Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Tästä tärkeästä pankkiunionikeskustelusta
keskusta haluaisi siirtyä ihmisten arkeen ja sitä hyvin
konkreettisella tavalla koskettavaan kysymykseen. Nimittäin
tässä meidän hyvinvointiyhteiskunnassamme
on kahden kerroksen väkeä, ja tuon kehityksen
voimme pysäyttää koulutuksella ja sivistyksellä.
Näin siis teoriassa, mutta entäpä käytännössä?
Hallitus rakentaa yhteiskuntatakuuta oikealla kädellä,
mutta raapaisee samalla vasemmalla kädellä paikoin
jopa kaksinkertaisen summan pois. Leikkaatte ja keskitätte
aloituspaikkoja rajusti. Leikkaatte oppisopimuskoulutusta, siis
sitä koulutusmuotoa, jonka vaikutus on maakuntien Suomessa
kaikista keskeisin. Yli 20 miljoonaa euroa leikkauksia, kerrannaisvaikutukset
ovat moninkertaiset yrittäjyyteen ja toisaalta syrjäytymiseen,
josta kaikki kannamme huolta.
Me kuitenkin luotamme ministeri Gustafssoniin. Te annoitte eilen
toivoa täällä istuntosalissa, kiitos
siitä. Te sanoitte, että ainakaan nuorten oppisopimuspaikkoja
ei leikata. Voitteko vielä vahvistaa tälle salille
tämän: te aiotte perua leikkaukset?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! En minä ole luvannut perua niitä leikkauksia
ja säästöjä, joita hallitusohjelmaneuvotteluissa
on tehty. Mutta hallitusohjelmaneuvotteluissa sovittiin myöskin
kahdesta erittäin merkittävästä,
historiallisesta asiasta. Toinen on nuorten yhteiskuntatakuu ja
toinen nuorten aikuisten osaamisohjelma. Ensi vuoden budjetissa tähän
nuorten aikuisten osaamisohjelmaan on varattu 27 miljoonaa euroa
rahaa, josta nuorten aikuisten oppisopimuskoulutukseen tullaan käyttämään
nyt hallituskauden aikana rahaa noin 1 500:aan oppisopimuskoulutukseen.
Se on merkittävä panostus nuoriin, se on minusta
oikeaa politiikkaa. Näin tämä vastuullinen
hallitus toimii.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Tästä minä juuri
puhuin. Tämä vastaus on kuin saippuapala. Kyllä,
aivan oikein, te lisäätte 5 miljoonaa euroa rahaa,
mutta samaan aikaan te leikkaatte 31 miljoonaa euroa samasta kohteesta,
siis oppisopimuskoulutuksesta. Yhteisleik-kaukset ovat yli 20 miljoonaa
euroa. Vasen käsi ottaa ja oikea antaa hieman takaisin.
Se ei voi olla hyväksyttävää,
ministeri Gustafsson, tähän me haluamme vastauksen.
Oletteko te esimerkiksi laskenut maakunnallisesti, mitä aloituspaikoille
kokonaisuudessaan tapahtuu? Oletteko te tutustunut elinkeinoelämän
alueellisiin tarpeisiin? Ne ovat eri puolilla Suomea hyvin erilaiset.
Suomihan nousee osaamisella ja koulutuksella. Tarvitaan myös
korkeakoulutusta. Te kuitenkin jäädytätte
yliopistoindeksin ja leikkaatte ammattikorkeakouluilta hyvin vahvasti.
Onko tämä se resepti ja lääke,
jolla Suomi nousee? Mitä te olette tehnyt hallituksen sisällä koulutuksen
puolustamiseksi ja mitä te aiotte tehdä? Aikooko
hallitus vielä myöntää virheensä ja
muuttua koulutusmyönteiseksi? Sitä toivon, ja
ministeri Gustafsson, (Puhemies koputtaa) me laitamme toivon teihin,
te olette mukava mies.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Toivon, että keskusta antaa myöskin
arvoa niille koulutuspoliittisille linjauksille, joita hallitus
on tehnyt. Toivoisin joskus nätin sanan myöskin
koskien tätä yhteiskuntatakuuta, jonka osana on
koulutustakuu nuorille. Me lupaamme järjestää jokaiselle
peruskoulun päättävälle nuorelle
koulutus-, harjoittelu- tai työpajapaikan. Se on merkittävä,
vastuullinen ratkaisu. Te ette anna mitään arvoa
sille, että hallitus ensi vuoden budjetissa laittaa 60
miljoonaa euroa käytettäväksi peruskoulun
ryhmäkokojen pienentämiseen. Se on tuplasti se
määrä, jonka tähän
osoitti keskustajohtoinen hallitus. Se on meidän arvopoliittinen
valintamme.
Se, että me joudumme myöskin tekemään,
valitettavasti, säästöjä koulutuksen
eri sektoreilta, johtuu siitä, minkä tekin tiedätte,
että ensi vuonna joudutaan ottamaan lisää velkaa
7 miljardia euroa. (Puhemies koputtaa) Emmekä me hallituksessa
halua... Me joudumme tekemään näitä säästöjä ja
leikkauksia kaikilta sektoreilta, (Puhemies koputtaa) ja tässä mielessä valitettavasti
myöskin
opetus- ja kulttuuriministeriö joutuu osallistumaan näihin
talkoisiin.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime päivien järkyttävät
uutiset viestivät siitä, että työttömyys
on räjähtämässä. Kysyn
opetusministeriltä: missä määrin
olette keskustellut työministeri Ihalaisen kanssa täsmätoimenpiteistä, täsmäkoulutuksesta
työttömyyden todennäköisesti
räjähtäessä lähiaikoina?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kyllä me arvostamani opetusministeri,
anteeksi, työministeri (Naurua) Lauri Ihalaisen kanssa
keskustelemme päivittäin monta kertaa. Totta kai
olemme huolissamme näistä uutisista, jotka käytännössä merkitsevät
jo nyt hankalan työttömyystilanteen heikkenemistä.
Käsitykseni mukaan työministeri Ihalaisella on
omia esityksiä ja näkemyksiä näitten
rahatoiveittenkin suhteen.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvä, että edustaja
Puumala kiinnitti huomiota siihen, että hallitus nimenomaan
oikealla kädellä antaa lisää resursseja
tärkeisiin asioihin. Eli perusopetuksen lisäresurssit
ja yhteiskuntatakuu nuorille ovat erinomaisia asioita, ja ne ovat
nimenomaan lisärahaa sillä hetkellä,
jolloin leikataan ja joudutaan leikkaamaan eri puolilta yhteiskuntaa.
Mutta haluaisin kysyä ministeri Arhinmäeltä hieman
nuorten syrjäytymisen vastaisesta työstä.
Presidentti Niinistö teki erinomaisen avauksen, jossa hän
halusi laajentaa nuorten syrjäytymisen vastaista työtä myöskin
kansalaisyhteiskunnan puolelle ja lähimmäisen
vastuuseen. Olen ymmärtänyt, että te
olette kokenut tämän asian jotenkin eri tavalla,
joten teillä olisi mahdollisuus nyt kertoa, miten te näette
asian.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Tässä tavallisia asioita
-kampanjassa on paljon hyviä, sellaisia ihan tavallisia
kasvatusohjeita, joita varmaan jokainen vanhempana pyrkii noudattamaan.
Mutta silloin kun puhutaan näistä syrjäytetyistä nuorista,
jotka ovat erittäin hankalassa tilanteessa, pitää nähdä kaikki
ne tutkimukset, asiantuntijaraportit, jotka osoittavat, että siinä syrjäytymisen taustalla
on köyhyyttä, siinä on sukupolven ylittävää syrjäytymistä,
on ongelmia siinä, että ei saa riittävästi
ohjausta opinto-ohjaajilta koulussa, ei pystytä neuvomaan,
tukemaan.
Me tarvitsemme kansalaisyhteiskuntaa ja tarvitsemme hyvää kasvatusta,
mutta ajatus siitä, että syrjäytymistä niiden
kohdalla, joilla on perheessä työttömyyttä,
perheessä taloudellisia ongelmia, pelkästään
tällä ratkaistaan, se ei valitettavasti toimi.
(Ben Zyskowicz: Kuka sitä on väittänyt?)
Sen vuoksi nuorisotakuussa on panostettu erittäin voimakkaasti
esimerkiksi etsivään nuorisotyöhön,
se tullaan laajentamaan ensi vuonna koko maahan, ja panostetaan
lisää nuorten työpajoihin, joihin näitä syrjäytymisriskissä olevia
(Puhemies koputtaa) nuoria voidaan ohjata. Tämä on
niitä konkreettisia toimia niille nuorille, jotka ovat
todellisessa syrjäytymisuhassa.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy muistaa, että nämä koulutukseenkin
kohdistuvat säästöt joudutaan tekemään
osittain siitä syystä, että edellinen,
keskustajohtoinen hallitus jätti meille miljardien tappion,
alijäämän, jota nyt säästöillä joudutaan
paikkaamaan. Siitä huolimatta aloituspaikkoja leikataan
ikäluokkien pienenemistä vähemmän,
eli tosiasiallisesti koulutustarjonta kasvaa. Sen lisäksi
me olemme toteuttamassa kunnianhimoista ammattikorkeakoulu-uudistusta,
ja muun muassa peruskoulun tuntijakouudistus on jo saatu plakkariin.
Hallitus on myös aikonut puuttua koulutuksessa olevaan rakenteelliseen
epätasa-arvoon. Haluaisin kysyä ministeri Gustafssonilta:
mitä te aiotte tehdä koulutuksellisen tasa-arvon
parantamiseksi?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä opetus-
ja kulttuuriministeriössä valmistellaan varsin
kunnianhimoista koulutuksen tasa-arvo-ohjelmaa, joka on tarkoitus
tuoda joulukuussa valtioneuvoston käsittelyyn. Siinä yhteydessä on
tarkoitus peruskoulu, lukio, ammatillinen, ammattikorkeakoulu, tiedekorkeakoulu
ja myöskin aikuiskoulutus ottaa mukaan.
Me arvioimme tällä hetkellä viimeisiä koulutuksen
tasa-arvoon, koulutuksen eriytymiseen, syrjäytymiseen liittyviä tutkimustietoja,
ja tarkoitus on rakentaa tältä pohjalta tällainen
suomalaisen yhteiskunnan yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa
lisäävä koulutusohjelma, koska meillä nyt
on tiedossa, että meidän hyvässä peruskoulussakin on
tapahtumassa tällaista oppimistulosten merkittävää eriytymistä,
jonka taustalla on myöskin koulujen vapausasteen (Puhemies
koputtaa) lisääminen, johon ei sinällään
ole tarkoitus puuttua. Mutta meillä on semmoisia rakenteellisia
tekijöitä, joihin voidaan puuttua (Puhemies koputtaa),
muun muassa uudistamalla valtionosuusjärjestelmää voidaan
parantaa sitten näitä tasa-arvoisia koulutuksen
ja... [Puhemies antoi puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kuitenkin kuulla opetusministeriltä, mitkä ovat
ne maakunnat, joissa tämän hallituksen päätöksillä koulutuksellinen
tarjonta merkittävästi lisääntyisi.
Vielä toistan aiemmin esitetyn kysymyksen siitä,
oletteko todella huomioineet ja katsoneet pitkälle tulevaisuuteen
sen osalta, mikä on minkäkin maakunnan erityinen
vahvuus ja siihen liittyvät koulutustarpeet.
Lisäksi kannamme huolta koulutuksen laadusta näiden
suurten leikkausten keskellä. On aivan väistämätöntä,
että esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa nämä vähentyneet
rahat tarkoittavat vähempää lähiopetusta
eli vähempää kohtaamista opettajan kanssa,
vähempää laadukasta oppimista. Se tarkoittaa
suurempia ryhmäkokoja, vähempää opinto-ohjausta,
oppilashuollon vaikeuksia, ja me kaikki täällä tiedämme
ihan varmasti, että nuoren syrjäytymisen yksi
keskeinen syy on koulutus. Miten te vastaatte näihin laadullisiin
hankaluuksiin, joita aivan varmasti leikkaukset aiheuttavat?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Alan kyllä odottaa keskustapuolueen
kansanedustajilta, joita lähtökohtaisesti arvostan,
analyyttisempia puheenvuoroja täällä. Luin
jostain teidän käyttämistä puheistanne
sen, että opetusministeri Gustafsson on lakkauttamassa
ennätyksellisesti meidän peruskouluja. Minä en
tule pääsemään lähellekään
sitä tasoa, mikä oli kahdeksan vuoden aikana,
kun oli keskustalainen pääministeri, että 800
peruskoulua ja kyläkoulua lakkautettiin teidän
aikananne. (Välihuutoja) Sehän johtui siitä,
että kunnat päättivät väestökehityksestä johtuen
lopettaa kyläkouluja, lähikouluja.
Mitä tulee tähän alueelliseen tilanteeseen,
niin kuten täällä edustaja Tuppurainen
totesi, alueellinen saavutettavuus johtuen ikäluokkakehityksestä valtakunnallisesti
paranee käytännöllisesti katsoen joka
puolella Suomea. Voisin todeta lukuina esimerkiksi näin...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
No niin, nyt riittää! On minuutti ylitetty.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Peräti 110 000 iältään
20—29-vuotiasta nuorta on vain perusasteen koulutuksen
varassa. Yhteiskunnasta syrjäytyneitä ilman toisen
asteen tutkintoa on 40 000 nuorta. Tänäkin
vuonna 4 000 peruskoulun päättänyttä ammatilliseen
koulutukseen hakeneista jäi ilman koulutuspaikkaa. Samanaikaisesti
hallitus kuitenkin leikkaa oppisopimuskoulutusta ja ammatillisesta
lisäkoulutuksesta 5 400 paikkaa. Arvoisa ministeri,
miten koulutuksen määrärahat riittävät
takaamaan kaikille toisen asteen opintopaikan, kun ne eivät
ole riittäneet ennen leikkauksiakaan?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, ministeri Gustafsson, meillä on aina minuutti
niin kuin toiveajatteluna.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Minä menen nyt sitten näihin
lukuihin, koska se sopii näihin kahteen käytettyyn
puheenvuoroon. Esimerkiksi ammatillisen koulutuksen kohdalta suhteessa
ikäluokkaan — joka vuoteen 2016 vähenee,
siis 16—18-vuotiaat, noin 8 000 hengellä — 6,5
prosentilla tarjonta lisääntyy keskimäärin.
Tämä tarkoittaa sitten muun muassa sitä,
että Kainuussa tämä kasvuprosentti on
21. Se on Kymenlaaksossa 11,2, Etelä-Karjalassa myöskin
11,2.
Sitten jos me tarkastelemme korkea-asteen koulutusta, niin valtakunnassa
vuoteen 2016 aloituspaikat vähenevät 1,1 prosenttia,
siis käytännössä menee mittavirheisiin,
ja yliopistopuolella, siis tiedekorkeakouluissa, aloituspaikkojen määrä suhteessa
ikäluokkaan kasvaa 1,8 prosenttia (Puhemies koputtaa) ja
muun muassa Lapissa 5,1 prosenttia, korkeakoulupaikat Lapissa.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! Nyt kun kuuntelee tätä debattia,
niin voisiko koulutusta muuttaa siten, että kolmas vuosi olisi
oppisopimukseen perustuvaa? Se lisäisi tehokkuutta, säästäisi
rahaa, ja oppilaat olisivat huomattavasti valmiimpia lähtemään
työelämään koulutuksen päätyttyä.
On aika ottaa yksi askel taaksepäin ja palata siihen, että on
enemmän käytännön painotusta
oikeilla työpaikoilla ja vähemmän teoreettista
opetusta käytännön ammatteihin tähtäävässä koulutuksessa.
Miksi opetus- ja kulttuuriministeriö katsoo, että Ammattiosaamisen
kehittämisyhdistyksen AMKE:n tekemä ehdotus ammatillisen
koulutuksen uudelleenjärjestämiseksi ei ole hyvä vaihtoehto?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Sanon heti alkuun kaikkein tärkeimmän:
tämä AMKEn esitys on minun mielestäni
hyvä. Juuri tämäntyyppistä kokeilua
tällä hetkellä opetus- ja kulttuuriministeriön
johdolla tehdään. Siis taustalla on se, että meillä on
menossa 37 kokeilua eri puolilla Suomea, joissa on mukana myöskin
tämä 2+1-malli, jolloin ammatillisessa
koulutuksessa se viimeinen vuosi tapahtuisi työpaikoilla
oppisopimuskoulutuksena. Samalla kokeilussa on mukana myöskin
se, että lisätään työvaltaista
opiskelua merkittävästi. Yhtenä selvittämisen
kohteena on se, että koko ammatillisen tutkinnon suorittaminen
tapahtuisi työpaikoilla työvaltaisesti. Tämä on
erittäin kunnianhimoinen kokeilu, ja kun siitä nyt
saadaan sitten lopulliset tulokset, niin tarkoitus on kehittää meidän
ammatillista koulutusta nimenomaan niin, että se tulee
lähemmäksi työelämää,
työvaltaista opiskelua lisäämällä — näin.