4) Hallituksen esitys laiksi rikosasioiden sovittelusta
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä puheenvuoro on ensisijaisesti
kohdennettu niille vapaaehtoisille, jotka ovat uskoneet, että jonakin päivänä rikossovittelu
tulee lakisääteiseksi ja yhdenvertaiseksi kaikille
kansalaisille tässä maassa.
Meillä on eletty kovia aikoja, kun tulimme 90-luvun,
erityisesti 90-luvun laman, läpi, jolloin erilaisia avohuollon
tukitoimenpiteitä alas ajettiin ja lasten ja nuorten häiriökäyttäytyminen
lisääntyi, sen myötä tietysti
myös erilaiset rikkeet ja rikokset, jotka olivat ensikertalaisten
toteuttamia ja joiden sovittelu on aloitettu vapaaehtoisesti kuntien
ja sovitteluyhdistysten yhteistyönä. Näillä sovitteluilla
on ollut suuri merkitys monen yksilön tulevaisuuden kannalta
ja ennen kaikkea yhteiskunnallisesti, siten etteivät jo
nyt täysin ylimiehitetyt vankilat ole täydempiä ja valtiontalouteen
vaateet vankeinhoidosta vielä suuremmat.
Rikossovittelu on toteutunut vapaaehtoisten kouluttamisena.
Ryhmästä löytyy eri-ikäisiä ja hyvin
monen ammattikunnan edustajia. Sovittelu tapahtuu vapaaehtoisesti
ja siten, että molemmat osapuolet ovat sen hyväksyneet.
Vaikka rike olisi sen suuruinen, että se menee tuomioistuimeen,
se ei poista sovittelun mahdollisuutta.
Tämän uuden lain, jota on aika tiukasti vaadittu
eduskunnassa vähintään viimeiset viisi
vuotta ja oikein tiukasti viimeiset kolme vuotta, toteutuminen oli
vaikeaa tyypillisesti siksi, että tässä näkyi
kahden hallintokunnan välisen yhteistyön puute.
Sekä oikeusministeriö että sosiaali-
ja terveysministeriö myönsivät kiistatta
sovittelun merkityksen ja sen vakinaistamisen tarpeen. Kummankaan
reviiriltä ei löytynyt budjettiriihessä varoja
tämän asian hoitamiseen. Hyvin voimakkaasti useatkin
ryhmät tässä eduskunnassa ovat vuosien
aikana tehneet työtä tämän eteen, viimeksi
valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja terveysjaosto, joka lähes
vaateena ja tiukkana esityksenä kirjasi meidän
kaikkien yhteisesti hyväksymään valtiovarainvaliokunnan
mietintöön esityksen siitä, että lakiesitys
on annettava viimeistään juhannuksen jälkeen.
Kysymys ei ole siitä, etteikö ministeri Hyssälällä olisi
ollut halua tätä toteuttaa, vaan ministeriössä ei
ole ollut tähän mennessä siihen varoja.
Tämä lakiesitys mahdollistaa nyt sen, että lääninhallitusten
ohjaamana kunnissa, kuntayhteisöissä tai maakunnallisesti
voidaan hoitaa sovittelutoiminta, joka edelleen tulee tapahtumaan
vapaaehtoisten toimesta, mutta siten, että palvelun järjestäjä on
ammattihenkilö ja ohjanta on ammattihenkilön toimesta
tapahtuvaa.
Tämä on uusi asia, ja sosiaali- ja terveysministeriö asettaa
nyt myös rikosasioiden sovittelun neuvottelukunnan, jonka
tehtävänä on seurata, miten tämä käytännössä tapahtuu,
samoin kuin sitä, miten tätä jatkossa
kehitetään. Toivon, että tämä neuvottelukunta
tulee toimimaan mahdollisimman tehokkaasti, ettei se ole paperitiikeri,
kuten niin monet ministeriöiden neuvottelukunnat ovat vuosien
aikana olleet.
Vielä kerran haluan kiittää niitä vapaaehtoisia,
jotka ovat olleet lukemattomia kertoja yhteydessä moniin
kansanedustajiin, moniin päättäviin tahoihin,
kuten kuntien edustajiin, jotta tämä asia saadaan
toteutetuksi. Teemme merkittävän työn
monien ensikertalaisten tai pienten rikkeiden tekijöiden
osalta, jotta he voivat kokea myös rikoksen uhrin kokeman
vääryydentunteen, sovittaa sen ja aloittaa uudelleen
puhtaalta pöydältä.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tätä käsittelyssä olevaa
hallituksen esitystä on todellakin odotettu kauan. Tähän
asti vapaaehtoisuuden pohjalta toteutettu kuntien toiminta saadaan
nyt viimeinkin vakinaistettua. Tosiasia on, että epävarmuus
toiminnan jatkosta on jo aiheuttanut hämmennystä ja jopa
taantumista. Nyt siis Matti Vanhasen hallitusohjelman mukainen uudistus
saa selkeän lainsäädännön
ja rahoituksen. Kaikki suomalaiset saadaan sovittelupalveluiden
piiriin ja näin ikään myös tasa-arvoiseen
asemaan. Lisäksi toimintaan tuodaan valtakunnallista ohjausta
ja seurantaa.
Arvoisa puhemies! Lukuisat tutkimukset osoittavat, että rikossovittelu
on ollut merkittävä tekijä erityisesti
nuorten rikollisen käyttäytymisen pysäyttäjänä.
Sovittelu on merkittävällä tavalla edistänyt
niin sanottua varhaista puuttumista. Yhteiskuntatieteiden tohtori
Ossi Eskelinen on tutkinut kuudella paikkakunnalla toteutettua sovittelutoimintaa
muutaman vuoden ajan. Tuon selvityksen kohteena oli 250 eri tapausta,
joissa epäiltynä oli kaikkiaan 367 lasta. Näistä nuorimmat
tekijät olivat 7—8-vuotiaita. Voidaan siis aivan
reilusti epäillä, ovatko nämä lapset
tietoisia pahoinpitelyn, ilkivallan tai omaisuusrikoksen yhteydessä tapahtuman
seurauksista. Tutkimus ainakin osoittaa, että sovittelun
yhteydessä lisääntynyt tieto on lopettanut
lain rikkomukset ja jopa 50—60 prosenttia alle 15-vuotiaista
on lopettanut tämän rikollisen toiminnan.
Useilla mittareilla mitattuna sovittelu tuottaa myös
merkittäviä taloudellisia säästöjä yhteiskunnalle.
Esimerkiksi Stakesin tutkimuksen mukaan sovittelun kautta saadaan
yli 1,5 miljoonan euron säästöt silloin,
kun 2 500 rikostapausta sovitellaan oikeuskäsittelyn
sijasta. Aivan oma lukunsa ovat ne inhimilliset säästöt,
kun nuoret välttävät jatkorikollisuuden.
Koko yhteiskunnan kannalta siis sovittelutoiminnasta koituva hyöty on
kiistaton.
Hallituksen esityksessä esitetään
sovittelutoiminnan sijoittamista sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnon alle. Pidän tätä ratkaisua
perusteltuna. 1980-luvun alusta jatkuneen toiminnan kokemukset osoittavat,
että sovittelutoiminta vaatii rinnalleen tiiviin yhteyden
sosiaalityöhön ja erityisesti lastensuojeluun.
Merkittävät työkalut syrjäytymisen
ehkäisyyn löytyvät tämän
hallinnonalan yhteydestä. Sovittelutoiminnan onnistumisen
kannalta on ensisijaisen tärkeää, että rikosasioihin
painottuva toiminta saa saumattoman yhteistyön kautta oikeusministeriön
asiantuntemuksen käyttöönsä.
Arvoisa puhemies! Lain merkittävimpiin uudistuksiin
kuuluu valtion kustannusvastuu. Jotta toiminta on kaikkien kansalaisten
saatavilla, tämä lainmukainen kustannusjako on
toiminnan perusehto. Hallituksen esityksen mukaan vapaaehtoistyöntekijöiden
määrä nousisi nykyisestä 600:sta
2 500:aan. Sovittelun piiriin ohjautuvien tapauksien määrä kasvaisi
jopa 8 500:aan. Tätä uudistusta voi tervehtiä vain
ilolla. Toivon, että henkilöstölisäyksien
rinnalla kiinnitettäisiin erityistä huomiota sovittelutoiminnassa
mukana olevien henkilöiden riittävään
koulutukseen ja osaamiseen.
Tämän hallituksen esityksen mukaan lääninhallituksilla
on sovittelutoiminnan järjestämisvastuu. Esityksen
mukaan henkilöstön lisätarve olisi viisi
virkaa lääninhallituksiin. Minä toivon, että tämä lisäresurssitarve
on realistisesti mitoitettu ja lääninhallitukset
selviytyvät sovittelutoiminnan järjestämisvastuustaan
nykyisten tehtävien lisänä. Toivon, että tämä hallituksen
esitys saa myönteisen vastaanoton valiokunnassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan riita-asioissa kehitetään tuomioistuimille
vaihtoehtoisia, nopeita ja edullisia menettelyjä, lisätään
sovittelutoimintaa, sähköisiä palveluja
ja viranomaisneuvontaa.
Nyt hallitus on vihdoin tuonut esityksen riita- ja rikosasioiden
sovittelusta. Hallituksen esityksen mukaan sovittelutoiminnan yleinen
johto, ohjaus ja valvonta kuuluisivat sosiaali- ja terveysministeriölle.
Lääninhallitukset vastaisivat siitä,
että sovittelupalveluja on riittävästi
saatavilla läänin alueella. Sovittelupalvelujen
järjestämisestä huolehtisivat lääninhallitus
ja kunnat. Lääninhallitus tekisi kunnan kanssa
sopimuksen sovittelupalveluiden järjestämisestä.
Valtio korvaisi erikseen kunnille palvelujen tuottamisesta sosiaali-
ja terveysministeriön määräämien
perusteiden mukaisesti. Jos jokin kunta on täysin haluton
tuottamaan sovittelupalvelua ja koska lähtökohta
on se, että valtio vastaa palvelujen tuotannosta, voidaan
menetellä siten, että naapurikunta tai yksityinen
palveluntuottaja sopii lääninhallituksen kanssa
sovittelupalvelun tuottamisesta asianomaisen kunnan asukkaille.
Arvoisa puhemies! Nuorten kannalta kuntien tarjoama vapaaehtoinen
sovittelutoiminta on osoittautunut tulokselliseksi. Sovittelutoiminta on
ollut pitkälti kiinni kuntien omasta aktiivisuudesta. Niinpä monissa
kunnissa ei ole laisinkaan tällaista toimintaa. Sovittelutoiminnan
käynnistyminen kuntatasolla valtionavustuksen turvin vie
tietysti resursseja, mutta usein sen ansiosta nuori rikkeen- tai
rikoksentekijä ei joudu vankilakierteeseen ja hyöty
on sen mukainen.
Hallitukselle kiitokset, että asiaa koskeva lakiesitys
on tuotu eduskuntaan.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten muun muassa ed. Moilanen-Savolaisen
puheenvuorosta kävi ilmi, käsissämme
on hallituksen esitys, joka saattaa jopa maksaa lähes itse
itsensä. Nämä pykälät,
joita olemme täällä odottaneet ja muun
muassa valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaostosta
käsin hyvinkin tiukkaan sävyyn kiirehtineet, ovat
hyvin edulliset kokonaistaloudellisesti ja, sanotaan, yhteiskunnan
kehittämiseksi oikeaan suuntaan. Nämä ovat
arvokkaat pykälät. Tärkeä asia etenee.
Tässä hallituksen esityksen tiivistelmässä ensimmäisellä sivulla
viimeisessä kappaleessa sanotaan, että "Laki on
tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen,
kun se on hyväksytty ja vahvistettu". Tietenkin toivon,
että valiokunnassa erityisesti kiinnitetään huomiota
siihen, että tämä palvelu on saatavissa tasapuolisesti
myöskin eri puolilla maata ja että tämä asia
etenee täällä eduskunnassa myöskin nyt
sujuvasti ja joutuisasti, kun tätä pykäläkirjaa on
jouduttu odottamaan todella kauan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tänään keskustelemme
hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi rikosasioiden
sovittelusta. Täällä on käytetty
erittäin hyviä puheenvuoroja ja nimenomaan sitä tuotu
esille, kuinka tämä on kustannustehokasta, eräällä lailla
hintansa haukkuu varmasti aika nopeasti, ja sitten sitä, miten
tärkeää tämä on viedä eteenpäin.
Olen aivan samaa mieltä.
Tiedän, että meitä kansanedustajia
on lähestytty semmoisella asialla, että jotkut
ovat sitä mieltä, että lähisuhdeväkivaltarikokset
eivät sopisi sovittelun piiriin. Ajattelin juuri siitä tulla ihan
tähän lähetekeskusteluun yhden puheenvuoron
käyttämään. Minä tuon
nyt esille tässä tuloksia tutkimuksesta, jonka
ovat tehneet Aune Flink ja Juhani Iivari, ja se koskee nimenomaan
aihealuetta "lähisuhdeväkivalta sovittelussa". Tämä on
Stakesin tutkimuksia. Tässä kyseessä olevan
arviointitutkimuksen tarkoituksena oli selvittää,
milloin, kenelle ja missä olosuhteissa sovittelu toimii
interventiona lähisuhdeväkivaltatapauksissa eli
kenelle siitä on hyötyä. Arviointitutkimus
liittyi yhteistyössä neljällä kokeilupaikkakunnalla
toteutettuun tutkimus- ja kehittämishankkeeseen.
Arvoisa herra puhemies! Tutkimuksen tulosten mukaan lähisuhdeväkivallan
sovittelun kriteereitä ei voida etukäteen asettaa
rikoslajin tai väkivallan vakavuuden perusteella. Sovittelun soveltuvuus
ja mahdollinen hyöty tulee arvioida tapauskohtaisesti asian
edetessä asianomistajaan ja rikoksesta epäiltyyn
sekä olosuhteisiin liittyvien arviointikriteerien perusteella.
Niin ikään tutkimustulosten mukaan sovittelun
tulee olla vapaaehtoista ja luottamuksellista. Erityinen huomio
kiinnitetään oikeusturvan toteutumiseen, asianomistajan
voimavaroihin, tekijän motiiveihin ja osapuolten halukkuuteen
kohdata toisensa, neuvotella, etsiä yhdessä ja
arvioida jatkotoimenpiteitä, joista osapuolet hyötyvät
eniten. Sovittelijan rooli ja asiantuntijuus neuvottelun mahdollistajana
ja puolueettomana ulkopuolisena korostuvat. Tutkimustulosten perusteella
voidaan esittää, että lähisuhdeväkivallan
sovittelulla on mahdollisuuksia osapuolten väkivaltaongelman ratkaisujen
käynnistäjänä ja selviytymisen
tukemisessa. Tässä tutkimusraportissa todetaan myös,
että sovittelumenettely vaatii kuitenkin kehittämistä ja
erityisosaamista. Siitä on juuri tänäkin
iltana täällä salissa käytetty
ansiokkaita puheenvuoroja, että resursseja pitää olla
ja sen pitää olla kaikille mahdollista ja asiantuntijuutta pitää löytyä ja
sitä kehittää.
Mutta tämä on tärkeä laki,
ja toivon myöskin, että se menee nopeasti eteenpäin.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto ja ed. Moilanen-Savolainen kävivät
jo ansiokkaasti läpi lakia rikosasioiden sovittelusta. Sovitteluhan
on ollut käytännössä useilla
paikkakunnilla jo vuosia. Haluaisinkin korostaa sitä, että kokeiluiden
ja projektien kautta löydetyt hyvät käytännöt
tulisi nykyistä nopeammin saada pysyviksi käytännöiksi,
erityisesti silloin, kun niistä on saatu hyvät
kokemukset ja voidaan osoittaa, että ne ovat myöskin
taloudellisesti järkeviä, ja silloin, kun ne puuttuvat
asioihin mahdollisimman varhain. Kaikki sosiaalipoliitikot tämän
ymmärtävät, ja nyt meidän pitäisi
myöskin nämä talouspoliitikot saada tämä asia
ymmärtämään.
Erityisesti nuorten kohdalla, jotka ajautuvat syystä tai
toisesta rikoksen tielle, pitäisi puuttua heti tilanteeseen
ja etsiä syitä, mitkä tähän
tilanteeseen ovat johtaneet. Esimerkiksi Kainuussa on toiminut mestari—kisälli-malli,
jo vuosia sitten ollut projekti, jossa nuoret rikoksentekijät
olivat aikuisen työttömän kanssa, yhdessä toimivat työparina
niin, että heille lähdettiin tekemään myöskin
sellaista Elämänpolku -suunnitelmaa. Siinä yhteydessä myöskin
selvitettiin, jos oli ulosottoja, miten nämä ulosotot
järjestetään niin, että tämä nuori
voi omalla työllään kuitata niitä. Esimerkiksi
tässä mestari—kisälli-projektissa tuli
selkeästi esille se, että monet nuoret eivät edes
tiedä, kuinka pitäisi asioida viranomaisten kanssa.
Monelle nuorelle tämä mestari oli ensimmäinen
pysyvämpi aikuissuhde pitkään aikaan. Monet
olivat kyllä asioineet eri viranomaisten kanssa ja olivat
kokeneet sen aika ongelmalliseksi, kun eivät tienneet,
löytyykö varsinaista ratkaisua, ja helposti siinä tilanteessa
syntyi sellaista ihan turhaakin vastarintaa, joka on sitten kokonaisuuden
kannalta ongelmallista.
Kainuussa toimi myöskin tällainen RiSe-projekti,
joka oli Euroopan unionin rahoituksella järjestetty. Siitäkin
oli erittäin hyvät kokemukset, ja sitä käytiin
esittelemässä pitkin Eurooppaa, miten hyviä kokemuksia
tällaisesta pikaisesta puuttumisesta nimenomaan nuorten
rikoksentekijöiden toimiin voidaan saada. Ongelmallista
vain on se, että näitten projektien kautta saadut
hyvät kokemukset eivät sitten meinaa millään
mennä sinne käytäntöön.
Meidän pitäisi pyrkiä luomaan paljon
nopeampia keinoja, niin että pystyttäisiin näistä saamaan
normaaleja käytäntöjä. Olen
todella tyytyväinen, että nyt tämä sovitteluasia
kuitenkin tällä lailla etenee. Voin yhtyä niihin
kiitoksiin, joita ed. Puisto vapaaehtoistyöntekijöille täällä antoi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tämän
asian yhteydessä yhtyä siihen, että sovittelu
ei sovi kaikkeen. Kuten ed. Risikko toi esiin, erityisesti muun
muassa lähisuhdeväkivallan kohdalla asiaan on
suhtauduttu hyvin kriittisesti monissa tutkimuksissa ja muun muassa
Ensi- ja turvakotien liiton saamassa käytännön
kokemuksessa. Toisaalta voidaan sanoa niin, että kun tiedämme,
että esimerkiksi turvakodeissa käyneistä edelleen
noin 70 prosenttia palaa takaisin kotiin, niin perhetyön
ohessa se on jo tavallaan sovittelutyötä, jota
tehdään sen terapia- ja sosiaalityön
yhteydessä. Mutta sovittelusta on aina mahdollisuus kieltäytyä.
Varsinkaan silloin, kun väkivalta on pysyvää,
se ei ole ratkaistavissa sovittelulla, puhumattakaan alaikäisiin
kohdistuvista pahoinpitely- tai insesti- tai muista vastaavista
rikoksista.
Keskustelu päättyy.