Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Päivi Lipponen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me käymme Suomessa kovasti keskustelua keinoista, miten hillitä ilmastonmuutosta ja minkälaisia uusiutuvia energialähteitä on olemassa ja kuinka nämä uusiutuvat energiamuodot sitten otettaisiin käyttöön, mutta me tarvitsemme sen rinnalla myös ihan konkreettisia toimia, jotka vaikuttavat ruohonjuuritasolla ja tekevät nämä hienot asiat sitten mahdollisiksi.
Yksi tällainen konkreettinen toimi olisi velvoittaa polttoaineiden jakeluasemat myymään vähintään yhtä puhdasta tai lähes puhdasta biopolttoainetta. Kuinka voidaan olettaa, että biopolttoainetta käyttävät autot yleistyvät Suomessa tai yleensäkin biopolttoaineiden käyttö yleistyy, jos autoa ei voi tankata missään? Suomi on kuitenkin maantieteellisesti kovin iso maa, ja senpä takia matkustaminen edellyttää, että välillä siihen autoon voidaan ihan tankatakin sitä polttoainetta. Eli me tarvitsemme siis uuden lain, jossa tämä olisi mahdollista. Haluan muistuttaa tässä yhteydessä, että meille kovalla metelillä tuli aikoinaan lyijytön bensiini bensa-asemille ja se saatiin juuri tällaisen lain avulla jakeluun. Tänä päivänä se on ihan normaalia, että me kaikki tankkaamme lyijytöntä bensiiniä. Eli nyt näkisin, että meidän pitäisi tätä samaa tapaa kuin millä lyijytön bensiini saatiin yleisesti käyttöön, käyttää myös siinä, että saamme tämän biopolttoaineen yleisesti sitten tarjolle ja ihmiset voivat tehdä näitä kestävän kehityksen edellyttämiä valintoja, kun he autoilevat.
Sen lisäksi haluaisin tässä yhteydessä myös tuoda esille sen, että paljon on käyty keskustelua siitä, mistä tämä biopolttoaine sitten pitäisi valmistaa, ja muun muassa palmuöljystä tehtävä biopolttoaine on kovan kritiikin alla. Valtion tulisi käyttää tässä yhteydessä omistajaohjaustaan, jotta esimerkiksi Neste nopeuttaisi aikatauluaan tuottaa puhdasta biopolttoainetta palveluun ja pyrkisi eroon sellaisista tekniikoista, joissa hyödynnetään palmuöljyä polttoaineen raaka-aineena, ja voitaisiin sitten Nesteessä siirtyä käyttämään vain sertifioitua Rspo-palmuöljyä.
Eli paljon on mahdollisuuksia. Toivon, että tämä lakialoitteeni etenee ja saamme sitten tämmöisen kestävämmän kehityksen autoiluun mukaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Maailmanlaajuisesti tämä kehitys on lähtenyt kovaan liikenteeseen juuri siihen suuntaan, miten ed. Lipponen tämän lakialoitteen perustelee.
Oikean palstan alimmassa kappaleessa todetaan, että valtion tulisi edellyttää, että joutomaita jnp. tulisi käyttää öljypalmuplantaasitarkoituksiin. Maailmanpankki otti tähän kantaa juuri ja ilmoitti, että lainoitus tulee kokonaan lopettaa, jollei ole tämä ehto täyttynyt.
Sitten toinen asia: pitää miettiä se öljypalmu vielä kertaalleen ja arvioidakin, miten jatropha-kasvilla yritettäisiin hoitaa tämä homma sillä tavalla, että se jatropha kasvaa sillä joutomaalla nimenomaan elikkä pystyy ottamaan siitä ravinteensa.
Elikkä ed. Lipponen on oikealla asialla, ja kehitys on mennyt jo pitemmälle siitä, kun tämä on jätetty sisälle.
Keskustelu päättyi.