11) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2010
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnan mietintö on aivan
yksimielinen, enkä käy sitä varsinaisesti
esittelemään tässä yhteydessä.
Muutama sana kuitenkin Suomen Pankin roolista osana eurojärjestelmää ihan
sen takia, että juuri näinä päivinä,
kun Euroopan velkakriisiä yritetään ratkaista,
Euroopan keskuspankilla, tai oikeastaan eurojärjestelmällä,
on jo ollut aikamoisen merkittävä rooli, ja siltä odotetaan
entistä suurempaa roolia myöskin tästä eteenpäin.
Sanon aivan lyhyesti vaan siitä, mikä tähän saakka
on taakse jo jäänyt nimenomaan Suomen Pankin osalta.
Niin kuin sanoin, Suomen Pankki on osa eurojärjestelmää.
EKP:n oma tasehan on varsinaisesti erittäin pieni, vain
10 miljardia euroa varsinaisesti, ja niillä taseilla ei
kovin paljon tietysti maailmalla velkapapereita ostella. Mutta eurojärjestelmän
tase on sitten hirveän paljon suurempi, puhutaan tuhansissa
miljardeissa euroissa. Suomen Pankinkin tase vaihtelee erittäin vahvasti.
Se on siinä 30—70 miljardin euron välillä riippuen
vuodesta ja riippuen vähän sitten näistä eri
instrumenteista, mitkä ovat eri mittaisesti käytössä eri
aikoina. Tässä mielessä tavallaan se
volatiliteetti on tavattoman suuri, mutta sille löytyy
sinänsä ihan oikeat ja ymmärrettävät selvitykset.
Tämä kertomus kertoo liitteineen sen, mitkä ovat
ne Suomen vastuut niissä erilaisissa järjestelyissä,
missä maailmalla Suomi on mukana, ja myöskin tämä vastuu,
mitä meillä Suomen Pankin kautta on eurojärjestelmän
vastuista. Eurojärjestelmän vastuitten osa on
siis se noin 4 miljardia, joka sieltä jostakin liitteestä käy
ilmi, mutta se äsken jo todettu taseen mitta kertoo, että suhteessa
siihen taseeseen se, mitä vastuita eurojärjestelmän
osalla meillä on, niin sinänsä se tase sen
hyvin kestää. Kaiken kaikkinensahan kaksi viikkoa
sitten olleeseen ajankohtaan tultaessa, itse asiassa marraskuun
viimeiselle viikolle tultaessa, eurojärjestelmähän
oli ostanut näitä kriisimaiden papereita jälkimarkkinoilta
yhteensä noin 203 miljardin euron verran.
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanottu, odotukset nyt kyllä sitten
liittyvät monilla suunnilla Euroopan keskuspankin suuntaan.
Kriisin ratkaisut ovat kaiken aikaa hämärän
peitossa. Ratkaisijan roolia sovitetaan milloin EKP:lle, milloin IMF:lle.
Kaiken kaikkinensa onhan tämä erikoista rallia
ollut viimeisten kuukausien aikaan. Muutaman viikon välein
se aina tapahtuu: Euromaiden johtajat ja valtiovarainministerit
kokoontuvat vuorollaan pelastamaan euroaluetta tuonne Brysseliin.
Joka kerta kokouksesta palattuaan kotimaahan he tulevat sankareina,
hymyilevinä ja velkakriisin voittajina. Jokunen päivä aina
tästä eteenpäin, ja markkinat ovat sanoneet
sen totuuden: ratkaisut ovat jääneet epätoivoisiksi
yrityksiksi, näinhän se on käynyt, suhteessa
siihen, kuinka radikaaleja ratkaisuja olisi pitänyt rohjeta tehdä jo
kauan aikaa sitten. Yritys pelastaa yhteisvaluutta-alue on ajautumassa
kerta kaikkiaan umpikujaan. Olisi hyvä, jos euro voitaisiin
pelastaa, mutta samalla, kun sanon tämän A:n,
pitää tunnustaa, että aakkosissa on se
B, niin että yritys pelastaa yhteisvaluutta-alue näyttää olevan ajautumassa
umpikujaan.
Idea yhteisestä valuuttaunionista ilman tiivistä finanssiunionia
oli alun alkaen lähes mahdoton tehtävä.
Muun muassa Ruotsi ja Tanska suorittivat euroon liittymisestä kansanäänestyksen kaikkien
tietämällä tavalla. Kansa sanoi siellä "ei",
ja nämä maat jäivät yhdessä Englannin kanssa
tuon euron ulkopuolelle. Suomessa Paavo Lipposen ja Sauli Niinistön
johdolla Suomi vietiin ilman kansanäänestystä rahaliittoon.
Suomen Keskusta vastusti yksimielisesti euroon liittymistä.
Syntyneen valuutta-alueen katsottiin sopivan heikosti meille Suomelle
ja suomalaisille. Suomen kaltaiset maat olivat jäämässä ulkopuolelle,
ja sen takia meidän mielestämme Suomenkin piti
niin tehdä.
Ylipäänsä, arvoisa puhemies, pyrkimys
tehdä Kreikasta, Portugalista ja eräistä muistakin
euromaista taloudellisessa mielessä Saksa oli alun perin
valheellinen yritys. Siihen ei ollut edellytyksiä, ja sitähän
itse asiassa toimiva yhteinen valuuttaunioni olisi käytännössä edellyttänyt:
ta- louksien konvertoitumista, samanlaistumista, talouden rakenteitten
osalta, tuottavuuden osalta, yksikkökustannusten osalta
ja vastaavien indikaattoreitten osalta. Mutta mitä on tapahtunut? Koko
ajan tämä euroalue on erilaistunut millä tahansa
keskeisellä mittarilla mitaten. Luin eilen lehdestä,
eräästä saksalaisesta lehdestä,
että viimeisten vuosien, vuosien 2008, 2009 ja 2010, aikana
yksin Saksan vaihtotaseen ylijäämä suhteessa
muihin euromaihin, kolmen vuoden aikana, oli yhteensä 264
miljardia euroa. Euroalueella on siis ylijäämämaita
ja alijäämämaita. Talouden rakenteet
ovat erilaiset ja erilaistuvat kaiken aikaa. Näiden kesken
yhteisen valuuttaunionin aikaansaaminen toimivaksi unioniksi oli
jo alun perin tietysti vaikeaa, ja kun tämä eriytyminen
on entisestään kasvanut, siitä nyt sitten
selvän saaminen ja järjellisen ratkaisun saaminen
on toden totta vaikea asia.
Ylipäänsä velkaantumisen anatomiahan
lähtee siitä, kun katsotaan, mitkä olivat
eri maiden velkapapereiden hinnat ennen euroon liittymistä.
Yli Saksan bondien tason enimmillään hinta oli
10 prosenttia. Elikkä käytännössä 13
prosentin korot olivat eräitten maitten kohdalla ennen euroon
liittymistä, todella korkeat korkotasot. Käytännössä nämä maat
eivät saaneet maailmalta velkaa eivätkä pystyneet
velkaantumaan, mutta sinä päivänä kun
ne maat liittyivät euroon, niiden korkotasot laskea humahtivat
kertaheitolla sinne 3 prosentin pintaan, Saksan valtion papereitten
kanssa likimain samalle tasolle, ja kun kerralla korko tuli alas
ja rahaa oli saatavissa ja kun ei finanssipolitiikan koordinaatio,
Vakaus- ja kasvusopimus, toiminut eikä käytännössä pelittänyt,
niin nämä maat velkaantuivat eikä ollut menetelmiä ja
metodeja, joilla olisi puututtu. Itse asiassa ei haluttukaan puuttua.
Sen takia ei haluttu, että kaikkien tietämällä tavalla
Saksa ja Ranska olivat niitä ensimmäisiä,
jotka sitten velkaantuivat.
No, kaikki me tiedämme tarinan tämän
jälkeen. Lehman Brothersista alkanut epäluottamus
näiden maiden kykyyn selviytyä johti siihen, että velkapapereitten
hinnat nousivat taivaisiin, piti mennä auttamaan. Näille
kolmelle pienelle maalle haluttiin antaa ensiapua, ja toimenpiteet
piti panna kuntoon nopeasti. Näin ei käynyt. Kreikka
ei tehnyt kotitöitä, ei kunnolla Portugalikaan,
Irlanti teki. Kaikesta huolimatta nyt sitten on haluttu Kreikkaa
jatkuvasti rahoittaa. Kaikesta huolimatta tälle tielle
lähdettyämme Euroopassa nämä johtajat
ovat joutuneet tulemaan kerta toisensa jälkeen kriisikokouksista
kotiin kertomaan, että nyt me olemme vastuita lisänneet.
Riskit ovat kasvaneet. On luultu, että ratkaisu syntyi
siinä, mutta ei ole syntynyt. Markkinat ovat aina juosseet
tällaiset ratkaisut nurin, ja mitä useammin ovat
juosseet, sitä selvemmin riski on lähtenyt liikkeelle
ja kulkenut näistä kolmesta pienestä euromaasta
kohti näitä suuria euromaita, Italiaa, Espanjaa
ja vähän Belgiaakin, ja nyt olemme sen totuuden
kanssa, että vaikka kolmessa näistä maista
on saatu hallituksenvaihdos aikaiseksi, politiikan johtajat ovat muuttuneet,
ja neljänteenkin eli Belgiaan saatiin vihdoin hallitus,
näistä seikoista huolimatta ei kuitenkaan luottamus
markkinoihin ole ollut riittävä ja edelleen ja
nimenomaan entistäkin syvemmässä suossa
tarvotaan tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Tulen vielä lopuksi nyt ihan siihen,
missä ollaan tänä päivänä.
Paraikaa Euroopan johtajat ovat kokoontuneet ja yrittävät nyt
hakea sitten uusia, uusia, uusia ratkaisuja. Takana jo on kaikki
se, mihin jo kertaalleen viittasin, elikkä meidän
vastuita on tuntuvasti lisätty, ja nyt näyttää siltä,
että siellä johtajat hakevat rinta rinnan ratkaisuja
siihen, että taloudellista integraatiota syvennetään
elikkä että kuria lisätään,
mikä sinänsä yhtäkkiä tuntuu
hyvältä. Keskustakin kannattaa sitä,
että niiden maiden, jotka eivät noudata Vakaus-
ja kasvusopimusta, suhteen kovemmat kurit, automaattiset sanktiot, mutta
ei niin, että samalla kertaa tätä integraation
syventämistä ja syventäminen kohdennetaan kaikkiin
euromaihin, niin että ne taloudellista suvereniteettia
merkitsevät seinät, jotka eri maiden välillä kuitenkin
ovat, kaadettaisiin samalla ja kaikki euromaat, myös ne,
jotka ovat hyvin eläneet ja taloutensa pitäneet
kurissa, joutuisivat samojen menettelyjen, Brysselistä johdettavien
ja johdettujen menettelyjen, piiriin, joilla samalla, noilla menettelyillä,
kiskaistaisiin meidän suvereenia päätösvaltaa
pois meidän käsistämme Brysseliin, itse
asiassa oikeastaan nimenomaan Berliiniin. Tätä ei
voi pitää hyvänä ja hyväksyttävänä linjauksena
niissä toimissa, mitkä Van Rompuyn ehdotuksissa
ovat mukana, niissä toimissa, mitkä Merkelin ja
Sarkozyn toimissa ovat nyt mukana, ja toimissa, joista nyt ilmiselvästi tuolla
Brysselissä sitten keskustellaan. Niin ikään siellä keskustellaan
kaikkien tuntemalla ja tietämällä tavalla näiden jo
perustettujen ERVV:n toimintojen ehkä vähän
muuttamisesta ja ennen kaikkea uuden EVM:n sisällöstä,
hallinnosta, päätöksenteosta, toimivallasta
ja siitä, minkä mittainen tuosta EVM:stä tehdään.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä pitää olla
tyytyväinen siitä, että hallituspuolueetkin ovat
EVM:n osalta sanoneet sen selvästi, näin tulkitsen
tämän päivän suuren valiokunnan
kantaa, sanoneet selvästi, mitä EVM:ään
tulee, että EVM:n ja ERVV:n, siis väliaikaisen
kriisirahaston, niitä vastuita, mitä meillä siellä on,
ei olla valmiita kasvattamaan, ei olla valmiita hyväksymään
sitä ideaa, että meillä olisi samaan
aikaan käytettävissä tämän
väliaikaisen kriisirahaston 440 miljardia ja sen lisäksi,
sen viereen, tulisi sitten vielä tämä pysyvä EVM,
jonneka vastuut tulisivat 500 miljardiin, jolloin Suomen vastuut nousisivat
lähemmäs 30:tä miljardia euroa, tai tarkemmin
sanottuna, sanotaan se nyt tarkasti, 14 miljardia plus 12,6 miljardia
euroa. On hyvä, että tämän hallituspuolueet
ovat omalta osaltaan nyt tuossa mietinnössä sanoneet.
Haluan antaa tästä tunnustuksen, ja toivon, että hallitus
pitää siitä hyvin tiukasti kiinni, samoin
kuin tästä päästövallan
yksituumaisuudesta, että sitä ei luovuteta millekään
EVM:n hallintoelimelle, ei niin, että ilman Suomen lupaa
EVM voisi tehdä tärkeitä päätöksiä suomalaisten
veronmaksajien piikkiin. Sitä ei voi todellakaan hyväksyä.
Sen sijaan yhtä iloinen en ole siitä, että tämän
taloudellisen integraation syventämisen tiellä ollaan
valmiita sitten aika pitkiä askeleita ottamaan jo aiemmin kuvaamallani
tavalla. Minun mielestäni niitten askeleitten ottamiseen
ei pidä olla valmis.
Arvoisa puhemies! Vielä sanon tässä,
että nämä äsken sanotut asiat,
integraation syventämiseen liittyvät ratkaisut
tai tämän pysyvän kriisirahaston EVM:n
perustaminen ja siihen liittyvät hallinnolliset, päätöksenteolliset
ja mittaan liittyvät asiat, ovat toki tärkeitä,
mutta olen aika varma, että ne eivät riitä tämän
akuutin tilanteen hoitamiseksi. Nyt akuutisti tässä ja
nyt päällä olevan kriisin vuoksi huippukokoukselta
odotetaan varmasti joitain päätöksiä.
Olen yllättynyt siitä, että tänä päivänä ei
hallitus pyytänyt eduskunnalta minkäänlaisia
valtuuksia tämän akuutin kriisin hoitamiseen.
Meillä on ERVV, hallitus on puhunut siitä, että sitä pitää voida
vivuttaa, mutta sitä, millä tavalla vivuttaa,
ja valtuuksia siihen, että niitä 14:ää miljardia
voitaisiin vivuttaa, hallitus ei ole pyytänyt. Hyvä näin,
ettei ole pyytänyt, mutta toivottavasti hallitus sitten
ei liioin mene tekemään tähän
liittyviä ratkaisuja, kun sillä ei liioin valtuuksia
tästä asiasta ole.
Arvoisa puhemies! Aivan viime sanoinani sanon vielä omana
käsityksenäni, että todellakin tämä viikonvaihde
on todella nyt tärkeä ja ratkaiseva varmasti koko
Euroopan kannalta liittyen nimenomaan pankkivaltuuston kertomukseen
ja eurojärjestelmään. Viimeksi tänään
pääjohtaja Draghi ilmoitti, että EKP:n
hallintoneuvosto ei ole valmis siihen, että eurojärjestelmä tai
EKP lähtisi mittaviin jälkimarkkinaoperaatioihin
tai ottaisi tällaista ikään kuin manttelia
tämän päivänkohtaisen kriisin
pelastamiseksi. Muita toimia tarvitaan. On toivottava ja hyvä,
jos euro voitaisiin pelastaa, mutta ellei viikonlopun aikana synny
sellaisia uskottavia ratkaisuja, joihinka myöskin markkinat
luottavat seuraavan viikon alettua, minun mielestäni siinä tilanteessa
kyllä Suomen hallituksen tulisi omalta osaltaan ryhtyä valmistautumaan
sellaisiin toimiin, jotka toimet tähtäävät
siihen, että jos euro hajoaa tai on vaarassa hajota, Suomella
on edellytykset irrottautua siinä tilanteessa tästä yhteisvaluutasta,
yhteisvaluutasta, joka oli monien mielestä hyvä pyrkimys
mutta tosiasiassa alusta lähtien niin valuvikainen, että oli
odotettavissakin, että ennen pitkää ongelmat
tulevat vastaan. Suomi ei voi seisoa tässäkään
mielessä siis tumput suorina, vaan todella, jos käy
niin, mitä en toivo, että tuo kokous viikonvaihteessa
epäonnistuu, jos niin käy, mielestäni
silloin viimeistään on syytä ryhtyä valmistelemaan
niitä toimenpiteitä, jotka tekevät mahdolliseksi
sitten irtaantumisen tästä yhteisvaluutasta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnan mietinnössä sivulla
2 on ihan mielenkiintoinen kuvaaja eurojärjestelmän
arvopaperiohjelman mukaisista ostoista ja niiden kehittymisestä viime
ja tänä vuonna. Käännehän tuossa
on tapahtunut elokuussa tänä vuonna. EKP:n ja
kansallisen keskuspankin sääntöjen mukaan
tämä joukkovelkakirjojen osto jälkimarkkinoilta
on katsottu mahdolliseksi. Suomen osuus tuosta kokonaissummasta
on se 3,6 miljardia euroa. Sehän ei sinällään
ole aivan tavaton summa, mutta kuitenkin kun tämän
yhdistää siihen, mitkä ovat kaikki kokonaisvastuut
Suo- mella Kansainvälisen valuuttarahaston kautta, ERVV:n
ja Euroopan vakausmekanismin kautta, niin silloin nämä kaikki
pitää kyllä ynnätä yhteen.
Tästä ostettujen joukkovelkakirjojen jakautumisesta
maittain liikkeeseenlaskijamaitten mukaan ei ole julkista tietoa.
Se on ihan mielenkiintoinen asia, samaten kuin se, että Suomen
Pankin taselaskelmassa euroalueen sisäiset saamiset, sitäkään
ei pääse jäljittämään,
mistä se luku kertoo. Kuitenkin se on selvä, että se
on sitä rahaa, mitä on kulkeutunut Suomessa toimiviin pankkeihin.
Se on lähtenyt liikkeelle joistain muista euroalueen maista,
Suomen pankkijärjestelmä on katsottu kuitenkin
sen verran luotettavammaksi kuin monen muun maan pankkijärjestelmä.
Se raha on lyhyinä talletuksina kirjautunut sitten Suomen
Pankkiin, ja kahden kuukauden aikana se määrä viisinkertaistui
lähes 50 miljardiin euroon. Elikkä se kertoo omalla
tavallaan tästä talouden epävakaudesta.
Jos sitä rahavirtaa pääsisi kulkemaan
taaksekäsin, silloin pystyisi löytämään
paljon paremmin ne kriisimaat ja sen ytimen, mistä tämä kriisi
lähtee liikkeelle. Jos seurataan pelkkää korkotason
vaihtelua, silloin ollaan aina myöhässä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on kiitettävä talousvaliokuntaa
hyvästä ja selkeästä mietinnöstä.
Edelliseen, Mustajärven puheenvuoroon on pakko todeta,
että kyllä me aikamoisessa syvässä suossa
olemme. IMF:n kautta tuplasimme juuri vastuumme. Suomen Pankin jäsenmaksuosuus tuplaantui,
mikä tarkoittaa sitä, että Suomen valtio
mahdollisten tappioiden yhteydessä on takaamassa noin 2,4
miljardin edestä. Sen lisäksi meillä EKP:n
kautta tulevat omat riskit, josta tässäkin on
hyvä esitys, 3,7 miljardia. Sen lisäksi meillä on
suorat lainat, ERVM, ERVV, tulevaisuudessa myös EVM.
Sitten jos katsellaan vielä Suomen omaa ta- loutta:
Jos yrityselämästä tulleena katson meidän
tasetta, niin periaatteessa taseen mittarein katsottuna Suomikin
on konkurssikypsä. Meillä on velkoja 80 miljardia
euroa, meillä on kattamattomia eläkevastuita 90
miljardia euroa. Ne kuvastavat niitä vastuista, joita varten
meillä tulee olla vahva talouspohja tulevina vuosina. Muuten
emme tule selviytymään. Ja samaa viitekehystä tarkasteltaessa,
kun katsomme näitä riskejä näiden
eri mekanismien kautta, täytyy myös arvioida meidän
kykyä kantaa niitä mahdollisia tappioita.
Suomen Pankin ja EKP:n roolista herää muutamia
kysymyksiä. EKP:n rooli on pitää yllä hintavakautta
omien säädöksiensä mukaan. EKP:n rooli
ei ole rahoittaa valtioita. Siihen liittyy julkisen rahoituksen
kielto. Meidän oman Suomen Pankin lainsäädännössä on
vielä tiukempi määritys julkisen rahoituksen
kiellolle. Jollain tavalla se herättää pohdinnan,
onko lait tehty kiertämistä varten, tilanteessa,
jossa meidän tulisi toimia esimerkinomaisesti lain pykälien
mukaisesti eikä niin, että me kierrämme.
Tosiasiallisestihan EKP:n kautta Suomen Pankki on yksi velkojista suoraan
maille. Huolimatta siitä, että on kierretty, ei
ole rahoitettu suoraan valtioita mutta on ostettu velkakirjoja markkinoilta,
niin tosiasiallisesti kyseenomainen maa on vastuussa meille siitä suorittamisesta.
Voi kysyä, missä menee tulkintojen raja.
Tästä tuleekin sitten jatkopohdinta. Pitäisikö ihan
aidostikin pohtia EKP:n roolia tässä uudessa tilanteessa?
Pitäisikö EKP:n roolia laajentaa myös
muihin tarvittaviin toimenpiteisiin, eikä niin, että jatketaan
epämääräisellä harmaalla
alueella, kuten nyt on parin vuoden aikana tehty?
Positiivisena ihmisenä aina haluan katsella asioita,
että mitä tarkoittaa EKP:n tekemät ostot jälkimarkkinoilta.
Marraskuun lopussa Suomen Pankin taseessa oli 3,6 miljardia euroa
arvopaperimarkkinoita koskevan ohjelman mukaisia arvopapereita.
Tietenkin on kysymys, että millä arvolla nämä ostot
on tehty. Osa ostoista on todennäköisesti tehty
aika kovinkin leikatuilla arvoilla, mikä tarkoittaa sitä,
että jos Eurooppa onnistuu kriisin ratkaisussa, valtion
pystyvät tasapainottamaan taloutensa ja saamaan menot ja
tulot kohtaamaan, jos IMF esimerkiksi saadaan mukaan ja sitä kautta
rahoittamaan ja sitä kautta saadaan näiden maiden
rahoitus turvattua, siinä tapauksessa itse asiassa meillä on
mahdollisuus tehdä voittoa, mutta se edellyttää sitä,
että näiden maiden taloudet saadaan kuntoon, ja
se edellyttää sitä, että me
saamme rahoitusmarkkinat toimimaan ja näiden maiden lainojensaanti
turvattua. Mielestäni meillä on tässä mahdollisuuksia,
mutta toisaalta aika isoja riskejäkin.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen käytti äsken
merkittävän puheenvuoron, jossa kertasi tätä euroalueen velkaantumisen
historiaa ja nykypäivää ja arvioi myös
mahdollisuuksia tästä kriisistä selviytymiseen.
Itse niin ikään toivon, että tuo loppuviikon Eurooppa-neuvoston
kokous löytäisi niitä ratkaisuja kriisin
hillintään ja markkinoitten rauhoittamiseen, mutta
oma järkeni ei riitä ymmärtämään,
miten ne esillä olleet ratkaisut, joista nyt on Suomessakin
etukäteen puhuttu, riittäisivät markkinoitten
rauhoittamiseen, miten tämä pysyvän mekanismin
hiominen ja yksityiskohtien hierominen, jotka sitten puolen vuoden
päästä mahdollisesti tulisivat voimaan,
rauhoittaisi markkinoita tänä päivänä,
tai miten markkinoita rauhoittaa se, että mahdollisesti
johonkin perussopimuksen liitteeseen pannaan joku lause, että jatkossa
sitten muuten hoidamme velkamme. Eli en jaksa uskoa sitä,
että nämä keskustelussa olleet toimenpiteet
tulevat riittämään markkinoitten rauhoittamiseen.
Siitä herääkin kysymys, onko sitten
tarkoitus päättää vielä jostain
muusta, millä aidosti olisi semmoinen markkinoita vakuuttava
merkitys, ja mitä tämmöiset päätökset
voisivat olla. Niistä ei ole etukäteen informoitu,
ei suurta valiokuntaa, ei eduskuntaa. Tietäneekö niitä sitten
kukaan muu kuin tämä voimakaksikko Merkel ja Sarkozy.
Jos vielä joku kuukausi sitten meidän pääministerimme
tuli Euroopasta kotiin ja pullisteli, miten nyt 2 prosentin voimilla
nostettiin 98 prosenttia Euroopan unionista seinälle, niin
oman näkemykseni mukaan eivät ainakaan Saksa ja Ranska
siellä seinillä ole kovin pitkään
olleet, vaan tahtipuikko on nimenomaan vaihtunut, että nämä isot
maat päättävät ja sanelevat
pienille maille sen rytmin ja tahdin, miten mennään.
Pelkään, että meillä ei välttämättä ole
edes tietoa, mitä tämä voimakaksikko
aikoo tuoda sellaista mullistavaa ja järisyttävää,
mikä markkinoita rauhoittaisi, koska keskustelussa olleet
toimenpiteet eivät ainakaan minun järkeni mukaan
riitä markkinoita rauhoittamaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Se on juuri näin. Ei tänään
ainakaan Suomen hallituksen toimesta ole suurelle valiokunnalle
esitetty mitään sellaista, joka auttaisi tässä akuutissa
tilanteessa.
Se, jos taloudellista integraatiota syvennetään tulevaisuudessa
prosessissa, joka kestää vähintäänkin
vuosia, ei se auta tähän päivään.
Se, että EVM:n toimintaa kenties terävöitetään,
ja EVM astuu voimaan aikaisintaan heinäkuun 1. päivä, jos
sen muskeleita ei kasvateta, ei sekään auta sen
akuutin kriisin hoitamiseen. Minulla on se käsitys, että tänä iltana
eurojohtajat sopivat jostakin, jos sopivat ja pääsevät
sopimukseen, ja huomenna me kansanedustajat joudumme täältä Suomestakin
käsin antamaan valtakirjan sille, saako Suomen pääministeri
tehdä jotain uusia ratkaisuja. Missään
tapauksessa se valtuus, joka nyt on olemassa hallituksella akuuttien
ratkaisujen hoitamiseen, ei riitä niitten ratkaisujen hoitamiseen.
Se on ilman muuta näin.
Mitä sitten ylipäänsä tässä tarvitaan?
Keskustahan on tarjonnut tässä pitkän
aikaa, niin kuin ovat monet ekonomistit maailmalla tarjonneet jo pitkän
aikaa, sen jälkeen kun osoittautui varhain keväällä,
että Kreikka ei selviä niistä veloista, mitä sillä on,
mahdollisuutta, että nämä pantaisiin
velkasaneeraukseen, mahdollisimman hallittuun, kenties maksukyvyttömyyteen
asti vievään ja sitten mielellään
ulos eurosta.
Tämä olisi saattanut olla ratkaisu. Se voi
toki olla ratkaisu vieläkin, mutta tänään
tämän ratkaisun tekeminen on paljon huonompi ja
vaikeampi asia kuin puoli vuotta sitten tai runsas puoli vuotta
sitten, koska nyt tartunta on edennyt jo niin pitkälle
Italiaan ja Espanjaan ja eräisiin muihinkin maihin saakka,
että voi hyvinkin olla, että tämäntyyppiset
toimet eivät enää riitä. Tästä syystäkin, totta
kai, ainakin akuuttiin tilanteeseen sillä seikalla, jos
EKP ja IMF olisivat voineet jollakin tavalla euromaiden ikään
kuin mukana ollen tulla apuun, olisi saattanut olla merkitystä,
mutta silloin olisi rikottu juuri sitä periaatetta, mistä edustaja
Lauslahti ihan oikein tässä äsken puhui.
Eli summa summarum: Tämän akuutin kriisin ratkaiseminen
on todellakin pimeän peitossa. Se voi tapahtua sillä tavalla,
että näitä yhteisvastuullisia taakkoja
otetaan paljon paljon lisää kannettavaksi sen
lisäksi, mitä meillä jo on, mutta se
on väärä tie. Suomi, joka on elänyt
oikein ja niitten sääntöjen mukaan, ei
voi olla oikein, että me joudumme osallistumaan kansantaloutemme
mukaisessa suhteessa ja mitassa kriisien ratkaisemiseen eikä sen
velan määrän mukaisessa suhteessa, minkä verran
olemme velkaa ottaneet. Nyt kaikki ne mallit, mistä julkisuudessa
keskustellaan, ovat sellaisia, että jos niitä vastuita
lisätään, se lisä tulee aina
kansantalouden mukaisessa suhteessa eikä sen velan suhteessa,
minkä Suomi on velkaa kerennyt julkiselle sektorille ottamaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin keskusta on esittänyt,
että ylivelkaantuneita maita pitäisi sinne hallittuun
velkasaneeraukseen ohjata. No, nyt käsillä olevat tiedot
kertovat pikemminkin siitä, että tätä sijoittajan
vastuuta oltaisiin pikemminkin löysentämässä näissä tulevissa
sopimusmuutoksissa ja -kirjauksissa. Jos sijoittajavastuu jää johonkin johdantoteksteihin
tai poliittisten johtajien hyväntahtoisen julistuksen varaan,
niin ei se kyllä kovin vakuuttavaa ole. Pikemminkin, jos
yritetään vakuuttaa markkinoita, että tämänkaltaista, mitä Kreikassa
jo aloiteltiin, tätä velkasaneerausta, että vastaavaa
ei sitten muualla ole tulossa, että olkaa sijoittajat vain
rauhassa, niin sehän tarkoittaa sitä, että silloin
ollaan siirtymässä nimenomaan sieltä sijoittajan
vastuusta yhteisvastuun puolelle, missä eri euromaitten
veronmaksajat yhteisesti entistä suuremmassa määrin,
suuremmalla riskillä ja suuremmalla vastuulla, kantavat tätä ylivelkaantumisen
taakkaa. Silloin tullaan sitten kysymykseen, että jos perussopimusta
vielä lähdetään peukaloimaan,
niin minkä ihmeen takia Suomea, joka on noudattanut Kasvu-
ja vakaussopimusta, pitänyt kiinni pilkulleen niistä sitoumuksista,
mitä euroaikana kontollamme on ollut, minkä takia
meitä pitäisi rankaista siitä, että holtittomasti
eläneet maat, aivan oikein, pannaan kurilla ja järjestyksellä nuhteeseen.
Se ei saa koskea niitä maita, jotka ovat sitoumuksistaan
pitäneet kiinni.
Sanna Lauslahti /kok:
Puhemies! Mielestäni olisi syytä, että EKP:n
ja meidän keskuspankkijärjestelmän säädöspohjaa
uusittaisiin mahdollisimman pikaisesti. Paras ratkaisuhan olisi
se, että tehtäisiin juridisesti oikein niin, että EKP
voisi rahoittaa IMF:ää ja IMF rahoittaa sitten
meidän kriisimaitamme. IMF:n osaltahan on olemassa ne mekanismit,
joita nyt tällä hetkellä haetaan tämänkin
illan neuvotteluissa. IMF:n rahoitus on ensinnäkin ehdollista.
Siihen liittyy se, että talous saadaan kuntoon. Toisekseen,
siihen liittyy ensisijaisuusjärjestys, eli maksukyvyttömyyden kohdatessa
IMF:n lainat maksetaan ensiksi. Siltä osin, kun IMF on
se kone, se olemassa oleva kone, niin herää kysymys,
miksi me emme sitä käyttäisi. Helpointa
olisi EKP:n sääntöjä muuttaa
ja sitten pyrkiä siihen, että IMF on se kone, jota
käytetään tämän kriisin
ratkaisussa. Se on hyväksi todettu värkki, voi
sanoa näin. Siellä ei ole luottotappioita tullut.
Voi sanoa, että mekanismi todennäköisesti
toimii. Miksi me keksimme konetta uudestaan, kun se on olemassa?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! "Missä euro, siinä ongelma"
ovat tutut sanat tässäkin salissa meidän
puolueemme sanomana. Me olemme tästä puhuneet
pitkään, että jos tällä tiellä jatketaan,
niin me viemme oman taloutemme täysin kuralle. Tällä hetkellä tilanne
on se, että nyt jo mietitään Suomen luottoluokituksen
alentamista. Miksi? Siksi, että me heitämme rahaa Eurooppaan,
me heitämme hyvää rahaa huonon rahan
päälle. Me mahdollistamme Euroopan huonon rahan
ja huonon taloudenpitämisen työntämällä sille
koko ajan lisää rahaa. Se on vähän sama
asia kuin jos on lapsen kanssa ongelma, joka vaikka juo tai käyttää huumeita,
kun hänelle vaan annetaan lisää rahaa,
niin hän voi jatkaa sitä hommaa vaikka kuinka
kauan aikaa. Tässä on täsmälleen
sama asia.
Jos talouden perusrakenteita ei muuteta Euroopassa, jos ei lähdetä siitä,
että heidän on itse otettava lusikka kauniiseen
käteensä ja ruvettava laittamaan omaa talouttaan
kuntoon, niin ei auta mitään, vaikka me antaisimme
sinne kuinka paljon rahaa ja vaikka me hakisimme mistä lisää rahaa
sinne, niin niin paljon rahaa ei maailmassa ole, että se
pysyisi siellä, että se tukkisi ne rahareiät.
Niin kauan aikaa, kun sieltä raha virtaa veroparatiiseihin,
niin kauan aikaa, kun kauppaa tehdään ilman kuitteja,
ilman veroja, niin kauan aikaa tämä tilanne valitettavasti
säilyy tällaisena.
Ja sitten kun puhutaan sijoittajavastuista, niin onhan se nyt
järkyttävää, että Suomessa
yksittäiset ihmiset joutuvat panemaan taloutensa tiukalle
sen takia, että me autamme Kreikkaa, jotta se pystyy pitämään
talouttaan sillä tasolla, missä tuo talous tällä hetkellä on.
Nyt vastuuta: vastuuta suomalaisista, vastuuta omasta kansasta,
vastuuta meidän ihmisistä, vastuuta siitä,
että me kahlaamme yli tämän laman, mikä on
tällä hetkellä tulossa. Emme me tarvitse
siihen euroa emmekä Euroopan unionia. Meillä on
hyviä esimerkkejä maista, jotka eivät
kuulu Euroopan unioniin, ja siitä huolimatta vienti vetää ja
maissa voidaan hyvin. Naapurimaa Ruotsi on hyvä esimerkki
ja Sveitsi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä vähän jatkan
tästä, mitä edustaja Tiilikainen tässä ihan
hyvin jo avasi äsken, niistä toimista, joista
nyt yritetään yhteisymmärrys löytää täällä huippukokouksessa.
Vielä kertaalleen:
Tämän taloudellisen integraation syventäminen.
Ei se vaan oikein nyt käy päinsä, että niiden maiden
takia, jotka ovat eläneet kaikkien niitten sääntöjen
vastaisesti, mistä yhteisesti on sovittu, nyt kuria tiukennetaan,
että komissiolle otetaan lisää päätösvaltaa
euromaita koskevissa asioissa — mutta ei vain näiden
maiden osalta, jotka ovat rikkoneet pelisääntöjä,
vaan kaikkien muidenkin euromaiden osalta — että luovuttaisiin
siitä suvereenin päätösvallan
oikeudesta, mikä meillä on omaan talouteen kaikilta
keskeisiltä osilta. Se ei käy. Parannettakoon
kuria niin, että niitä maita, jotka rikkovat yhteisiä pelisääntöjä,
voidaan rangaista joko automaattisin järjestelyin tai muilla tavoilla,
muttei niin, että se suvereeni puhevalta tästä häviää.
Vähän samasta ilmiöstä on
kysymys nyt sitten myöskin tämän EVM:n
osalta, siihen ajateltujen muutosten tai korjausten osalta. Kun
pohditaan tätä 85 prosentin sääntöä:
jos yksimielisyydestä luovuttaisiin keskeisiä päätöksiä tehtäessä,
niin katsotaanpa, kehen se kohdistuu. Se käytännössä tarkoittaisi
sitä, että Suomelta ja eräiltä muilta pieniltä euromailta,
jotka ovat noudattaneet tasan tarkkaan niitä pelisääntöjä,
mitä on annettu, otettaisiin päätösvalta
ja ne maat, jotka ovat rikkoneet näitä sopimuksia,
voisivat meitä kuulematta meidän rahojemme turvin
tehdä päätöksiä euroalueella.
Viime kädessä tästä on kysymys. Tämä on
ihan nurinkurista. Siis me antaisimme päätösvallan
niille, (Puhemies koputtaa) jotka ovat yhteisiä pelisääntöjä rikkoneet,
ja me, jotka olemme eläneet oikein, sen vallan menettäisimme.
Ei tämäntapaisiin voi suostua.
Tässä vielä toistamiseen sanon sen,
että minusta on erittäin hyvä, että hallitusryhmät
myös ovat tässä asiassa ottaneet tiukan
kannan, (Puhemies koputtaa) ja on äärimmäisen
tärkeää, että hallitus huomenna
ja ylihuomenna pitää tästä kiinni.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkariselle on pakko jatkaa, että onhan
meillä olemassa muitakin keinoja kuin pelkästään
mennä sinne valtioiden omaan suvereniteettiin puuttumaan.
Voi kysyä, miksei sitten kosketa niihin tukijärjestelmien
kautta, että menettää vaikka sitten maataloustukensa
täysin, jos ei hoida hommiansa. Meillähän
on olemassa siellä erinäköisiä mekanismeja,
joita voisi käyttää, eikä tarvitsisi
mitään sopimusmuutoksia tehdä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Nyt en ole ihan varma, onko edustaja kerennyt käydä lävitse
sitä sopimusluonnosta, mikä on olemassa. Siis
totta kai nämä sanktiot, mitä ne ovatkin,
EU-tukien pois ottaminen jnp., se on ihan toinen tarina, niin pitääkin
olla, näitä sanktioita pitää olla,
mutta ei siitä ole kysymys, vaan kysymys on siitä,
tuleeko myöskin Suomen finanssipolitiikka, sen keskeiset
veroratkaisut, sen keskeiset menoratkaisut, jollakinkaan tavalla
läpikäytäväksi EU:n komissiossa,
onko niin, että me menetämme niistä asioista
ainakin osan sitä asiallista puhevaltaa, mikä meillä tällä hetkellä on.
Tämä vaarahan nyt on olemassa niissä luonnoksissa,
mitä on esitetty tämän taloudellisen
integraation syventämiseksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Näyttää olevan
niin, että niin pahaa kriisiä Eurooppaan ei tulekaan,
etteivätkö sitä liittovaltiomiehet ja
-naiset käytä hyväkseen. Aikoinaan, kun
päätettiin Suomen EU-jäsenyydestä,
sanottiin, että sehän ei missään
nimessä tarkoita yhteistä valuuttaa. Sitten kun
kuitenkin otettiin yhteinen valuutta käyttöön,
sanottiin, että se ei tarkoita yhteisiä sitoumuksia.
No, nyt kun me olemme sitten kaulaa myöten suossa, sanotaan,
että eihän tästä nyt vielä sitten
seuraa tämän kummempaa. Mutta käytännössähän
on näin, että yhteinen talouskoordinaatio tulee
vääjäämättä johtamaan liittovaltiokehitykseen,
siihen, että Euroopan unioni tulee kansallisvaltioitten
sisälle päättämään
eläkepolitiikasta, työmarkkina-asioista, sosiaalipolitiikasta
ja myöskin verolinjauksista. Muuten tässä koko
souvissa ei olisi mitään logiikkaa, ei mitään
järkeä. Mutta liittovaltio-sana selittää,
minkä takia näin mennään niin
kuin mennään, ja valitettavasti Ranska ja Saksa
ovat nyt näyttäneet sitä mallia ja suuntaa,
mitkä ovat heidän perimmäiset ajatuksensa.
Valitettavasti Suomen hallitus on ottanut sen roolin, että se peesaa
Saksaa. Sen kummempaa strategiaa Suomen hallituksella ei näytä olevan.
Keskustelu päättyi.