2) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan
varainhoitovuodelta 2008
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on viime aikoina
merkittävästi tehostanut, monipuolistanut ja kansainvälistänyt
omaa rooliaan. Perustuslaissa sille on määrätty
tärkeä tehtävä, siis perustuslain
90 §:n mukaan, jossa sanotaan: "Eduskunta valvoo
valtion taloudenhoitoa ja valtion talousarvion noudattamista. Tätä varten
eduskunnassa on tarkastusvaliokunta, jonka tulee saattaa eduskunnan tietoon
merkittävät tarkastushavaintonsa." Ja edelleen:
"Valtion taloudenhoidon ja valtion talousarvion noudattamisen tarkastamista
varten eduskunnan yhteydessä on riippumaton valtiontalouden
tarkastusvirasto. Tarkastusviraston asemasta ja tehtävistä säädetään
tarkemmin lailla." Tätä tarkastusvirastoa varten
on oma erillinen lainsäädäntönsä.
Se, että halusin palauttaa tämän
asian tämän kertomuksen käsittelyn yhteydessä ensimmäisenä eduskunnan
mieleen, johtuu siitä, että tarkastusvirastolle
sekä on tulemassa että ollaan antamassa uusia
tehtäviä. On esitetty tämän
poliittisen rahoituksen suhteen Tarastin toimikunnan suunnalta,
että Valtiontalouden tarkastusvirastolle voitaisiin antaa
isompi rooli tai itse asiassa tehtävä ryhtyä vaalitukien
eräänlaiseksi tarkkailijaksi. Jos tämä tehtävä ulotetaan
koko puoluerahoitukseen, kunnallisvaaleihin ja valtiollisiin vaaleihin,
niin on pelättävissä, että tämä Valtiontalouden
tarkastusviraston iso, varsinainen, tärkeä tehtävä helposti
hukkuu tämän isotöisen mutta ei kuitenkaan
valtiontalouden kannalta niin tärkeän asian jalkoihin.
Se, mitä haluaisin tässä voimakkaasti
korostaa ja toivoa, on, että nyt kun Valtiontalouden tarkastusvirastolle
todennäköisesti tulee tässä vaalirahoituksessa
joitakin uusia tehtäviä, niin ne resursoidaan
erikseen, ja että tällä työmäärän
lisäyksellä ei lainkaan vaikeuteta Valtiontalouden
tarkastusviraston sitä tärkeää tehtävää,
joka liittyy valtiontalouden valvontaan ja valtion talousarvion
noudattamiseen.
Haluan myös todeta, että kun meillä on
ollut koolla Helsingissä eilen ja tänään
Euroopan unionin ylimpien tarkastusviranomaisten korkeatasoinen
kokous, niin on pakko todeta, että myös Suomen
tarkastusvirastolle on tässä kokouksessa annettu
uusia kansainvälisiä tehtäviä.
Tämä tiedote on tältä päivältä:
"Suomen valtiontalouden tarkastusvirasto on kutsuttu johtamaan EU:n jäsenvaltioiden
finanssipolitiikan sekä vakaus- ja kasvusopimuksen noudattamisen
ulkoista arviointia harjoittavan EU:n ylimpien tarkastusviranomaisten
verkoston toimintaa. Yhdysvallat on samanaikaisesti kutsunut Suomen
johtamaan rahoitus- ja talouskriisin vaikutusten minimoinnin onnistumista
ja talouskriisien torjumista pohtivaa kansainvälistä ryhmää,
joka on osa Yhdysvaltain johtamaa laajempaa rahoitus- ja talouskriisien
välttämistä ja hoitoa sekä rahoitusmarkkinoiden
vakauttamista koskevaa globaalia arviointi- ja yhteistyöohjelmaa."
Näissä kummassakin Suomen Valtiontalouden tarkastusvirastolle on
annettu johtamisen tehtävä. Se edellyttää,
että me myös olemme valmiit sitten vastaamaan
tähän huutoon ja valmiit resursoimaan tarkastusvirastoa
siten, että nämä kansalliset perustehtävät tulevat
mahdollisimman hyvin myös tulevaisuudessa hoidetuiksi.
Herra puhemies! Haluan myös tässä yhteydessä todeta,
että Valtiontalouden tarkastusviraston ja eduskunnan uusimman
valiokunnan, siis tarkastusvaliokunnan, yhteistoiminta ja yhteistyö on
käynnistynyt mielestäni hyvin ja molempia osapuolia
hyödyttävällä tavalla. Me olemme
ymmärtäneet, että tarkastusvirasto ei
ole eduskunnan alainen virasto, viranomainen, mutta se toimii eduskunnan
yhteydessä, mikä on sen luonteva paikka, ja hyvässä yhteistyössä ja -toiminnassa
meidän tarkastusvaliokuntamme kanssa. Olen ihan vakuuttunut
siitä, että tämän valtion taloudellisen
valvonnan ja tarkastuksen näkökulmasta tulevaisuudessa
tällä hyvällä yhteistyöllä ollaan
saavuttamassa tärkeitä ja merkittäviä tuloksia.
Edelleen, puhemies, haluaisin sitten tästä viraston
kertomuksesta nostaa pari asiaa esille, jotka nyt vuoden 2008 tarkastusviraston
kertomuksessa ovat ehkä kaikkein tärkeimpiä.
Yksi asia liittyy kysymykseen, johon tarkastusvaliokunta on
jo kahtena aikaisempanakin vuotena kiinnittänyt huomiota.
Se on verotukien rooli suomalaisessa verojärjestelmässä.
Valtion tulo- ja menoarviossa ja valtion tilinpäätöskertomuksessa
noin tuhannella liuskalla kerrotaan siitä, mitä valtion
verotuloille, noin 40 miljardille eurolle, tapahtuu. Noin 13 miljardia
on tällä hetkellä verotukien osuus. Tästä kerrotaan
talousarviossa ja tilinpäätöskertomuksessa
vajaalla yhdellä liuskalla. On todella mahdotonta kansanedustajan
lukea ja tietää, mitä verotuille tehdään, minne
ne menevät, keitä ne palvelevat ja saadaanko niillä aikaan
sitä hyvää, mitä varten nuo verotuet
on säädetty. Siellä on varmasti monenlaista
verotukijärjestelmää, niin kuin kokeneemmat
kansanedustajat tietävät, mutta kansanedustaja
ei lukemalla tulo- ja menoarvion ja tilinpäätöskertomuksen
pysty tietämään, mihin ne menevät
ja mitä niille tapahtuu. Tässä suhteessa
on tärkeää, että tarkastusviraston
kertomuksessa on kiinnitetty tähän asiaan huomiota,
ja on tärkeää, että myös
valiokunnassa tätä asiaa nyt perusteellisesti
selvitetään.
Toinen tärkeä ulottuvuus on tämä tuottavuus-, tuloksellisuuskysymys.
On tärkeää, että julkishallinnossa
ja valtionhallinnossa myös hoidetaan mahdollisimman tuottavasti
ja taloudellisesti erilaisia hallinnon tehtäviä.
Mutta selvästi olemme voineet havaita, että nämä valtion
niin sanotut tuottavuusohjelmat, joista monet käyttävät
nimitystä henkilövuosien vähentämisohjelmat,
eivät useimmiten tue tuottavuuden kasvua, vaan monessa
tapauksessa jopa kulkevat tuottavuuden kasvun näkökulmasta
väärään suuntaan.
Edelleen selvästi voidaan huomata, että meidän
valtionhallinnossamme, eri ministeriöissä, virastoissa
ja laitoksissa, ohjauksen ja johtamisen ote ei ole riittävän
hyvä. Siis valtionhallinnossa ei ole opittu tätä tuloksellisuuden,
taloudellisuuden, tuottavuuden ajattelutapaa. Sitä ei ole vielä sisäistetty,
ja tällä tavalla ei myöskään
valtio-organisaatiota yleensä ole johdettu. Tässä suhteessa
on paljon sekä kehittämisen tarvetta että ennen
kaikkea kehittämisen varaa.
Kolmas asia, herra puhemies, johon haluan lyhyesti kiinnittää huomiota,
on tässä kertomuksessa meidän lainsäädäntömme
laadun tarkastelu osana valtiontaloudellista päätöksentekoa.
Se on tärkeä kysymys. Me olemme voineet huomata
viime vuosikymmeninä ja ihan viime vuosina edelleen, että me
olemme kehittymässä tämmöiseksi
lakientehtailuyhteiskunnaksi: Säädetään valtavan
paljon lainsäädäntöä,
joka ei asiallisesti ottaen toteudu. Ei resursoida, vaan säädetään
lakeja, ja niitä ei resursoida, jolloin ne eivät
myöskään voi käytännössä toteutua.
Myös lainsäädännön
laatuun on kiinnitetty paljon huomiota. On todennäköisesti
niin, että lainvalmistelun ammattitaito on vajavaista ministeriöissä.
Kun tätä lainsäädäntötehtailua
on lisätty, niin samanaikaisesti ei ole kiinnitetty huomiota
lainvalmistelijoitten koulutukseen, laatuun ja ehkä palkkaukseen.
En tiedä, mistä kaikesta tämä johtuu,
mutta se on selvästi huutava puute toimivassa parlamentaarisessa
järjestelmässä. Tänne tulee
paljon liian huonosti valmisteltuja lakiesityksiä.
Me todennäköisesti säädämme
liian paljon lakeja ja olemme siirtymässä pikkuisen
sellaiseen lakitehtailuun, jonka seurauksena eduskunta menettää,
ja parlamentaarinen järjestelmä myös, kansalaisten
luottamusta lain kunnioituksen suhteen. Tässä mielessä on
tärkeää, että tähän
asiaan myös tuossa valiokunnan käsittelyssä ja
eduskunnan vastauksessa tähän tarkastusviraston
kertomukseen otetaan kantaa.
Muutoin täytyy todeta, että kertomus on jälleen
kerran hyvin laadittu ja antaa hyvän pohjan käsitellä ajassa
olevia, tärkeitä, ajankohtaisia ongelmia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Samat sanat toisessa järjestyksessä.
Miksi niin? Siksi, että tahdin sanelee Vtv:n kertomus.
Tietysti puhutaan siitä, mistä on puhe.
Muutama näkökohta tähän
asiaan. Yksi on — vrt. äskeinen kyselytunnin kysymysten
ja lukemattomien vastausten sarja yhdestä ainoasta kysymyksestä — vaalitukiin
kytkeytyvä kansalaisten luottamus ja sen palauttaminen.
Oikeusministerimme suuria oivalluksia oli antaa tämä vaalitukivalvonta-asia
Vtv:lle sitä asiaa yhtään sen enempää miettimättä.
Se tuntui olevan sopiva instituutio, jossa on paljonlaisesti moneen
muuhun virastoon nähden henkilökuntaa, niin että sinne
mahtuu tämmöinenkin asia. Valiokuntamme puheenjohtaja
aivan oikein kiinnitti huomiota siihen, että hyvä,
jos se on niin, mutta siihen pitää antaa omat
resurssit. Missään nimessä sitä perustehtävää,
jota Vtv tekee, ei pidä vaikeuttaa, puhumattakaan sen intensiteettiä vähentää tällä
vaalitukivalvonta-asialla,
joka sinänsä on äärimmäisen
tärkeä, niin kuin olemme havainneet. Kansanedustajaehdokkailla
on hyvä mielikuvitus, ja se tuottaa nopeassa ajassa paljon
huonoja oivalluksia, jotka johtavat siihen, että hallituskin nitisee
luottamuksen kurimuksessa.
Tämä asiakirja, jota nyt tarkastellaan, on
loistavasti vuoropuheluasiakirja. Siinä heti alussa viitataan
siihen, että tarkastusvaliokunnasta on viestejä sinkoillut
ja niihin viesteihin sitten vastataan, ja näin juuri pitää olla.
Vielä kerran — nyt minä lopetan ed. Ahteen
kehumisen tässä kysymyksessä: tässä asiassa
koko menettelytapa oli häneltä loistava poliittinen
hanke, joka on nyt tuottamassa ihan historiallisen tuloksen — erinomaisen
hyvä näin. Toisaalta myöskin sekä Vtv:n
työskentely että tarkastusvaliokunnan työ voivat
olla todella tuloksekkaita. Siitä eräs näyttö on
tämä valtion tarpeettomaan lainanottoon liittyvä reagointi,
elikkä on jo eräällä tavalla
pakotettu valtiovarainministeriö miettimään
budjettipäällikön johdolla näitä asioita
ja ottamaan ne jo valtion talousarviossa huomioon ensi vuodelle,
niin että asioihin ei ole turhan päiten puututtu,
vaan ne ovat järkevyyden perusteella johtamassa tuloksiin.
Nimittäin tämä tämmöinen
tarpeeton lainanotto ei ole ilmaista hommaa. Siinä äkkiä miljoonat ja
kymmenet miljoonat eurot menevät kankkulan kaivoon, ilman
että sillä on mitään konkreettista
positiivista vaikutusta lainanottajaan itseensä. Tämmöinen
puuhastelu ei ole mielekästä, se on minusta suorastaan
vahingollista. Nyt kun olemme siirtyneet aikakauteen, jolloinka
aivan erikoisesti rupeaa olemaan lainahanat kiinnipäin,
niin sitä enemmän vaaditaan harkintaa, tarkkuutta
ja tarpeettoman välttämistä. Tässä on hyvä esimerkki
siitä.
Yksi asia, joka niin ikään pitää saada
hallintaan, on nämä lukemattomat verotuet, joihinka valiokunnan
puheenjohtaja kiinnitti huomiota. On erittäin hyvä asia,
että ne tulevat perusteellisesti syyniin.
Erittäin ajankohtainen aihe on verotukseen liittyvät
näkökohdat. Siis alv-järjestelmä on
perusteellisessa remontissa, se on niin perusteellisessa remontissa,
että sitä muutaman kuukauden välein remontoidaan,
välillä sinne ja välillä takaisin
ja sitten nuin ja näin, ja samanaikaisesti käy yhteiskunnassa
kova alv-keskustelu siitä, pitäisikö yleistä alvia
kertaheitolla, koko järjestelmää, heivata
ylöspäin, jotta saataisiin verotuloja menojen
katteeksi. Ja tähän vielä liittyy aivan
erikoisesti se, että nyt varallisuusvero on palannut keskusteluun
takaisin, ja se on nimenomaan palannut progressiivisen verotuksen
muodossa, jolloinka pitäisi olla kokonaishallinta näihin
asioihin.
Jos nyt tässä uskaltaa, arvoisa puhemies,
pikkuisen kriittisen näkökohdan tuoda, niin kun
lueskeli tätä asiantuntevaa tekstiä,
niin toivoo suorastaan sitä, että tämä tarkastelukulma,
mikä Vtv:llä näissä asioissa
on, laajenisi nyt ajassa erittäin nopeasti elikkä ottaisi
erilaiset näkökohdat huomioon, koska myöskin
ympäristöverot ja energiaverot ovat tulleet aivan
uudenlaisella tavalla keskustelun keskiöön.
Sitten siitä, mikä koskee kestävyysvajetta:
Se, mikä mainitaan tässä asiakirjassa,
ei ole vähäpätöinen asia ollenkaan.
Mikä mielenkiintoista, tällä viikolla
tämä asia tuli kansainväliseen keskusteluun.
Muun muassa, kun nobelisti Krugman oli Suomessa käymässä,
hän aivan oikein kiinnitti huomiota tähän
asiaan. Ja tällä hetkellä juuri Yhdysvalloissa
käydään tätä kestävyysvajekeskustelua
ja nähdään eräänä hyvin
olennaisena mahdollisuutena se, että tämä on
johtava hyperinflaatioon ennen pitkää, jopa niin
tarkkaan, että arvioidaan, että 5—10
vuodessa läntisen suuren talousmahdin kestävyys
pettäisi näissä asioissa, mikä olisi
silloin hyvin dramaattinen tapahtuma. Tässäkin
ehkä keskustelu ja lähestymiskulma Vtv:n seuraavissa
raporteissa ovat hivenen syvällisempiä kuin se
lähestymiskulma tällä hetkellä on.
Sitten vielä pari näkökohtaa. Yksi
on tarve, asia, johonka ed. Ahde äsken kiinnitti huomiota, mutta
vähän toisella tavalla. Se oli nämä tehokkuus-
ja tuottavuusasiat. Arvoisa puhemies! Minä olen kyllä sitä mieltä,
että nyt on käsiteremontti paikallaan, kun tarkoitetaan
ihan kokonaan muuta kuin mistä perinteisen suomen kielen
viestinnässä siinä on todellisuudessa
kysymys. Viittaan siihen, mitä ed. Ahde äsken
totesi, elikkä hän saman asian sanoi kahdella
eri tavalla johtuen siitä, että hänen
piti selventää se, että ei siinä nyt
oikeastaan siitä ollutkaan kysymys vaan oli ihan kokonaan
muusta kysymys. Ja nyt minä odotan todellakin, että Vtv:ltä tulee
oikein selvä luku seuraaviin raportteihin siitä,
mitkä olisivat järkeviä, sellaisia käsitteitä,
että tavallinen kaduntallaaja ymmärtää,
mitä niillä tarkoitetaan. Ei näissä nykyisissä sanailuissa
tahdo kansanedustaja, joka on pikkuisen kouluja käynyt,
pysyä millään mukana, ja tämä on
vähän huono homma. Käsitteiden pitää olla
selvillä.
Sitten vielä yksi asia, harmaa talous. Täällä jo kyselytunnilla
asia oli ansiokkaasti esillä. Me tutkimme sitä parhaillaan
tarkastusvaliokunnassa, ja niihin talkoisiin toivon myöskin
vielä intensiivisemmin Vtv:tä jatkossa mukaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus
antaa erinomaista tietoa poliittisen päätöksenteon
tueksi. Eduskunnassakin on paljon keskusteltu kuntien taloudellisesta
tilasta ja mahdollisuudesta täyttää lainsäädännön
edellyttämät palveluvelvoitteet. Tarkastusvirasto
toteaakin, että lainsäädännön
yhteydessä olisi tarkasteltava nykyistä tarkemmin
eri kuntien tosiasiallisia edellytyksiä toteuttaa lakisääteiset
velvoitteet valtakunnallista yhdenvertaisuutta toteuttavalla tavalla.
Mielestäni tämä vaatimus on erittäin
oleellinen. Viimeisten vuosikymmenien aikana eduskunta on jatkuvasti
päättänyt kuntia lisää velvoittavasta
lainsäädännöstä olematta
tietoinen siitä, minkälaiset edellytykset eri
kunnilla on toteuttaa velvoitteita. Julkisen vallan ja siten viime
kädessä eduskunnan on laeista ja budjeteista päättävänä osoitettava
kunnille sellainen rahoitus, joka antaa tosiasialliset edellytykset
toteuttaa laissa säädetyt palvelut. Tarkastusviraston
kertomuksessa todetaankin, että väestön
ikääntymisen aiheuttamat taloudelliset rasitukset,
väestörakenteen erilainen kehitys eri kunnissa,
kansainvälinen talouskriisi ja taantuman seurauksena syvenevä julkisen
talouden kestävyysvaje sekä julkisyhteisöjen
verotulojen väheneminen asettavat lähivuosina
rahoitusperiaatteen soveltamisen hy-vinvointipalveluissa vakavalle
koetukselle.
Arvoisa puhemies! Siksi hallituksen pitäisi jo ennakkoon
suunnitella, mitkä ovat sellaiset lainsäädännön
kunnilta edellyttämät velvoitteet, jotka voidaan
perua, mitkä taas ovat sellaisia kuntien palveluita, joiden
osalta universaalisuus voidaan purkaa, ja mitkä ne palvelut,
jotka tarjotaan yhtäläisesti kaikille kansalaisille
varallisuudesta riippumatta.
Tarkastusviraston kertomuksessa otetaan esille myös
Valtiokonttorin hoitama velanhoito. Tarkastusvirasto katsoo, että Valtiokonttorin
velanhallinnan valvonta ja riskienhallinta tuottaa oikeaa ja riittävää tietoa.
Virasto huomauttaa kuitenkin, että rahoitusmarkkinat ja
valtion velanhallintatarve muuttuvat jatkuvasti. Tästä syystä tietoisuutta
erilaisten varainhallintatilanteiden ja varainhallintavälineiden
riskeistä ja siihen liittyvää osaamista
on ylläpidettävä jatkuvasti.
Valtionvelan hallinnan ja riskienhallinnan osaamisen tarve kasvaa
merkittävästi lähivuosina. Ennusteen
mukaan valtionvelka saattaa nousta jopa 106 miljardiin euroon vuoteen
2013 mennessä. Velanhoitomenot kasvavat miljardeihin euroihin,
mutta riskit lisääntyvät korkotason noustessa.
Velanhallinnan näkökulmasta hallitukselta odotetaan
nyt selkeää toimintamallia, miten elvytyksestä luovutaan,
miten valtion velkaantuminen katkaistaan ja mitkä ovat
ne keinot, joilla luodaan edellytykset velan koroista ja lyhennyksistä suoriutumiseen.
Velan saaminen noin 60 miljardin tasolle vaatii erittäin
pitkäjänteistä 2020-, jopa 2030-luvulle
ulottuvaa talouspolitiikkaa, ratkaisuja verotukseen sekä valtion ja
kuntien menotalouden tiukentamista.
Arvoisa puhemies! Tarkastusvirasto kiinnittää huomiota
myös alue- ja rakennepolitiikan vähäisiin
vaikutuksiin ja erityisesti työllisyysvaikutusten vähäisyyteen.
Alue- ja rakennepolitiikan vaikuttavuusodotukset ja -tavoitteet
ovat olleet enemmän päiväunia kuin konkreettisia,
toteutettavissa olevia asioita. Tukipolitiikalla ei ole pystytty
estämään tai hidastamaan taloudellisten
toimintojen keskittymistä. Myös työllisyysvaikutukset
ovat vähäisiä ja keskittyvät
olemassa olevien työpaikkojen säilyttämiseen.
Hankehallinnossa on näkynyt seurantatietojen epäluotettavuutta.
Seurantajärjestelmien tiedot työllisyysvaikutuksista
ovat liioittelevia, ja tulosten seuranta on epätarkkaa.
Niille, jotka ovat tutustuneet alue- ja rakennepolitiikkaa koskeviin
hankkeisiin, tämä kaikki on tuttua. Alue- ja rakennepolitiikan
rahoituksella tuetaan lähinnä olemassa olevaa
työllisyyttä ja yrittäjyyttä, eikä alue-
ja rakennepolitiikalla pystyttäisi isommallakaan rahalla
parempaan, koska taloudellinen toimeliaisuus on keskittynyt suurten
kaupunkien ympäristöihin.
Lopuksi: Valtion hanketoimintojen risukasa on Palko-hanke. Ajoneuvohallintokeskus
aloitti palvelujen kokonaisuudistushankkeen eli Palkon syksyllä 1999.
Hankkeen perustavoitteeksi asetettiin keskuksen viranomaisprosessien
kehittäminen ja niitä tukevien vanhojen tietojärjestelmien
nykyaikaistaminen. Hankkeen piti päättyä vuonna
2003. Nyt tämä uudistus valmistunee vuonna 2011.
Hankkeen kustannusarvio oli 15 miljoonaa euroa. Nyt se on jo 49
miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriön
olisi pitänyt puuttua jo vuosia sitten Aken toimintaan. Keskuksen
ylin johto on unohtanut täysin valvontatehtävänsä.
Tämä on vain yksi esimerkki, jossa kansalaisten
verorahaa palaa turhaan miljoonia euroja.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksessa
eduskunnalle tarkastusvirasto esittää suorittamiensa
tarkastuksien tulosten perusteella muodostamansa johtopäätökset
valtion taloudenhoidon ja hallinnon tilasta sekä yhteenvetotiedot eduskunnan
kannalta tärkeimmistä tarkastushavainnoista. Lisäksi
on seurattu niiden eduskunnan esittämien kannanottojen
toteuttamista, jotka eduskunta on esittänyt tarkastusvaliokunnan mietintöjen
johdosta.
Kertomuksessa on tuotu esiin, että talouskriisin seurauksena
julkisen talouden osuus kansantaloudessa sekä valtion rooli
talouselämässä kasvavat. Julkisen talouden
velkaantumisen ja kestävyysvajeen vuoksi julkisen sektorin
tuottavuuskehityksestä huolehtiminen on kansantalouden
toimivuuden kannalta erittäin tärkeää.
Julkisen toiminnan tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantamisessa
on voimakkaammin kiinnitettävä huomio tehokkuuteen
kokonaisuutena. Vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen
on tarkastusviraston arvion mukaan lähivuosien talousarviovalmistelun
keskeisimpiä haasteita. Valtiontaloudessa ja laajemmin
julkistaloudessa voidaan arvioida olevan kehittymässä kestävyysvaje,
joka on suuruusluokaltaan noin 5 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Kansan- ja valtiontaloudellisista syistä väestön
ikääntymisen ja työvoiman vähenemisen vuoksi
sekä ilmasto- ja ympäristömuutokseen varautumiseksi
julkisen hallinnon ja palvelutuotannon tuottavuuden ja tehokkuuden
järjestelmällistä parantamista on jatkettava.
Valtion tuottavuusohjelmasta todetaan kertomuksessa muun muassa,
että huomio on liiaksi kiinnittynyt työn tuottavuuteen
ja henkilötyövuosien vähentämiseen.
Julkisen toiminnan tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantamisessa
on voimakkaammin kiinnitettävä huomiota tehokkuuteen
kokonaisuutena. Erityisesti on vahvistettava ministeriöiden ohjaus-
ja johtamisotetta. Tarkastusviraston kertomuksessa todetaan, että ministeriöiden
hyväksymät tuottavuutta koskevat tavoitteet ovat
puutteellisia. Tuottavuustavoitteita oli tulossopimuksessa asetettu
vain 40 prosentille virastoista ja laitoksista.
Hyvinvointipalveluita koskevan lainsäädännön
todetaan olevan yhtäältä väljää ja
yleispiirteistä ja toisaalta hajanaista ja pirstaleista.
"Lainsäädännössä ja
sen perusteluissa olisi nykyistä selkeämmin asetettava
- - taloudellisten voimavarojen riittävyys, kuntien
itsehallinto ja kansalaisten yhdenvertaiset edellytykset saada palveluita
keskinäiseen arvojärjestykseen." "Selkeä ja riittävän
täsmällinen lainsäädäntö on
tarpeen perustuslaissa säädetyn yhdenvertaisuusperiaatteen
toteutumiseksi." Näin täällä tarkastuskertomuksessa
todetaan.
Arvoisa puhemies! Poimin joitakin kohtia ja esimerkkejä kertomuksesta
ja tarkastushavainnoista. Sivulla 69 kohdassa 7.13 todetaan Valtion
taloudenhoitoon kohdistuvat kantelut ja väärinkäytökset -kohdassa:
"Tarkastusvirastolle tehdyssä kantelussa kiinnitettiin
huomiota Kemira GrowHow Oyj:n myyntiin norjalaiselle Yara International
ASA:lle. - - Tarkastusviraston näkemyksen mukaan
Kemira GrowHown myynnin yhteydessä valtioneuvosto ja valtioneuvoston kanslia
toimivat valtiontalouden näkökulmasta toimivaltansa
puitteissa hyväksyttävällä tavalla."
Tämä on asia, mikä on paljon keskusteluttanut
eduskunnassa ja valtakunnassa yleensä.
Sivulla 76 todetaan puoluetuesta: "- - puoluetuki on
vuonna 2007 myönnetty oikein, ja sitä saaneet
puolueet ovat käyttäneet puoluetukea käyttöehtojen
mukaisesti. - - Tarkastuksen perusteella tarkastusvirasto
on katsonut, että puoluetuen osalta ei ole perusteltua
pitää yllä erillistä valtionapujärjestelmää.
Puoluetuen osalta olisi tarkoituksenmukaista soveltaa valtionavustuslain
mukaisia menettelyjä." Tämäkin on tässä ajassa
mielenkiintoinen havainto.
Sivulla 80: "Autoverotusta koskevassa tarkastuksessa selvitettiin
autoverotukseen ja erityisesti käytettyjen autojen verotukseen
liittyviä toiminnallisia ja taloudellisia ongelmia. - -
Tarkastuksessa havaittiin, että käytettyjen autojen
verotuksen toimittamisen kustannukset ovat huomattavan korkeat,
kustannukset suhteessa verotuloon ovat 30-kertaiset verrattuna uusien
autojen verotukseen. Käytettyjen autojen verotukseen on liittynyt
myös vaikeita EU-oikeudellisia kysymyksiä. - -
tarkastusvirasto on katsonut, että autojen verotus ei käytettyjen
autojen osalta ole toteutunut kustannustehokkaasti ja hyvän
hallinnon periaatteiden mukaisesti."
Sivulla 84, niin kuin ed. Laxell jo totesi, on puututtu Ajoneuvohallintokeskuksen
Palko-hankkeeseen. Sitä koskevassa tarkastuksessa selvitettiin,
"onko Ajoneuvohallintokeskuksen palvelujen kokonaisuudistushankkeen
projektien suunnittelu ja toteutus ollut asianmukaista". Niin kuin
täällä kuultiin, "hanke aloitettiin vuonna 1999,
ja sen tavoitteena oli valmistua vuonna 2003". "Tämän
hetken arvion mukaan koko uudistus valmistuu vuonna 2011. - -
tietojärjestelmähankkeen kokonaisjohtaminen on
jäänyt puutteelliseksi ja projekti heikosti koordinoiduksi.
- - Alkuvaiheen kustannusarviot osoittautuivat ylimalkaisiksi
ja vaihtelivat 15 miljoonasta 27 miljoonaan euroon. Hankkeen toteutuneet kustannukset
ovat olleet 49 miljoonaa euroa, ja hanke on edelleen kesken."
Lisäksi haluan todeta, niin kuin ed. Ahde täällä jo
aiemmin totesi, että Valtiontalouden tarkastusvirastolle
ollaan antamassa puoluerahoitusta ja vaalituki- ja vaalirahoitusilmoituksia
koskevia valvontatehtäviä. Samoin kuulin, että Valtiontalouden
tarkastusvirastolle ollaan antamassa merkittäviä kansainvälisiäkin
tehtäviä. Tässä yhteydessä täytyy
todeta, että on paikallaan, että eduskunta huolehtii
siitä, että tarkastusvirastolla on tähän
toimintaan ja ylipäätään tähän
tärkeään toimintaan riittävät
resurssit. Lakeja säädettäessä ei huomioida
lakien toteuttamiseen tarvittavia riittäviä resursseja.
Tämä on yksi asia, mikä myös täällä tarkastuskertomuksessa
nousi esiin.
Herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus on
tärkeä työkalu eduskunnalle ja sen tarkastusvaliokunnalle
julkisen toiminnan tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantamisessa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Esittäisin tarkastusvaliokunnalle,
että ottaisitte harkintaanne kaksi asiaa tästä tarkastusviraston
kertomuksesta.
Ensimmäinen asia on tämä terveydenhoidon tietojärjestelmien
yhteensopivuus. Mehän teimme jo viime kaudella lait sitä varten,
että saisimme tämän sähköisen
sairauskertomuksen ja sähköisen reseptin. Asiat
ovat edenneet kyllä STM:ssä, mutta varsin hitaasti.
Nyt olen kuullut, että marraskuussa Turussa otetaan tämä sähköinen
resepti ensimmäisen kerran kokeilukäyttöön.
Mutta siinäkin on ongelmia, koska meillä ei oikein
ole lainsäädäntöä,
millä apteekit ja nämä muut tahot saadaan
toimimaan yhteen. Sekin pitäisi yhteensovittaa. Sitten
meillä on tämä sähköinen
sairauskertomus. Se on vielä vaikeampi asia kuin tämä resepti.
Se tulee kokeilukäyttöön mahdollisesti
ensi vuonna, mutta se tulee myöhästymään
siitä tavoitteesta, joka sillä lain mukaan oli,
kun me sen teimme, siis noin kuusi vuotta sitten. Sitäkin
yritetään siis saada koekäyttöön,
mutta se on erittäin vaikea asia. Ja se tulee maksamaan
varmasti lisää rahaa. Kuulin, että USA:ssa
on panostettu 17 miljardia euroa tähän sähköisen
sairauskertomuksen saattamiseen koko kansan käyttöön.
Kyllä meilläkin tulee olemaan siinä vaikeuksia.
Toinen asia on tämä alueellistaminen ja sen tuottavuus.
Sehän on jo eduskunnan tarkastusvaliokunnan selvityksen
mukaisesti tällä vuosisadalla epäonnistunut
monessa paikassa ja maksanut ylimääräistä hyvinkin
paljon. Toiminta lisäksi ontuu monilla niillä paikkakunnilla,
joille tätä toimintaa on siirretty. Lisäksi
se on antanut kielteisen työnantajakuvan valtiosta, ja
tämän vuoksi epätarkoituksenmukaista
alueellistamista ei pitäisi enää harjoittaa,
vaan tarkastusvaliokunta voisi todella tuoda myös eduskunnan
kuultavaksi selvityksensä, joka varmasti tulee valmistumaan
lähiaikoina.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Vaali- ja puoluerahoitustoimikunnassa valmistellaan
puoluerahoituksen valvontatehtävää, jota
on kaavailtu Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Se tulisi tarkastusvirastolle
uutena tehtävänä lailla säädetyn
ehdokkaiden vaalirahoituksen ilmoitusvelvollisuuden, laillisuusvalvonnan
ja ilmoitusten julkaisupalvelun järjestämisen
lisäksi. Mikäli puoluetuen ja puolueiden ulkopuolisen
rahoituksen valvonta tulee Valtiontalouden tarkastusviraston tehtäväksi,
on huolehdittava siitä, että tarkastusvirastolle
osoitetaan riittävät resurssit tehtävän
hoitamiseen. Tällä hetkellä tarkastusvirastolla
ei ole käytettävissään puoluerahoituksen
valvontatehtävään tarvittavia henkilöstövoimavaroja
eikä ostopalveluiden edellyttämiä talousarviomäärärahoja.
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston arvovallan
säilyttäminen riittävällä resursoinnilla
on meille kaikille tärkeää. Siksi toivonkin
hallituksen kiinnittävän huomiota siihen, että Valtiontalouden
tarkastusvirastolle turvataan riittävät resurssit
myös kaikkien uusien tehtävien suorittamista varten.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Ruohonen-Lerner sanoi itse asiassa sen
toivomuksen, jonka olin ajatellut esittää tarkastusvaliokunnalle,
kun se käsittelee tätä Valtionta-louden
tarkastusviraston kertomusta. On todellakin tärkeää,
jos ja kun tarkastusvirasto saa myös tämän
puoluerahoituksen vastuulleen sen lainmukaisuuden ja oikeellisuuden
tarkistamiseksi, että virastolla on riittävät
resurssit. Toivon myös, että valiokunta ohjeistaa
virastoa siinä, että se järjestää riittävän
selkeät taulukot, esimerkiksi Excel-taulukot, niin että ne
ovat samanlaiset kaikilla, että ei ole erilaisia selvityksiä,
vaan edellytetään riittävät
tiedot ja riittävät lähteet ja niin, että ne
ovat joka ikisellä puolueella samat ja joka ikisellä kansanedustajalla,
ehdokkaalla, samat ja joka ikisellä mepillä samanlaiset.
Tämä on nimittäin sen takia erittäin
tärkeää, että tämmöistä poliittista
kriisiä, joka meillä tällä hetkellä on,
en olisi todellakaan uskonut näkeväni. Minä itse
asiassa syytän tai myös hieman ihmettelen median
toimintaa. Sillä olisi ollut kaikki edellytykset toimia
politiikan valvojana, niin kuin sen tehtävänä on,
poliitikkojen ja politiikan valvojana, jos se olisi vain hieman
viitsinyt. 2007 vaalien jälkeisissä ilmoituksissa
ei ollut mitään muutosta vuosien takaisiin ilmoituksiin.
Tämähän lähti vaan ed. Kallin
toteamuksesta, ja sen jälkeen kyllä media on kiitettävästi
seurannut tätä. Mutta minä uskoisin,
että mediankin olisi syytä mennä itseensä siinä,
minkälaisen kuvan se antaa siitä mahdollisuudesta,
että sillä todellakin olisi ollut keinot valvoa
tätä poliittista järjestelmää.
Ehkä 20 vuoden kuluttua itketään, että voi voi,
mitä media tekikään, miten väärin
se tekikään. Nythän itketään
sitä, että media salasi tietoisesti esimerkiksi
Urho Kekkosen sairauden, ei kertonut, vaikka tiesi. Ehkä nytkin
on samasta asiasta kysymys: ei kerrottu, vaikka tiedettiin. Minä puutun
tähän vaan sen takia, että minä olisin
toivonut saavani kyselytunnilla tämän asian sanoa,
mutta enpä saanut, niin että sanonpa sen nyt tässä.
Toinen asia, johon minä haluaisin puuttua, on lainsäädäntö.
Minä kiitän ministeri Ahdetta — anteeksi
... (Ed. Ahde: Entistä!) — entistä ministeri
Ahdetta, siitä, että hän puuttui tähän
lainsäädäntöön omassa
puheenvuorossaan, sen hajanaisuuteen ja siihen tosiasiaan, että meillä annetaan aivan
liian paljon lakeja aivan turhista asioista. Minä en hyväksy
missään nimessä sellaista lainsäädäntöä,
jolla halutaan vaikuttaa ihmisen moraaliin. Moraalisäännöt
ovat jotakin muuta kuin lainsäädäntöä.
Ei ihmisille moraalia lailla rakenneta, vaan lailla ohjastetaan,
miten täällä toimitaan: mikä on
laillista ja mikä ei ole laillista ja mikä on
väärää. Nyt on kyllä aika
monta esimerkkiä siitä — ei pelkästään
tämän hallituksen aikana vaan aikaisemminkin — että tehdään
sellaisia lakeja, jotka ovat ikään kuin moraalilakeja, joista
ei edes seuraa rangaistusta. Mitä hyötyä semmoisista
laeista on, joissa ei ole mitään sanktioita? Se
päinvastoin vaan rapauttaa kansalaisten luottamuksen poliitikkoihin
ja eduskuntaan, sen lainsäädäntötehtävään.
Sitten näihin palveluihin. Tässä tarkastusviraston
kertomuksessa on erinomaisen hyvin tuotu esille ne puutteet, joita
tällä hetkellä kunnallisten palvelujen
järjestämisessä ja palvelujen tasavertaisessa
saamisessa on. Muistaakseni kansanedustaja Laxell esitti, että tarkastusvirasto
valiokunnan esityksestä tutkisi tätä universaalisuusperiaatetta,
ja hän esitti, että se voitaisiin purkaa. Minunkin
mielestäni on pakko tulevaisuudessa tarkistaa, mitä palveluja
me todella tarvitsemme — ja että ne ovat kaikille
samat — ja mistä palveluista voitaisiin maksaa.
Ei se ihan tyhmä ja pöllö ollut,
se eilisiltainen Wahlroosin esiintyminen televisiossa. Me emme kestä tätä menoa
yhteiskuntana. Meillä eivät riitä resurssit
kaikkeen siihen hyvään, mitä me olemme
luvanneet ja mitä me tulemme vaaleissa lupaamaan kansalaisille,
jotta me pääsisimme tänne. Joku järki
tähän universaalisuuteen täytyy saada
aikaiseksi. Minä näen ed. Gustafssonin pudistelevan
päätään, että palvelujen
on oltava kaikille samat ja samalla hinnalla, mutta kyllä on palveluja,
joista rikkaat voivat maksaa. (Ed. Gustafsson: Esittäkää,
että lapsilisät pois!) — En minä sitä esitä,
minä en esitä. (Ed. Gustafsson: Esittäkää jotakin!)
Minä puhuin tästä samasta asiasta
jo vuonna 1991, ja ed. Gustafsson oli silloin paikalla ja muistaa
varmasti, että minä puhuin tästä,
että yhteiskunnan tehtävänä ei
todellakaan ole maksaa kaikille kaikkea, vaan yhteiskunnan tehtävänä on pitää huoli
niistä heikoista, jotka eivät tule muuten toimeen — ja
varmasti keskituloisista, mihin asti se teidän puheenjohtajanne
sen keskituloisuuden rajan nyt vetääkään.
Tämä on sellainen asia, että varmasti
poliittiset puolueet ja hallitukset jatkossa joutuvat miettimään,
mitä tämän kanssa tehdään.
Ei meillä verovarat riitä kaikkeen. Tämä on
ed. Gustafssoninkin ehkä hyvä jatkossa muistaa.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Aivan ensiksi ihan myönteinen huomio
ed. Tuulikki Ukkolan puheenvuorosta. Joskus aikaisemmin olemme tarkastustoimintaan
saaneet teidän osaltanne vähän kritiikkiäkin,
mutta nyt panin merkille, että ehkä olemme onnistuneet
ainakin hieman saamaan lisää teidän luottamustanne
tähän toimintaan sekä valiokunnan toimesta
että varsinkin Valtiontalouden tarkastusviraston asiakirjan
osalta, joka on sinänsä hyvin laadittu. Se on kompakti,
se on tarpeeksi lyhyt, se on luettavissa, ja kaiken lisäksi
se on ihan ymmärrettävää suomea,
joka on helppo omaksua.
Lyhyesti vain sanoisin menettelytavoista tässä eduskunnassa,
että vaikka Valtiontalouden tarkastusvirasto nyt ei asemaltaan
ole ehkä ihan sellainen kuin esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamies,
niin pitäisin ihan hyvänä sitä menettelytapaa,
että tämä asiakirja voitaisiin käydä läpi pääjohtajan
esittelystä täällä eduskunnassa
ihan niin kuin oikeusasiamiehenkin kertomus ja sen johdosta käytäisiin
keskustelu. Se toisi lisää syvyyttä ja
näkyvyyttä tämän asiakirjan
vaikuttavuuteen.
Täällä ovat monet valiokunnan jäsenet
jo kiinnittäneet huomiota joihinkin yksittäisiin
kohtiin. Yksi huomio kannattaa kuitenkin tehdä, ja se on nimenomaan
tämä valtion tuottavuusohjelma, josta käytetään
nyt sitten vähän useampaakin nimitystä.
Tässä Valtiontalouden tarkastusviraston johtopäätöksessä kumminkin
päädytään siihen, että tämä tuottavuusohjelma
ja sen jatkaminen on erittäin tärkeää nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa. Se on yksiselitteisesti kirjattu tähän
raporttiin, mikä tarkoittaa sitä, että tätä kestävyysvajetta
yritetään hillitä myöskin eurooppalaisella
tasolla, ja se vaatii Suomeltakin toimenpiteitä.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ehkä olisin ennättänyt
tämän käyttää tuosta
paikaltani, mutta varalta tästä pöntöstä.
Puutun ed. Asko-Seljavaaran kahteen toivomukseen.
Ensinnä näistä sähköisistä tietohallinnon
järjestelmistä terveydenhuollossa: Tähän
sekä tarkastusvirasto aikaisemmissa kertomuksissa, erilliskertomuksissaan,
että tarkastusvaliokunta ovat voimakkaasti ottaneet kantaa.
Me olemme ensinnäkin samaa mieltä tästä kuin
ed. Asko-Seljavaara, että tämä tietojärjestelmien
toimimattomuus on yksi todellinen syy puutteisiin terveydenhuollon
hyvässä ja kansalaisia palvelevassa palvelujärjestelmässä ja
myös sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyössä.
Sehän on sillä tavalla, että monet keskussairaalat
eivät pysty sisäisesti vaihtamaan tietoja sen
takia, että siellä on eräissä tapauksissa
kymmeniä erilaisia tietohallinnon järjestelmiä,
jotka eivät seurustele toistensa kanssa.
Tämä sähköisten tietohallintojärjestelmien
rakentaminen on kestänyt liian kauan Suomessa, ja valiokunta
on kuitenkin nyt voimakkaasti edellyttänyt ja ilmoittanut,
että siinä aikataulussa, joka on sinänsä liian
hidas ja pitkä ja joka päättyy vuoteen
2011, on pysyttävä. Se on joka tapauksessa eduskunnan
yksimielisesti hyväksymä kannanotto. Pitää resursoida
enemmän, pitää panna voimaa enemmän,
että päästään Suomessakin
kehittyvien eurooppalaisten valtioitten tietohallintojärjestelmien
tasolle.
Toinen on tämä hallinnon alueellistaminen. Niin
kuin teillä on varmasti tiedossa, valiokunta on pyytänyt
valtioneuvostolta kannanottoja valiokunnan omaan raporttiin, ja
me olemme ne valtioneuvostolta saaneet. Nyt paraikaa käsittelemme
näitä valtioneuvoston meille antamia vastauksia
ja olemme valmistelemassa omaa kannanottoamme. Ilman muuta voidaan
sanoa, että lähtökohtana meillä kaikilla
on se, että maan tasapuolinen kehitys on tärkeä tavoite,
siihen tavoitteeseen ei ole mitään huomauttamista.
Mutta jos ja kun me haluamme kansalaisia paremmin palvella myös
valtionhallinnon tasolla, on kyllä pakko miettiä,
mitkä ovat ne tavat, joilla tämä tavoite
saavutetaan.
Ilman muuta voidaan kriittisesti arvioida monta erilaista asiaa
siinä nykyisessä tavassa, jolla valtionhallinnon
alueellistamista on suoritettu. Siellä on henkilöstöpolitiikan
näkökulmasta monenlaisia kysymyksiä selvitettävänä,
taloudellisuuden, hallinnon palvelukyvyn kannalta erittäin
monessa tapauksessa hyvin suuria ongelmia. Näihin valiokunta
nyt paneutuu, ja varmasti tänä syksynä sitten
me saamme valiokunnan kannanotot myös eduskunnan nähtäviksi.
Herra puhemies! Lopuksi vielä tähän
Ake-kysymykseen. En malta olla tarttumatta täällä esitettyyn
kommenttiin Akesta. Olin edellisellä vaalikaudella valtiovarainvaliokunnassa
ja siellä verojaostossa toteuttamassa valtion tuottavuusohjelmaa.
Yksi esitys, joka tuolloiselta hallitukselta tuli — siis
huom., silloiselta hallitukselta — eduskuntaan, oli, että Aken
eräs palvelutehtävä ulkoistettiin, ja
se oli puhelinpalvelu. Se siirrettiin Akelta yksityiselle palvelujen
tuottajalle. Se, miksi tämä esitys annettiin Aken
toimesta, johtui siitä, että tuottavuusohjelma
oli edellyttänyt, että Akessa vähennetään
tietty määrä työntekijöitä. He
olivat katsoneet, mistä sen helpoimmin ottaa, ja he olivat
päättäneet ottaa sen puhelinpalvelusta.
Samassa hallituksen esityksessä kerrottiin, että tämä tuottavuusohjelman
perusteella tehty muutos maksaa, muistaakseni, hivenen yli miljoona
euroa vuodessa enemmän kuin se, että tuo puhelinpalvelu
olisi toteutettu Aken omana toimintana, niin kuin se siihen saakka
oli tehty.
Jokainen ymmärtää, että tuottavuuden
perusteella tai taloudellisuuden perusteella ei tällaiseen
johtopäätökseen voisi päästä.
Mutta kun tuo niin sanottu tuottavuusohjelma on eräällä tavalla pyhä kirjain,
se saattaa tuottaa tämänkin kaltaisia lopputuloksia.
Sen pitää jo viimeistään sitten herättää kyllä edustajakin
miettimään, että päästäisiin
oikeaan terminologiaan ja aletaan puhua oikeilla nimillä ja
oikeista asioista ja tavoitellaan sitä oikeaa tuottavuuden
kohottamista, joka sinänsä myös julkistaloudessa
ja julkishallinnossa on tärkeä asia, niin kuin
ed. Salo tässä oikein totesi.
Olen kyllä iloinen, että nyt yli puoluerajojen täällä on
esitetty se oikea huoli, että kunhan ei nyt vaan tarkastusviraston
resursseja liikaa tulevaisuudessa jouduttaisi käyttämään
tämän sinänsä tärkeän
puolue- ja vaalirahoituksen selvittämiseen, vaan tuo tehtävä pitää resursoida
ihan uudella tavalla. Kun Vtv:n rahoittaminen on kuitenkin eduskunnan
käsissä oleva asia, niin tähän huutoon
meidän täytyy myös yhdessä vastata.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella valtion tuottavuusohjelma uhkaa monella
tavalla järkevää toimintaa valtiossamme, muun
muassa oikeusistuimien toimintaa. Mutta muutama huomio ensiksi tähän
keskusteluun.
Ed. Ukkola viittasi hallituksen puheenjohtaja Björn
Wahlroosin, Sampo Oyj:stä, käsityksiin nimenomaan
tästä niin sanotusta universaalisesta kohtelusta
eli siitä, pitääkö esimerkiksi
perusterveydenhoidon olla sillä tavalla niin kutsutusti vähäkustanteista
kuin se nyt tällä hetkellä on. Ilmaistahan
se ei missään tapauksessa ole, ei myöskään
erikoissairaanhoito, se vielä vähemmän.
Mutta jos mennään siihen, että niin sanotusti
rikkaat, hyvätuloiset, maksavat huomattavasti enemmän
yhteiskunnan terveyspalveluista, niin kyllä me luomme samalla
myös köyhille ihan oman terveyden- ja sairaanhoidon,
jonka tason säilyttäminen on hyvin kyseenalaista.
Siinä kyllä helposti tulee sitten se b-luokan
hoito heille — vielä hankalampi tilanne kuin mikä on
tällä hetkellä.
Tässä kohdassa 3 Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomuksessa vuodelta 2008 on käsitelty myös
ilmaston- ja ympäristönmuutosta aika mielekkäällä tavalla,
sen vaikutuksia talouteen ja tehokkuuteen. Uskon, että arvoisa
valiokunta tulee tähän paneutumaan. Tähän
liittyy myös eduskunnan käsittelemä pitkän
aikavälin ilmasto- ja energiastrategia, joka oli eduskunnassa
keväällä, kevätistuntokauden
aikana 2009. Kuitenkin on todettava, että sen aikaansaama
hiilidioksidivähenemä vuoteen 2020 mennessä,
tuon strategian sisällön aikaansaama vähenemä,
on vain 5 prosenttia vuoden 1990 tasosta, ja näin ollen
se ei missään nimessä ole sitä tasoa,
mitä hallitus on antanut alun pitäen ymmärtää.
Siis sen pitäisi johtaa siihen 20 prosentin vähenemän
tasoon vuonna 2020. Mutta asiantuntijakuuleminen ympäristövaliokunnassa,
mikä näkyy myös ympäristövaliokunnan
lausunnossa, sen vastalauseosassa, osoittaa, että yli-insinööri
Ritonummi totesi, että se on 5 prosenttia, ja ministeri
Pekkarinen oli tuolloin läsnä.
Kaiken kaikkiaan on siis tärkeätä,
että me voimme katsoa ja seurata, tarkastaa ja tarkastella niiden
päätösten tosiasiallista vaikutusta,
mitä täällä salissa tehdään,
ovatko ne tehokkaita, ovatko ne sitä, mitä niiden
sanotaan olevan, vai onko niissä lähinnä lumevaikutusta
ja paljon puhetta, vähän konkreettista vaikutusta.
Mielestäni tämä ilmastonmuutokseen vaikuttaminen
strategian avulla on tästä valitettava esimerkki.
Se lupaa enemmän kuin mitä se pitää sisällään.
Tämäntyyppisiä kysymyksiä toivoisin
jatkossa tarkastusviraston ja myös valiokunnan käyttävän
työssään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Teen tuulikkiukkolat nyt, kun en saanut äsken kyselytunnilla
kyselyvuoroa. Kun kysymykseni sisältö sopii erinomaisen
hyvin jatkoksi tähän keskusteluun ja kun Vtv:n
pääjohtajakin on kuulostelemassa meidän
puheitamme, niin tuon tämän asian esille. Nimittäin
kysymys on siis vaalitukivalvonnasta ja sitten siitä, kuinka
vaativaa tehtävää se itse asiassa on
silloin, kun pyritään siihen, että rehellisesti
kaikki on viimeiseen saakka kunnossa.
Kun henkilö on asettunut puolueensa taikka valitsijayhdistyksen
ehdokkaaksi, niin hänen ensisijainen tavoitteensa on tietysti
päästä läpi. Siis se ykköspalkinto,
se tavoitetaso, on, että tulee läpi päässeeksi.
Nykyaikana tähän harvoin pääsee
ilman sitä, että kerää varoja.
Minä olen kyllä tullut niin, että en
ole käynyt minkäänlaista kampanjaa muuta
kuin ensimmäisellä kerralla vuonna 1987, sen jälkeen
se ei olisi enää tullut kysymykseen. (Ed. Gustafsson:
Olitteko jo silloin Susi-Pulliainen?) — Joo, johtuen vaan
siitä, että olin sellainen julkisuuden henkilö,
että se meni vaan noin. Mutta se on historiaa, kaukaista
historiaa.
Nyt on asia toisin. Nyt kerätään
rahaa ja otetaan omalta tililtä kanssa ja sitten käytetään
sitä kerättyä rahaa tähän
vaalikampanjatoimintaan. Satun tulemaan sellaisesta vaalipiiristä,
jossa kansa on äärimmäisen innokasta
tukemaan erikoisesti erään nimeltä mainitsemattoman
puolueen ehdokkaita. Tämä homma saattaa olla niin mainiota,
että paitsi että saa ykköspalkinnon elikkä tulee
valituksi, myöskin tämä kampanja, siis tuotot
vastaan kampanjamenot, tuottaa nettovoittoa. Siis toisin sanoen
sillä pystyy jotakin mukavaa, hauskaa tekemään
sen jälkeenkin, kun on tullut tänne valituksi.
Normaalin moraalisäännön mukaan tämähän johtaa
siihen, että pitäisi maksaa veroja siitä tuotosta.
En minä ainakaan voi ymmärtää mitään muuta
mahdollisuutta kuin sen, että siitä maksetaan
veroja. Jotta tämä pystytään
osoittamaan, se tarkoittaa sitä, että pitää olla
erinomaisen hyvin tehty kirjanpito, pitää olla
kirjanpidon säännöt selvillä ja
se pitää vaali-ilmoitukseen liittää.
Tämä merkitsee siis käytännössä tähän
keskusteluun sitä, että kun Vtv sitten ryhtyy
tätä todellisesti toteuttamaan, niin sillä pitää olla
hallussaan toisaalta informointi siitä, kuinka se ilmoitus
tehdään oikeusministerin kanssa yhteistyössä,
ja sitten toisaalta se, että ne katsovat, että ne
raportit ovat sellaisia tilinpäätöksiä,
lainausmerkeissä ilmaistuna, että niistä voidaan
myöskin tämmöiset verotukselliset johtopäätökset
tehdä. Haluan tällä vain kuvata sitä,
että tämä ei ole yksinkertainen asia
ollenkaan vaan äärimmäisen raskas homma
silloin, kun se todella pyritään oikein tekemään,
yhteiskunnan kokonaisedun mukaisesti.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tiusanen kommentoi Björn
Wahlroosin ideaa siitä, että rikkaat kustantaisivat
itse terveydenhoitonsa, niin mielestäni se on erittäin hyvä idea.
Nythän asia on niin, että asiakasmaksut terveydenhuollossa
ovat tasasuuria. Nehän voisivat esimerkiksi hammashoidossa
olla erittäin hyvin tulosidonnaisia sillä tavalla,
että hyväpalkkaisimmat ihmiset maksaisivat hammashoidosta
enemmän kuin ne, joilla ei ole varaa maksaa.
Tämähän on järjestettävissä palveluseteliä käyttäen
siten, että annetaankin palveluseteli, jonka arvo ei ole
aivan niin suuri kuin mitä se hoito tulisi maksamaan, ja
ihminen saisi sitten itse valita sen hoitopaikkansa. Kyllä tällaista
tulosidonnaisuutta voisi soveltaa terveydenhoidon maksuissa. Mutta
silloin kun mennään oikein vaikeisiin ja kalliisiin
hoitoihin, en usko, että se toiminta enää tulee
mahdolliseksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minä varoin tyystin sanomasta aivan
tieten tahtoen, missä palveluissa olisi syytä hieman
luopua tästä universalismista, ettei vaan tule
väärinkäsityksiä, koska onhan
niitä muitakin palveluita kuin terveyspalvelut. On sosiaalipalveluita,
koulutuspalveluita, liikuntapalveluita, kaikkia muita, mitä kunta
ja yhteiskunta tarjoavat.
Toinen on nämä edut. Kyllä ne voisivat
olla minun mielestäni myös tulosidonnaisia, eivät kaikki
edut, mutta on sellaisia tulonsiirtoja, jotka tulevat suurin piirtein
automaattisesti. Ja pappa betalar, kuten Sampo Pankin pääekonomisti
on jossakin haastattelussa, muistaakseni Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä,
tuonut esille. Kyllä meillä yhteiskunnassa on
tämmöistä löysää, joka
voidaan aivan hyvin panna, jos käyttäisi tämmöistä sanaa,
maksulliseksi tai verolle, jompikumpi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Ed. Pulliainen kiihotti minut
käyttämään tämän
puheenvuoron lähinnä tämän Valtiontalouden
tarkastusviraston uuden roolin osalta lähteä valvomaan
mahdollisesti niin presidentinvaalien, eduskuntavaalien, kunnallisvaalien kuin,
kukapa tietää, joskus vielä seurakuntavaalienkin
oikeellisuutta. (Ed. Ahde: Ja osuuskaupan!) — Niin, osuuskaupan
edustajiston vaaleja.
Kun mietitään nyt esimerkiksi kunnallisvaaleja
ja kuntien määrää, joita nyt
kuitenkin on pitkästi yli 300 vielä, ja katsomme
ehdokkaiden määrää, joka lähentelee
siis 10 000:ta, ja mietimme niitä työväenyhdistyksen
tai vihreän yhdistyksen tai Kansallisseuran tilejä ja
yhdistysten omia tukitilejä ja erilaisia kimurantteja asioita siellä,
niin jokaisessa pienessä kunnassa saattaa olla jopa neljä,
viisi, kuusikin paikallisyhdistystä, naisten yhdistystä,
nuorten yhdistystä ja kaikki perustuu siihen, että näitä tilejä ja
asioita hoitavat maallikot. Kun Valtiontalouden tarkastusviraston
puolella ovat ammattilaiset, niin tämä suhde on
aika erikoinen. Minä luulen, että puuttumisia
ja huomautuksia tulee satoja ja tuhansia, ja miten voidaan esimerkiksi
toimia, tilataanko maakunnista kymmenen mappia tästä yhdistyksestä,
sen jälkeen asiakirjoja ja pyydellään
puoli vuotta lisätietoja erilaisista kuiteista ym.? Minä en
ole oikeastaan ollut missään vaiheessa varma, että tämä on
oikea tapa. En minä sitä kyllä suomalaiselle
poliisillekaan olisi halunnut, en kuuna päivänä,
siis tällaista työmäärää,
ja mikä julkinen paine sitten tähän tarkastuksen
oikeellisuuteen suuntautuu jälkeenpäin? Eli se
on täysin kohtuutonta. Sitä pitäisi harkita
vielä uudelleen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoroon
ja sitten myöskin aikaisempiin puheenvuoroihin, ed. Ukkolan
puheenvuoroon, viitaten toteaisin, että jos me lähdemme
sille linjalle, että hyvin toimeentulevat ihmiset alkavat
maksaa korotettuja julkisen terveydenhoidon maksuja, niin väistämättä uskon
syntyvän tilanteen, jossa tulee kahden tasoiset terveyspalvelut
ihan läpikotaisin, pienituloisille, köyhille,
omat, jotka ovat ehkä ilman asiakasmaksuja tai joissa on
nykyisen kaltaiset pienet asiakasmaksut, ja sitten se toinen, vahvistava
puoli on yksityinen sektori. Se tulee vahvistamaan sitä.
Se vie yhteisyyden terveyskeskuksen, julkisten sairaaloiden alta
ja takaa. Se vahvistaa yksityistämistä ja yksityisen
sektorin kasvua, ja sen päässä on sitten
yhdysvaltalainen tilanne, josta Yhdysvallat nyt presidentti Obaman
johdolla yrittää päästä pois.
Sellaiselle tielle, että palveluja yleensä alettaisiin
verottaa tai palveluja siirrettäisiin maksullisiksi, kuten
esimerkiksi kirjastopalvelut, — kuten joskus täälläkin,
eduskunnassa, on esitetty, että ne voisivat aivan hyvin
olla maksullisia — ei pidä todella Suomessa lähteä.
Ne ovat meidän kulttuurimme peruspilareita, ja tällaiset
käyttäjille maksuttomat palvelut ovat todella
tärkeitä säilyttää.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Tähän keskusteluun liittyen:
Meillähän peruspalvelut on turvattu kaikille Suomen
kansalaisille perustuslaissa tasavertaisesti riippumatta siitä,
missä tuo kansalainen asuu, hänen sosiaaliseen
asemaansa tai taloudelliseen asemaansa viittaamatta, ja se on minusta
tärkeä periaate. Nythän me voimme todeta,
että käytännössä tämä ei
kyllä toteudu. Jos katsotaan meidän terveydenhoitomme
peruspalveluja, niin ilman muuta voidaan sanoa, että kansalaiset
eivät ole tasavertaisessa asemassa riippuen siitä,
missä asuvat, peruspalvelujenkaan suhteen. Sama koskee
vanhusten hoiva- ja hoitopalveluja — se on ajankohtainen
keskusteluteema.
Tässä suhteessa meillä on tarvetta
kyllä selvittää, miten me tämän
perustuslaissa turvatun tasavertaisen oikeuden ihmisille voimme
tarjota, ja se on yksi tarkastusvaliokunnan tällaisia keskeisiä asioita.
Kuitenkin tämmöisenä omana yleisenä kommenttina
sanoisin, että tärkeintä on huolehtia
tästä verotuksen, siis yhteiskunnan tulojen keräämisen,
progressiosta. Se on minusta kuitenkin se kaikkein tärkein
pää, että varallisuuden mukaan ihmiset
osallistuvat verojen taakan kantoon, ja sitten nämä peruspalvelut
ja niiden määrittäminen on tietenkin
eduskunnan viimekätinen tehtävä. Ne turvataan
kaikille kansalaisille tämän tasavertaisuusperiaatteen
mukaan, mutta huolehditaan siitä, että se tulopää kuitenkin
pysyy progressiivisena.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasella on tyypillinen vasemmistolainen
näkemys, että yksityiset lääkäripalvelut olisivat
jotenkin parempia kuin julkiset. Minä sanoisin, että se
on juuri päinvastoin. Itse, joka olen toiminut 30 vuotta
julkisen terveydenhuollon lääkärinä,
sanoisin, että meidän palvelumme olivat paljon
monipuolisempia ja nopeampia ja parempia kuin esimerkiksi läheisellä terveysasemalla,
jota ylläpiti yksityinen yrittäjä, niin
että ei se niin ole. Ja meillähän on
paljon laajempi skaala julkisella puolella: me voimme tarjota sellaisia
palveluita, joita ei ikinä voi olla Mehiläisessä,
kuten esimerkiksi maksansiirto tai tehohoito tai tällainen
vastaava. Kyllä tämä uskomus siitä, että yksityispalvelut
ovat parempia kuin julkiset, ei ollenkaan pidä paikkaansa,
ei ainakaan Suomessa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin todeta tähän
ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoroon liittyen, että itse
toimin edelleenkin yksityissektorilla lääkärinä,
mutta minulla on virka nimenomaan keskussairaalassa tälläkin hetkellä.
On ihan selvää, että yksityinen palvelu terveysasemilla,
missä lääkärit ottavat vastaan yksityisesti
potilaita, ei ole parempaa kuin se on terveyskeskuksessa. Mutta
terveyskeskuksissa ei ole lääkäreitä,
sieltä puuttuu niitä, ja se on se ongelma. Siellä joudutaan
jonottamaan.
Nyt tämäntyyppinen uusi avaus, että ihmisiltä,
näiltä paremmin toimeentulevilta ihmisiltä, loppuisi
motivaatio maksaa progressiivista veroa, jos he eivät saa
samalla tavalla tasa-arvoisesti palveluja julkiselta sektorilta
eli he joutuisivat maksamaan niistä enemmän, on
juuri tuon näkökulman suhteen, minkä ed.
Ahde totesi, ongelma. Valmius maksaa veroja, valmius olla ikään kuin
samassa veneessä, heikentyy. Tässä mielessä on
perusteltua, että ollaan edelleen perustuslain mukaisesti
samassa tasa-arvoisessa asemassa.
Ehdottomasti meillä on hyvä julkinen sektori. Mutta
on syntynyt kuin sieniä sateella yksityisiä lääkäriasemia,
yksityisiä sairaaloita ja vielä niin, että niiden
omistus on jopa pörssiyhtiöpohjainen ja omistus
ulkomailla, mihinkä muun muassa arkkiatri Pelkonen on kiinnittänyt
vakavaa huomiota. Tämä on huono perusta. Kyllä täällä salissa
vasemmalla olevat ihmiset ovat sitä mieltä, että julkisia
palveluja pitää vahvistaa. Henkilökohtaisesti
olen vielä sitä mieltä, että ne
ovat edelleen esimerkiksi sairaalatasolla erittäin hyvälaatuisia,
hyvätasoisia, jos vain onnistuu pääsemään
hoitoon.
Keskustelu päättyi.