7) Hallituksen esitys laiksi kansanterveyslain muuttamisesta
Eero Akaan- Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
96 laiksi kansanterveyslain muuttamisesta tiettyjen käsitteiden osalta
on moderni ja siinä mielessä ihan tarpeellinen.
Muutamia havaintoja haluan tähän liittää sen
takia vain, että pelkkä terminologinen muuttaminen
ei itse asiassa vielä tilannetta paranna, vaan tietysti
toivoisi, että sisältö muuttuisi myöskin
asian mukana.
Ajatellaanpa kaikkea sitä, mitä Suomessa on tapahtunut
sen jälkeen, kun kansanterveyslaki tuli voimaan 1972, siis
33 vuotta sitten, jolloin sikäläisille opiskelijoille
ja vastavalmistuneille terveydenhuollonalan kaikille työntekijöille
opetettiin oikein kädestä pitäen, miten
ennaltaehkäisy nyt otetaan käyttöön
ja miten tärkeä asia se on. Se on tosi tärkeä asia.
Tiettyyn rajaan asti se on myöskin täysin tehokas.
Sataprosenttisestihan hyvin harvoja sairauksia voidaan ehkäistä,
mutta aika paljon voidaan tehdä sen eteen, että sairaudet
syntyvät myöhemmin ja ovat paljon lievempiä ja
ovat helppohoitoisempia ja niistä paremmin paranee, mikäli
ennaltaehkäisy on kohdallaan.
Nyt kun näitä jälkiä ajattelee,
niin ei ole kyllä päästy ollenkaan semmoisiin
tuloksiin, mihin ehkä olisi voitu päästä.
Pelkästään nykyajan ihmisten elämäntapaa
kun ajattelee, sitä ylipaino-ongelmaa, mikä meidän
väestössämme aika yleisesti on, varusmiesten
huonoa kuntoa ja vaikkapa sitä koko informaatiota, mitä aivan
aiheellisesti Diabetesliitto on kertonut sokeritaudin lisääntymisestä,
jonka alan ihmiset kaikki tietävät, niin kaikki
tämä on oiva osoitus siitä, että ainakaan
ajassa, vaikka olisi tehty paljonkin preventiivistä työtä,
se ei ole ollenkaan mennyt niin pitkälle kuin se olisi
voinut. Tähän minä näen muutaman
syyn. Yksi on se, että osittain on käytössä myöskin
tapoja, jotka taitavat olla aika tehottomia. Yksi on nämä erilaiset
termit. Jos ajatellaan huumeiden käyttäjää ja
pitäisi estää, että nuoriso
ei lähtisi huumeiden käyttöön,
niin on aivan yksi sama, miksikä kutsutaan sitä yläkäsitettä,
joka hoitaa tämän varsinaisen ennalta ehkäisevän
työn.
Meille valiokunnassa viime kaudella kerrottiin asiantuntijoiden
toimesta, että kaikki se valistustyö, mikä esimerkiksi
huumeiden ennaltaehkäisyyn kohdistuu, on tieteellisesti
todettu täysin tehottomaksi. Minusta se oli aivan järkyttävä tieto,
mutta niin se hyvin selvästi professoreiden suulla meille
kerrottiin. Sitä nollatoleranssia, jonka tupakan osalta
on väitetty olevan keino siihen, että huumeiden
käyttö olisi vähäisempää,
ei taas oikein halukkaasti haluta käyttää.
Toisin sanoen kouluissa tulisi kiinnittää hyvin
voimakkaasti tupakoinnin estämiseen huomiota, sillä se tiedetään,
että kukaan huumeiden käyttäjä käytännössä ei
ole aloittanut suoraan huumeiden käyttöä vaan
hänestä on ensin tullut tupakoitsija. Olkoon tämä yksi
esimerkki siitä, miten voimakkaasti uusia asioita ja otteita
tarvitaan, jotta varsinaisesti kansanterveys saataisiin paremmin kohdalleen.
Toinen asia on sitten yleensä tämä onnistuminen
ja toteutuminen. Ei voida sataa prosenttia näissä olettaakaan.
Professori Jussi Huttunenhan on monessa paikassa usean vuoden ajan
meille jo kertonut, että koko ihmisen sairastamisessa on kolme
erittäin tärkeätä asiaa, joihin
ei ennalta ehkäisemällä kukaan meistä voi
vaikuttaa mitään. Ensimmäinen on geeniperimä.
Se on, mikä se on. Toinen, ehkä vähän
yllättäen, on sukupuoli, mutta se on harvinaisen
selvä. Jos on mies, niin on mies, jos on nainen, niin on
nainen. Sairauskirjo on erilainen johtuen hormonitasapainosta ja
näistä asioista. Kolmas asia on sattuma. Jos siihen voi
ennalta ehkäisevässä mielessä vaikuttaa,
niin silloin ei ole kysymys sattumasta.
Nämä kun otetaan huomioon ja rakennetaan koko
preventiikka toiselle tasolle, niin toivottavasti silloin päästään
eteenpäin asiassa, jossa hallitus itse asiassa nyt vasta
terminologisen puolen avaa. Minä toivon kyllä,
että kun tämä hallituksen esitys varmasti
hyväksytään, tämä on
modernia tekstiä, niin tämän seurauksena
vähitellen tulisi erityisesti mahdollisuuksia tehdä terveellisiä valintoja
väestössä. Jotenkin on ruvennut tuntumaan
siltä, että niiden ihmisten kohdalla, jotka tässä meidän
yhteiskunnassamme nyt ovat syrjäytyneet ja jotka jossain
vaiheessa ovat olleet terveydenhuollon ulottuvissa mutta eivät
enää ole, kaikki tosiaan on usein alkanut vääristä valinnoista,
vaikka ehkä silloin kun niitä valintoja on tehty,
se on heidän mielestään ollut oikea valinta.
Iskeköön tämä terminologia nyt
siihen ja sitä kautta auttakoon ihmisiä terveempään
elämänmenoon.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä esitetään kansanterveyslain
muuttamista eräiltä osin. Täällä ehdotetaan
sitä muutettavaksi siten, että kansanterveystyön
määritelmää täsmennetään.
Toinen tärkeä asia on se, että laissa
määriteltäisiin laaja-alaisesti terveyden
edistämiseen liittyvät kunnan tehtävät.
No, aivan niin kuin ed. Akaan-Penttilä tuossa totesi, emme
me sillä tätä asiaa saa eteenpäin
eikä sillä ole mitään merkitystä, että meillä täsmennetään
käsitteitä, vaan nimenomaan se merkitsee, tapahtuuko
tätä sitten kunnissa.
Vaikea asiahan on tällä hetkellä se,
että kunnat ovat talousahdingossa ja terveydenhuollon menojen
kuitenkin ennustetaan nousevan. Tässä teille joitain
esimerkkejä Kansanterveyslaitoksen raportoimista sairauksien
aiheuttamista kustannuksista: lääkekorvaukset
kroonisen verenpainetaudin, kroonisen sepelvaltimotaudin, diabeteksen
ja sepelvaltimotautiin liittyvän rasva-aineenvaihdunnan
häiriön osalta olivat noin 205 miljoonaa euroa
vuonna 2004, ja — joidenkin sairauksien suorat kustannukset
vuositasolla esimerkinomaisesti — sydän- ja verisuonisairaudet vievät
918 miljoonaa euroa, mielenterveyshäiriöt 692
miljoonaa euroa, tuki- ja liikuntaelinten sairaudet 582 miljoonaa
euroa ja diabetes 505 miljoonaa euroa.
Mitkä sitten ovat syitä siihen, että meillä terveydenhuollon
kustannukset nousevat koko ajan? Ikääntyvien määrä on
varmasti yksi syy. Meillä väestö ikääntyy,
ja ikääntymiseen liittyy aina sitten sairauksia,
hoidon ja hoivan tarpeen lisääntymistä.
Myöskin se lisää kustannuksia, että hoidot
kehittyvät ja samanaikaisesti usein myös kallistuvat.
Mielenterveysongelmat on meillä aika vaativa juttu tällä hetkellä,
koska ne ovat työkyvyttömyyseläkkeiden
syistä ensimmäisenä listoilla ja sairauslomien
syistä toisena, elikkä hyvin vakavasta ongelmasta
on kysymys. Samoin alkoholisairaudet, ja ennustan, että alkoholisairauksien
määrä tulee lisääntymään
koko ajan.
Mitkä sitten ovat keinoja hillitä näitä terveydenhuollon
kustannuksia? Kyllä varmasti sellainen on omavastuun ottaminen.
Kyllä minä sitä tietysti peräänkuulutan,
mutta se ei aina ole niin yksinkertaista, senkin kovasti ymmärrän.
Se, että meillä olisi satsattava terveyden edistämiseen
ja varhaiseen ongelmiin puuttumiseen kunnissa, on yksi tärkeä asia,
samoin kuntien ja seutukuntien jne. yhteistyö, mistä nyt
on tässä palvelurakenneuudistuksessakin kysymys.
Kun puhun tästä terveyden edistämisestä ja varhaisesta
puuttumisesta, niin valitettavasti se ei todellakaan ole mitään
yksinkertaista asiaa kunnissa. Tällä hetkellä,
kun hoitotakuu tuli, mikä sinänsä on
hyvä asia, se kyllä vie kaikki rahat hoitoon.
Nyt tuntuu siltä, että kunnissa ei ole rahaa tähän
terveyden edistämiseen, ja jotenkin tuntuu, että on
hirveän vaikea sitten vaatia sitä, että terveyden
edistämiseenkin pitäisi saada rahaa, kun tietää,
miten tarpeen on näihin sosiaali- ja terveydenhuollon muihin
kustannuksiin niitä rahoja pistää.
Kaiken kaikkiaan tämä lakiesitys on hyvä asia,
että määritellään terveyden
edistäminen kunnan hyvin tärkeäksi tehtäväksi.
Mutta täytyy kyllä sanoa, että ei tämä vielä mitään
auta, jos ei kunnissa herätä siihen, että terveyttä todella
tulee edistää ja varhaisesti puuttua ongelmiin.
Vain siten me pystymme jollain lailla hillitsemään
näitä kasvavia menoja.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kansanterveyslain ajanmukaistaminen
on tarpeellista. Lain valmistelusta on kulunut jo yli 30 vuotta,
ja moni asia on muuttunut sen jälkeen. Itse perusasia,
kansanterveyden edistäminen, on muuttunut entistä tärkeämmäksi,
mutta olennaista on myös täsmentää kuntien
tehtäviä lain toteuttamisessa. Kaikki kunnat eivät
ole toteuttaneet tehtäviään riittävällä tasolla,
ja alueellista vaihtelua on paljon. Lain muutos sinänsä ei
lisää kuntien velvoitteita. Lain yhtenä tavoitteena
on, että nykyisten tehtävien hoitaminen varmistettaisiin
entistä paremmin.
Terveys ja terveyden edistäminen tulisi jatkossa ottaa
huomioon kaikissa kunnan toiminnoissa, ei ainoastaan sosiaali- ja
terveydenhuollossa. Pelkästään yhdyskuntasuunnittelusta
ja kaavoituksesta löytyy lukuisia esimerkkejä terveyden
edistämistä auttavista ratkaisuista, jotka mahdollistavat
asukkaille terveellisten valintojen tekemisen. Eräinä esimerkkeinä toivoisin näin
kesän jälkeen, että lakiuudistus johtaisi
käytännön tasolla esimerkiksi kevyen
liikenteen väylien rakentamiseen sekä lähipalvelujen
tukemiseen, niin että voidaan kulkea jalan tai polkupyörällä.
(Ed. Kuoppa: Lisää rahaa liikenneministeriön
pääluokkaan!) — Näin on.
Lakiin on kirjattu monia tärkeitä asioita,
joista yksi on kunnan tekemä väestön
terveydentilan seuraaminen väestöryhmittäin.
Kansanterveyslain voimassaolon aikana on saavutettu paljon hyvää,
muun muassa sepelvaltimotauti on vähentynyt jopa 80 prosenttia.
Kuitenkin moni asia on huonommin kuin muutama vuosikymmen sitten. Ravitsemustottumukset
ovat uudelleen heikentyneet, ja etenkin hyötyliikunta on
vähentynyt. Erot ovat säilyneet suurina sukupuolten
välillä, ja etenkin sosiaaliryhmien välillä erot
ovat kasvaneet. Terveyden tasa-arvo ei ole toteutunut. Viime viikkojen
keskustelunavaus korottaa kuntonsa laiminlyöneiden hoitomaksuja
on myrkkyä harkitulle ja laaja-alaiselle terveyden edistämiselle.
Terveyteen liittyvillä asioilla ei ihmisiä saa kiristää eikä uhkailla.
Korkeintaan sallisin lievän lahjonnan tai erilaisia tukimalleja
esimerkiksi työpaikkaliikuntaan osallistuville. Nyt joka
tapauksessa on hyvä, että systemaattisesti ryhdytään seuraamaan
kansanterveyden toteutumista väestöryhmittäin.
Tällöin täsmällisemmät
terveyskampanjat ja muut toimet voidaan kohdentaa aiempaa paremmin
kohderyhmää huomioiden. Terveydellinen syrjäytyminen
on kaikin keinoin estettävä.
Myös neuvolatoiminnan kirjaaminen entistä tarkemmin
lakiin on tärkeää. Suomalainen kattava
neuvolajärjestelmä, joka tavoittaa lähes
kaikki raskaana olevat naiset ja lapsiperheet, on vertaansa vailla
oleva järjestelmä. Neuvoloiden tulee jatkossa
tehdä yhteistyötä entistä tiiviimmin etenkin
sosiaalitoimen kanssa, jotta perheiden tilanteisiin voidaan perehtyä ja
tarvittaessa tukea perheitä nykyistä paremmin
ja kokonaisvaltaisemmin. Vanhempia tulisi neuvolassa tukea ja opastaa
myös lasten ravitsemukseen ja liikuntaan liittyen. Toivoisin
myös, että alkoholi- ja päihdevalistuksesta
tulisi jatkossa neuvolalle automaattisesti kuuluva tehtävä.
Tähän yksityiskohtaan varmasti palaamme vielä valiokuntakäsittelyssä ja
myös tässä salissa.
Mielenterveyspotilaiden asema on myös nostettu esiin
erikseen. Se on erityisen tärkeää nykytilanteessa,
kun suurin työkyvyttömyyseläkkeiden aiheuttaja
on mielenterveysongelmat. Mielenterveyspalvelujen kokonaisvaltainen
edistäminen ja kehittäminen ovat yksi tärkeimpiä asioita
myös tämän lain osalta. Tämä edellyttää aktiivisia
ja ennakkoluulottomia toimenpiteitä mielenterveyden edistämiseksi
koko väestön osalle.
Arvoisa puhemies! Rahasta puhuminen alkaa olla käsillä parin
viikon päästä. Silloin palataan tähänkin
asiaan, mutta totean jo nyt, että ensi vuoden budjettikäsittelyssä terveyden
edistämisen määräraha on 7,5
miljoonaa euroa. Rahaan ei ole tehty mitään korotusta,
vaikka terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn
tiedetään vähentävän
hoidon tarvetta. Jokainen sijoitettu euro saadaan moninkertaisena
takaisin.
Toinen asia on kunnille koituvat lisäkustannukset.
Kuten esityksessä todetaan, ei niille kunnille, jotka ovat
velvoitteensa hoitaneet, aiheudu lisäkustannuksia. Arvelisin
kuitenkin, että kustannuksia kaikesta huolimatta syntyy.
Toivottavasti voimme kaikin tavoin seistä terveyden
edistämisen takana ja muistaa, että terveyden
edistämisen vahvistuminen pitkällä tähtäimellä vähentää yhteiskuntamme
menoja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä jatkaa tästä,
mihin ed. Anneli Kiljunen lopetti, että kohta puhutaan
rahasta sitten budjetin yhteydessä, mutta kun siitä rahasta
on pulaa nyt jo ja vakavasti kunnissa. On varmasti edelleenkin vielä kuntia,
jotka priorisoivat budjettirahoituksessa ehdottomasti väärin,
priorisoivat vaikkapa autot päivähoitopaikan edelle
tai päivähoitopaikan terveydenhoidon, sairaanhoidon
edelle jne. Mutta kuitenkin lähtökohtaisesti rahasta
on pula, ja silloin viimesijainen vastuu rahoituksesta on tällä salilla,
siis eduskunnalla on ja valtiovallalla se vastuu. Se todettiin hyvin
tarkoin silloin, kun eduskunta päätti perustuslain
uudistuksesta. Kunnilla on palvelujen järjestämisvelvollisuus,
ja viimesijaisesti, viime vaiheessa, kansanedustuslaitos ja valtio
vastaavat rahoituksesta.
Mutta juuri sen kanssa, miten voimme edistää kansanterveyttä,
kun käsittelemme nyt hallituksen esitystä 96,
joka on siis kansanterveyslain muuttaminen, ei ole todellakaan linjassa,
että koulujen auloissa on makeisautomaatit ja sokeroitua
vettä myyvät limonadiautomaatit. Ei ole terveyden
kanssa eikä ennalta ehkäisevän toiminnan
kanssa linjassa, että tupakkaa, alkoholia mainostetaan
jatkuvasti televisiossa esimerkiksi formula 1 -ohjelman kautta,
joka tulee myös tulevaisuudessa, silloin kun nämä kilpailut
käydään EU:n ulkopuolella, toimimaan
tällaisena varsin vahvana mainoskanavana tupakanpolton, alkoholin
käytön suhteen. Nämä kaksi tuotettahan
ovat keskeisiä sponsoreita, jotka sitten ovat sekä lippalakissa
että myös ajopuvun jokaisella neliösentillä kertomassa,
kuka tämän homman maksaa. Siinä ohessa
ovat tietysti vielä öljy-yhtiöt, jotka
liittyvät tähän kauhun kolmioon. Ja kaljaa
ilmanhan ei Suomessa pystytä ainakaan minkäänlaista
jalkapallo-ottelua eikä jääkiekko-ottelua
järjestämään. Kaljan myynti
etenkin jääkiekon yhteydessä on aivan
selvä menestystekijä tai menestyksen edellytys,
ja siellä panimo vastaan toista tai olutmerkki vastaan
toista pelaa, milloin on Karjala ja milloin Koff kentällä,
ja siinä sitten on lapsella hyvät mallit. Niin
kuin täällä todettiin, ylipainoisuus
on erityinen riskitekijä diabeteksen suhteen, tupakka sydän-
ja verisuonisairauksien suhteen ja myöskin ensimmäinen askel
kohti huumeidenkäyttöä, niin kuin ed. Akaan-Penttilä hyvin
totesi jne.
Neuvolajärjestelmästä ed. Anneli
Kiljunen käytti puheenvuoron aivan oikeansuuntaisesti. Nimenomaan
siitä johtuen, että se ei ole lailla suojattu
toimiala, sellainenkin kunta kuin Kotka on heikentämässä neuvolapalveluja,
koska säästää niin sanotusti
pitää, sanoo kaupunginhallituksen enemmistö.
Kotkahan on vasemmistoenemmistöinen kaupunki, joka tässä asiassa
ei ole kunniaksi nyt, kun ajattelemme tätä kaupunginhallituksen
päätöstä, joka johtaa näihin
neuvolan heikennyksiin, mutta 10—2-äänestyksen
jälkeen sitten tuloksena on se, että neuvolapalveluja
heikennetään. Syy, minkä virkamiehet
sanovat, miksi neuvolapalveluja ohennetaan, on se, että niitä ei
ole lailla suojattu. Sen takia ne pitäisi saada lailla
suojatuksi, koska ilmeisesti sivistys ja tieto ei riitä siihen.
Neuvolathan ovat mitä tehokkain tapa hoitaa kansanterveyttä ja
ennalta ehkäistä.
Puhemies! Lopuksi: Suomi käyttää bkt:stään 5,5
prosenttia terveyden- ja sairaanhoitoon — tämä on
siis julkiseen terveydenhoitoon. Olemme häntäpäässä EU:n
mitassa. Kun absoluuttisesti lasketaan euroja per asukas per vuosi,
niin olemme samoin pitämässä perää yhdessä Portugalin,
Espanjan ja Kreikan kanssa ja kaikki Pohjoismaat, Keski-Eurooppa,
Iso-Britannia, Irlanti, Itävalta ja Ranska ovat meidän
edellämme. Siis loppujen lopuksi aina päädymme
samaan asiaan: on resursseista, rahasta ja rahoituksesta, pula.
Se on se ykkösasia, ja siitä sitten kimpoaa monta, monta
muuta ongelmaa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan tukisin ed. Tiusasta siinä,
kun hän kantoi huolta lasten ja nuorten terveydentilasta.
Löysin täältä tämmöisen
oman muistilappuni, johon olen kirjannut, että lasten lihavuus
on yleistynyt Suomessa huolestuttavasti viimeisten 20 vuoden aikana.
Karkkien, sipsien ja sokeroitujen virvoitusjuomien kulutus on lisääntynyt
huomattavasti viimeisten 10 vuoden aikana. Lasten arkiliikunta on
samanaikaisesti vähentynyt. Tällä hetkellä pojista
17 prosenttia ja tytöistä 10 prosenttia on ylipainoisia.
Ylipainoisuus on merkittävä sydän- ja
verisuonitautien sekä kakkostyypin diabeteksen riskitekijä.
Lapsena opitut elintavat säilyvät yleensä aikuisiässäkin
ja ennustavat hyvin tulevaa sairastavuutta. Tästä näkökulmasta
me kannamme suurta huolta myös lasten ja nuorten elintavoista
ja siihen liittyvästä ehkäisevästä terveydenhuollosta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoro sisälsi
monia hyviä näkökohtia liittyen kansanterveyteen.
Eräs näkökohta siitä, mitä tulisi
vastaisuudessa korjata, liittyy todella näihin urheilukilpailuihin:
Suomessa, samoin jos tarkastellaan kansainvälisesti, alkoholimainonnat
ja myöskin tupakkamainonnat näkyvät näissä.
Kyllä niillä on tietysti oma kielteinen vaikutuksensa,
vaikka voi olla, että noihin mainoksiin myöskin
kansa turtuu eivätkä ne enää tehoa
sillä tavoin kuin mainoksien toivotaan tehoavan, mutta
periaatteessa pidän hyvin ongelmallisena niitten mukanaoloa
urheilukilpailuissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Aivan lyhyesti: Ed. Oinonen on ihan oikeassa, samoin
kiitos ed. Anneli Kiljusen hyvästä muistilapputiedosta.
Ehkä yksi kehittynein tieteenhaara viime vuosilta on psykologia,
lapsipsykologia, ja siellä todellakin, yleensä mainonnan
alueella, lapsipsykologit miettivät, miten lapsiin voidaan
kaikkein parhaiten vaikuttaa. Sitten kun ajatellaan nyt tätä televisiosta
tulevaa vaikka formula 1 -mainontaa, niin ei niitä miljoonia
euroja, joita laitetaan niihin autoihin ja niiden mainospintoihin,
turhaan laiteta. Kyllä se on kalkyloitu aivan selkeästi,
että se tuo sen sijoitetun euron moninkertaisesti takaisin,
eli kyllä mainonta kannattaa.
Keskustelu päättyy.