9) Hallituksen esitys laiksi Tieliikelaitoksen muuttamisesta
         osakeyhtiöksi
      
       
         					
      
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt se toteutuu, mitä me joukolla
            vastustimme.
         
         
         Ensinnäkin tästä asiallisesta puolesta
            muuan hyvin selvä näkökohta, asia, joka
            on äärimmäisen olennainen koko valtakunnan
            kannalta ja joka on merkittävä ero välillä Tieliikelaitos
            versus osakeyhtiö ja josta ei mainita täällä sanaakaan,
            ei sanaakaan. Niin vähän hallituspuolueen kansanedustajalla,
            joka on jollakin tavalla näistä asioista perillä,
            vaikutusvaltaa on, että ei ole edes mainintaa tästä asiasta,
            jonka nyt tuon julki.
         
         
         Arvoisa puhemies! Se merkittävä ero on siinä, että Tieliikelaitoksen
            on ollut lain mukaan pakko antaa tarjous joka ikiseen urakkakisaan,
            mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
            että kun on oltu jo pitkään tilaaja—tuottaja-mallissa,
            niin kaikissa tilanteissa on aina ollut ainakin yksi tarjoaja, jolla on
            kelpoisuus hoitaa ne urakat niin, että tiet tulevat kaikkialla
            Suomessa perustienpidossa hoidetuiksi, korjaukset tehdyiksi, kun
            niistä on kysymys, ja perusparannukset tehdyiksi, kun niistä on kysymys.
            Nyt tämä yksityistäminen on mennyt niin
            pitkälle, että tällä porvarihallituksella
            ei ole kanttia varmistaa tämmöistä asiaa,
            ja kuitenkin se haluaa pitää huolen siitä,
            että puutavarat tulevat metsistä teollisuuden
            käyttöön jnp. Siis ei sitä varmennusjärjestelmää ole
            tässä, sanoisinko, yksityistämiskiimassa,
            ole varaa taata sitä, että siihen on olemassa
            tosiasialliset edellytykset.
         
         
         Yritin ajaa edustajamme kautta tätä asiaa
            mietintöön. Ei millään onnistunut.
            Jännittävää on, että vasemmistopuolueetkaan
            eivät ole tällaisesta asiasta kiinnostuneita,
            siis ei kukaan, paitsi nyt minun persoonani ja agenttien välityksellä.
            Minusta pitäisi olla varaa ainakin sen verran älylliseen
            rehellisyyteen, että tämän laatuiset
            asiat tuodaan hallituksen esityksissä esille, mutta eipä vaan
            ole poliittisesti eikä henkisesti eikä asiallisesti
            sellaiseen varaa.
         
         
         No, yksi asia on opittu siitä edellisestä operaatiosta,
            jossa suoritettiin tämä Tiehallinnon kokonaisremontti,
            jako Tieliikelaitokseen ja Tiehallintoon, nimittäin se,
            millä tavalla henkilökunnasta ollaan huolestuneita,
            henkilökunnan asemasta. Nythän on sillä tavalla,
            että sen edellisen operaation viime näytelmät
            näyteltiin tämän vuoden alkupuolella,
            kun ei ollut mahdollisuutta enää edetä hovioikeudesta
            eteenpäin, kun henkilökuntaa erotettiin vastoin
            sitä, mitä oli valiokunnassa todettu ja eduskunnassa
            todettu. Mielenkiintoista siinä prosessissa oli se, että sellaiset
            liikennevaliokunnan jäsenet olivat asiantuntijoina oikeuskäsittelyssä,
            jotka eivät olleet olleet käsittelyssä mukana
            silloin, kun tämä hallintomuutos tehtiin. Elikkä mielenkiintoisia
            nämä liikenne- ja viestintäministeriön
            hallinnonalan asioitten hoidot ovat. Kaikki on persoonista kiinni:
            jos ei niitä ole, niin kaikki on mitenkä sattuu.
         
         
         Tässä tapauksessa nyt on kahdella ponnella
            oikein ponsitettu henkilökunnan asemaa. Toivottavasti ne
            ponnet ovat oikeanlaisia. Kun en ole ollut paikalla, niin en tiedä,
            mikä relevanttiusaste näillä on. Mutta
            joka tapauksessa tämä itse asia ujutettiin läpi
            hallitusneuvotteluissa niin, että meiltä olivat
            sellaiset edustajat paikalla, jotka eivät tienneet koko
            asiasta yhtään mitään.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Se, mitä ed. Pulliainen sanoi,
            pitää hyvin pitkälle paikkansa, koska
            itsekin olin aika pitkään liikenne- ja viestintävaliokunnassa
            silloin, kun näitä uudistuksia tehtiin.
         
         
         Koko prosessi hämmästyttää minua
            sen johdosta, että valiokunta ja eduskunta eivät
            ole saaneet tietää asiasta muuta kuin takakautta
            sen jälkeen, kun esimerkiksi nimimuutos tehtiin, aputoiminimeksi
            tuli Destia, samaten alkukesästä tehtiin ja vahvistettiin
            jo organisaatiomuutos, vaikka hallitus ei ollut vielä tehnyt
            minkäänlaista esitystä yhtiöittämisestä.
            Muutenkin minua vähän hämmästyttää koko
            prosessi, mietityttää, mitä henkilökunnalle
            on luvattu, koska he ovat näin yksimielisesti, henkilökuntajärjestötkin
            ilmeisesti, tämän takana, koska tässä mietinnössä ei
            ole edes opposition vastalausetta tämän hallituksen
            esityksen hylkäämiseksi. Toisaalta tulee ajatelleeksi
            vaan sitä, tuleeko tässä nyt uusia komennusmiehiä kuinka
            paljon, jos sattuu niin, että tämä uusi
            yhtiö voittaa sitten siellä tarjouskilpailussa,
            koska viime aikoina on näyttänyt siltä,
            että Tieliikelaitos on hävinnyt aika monta kilpailutusta
            virolaiselle yhtiölle ja muutamalle kotimaiselle yhtiölle.
         
         
         Itse olisin toivonut, että tätä yhtiöittämistä ei olisi
            toteutettu, koska minä en valitettavasti usko, että tästä on
            mitään hyötyä siinä,
            että se rahoitus riittäisi, joka tiestöön
            annetaan, että tämä pudottaisi niitä hintoja,
            koska tuntuu siltä, että jotkut muut kuin kotimainen
            yhtiö määräävät
            tällä hetkellä hintatason hyvin pitkälle.
            Toivon, että ne henkilöt, jotka vetävät
            Destiaa ja osallistuvat kilpailuun, pystyisivät nyt sitten
            tekemään sellaisia tarjouksia, että valtionyhtiö niissä pärjäisi,
            ja että henkilöstöllä olisi
            jotakin työtä sillä omalla paikkakunnallaan,
            ettei tarvitse lähteä muuttamaan niitten urakoitten
            perässä, joita mahdollisesti tullaan voittamaan
            taikka joissa pärjätään.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Olen ed. Pulliaisen ja ed. Vistbackan
            kanssa samaa mieltä siitä, että Tieliikelaitoksen
            yhtiöittäminen osakeyhtiöksi ei ole oikea
            toimenpide.
         
         
         Tuo kysymys, minkä ed. Pulliainen esitti, miksi eivät
            myöskään vasemmistoliitto, sosialidemokraatit,
            siis vasemmisto, ole puuttuneet tähän hänen
            esittämäänsä kysymykseen näistä tarjouskilpailuun
            osallistumisista: Se on tietysti puute. En osaa vastata, mistä tämä johtuu
            esimerkiksi vasemmistoliiton osalta. Mutta se on aivan selvää,
            että tässä varmasti se, onnistuuko tämä maan
            tiestön tarkastelu kokonaisuutena ja myöskin vaikeimpien,
            ehkei niin tuottavien, työtehtävien vastaanottaminen
            ja niille hoitajan löytäminen, tämäkin
            asia, saattaa tosiaan jatkossa olla kyseenalaista. Tässä mielessä olen
            vuosien aikana seurannut esimerkiksi ed. Pulliaisen ja ed. Vistbackan
            toimintaa liikenne- ja viestintävaliokunnassa ja myös
            sen puheenjohtajana ed. Pulliaisen toimintaa, ja se on ollut tahtopolitiikkaa. Toivon,
            että tahtoa siellä olisi vielä edelleen,
            liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aikanaan kun tätä Tieliikelaitosta
            perustettiin, silloin oli, niin kuin täällä on
            todettukin, se uhka olemassa, että tässä näin
            tulee tapahtumaan. Muistan hyvin ne keskustelut, mitä silloin
            käytiin siitä, mitä tämä jatkossa
            tulee maksamaankaan kokonaisuutena, koska lyhkäisellä aikaväillä kun katsotaan
            näitä asioita, voi näyttää siltä,
            että siinä on tehokkuus noussut ja säästöjä tullut,
            mutta kun mennään tässä nyt
            eteenpäin jokunen vuosi vielä, niin todennäköisesti
            tämä homma tulee yhä kalliimmaksi.
         
         
         Väitän sillä tavalla, jotta kyllä tämä tulee
            jakautumaan sillä tavalla, että kun meillä häviää kuitenkin
            se vanha osaaminen sieltä, niin siihen tulevat nämä suuret
            yhtiöt, ja kyllä siellä varmaan toteutuu
            se ajatus, mitä aikanaan puhuttiin, että monopoliasemaa
            hakevat muut kuin tämä nyt perustettava osakeyhtiö,
            koska siellä näköjään
            intressiä on olemassa sen tyyppisestäkin toiminnasta.
         
         
         Mistä se säästö on tullut?
            Se on näköjään tullut tiestön
            kunnon osalta, osa siitä. Nimittäin ihan hiljattain
            oli tapaus meilläkin pohjoisessa Karjalassa, jossa viime
            kesänä yksi tyttö oli kaatunut Tuupovaarassa
            siellä jossain Kinnasniementiellä, 12-vuotias
            tyttö, polkupyörällä, ja hän
            meni kysymään sitten vastuuta, kenen se on, kun
            vesi oli syönyt semmoisen ison uran sinne tiehen. Se kilpailun
            voittanut joku yksityinen firma mahtoi hoitaa sitä, se
            ei ollut tämä Destia, ja sieltä oli sanottu,
            että ei sitä olekaan tarkoitettu polkupyörällä ajettavaksi,
            sitä tietä. Elikkä tästä lähtien,
            jos tämä homma jatkuu, ilmeisesti sitten joudutaan
            laittamaan liikennemerkit kaikille näille alempiasteisille
            teille, että ne eivät ole polkupyörälläajokelpoisia.
            En tiedä, millä ne ihmiset siellä liikkuvat,
            kun odotetaan, että polkupyöräliikennettäkin
            harjoitettaisiin. Ilmeisesti pitää kävellä,
            ja sitten jos kaatuu, tipahtaa kuoppaan, niin tulee kielto, jotta
            ei saa kävelläkään siellä tiellä varmaan.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pidin viimeksi tätä käsiteltäessä pitkän
            epäilyksellisen puheen siitä, että kaikki
            kanavat ja väylät aina otetaan haltuun silloin,
            kun halutaan totaalisesti, kunnolla hallita sitä, mitä tahdotaan
            hallita, ja tämä tieverkosto, mikä Suomeen
            on rakennettu, on tavallaan vielä rautateiden jälkeen
            yksityistämättä. No, ei rautateitäkään
            ole vielä periaatteessa yksityistetty, vaan ainoastaan
            ne ... Tai, no niin.
         
         
         Mutta kuitenkin se idea on, että kun tätä viedään
            pitemmälle, niin esimerkiksi Tampereella, kun meillä on
            tilaaja—tuottaja-malli, pikkuhiljaa ihmiset ovat alkaneet
            siirtyä jo erilaisiin sen kaltaisiin kuvioihin, jotka ovat
            tavallaan kunnan ja valtion hommista pois. Eli kun tämä mitä ilmeisimmin
            menee läpi, niin voi sitten esittää vaan
            oppositiosta toivomusta, että tätä ei
            sitten vietäisi mitenkään kauhean pitkälle,
            tai toivoa, ettei tässä nyt olisi sitten montaa
            ketunhäntää, tai sudenhäntääkö siellä teillä juoksentelee,
            ja muuta vastaavaa, vaan että tosiaan olisi jonkunlainen eettisyys
            sitten, että jos tähän liittyy sitten
            tietullit ja kaikki muut, ne tulevat sitten vaan tänne Helsingin
            vihreitten mieliksi ja tämän hallituksen kunniaksi
            tähän Etelä-Suomeen, ettei enempää viedä pitemmälle
            tätä sitten, kun tämä etenee.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.