentekijä on tuomittava
törkeästä ryöstöstä vankeuteen
vähintään kahdeksi ja enintään
kymmeneksi vuodeksi. Yritys on rangaistava."
Nyt käsiteltävänä olevassa
lakiesityksessä on ehdotettu törkeän
ryöstön valmistelun kriminalisointia
seuraavalla tavalla: "Joka tehdäkseen 2 §:n
1 momentin 1—4 kohdassa tarkoitetun rikoksen hankkii tai
vastaanottaa tällaisen rikoksen tekemiseen soveltuvan välineen,
tarvikkeen tai aineen käyttääkseen sitä teon
tekemiseen tai hankkii teon valmistelussa tarvittavan tiedon tai osallistuu
muulla tavoin teon valmisteluun, on tuomittava törkeän
ryöstön valmistelusta vankeuteen vähintään
yhdeksi ja enintään neljäksi vuodeksi."
Arvoisa puhemies! Muutama sana Schengen-alueen laajentumisesta.
Nyt käsiteltävänä olevassa lakialoitteessa
on yhtymäkohtia moniin tulevaisuudessa merkittäviin
muutoksiin, kuten Schengen-alueen laajentumiseen vuonna 2008. Tuolloin
ptr-viranomaisten määrä rajanylityspaikoilla,
kuten esimerkiksi satamissa, vähenee merkittävästi.
Suurimmat vaikutukset syntyvät, kun Rajavartiolaitos lopettaa
säännöllisen rajatarkastustoiminnan satamissa.
Viron liikenteen satamien rajatarkastuksen loppuessa voidaan olettaa
matkustaja- ja ajoneuvoliikenteen kasvavan selvästi. Valvonnan
väheneminen saattaa osaltaan edesauttaa rikollisen aineksen
liikkuvuutta ja laitonta tavaraliikennettä sekä Eurooppaan
suuntautuvaa laitonta maahantuloa.
Mikäli Baltian maiden ja Venäjän
rajatarkastukset säilyvät tämänhetkisellä huonolla
tasolla, on mahdollista, että Viron kautta Suomeen saapuu
kolmansien maiden kansalaisia, joiden ei kuulu nauttia Schengenin
sopimuksen suomasta vapaasta liikkumisesta. Kokonaisuudessa Baltian
maiden Schengenin sopimuksen soveltaminen vaikeuttaa rajat ylittävän
rikollisuuden ja laittoman tavaraliikenteen valvontaa ja lisää rikollisuuden
kokonaiskasvun mahdollisuutta. Tämä antaa merkittäviä lisämahdollisuuksia
järjestäytyneille ja kansainvälisille
rikollisorganisaatioille suunnitella ja toteuttaa maassamme erityyppisiä merkittäviä
rikoksia
niin sanotusti tilausperiaatteella.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan vielä korostaa
seuraavia seikkoja. Tämä lakiesitys on viranomaisten
esitutkinnan kannalta tarpeellinen, tarkoituksenmukainen ja välttämätön.
Tämän aloitteen allekirjoitti lisäkseni
106 kansanedustajaa, jotka ymmärsivät asian tärkeyden.
Allekirjoittajia olisi ollut varmuudella enemmänkin, mutta
pyysin allekirjoituksen jokaiselta henkilökohtaisesti
tarvittaessa perustellen laajastikin lakialoitteen tarpeellisuutta.
Tämän lakiesityksen taustalla ei ole tarve laajentaa
poliisin toimintavaltuuksia yhtään laajemmalle
kuin yleinen elämänkokemus ja tavallisen kansalaisen
oikeustaju yltää. Lakiesityksen tarkoituksena
ei ole ottaa myöskään kantaa siihen,
miten mahdollinen rikoksen valmisteluvaiheen näyttö on
oikeudellisesti arvioitavissa. Sen tehtävän tulevat
aikanaan tekemään rikostuomioistuimet arvioidessaan
viranomaisen esittämää näyttöä.
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tarkoituksena
on antaa viranomaisille mahdollisuus puuttua törkeään
rikokseen jo sen valmisteluvaiheessa, ennen kuin laukaustakaan on
ammuttu tai kenenkään turvallisuutta muutoinkaan
uhattu.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hakola perusteli tuossa varsin seikkaperäisesti tekemäänsä aloitetta,
ja kun hän lopussa totesi ja uskoi, että myös
allekirjoittajia olisi löytynyt enemmän, niin
vajaa tunti sitten hänelle henkilökohtaisesti
totesin, että olisin mielelläni myös itse
tämän lakialoitteen allekirjoittanut, mutta en sillä hetkellä varmasti
ollut salissa, kun hän näitä nimiä keräsi.
Tämä lakialoite, jos ja kun se sitten lain
tasolle saadaan, niin antaa tosiaan poliisille uusia työkaluja.
Kannatan tätä lakialoitetta. Ja niin kuin täällä perusteluissa
on todettu ja hyvin tiedämme, niin tosiaan nämä törkeät
ryöstöt ovat lisääntyneet. Aivan
tuoreessa muistissa on tämä muutaman viikon takainen
tapahtuma, kun pystyttiin sitten onnellisesti estämään
vakava rikos. Vielä kerran toivon, että sitten
valiokuntakäsittelyn myötä tästä saadaan
varsinainen laki ja sitä kautta helpotetaan sitten poliisin
työtä.
Keskustelu päättyi.