Täysistunnon pöytäkirja 82/2009 vp

PTK 82/2009 vp

82. TORSTAINA 24. SYYSKUUTA 2009 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

6) Laki työttömyysturvalain 3 luvun 6 §:n muuttamisesta

 

Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Meillähän on Suomessa nyt se varsin vakava ja dramaattinenkin tilanne, että meillä on työttömiä lähes 300 000 ja lomautuksen piirissä yli 70 000 ihmistä tällä hetkellä ja osa lomautetuista joutuu odottamaan työttömyydenkin uhan alla näitä päivärahojaan kohtuuttoman kauan. Kysymys on jopa seitsemän kahdeksan viikon odotusajoista, ja nyt pitäisi meidän täällä eduskunnassakin miettiä, miten voitaisiin tätä tilannetta korjata.

Meillä olemassa olevassa työttömyysturvalaissa, joka on vuodelta 2002, sen 3 luvun 6 §:ssä, säädetään lomakorvausten jaksottamisesta. Yli kahden viikon pituisen kokoaikatyön päättyessä maksettu tai myöhemmin maksettu lomakorvaus jaksotetaan, jolloin henkilöllä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan jaksottamisajalta. Jaksotuspäivien lukumäärä lasketaan viimeisen työsuhteen aikaisen päiväpalkan perusteella. Jaksotus tehdään henkilön joutuessa ensimmäisen kerran työttömäksi ja myös aina silloin, kun työntekijä on ollut työttömyysjaksojen välissä yli kaksi viikkoa työssä. Jos työsuhteita on ollut useita, jaksotus tehdään kustakin työsuhteesta erikseen.

Tämä jaksottaminen ei edellytä sitä, että lomakorvaus olisi todellisuudessa maksettu. Vaikka työtön olisi luopunut oikeudestaan lomakorvaukseen, hänellä ei olisi oikeutta työttömyyspäivärahaan ajalta, jolle vuosilomalain tai työehtosopimuksen mukainen lomakorvaus jaksottuisi. Lisäksi lomakorvauksen jaksottaminen voi käytännössä johtaa tilanteisiin, joissa muutamien lomapäivien lomakorvaus aiheuttaa selvästi pidemmän ajan työttömyysturvan menetyksen. Jakso-tusaika on pidempi kuin vuosiloma, koska kor-vaus jaksotetaan vain viidelle päivälle viikossa, kun vuosiloma on kuusi päivää viikossa. Tilanne ei ole oikeudenmukainen myöskään, kun huomioidaan lomakorvauksen luonne korvauksena pitämättä jääneestä lomasta.

Suoraan sanoen tässä yhteydessä, niin kuin jo tästä lukemastani valistunut kansanedustaja voi käsittää — te kaikki, jotka olette paikalla, olette niitä — kansalaiset eivät ymmärrä itse asiassa tämän lain tämmöistä ikään kuin oikeudellista ja moraalista perustaa ollenkaan.

Erityisesti on mainittava lyhyiden ja määräaikaisten työsuhteiden varassa elävät, jotka joutuvat jaksotuksen takia tilanteeseen, jossa lomaoikeus on vain periaatteessa, ei käytännössä, turvattu. Loman tapainen jakso on pidettävä lopputilin tultua. Työttömälle asetetaan lomakorvauksen jaksotuksen jälkeen vielä seitsemän päivän omavastuuaika.

Arvoisa puhemies! Lain toimeenpanijoilla lomakorvausten jaksottaminen monimutkaisine sääntöineen teettää paljon lisätyötä, samaan aikaan kun työttömyyskassojen jonot pitenevät. Itse asiassa tämä lakialoite on kimmonnut siitä, että olin yhteydessä loppukesästä niin Toimihenkilöunionin työttömyyskassaan kuin Metallityöväen Liiton työttömyyskassaan, joissa yhtenä hätähuutona ja lainkorjausesityksenä ehdotettiin juuri tätä muutosta, jota nyt olen lain muodossa esittämässä.

Lomakorvausten jaksottamisaikoihin kuluva aika voitaisiin käyttää päivärahahakemusten käsittelyyn. Myös työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan työtaakkaa saataisiin lainmuutoksella kevennettyä. Esimerkiksi kuulin Metallityöväen Liiton työttömyyskassan antamista päätöksistä sen, että kolmanneksi eniten valituksia tehdään näiden lomakorvausten jaksotuksesta.

Sen vuoksi, arvoisa puhemies, esitämme, merkittävä joukko sosialidemokraattisia kansanedustajia, lainmuutosta, että lomakorvausten huomioon ottamisesta työttömyyspäivärahoja maksettaessa on luovuttava.

Keskustelu päättyi.