Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Hallituksella on tukevia kirjauksia suomalaisen
kotimaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta luomutavoitteineen, lähiruokatavoitteineen
— hyvä niin. Kuitenkin
toimenpiteet ovat kerta toisensa jälkeen toisensuuntaisia.
Viimeinen esimerkki tästä on tämän
kuuluisan eteläisen Suomen vakavien vaikeuksien
tuen osalta, 141 artiklan osalta, jossa hallitus näkyy
olevan antamassa periksi jo ennen kuin neuvottelut ovat varsinaisesti
edes alkaneetkaan ja siirtyneen leikkauslinjalle. Yritätte
siirtää tätä tukea maksettavaksi
yhteisen maatalouspolitiikan välineiden kautta, mikä ei
nyt vain ole mahdollista.
Vielä välitarkastelussa hallitus hyvin voimakkaasti
alleviivasi 141:n merkitystä. Kaksi viikkoa sitten näin
teki pääministeri. Arvoisa hallitus, arvoisa ministeri,
missä moinen linjanmuutos on tapahtunut? Mistä se
kertoo? Mihin te sillä pyritte? Ja miksi olette nyt vaihtaneet
tämän hyvän linjan, joka teillä hallitusohjelmassa
on, periksi antamisen ja leikkauksen linjaksi?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Täytyy heti alkuun sanoa, että nyt
edustaja Leppä on kyllä ymmärtänyt
asiat täysin väärin. Siinä mielessä on hyvä,
että olen huomenna tulossa maa- ja metsätalousvaliokuntaan
kello 9 aamulla kuultavaksi, että meillä on vähän
paremminkin aikaa siellä sitten käydä asioita
läpi.
Mutta jos sanon lyhyesti tästä taustasta,
yleisestä maatalouden tilanteesta, niin on syytä muistaa — koska
varmaan joku ihminen saattaa television ääressäkin
katsoa, että mitä tämän hallituskauden
aikana on tehty — että rahoitusratkaisu EU:n yhteisten
rahojen käytöstä oli hyvä Suomen
kannalta. Saamme sieltä maaseuturahaa enemmän
kuin aiemmin, ja kokonaisuudessa rahavirrat EU:sta Suomelle ovat
suunnilleen samalla tasolla kuin aiemminkin. Kesällä aikaansaatu
cap-uudistus eli maatalouspolitiikan uudistus meni myös
hyvin — kiitos siitä niin Euroopan parlamentille
kuin Suomen eduskunnallekin, joka tuki suomalaisia neuvottelijoita
hyvin tässä asiassa — ja antaa myös
omalta pohjaltaan hyvän ratkaisupohjan tähän.
Mitä tulee sitten tähän artikla 141:een,
ei siinä yhtään mitään
ole periksi annettu. Suomi tekee oman esityksen siitä,
millä tavalla näitä asioita hoidetaan
tulevaisuudessa. Tällä viikolla selvisi, että meillä on
tuottajajärjestöjen kanssa hieman erilainen linja
siitä, mitä sinne ratkaisun pohjaesitykseksi tarjotaan,
ja siinä on — nyt, kun menee jo minuutin yli,
palataan siihen kohta lisää — hieman
näkemyseroja, mutta se ei tarkoita ollenkaan sitä,
että rahoja oltaisiin leikkaamassa tai että linja
olisi miltään osin muuttunut. (Matti Saarinen:
Tosi hyvä vastaus!)
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Totuus on kuitenkin se, että rahamäärä supistuu. Se
supistuu myös tämän ison neuvottelutuloksen jälkeen,
josta sinänsä olen, ja keskusta on, antanut myönteistä palautetta
hallitukselle: te onnistuitte siellä kohtuullisen hyvin.
Mutta siksi se ihmetyttääkin, miksi nyt sitten
tätä jälkihoitoa ei haluta hoitaa yhtä hyvin
kuin se neuvottelutulos hoidettiin. Siihen teillä on mahdollisuus,
ja toivon mukaan teillä on myöskin halu. Keskustalla on
ainakin halu se, että me turvaamme tällä tavoin
tämän erittäin merkittävän
artiklan edelleen jatkumisen. Jos se nyt kerran romutetaan, sitä ei koskaan
takaisin saada, sitä ei mikään hallitus pysty
enää takaisin saamaan. Siksi on outoa, että te
ette ottaneet kuuleviin korviinne MTK:n ja SLC:n elikkä viljelijöiden
yhteistä näkökulmaa ja lähteneet
arvioimaan ja laskemaan sen vaikutuksia, niin kuin te teitte työmarkkinaratkaisuissa
työmarkkinaosapuolten välillä. Miksi
nyt sitten ei kuultu viljelijöiden yksimielistä,
yhteistä kantaa? Se on aito huoli maatalouden kannattavuudesta,
suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta. Huoli, ministeri, on
aito, ja siinä ei ole väärinymmärrystä,
(Puhemies koputtaa) vaan faktat puhuvat puolestaan.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Jälleen kerran: siis kysymys
ei ole mistään rahojen leikkaamisesta. Me saamme
EU:lta tasan yhtä paljon rahaa riippumatta siitä,
mikä se artikla 141:n lopputulos on. Meillä on
käytettävissä kansallisessa budjetissa
tasan yhtä paljon rahaa riippumatta siitä, mikä se
lopputulos on. Me saamme EU:lta myös maaseudun kehittämiseen
rahaa, mikä on yhteisrahoituspohjalla eli osa valtion kassasta,
osa EU:lta. Sekin rahasumma pysyy aivan samana riippumatta siitä,
mikä tämä ratkaisu on. Pikkuisen voi
tulla kohdentamistilanteita, joissa suuntaudutaan vähän
eri tavalla, ja siihen haetaan hyvää kokonaisratkaisua,
jonka jälkeen, kun tästä asiasta tuottajajärjestöjen
kanssa on neuvoteltu vuoden verran, jatketaan edelleen neuvotteluja, kun
haetaan tasapainoista, kokonaisvaltaista ratkaisua koko maataloustukipolitiikalle.
Mitä tulee sitten tähän sisältöön
sinänsä: yksi asia, mistä tuottajajärjestöjen
kanssa meillä oli selkeä erimielisyys, oli se,
millä tavalla tätä artiklaa pitää huomioida.
Artikla lähtee siitä, että meidän
pitää hyödyntää täysimääräisesti
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan kaikki välineet. Kun saimme
niissä neuvotteluissa kesällä tuotantoon sidotuissa
tuissa mahdollisuuden maksaa vähintään
15 — tai neuvottelujen jälkeen jopa vähän enemmänkin,
ja tavoitteenamme on 20 — niin tämän
tulee näkyä siinä ratkaisussa. Tuottajajärjestöt
eivät olisi halunneet huomioida tätä täysimääräisesti,
mutta kun se artikla on sillä tavalla kirjoitettu, että meidän
pitää huomioida se täysimääräisesti,
ei tässä paljon sitten vaihtoehtoja ollut jäljellä.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on omassa ohjelmassaan todennut,
että maaseutupolitiikan tavoitteena on muun muassa maataloustuotannosta
ja maaseudun elinvoimaisuudesta huolehtiminen. Tämä tavoite edellyttää kannattavaa
maataloustuotantoa. Kuten tiedämme, koko EU:n alueella
maataloustuotantoa tuetaan siksi, että elintarviketeollisuus
saisi raaka-aineet edullisella hinnalla ja jalostusosuuden jälkeen
kuluttajat saisivat ruokansa edullisesti kaupasta.
Hallitus linjasi keväällä, ettei
maatalouteen tehdä uusia leikkauksia, ja nyt julkisuuteen
tullut uusi linjauksenne näyttää leikkaukselta,
ja se tulee vaarantamaan erityisesti eteläisen Suomen maidon
ja naudanlihan tuotantoedellytykset. Tämä ei ole
yksinomaan maatalouden asia. Elintarviketeollisuus työllistää noin
33 000 työntekijää. Kysynkin:
onko hallitus tehnyt vaikutusten arviointia koskien koko elintarvikesektoria?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Vielä kerran: jos tämä nyt
edustaja Hautalan mielestä näyttää leikkaukselta,
niin sitten näkökulma on väärä,
koska tässä artikla 141:n neuvotteluissa tuottajajärjestöjen
kanssa ei ollut kysymys mistään leikkauksista,
vaan kysyttiin, millä tavalla hyödynnetään EU:n
maatalouspolitiikkaa, joka pitää ottaa huomioon
myös näissä tulevissa artikla 141-neuvotteluissa
komission kanssa. Olimme useasta asiasta tuottajajärjestöjen
kanssa samaa mieltä. Meillä oli erimielisyys vain
kahdesta asiasta: minkä tyyppinen se rakenne on siellä tukijärjestelmän sisällä,
ja mitkä ovat ne tukitasot tulevina vuosina, mistä lähdemme
sitten komission kanssa neuvottelemaan. Monista muista asioista
meillä on täysin yhteinen näkemys.
Samaa mieltä olen teidän kanssanne siitä,
ja varmaan huoli on kaikilla myös hallituksessa, että maataloudessa
kannattavuus on pitkään ollut huonolla tolalla.
Voisi sanoa, että viimeiset kymmenen vuotta ollaan menty
pikkuhiljaa alaspäin, ja se ongelma ei hetkessä poistu.
Oikeastaan ainoa, mikä sen ratkaisee, ei ole se, onko meillä tukipotissa
10 tai 20 miljoonaa euroa enemmän tai vähemmän,
vaan se, mikä on se hinta, mikä markkinoilta tuotteista
saadaan. Se on pitkässä juoksussa se asia, mikä tämän
kannattavuuden ratkaisee, ja toivottavasti se näkyy myös niissä valinnoissa,
mitä suomalaiset kuluttajat tekevät tuolla kaupassa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Elävä maaseutu on
kansallinen kysymys, ja uskon, että me kaikki ymmärrämme
tämän. Suomalainen puhdas, myrkkyvapaa elintarviketuotanto
on kestävää, moraalisesti toimivaa, ja
Suomessa elintarvikkeet tuotetaan pääsääntöisesti käsitykseni
mukaan moraalisesti kestävällä perustalla.
Arvoisa ministeri: Mikä on se suurin ongelma nyt tässä?
Onko se kauppa, onko se kustannustason nousu? Esimerkiksi hallitushan
energiaveroja korottaa, sähköveroja. Ja eikö tämän
kustannustason kurissapito ole se ensimmäinen edellytys
sille, että meidän elintarviketuotteet ovat kilpailukykyisiä?
Jokainen meistä haluaa elintarvikkeista kunnon hinnan.
Niistä pitää saada kunnon hinta. Mitä olette
tehneet tämän viljelijöiden kustannustason
kurissa pitämiseksi tai aiotte vielä tehdä?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Jos miettii, mikä se maatalouspolitiikan
kokonaisuus on, tietysti se koostuu kolmesta asiasta.
Ensimmäinen on se, mitä maataloustuotteista maksetaan
hintaa, ja se muodostaa tuloista noin 60 prosenttia viljelijöille.
Noin 40 prosenttia tulee sitten tuista, ja se on tietysti asia,
mistä me tietysti aina pohdimme, mihinkä on varaa,
paljonko on varaa maksaa tukia ja mitä myös sitten
nämä EU:n yhteiset säädökset
antavat myöden. Eli me emme voi ihan vapaasti maksaa, koska
tämä maatalouspolitiikka on EU:n yhtenäistä.
Kolmas elementti on tietysti nämä kustannukset,
mihinkä edustaja Soinikin viittasi. Se on totta, että valtaosa
kustannuksista vyöryy maailmalta. Jos energiahinnat nousevat,
niin se näkyy Suomessa energiahintoina, se näkyy
panosten hintojen nousuna muun muassa lannoitteissa tai muissa vastaavissa.
Jos tehdään palkkaratkaisut, jotka nostavat kustannuksia,
vaikka nyt sitten rakentamisessa tai koneiden korjaamisessa tai
jossain muussa, niin se näkyy heti siellä tiloilla.
Kysymys olisi siitä, millä tavalla nämä tuottajahinnat
seuraisivat vähintään niitä kustannuksia
tai pikemminkin pikkuisen nousisivat enemmän, koska vain
sillä tavalla se kannattavuus paranee. Tämä on
vaikea yhtälö, koska taas ei voi määritellä kustannustasoa
pelkästään hallituksesta käsin.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Te neuvottelette sillä tavalla
täysin erilaisessa tilanteessa kuin kuusi vuotta sitten.
Silloin yksimahaisella sika- ja siipikarjataloudella esimerkiksi
sianlihaa oli 40 miljoonaa kiloa ylimääräistä,
sellaista, jota markkinoilla ei olisi saanut EU:n artiklan mukaan
olla. Minusta nyt sikatalouden kohdalla on se tilanne, että kun
se ala on vakavassa kriisissä, meille tuodaan sianlihaa,
ei ole ylituotannosta kysymys, niin minun ensimmäinen kysymykseni
ministerille on se, miten aiotte turvata jatkossa tämän
sika- ja siipikarjatalouden tulevaisuuden tässä tilanteessa,
kun eletään täysin artiklan mukaan. Te voitte
nyt aivan hyvin esittää tukea sinne, nimenomaan
kriisitukea, jota siellä tarvitaan.
Sitten toinen kysymys: Täällä moni
pohtii sitä, mitä voitaisiin tehdä niille
tuottajien tuloille. Koska te, ministeri, aiotte luoda sellaisen
neuvottelujärjestelmän, jotta myöskin
tuottajateollisuus voi neuvotella, millä hinnalla se liha
lähtee? Tällä hetkellä on täysin
järjetön järjestelmä: lihaa
haetaan tilalta, siat haetaan tilalta, tilinauhasta näet,
tuleeko siitä rahaa vai ei. Eihän tämä voi olla
näin järjestäytyneessä yhteiskunnassa.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Se, mikä tilanne oli kuusi
vuotta sitten tai mikä tilanne tänä päivänä on,
on tietysti hieman erilainen. Mutta se, jos ala on kriisissä,
ei johdu siitä, että Suomi on liittynyt Euroopan
unioniin, joka kuitenkin on se pohja, mikä tässä artiklassa
141 on. Jos miettii niitä aloja, joille tämän
artiklan perusteella maksetaan tänä päivänä tukea,
niin meillä on maidontuotanto, jossa meillä on
ylituotantoa, ja vastaavasti meillä on kasvihuonetuotanto,
jossa meillä on alituotantoa. Se, mikä on tuotannon
sen hetkinen tilanne, ylituotanto, alituotanto, kun käydään
neuvotteluita artikla 141:n perusteella, ei ratkaise sitä,
mikä se lopputulos on, vaan kysymys, millä tavalla
tavallaan suomalainen maatalous pääsee mukaan
tähän eurooppalaiseen yhteiseen järjestelmään.
Sen takia näitten kaikkien vuosien aikana, kun tässä EU:ssa
ollaan oltu, ne 18 vuotta, on pyritty kehittämään
Euroopan unionin yhteistä maatalouspolitiikkaa sillä tavalla,
että se paremmin ottaisi huomioon nämä Suomen
olosuhteet. On saatu lfa-tuen maksaminen koko Suomeen, Etelä-Suomeenkin
vuonna 2000, 2003 sitä korotettiin jonkin verran, 2010
tuli muistaakseni tämä yksi pykälä,
minkä mukaan saatiin tuotantoon sidottuja tukia maksaa
10 prosenttia, mitä on noudatettu, ja nyt viimeisimpänä tänä kesänä mahdollisuus
päästä vielä ylemmäksi
näissä tuotantoon sidotuissa tuissa. Eli jatkossakin
pitää pystyä löytämään
niitä keinovalikoimia, jotka sopivat EU:n yhteiseen maatalouspolitiikkaan
(Puhemies koputtaa) ja jotka sitten omalta osaltaan helpottavat
tätä Etelä-Suomen tilannetta.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä käynnissä olevat
141-neuvottelut ovat suomalaisen maatalouden kannalta todella tärkeät.
Synnytys on vasta puolitiessä, ja tuntuu siltä, että lapsen
ulkonäköä arvostellaan jo. Odotetaan nyt
rauhassa neuvottelujen etenemistä ja lopputulosta.
Koko EU-jäsenyyden ajan lähtökohta
on ollut, että ratkaisuja haetaan ensisijaisesti capin kautta,
niin nytkin. Mahdollisuudet ovat nyt paremmat, kun maatalousuudistuksessa
tehtiin suunnanmuutosta kohti tuotantoon sidottuja tukia. Tähän
asti maatalousneuvotteluissa on edetty Suomen kannalta positiivisesti,
niin kuin edustaja Leppäkin totesi. Ratkaisu on kokonaisuus, johon
voidaan rakentaa monia suomalaista maataloutta hyödyntäviä elementtejä.
Kysymykseni onkin: millä aikataululla nämä tärkeät
neuvottelut nyt etenevät?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Neuvottelun aikataulu on suunnilleen seuraava:
Tällä hetkellä tietysti keskustelua käydään
siitä, mikä on se juridinen pohja, jolle tämä ratkaisu
rakennetaan, koska on myös EU:ssa semmoisia näkemyksiä,
että kun yhteistä maatalouspolitiikkaa pitää soveltaa,
niin meidän pitäisi käsittelyssä olevan
siirtymäkauden asetuksen artikloihin saada pykälä myös
siitä, miten tämä Etelä-Suomen
tuki hoidetaan. Se on tuolla tällä hetkellä parlamentissa
käsittelyssä, tulee aikanaan sitten neuvostoon
tuossa lokakuussa ja toivottavasti päätökseen
marraskuussa.
Mutta jos tämä ei ole se juridinen pohja,
niin sitten mennään tällä entisellä,
141 artiklan mukaisesti, jolloin komission kanssa neuvotellaan. Jos
näitä tapaamisia on tässä ollut
pohjustukseksi jo lukuisia, niin varmaan lukuisia tulee olemaan
vielä edelleenkin. Eli tavoitteena on se, että tämä saataisiin
valmiiksi viimeistään marraskuun loppuun mennessä,
jotta sitten tukijärjestelmät olisivat kunnossa
ensi vuoden osalta täydellisesti ja aikataulu olisi suunnilleen
sama kuin mitä oli kuusi vuotta sitten, jolloin marraskuussa kanssa
syntyivät ratkaisut.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kotimaisen ruuan tuotanto pitää ilman
muuta turvata, ja viljelijöitten toimeentulo on tiukilla. EU-neuvotteluissa
me kuitenkin onnistuimme, ja rahoituskehyksessä pystyttiin
turvaamaan suomalaisen maatalouden tuet ja maaseudun kehittämiseen
saatiin jopa lisärahoitusta. Totta kai nämä kansallisetkin
tuet täytyy turvata, mutta iso kuva lopulta on kuitenkin
se, että viljelijätulon täytyy tulla
markkinoilta. Mitkään tuet eivät riitä,
ellei alkutuottajan asemaa pystytä markkinoilla parantamaan.
Ministeri Ihalaisen johdolla on valmisteltu kilpailulainsäädäntöön
muutos, jolla kaupan keskusliikkeitten määräävään
asemaan markkinoilla voidaan puuttua ja sitä kautta parantaa
alkutuottajan asemaa. Kysyisin ministeri Koskiselta: näettekö te
tämän keinona viljelijätulon parantamiseksi,
ja ennen kaikkea laskeeko se suomalaisen ruuan hintaa, joka on kyllä kuluttajalle
aika korkea?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Herra puhemies! Minusta on aika vaikea lähteä arvioimaan
sitä, miten se kilpailulain muutos sitten käytännössä toteutuu,
kun se laki ei ole vielä voimassakaan. Mutta tietysti siihen
on aika paljon ladattu odotuksia, että sillä olisi
jotain vaikutusta markkinoihin, ja me tietysti toivomme, että sillä olisi.
Mutta tietysti yksi asia, mikä on syytä muistaa — paikalla
on aika paljon kuntapäättäjiäkin — on
se, että meidän julkisissa hankinnoissa voidaan
asettaa hankintatarjouksia tehtäessä myös
laadullisia kriteereitä. On monta kertaa sanottu, kuinka
Suomessa esimerkiksi eläinten hyvinvointi on korkeammalla
tasolla kuin esimerkiksi Euroopassa keskimäärin,
niin että jos kerran halutaan, niin silloinhan voitaisiin myös
hankintoihin laittaa sentyyppisiä määräyksiä,
joissa otettaisiin huomioon se, että Suomessa eläinten
hyvinvointitaso on korkeammalla, ja noudatettaisiin suomalaista
lainsäädäntöä vaikka
tässä asiassa. Ja on monia muita esimerkkejä, millä tavalla
hankinnoissa voitaisiin huomioida suomalaisen ruuan tuotanto vähän
paremmin kuin tänä päivänä,
mutta se vaatii päätöksiä niiltä kunnallisilta
päättäjiltä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt päätöksiä merkittävistä maatalouden
kansallisen tuen leikkauksista. Näistä on kuitenkin
vielä yli puolet, noin 55 miljoonaa euroa, tekemättä,
ja kehysbudjetin mukaan ne tehdään vuoden 2015
budjetissa. Joudunkin nyt kysymään arvoisalta
maa- ja metsätalousministeriltä, onko näistä jäljellä olevista
leikkauksista tarkoitus kohdistaa merkittävä osa
maatalouden kansalliseen tähän niin sanottuun
141-tukeen ja siirtää se maksettavaksi viljelijöiden
sisäisenä tulonsiirtona EU:n maksamista hehtaarituista
ainakin maito- ja nautasektorin osalta.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin aiemmin totesin, tämä koko
maataloustukipaketti on erittäin monimutkainen. Nyt ensimmäistä kertaa tämän
18 vuoden aikana, kun on oltu EU:ssa, kaikki eri tukimuodot ovat
yhtä aikaa pöydällä, eli kaikki
järjestelmät ovat muuttumassa vuoden 2015 alussa.
Sen takia tätä tiivistä valmistelutyötä tässä on
tehty. Eri tahojen kanssa pyritään löytämään
sentyyppinen kokonaisuus, että se ottaa huomioon niin eri
tuotantosuunnat kuin myös eri alueetkin. Elikkä tässä vaiheessa
on tietysti vielä vaikea kertoa ihan yksityiskohtaisista
laskelmista, koska niitä tehdään koko
ajan ja niihin tietysti vaikuttaa myös se, minkätyyppinen
ratkaisu saadaan 141:ssä ja pitääkö sen
takia sitten huomioida joissakin muissa tukimuodoissa jonkinlaisia muutoksia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä kysymys on tällä erää käsitelty. — Jaa,
edustaja Lepällä oli vielä havainto.
Olkaa hyvä.
Jari Leppä /kesk:
Kiitos, arvoisa herra puhemies! Olemme täysin yhtä mieltä siitä,
ministeri Koskinen, että kaikki ne yhteisen maatalouspolitiikan
välineet pitää käyttää.
Näinhän on ollut aina koko Suomen EU-jäsenyyden
ajan, ja näin on toimittu jokaisen hallituksen toimesta,
ja se on ihan oikein.
Mutta sitten, ministeri Koskinen: kansallista tukea, siis tätä 141:tä,
ei voida maksaa, jos ei sille haeta komission valtuutusta, ja nyt
te ette ole hakemassa tätä valtuutusta. Tätä me
nyt peräänkuulutamme. Te ette ole hakemassa valtuutusta, silloin
sitä ei voida maksaa. Totta kai teidän pitää hakea
sitä, ja tällä kaikella, mitä keskusta
nyt esittää, me tuemme sitä, että te
haette täysimääräisenä ja
käytte oikeat ja rapsakat neuvottelut komission kanssa,
että me saamme sen täydellisen valtuutuksen maksaa
tätä. Muuten se ei ole mahdollista. Se ei, ministeri
Koskinen, onnistu capin rahojen paikkaamisella, jotka alenevat. Kaikesta
huolimatta ne alenevat. Ja millä se kompensoidaan, niin
kuin edustaja Kiviranta kysyi, niille viljelijöille, joilta
se siirretään taskusta toiseen? Mitäs
niille toisille viljelijöille sitten tehdään,
(Puhemies koputtaa) kun ei sitä valtuutusta ole?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Sitten ihan vielä lopuksi edustaja
Lepälle, niin kuin äsken totesin edustaja Kivirannalle
vastatessani, että tässä haetaan sentyyppistä kokonaisuutta
vuodesta 2015 eteenpäin, että se olisi tasapuolinen
eri tuotantosuunnille ja eri alueille. Sen, millä tavalla
se rakentuu, sitten aika näyttää. Me
olemme hakemassa maksuvaltuutusta komissiolta artiklan 141 perusteella.
Kysymys on nyt siitä, että meiltä lähtee
esitys sinne, ja sen esityksen tasosta ja muodosta emme olleet tällä viikolla
tuottajajärjestöjen kanssa yhtä mieltä.
Aika näyttää sitten, minkä tyyppinen
ratkaisu sieltä EU:n kautta tulee, mutta oli ratkaisu nyt
minkälainen tahansa, niin joka tapauksessa se soveltuu
jollakin tavalla tähän kokonaisuuteen, mikä tässä pitää rakentaa
tämän syksyn aikana, kun muun muassa valmistelemme
maaseutuohjelmaesitystä komissiolle.