8) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Suomessa terveydenhoidossa potilaan omavastuuosuudet
ovat EU-maiden korkeimpia, puhutaan sitten sairaalamaksuista, poliklinikkamaksuista,
matkakuluista
tai lääkekorvauksista. Julkisen rahoituksen osuus
lääkemenoista Suomessa on vuonna 2002 Oecd:n tilaston
mukaan 53 prosenttia. Ruotsissa vastaava luku on 69,3 prosenttia
ja Saksassa 74,8 prosenttia, elikkä Suomessa maksetaan
selvästi enemmän omavastuuosuuksia lääkemenoista
kuin näissä muissa maissa maksetaan. Kun otetaan
muut terveydenhoidon menot, niin suomalaiset todella maksavat paljon
itse terveydenhoidosta ja sairaudenhoidosta.
Tässä hallituksen esityksessä lähdetään
siitä, että itse asiassa ne, jotka käyttävät
vähemmän ja halvempia lääkkeitä,
tulevat hyötymään ja ne, jotka joutuvat
käyttämään paljon ja kalliita
lääkkeitä, joutuvat maksamaan entistä enemmän. Tätä lakiesitystä perustellaan
sillä, että tämä on kustannusneutraali.
Kuitenkin lakiesityksen taloudellisissa vaikutuksissa
todetaan: "Edellä esitetyillä tilastollisilla
perusteilla arvioituna esitys alentaisi vuoden 2006 tasossa lääkekorvausmenoa
noin 5,9 prosenttia eli noin 70 miljoonaa euroa." Tämähän
on selvää, että kun nämä lääkekorvausmenot
alenevat, niin jonkunhan ne lääkkeet pitää maksaa,
kun tosiasiassa juurikaan lääkkeitten hinnat eivät
laske, ja jos joku lääke laskee, niin toisten
hinnat nousevat ja erityisesti uusien lääkkeitten
hinnat nousevat voimakkaasti, saattavat olla huomattavastikin
korkeampia. Näin ollen on selvää, että tässä käy
vähän samalla tavalla kuin kansaneläkkeen pohjaosan
leikkauksessa. Silloin väitettiin, että kukaan
tässä kansaneläkkeen pohjaosan leikkauksessa
ei häviä mutta valtio säästää satoja miljoonia
silloisia markkoja. Tosiasiahan oli kyllä, että kyllä siinä nimenomaan
eläkeläiset hävisivät. Tässä tapauksessa
näen selvästi, että maksumiehiksi tulevat sairaat
ihmiset, erityisesti pitkäaikaissairaat ihmiset.
Käyn tätä hallituksen esitystä hiukan
luettelonomaisesti läpi. Nythän lääkekorvausuudistus astuu
voimaan 1.1.2006 hallituksen esityksen mukaan. Nyt peruskorvaus
on 50 prosenttia omavastuun, joka on hiukan yli 600 euroa, yli menevältä osalta
ja kiinteä omavastuu ostoskertaa kohti on 10 euroa. Tämä omavastuuhan
muuttuu siten, että tässä hallituksen
uudessa ehdotuksessa peruskorvaus muuttuu 42 prosenttiin ja kiinteä omavastuu
poistuu. Omavastuu alenee, jos lääke maksaa alle
100 euroa, nousee, jos lääke maksaa yli 100 euroa,
elikkä tässä tapauksessa, jos on kalliimpi
lääke, tämä omavastuu nousee elikkä joutuu
maksamaan enemmän. Vuotuinen omavastuu, kuten jo äsken
totesin, on nykyisin 606,95 euroa, ja omavastuun ylittävän
katon osalta omavastuu on, jos se ylittää sen
katon, 16,82 euroa. Sen yli menevältä korvataan
kokonaan. Tässä uudessa esityksessä tämä katto
on 610 euroa, ja jos vuotuiset omavastuuosuudet ylittävät
tämän katon, peritään 3 euron
omavastuu jokaisesta lääkevalmisteesta, elikkä kun
nyt siellä peritään 5 euroa ostoskerralta,
se muuttuukin lääkekohtaiseksi.
Ylempi erityiskorvausluokka merkitsee sitä, että nyt
on 100 prosentin erityiskorvaus omavastuun yli menevältä osalta,
tämän 5 euroa ostoskertaa kohti, ja tässä esityksessä vastaavassa
luokassa tämä muuttuu lääkekohtaiseksi
ja se on 3 euroa jokaisesta ostosta. Myöskin saman lääkkeen
eri vahvuudet tulkitaan eri lääkeaineiksi, elikkä jos
on erivahvuisia lääkkeitä, niin vaikka ne
ovat samaa lääkettä, ne tulkitaan eri
lääkkeiksi. Tämä aiheuttaa tietenkin
lisää menoja sitten lääkkeen
ostajille.
Alempi erityiskorvaus on nyt 75 prosenttia omavastuun ylittäviltä osin,
ja siinä on se 5 euron omavastuu ostoskertaa kohti. Tässä ehdotuksessa
se muuttuu 72 prosenttiin, ei kiinteää omavastuuta.
Omavastuu laskee, jos lääke maksaa alle 250 euroa,
mutta jos lääke nousee yli 250 euron, omavastuu
nousee, elikkä tässä nimenomaan ne ihmiset,
jotka joutuvat käyttämään kalliimpia
lääkkeitä, joutuvat maksamaan enemmän.
Sitten vielä ihan lyhyesti: Esimerkiksi täällä puhuttiin
jo aikaisemmin diabeetikoista. Tämähän
on vakava kansansairaus ja valitettavasti edelleenkin yleistymässä.
On laskettu, että 53 prosentilla diabeetikoista omavastuu
laskee keskimäärin 12 eurolla, 47 prosentilla
diabeetikoista omavastuu nousee keskimäärin 22
eurolla ja noin 25 000 diabeetikolla vuotuiset lääkemenot ylittävät
lääkekorvauskaton elikkä tulevaisuudessa
sen 610 euroa. Kun diabeetikko saattaa sairastaa monia muita sairauksia,
lääkkeitten lukumäärähän
voi olla jopa 10—15 eri lääkettä.
Kun tämä katto tulee täyteen, pahimmassa
tapauksessa jo ensimmäisellä ostokerralla, eli
tämä 610 euroa ja esimerkiksi neljä kertaa
vuodessa ostetaan nämä lääkkeet,
se merkitsee sitä, että jos on kymmenen eri lääkettä,
kolmella viimeisellä ostokerralla tulee 10 kertaa 3 euron
lisämaksu elikkä 90 euroa lisäkuluja
tulee tämmöiselle henkilölle. Näitä lääkkeitä saattaa
olla kyllä jopa viisitoistakin samalla henkilöllä pahimmissa
tapauksissa, ja näin ollen nämä kustannukset
nousevat entistä enemmän.
Tässä hallituksen esityksessä nyt
käy niin, että niiden, jotka sairastavat ja selviävät
halvemmilla lääkkeillä ja vähemmillä lääkkeillä,
kustannukset jonkin verran alenevat mutta niiden, jotka sairastavat
enemmän ja joutuvat käyttämään
kalliita lääkkeitä, kustannukset nousevat,
ja tätä ei missään tapauksessa
voi pitää poliittisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisena
ratkaisuna, koska köyhyys ja sairastavuus yleensä kulkevat
käsi kädessä: sairastavuus aiheuttaa
köyhyyttä. Näin ollen tämä laki — kuten
jo edellä totesin, tässä on 70 miljoonan
euron säästöarvio — tulee merkitsemään
sitä, että sairailta tullaan ottamaan se 70 miljoonaa
euroa enemmän tulevaisuudessa, jos tämä tässä muodossa
toteutuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Se, että kohtuullisia tukkuhintoja
yritetään alentaa 5 prosenttia vuoden 2006 alusta
lukien, niin kuin tässä hallituksen esityksessä 97
on, on ihan positiivista. Se, miten se onnistuu sitten lopulta,
mikä on lopputulos, miten lääketehtaat
suhtautuvat asioihin, on taas toinen asia. Lääkkeiden
hintahan on hintalautakunnan määrättävissä,
kun puhutaan peruskorvattavuudesta, se luo sen pohjan. Mutta jos
ei lääketehdas hyväksy sitä,
pitää liian matalana sitä hintaa, niin
silloin lääke putoaa yksinkertaisesti korvauskäytännön
ulkopuolelle. Meillä on näitä esimerkkejä vaikka
kuinka paljon.
Ed. Kuoppa esitteli hyvin tätä uutta hallituksen
esitystä ja sitä, että tosiasiassa se
lisää ainakin perustelujen mukaan lääkkeiden
käyttäjien omavastuuta. Mutta meillä on
myös nyt jo monia, monia esimerkkejä siitä,
miten lääke putoaa kokonaan korvattavuuden ulkopuolelle,
on kalliitakin lääkevalmisteita, muun muassa mahalaukun
haavauman hoitoon ja ruokatorven tulehduksen hoitoon käytettävät
lääkkeet, H+-ionien pumppuestäjät
jne. Ne ovat hintavia, mutta niitä ei korvata lainkaan.
Tässä ovat olemassa olevat ongelmat tiedossa.
Perusvoiteet, monien ihosairauksien, haavojen hoitamiseen käytettävät
valmisteet ovat ulkopuolella.
Lopuksi totean, arvoisa puhemies, että ministeri Mönkäre
kyllä aika hyvin tänään aitiosta
totesi, että nyt jo maksetaan Suomessa omavastuita aivan
vahvasti ja hänen mielestään liikaa ilmeisesti,
mikä oli tietysti hyvä huomio sosiaali- ja terveysministeriltä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Lääkekorvausjärjestelmän
uudistamisesta on sovittu hallitusohjelmassa. Onkin tärkeää,
että hallitus on sosiaali- ja terveysministeri Mönkäreen perusteellisen
ja asiantuntevan valmistelun jälkeen saanut esityksensä valmiiksi
ja tänne eduskunnan käsittelyyn. Lääkehoito
on merkittävä osa nykyaikaista sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Lääkkeiden
kehitys on parantanut ihmisten elämänlaatua ja
toimintakykyä sekä pidentänyt huomattavasti
keskimääräistä elinikää.
Sosialidemokraatit painottavat sitä, että hoidollisesti
perusteltujen lääkkeiden pitää olla kaikkien
kansalaisten saatavilla tulo- ja varallisuustasosta riippumatta.
Lääkekorvausten pääpainon tulee
olla vakavien ja pitkäaikaisten sairauksien lääkehoidossa.
Pidän välttämättömänä sitä,
että lääkekorvausjärjestelmän
uudistuksen vaikutuksia on laajasti testattu ja kustannuksia laskettu
myös. Kansalaisten keskimääräinen
kustannusvastuu lääkkeistä pysyy entisellä tasolla, vaikka
lääkekorvausmenot ovat viime vuosina kasvaneet
noin 10 prosenttia vuodessa.
Lääkekustannukset ovat terveydenhuollon kustannuksista
ylivoimaisesti nopeimmin kasvava kuluerä. Lääkekustannusten
kasvua on pyritty hillitsemään muun muassa lääkevaihdolla,
mutta tarvitsemme myös uusia keinoja. On syytä todeta,
että sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksen myötä vakuutetut
ja valtio veromarkkoineen rahoittavat lääkekorvausmenot.
Lääkekorvausmenojen voimakas kasvu tuntuu suoraan
vakuutettujen ja veronmaksajien pussissa.
Arvoisa puhemies! Rikkaiden maiden lääkemarkkinoille
tulee jatkuvasti uusia, yhä kalliimpia lääkkeitä,
joiden hankinta tulee potilaille ja yhteiskunnalle yhä haastavammaksi.
Uusien lääkkeiden lisäarvo hoidon vaikuttavuudelle vaihtelee.
Monissa maissa säännellään lääkkeiden
hintatasoa viranomaistoimin. Nyt puheena oleva esitys pitää sisällään
lääkkeiden tukkuhintojen 5 prosentin alennuksen.
Esitys on perusteltu, ja on tärkeää,
että se hyödyttää myös
lääkkeitä ostavia asiakkaita alenevina
vähittäishintoina. Samalla on syytä kehittää lääkkeiden
määräämiskäytäntöjä ja
lääkkeiden markkinoinnin asiallisuutta sekä lääketuntemusta.
Suomen tulee ponnistella myös sen eteen, että tehokkaat
lääkkeet saadaan mahdollisimman nopeasti kehitysmaiden
potilaiden käyttöön.
Lääkekorvausjärjestelmä uudistuu
entistä yksinkertaisemmaksi, mikä on oikea suunta.
Ostokertaiset omavastuut ovat kannustaneet ostamaan lääkkeitä kerralla
mahdollisimman paljon ja osin johtaneet myös turhiin ostoihin.
Niistä on pääosin luovuttu ja myös
vuotuista omavastuuta on selkiytetty. Uudessa järjestelmässä potilas maksaa
saman summan riippumatta siitä, ostaako lääkkeensä yhdellä kertaa
vai erikseen.
Vanhusväestön määrän
kasvaessa tarvitaan uusia innovaatioita ikäihmisten toimintakyvyn
ja kotona asumisen tukemiseksi. Monien lääkitystä saavien
vanhusten lääkehoito ei aina ole kunnossa, vaan
lääkkeitä voidaan ottaa vääriä määriä, lääkkeissä on
turhia päällekkäisyyksiä jne.
Jo hoidon vaikuttavuuden ja potilasturvallisuuden kannalta annosjakelun
korvauskokeilu on tärkeä. Lisäksi annosjakelun
yleistyminen hillitsee lääkehävikkiä ja
lääkkeiden kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Pidän hallituksen esitystä lääkekorvausjärjestelmän
uudistamiseksi peruslinjoiltaan onnistuneena. Luotan siihen, että valiokunta
tämän jälkeen perusteellisen ja laajan asiantuntijakuulemisen
jälkeen, jos se päätyy siihen, tekee
sitten tarvittavat muutokset, ja ne ovat sitten aikanaan valiokunnan
antamassa mietinnössä. Sitä kautta varmaan
myös tätä esitystä vielä parannetaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
numero 97 laiksi sairausvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta
on pitkään odotettu lakiuudistus. On tiedetty, että on
niin paljon taloudellisia paineita sairausvakuutuslain toteutuksessa,
että uudistusta tehdään. Se on itse asiassa
ollut aikamoisen keskustelun kohteena täällä eduskunnassakin,
ja odotuspaineet ovat siis olleet ihan selvät.
Tämä on valmisteltu virkatyönä,
ja tähän on pyydetty luonnollisesti sitten lausuntoja
kaikilta varmaankin asiaankuuluvilta tahoilta. Nyt taitaa olla niin,
että tähän liittyvien intohimojen tai
joidenkin muiden seikkojen takia tämä virkatyö on ollut
kuulemma hyvin suljettua. Se tarkoittaa sitä, että siinä ei
ole keskusteltu kenenkään muiden kuin virkamiesten
kanssa ja valmis ehdotus on vasta sen jälkeen lähtenyt
lausuntokierrokselle. Tähän saattaa liittyä nyt
sitten seurausten kannalta muutamia ongelmia, jotka toivottavasti — jos
eivät tänään, niin ainakin valiokuntaselonteossa — selviävät.
Tässähän on kaksi ihan selvää tavoitetta.
Toinen on ostokertakohtaisen omavastuun muuttaminen toisenlaiseksi,
jolloin korvaus lasketaan prosenttiosuuksina. Se on todennäköisesti
moderni ja ihan hyvä ehdotus. Hintalautakuntaan kohdistuvat
ehdotukset ovat sitten toinen seikka, ja siihen aion myöhemmin
vähän enemmän paneutua. Perusteenahan
tälle kaikelle on se, että lääkemenot
nousevat vuosittain, ovat nousseet useamman vuoden aikana keskimäärin
noin 10 prosenttia vuodessa. On ihan selvää, että tämänsuuntainen
kasvupaine on liian suuri.
Henkilökohtaisesti olisin toivonut, että esityksen
sisällössä olisi kerrottu selkeämmin,
onko tosiaan niin, että tämä nousu on
ollut pelkästään nettonousua, vai onko
mahdollisesti niin, että siinä ei ole kuitenkaan
katsottu kaikkia niitä seikkoja, joita lisääntyneen
lääkkeenkäytön toisella puolella
on. Todennäköisesti joitain toimintoja on jäänyt
pois, todennäköisesti jotain hyötyäkin siitä on
ollut. Kun on otettu kalliimpia lääkkeitä käyttöön,
samalla on jätetty joitain halvempia lääkkeitä pois,
joita muuten olisi käytetty, jolloin itse asiassa se menopaine
ei ole koko sen uuden lääkkeen kallis hinta, vaan
se on ainoastaan se hintaerotus näiden kahden lääkkeen
välillä. Tämä on nyt vain yksi
esimerkki. Mutta tätä selvitystyötä on
tehty kyllä aika vähän, puhumattakaan
siitä, että olisi katsottu, mitä esimerkiksi jotkut
tietyt kalliit lääkkeet aiheuttavat potilaan hoitoihin
kohdistuen. Voi olla, että kunnallisilla sairaalapaikoilla
ei näiden potilaiden ole tarvinnut olla enää niin
paljon kuin aikaisemmin, jolloin kansantaloudellista säästöä tulee,
mutta tietenkin aivan eri tuutista.
On ihan selvää, että nämä ovat
vaikeita ja isoja asioita, mutta kun rouva ministeri saapui tänne paikalle,
niin olisi kyllä mukava kuulla teidän mielipiteitänne
siitä, miten ongelman tätä puolta voitaisiin
meillä Suomessa vähitellen valottaa. Minulla on
se käsitys, että sitä ei ole juuri yritettykään,
mutta käsitykseni voi kyllä olla ihan hyvin myöskin
väärä, en lähde siitä sillä lailla
kinaamaan. Mutta kun tätä hallituksen esitystä lukee,
niin — jos nyt joku haluaa vähän kovistaen sanoa — tästä voi
sanoa, että tästä saa kuvan, että lääkkeissä ainoa
vaikuttava aine olisi hinta, koska nythän tässä kohdistetaan
kaikki ajattelu hintaan ja sen hinnan laskemiseen ja sitä kautta
kustannuspaineiden vähentämiseen. Se on lääkkeen yksi
osa, mutta se ei tietenkään ole vaikuttava aine,
vaan lääkkeen vaikuttava aine on aivan jotain muuta.
Toinen seikka, joka tässä sinänsä on
tietysti aika mielenkiintoinen, on se, että valtiolla on käytössään
lähes kaikki ne ruuvit, joiden avulla voidaan näihin
asioihin jo puuttua. Se, että sieltä oikeastaan
otetaan tukkuhinta erikseen, johon sitten pyritään
hintalautakunnan kautta 5 prosentin säästö saamaan
aikaan, herättää kyllä sinänsä jo
ihmetystä, miksi hintalautakunta ei käytä kaikkia
näitä muita keinoja, jotka sillä on diagnoosien
määrittämisen suhteen, mitkä korvattavaksi hyväksytään,
korvaustasojen suhteen jnp., niin kuin kaikki tiedämme.
Minä olen itse saanut muualta tietooni, että tämä tukkuhinnan
ympärillä tapahtuva 5 prosentin alennus voi nyt
olla meille Suomessa hetkellisesti aikamoinen saatavuusongelman
aiheuttaja. Toivottavasti se on ministeriössä selvitetty,
tai jos ei, niin mehän kerkiämme sen sitten valiokuntavaiheessa
tehdä. Nimittäin usealta taholta on, minusta aika
luotettavasti, kerrottu tästä. Kun tätä pelkkää tukkuhintaa
nyt ajatellaan, niin minulla on tässä tilasto,
jossa Euroopan 14 maasta Suomi nykyisillä tukkuhintajärjestelmillä on
viidenneksi halvin. Siis kallein on ykkönen, Suomi on kymmenes.
Siitä alaspäin, meidän alapuolellamme,
vielä halvemmilla tukkuhinnoilla hyvin lähellä Suomea
ovat Belgia ja Portugali, ja vielä sitten halvemmissa hinnoissa
ovat Espanja ja Kreikka. Jos nyt tämä 5 prosenttia
toteutuu, niin se aiheuttaa sen, että Suomessa tukkuhinta
putoaa Belgian ja Portugalin ohi, me kilpailemme hyvin alhaisilla
tukkuhinnoilla Espanjan ja Kreikan kanssa. Tämä saattaa
kuulemma aiheuttaa sen, että kansainvälisillä markkinoilla
voi tulla lääkepula, joka kohdistuu ensi vuodenvaihteeseen,
koska sekä apteekit että laitokset, kaikki, ottavat
tämän omien varastojensa kannalta, myyvät
aikaisemmat lääkkeet pois, laskevat sen 5 prosentin
hinnan itselleen, eivät osta varastoon ollenkaan. Meillä voi
olla hetkellistä tiettyjen lääkkeiden
puutosta tässä maassa. Tämä on
varmaan aika monimutkainen asia. Toivon, että itse olen
sen ymmärtänyt oikein, mutta joka tapauksessa
toivoisin, että ministeri Mönkäre kommentoisi
tätä jollain lailla.
Olen yrittänyt miettiä, miten tämä sitten
voitaisiin ratkaista, jos tämä iso perusidea,
joka tässä on hyvänä takana,
toteutuisi. Ehkä se tärkein kysymykseni onkin
ministerille se, voisiko tätä 5:tä prosenttia
porrastaa. Jos se on esimerkiksi 1 prosentin jonkun aikaa — en
minä tiedä, mikä aika se voisi olla,
3 kuukautta tai 6 kuukautta — niin se todennäköisesti
aiheuttaisi sen, että spekulatiiviset varastoihin kohdistuvat
kirjanpidolliset esitykset jäisivät pois sekä isoissa
että pienissä apteekeissa. 5 prosentin vaikutus
liikevaihtoon on niin suuri, että markkinavoimat jylläävät siellä ylitse
lääkkeiden tarpeellisuuden. Me voimme tässä puhua
asiasta, joka on jäänyt jotenkin huomiotta, kun
tämä on pelkästään
virkamiestyönä tehty, ja joka täytynee
meidän nyt täällä tarkentaa.
Tämä oli minusta ydin tässä koko
asiassa, ja sen halusin tuoda esille.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lähetekeskustelussa on erittäin
tärkeä laki sairausvakuutuslain muuttamisesta.
Tätä on valmisteltu ja ainakin tästä on
pitkään puhuttu lähinnä teknisenä uudistuksena
järjestelmään. Mutta taisi olla viime
keväänä valtioneuvoston kehyspäätöksen
yhteydessä, kun tähän tuli selkeästi
sellainen vaikutin kuin budjetin kehykset eli tästä tuli säästölaki.
Sinänsä, kun katsotaan, miten Kansaneläkelaitoksen
sairausvakuutuksen menot ovat kasvaneet viime vuosina, on perusteltua,
että tutkitaan ja uudistetaan ja etsitään
säästökohteita järjestelmästä.
Tällainen kokonaisuudistus on siinä mielessä paikallaan,
eikä ole pelkästään huono asia, että säästöjäkin
löytyy. Mutta kun on kysymys sairausvakuutuksesta ja lääkekorvauksista,
niin liikumme erittäin herkällä alueella
ja tällöin säästöjen
kohteeksi eivät saisi joutua ne, jotka eniten jo kärsivät
muutoinkin sairauksista, sairauksien aiheuttamista tulonmenetyksistä,
maksuista, jotka liittyvät sairauteen, ja siitä henkisestä ja
fyysisestä ongelmasta, minkä sairaus väistämättä ihmiselle
ja hänen läheisilleen aiheuttaa. Tämä tekee
tämän kysymyksen erittäin tärkeäksi,
ja toivonkin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta paneutuu
tähän asiaan huolella, vaikka tämä on
nyt melko kiireellisellä aikataululla käsiteltävä,
budjettilakina käytännössä,
eli ensi vuoden alussa on tarkoitus saada voimaan.
Sairaiden kustannuksella ei siis pitäisi säästöjä tässä hyvinvointiyhteiskunnassa
etsiä, mutta järjestelmän kustannuksella
ehkä kylläkin. Menot ovat kasvaneet ehkä monesta
hyvin selitettävästäkin syystä.
Meillä on lääkkeiden laatu parantunut,
hoidon taso sen myötä on parantunut, ihmisten
elinikä on pidentynyt, ja tarve siinä mielessä lääkkeisiin
on kasvanut, ja monet muut tekijät ovat vaikuttaneet siihen,
että sairausvakuutuksen menot ovat olleet reippaassa kasvussa.
Yhteiskunnalla, veronmaksajilla, täytyy olla myös
tietty valmius kantaa se taloudellinen rasite, mikä tästä syntyy,
ja se on tavattoman tärkeää. Meistä kuka
tahansa voi olla tänä päivänä tai huomenna
jo siinä tilanteessa, että tarvitsemme tällaista
tukea. Toisaalta sallittaneen hieman tällainen henkilökohtainen
arvio, että meikäläinen, joka ei sairasta
juuri koskaan, voi maksaa aika hyvin ne lääkkeet,
mitä silloin erittäin harvoin tarvitsee, kun niitä tarvitsee.
Mutta taas henkilön, joka on pitkäaikaissairas,
jolla on monia eri sairauksia, rasitusta ei saa lisätä.
Valitettavasti tämä hallituksen esitys lisää näiden
ihmisten rasitusta joissakin tapauksissa.
Tämä hallituksen esitys alentaa peruskorvauksen
määrää. Se on nyt 50 prosenttia
periaatteessa. Nyt se putoaa 42:een ja kiinteä omavastuu poistuu,
kun nyt on ollut kiinteä 10 euron omavastuu ostokertaa
kohti. Omavastuu alenee, jos lääke maksaa alle
100 euroa, mutta nousee, jos lääke maksaa yli
100 euroa. Erityiskorvaus omavastuun ylittävältä osalta
säilyy, mutta lääkevalmistekohtainen
omavastuu, 3 euroa jokaisesta ostosta, on uutta. Kun tämä tulee
ja on henkilö, jolla on monia eri lääkevalmisteita,
kun vielä lääkkeen eri vahvuudet tulkitaan
eri lääkevalmisteiksi, niin tästä tulee
kyllä ongelma, joka rasittaa sairasta henkilöä sillä tavalla,
että en voi pitää tätä hyväksyttävänä.
Esittäisinkin, että valiokunta muuttaisi tätä ja ministeri,
joka nyt kyllä luopuu valitettavasti tästä tehtävästä,
voisi vielä vaikka antaa virkamiehilleen ohjeen ja sellaisen
viestin, että tämä 3 euron jokaisesta
ostosta menevä omavastuu muutettaisiin sillä lailla,
että olisi esimerkiksi 1—3 tai 1—5 lääkevalmistetta,
joissa olisi tämä 3 euron omavastuu, ja sen jälkeen
olisi esimerkiksi 1 euron omavastuu tai ei omavastuuta ollenkaan. Silloin
näitä, joilla on monia lääkkeitä käytössään,
kohdeltaisiin oikeudenmukaisemmin ja kohtuullisemmin. Tämä on
mielestäni yksi hyvin tärkeä kohta, joka
pitäisi tässä muuttaa.
Nyt erityiskorvaus on 75 prosenttia, ja se putoaa 72:een, ja
5 euron kiinteä omavastuu ostokertaa kohti poistuu. Tässäkin
kohtaa saattaa tapahtua kiristymistä. Sitten vuotuinen
omavastuu hieman nousee, 610 euroon. Mutta ennen kaikkea se muutos,
että jos vuotuiset omavastuuosuudet ylittävät
katon, tuon 610 euroa, niin peritään 3 euron omavastuu
jokaisesta lääkevalmisteesta, puhkaisee ikään
kuin tämän katon, ja se on kyllä kohta,
johon myös edellytän, että tulee muutos valiokunnassa,
eli katto on katto. Meillä ne, jotka sairastavat paljon,
ovat raskaan taakan alla; entä jos tämä katto
tällä lailla pääsee vielä vuotamaan?
Meillähän on omavastuita sitten matkakustannuksissa
ja muissa sairauteen liittyvissä menoissa niin, että kun
ne lasketaan yhteen, niin suomalainen paljon sairastava henkilö on
sittenkin aika kovan kokonaismaksurasituksen kohteena omavastuiden
kautta, kun esimerkiksi syrjässä asuvalle matkakustannusten
osalta tulee omavastuita.
Tuo 3 euron valmistekohtainen omavastuu kaikista valmisteista
pitää korjata, ja katon yli menevästä omavastuusta
pitää luopua. Sitten kun on vielä niin,
että saa ostaa kolmen kuukauden lääkkeet
kerrallaan, se tekee sen, että pitkäaikaissairas
joutuu ostamaan neljä kertaa vuodessa ne lääkkeet
ja joka kerta tulee tämä omavastuu, jos oikein
olen ymmärtänyt. Tämä on lähetekeskustelu,
jossa en ihan varmaan osaa sanoa, meneekö nyt kaikki aivan
näin; toivon, että virheeni korjataan. Mutta näin
olen ymmärtänyt, ja kun kolme kuukautta kerralla
saa lääkkeitä hankkia — tai saa
hankkia varmaan pitemmälle, mutta siitä tulee
tämä ylimääräinen rangaistus — niin
pitää myös tutkia, onko tämä oikein
ja kohtuullista ja ehkä korjata se tästä esityksestä.
Herra puhemies! Täällä ed. Akaan-Penttilä puhui
lääkkeiden tukkuhintojen 5 prosentin alennuksesta.
Apteekkipuolelta on otettu tässä asiassa yhteyttä ja
pidetty juuri sitä ongelmaa todennäköisenä,
johon ed. Akaan-Penttilä viittasi, eli apteekkien varaston
arvon yhtäkkistä muutosta aika merkittävällä tavalla.
Hallituksen esityksen sivulla 25 on säätämisjärjestystä koskeva
kohta, ja siellä tätä asiaa pohditaan.
Täällä sanotaan, että "Lääkkeiden
kohtuullisten tukkuhintojen alentaminen saattaa vaikuttaa sekä apteekkien varaston
arvoon että myyntiluvanhaltijoiden ja apteekkien tuloihin",
ja tämä saattaa johtaa juuri sentapaisiin ongelmiin
kuin mihin todella viitattiin edellisessä puheenvuorossa,
ja tätä on syytä miettiä. Tässä todetaan,
että säätämisjärjestyskysymys
tämä ei kuitenkaan ole, mutta kyllä tämä tietysti
yhden ammattialan elinkeinovapauteen tietyin määrin
saattaa koskea. Siksi esitän — en ole apteekkarien
puhemiehenä sinänsä, mutta häiriöiden
vähentämiseksi esitän — myös,
että valiokunta miettisi sitä, että tämä 5
prosenttia porrastettaisiin esimerkiksi 2,5 ja 2,5, taikka 1, 1, 1,
1, 1. Sillä saatettaisiin saada se pehmeästi toteutettua
ja nämä ongelmat, mihin on kiinnitetty huomiota,
mahdollisesti pois. (Puhemies koputtaa)
Herra puhemies! Te ette salli minun puhua enempää,
mutta täällä hallituksen esityksen kohdassa
52 on lausunnot (Puhemies koputtaa) ja niiden huomioon ottaminen.
Täällä on mainittu, keneltä on
lausunnot pyydetty, mutta ei mitään siitä,
miten ne on otettu huomioon, ja ymmärtääkseni
niitä ei juurikaan ole otettu huomioon. On toivottavaa,
että valiokunta pyytää ministeriöltä nämä lausunnot
käyttöönsä ja käy ne
tarkoin läpi, koska tämä valmistelu on
ollut puhtaasti virkamiestyötä.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että en voinut olla
esittelemässä tätä lakia enkä ole
kuullut kaikkia käytettyjä puheenvuoroja. Mutta
kyllä tämä laki on valmisteltu ihan normaalin
menettelytavan kautta ja varmasti kuulemiskierrokselta on myös
asioita huomioon otettu. Tämän lain valmistelu
on ollut pitkäkestoinen: tässä on tehty
työtä koko tämän hallituksen
alkuajan.
Ed. Akaan-Penttilä kiinnitti ihan oikeaan asiaan huomiota,
että pitää myöskin tarkastella
kokonaisterveydenhuollon kustannuksia, ja kysyi, onko tässä nyt
tarkasteltu lääkekuluja pelkästään kustannusten
näkökulmasta eikä ole otettu huomioon,
mitä hyvät lääkkeet tänä päivänä säästävät
terveydenhuollon menoissa. Varmasti niitä tarkasteluja
on tehty. Terveydenhuollon kustannusten sisällä lääkekorvausmenot
kasvavat kaikkein nopeimmin nyt, kaikkein hurjinta vauhtia, kun
kaiken kaikkiaan terveydenhuollon menot kasvavat tietyllä tavalla,
mutta kyllä siitä kasvusta nyt suurimman osan
tuottavat lääkekustannukset. Siihen on merkittävä syy
se, että uusia, aikaisempaa kalliimpia lääkkeitä otetaan
yhä enemmän käyttöön.
Lääkärit määräävät
uusinta valmistetta, vaikka vanha ja edullisempi olisi yhtä tehokas.
Uudet lääkkeet ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan
markkinoilla pidempään olleiden kustannuksella.
Kun tässä nyt tulee myös ensi vuoden
alusta voimaan sairausvakuutuksen rahoitusuudistus, niin nyt maksajat,
työmarkkinaosapuolet, jotka edustavat niitä veronmaksajia,
jotka sairausvakuutusmaksua maksavat, heräsivät
siihen, että näin ei voi olla eivätkä he
suostu ilman muuta sellaiseen sairausvakuutusrahoitusuudistukseen, jossa
on tällainen automaattinen piikki, joka kasvaa. Sieltä myös
vaadittiin toimenpiteitä lääkekulukorvausten
kasvun hillitsemiseksi. Ja kyllähän sen me tiedämme
kaikki, jotka näistä rahoista joudumme tulevaisuudessakin
päättämään, että terveydenhuollon
menot ovat koko ajan valtaamassa isompaa alaa meidän verotuloistamme.
Menen joihinkin yksityiskohtiin.
Tästä tukkuhinnan alennuksesta on epäilty, että se
johtaisi saatavuusongelmiin ja että se olisi epäoikeudenmukainen.
Me olemme selvittäneet sitä, miten lääketehtaat
ovat apteekeille antaneet alennuksia. Voin vakuuttaa, että tämä 5
prosentin kertaluonteinen alennus on aivan pieni juttu siihen nähden,
millä alennuksilla lääketehtaat kilpailevat
apteekeissa nyt toistensa kanssa, annetaan jopa kymmenien prosenttien
alennuksia. Nythän järjestelmä on ollut
se, että apteekin ei ole tarvinnut laittaa alennusta myyntihintaan, vaan
apteekki on vastannut lääketehtaille sillä, että on
asettanut lääkkeen näkyville hyvin, tai
sitten sillä, että hintaputken sisällä on
suosittu sitä tiettyä valmistetta, joka on saatu
halvemmalla. Mutta tämä alennus ei ole kohdentunut
oikeudenmukaisesti kaikkiin apteekkeihin. Se on kohdentunut niihin
apteekkeihin, joissa lääketehdas on katsonut sen
olevan itselleen edullista eli joilla on ollut suuri markkinaosuus.
Eli kun meidän oli saatava monestakin syystä nopeasti
aikaan jonkunlainen säästö lääkekorvausmenoissa,
tukkuhinnan alennus oli eurooppalainen tapa, jota monissa muissa
maissa on käytetty. Se on kertaluonteinen, se ei ratkaise
meidän lääkekorvausmenojemme kasvun kehitystä kuin
hetkellisesti, mutta se katsottiin oikeudenmukaiseksi ja mahdolliseksi
tehdä. Toivonkin, että eduskunta nyt paneutuu
vielä tähän lääkkeen saatavuusongelmaan.
En jaksa uskoa, että tässä suhteessa
tulisi ongelmia, kun tuota alennusvaraa on näyttänyt
tehtailla olevan, ja kyllähän ne koko ajan kuitenkin
kilpailevat toistensa kanssa eivätkä ole halukkaita
menettämään markkinaosuuksia silloin
kun koko ajan on rinnakkaisvalmisteita markkinoilla ja myöskin
geneeristä halvempaa valmistetta.
Maksavatko nyt asiakkaat enemmän kuin ennen? Kokonaislaskelma
on, että nykyjärjestelmään verrattuna
asiakkaat maksavat 1,1 miljoonaa euroa vähemmän.
Se koostuu monesta asiasta. Tähänhän
liittyy myös tuo kalliiden lääkkeiden
lääketaksan alentaminen asetuksella, joka ilmeisesti
korjaa sen ongelman, jonka ed. Kankaanniemi epäili tässä olevan.
Me olemme tehneet vertailuja siitä, mitä samanhintainen
lääke maksaa nykyjärjestelmässä eri
korvausluokissa ja mitä se maksaa uudessa. Niin on sekä peruskorvausluokassa
että alemmassa erityiskorvausluokassa, että tämä uusi
järjestelmä tuottaa samanhintaisesta lääkkeestä pienemmän
kulun asiakkaalle. Ylemmässä erityiskorvausluokassahan
nykyisin on 5 euron ostokertainen omavastuu reseptien lukumäärästä riippumatta,
ja ihmisillä on keskimääräinen
reseptimäärä ostokertaa kohden 1,3, eli
suurin osa maksaa siitä yhdestä reseptistään
5 euroa, vaikka lääke on siis 100-prosenttisesti
korvattava. Nyt uudessa järjestelmässä tulee
3 euroa per lääkevalmiste, eli se on silloin pienempi
kuin nykyjärjestelmässä siitä yhdestä reseptistä,
joka oli suurimmalla osalla kertaostos. Tässä uudessa
järjestelmässä asiakkaan ei millään
tavalla tarvitse kerätä näitä reseptejä yhteen,
hän voi ostaa silloin, kun hän tarvitsee sitä lääkettä,
eikä hänen tarvitse kerätä myöskään
rahaa sitä isoa ostokertaa varten, vaan hän pystyy
tarpeen mukaan ja rahatilanteenkin silloin varmasti paremmin joustaessa
lääkkeensä hankkimaan. Sitten 0,1 prosenttia potilaista
on sellaisia, joilla on yli 30 reseptiä vuodessa, ja siinä joukossa
on dialyysiliuoksia käyttäviä, ja heidän
osaltaan tähän on ehdotettu poikkeus: 1 euro per
resepti per kuukausi sen jälkeen, kun tuo omavastuu on
täyttynyt. Se on tietysti sitten asia, joka pitää miettiä,
saattaako se jonkun todella vaikeaan asemaan.
Tämä esitys on lähtenyt siitä,
että sillä on pyritty estämään
turhien lääkkeitten hankkimista, sitä,
että niitä kertyy sinne kaappeihin käyttämättöminä,
ja ohjaamaan potilasta käyttämään
niitä lääkkeitä, joita hän
tarvitsee, eikä hankkimaan niitä turhaan. Vuonna
2000 apteekkiin arvioitiin palautettavan noin 1,6 miljoonaa lääkepakkausta — lääkkeitä
palautti
arvion mukaan yli 220 000 — ja näistä kaksi
kolmasosaa oli reseptilääkkeitä. Kyllä tässä tietysti
siinäkin päässä on tarvetta tietynlaiseen
motivointiin.
Tässä yhteydessä en halua puuttua
enempää näihin asioihin. Kuuntelen, mitä tässä vielä keskustellaan,
ja — niin kuin aina — olen varma, että eduskunta
paneutuu tähän esitykseen kunnolla, ja silloin
se vastaava ministeri varmasti keskustelee eduskunnan kanssa, jos
on perusteltuja muutosesityksiä. Olen täällä itsekin
varmasti mukana osallistumassa keskusteluun.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin vielä palata tähän
5 prosentin äkkijarrutukseen, tähän leikkaukseen.
Kyllä minä olen näiden muiden lääkäreiden,
edustajien Tiusasen ja Akaan-Penttilän, kanssa samaa mieltä,
että tämä voi aiheuttaa äkkinäistä saatavuusongelmaa
ja lisäksi erilaista keinottelua silloin vuodenvaihteessa.
Tämän vuoksi olisi kyllä ollut parempi,
että olisi luotettu siihen hintalautakunnan kohtuullisen
hinnan määritykseen tai laitettu jonkunlaiset
viitehinnat samalla tavalla kuin Saksassa on, tai sitten porrastettu
tämä hinnanalennus. Muuten tämä lakiehdotus
on erinomainen. Ministeri hallitsee tämän alan
hyvin, ja olen erittäin surullinen, että ministeri
joutuu jättämään tehtävänsä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluaisin todella painottaa
sitä, että meillä on ollut onni saada
lääkäri hoitamaan terveyden- ja sairaanhoidon
kysymyksiä myös tässä ministerinä,
toisin kuin joskus ennen on ollut, ja muutenkin. Tässä mielessä yhdyn
näihin ajatuksiin, mitä ed. Asko-Seljavaara totesi.
Mutta miten sitten todellakin lääkkeet tulevaisuudessa
tulevat jakautumaan? Varmasti se tiedetään tämän
alemman ja ylemmän erityiskorvattavuuden suhteen versus
nykytilanne. Tämä kysymys myös siitä,
mihin lääkkeet sitten sijoittuvat jatkossa, tulee
tietysti vaikuttamaan tähän suhteelliseen määrään,
mitä potilaat maksavat itse. Ministeri aikaisemmin tänään
totesi sieltä samasta paikasta, että Suomessa
omavastuut ovat korkeampia kuin muualla, eli ne ovat suhteellisesti
liiankin korkeita ja näin ollen ei pitäisi koskaan
lisätä tätä omavastuuta. Totesitte,
että pysytään suunnilleen samassa tai
jopa laskee keskimäärin, mutta tietysti aina tulee
joitakin potilasryhmiä, joilla on enemmän maksettavaa.
Yksi esimerkki muuten asiasta, josta on myös tehty
kirjallinen kysymys: Jos potilaalle kirjoitetaan resepti terveyskeskuksesta
hakea esimerkiksi Artzal-nimistä lääkettä,
joka on tällainen polven sisään annettava
injektiohoito artroosipotilaille ja nivelrikkopotilaille, niin sitä Kela
ei korvaa, mutta jos yksityislääkäri
tekee tämän lääkemääräyksen,
niin se korvataan. Nämä ovat tällaisia
mielenkiintoisia poikkeamia, jotka eivät aina mene ihan
normaaliymmärrykseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin mielelläni yhdyn
näihin läksiäispuheisiin ja positiiviseen
hyllaukseen. Se on ihan oikea huomio molemmilta edellisiltä edustajilta.
Olisin ministeriltä kysynyt nyt erityisesti: Miltä tuntuu
se, jos tämä tukkuhinnan alennus porrastettaisiin?
Rohkenetteko ottaa siihen nyt tämän hallituksen
esityksen ohi kantaa? Se olisi aika tärkeätä,
koska sitten valiokuntavaiheessa meillä on uusi ministeri
ja hänen on vaikeampi perehtyä kaikkiin näihin
asioihin.
Toinen asia koskee tätä alennusta, joka tulee nyt
määräsääntöiseksi
kaikille apteekeille. Sehän tietysti sitoo markkinavoimia
eräällä lailla. Kuuluvatko nyt tähän
uuteen lakiin sairaala-apteekit mukaan? Minulla on semmoinen käsitys, että ne
jäävät ulkopuolelle, jolloin ne voivat
kuitenkin edelleen lääkefirmojen kanssa sopia
omista alennuksistaan, jotka joskus ovat kuulemma olleet huomattavia.
Tietysti kuntien rahoituksen kannalta sinänsä tämä on
hyvä asia, mutta taas markkinavoimien kannalta huono asia
kokonaisuutena.
Tietysti kolmas kysymys on kyllä se, että kun valtiolla
on kaikki nämä eri hanat käsissään,
mitä myydään, miten korvataan, miten
nämä apteekkimarginaalit suoritetaan ja miten
kukin sairaus tulee mukaan, niin aiotaanko niitä jossain
myöhemmässä vaiheessa käyttää,
koska niiden tarkoitus olisi samansuuntainen kuin tämänkin
sinänsä hyvän lain perustarkoitus.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Sairaala-apteekit ovat tämän
ulkopuolella, ihan niin kuin totesitte.
Porrastuksesta totean, että tätä budjettia
valmisteltaessa minä olin sitoutunut tiettyyn säästöön
sosiaali- ja terveysministeriön lääkekorvausmomentilla
ja se saadaan nyt tässä aikaiseksi. Jos se sama
säästö saadaan jollakin muulla tavalla
aikaiseksi niin että valtiovarainministeriö ja koko
hallitus voi sen hyväksyä, niin eihän
minulla tietenkään voi olla mitään
sitä vastaan, mutta minä epäilen, että se
nyt ei välttämättä tule yhtä nopeasti.
Mutta eduskunta päättää ja eduskunta siihen
asiaan perehtyy.
Sitten näihin lääkehuollon kaikkiin
elementteihin, mitkä vaikuttavat lääkkeiden
hintaan. Olin juuri kutsunut koolle lääketeollisuuden edustajat
laajasti tällaiseen aamupäiväseminaariin,
mutta nyt en muista, ehtiikö se olla tänä aikana,
kun vielä tässä postissa olen. Halusin,
että meillä olisi käynnistetty nyt tämmöinen
kunnollinen keskustelu siitä, mitä meidän
oikeastaan pitää tehdä kaiken kaikkiaan,
mitä teollisuus haluaa tehdä, mitä eri
toimijat. Uskon, että seuraajani jatkaa sitä työtä.
Keskustelu päättyy.