9) Laki oikeudenkäymiskaaren 14 luvun 6 ja 7 §:n
muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on käsiteltävänä lakialoitteeni
oikeudenkäymiskaaren 14 luvun 6 ja 7 §:n
muuttamisesta.
Arvoisa herra puhemies! "Nekalan kaksoissurmasta jaettiin tiistaina
iltapäivällä tuomiot Tampereen käräjäoikeudessa.
- - tuomittiin kahdesta murhasta elinkautisiin vankeusrangaistuksiin.
- - Syytetyt esiintyivät oikeudessa nykytyylin
mukaisesti huput päässä ja kasvot peitettyinä."
Tämä oli lainaus, ja tämänkaltaisia
otsikoita, uutisia ja kuvia on ollut julkisuudessa lähes päivittäin.
Median kautta kansalaisille välittyy kuva vakaviakin rikoksia
tehneistä rikoksen tekijöistä, jotka
oikeussalissa puolittain makaavat pöydällä kasvojaan
käsien alla piilotellen tai ovat naamioituneet kasvot peittävillä vaatteilla.
Syytetyt ovat saaneet salata kasvonsa vastatessaan tuomioistuimessa
ja itse oikeussalissa oikeuden esittämiin kysymyksiin.
Jopa poliisisaattueita on tarvittu sekä järjestetty
harhautuksia oikeustalolle saapumisen ja sieltä lähtemisen
salaamiseksi.
Herra puhemies! Tuomiovaltaa käyttävältä riippumattomalta
oikeusistuimelta riistetään sille kuuluvaa arvovaltaa
sallimalla erilaiset provokaatiot ja piilottelut oikeuskäsittelyn
aikana. Tuomioistuinkäsittelyn rikoksia ennalta estävä vaikutus
näin monesti mitätöityy, kun oikeussalissa
ei vaadita syytetyltä avointa ja asiallista esiintymistä.
Tuomioistuimen kunnioituksesta ei näy jälkeäkään
myöskään niiden asianajajien käytöksessä,
jotka parhaansa mukaan avustavat syytettyjä pitämään
kasvonsa peitettyinä. Oikeudenkäyntien uutisointia
seuraavalle voi näistä kuvista jäädä valheellinen
käsitys siitä, että oikeuden edessä voi
tavallaan pysyä piilossa tarvitsematta kohdata tekoaan
silmästä silmään.
Oikeuskäytännöt vaihtelevat eri puolilla
maatamme. Sellaisen oikeudenkäynnin, jota ei ole julistettu
salaiseksi, käsittelyn julkisuus riippuu tuomioistuimen
puheenjohtajasta. Oikeussalikäyttäytymistä ohjaa
puheenjohtaja, jolla lain mukaan on velvollisuus valvoa järjestyksen
noudattamista istunnossa. Se, joka ei noudata puheenjohtajan vaatimaa
oikeussalikäyttäytymistä, voidaan poistaa
salista tai häntä voidaan rangaista sakolla. Oikeudenmukaiseen
oikeudenkäyntiin kuuluu se, ettei rikoksesta epäillyn
itse tarvitse myötävaikuttaa rikoksen selvittämiseen
eikä hänen tarvitse olla tässä mielessä yhteistyössä viranomaisen
kanssa.
Uutiskuvat oikeudenkäynneistä osoittavat, että oikeuden
puheenjohtaja tarvitsee järjestyksenvalvonnan tueksi nykyistä seikkaperäisempää,
tarkempaa, säätelyä siitä, mikä on
asianmukaista käytöstä oikeussalissa.
Oikeudenkäymiskaareen onkin tarpeen lisätä säännökset
siitä, ettei kasvojen peittely tai vaatteitten avulla naamioituminen
ole oikeussalissa sallittua. Jos henkilö on kykeneväinen
väkivaltaan, jopa henkirikoksiin, on hänen myös
piilottelematta kohdattava tekonsa seuraukset. Yleisen oikeustajun
mukaan ei ole syytä halventaa oikeuslaitosta syytetyn henkilöllisyyden
salailuoperaatioilla. Mikäli syytetyn henkilöllisyys
on tarpeen pitää salassa, on asianmukaista rajata
median oikeuksia kuvaamiseen siten, että minkäänlaista
kuvaamista oikeussalissa ei sallita. Tällä menettelyllä vältymme
uutiskuvilta, joissa syytetty esiintyy oikeussalissa asiattomasti
pukeutuneena tai sopimattomasti käyttäytyen.
Herra puhemies! Oikeudenkäynnin julkisuus -toimikunta
on helmikuussa vuonna 2002 luovuttanut mietintönsä oikeusministerille.
Toimikunta ehdotti oikeudenkäynnin julkisuutta koskevan lainsäädännön
uudistamista kokonaisuudessaan. Ehdotettu oikeudenkäynnin
julkisuuslaki olisi oikeudenkäyntien julkisuutta sääntelevä yleislaki.
Toimikunnan ehdotuksen mukaan se sisältäisi oikeudenkäynnin
julkisuutta koskevat säännökset kaikkien
tuomioistuinten osalta riippumatta siitä, minkälaista
oikeudenkäyntijärjestystä kyseisessä tuomioistuimessa
sovelletaan. Julkisuustoimikunnan ehdotuksen mukaista ja aikanaan
oikeusministeri Johannes Koskisen lupaamaa lainsäädäntöuudistusta
ei ole vieläkään eduskunnan käsittelyyn
tuotu. Oikeudenkäyntien saadessa yhä enemmän
julkisuutta oikeudenkäymiskaaren muutokset olisi toteutettava
mitä pikimmin.
Arvoisa puhemies! Ehdotan tällä kertaa oikeudenkäymiskaaren
14 luvun 6 ja 7 §:n muuttamista.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Suomalaisessa oikeuskäytännössähän
ihminen on syytön niin kauan kuin syylliseksi todetaan.
Se voi aiheuttaa tietenkin jonkunlaista pientä häikkää tässä asiassa.
En ole juristi, mutta kuitenkin lähes kymmenen vuotta
istunut tuolla Oulun käräjäoikeudessa maallikkotuomarina
elikkä lautamiehenä ja olen ihmetellyt tätä samaa
asiaa iät kaiket. Tämähän on
tällä hetkellä jo oikeuden puheenjohtajan
eli käräjätuomarin oikeus. Hän
voi poistaa kaikenlaiset naamiot ja päähineet
ja huput ym., anorakit, jos niin haluaa. Jostain kumman syystä suomalaiset
käräjätuomarit eivät ole oikein
olleet rohkeita tässä asiassa. Kannatan suunnattomasti sitä,
että tämä asia menisi eteenpäin
ja ihmiset joutuisivat paljastamaan kasvonsa tuolla oikeussalissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä taas olen pikkuisen toisilla
linjoilla tässä asiassa. Olen nimittäin
jostakin syystä sattunut lukemaan viime aikoina tapauksista,
joista voi sanoa näin, että tuomioistuin on tehnyt
hudin, eikä ihan pientäkään.
Myöskin olen lukenut semmoisia oikeudenpäätöksiä,
joissa syyttäjän käsitys on osoittautunut
harhaiseksi elikkä siis mitään tuomiota
ei ole tullut, mutta julkisuus on tuominnut erittäin perusteellisesti
asianomaisen jo silloin tutkinnan vaiheessa. Mutta vielä sitten kolmaskin
ryhmä tähän kuuluu, ja se kolmas ryhmä on
sellainen, että on todettu tuomioistuimen päätöksessä,
että asianomainen on tämän pitkään kestäneen
kielteisen julkisuuden vuoksi saanut tavallaan tuomionsa. Siis toisin
sanoen mistään näistä näkökohdista
ed. Hemmilän poliisimiehenä ymmärrettävästi
tekemässä lakialoitteessa ei ole häivääkään,
elikkä tämä arviointi ei ole aivan täydellinen.
Minusta tämä on puutteellisesti perusteltu.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni ed. Hemmilän
aloite on kohtuullisen hyvin perusteltu, koska jo se kansalaispalaute,
mitä me varmasti kaikki saamme, korostaa sitä,
että kansalaiset eivät ymmärrä sellaisia
törkeitä rikostapauksia, missä tekijä selvästi
välttelee kasvojensa paljastamista oikeussalissa, vaikka niin
sanottu näyttökysymys lienee selvä jo
ennen oikeudenkäyntiä, jos tekijä on
tunnustanut tekonsa, mutta se on esimerkiksi niin poikkeuksellisen julma
tai merkittävä, että se kiinnostaa tiedotusvälineitä lähtökohtaisesti.
Minä ymmärtäisin kyllä tämän
ed. Hemmilän ajatuksen myöskin niin, että eihän
meillä ole tiedotusvälineillä aikaa eikä viitsimystä eikä yleistä kiinnostustakaan
seurata sellaisia asioita, joista on odotettavissa sakkoa tai mahdollisesti
ehdollista vankeutta, jotka ovat niin sanottuja massarikoksia tässä maassa,
vaan pääsääntöisestihän kamerat
pyörivät silloin, kun kysymyksessä on esimerkiksi
murha, törkeä raiskaus tai joku merkittävä ihmisoikeusrikos,
kuten tälläkin hetkellä. Minun mielestäni
yleisen lainkuuliaisuuden ja periaatteiden mukaisesti tässä tilanteessa,
kun näyttö on käytännössä selvä,
kun tiedotusvälineet ovat paikalla, tällaista
salaamista ei voida pitää hyväksyttävänä.
Julkisen sanan neuvostohan sitten sääntelee omalla
eettisellä ohjeellaan, missä vaiheessa esimerkiksi
tiedotusvälineet voivat kirjoittaa epäillyn nimen
lehteen ja milloin on hyväksyttävää,
että hänen kuvansa esitetään. Olen
pannut merkille, että tätä kohtuullisen
hyvin kumminkin Suomen tiedotusvälineet noudattavat. Mutta
tämä (Puhemies: 2 minuuttia!) pääperiaate
on, että kasvot ovat esillä silloin, kun rangaistusta
luetaan.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse kuulun myös niihin edustajiin,
jotka pitävät tätä ed. Hemmilän
aloitetta hyvänä. Siihen, onko se riittävän
hyvin perusteltu tässä vaiheessa, sitten arvoisat
valiokunnan jäsenet, jotka toivottavasti tätä aloitetta
pääsevät käsittelemään,
saavat lisävalaistusta antaa. Yleistä oikeuslaitosta
ja sen toimintaa pitää kunnioittaa, ja siinä minun
mielestäni myös pukeutumisasia on tärkeä,
ja silloin pitää kasvojen olla kyllä näkyvillä.
Niin kuin täälläkin talossa on pukukoodi, kyllä minun
mielestäni se voi yhtä lailla olla tuolla oikeussalissakin.
Hyvä, oikein hyvä, aloite!
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Yleisen oikeustajun mukaisesti suuri yleisö ei
tätä kasvojen peittelyä kuitenkaan ymmärrä.
Olen ed. Pulliaisen kanssa osittain samaa mieltä tästä,
että se saattaa aiheuttaa harhoja, mutta ei kyllä täältä oikeuslaitoksen
puolelta. Otetaanpa esimerkiksi vaikka Bodom-järven tapaus,
joka oli käsittelyssä joku aika sitten ja sai
aivan suunnattoman julkisuuden ennen kuin asia oli edes oikeudessa. Kaikki
mahdolliset mediat sitä toitottivat kuukausitolkulla, ja
kuitenkin siitä tuli syyttämättäjättämispäätös
elikkä epäilty vapautettiin kaikista syytteistä.
Olen ollut toimittajana aika kauan, ja meillä ainakin
oli kyllä semmoinen sääntö — en
tiedä, ovatko toimittajien eettiset ja moraaliset säännökset
muuttuneet — siihen aikaan, kun minä tätä työtä päivätyökseni
tein, toimittajan työtä, että edes tuomitun
henkilön nimeä ei mainittu, mikäli tuomio
ei ollut vähintään yksi vuosi ehdotonta
vankeutta.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos näistä tukevista
puheenvuoroista. Ymmärrän hyvin ed. Pulliaisen
näkemyksen: kun hän tässä edellisen
asian käsittelyn kohdalla julisti, että hän
on vallankumouksellinen, niin ei hän tietenkään
tällaista lakialoitetta silloin voi pitää kovin
hyvänä eikä ehkä hyväksyttävänä tätä lakialoitteen
perustelua.
Mutta minä olen lähtenyt tässä lakialoitteessani
siitä, että kaikenlainen naamioituminen oikeussalissa,
kaikenlainen kasvojen peittely siinä oikeussalissa ja nimenomaan
silloin, kun tuomiota luetaan, on vähintäänkin
epäsopivaa ja se ei kuulu meidän nykyiseen oikeusjärjestykseemme.
Mitä tulee oikeudenkäynnin julkisuuteen, mihin
ed. Pulliainen osittain viittasi puheenvuorossaan, niin se on sitten
toinen juttu, miten ylipäätään
media, julkisuus, voi jonkun ihmisen tuomita ennen kuin hänet
on oikeudessa todettu syylliseksi. Näitä tapauksiahan
on erittäin paljon, ja tämän lakialoitteen
tarkoittama muutos oikeudenkäymiskaareen ei muuta sitä tilannetta miksikään.
Edelleenkin, sen jälkeenkin, voi tapahtua ja nyt voi tapahtua
näitä ed. Pulliaisen mainitsemia huteja.
Mutta toivon, että lakivaliokunta, vaikka tänäänkin
olemme jo kuulleet, miten täystyöllistetty se
on, voi ottaa tämän lakialoitteen vakavasti ja
käsittelyyn ja asia saataisiin eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilälle veljellisesti vallankumousoppia:
vallankumouksen tarkoituksenahan on päästä valtaan,
ja sen jälkeen ei voi huppua päässä pitää.
Lyly Rajala /kok:
Herra puhemies! Haluan korjata omasta puheenvuorostani äskeistä,
kun puhuttiin Bodom-järven tapauksesta. Kyseessähän
ei ollut mikään syyttämättäjättämispäätös. Syyttäjähän
syytti, mutta syytetty vapautettiin kaikista syytteistä.
Keskustelu päättyi.