3) Hallituksen esitys vuoden 2008 tuloveroasteikkolaiksi ja eräiksi
muiksi tuloveroperusteita koskeviksi muutoksiksi
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tuloerot ovat Suomessa kasvaneet jatkuvasti
koko 2000-luvun, ja ne ovat varsin suuriksi muodostuneet. Tähän
tuloerojen kasvuun on vaikuttanut kaksi asiaa: on tehty runsaasti
prosentuaalisia palkkaratkaisuja, ja toisaalta veronalennukset ovat
olleet prosentuaalisia, ja on myöskin poistettu kokonaisia
veroja, muun muassa varallisuusvero tämän maan
rikkaimmilta. Tästä johtuen on se kaikkein rikkain
prosentti suomalaisista saanut huikeat tulonlisäykset,
ja edelleenkin näyttää olevan niin, että tämä Vanhasen
toinen hallitus jatkaa Vanhasen ensimmäisen hallituksen
linjaa.
Herra puhemies! Tämän johdosta ehdotamme seuraavaa
perustelulausumaa:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee pikaisesti eduskunnalle esityksen tarvittaviksi laeiksi,
joiden perusteella suuresta varallisuudesta ryhdytään
uudestaan perimään veroa."
Minun mielestäni tämä on enemmän
kuin perusteltua, sillä se oli täysin vastikkeeton
lahjoitus, noin 100 miljoonan euron lahjoitus, Suomen rikkaimmille.
Sitä silloin perusteltiin työllisyysperustein,
mutta edelleenkin väitän, että työllisyyden
kanssa niillä rahoilla ei ollut mitään
tekemistä. Se vaan lisäsi kyllä rikkaitten
varallisuutta, mutta ei parantanut työllisyyttä.
Myöskin tämä hallituksen nyt käsittelyssä oleva
esitys jatkaa tätä samaa linjaa, ja tästä vain pari
esimerkkiä: Jos 10 000 euroa vuodessa ansaitseva
saa käteensä 23 euroa enemmän elikkä muutos
hänen tuloihinsa on 0,23 prosenttia, niin 100 000
ansaitseva saa käteensä 489 euroa enemmän
vuodessa ja prosentuaalisesti 0,49 prosenttia. Tämä suosii
suurituloisia ihmisiä myös prosentuaalisesti ja
ennen kaikkea euroilla, joilla ostetaan. Tämähän
tuli näkyviin muun muassa näissä kunnallisissa
palkkaneuvotteluissa. Siitä vähemmän
puhuttiin. Mutta esimerkiksi kun prosenttikorotuksia tehtiin, niin
lääkärit saivat ilman minkäänlaista
lakkoa tai lakonuhkaa sen korotuksen, mitä sairaanhoitajat
vaativat, jotka joutuivat joukkoirtisanoutumisella uhkaamaan, että he
saisivat sen saman korotuksen euromääräisesti.
Elikkä toisille ihmisille riittää rahaa,
toisille annetaan vain prosentteja ja toisille annetaan euroja,
ja suurituloiset tässä maassa ovat todella saaneet
ne eurot. Tämä Vanhasen hallitus jatkaa tätä entistä linjaa.
Ehkä ed. Paasio sitten kertoo, mikä on sosialidemokraattien
kanta tähän varallisuusveron mahdolliseen palauttamiseen.
Tuosta ponnesta minä en ikävä kyllä päässyt
selvyyteen, mitä se itse asiassa tarkoittaa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa käytti hyvän
puheenvuoron. Ei pidä unohtaa todellakaan varallisuusveron
poistoa, joka oli tosi epäoikeudenmukainen ja joka myöskin
sitten vaikutti vaalitulokseen.
Mutta totean tähän sen, että oli
aivan tyhmää politiikkaa todellakin — en
sano ammattiyhdistysliikkeessä, vaan sanon paremminkin,
että sopimusneuvotteluissa — se, että lääkäreiden
ansiotasoa nostettiin pyytämättä. Esimerkiksi
tämä niin sanottu tasa-arvoerä tuli sinne
pyytämättä. Tämä ei
ole viisasta, samaan aikaan kun pienituloisimmat ihmiset eivät
saa kunnollisia korotuksia, niin kuin nyt olemme huomanneet.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä tuli esille tämä varallisuusvero,
ja viime kaudellahan se oli sosialidemokraattien kannalta erittäin
tuhoisa veron poistaminen, ja vaalitappio pitkälti varmaan
tuli sillä perusteella. Jos nyt ajatellaan näin
jälkeenpäin, niin varallisuusverosta on kysytty
myös valiokuntakäsittelyn yhteydessä Sailakselta,
onko tämä nyt sitten tuonut jotain työllisyysvaikutusta,
ja hänen vastauksensa oli se, että ei tämän
pitänyt tuodakaan mitään työllisyysvaikutusta.
Eli kun se tehtiin silloin aikanaan — ehkä sitä voi
ainoastaan ajatella niin, että tupon syöttinä sitä käytettiin — niin
saatiin tulopoliittinen sopimus aikaiseksi, mitä tälle
kaudelle ei ole saatu, ja oltiin aika hankalassa tilanteessa viime
perjantaina. Mutta jos katsoo näitä viitekehyksiä,
niin aina on asioilla puolensa ja puolensa, mutta varallisuusveron
poistaminen ei ollut sosialidemokraattista politiikkaa silloin,
kun se tehtiin.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varallisuusveron poistoahan perusteltiin
aikanaan joidenkin toimesta myös jäljestäpäin,
että se on muka tupon osa. En tiedä, millainen
osa se on ollut, mutta ei siitä ainakaan kolmikannassa
ole sovittu. Elikkä se on ilmeisesti kaksikannassa sovittu
tai yksikannassa sovittu, elikkä joku edellisessä hallituksessa
ilmeisesti kantanee vastuun siitä, että on luvannut
tämmöisen tehdä, koska se pitää heti
tässä tyrmätä, jotta ei ole
kuitenkaan siellä neuvotteluissa tehty tämmöistä ratkaisua,
jotta siinä olisi ay-liike hyväksynyt tämän.
Minusta tämä on tosi törkeä homma,
ja tämä ed. Kuopan esittämä juttu
pitää viedä ilman muuta läpi.
Toivon mukaan se nyt viedään, kun täällä on
semmoisia tahoja kuin muun muassa vihreiden puheenjohtaja Cronberg,
joka tuolla maakunnassa on julistanut, että tämä on virheliike.
Nyt odotan, että vihreät tulevat sitten puheenjohtajansa
taakse siinä ja tulevat äänestämään,
koska ministeri Cronberg ei pysty kuitenkaan äänestämään.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa kysyi, mitä tämä sosialidemokraattien esitettäväksi
tuoma lausuma tarkoittaa, tarkoittaako se myös tätä varallisuusveroa.
Täytyy muistaa, ed. Kuoppa, että varallisuusvero
on vain yksi elementti tässä laajemmassa omaisuusverosäännösten
joukossa. Ja voi sanoa, että kyllä, tämän
ilmauksen sisälle, "omaisuusverotuksen säännöksiä",
mahtuu myös tämä varallisuusveron käsite.
Ei meillä ole pois suljettu sitä niin, että joskus
päätetyt asiat eivät enää koskaan
tule keskusteluun, vaan nimenomaan näin, että kun puhumme
tulo- ja varallisuuserojen kasvamisesta ja haluamme niitä kaventaa,
niin haluamme, että kaikki elementit ovat pöydällä.
Niitä täytyy tarkastella yhtä aikaa ilman,
että niitä tuodaan yksittäin tähän
saliin.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että perusteluissa todetaan
seuraavaa: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin tulo- ja varallisuuserojen kaventamiseksi
muuttamalla omaisuusverotuksen säännöksiä."
Tämä nimenomainen esitys on jaettu pöydille.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt kun näen, että täällä on
ed. Lahtelakin salissa, niin haluan muistella tämän
hallituksen esityksen ensimmäistä käsittelyä ja
siinä käytyä keskustelua. Ed. Lahtela
oli kovin huolestunut maaseudun peräkamarin pojista, ja
jäin pohtimaan tuota keskustelua. Ed. Manninen totesi,
että kun puhutaan tästä työasuntovähennyksestä,
ei ole olemassa maaseudulla peräkamarin poikia, jotka käyvät
Pääkaupunkiseudulla töissä.
Jäin sitten miettimään näitä menneitä aikoja,
ja voin vain todeta, että itse kyllä nain sellaisen
ja pääsin hyviin naimisiin.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvinvointivaltion niin sosiaali- ja terveydenhuollon
kuin muidenkin palvelujen varmistamiseksi meidän on huolehdittava
siitä, että meillä on myöskin
valtion verotulopohja riittävä. Toisaalta on erityisesti
painotettava enemmän sosiaalista oikeudenmukaisuutta myös
verotuksen suuntaamisessa. Siksi tulo- ja varallisuuserojen kaventaminen
muun muassa omaisuusverotuksen uudelleenarvioinnilla ja varallisuusverotuksen oikeudenmukaisemmalla
suuntaamisella on kyettävä ottamaan esille.
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus tietysti edellyttää myöskin,
että yhteiskunnassa suunnataan pienituloisten tarpeisiin
muun muassa terveydenhuollon ja lääkekustannusten
omavastuiden ynnä muiden sosiaalisten perusteiden mukaan
tätä veropelivaraa. Minusta on erittäin
tärkeätä, että sosialidemokraatit
esittävät selkeästi ja laajasti koko
verotuksen kentän arvioimista sosiaalisen oikeudenmukaisuuden
paremmaksi huomioon ottamiseksi ja varallisuuden verottamiseksi
ja myöskin hyvinvointivaltion rahoituksen turvaamiseksi.
Kannatan ed. Paasion tekemää lausumaehdotusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Kuopan ehdotusta
tästä ponnesta, mikä tässä on,
koska ei ole kukaan sitä vielä kannattanut. Minä näen,
että selkeä esitys on aina selkeä. Mielelläni
kannattaisin myös tätä ed. Paasion esitystä,
mutta mietin, menevätkö nämä vastakkain.
Nimittäin molemmissa on hyvät puolensa, mutta
tämä ed. Kuopan esitys on suora ja hyvä.
Ed. Nurmelle voisi sen todeta, että kun tässä viime
viikolla käytiin tätä keskustelua peräkammarin
pojista ja kehuin, miten luomu-uroksia tuolla kasvaa, niin tässähän
tuli se todistus. Koska he ovat vapaasti käyskennelleet
siellä ja syöneet puhdasta ruokaa, niin he ovat
siinä mielessä tänne etelään
oikein hyviä uroita, joita toivoisi, koska täällähän,
niin kuin väitetään, liian vähän syntyy
lapsia. Kyllä ne pojat olisivat mielellään tulossa
tänne töihin, mutta kun nyt hallitus tässä teki
näin katalan tempun elikkä nyt tämä työasuntovähennys
jäi tällaiseksi, niin niille peräkammarin
pojille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jättää se
mökkinsä siellä tyhjäksi — mahdollisesti
joku isorikas ostaa ne maat sitten perämetsiksi ja metsästysmaikseen — ja
sitten nämä pojat muuttavat tänne asumaan
näihin osakkeisiin. Se on harmi maaseudun kannalta. Mutta
kun sitten täällä on virkeitä tyttäriä,
niin kyllähän tietysti he iskevät ne
kiinni täältä ja toivon mukaan sitten toteutuu
se ajatus, mikä minulla on tässä. Mutta se
on harmi, että se maaseutu autioituu.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Törmäsin puolueeni puheenjohtajaan
ja unohdin sen lapun, johon olin puheen kirjoittanut tästä asiasta.
Mutta yhdyn lähinnä niihin, mitä tässä on kuultu
edellä, kahteen ensimmäiseen puhujaan siitä,
että tämä on tämän
hallituksen linjan mukainen eikä mitenkään
toivottava ratkaisu. Jos vaan voi äänestää tätä vastaan
ja kun voi, niin tulen äänestämään
tätä vastaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on viitattu
tuohon lääkärisopimukseen, joka tähän
tulokierrokseen liittyy sillä tavalla, että tietysti
on jossakin havaittu naislääkäri ja havaittu,
että siinä sitten miehet menevät siivellä. Näin
yksinkertaistahan se on, kun tämän laatuisilla
käsitteillä pelataan.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan vakavasti: Sehän, mitä viime
päivinä on tapahtunut, käytännössä merkitsee
sitä, että mitään mahdollisuuksia
budjettitasapainon säilyttämiseksi ei ole lisätuloveronalennuksiin.
Se on kyllä kerta kaikkiaan selvä asia. Toivon,
että valtiovarainministeri vähän korjaa
näitä kannanottojaan tässä suhteessa.
Hänen kannanottonsahan ovat olleet seurausta Elinkeinoelämän
keskusliiton kannanotoista, joiden mukaan pitäisi kiirehtiä tuloveronalennuksia,
ja ne nyt vaan tähän aikaan kerta kaikkiaan eivät
suhdannepoliittisesti eivätkä finanssipoliittisesti
sovi.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan tässä ed.
Kuopan lausumaehdotusta. Oli erinomainen puheenvuoro, ja nimenomaan
hän puhui varallisuusveron palauttamisesta, ja selvyyden
vuoksi on syytä varmasti tätä korostaa.
Varallisuusveron poistaminenhan oli edellisen vaalikauden yksi
törkeimpiä päätöksiä,
jolla lisättiin tuloeroja ja suosittiin suurituloisia ja
raharikkaita tässä maassa. Toivon, että oppositiossa
tässä tehdään perusteellinen
itsekritiikki ja tuetaan tätä varallisuusveron
palauttamisvaatimusta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuopan lausuma on hyvä ja
perusteltu. Kyllä viime kausi, kun ajattelee, oli häpeän
ja rappion aikaa sosialidemokraattiselle puolueelle, kun heidän
ministerinsä esitteli tällaisen eduskunnalle. Ei
tarvitse miettiä, miksi meni kahdeksan paikkaa, vai kymmenenkö meni.
Olisi oikeastaan saanut mennä vielä enemmän.
Kyllä tällä hetkellä, kun meillä koko
ajan pääoman ja raharikkaiden verotusta kevennetään,
se merkitsee, että tasaveroilla sitten vedetään:
Kunnallisvero nousee, se on tasavero kaikille. Bensavero nousee,
se on tasavero rikkaille ja köyhille. Sähkövero
nousee, sama vero rikkaille ja köyhille, niin kuin täällä on
päivän mittaan käynyt esille. Tämä on räikeätä ja
törkeätä tuloerojen tietoista kasvattamista.
Porvarihallitukselle se kyllä sopii, sitä en yhtään
ihmettele. Keskusta on aina nyökkimässä mukana.
Kokoomukselle tämä on suorastaan linjakysymys.
Mutta joko loppuu sosialidemokraattien rappio? Löytyykö nyt
oikea nappi, ei pelkkiä puheita?
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soinille sanoisin, että lausumaehdotus,
joka ed. Heli Paasion nimissä on, nimenomaan pyrkii siihen,
että varallisuusveroa uudestaan tuodaan elementtinä ja
tosiaan kavennetaan näitä eroja, omaisuusveron
säännöksien kautta katsotaan kokonaisuutta.
Eli kun katson näitä kahta lausumaa, niin hyvin
vaikea on katsoa näistä, kumpi nyt on sitten "ei"
ja kumpi "jaa", kun ne laitetaan vastakkain, eli olisin jopa sitä mieltä,
että ed. Heli Paasion on "ei" ja tiukempi lausuma kuin
ed. Kuopan, vaikka ed. Kuoppa vaatii varallisuusveron palauttamista
edelleen. On erittäin hankala paikka myös opposition edustajan,
joka on vastustanut varallisuusveroa, tietää,
kumpaa nyt tässä kohtaa äänestää.
Eli sosialidemokraatit ovat nyt sieltä ojasta ja allikosta nousseet
ja ovat varallisuusveron kannalla, kun tämän lausuman
luen ihan tarkkaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Soinille haluan sanoa, että jokainen
tietenkin saa lausua mielipiteensä ja näkökantansa
siitä kulmasta, mitenkä asiaa katsoo, mutta en
kyllä näkisi asiaa nyt ihan sellaisena kuin hän
näkee. Esimerkiksi tässä hallituksen
esityksessä kyllä on erittäin oikeudenmukaista,
että eläketulon verotusta kevennetään
niissä tuloluokissa, joissa se tällä hetkellä on
ollut korkeampaa kuin tulonsaajan verotus. Tämä on
erittäin hyvä korjaus, tämä on
erittäin toivottu. Se alentaa verotuloja noin 205 miljoonaa,
mutta tietenkin se toisaalta tuo sitten takaisin valtion kassaan,
koska näitä varoja pystytään
kulutuksessa käyttämään ja ne
rahat tulevat sillä lailla kiertoon.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Soinille SDP:n rappiotilasta: Jos se siitä on
kiinni, mitä tapahtui varallisuusverolle, niin ed. Soini varmaan
huomaa tämän hyvän lausumaehdotuksen
täällä pöydällä.
Sitä sopii tukea, ja sitä kautta voidaan tukea
myös sitä, että SDP löytää oikeasti
sen linjan, mitä tässä puhutaan tulo-
ja varallisuuserojen kaventamisen puolesta. Sen puolesta olemme
valmiit taistelemaan ja linjaamaan ja sen takia tuomme tämän
lausuman myös tänne saliin äänestettäväksi.
Ed. Nurmelle täytyy sanoa, että täytyy
muistaa, että tämä hallituksen esitys
ei tuo sitä mallia, että kaikki eläkkeensaajat
maksaisivat pienempää veroa kuin vastaavalla tulotasolla
olevat palkansaajat. Siellä on se tietty eläkeläispuolisoiden osuus,
joiden verotus jää yhä kovemmaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti hallituspuolueiden käsissä,
etenkin kokoomuksen ja keskustan, kumpi sitten näistä lausumista
lopulta asetetaan tähän mietintöön
nähden äänestykseen, sitä vastaan äänestykseen,
ja puhemiesneuvostokin tätä linjaa tietysti tällä ei- ja
juu-esityksellään. Mutta itse toteaisin, että kyllä aika
tarkkaan ja syvällisesti täytyy todellakin ed.
Heli Paasion lausumaehdotukseen paneutua, että ymmärtää,
että tämä tarkoittaa varallisuusveron
palauttamista, kun taas ed. Kuopan esitys on aivan selvää suomea,
selkokieltä. Siinä lukee, että varallisuusvero
palautetaan, ja tässä mielessä, varallisuusveronäkökulmasta,
kun ed. Marjaana Koskinen pohti, kumpi tässä nyt
on selkeämpää, tämä ed.
Kuoppa olisi kyllä "ei". Mutta näemme, kumpi näistä nyt
nähdään radikaalimmaksi sitten puhemiesneuvoston
enemmistön kannalta ja eduskunnan enemmistön näkökulmasta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! On tietenkin suurella ilolla todettava se,
että demaritkin ovat viimein heräämässä tässä asiassa
elikkä palaamassa edes sille linjalle, että tämä kaikista rikkaimmille
suunnattu lahjoitus voitaisiin ruveta perimään
takaisin elikkä voitaisiin ruveta perimään
heiltä veroa. Mutta tämä heidän
pontensahan kyllä antaa mahdollisuuden moniin muihinkin
tulkintoihin eikä vaan pelkästään
tulkintaan varallisuusveron palauttamisesta. Siinä mielessä tietenkin
tämä on siis paljon laajempi. Minulle sopii kyllä,
että ruvettaisiin myöskin suurista osinkotuloista
perimään kovempaa veroa, esimerkiksi. (Eduskunnasta:
Tämä on tarkoitus!) — Miksette te sitten
sano suoraan sitä, että ruvetaan todella perimään? — Viime
hallituskausilla on myöskin osinkotulojen verotusta määrätyiltä osin
lievennetty, eräissä tapauksissa jopa 100 000
euroon asti ovat osinkotulot tulleet verovapaiksi.
Edelleenkin korostan sitä, että on tärkeää,
että tämä varallisuusvero Suomen rikkaimmille
uudelleen asetetaan, sillä se oli täysin vastikkeeton lahjoitus
ja se yksi prosentti, joka siitä eniten hyötyi,
ei olisi tarvinnut sitä lahjoitusta. Me tarvitsisimme ne
rahat tämän yhteiskunnan kehittämiseen,
ja se ei varmasti vaikuta mihinkään suuntaan työllisyystilanteeseen,
jos Suomen rikkaimmat maksaisivat hiukan enemmän veroa.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on sanottu,
että esittämässäni lausumaehdotuksessa
ei sanota selkeästi varallisuusverosta, ja ed. Kuoppa jatkoi äsken siitä,
että ongelmia tulee myös osinkoveron puolella
ja muualla. Aivan, me tiedämme menneestä, että tämä varallisuusvero
on yksi elementti, kun puhutaan laajasta veropohjasta, tarpeesta
ja oikeudenmukaisuudesta, mutta ongelmia tai haasteita löytyy
myös muualta. Nämä kaikki kattaaksemme
käytämme termiä "omaisuusverotus" sen
takia, että sitä tasapainoa, uusia haasteita,
avauksia, täytyy olla valmis tekemään
ja näitä täytyy tarkastella rinta rinnan,
jotta se kokonaisuus on mahdollisimman oikeudenmukainen ja nämä tulo-
ja varallisuuserot kapenevat. Jos me katsomme vain yhtä elementtiä kerrallaan,
niin me emme näe sitä laajaa kokonaisuutta ja
saatamme tehdä vastakkaisia, epätarkoituksenmukaisia
päätöksiä.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistin juuri, minkä paperin jätin
tuonne — jokainen ymmärtää,
kun törmäsin eduskuntaryhmän toiseen
edustajaan tuolla, minkä takia ajatus lipesi. Justiin tätä olin
katsomassa, että ed. Heli Paasion ehdotus runollisessakin
mielessä on erinomainen juuri tältä kannalta
otettuna, että tämä mahdollistaa tämmöisen tietyn
hyvin asiaan paneutuvan tarkastelun. Olin kannattamassa ed. Kuoppaa,
mutta kun näin tämän, niin tätä menin
kirjoittelemaan tuonne alakertaan, nyt muistin tämän.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä, korostan,
on myönteistä tämä, että eläkeläisten
verotusta suhteessa muihin tuloveron maksajiin on yhdenmukaistettu. Tämä on
hyvä ja positiivinen asia, ja jos täällä vielä on,
niin kuin ed. Paasio toi esille, epäkohtaa jäljellä,
niin sitä pitää voida korjata. Mutta hyvä,
että se, mitä nyt hallituksen esityksessä on tehty,
toteutetaan jo näin hallituksen alkutaipaleella.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kokoomuksella on kylmä sydän,
oikein sielu jäätyy, kun tätä kylmyyttä on
joutunut katselemaan ja kokemaan tältä jakarandatuoliltakin
käsin. Olisi kaikki mahdollisuudet nyt myös sitä vähempää veljeä nostaa,
mutta sinne lapioidaan, missä ennenkin on, ja sydäntä syötellään ennen
teurastuspäivää. Kyllä tämä pahalta
tuntuu.
Mutta ed. Paasiolle, joka on tormistautunut erinomaisesti tässä,
ja taisteleva sosialidemokratia nostaa hieman päätään:
Kävin tässä Tapiolan demareitten vieraana
ja kerroin heille, mistä vaalitappio johtuu. Melkein tarjosivat
puolueen puheenjohtajuutta, mutta sanoin, etten tiedä,
osaanko noin isoa puoluetta johtaa, joten päätin
pysyä perussuomalaisissa.
Meillä on sellainen tilanne, että meillä jatkuvasti
tuloerot kasvavat. Se on erittäin epäterve kehitys.
Entinen kollegamme Ilkka Taipale sanoi eilisessä Iltalehdessä hyvin,
että rikkaiden pitäisi katsoa köyhiä silmiin
ennen kuin he kohtaavat heidät silmästä silmään.
Tämä on erittäin vaarallinen yhteiskuntapoliittinen
tilanne, näitten tuloerojen kasvattaminen. Se on hyvin
lyhytnäköistä politiikkaa, ja soisin,
että siinä päästäisiin
toiseen tulokseen. Suuri pettymys on tietysti keskusta. Täällä penkit
ammottavat tyhjyyttään. Keskusta jättää tässäkin
taas kokoomuksen puimatantereelle ottamaan iskuja vastaan ja itte
leppäilee.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun edustajat Nurmi ja Oinonen toivat esille
eläkeläisverotuksen, niin on huomattava se, että meille
jää eläkeläisväliinputoajien
ryhmä. On niitä, jotka saavat kansaneläkkeen
lisäosan kautta tasokorotusta; raja on perheellisten kohdalla
1 030 euroa kuukaudessa ja yksinäisen kohdalla
1 151 euroa. Sitten taas tämä työeläkeverotuksen
alennus kohdentuu 13 000—31 000 euron
vuosieläkkeisiin. Meillä on niitä eläkeläisiä,
jotka eivät hyödy kansaneläkkeen lisäosan tasokorotuksesta
eivätkä myöskään tästä työeläkeverotuksen
alennuksesta.
Sitten vielä ensi vuonna on se tilanne, että työeläkeindeksi
on pienempi kuin kansaneläkeindeksi eli työeläkeindeksi
on vain 2,3 prosenttia ja kansaneläkeindeksi on noin 2,6
prosenttia. Eli käy niin, että tulee maksuja lisää,
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut esimerkiksi hallitus
esittää nostettavaksi, mutta nämä eläkeläiset, jotka
ovat väliinputoajia, eivät saa muuta kuin nämä korotetut
maksut ja mahdollisesti kunnallisveron korotuksen sitten vielä päälle,
eli todella heikko tilanne. Eli nämä nyt pitäisi
täältä ottaa ensimmäiseksi pöydälle
ja tehdä näille työeläkeläisille
myös jonkunnäköinen joko kunnallisveron
eläketulovähennyksen korotuksen kautta annettava
tuki tai joku muu vastaava.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä varsinaisessa puheenvuorossa
olen toki täysin ed. Soinin kannalla siinä, kuinka
tämä asia on ilmaistava ja vietävä eteenpäin.
Tämä toki muistuttaa sen kaltaista byrokraattista
kapulakieltä, tämä ed. Paasion juttu,
että tähän voisi joku huomaamatta langetakin,
tarkoitan, että toimii hyvällä tavalla
tämän asian suhteen.
Nimittäin heräsin lauantaina oikein kunnolla, kun
luin Aamulehden. Kannessa luki oikein isolla, että verotuksen — justiin
tässä tulo-, varallisuus- ja omaisuusverotuksessa — kiertäminen Suomessa
on yllättävän helppoa, pienemmillekin
yrittäjille. Tarvitaan vaan semmoinen lobbarifirma, se
maksaa vähän yli 1 000 euroa, kun siirtää ulkomaille
kaikki nämä hommat. Ja siinä kerrottiin,
kuinka Finnairit ja kaikki muut ovat hoitaneet näitä kysymyksiä.
Sitten siinä neuvottiin vielä justiin — nyt
käytän sanaa "neuvottiin", koska vaikka Aamulehti
on sitoutumaton lehti, niin se on aina ollut vähän
semmoinen yhtä sinivalkoinen kuin sen kansikin periaatteessa,
on siinä vähän mustaakin, mutta kuitenkin — ikään kuin
kaikille vähänkin fiksummille yrittäjille
ja muille, kuinka pystytään tämä loppukin
verotus hoitamaan niin, ettei tarvitse edes maksaa lobbareille tai
niille, jotka osaavat paremmin tämän paperisodan.
Eli vielä kerran: kannatan kyllä tätä ed.
Paasion ehdotusta, mutta olen täysin puheenjohtaja Soinin
linjoilla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Se parannus, joka tähän
liittyy, on kaikkien puolueitten ennen eduskuntavaaleja lupaama parannus
nimenomaan 13 000—31 000 euron eläkkeisiin
eli se, että se verotus on sama kuin palkan ansaitsijallakin.
Mutta ongelmana on se, mikä täällä on
todettu jo aikaisemmin useampaankin kertaan, että yksin
elävien kohdalla ja sitten taas puolisoiden välillä tätä ongelmaa
ei poisteta. Meillä on suuri määrä eläkeläispuolisoita,
jotka jäävät kokonaan tämän
korjauksen ulkopuolelle. Hämmästelen vaan sitä,
minkä takia hallituspuolueet eivät halua kiinnittää tällaisiin seikkoihin
huomiota, että sitä parannusta vietäisiin
sillä tavoin eteenpäin, että se koskisi
kaikkia.
Ja eräs asia, arvoisa puhemies, jota minä kyllä hämmästelen
täällä, on se, että yksinasujien
keikkatöitä perusteltiin ensimmäisessä käsittelyssä hyvin
omalaatuisella tavalla. Me kaikki tiedämme, että usein
joutuu vaihtamaan paikkakuntaa lyhyenkin keikan jälkeen,
2—3 viikkoa yhdellä paikkakunnalla ja sen jälkeen
toisella paikkakunnalla. Eli eivät ne perusteet, joita
ed. Lintilä täällä ensimmäisessä käsittelyssä esitti,
kun hän sanoi, minkä takia yksinasujat on jätetty
ulkopuolelle, minun mielestäni toimi. Minkä takia
yksineläjät joutuvat aina toisenlaiseen käsittelyyn,
kuten nyt tällaisenkin keikkatyön osalta tämän
lain eräässä pykälässä?
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Soinille: Meillä on kyllä lämmin
ja hehkuva sydän rinnassa, ja me myöskin välitämme
kansalaisista hyvinkin paljon. Otetaan esimerkkejä, keistä hallitus
on huolehtinut. Hallitus on huolehtinut eläkeläisistä ja
opiskelijoista, jotka ovat olleet väliinputoajia. Maailmaa
ei pelasteta yhden päivän aikana, vaan siihen
menee monia vuosia.
Ed. Soinille vielä toinen asia: Ed. Soini huolehti
kovasti siitä, että on tasavero tässä bensassa ja
muissa. Ed. Soini, kyllä se suurituloinen maksaa isomman
laskun juuri siitä kulutuksesta. Sillä isotuloisella
saattaa olla isommat autot, (Vasemmistosta: Nimenomaan!) sillä on
todennäköisesti kaksi autoa, (Välihuutoja)
eli silloin sitä veroa, kuulkaa, kertyy paljon enemmän
tänne meidän valtion kassaan, ja kun samaan aikaan myöskin
talot ovat isompia, niin se lasku on isompi ja veroja tulee enemmän.
Ed. Soinille: Ei ole yhtään huono juttu, että tulee
isompi tulos, ja he maksavat meidän progressiivisen verotuksemme
vuoksi hyvin paljon rahaa valtion kassaan, jolla me tämän
hyvinvointivaltion ylläpidämme.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Erittäin hieno asia, että ed.
Lauslahti tuli kertomaan, että edellisen asiakohdan kohdalla
me olimme puhuneet ihan oikeasta asiasta. Mitään väärää ei
kukaan ollut esittänyt, ja sillä tavalla hyvällä mielellä illalla
menen nukkumaan.
Mutta syy, minkä takia pyysin tämän
puheenvuoron, oli ed. Kuopan puheenvuoro, jossa hän kaipasi,
aivan oikein, valtiolle lisää tuloja ja nyt myöskin
kunnille lisää tuloja. Se tapahtuu vaan vähän
erilaisen progression kautta. Harmaa talous on se syöveri,
mihinkä ne rahat nyt menevät, ne rahat, jotka
juuri sen aukon paikkaamiseen tarvittaisiin, 2 miljardia euroa ainakin
vuodessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minä tykkään siitä,
jotta pitää olla aika täsmäisku
kaikissa paikoissa, nimittäin jos heitetään
rypälepommeja jonnekin, niin ne voivat sattua vääriinkin
kohteisiin. Sen takia minusta tämä vasemmistoliiton
esittämä, ed. Kuopan esittämä,
ponsi on täsmäisku, tämä ei
ole rypälepommi. Tämä sattuu just oikeaan
kohteeseen, ja silloin tiedetään, että yksi
ainakin saataisiin korjattua. Tiedän, jotta tämä hallitus
tulee pitämään kynsin hampain kiinni
siitä, jotta varallisuusveron poisto pysyy voimassa, mutta
ainakin näytetään nyt kertaheitolla,
että se täsmäiskuna yritetään
nyt poistaa. Toivon mukaan sieltä löytyy sitten
tahtoa vihreistä, niin kuin äsken totesin, koska
heidän puheenjohtajansa on sitä mieltä,
että se on ollut väärä signaali
aikanaan ja väärä päätös.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Paasion kommentit ja esitykset ovat ihan
hyviä. Tähän keskusteluun voisi sanoa
ed. Lauslahdelle, että jos nämä tosirikkaat
maksaisivatkin sitä progressiivista veroa kaikista tuloista
niin kuin ansiotulojen mukaan eikä otettaisi näitä pääomatuloina,
niin tästä voisikin olla hyötyä.
Mutta nyt kun ne menevät pienemmällä veroprosentilla
lähestulkoon kaikki kuin mitä esimerkiksi meillä täällä menee,
huomattavasti, jopa 10 prosenttia pienemmällä,
niin sehän on kyllä minun mielestäni
täysin väärin.
Se, mitä täytyy sanoa tuloerojen kasvattamisesta,
on se, että kyllähän tässä niin
kuin selkeästi on nähtävissä,
kun näitä kateuslistoja esitetään tuolla
pitkin lehdissä oikein isolla, että kyllä osan tulot
ovat niin suuria, että tämä varmasti
tulevaisuudessa tulee herättämään
erittäin paljon kaikennäköisiä levottomuuksia.
Vielä on saatu pysymään kansa rauhallisena,
mutta se aika vaan on tulossa, että tässä varmaan
tulee käymään kuten muutamissa muissakin
maissa niin, että siinä tulee tämmöisiä ääriliikkeitä liikkeelle
ja sitten eivät ole enää kaukana väkivallanteot.
Nyt voisi myöskin sanoa sen, kun ed. Tiusanen tuossa
istuu vieressä, että kyllähän
myöskin tässä Tehy-kuviossa on tämmöinen
tuloerojen kasvattamista vastustava liike ja kateuden liike ollut
mukana, kun otetaan huomioon, että lääkärit
ovat viime vuosien aikana 30—40 prosenttia nostattaneet
palkkojaan ihan tuosta noin vaan ja vieressä lähestulkoon
samaa työtä tekevät ovat jääneet
siihen muutaman prosentin osuudelle. Ei tarvitse yhtään
ihmetellä, etteivätkö siinä myöskin
hoitajat osaltaan koe vääryyttä, kun
toiset rahastavat ja samalla siirtävät osan töistään
myöskin heidän hoidettavakseen ja he saavat niin
kuin murto-osan palkkaa siitä, mitä toiset saavat.
Kyllä tässä niin kuin semmoinen epäjohdonmukaisuus
on selkeästi, etten nyt yhtään ihmettele,
jos siellä vähän isoja vaatimuksia esitetään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tulen tänne puhujakorokkeelle, että voin
vastata myös ed. Rönnin puheeseen.
Mutta, ed. Lauslahti, te sanoitte, että teillä on lämmin
sydän. Uskon sen, ja sen lisäksi se varmasti sykkii
myös hyvin avoimena, kun te nimenomaan vetositte niihin,
jotka ovat huolissaan köyhimmistä ihmisistä,
tai yleensä köyhiin ja sanoitte, että rikkailla
on isommat autot, menee enemmän bensiiniä, tulee
isompaa bensiinilaskua, on isommat talot jne. Kyllä varmasti
alv yleensäkin on tasavero. Näin ollen kyllä minkkiturkit
ja timantitkin ovat kalliita. Jos ne ostetaan sitten varsinaisesta
kaupasta ja etenkin jos on hankittu muualta se raha ja varallisuus
kuin harmaan talouden piiristä, niin kyllähän
se toki ihan sääliksi käy, niin kalliita
minkkiturkit ovat ja timantit. Tällä tavalla tietysti
omaisuus on raskas kantaa. Sen takia olisi tietysti ollut hyvä,
että varallisuusvero olisi ollut hiukan helpottamassa omaisuuden
kantamisen taakkaa, mutta edellinen hallitus sen kyllä tyhmyydessään
poisti. Mutta toisen tyhmyys, toisen viisaus. Tässä tapauksessa
ehkä oli juuri oikeiston viisautta.
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni, ajattelin itsekin puhua
hiukan Tehystä ja siitä, miten hallitus on nyt
tällä hetkellä köyhä,
kun kysytään, mikä on valtion vastuu
tästä saavutetusta terveydenhoitoalan sopimuksesta.
Jälleen tänä aamuna olemme voineet kuulla,
että valtio ei suoranaisesti tue sopimusta, mutta jollakin
kummalla tehokkuusohjelmalla kyllä tukee eli juuri niin,
että jos tulevaisuudessa on vähemmän
hoitohenkilökuntaa hoitopaikoissa eli hoitotaakka per hoitaja
kasvaa, potilasturvallisuus ehkä heikkenee, hoidon laatukin
mahdollisesti laskee tämän vuoksi, niin siitä sitten
ikään kuin palkitaan Tehyn jäseniä. Tämä on
kyllä varsin kummallista, ja se palkitseminen kohdistuu
myöskin kuntasektoriin. Eli kunnilta, joissa tämä niin
sanottu tehokkuus kasvaa eli hoitohenkilökunnan määrä vähenee
tai pysyy samana, ei leikata samalla tavalla valtionosuuksia, vaan
ne saavat käyttöönsä tämän
miinustetun valtionosuuden jonkinlaisena porkkanana. Tämä on
kummallista ajattelua aikana, jolloin tiedämme, että tarvitsemme
enemmän hoitohenkilökuntaa hoivakoteihin, vanhainkoteihin,
hoitolaitoksiin, sairaaloihin, terveyskeskuksiin, etenkin erikoissairaanhoitoon.
(Ed. Lahtela: Mites jaksaminen?) — Jaksamiskysymys hoitohenkilökunnan
kohdallahan on aivan selvä. Jaksaminen voi entistä huonommin.
Tähän saakka me olemme puhuneet tästä jaksamisesta
ja pyytäneet siihen henkilökuntaa.
Viimeksi tänä aamuna aamutelevisiossa oli asiantuntija
paikalla, joka sanoi, että tällä tavalla pitää myöskin
varmistaa, että yksityinen sektori saa kylliksi työvoimaa.
Eli onko näin, että julkiselta vähennetään,
jotta yksityisellä olisi kohtuuhintaista työvoimaa?
Samalla lähtökohta joillakin näyttää vahvasti
olevan se, että yksityinen sektori ottaa yhä enemmän
vastuuta. Arkkiatri Pelkonen totesi jotakin aivan muuta, hän
oli toista mieltä yksityissektorin hyvyydestä.
Lääkärien puolelta, arvoisa puhemies,
vastaan tähän, mitä ed. Rönni
kysyi, vaikkei se kuulu juuri tähän asiaan, mitä käsittelemme.
Todella lääkärit tekevät sillä palkalla
työtä, mitä työn laatu ja vastuu
edellyttävät. He eivät ole julkisessa terveydenhoidossa
rahastamassa ketään. Päinvastoin he ovat
siellä tekemässä, etenkin vähänkin
vanhempi lääkärikunta, (Ed. Pulliainen:
Laupeuden työtä!) sillä vanhalla palkkaussysteemillä aivan,
jos katsotaan näin maksajan näkökulmasta,
kohtuuhinnalla työtään. Vasta valmistuneella
lääkärillä saattaa olla parempi
työehtosopimus. Lopuksi totean sen, että aikoinaan,
kun leikkasin yöllä kello yhden aikaan umpisuolen, se
oli 30 markkaa 90-luvun alussa, mikä tuli puhtaana käteen,
niin ettei kannata olla varmasti lääkäreille
sinänsä kateellinen. Mutta siinä olen
teidän kanssanne, ed. Rönni, samaa mieltä,
että tämä ylimääräinen
korotus, joka nyt tuli lääkäreille pyytämättä,
niin kuin entinen faksi, on sillä lailla aivan turha. Ei
olisi tarvinnut antaa lääkärikunnalle
näitä ylimääräisiä korotuksia.
Mutta itse tähän asiaan. Jos me muutamme tosiaan
palkkaverotusta, ansiotuloverotusta, yhä enemmän
suuria tuloja suosivaksi, niin kuin täällä ed.
Kuoppa kuvasi hallituksen esitystä, niin se ei voi olla
oikea linja. Harmaan talouden jättäminen aktiivitoimien
ulkopuolelle on myös valtion tulojen kannalta kohtalokasta.
Tässä pitää entisestään
lisätä toimenpiteitä, ja aivan oikein — kuka
täällä sen totesi, oliko se ed. Rönni? — nimenomaan
pääomatulojen alhainen verotus on epäkohta
tässä asiassa. Kaksi eri verotuskäytäntöä,
perusteet ovat hakusessa. Mistä tämä johtuu?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin puheenvuoron, kun ed. Lauslahti kertoi
siitä, että varakkaat pystyvät hankkimaan suurempia
asuntoja ja suurempia autoja. Juurihan me edellisessä kohdassa
puhuimme vähän näistä ilmastonmuutoksista
ja muista vastaavista. Hämmästelen kyllä hänen
puheenvuoroaan siltä osin.
Mutta kun on seurannut hieman näitä verotietoja,
koska lehdissä niitä nyt joku aika sitten julkaistiin,
niin hämmästystä kyllä herättää se,
millä tavoin osataan tehdä verosuunnittelua. Eli
kun pääomatulojen verotus on alempi, niin määrätyt henkilöt,
joilla siihen on mahdollisuutta, tekevät sen verosuunnittelun
sillä tavoin, että tuloveroja ei ole juuri lainkaan
taikka progressiivisuus ei siellä pure. Tämän
johdosta perussuomalaiset ovat jo tässä vuosien
ajan esittäneet, että ainakin jollakin tavoin
myös pääomatulojen osalta tulisi siirtyä jonkin
asteiseen progressiiviseen verotukseen, silloin sillä olisi
jotakin vaikutusta myöskin valtion kassaan.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä tuloerojen kasvusta
kun puhutaan, niin kun huoneessani kuuntelin tätä keskustelua,
pohdiskelin, että tämä ed. Paasion esittelemä ponsi
on mielestäni varsin hyvä. Siitä voi
tietysti kysyä, mitä se pitää sisällään,
mutta mielestäni se pitää sisällään
myös parannuksen juuri tähän ed. Vistbackan
esiin nostamaan ongelmaan, joka tuossa vähän aikaa
sitten nähtiin lehdissä: kaikki, jotka kykenevät,
ottavat pääomatuloverotuksen kautta tulonsa ja
maksavat siten varsin alhaista veroa erittäin, erittäin
suurista tuloista. Jopa pienet tuet verotetaan kovempaa kuin nämä jättimäiset
tulot. Siinä on kyllä selkeä ongelma,
ja siinä moni haukottelee, ei niinkään
niitä suuria tuloja, vaan niitä todella alhaisia
veroja, mitä niistä suurista tuloista osataan
keinotella ihan tämän vallitsevan järjestelmän
puitteissa.
Mutta sitten tässä täytyy sanoa lisäksi,
että kun hallitus ei nyt sitten osallistu, ainakaan tällä tietämällä,
tähän kuntien köyhyyden ja kurjuuden
torjumiseen, vaan kaikkien käytäntöjen
ja jopa oman hallitusohjelman vastaisesti lypsää peräti nämä sosiaali-
ja terveydenhuollon maksukorotusrahatkin kunnista pois ja kun monet
kunnat ovat ilmoittaneet, että kuntavero nousee, niin se jos
mikä osuu pienituloisiin kovaa. Siinä kyllä sitten
nämä paljon puhutut opiskelijat ja eläkeläisetkin
maksavat pois sen, mitä pieniä tulonsiirtoja kenties
saavat, ja erityisen huono tilanne on niillä, jotka eivät
mitään uusia tuloja tässä kohtaa
saa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhulle: Taisivat ne tulonsiirto-operaatiot unohtua
hallitukselta, kun tuli tämä Tehy-ratkaisu. Semmoisen
käsityksen minä olen saanut.
Mutta, ed. Tiusanen, ihan tieteellinen havainto vaan historiasta,
nimittäin se, että siitä ei ole kovin
kauan aikaa, kun oli lääkärilakko viisi viikkoa.
(Välihuuto) — Viisi viikkoa kesti se lakko. — Ja
se lakko tuotti sen tuloksen työmarkkinadynamiikassa, että sairaanhoitajat
eräällä tavalla jäivät
palkkakuoppaan, ja nyt sitä palkkakuoppaa hoidetaan ja
sen hoitamiseen tarvitaan varallisuutta, ja sitä me olemme
nyt juuri keräämässä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tuosta lääkäri—hoitaja-suhteesta — uskon,
että on paljon hyviä suhteita heidän
välillään — ja hiukan tähän
koko tematiikkaan liittyen toteaisin ed. Rönnille vielä sen,
että kyllä se tietysti niin on, että kun
leikkaussalissa on maha auki ja siellä on neljät
kädet sisällä — toiset kyllä pitävät
nimenomaan enemmänkin levittäjiä ja toiset
sitten saksia ja pinsettejä — niin yhdessähän
se homma tehdään ja siinä mielessä esimerkiksi
leikkaussalihoitajan kohdalla tämä palkkaero jotenkin
kärjistyy, äärimmäisen paljon.
Siinä monta kertaa yön tunteina on tuntunut kyllä ihan — jo
silloin, kun palkkamme oli pienempi — siltä, että kyllä tässä suuri
epäoikeudenmukaisuus on, koska hoitajienkin palkat silloin
olivat vielä paljon pienemmät, sanotaan, 80-luvun
aikana. Eli kyllä tämä on ihan oikea
näkökulma, että tehdään
aika tavalla samaa työtä. Mutta se ei ole oikea
linjaus, että lääkäreiden töitä siirretään
hoitajille.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Käytän tässä vielä tilaisuutta
hyväkseni todetakseni, että toivon todella hallituksen
suunnasta sitä, että se eläkeläisten
joukko, joka ei ole tässä muutoksessa saamassa
yhtään mitään muuta kuin pienet indeksit,
huomioitaisiin jollain tavalla, sillä tosiasia on, että kaikki
maksut nousevat ja nyt sitten ihan välillisestikin tulee
erilaisia verojen nostoja, jotka siirtyvät hintoihin, ja
nämä eläkeläiset ovat maksamassa
näitä hintoja, he ovat maksamassa korkeampia energialaskuja,
mutta he ovat saamassa erittäin pienen indeksikorotuksen.
Siinä mielessä todella toivon, että tässä tapahtuisi jotain
myös heidän osaltaan.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus sanoo edistävänsä työvoiman
liikkuvuutta veropolitiikan avulla, ja tässä on
nyt sitten käsittelyssä myös tämä työasuntovähennys, kakkosasunnon
verovähennys. Sehän on peräisin viime
vuoden lopulla istuneen komennusmiestyöryhmän
esityksistä. Tosin tuosta laajasta esityskokonaisuudesta
poimittiin vain tämä ainoa kohta. Hallitus ei
tuo eikä ole tuomassa nyt eduskuntaan varsinaisesti niitä esityksiä,
joita tuo työryhmä teki komennusmiesten matkakorvausten
verokohtelussa esiintyvien epäoikeudenmukaisuuksien korjaamiseksi.
Tämä on todella vakava asia, ja minä haluan
välittää telakoilta hallitukselle terveiset,
että komennusmiehet odottavat, että esitykset
annetaan, koska nämä esitykset luvattiin nimenomaan
vuosi sitten joulukuussa, silloin kun tämä työryhmä työnsä päätti
ja esitti omat esityksensä valtiovarainministeri Heinäluomalle.
Silloinhan sekä ministeri Heinäluoma että pääministeri
Vanhanen lupasivat tämän vuoden aikana
tuoda nämä korjausesitykset tuloverolakiin, mutta
niitä lupauksia ei ole pidetty.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallituksen
esittämällä tavalla tämä eläkeläisten
verokorjaus, joka nyt esityksessä on, toteutuu. Se on aivan
totta, kuten täällä on sanottu, että ne
eläkeläiset, jotka ovat kaikkein pienituloisimpia,
joilta ei mene veroa, eivät tästä hyödy,
mutta onhan nyt todettava se kansaneläkkeitten korotus,
tosin 20 euroa, mikä tapahtuu, ja sitten monilla paikkakunnilla
kuntakalleusluokituksen poistuminen vihdoinkin. Kun tämä tuo
toiset 20 euroa ja tulee tämä mainittu pieni indeksikorotus,
niin nämä nyt jollakin tavalla korjaavat tilannetta.
Mutta aivan totta, niin kuin täällä tuotiin
esille, on myöskin menolisäyksiä, jotka
eri muodoissaan hyvinkin vievät nämä hyödyt.
Tämä on epäkohta, ja työtä asiassa
tulee riittämään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Yrttiaholle: en ole mikään
lupaamaan mitään hallituksen puolesta, mutta minulla
on semmoinen kutina nyt tässä tilanteessa, että kun
Taivalkosken tapauksen kaltaisesti nyt metallialan yrityksiä on
elpymässä huikeaa vauhtia ihan toisella puolella
Suomea ja kun ei ole niitä metallimiehiä ja kun
tarvitaan niitä komennusmiehiä, niin minä uskon,
että tämän hallituksen erityisessä intressissä on
nyt hoitaa komennusmiesten asia kerrankin kuntoon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ed. Yrttiaho totesi tästä komennusmiesten
verotuskohtelusta. Se on ihan totta. Muistan, kun ministerit Vanhanen
ja Heinäluoma lupasivat, että tämä hoidetaan.
Harmi vaan, kun tämä hallitus tässä vaihtui.
Toivon mukaan nyt ei tässä käy sillä tavalla,
että tämä lenkki, joka nyt vielä on
siitä parivaljakosta hallituksessa, ei petä tässä hommassa,
vaan tapahtuisi tämä oikaisu. Nimittäin
tilanne on jollakin tavalla epäoikeudenmukainen pahasti,
ja niiden ihmisten, jotka ovat joutuneet sen uhriksi, on kohtuutonta
lähteä maksamaan jälkikäteen,
kun rahat on menetetty — puhuvat jopa 20 000:sta
tai semmoisista summista.
Toinen juttu, kun tässä on eläkeläisten
asioista puhuttu: Tuossa äsken tuolta eduskunnan pöntöstä piti
puhua, jotta nyt kun näitä joulurahoja ollaan
jakamassa tuolla kaikille ammattijärjestöille,
niin olen sitä mieltä, että hallitus
ja tämä eduskunta voisivat tehdä hyvän
teon, jotta tämmöinen joulukinkkuraha nyt näille
eläkeläisille annettaisiin. Se on semmoinen hyvä ele
lähestyä tätä hyvän
tahdon juhlaa. Toivon, että kaikki tulisivat siihen mukaan.
Se olisi tämmöinen vähän niin
kuin joululahja.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Oinoselle ja ehkä ed.
Pulliaisellekin, kun edustavat hallituspuolueita: Tässä tosiaan
on se tilanne, että raja niiden työeläkeläisten
kohdalla, jotka eivät saa verotusoikaisua tai eivät
hyödy kansaneläkkeen tasokorotuksesta, tulee aina
tuonne 13 000 euroon. Muistaakseni kunnallisveron eläketulovähennyksen
raja on 7 000 euron paikkeilla. Eli pelkän kansaneläkkeen
saajat eivät maksa lainkaan kunnallisveroa eivätkä valtionveroa
tietenkään, mutta sitten raja näillä ryhmillä,
jotka ovat työeläkeläisiä, menee siinä 7 000—13 000
euroon perhesuhteista riippuen. On niitä, jotka eivät
myöskään kansaneläkkeen lisäosan
kautta hyödy mitään valtion toimenpiteistä.
Toivoisin, että hallituspuolueiden edustajat pyytävät
selvitettäväksi tämän eläkeläisväliinputoajien
ryhmän. Eli semmoinen selvästi nyt on olemassa.
Kannatan myös tätä ed. Yrttiahon
esille tuomaa komennusmiesten verotusoikaisuasiaa. Valtiovarainministeri
Heinäluoma sitä yritti ratkoa silloin ollessaan
ministerinä, mutta nyt se on taas, ikävä kyllä,
jäänyt. Eli se on kanssa suuren luokan kysymys,
joka nyt näihin verotusasioihin liittyy.
Mutta tämä eläkeläisverotus
on suuren luokan kysymys, ja sitä täältä oppositiosta
kyllä tullaan pitämään esillä,
ellei hallitus siihen mitenkään reagoi.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esityksessä ja valtiovarainvaliokunnan mietinnössä todetaan,
että eläkeläisten kireämpi verotus
verrattuna palkansaajiin poistuu. Tämä ei pidä paikkaansa.
Valtiovarainministeriön vero-osaston mukaan 246 000
eläkeläispuolisolle jää kireämpi
verotus edelleenkin tämän lain hyväksymisen
jälkeen. Tämä johtuu tästä pienemmästä eläketulovähennyksestä,
joka on eläkeläispuolisolla. Tämä tuloraja
on Eläketurvakeskuksen mukaan 1 000—1 500
euroa, sillä välillä, millä nämä eläkeläispuolisoitten
eläkkeet ovat. Tämä todellakin jättää näin
suuren joukon eläkeläisiä sellaiseen
asemaan, että heidän verotuksensa on kireämpi
kuin vastaavaa palkkatuloa saavan palkansaajan verotus. Tämä hallituksen esitys,
vaikka puhutaan, että ei jää tällaista
tilannetta, ei pidä paikkaansa. Näin joka tapauksessa tulee
käymään.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän eläkeläispuolisoiden
verotukseen: Tämä juontaa juurensa sieltä kansaneläkejärjestelmästä.
Vaikka tämä puolisovähennys poistettaisiin, meidän
tulisi puuttua myös siihen kansaneläkejärjestelmään
itsessään. Jos meillä on tänä päivänä palkansaajat,
joita verotetaan itsenäisinä henkilöinä,
vaikka olisivat aviopuolisoita, asuisivat yhdessä, niin
kun näin samalla lailla ei tapahdukaan enää eläkeläisten
kohdalla, niin kyllä meidän täytyy lähteä rakentamaan
näitä järjestelmiä niin, että kuitenkin
ihmiset ovat itsenäisiä yksikköjä ja
heitä tullaan verottamaan siltä pohjalta. Heillä on
täysi oikeus nimenomaan itselliseen verotukseen riippumatta
siitä, missä elämäntilanteessa
he ovat taikka missä asemassa suhteessa johonkin toiseen
ihmiseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tavoitteen tulee olla, että eläkeläiset
maksavat samasta tulosta saman veron kuin muutkin tulonsaajat. Toivon,
että tähän esitettyyn epäkohtaan, joka
täällä on muutamassa puheenvuorossa tuotu
esille — kiitos, että on paneuduttu näin
hyvin asiaan — saadaan vielä tällä vaalikaudella
asianmukainen korjaus, koska tavoite on se, että eläkeläisten
verotus tulee saman suuruiseksi, että se ei ole yhtään
raskaampi kuin muillakaan vastaavan tulon saaneilla verovelvollisilla.
Aikoinaan se, että se tuli raskaammaksi, oli laman seurausta,
mutta nyt on lama-aika ohitse tältä osin, ja minä toivon,
että verokorjaukset saadaan vielä tällä vaalikaudella.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän täytyy heti
välittömästi ed. Oinoselle korjata, että missään
nimessä, toivottavasti, emme vaadi sitä, että eläkeverotus
tulee täsmälleen samalle tasolle palkansaajaverotuksen
kanssa. Se tarkoittaisi niille henkilöille, jotka saavat
alle sen noin 7 000 euroa vuosituloja, huomattavaa veronkiristystä, koska
tällä hetkellä pienet eläkkeet
ovat kevyemmin verotettuja kuin vastaava palkkatulo.
Ongelma tulee sitten siellä korkeammassa eläketulokastissa,
johon nyt ollaan sitten puuttumassa. Mutta sielläkin on
todella se ongelma, että siellä on iso joukko
ihmisiä, jotka eivät hyödy sen kummemmin
tästä kansaneläkkeen tasokorotuksesta
kuin tästä veronalennuksesta, joka tulee sitten
sinne pikkuisen parempiin eläkkeisiin. Jos nyt jätetään
tämä kansaneläkkeen tasokorotuksen pieni
vaikutus pois ja puhutaan pelkästään
veroratkaisusta, niin ihan nyt muistitietoni mukaan 60—70
prosenttia edelleenkin Suomen eläkkeistä, siitäkin
huolimatta että keskieläke nousee, on sellaisia
alle 1 000 euron eläkkeitä. Ja se joukko,
joka jää sitten siihen väliinputoajajoukoksi,
on totta kai pienempi kuin tämä 60—70
prosenttia. Mutta siellä on valtava joukko juuri semmoisia
ikääntyneitä naishenkilöitä, jotka
ovat tehneet pitkän työuran, saaneet pientä palkkaa,
ovat pienillä työeläkkeillä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Muistan, kun aikoinaan oli vielä semmoista
keskustelua — ennen kuin nämä työeläke-
tai siis mitkä hemputin maksut, nämä kaikki
verot pirstottiin tässä joskus 10—12
vuotta sitten näyttämään siltä,
ettei olekaan niin kauhea verotus — välillä siitä,
että on periaatteessa moraalitonta pitää tämmöistä saman
kaltaista veroa tai yhtä suuria veroja. Siis totta kai,
kun niitä pieneläkeläisiä on,
niitä, jotka 1 000 euroakin saavat kuukaudessa,
järki sanoo, että heitä pitäisi
verottaa paljon vähemmän, koska ennen tätä kikkailua
kaikki tajusivat, että ikään kuin verot
on jo maksettu.
Sittenhän tämä lama pahensi tämän
tilanteen niin, että aivot menivät kaikilla lukkoon
ja keskustelu koko asiasta ja sen moraalisuudesta ja eettisyydestä tavallaan
lakkasi niin, että kaikille on jotenkin luonnollista, että asioista,
joista jo verot ajat sitten on maksettu ja vielä valtion
sijoittajat ovat huonosti pistäneet pääoman
tuottamaan, maksetaan uudestaan veroa, minkä moraalisesti
pitäisi olla muka saman kaltaista ilman kaikkia vähennyksiä kuin
se, mitä työstä maksetaan. Tämä tuntuu
näin äkkiseltään taas, kun palasin
tässä, heräsin, siltä, että tämä on
tavallaan aika järjetön juttu kokonaisuudessaan.
Mieluummin vaikka vetäisi jonkun rajan jonnekin 1 500 euroon
kuussa ja ottaisi siitä jonkun 10 prosenttia eläkeläisiltä veroa
ja sitten pistäisi progression päälle,
kun mennään isompiin veroihin. Mutta muuten tämä on
jotenkin kokonaan tavallaan moraalitonta ottaa mitään
näistä ...
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pienillä tuloilla elävien
ihmisten kohdalla on tietysti se tosiasia, että heitä verotetaan
kuitenkin voimakkaasti, jos on eläketuloa taikka nimenomaan
palkkatuloa, koska he maksavat tässä tapauksessa
myöskin täysimääräisesti
kunnallisveron. Tämä kunnallisveron osuvuus on
niin voimakas nimenomaan eläkeläisillä ollut,
että on jouduttu tähän muutokseen, mutta
pienet tulot edelleenkin jäävät nyt sinne
kunnallisveron kohteeksi. Kunnallisverot ovat nousemassa, lähes kaikkialla
maassa harkitaan kunnallisveron nostamista.
Mutta eräs asia, joka liittyy tähän
eläkeläisten tulotasoon, on se, että palvelu-
ja potilasmaksut tulevat nousemaan, ja niiden nousun määrä on vielä avoin.
On puhuttu siitä ja vaadittu niiden nostamista aikaisempia
suunnitelmia enemmän. Ehkä ensi keväänä asia
akutisoituu. Silloin tietysti on kysymys tavallisen ihmisen toimeentulosta
ja pienituloisten mahdollisuudet saada hoitoja muuttuvat jälleen
huonommaksi. Ikään kuin tämä Tehyn
sopimuslaskukin siirretään nyt sairaiden maksettavaksi.
Toinen on lääkekulujärjestelmän
uusiminen. On tulossa viitehintajärjestelmä, ilmeisesti
helmikuussa 2008 tällainen esitys on tulossa. Tämä on
jälleen asia, joka vaatii sitten tarkkaa pohdiskelua, ettei
se lisää lääkkeiden hintaa niiden
kohdalla, jotka joutuvat paljon lääkkeitä käyttämään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla Keski-Suomen kansanedustajien vieraina
kävivät eri eläkeläisjärjestöjen
edustajat, ja he toivat ajankohtaisia kysymyksiä eläkeläisten
kannalta esille.
Eräs ajatus oli, että perustettaisiin maahan
eläkeläisten tutkimuslaitos, joka siis tuo esille,
niin kuin Palkansaajien tutkimuslaitos, näitä kysymyksiä ja
muita vastaavia. Kuten ed. Tiusanen ja arvoisat kollegat ovat tuoneet
esille, eläkeläisten verotukseen ja toimeentuloon
liittyy hyvin monia erikoiskysymyksiä, ja sen takia minä toivon, että tähän
maahan tulisi tuommoinen eläkeasioitten tutkimussäätiö tai
tutkimuslaitos, millä nimellä se tunnetaankaan,
koska on kysymys siitä kansanosasta, joka ei voi työtaistelutoimin
saada oikeutta. Silloin toivon, että valtiolliset päättäjät ja
ne instanssit, jotka voivat vaikuttaa, pitävät tästä ryhmästä erityistä huolta.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, eläkeläisillä ei
ole mitään muuta edunvalvontamahdollisuutta kuin
vaalit neljän vuoden välein, ja silloin vaalilupauksilla
on aivan valtava merkitys, kuka mitäkin vaaleissa esittää.
Oikeastaan liittyen nyt viime eduskuntavaaleihin olen jäänyt
kaipailemaan eläkeläisten indeksijärjestelmän
uudistusta. Meidän maakunnassamme yksi nykyisten hallituspuolueiden
naiskansanedustaja lupaili jopa eläkeläisten kovasti
toivomaan puoliväli-indeksiin paluuta, ja kyllä toivoisi,
että tämmöisistä vaalilupauksista
oltaisiin täällä salissa puhumassa ja
niitä puolustamassa, kun hyvä hallitus niistä ei
ole tuomassa esityksiä eduskunnalle. Siinä mielessä täytyy
sanoa, että eläkeläisilläkin
pitää olla tietynlainen kuluttajansuoja ja vaalilupauksia
pitäisi kyllä tiukemmin punnita aina jälkikäteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt minä ymmärrän,
mikä arvo on sillä, että ex-kansanedustajia
on erilaisissa arvokkaissa yhteiskunnallisissa tehtävissä,
kun tästä talosta on pois lähtenyt. Ed.
Tiusasen äskeinen puheenvuoro kertoi siitä, että ex-kansanedustaja
hänen omasta puolueestaan on siirtynyt loistavalle paikalle,
koska hän saattoi pitää noin ajantasaisen esitelmän
meille näistä lääkeasioista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen puhui, jotta pitäisi
tutkimuslaitos perustaa näissä eläkeläisten
asioissa. Minusta sillä puolen tietoa on paljon. Arvostan
tietysti eläkeläisten näkemystä siinä,
mutta minusta tuntuu tosi ihmeelliseltä, että meidän
pitää aina perustaa joku uusi putiikki tai laitos
tutkimaan semmoista asiaa, joka meillä pitäisi
olla jokaisella nupissa, ymmärtää se,
millä ihmiset tulevat toimeen, tai jos häviää se
taito, niin sitten tietysti pitää katsoa, onko
enää ehdokkaana vaaleissa, jos ei enää kansanedustaja
ymmärrä ihmisten puhetta tuolla. Kun siellä ollaan
nälkärajoilla ja kun tiedetään,
miten lääkkeiden hinnat ovat nousseet ja kaikki
elinkustannukset nousseet, niin se on vaikuttanut näiden
ihmisten elämisen tasoon. Siinä mielessä toivoisi,
että me osaisimme tehdä oikeat ratkaisut ja ne
verojutut, mitä tässä on puhuttu. Siellä nimittäin
yksi väliinputoajaryhmä vielä jää,
mutta sen lisäksi olen sitä mieltä, että pienempiä eläkkeitä pitää korottaa.
Ed. Karhu totesi taitetun indeksin kysymyksestä, ja
minä aina olen ollut sitä mieltä, että se
on virheratkaisu. On äänestetty tässä salissa
monta kertaa, ja olen sitä mieltä yhä edelleen,
että se pitäisi korjata, koska pitkässä pelissä — tämä vuosi
on poikkeus — nämä, jotka ovat pitkään
eläkkeellä, tulevat jäämään
kuitenkin jälkeen palkansaajien ansiokehityksestä.
Siinä mielessä toivoisi, että semmoista
ei sallittaisi, koska kuilu kasvaa siis ja me olemme niille ihmisille
velkaa, jotka ovat eläkkeellä, he ovat rakentaneet
tätä yhteiskuntaa, se on vähän
semmoinen kunniavelka, niin kuin veteraanien osalta on aina puhuttu.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kuluttajansuoja on kohdallansa. Maailmaa
ei rakenneta hetkessä eikä yhden vuoden aikana.
205 miljoonaa euroa ensi vuonna eläkeläisten verotuksen
keventämiseksi ei ole pikkuraha vaan erittäin
merkittävä kädenojennus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin, varmasti näin on, kuten ed.
Lauslahti sanoi. On vaan jäänyt vähän
kesken se kädenojennus, kun 264 000 eläkeläispuolisoa
ei ole sitä kättä tavoittanut tai käsi
ei ole heitä tavoittanut.
Mutta lääkkeiden viitehintajärjestelmään,
mihinkä ed. Pulliainen viittasi. Aivan oikein, ed. Pulliainen
yleensä osuu aika hyvin oikeaan. Tänään
todella tapasin lääketeollisuuden edustajan, se
on totta, vaikka hän ei ollutkaan toimitusjohtaja Siimes,
vaan eräs toinen sieltä. Mutta se tosiasia, että nyt
ollaan siirtymässä — ja hänen
tietojensa mukaan helmikuussa tulee tämä esitys
... (Ed. Rönni: Mitä oli lounaalla?) — Lounas
oli pyttipannua, jonka maksoin itse, ed. Rönni. Kun Visa-kortilla
maksoin vielä, niin sen voin vielä teille osoittaa.
Niin, pyttipannu on kyllä aika epäterveellistä. — Mutta
asiaan, arvoisa puhemies! Jos me joudumme käyttämään
lääkkeitä huolimatta siitä,
että emme syö pyttipannua, tai huolimatta siitä,
että meillä on aika hyvät geenit — siitä huolimatta
monet joutuvat käyttämään lääkkeitä — niin
tämä lääkekorvausjärjestelmä on akuutti
meille. Tämä viitehintajärjestelmä merkitsee
siis sitä, että otetaan sieltä yksi myytävä lääke,
preparaatti, niin kuin sitä kutsutaan, siis tuote, ja se
on se tuote, jonka mukaan määrätään korvaus.
Jos sitten hankimme kuitenkin kalliimman lääkkeen,
niin ei sitä erotusta kuitenkaan korvata ja silloin tulee
myös lääketieteellisiä ongelmia,
koska saattaa olla, että tämä kalliimpi lääke
on se sopiva ja se viitelääke ei ole niin sopiva
tälle asianomaiselle henkilölle.
Ensimmäinen varapuhemies:
Korostan, että me nyt keskustelemme joka tapauksessa
tuloveroasteikosta ensi vuonna.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin eläkeläisten
tuloverotus on hyvin monimutkainen kysymys, niin kuin täällä kävi
esille, jossa on yllättäviä asioita,
niin kuin täällä on keskusteltu.
Vielä palaan tuohon ajatukseen eläkeasioitten tutkimuslaitoksesta.
Se voisi olla eri eläkejärjestöjen yhdessä perustama,
joilla on omat poliittiset taustaviitetahonsa. Minä uskon,
että se ei kovin suuria kustannuksia välttämättä tekisi,
mutta se olisi semmoinen eläkeläisten edunvalvontataho
meihin päin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Eläkeläisillä toimii
yhteinen edunvalvontaelin. Se on Eetu, ja sillä on omat
eläkeläisten paikallisosastonsa, jotka sitten
sen yhteisen kattojärjestön alla harjoittavat
tätä edunvalvontaa.
Mutta hyvä asia oli, että ed. Lauslahti tuli
takaisin tänne saliin. Hän totesi hetki sitten,
että maailma ei valmistu päivässä,
ja kertoi tästä auliista kädenojennuksesta — hallituspuolueiden mielestä auliista
kädenojennuksesta. Täytyy sanoa, että päivässä ei
tarvitsekaan tulla valmista. Neljän vuoden ajan — ed.
Lauslahti ei tosin ollut täällä paikalla
sitä näkemässä — täällä esitettiin kaikenlaisia
esityksiä ja jopa lukuisia välikysymyksiä.
Välikysymyksiä tuli melkein viikoittain. Tuon
neljän vuoden aikana oli hyvä aika valmistautua
paitsi vaaleihin myös tähän hallituskauteen
ja tehdä ne pohjatyöt, mitä nyt tarvitaan,
ettei päivässä tarvitse valmista saada.
Siellä oli aika merkittäviä lupauksia,
ja juuri noita keskeisiä lupauksia näkisin nyt
vauhdilla sitten lunastettavan tässä kohtaa. Todellakin
neljä vuotta oli aikaa.
Keskustelu päättyi.