13) Hallituksen esitys laiksi lääkelain muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitykset 107 ja 108 tältä vuodelta
ovat merkittävimmät lääkelainsäädännön
muutokset sitten sen, kun Suomi yhtyi EU:hun. Kuitenkin tässä lähetekeskustelussa
puutun
vain tähän nikotiinikorvaushoitoon, koska esityksen
mukaisesti nikotiinikorvaushoitotuotteiden myyntikanavat laajennetaan
tupakkaa myyviin vähittäiskauppoihin, kioskeihin
ja huoltoasemille. Tarkoituksena on parantaa tupakoinnin lopettamista
yrittävien mahdollisuutta päästä tupakasta
eroon.
Esityksen mukaan nikotiinivalmisteet ovat turvallisia. Näin
ei suinkaan ole asianlaita, sillä nikotiinilla on jopa
tappava annos. Se on noin 60 milligrammaa henkilöä kohti.
Kun imeskellään tällaista nikotiinipurkkaa,
niin pitoisuudet ovat korkeimmillaan 45 minuutin kuluttua pureskelun
aloittamisesta. Valmisteiden käyttämisessä on
noudatettava varovaisuutta. Infarktin sairastaneita ja mahahaavaisia
ihmisiä pitää varoittaa nikotiinipurkasta.
Lain perusteluissa on sanottu, että tämmöisiä rajoituksia
ei ole, mutta valmistajat kyllä ne ilmoittavat. Nikotiinivalmistetta
ei pidä käyttää tupakoinnin
yhteydessä. Kuitenkin monet tupakoitsijat käyttävät
molempia. Kun yksi savuke sisältää 0,9
milligrammaa nikotiinia, niin purkat ovat 2 milligramman ja 4 milligramman
suuruisia eli siis vastaavat neljää viittä tupakkaa.
Jos nikotiinivalmisteiden myynti vapautetaan, on vaarana, että nikotiinipurkasta
tulee hittituote, joka aiheuttaa nikotiiniriippuvuutta ja väärinkäyttöä.
Suomessa apteekkiverkko on tiheä ja apteekit ovat jopa
vuorokauden ympäri auki, joten nikotiinivalmisteiden saatavuudesta
ei ole huolta. Lisäksi apteekeissa työskentelee
ammattitaitoinen henkilökunta, joka neuvoo nikotiinivalmisteiden oikean
käytön suhteen, ja myöskin he neuvovat tupakoinnin
lopettamisessa. Lääkelaitos toteaa, että nikotiinivalmisteita
ei pidä myydä päivittäistavarakaupoissa
eikä kioskeissa, ja siis lääkelaitos
ei kannata nikotiinivalmisteiden myymistä vähittäistavarakaupoissa.
Hyvät kansanedustajakollegat, ennen kuin päätätte
sen, saako tällaisia nikotiinivalmisteita myydä kioskeissa,
ostakaapa tämmöinen kädessäni
oleva pakkaus. Tämä maksaa kyllä 10 euroa,
mutta tästä tulee aika monelle, en tiedä, kuinka
monta tablettia tässä on ... Tässä on
24 tablettia. Koettakaapa, mitä tapahtuu, kun pureskelette
tällaista nikotiinipurkkaa. Itse tein tällaisen
kokeen. Pureskelin sitä muutaman minuutin — tämä on
4 milligrammaa, siis se on se suurempi annos — ja se aiheutti
todella aivan mielettömän vaikeita oireita. Ensin
tuli kuristava tunne kurkussa, sitten tuli semmoinen niin kuin hikka, joka
meni ohi muutamassa minuutissa, mutta sitten tuli huimaus, joka
kesti kaksi tuntia. Eli semmoinen henkilö, joka ei ole
tupakoinut ja pureskelee näitä, todella saa erittäin
vakavia oireita, ja sen takia on aika todennäköistä,
että näitä lääkkeitä tullaan
sitten, jos niitä kioskeissa on, taatusti käyttämään
tällaisina huumausaineina, siten että etenkin
semmoiset, jotka käyttävät sekä alkoholia
että lääkkeitä, ostavatkin näitä nikotiinipurkkia.
Ehdotan todella, että kokeilette, mikä vaikutus
näillä purkilla on.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tässä on todella merkittävä lääkelakipaketti
tulossa eduskuntaan esittelyyn. Kyllä minun täytyy
sanoa, että tämä ed. Asko-Seljavaaran
puheenvuoro oli ristiriitainen ja hämmästyttävä,
varsinkin kun puhuja oli lääkäri. Meillähän
on kokemukset monista maista siitä, että nikotiinikorvausvalmisteet
on vapautettu päivittäistavarakauppaan eikä siellä ole edustajan
maalailemia uhkakuvia toteutunut. Kuvasitte oireet, jotka nikotiinikorvausvalmisteesta
tulee sellaiselle, joka ei ole tottunut nikotiiniin. Sehän
on se syy, miksi tupakoimattomat eivät niitä ole
ryhtyneet muissakaan maissa käyttämään.
Ei siitä tule huumetta. Ensinnäkin se on kallista,
se on pahan makuista, ja siitä tulee vatsa kipeäksi.
Mitään tällaista nikotiinikorvausvalmisteiden
muuttumista huumeiksi ei ole yleisesti tapahtunut, ja siinä voimme
kyllä luottaa tähän asiantuntijakierrokseen,
joka tätä lakiesitystä tehtäessä on
käyty läpi.
Haluaisin vain kysyä, minkä takia päivittäistavarakaupasta
myyty nikotiini olisi jotenkin erilaista kuin apteekista myyty.
Suurin osa apteekista nikotiinikorvausvalmisteita ostava ei saa
minkäänlaista henkilökohtaista ohjausta,
ja nämä varoitukset ovat tässä nikotiinikorvaushoitopakkauksessa.
Meillä on 800 apteekkia, joista saa näitä korvausvalmisteita
tällä hetkellä, mutta meillä on 40 000
myyntipistettä, joista saa tupakkaa. Se tupakan riippuvuutta
aiheuttava aine on nikotiini, joka ei ole syöpää aiheuttava
aine. Tupakan syöpää aiheuttavat ja muita
sairauksia aiheuttavat aineet ovat ne muut ainesosat, joita nikotiinikorvausvalmisteissa
ei ole. Suomalaisista tupakoitsijoista, joita on runsas miljoona,
vasta 10 prosenttia on kokeillut nikotiinikorvausvalmisteita, joten
markkinoita jää tämän jälkeenkin
vielä apteekkareille, jotka ovat olleet tässä erittäin kovaäänisesti
liikkeellä peläten markkinaosuuden menetystä enemmän — sen
olen heidän keskustelustaan kyllä havainnut — kuin
sitä, että tässä olisi terveysriskistä kysymys.
Tutkimusten mukaan jo pelkkä nikotiinikorvausvalmisteen
käyttö tupakoitsijalla nostaa tupakoinnin lopettamisen
onnistumisen 1,5—2-kertaiseksi ilman mitään
muuta terapiaa. Voimme vain kuvitella, mitä tapahtuu, kun
tuon valmisteen saatavuus tulee nyt arkipäiväiseksi.
Se on saatavilla tavallisille ihmisille, joilla on apteekkiin pitkäkin
matka. On myös helppo sen jälkeen, kun on motivoitu
ensin kokeilemaan esimerkiksi terveydenhuollon henkilöstön
ohjauksen alla tätä valmistetta, hankkia sitten
se jatkovalmiste. Myöskin tämmöinen spontaani
kokeilumahdollisuushan tässä lisääntyy.
Voi kokeilla, pystyisikö olemaan ilman tupakkaa tuon valmisteen
kanssa, ja sitten hakea vielä lisää neuvoja terveydenhuollon
henkilöstöltä.
Minusta tässä ovat kansainväliset
kokemukset selkeästi osoittaneet, että näin
voidaan tehdä. Totean, että tällä ei
ennakoida ainakaan sosiaali- ja terveysministeriön näkökulmasta
minkään muun itsehoitolääkkeen
vapauttamista päivittäistavarakauppaan, ja näemme
tämän erittäin tärkeänä kansanterveyteen
vaikuttavana asiana.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tupakointi on yleisin estettävissä oleva
kuolleisuuden aiheuttaja, ja kaikki ne keinot, mitä tupakoinnin
vähentämiseksi voidaan käyttää,
mielestäni pitää käyttää.
Tästä syystä tämä hallituksen
esitys nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettujen itsehoitovalmisteiden
myynnin laajentamiseksi on erittäin hyvä ja erittäin
kannatettava. On hyvä, että meillä tulee
näitä valmisteita vähittäistavarakauppoihin,
missä on tupakkavalmisteitakin tarjolla, kioskeihin ja
huoltoasemille. Monesti on tuntunut siltä, että huoltoasemilta
ei kohta autotarvikkeita saakaan, että siellä on
kaikkea muuta, mutta tätä lisäystä,
tätä laajennusta, kyllä suosittelen ja
kannatan erittäin lämpimästi. Tämä esitys,
jos mikä, on kansanterveyden edistämistä ja hyvin
kannatettava.
Valtaosa tupakoitsijoistahan haluaa lopettaa. Joka viides mies
on yrittänyt tupakanpolton lopettamista, ja joka neljäs
nainen on sitä yrittänyt, mutta tupakanpoltosta
on erittäin vaikea päästä eroon.
Aivan niin kuin tässä esityksessä todetaan,
mikään keino ei oikein välttämättä yksin riitä.
Esimerkiksi kun lääkäri kehottaa potilasta, sanoo
suoraan, että tupakointi on epäterveellistä, kannattaa
lopettaa, niin kuuden kuukauden kuluttua tällaisen kehotuksen
jälkeen ehkä 10—13 prosenttia on voinut
lopettaa tupakoinnin — sekin on tutkimuksissa todettu,
että aika harva lääkäri
kuitenkaan sitä tekee, vaikka Käypä hoito
-ohjeissa näin on, että pitäisi puhua
tupakanpolton lopettamisesta. Sitten kun tähän
kehotukseen lisätään ryhmäohjausta
ja yksilöohjausta ja nikotiinikorvaushoitoja, niin tupakanpolton
lopettaminen on varmempaa.
Minusta tämä saatavuuskysymys on erittäin merkittävä asia,
kun tiedetään, että meillä on
800 apteekkia Suomessa. Niistä suurin osa on täällä etelässä.
Pohjoisessa esimerkiksi on erittäin pitkät matkat
ja tupakkaa kyllä saa bensa-asemilta ja kaupoista mutta
ei näitä nikotiinikorvaushoitoja vielä.
Onneksi kohta saa. Toisekseen apteekkien ja vaikka nyt huoltoasemien
tai kioskien tai kauppojen aukioloajat ovat aivan toisenlaiset. Tämäkin
parantaa nikotiinikorvaushoidon onnistumista.
Minä olen yhtä lailla kuin ministeri Mönkäre hämmentynyt
ed. Asko-Seljavaaran äskeisestä puheesta, erityisesti
juuri sen tähden, että te olette lääkäri.
Jos me punnitsemme turvallisuutta — ja todella sitä on
ihan syytä punnita — niin kyllä kaikkien
selvitysten ja tutkimustenkin mukaan tupakka on vaarallista ja nikotiinikorvaushoito
ei ole vaarallista. Niin kuin tässä esityksessäkin
todetaan, esimerkiksi raskaana olevan tai imettävän äidin
on, jos ei kerta kaikkiaan pysty olemaan tupakoimatta, parempi käyttää nikotiinipurkkaa
tai jotakin muuta. Siinä on 4 000 haitallista
ainetta, jotka jäävät tulematta ihmisen
elimistöön tai ympäristöön,
kun purraan purukumia eikä polteta tupakkaa. Kyllähän
se on, jos ajatellaan, myös passiivisen tupakoinnin vähentämistä,
että käytetään muita aineita
kuin tupakkaa.
Minusta tämä on erittäin hyvä ja
kannatettava esitys, ja tämä esitys on linjassa
sen kanssa, millä tavalla tupakointia vähennetään
tässä meidän Suomenmaassamme. Hyvä esitys,
ministeri Mönkäre!
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on hallituksen esitys
numero 107 lääkelain muuttamisesta, ja kohdistan
puheeni kahteen kohtaan. Jälkiosassa puhun nikotiiniasiasta,
josta edellä on käyty keskustelua, ja sitä ennen
muutama sana lakiehdotuksesta siltä osin, että lääkeyritysten
tulisi myydä lääkkeet kaikille apteekeille
samalla hinnalla.
Varmasti on hyvin mielenkiintoista, että lainsäädännössä mennään
kaupankäynnin ja markkinavoimien alueelle, niin että määrätään,
millä lailla joku jollekin saa myydä jotain, että kaikille sitten
samaan hintaan. Onko se oikein, vai onko se väärin?
Tästä asiasta on varmaan kaksi mielipidettä meillä tässäkin
salissa, mutta oli se kumpi vaan, niin me kuulimme täällä ministerin
vastauksen jo siltä osin, että se, mikä koskee
sairaala-apteekkeja, on jätetty tämän
lain ulkopuolelle. Kysyn vaan, minkälaista lainsäädäntöä se
sitten on. Sitä minä en ymmärrä.
Voi olla, että tietystä näkökulmasta
pitäisikin olla samahintaisuus ja näitä pelottavia
markkinavoimia nimenomaan syrjiä pois, mutta kyllä silloin
sairaala-apteekkien pitäisi olla siinä samassa
ryhmässä mukana. Tähän ei ole
kukaan sanonut mitään perustelua, miksi ne jätettiin
pois. Siinä on harkintaa, joka minusta ei kuulu lainsäädäntöön,
se on jotain muuta. En tiedä oikein, mitä se oli.
Yksi pakkohan siellä lainsäädännössä jo
on, jota ei ole myöskään sanottu näistä alennuksista. Se
on veteraanialennukset, joita varmaan aika yleisesti pidettiin hyvinä tässä salissa.
Osa nyt kokee niin, että tässä ei perustuslaillisesti
ehkä olla ihan kestävällä pohjalla,
ja tätä varmasti joudumme valiokunnassa tarkastelemaan,
kaikkinensa. On muun muassa sitten valvontaongelma, miten tätä kaikkea
valvotaan, että se käytännössä toimii,
kun määrätään tämmöinen
näinkin selkeä, ehkä oikeudenmukaiselta
tuntuva asia. Minusta se on ongelmallinen.
Toisella lailla ongelmallisia, arvoisa puhemies, ovat minusta
nikotiinikorvaushoito ja siihen liittyvät asiat. Täällä kun
on ihmetelty kollega Asko-Seljavaaran mielipidettä ja tuettu
ministeri Mönkärettä, joka on toinen
kollegani, niin minä asetun heidän molempien väliin,
en sen takia, että haluaisin nyt tässä jotain
kolmatta vaihtoehtoa, vaan aivan rehellisesti alusta pitäen,
kun kuulin, että näin on käymässä,
olen epäröinyt enkä vieläkään
ole oikein varma, kumpi näistä kannoista on oikea,
jos tämän asian nimittäin hyvin laajasti
käsittelee. Minusta täällä esitettyjen perusteiden
mukaan ministeri Mönkäre on aivan oikeassa, että nämä erilaiset
nikotiinikorvaushoitovalmisteet pitäisi saada vähittäiskaupan
piiriin, mutta taas se tapa, millä ed. Asko-Seljavaara
perusteli, on aivan yhtä oikea, mutta niissä on erilaisista
näkökulmista kysymys ja takana olevista arvostuksista.
Nyt joka tapauksessa, oli tämä vaikutus hyvä tai
huono, on aivan totta, että tietyillä pitoisuuksilla
korvauspurkat ovat tappava lääke. Ei siitä pääse
yli eikä ympäri. Totta kai, jos juo vettä tarpeeksi,
sekin on tappavaa. Nämä rajat ovat kaikki häilyviä.
Mutta nyt ensimmäistä kertaa minun ymmärtääkseni
Suomen lainsäädännössä lähdetään
tielle, jolla vaikuttavia aineita selvästi myydään
apteekin ulkopuolella. Se varmaan jossain määrin on
viisastakin, koska on aika lailla koulutetusta väestöstä kysymys,
ihmiset osaavat kaikki lukea, kirjoittaa ja ymmärtävät
asioita. Onhan meillä Euroopassa maita — Espanjassa
saa kaikki antibiootitkin suoraan, sen kuin hakee — joissa
itsehoitoa on monella tapaa koettu, ja voi aivan hyvin sanoa, että miksi
niin ei tehtäisi meillä Suomessakin, että ihmiset
tavallaan omavastuisesti hoitaisivat asioitaan. Mikä sen
ihanampaa, jos tupakoija pääsee eroon tupakoinnista
sen takia, että hän itse hakee lähikaupasta
tai kioskista tämän nikotiinivalmisteen, mutta
silti en ole ollenkaan varma, kumpi tässä niin
sanotusti on se oikea mielipide.
Valiokuntakuuleminen kyllä tältä osin
ainakin minun lopullisen mielipiteeni kannalta on tosiaan tärkeä.
Se on sen takia, että minusta tämä avaa
nyt Suomessa portin myös monille muille valmisteille. Sen
jälkeen on helpompi avata kaikkea keskustelua. Ja huom.,
tässä keskustelussa silloin tehdään
niin, että itse asiassa tuetaan vähittäiskaupan
toimintaa semmoisen tuotteen myynnillä, joka nyt ei alustavasti
sinne ollenkaan kuulu, vaan joka on ollut myytävänä erityispaikoissa,
joissa on selkeä vaatimus koulutuksesta myyjien suhteen.
Farmaseutit, proviisorit, apteekin muut, teknisetkin, henkilöt
osaavat varmasti paremmin neuvoa ja tietävät näistä asioista kuin
sen lähimmän kioskin tai vähittäiskaupan myyjä.
Neuvontahan siis jää pois. Moni meistä tietysti
ajattelee, ettei sitä nytkään saa apteekista, niin
kuin täällä joku sanoi, ja kuinka monta
kertaa sitä ehkä kysytäänkään,
mutta me laskemme tietyllä lailla tasoa, kyllä,
kun vaikuttavaa ainetta saa helpommin jostain muualta, vaikka se
sinänsä ei olisi vaarallistakaan.
Läpihän tämä laki tietenkin
menee, kun se on hallituksen esitys, en minä sitä tässä nyt
sillä lailla epäile ollenkaan, mutta kyllä siellä taustalla kaikki
nämä terveysriskit ja muut jollain lailla häilyvät.
Näistä kansainvälisistä kokemuksista minulla
on, arvon puhemies, se käsitys, että ne ovat ehkä vähän
lyhytaikaisia. Minä olen aivan lehtitietojen varassa, joissa
kerrottiin, että Norjasta ja Tanskasta on sekä plus-
että miinuskokemuksia, mutta pienessä määrin.
Lohduttavin tieto oli ehkä se, että näiden
nikotiinikorvaushoitopurkkien tai muiden vastaavien käyttö ei
ollut lisääntynyt siinä väestössä,
joka ei tupakoi, muuta kuin ihan muutamissa yksittäisissä tapauksissa, ja
jos se tieto jatkossa epidemiologisesti pitää paikkansa,
niin silloin esimerkiksi tämä ed. Asko-Seljavaaran
esittämä nyt aiheellinen pelko osoittautuu aiheettomaksi.
Tässä kentässähän meidän
täytyy pyöriä. Sen takia minä olen
tässä tapauksessa näiden esimerkkien
välissä kompromissina.
Toivoisin, että ed. Tiusanen käyttäisi
tästä myöskin puheenvuoron, niin että saataisiin
vielä neljäs medisiinarin mielipide, mitä mieltä tässä ollaan.
Sekin täytyy muistaa, että onhan ed. Rask terveydenhuollon
ammattilainen itse taustaltaan ja nähnyt paljon tähän
liittyvää työskentelyä ja tietysti
myöskin kollega Ylä-Mononen on terveyskeskuksessa
nähnyt tätä harmia. Olisihan se kiva,
jos tekin lyhyesti sanoisitte ääninauhalle mielipiteenne,
kummalla kannalla te olette vai näettekö myöskin
te, että tämä on niin iso ongelma, tai
ei ongelma, vaan asia, että vaikka nyt tämä hyväksyttäisiin,
niin kyllä tässä erittäin tarkalla
tämmöisellä cum grano salis -systeemillä pitää miettiä,
ettei tämä hulvahda kaiken maailman asioihin kerralla
meillä. Sen tietävät käytännön
lääkärit, mitä siitä seuraa,
jos ihmiset meillä rupeavat käyttämään
esimerkiksi antibiootteja ihan omiin flunssiinsa. Se vaan teettää diagnoosien
vaikeutumista ja kaikkea semmoista. Meillä on Suomessa
tietty tyyli, ja siinä vapautuminen täytyy tehdä hiljalleen
ja asteittain.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan omalta osaltani nostaa esille
muutamia näkökulmia tähän käsittelyssä olevaan
hallituksen esitykseen lääkelain muuttamisesta.
Kansalaisten näkökulmasta ja koko yhteiskunnan
kannalta turvallisella ja koko maan kattavalla lääkejakelulla
on merkittävä terveydenhoidollinen rooli. Suomessa
tätä peruspalvelutehtävää ovat
hoitaneet asiantuntevat apteekit. Ihmiset käyttävät
hyvin luottavaisin mielin apteekkien asiantuntevia palveluja. Lääkehoidon
onnistumisen kannalta suomalaiset apteekit hoitavat mielestäni
tehtävää kiitettävällä tavalla.
Sosiaali- ja terveysministeriön Lääkepolitiikka
2010 -asiakirjassa todetaan, että kaikkien itsehoitolääkkeiden
myynti tapahtuu tulevaisuudessakin apteekeissa, joissa lääkkeiden
oikea käyttö voidaan farmaseuttisen henkilöstön
asiantuntemuksella varmistaa. Tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys ei täysin vastaa tätä linjausta.
Esityksen mukaan nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettujen lääkevalmisteiden
myynti laajennettaisiin vähittäiskauppoihin, kioskeihin
ja huoltoasemille.
Henkilökohtaisesti epäilen niitä perusteluja, joilla
nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettujen lääkevalmisteiden
jakelua pitäisi laajentaa merkittävällä tavalla.
Nykyisin tuotteita on saatavissa noin 600 apteekissa, joiden henkilökunta
on aktiivisesti mukana tuotteiden myynnissä ja opastuksessa.
Kuinka tämä onnistuisi 40 000:lta tupakkatuotteita
myyvältä vähittäiskaupalta,
joissa jo nyt ilmenee vaikeuksia tupakan myynnin valvonnassa? En
halua väheksyä vähittäistavarakauppojen
henkilöstön osaamista, mutta tässä tapauksessa
puhumme kuitenkin lääkevalmisteiden myynnistä.
Esimerkit Tanskasta eivät ole kovin kannustavia. Korvausvalmisteiden
vapautuksen jälkeen myynti apteekeissa on pysynyt suunnilleen
ennallaan ja vähittäiskaupan myynti on kaksinkertaistunut.
Tämän lisäksi tupakan myynti ei ole vähentynyt
lainkaan. Uskallan siis epäillä, onko esimerkiksi
Tanskassa syntynyt myynnin vapautuksen myötä uusi
joukko nikotiinikorvaustuotteista riippuvaisia ihmisiä.
Ollaanko suomalaisessakin lääkepolitiikassa menossa
aivan uuteen aikakauteen, jossa kauppapoliittiset näkemykset
ajavat kansanterveydellisten näkökohtien ohi?
Minua kiinnostaisi myös kurkistaa tulevaisuuteen, onko
tämä ensimmäinen askel kohti kokonaan
vapautettua lääkemyyntiä. Toivon, että epäilykseni
ovat ylimitoitettuja ja turhia.
Arvoisa puhemies! Apteekit toimivat yrityspohjalta ja toteuttavat
samalla tärkeää yhteiskunnallista tehtävää terveydenhoidon
näkökulmasta. On hyvä muistaa, että apteekkeja
koskettavat samat liiketaloudelliset perussäännöt
kuin mitä tahansa yritystä. Yrittäjä ottaa
sijoitetulla pääomallaan riskin. Liiketoiminnan
tulee olla niin kannattavaa, että yritys ja sen työntekijät
pärjäävät. Mielestäni
tämä on perusehto. Mutta miten yhdistää liiketoiminta
kansallisen lainsäädännön ohjaukseen
ja samalla toteuttaa merkittävää yhteiskunnallista
tehtävää terveydenhoidon näkökulmasta?
Hallituksen esitys saa täyden tunnustuksen niiltä osin,
jotka koskettavat apteekkien tukkuhintaa. Kaikille apteekeille on
oltava samat tukkuhinnat. Vain näin edistetään
apteekkien yhdenvertaista kohtelua ja mahdollisuuksia harjoittaa
elinkeinoa. Näiltä osin myös kansalaisilla
on mahdollisuus saada apteekkituotteet tasavertaisin hinnoin.
Valtion ohjaus on varsin tiukkaa apteekkitoiminnan näkökulmasta.
Näiltä osin apteekkien toiminta poikkeaa tavanomaisesta
yritystoiminnasta. Kun otetaan huomioon apteekkien laaja yhteiskunnallinen
tehtävä ja jatkuvasti kasvavat lääkemenot,
valtion ohjaus on ymmärrettävä ja välttämätön.
Toivon kuitenkin, että valtioneuvosto käyttäisi
harkiten tämän lain myötä tulevaa
asetuksenanto-oikeutta, jolla voidaan jatkossa säädellä apteekkien
myyntikatetta. On sääli, jos Suomen toimiva apteekkiverkosto
ajetaan sellaiseen ahdinkoon, jossa taloudellisesti kestävä toiminta
vaarantuu ja laaja apteekkiverkosto heikkenee.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys lääkelain
muuttamiseksi on mielestäni hyvä esitys. Lääkkeiden
vähittäismyyntiin liittyen ehdotetaan, että lääkeyritysten
tulee myydä lääkkeet kaikille apteekeille
samalla hinnalla. Nykykäytännön mukaan
tukkuportaan alennukset jäävät apteekeille,
kun vähittäismyyntihinnan on oltava kaikille kuluttajille sama.
Alennukset tulee jatkossa kohdentaa niin, että ne näkyvät
vähittäismyyntihinnoissa. Kun lääkeyritykset
luultavasti tulevat jatkamaan alennuksia, ainakin jossakin määrin,
on odotettavissa myös kuluttajahintojen alennuksia. Tämä taas näkyy
sairausvakuutuskustannusten laskuna, mikä on tietysti positiivinen
seuraus. On hienoa, että tähän epäkohtaan
on nopealla aikataululla puututtu.
Ongelmahan on erityisesti lääkevaihdon myötä syntynyt,
kun lääkefirmat ovat antaneet joillekin apteekeille
alennuksia tuotteistaan, jotta nämä lääkevaihdon
yhteydessä suosisivat heidän tuotteitaan. On hyvä,
että tällainen epämääräinen
käytäntö saadaan pois lääkkeiden
tukkumyynnistä. Hallituksen esityksen mukaisesti ehdotus
tekee järjestelmän lääkeyritysten
kannalta nykyistä läpinäkyvämmäksi,
mikä on mielestäni erinomainen asia. Lääkevaihdon
kitkaton toiminta ja hintaputkessa olevien tuotteiden tasapuolinen
tarjoaminen vastaa minun käsitystäni hyvästä kuluttajan
ja potilaan palvelusta.
Toinen iso asia, josta tänään pääasiassa
on keskusteltu, on nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettujen tuotteiden
myynnin vapauttaminen päivittäistavarakauppoihin,
kylläkin luvanvaraisesti. Tämä on merkittävä askel,
jota paljon on pohdittu, ja kantoja puolesta ja vastaan on esitetty, tänään
ja myös aikaisemminkin. Tilannetta on kärjistetty
sanomalla, että päivittäistavarakauppiaat
hyötyvät, apteekit häviävät.
Omasta mielestäni lähtökohta on tupakoinnin
lopettamisen tukeminen ja silloin hyötyjänä on
yksittäinen tupakoitsija ja koko kansanterveys eikä häviäjiä ole. Nikotiinikorvaushoitotuotteilla
on saatu paljon hyviä tuloksia. Valistus tai neuvonta yhdistettynä tuotteen
käyttämiseen on tehokkaampaa, mutta riippumatta
tuesta tai kustannuksesta myös pelkkä valmisteen
käyttö lisää lopettamismahdollisuuksia
jo kaksinkertaisesti. Nikotiinikorvaushoitovalmisteiden saatavuuden
laajentaminen tullee varmasti lisäämään
niiden käyttöä. On syytä olettaa,
että tupakointi tulee tällä keinoin myös vähenemään.
Minulle on jäänyt kuitenkin epäselväksi
nikotiinivalmisteiden hinnoittelu, josta olisin kysynyt ministeri
Mönkäreeltä: Miten on päädytty
tähän esitykseen? Mitkä ovat ne mahdolliset
perustelut hinnoittelun vapauttamiselle? Onko lain valmistelussa
harkittu vaihtoehtoa, että korvaustuotteiden hintaa säädeltäisiin?
Lopuksi, vaikka ministeri Mönkäre ei olekaan enää paikalla,
haluan kiittää häntä. Hän
on tarmokkaasti ajanut lääkkeiden hintoihin muutoksia
ja joutunut välillä alan toimijoiden kovankin arvostelun
kohteeksi. Jotta tulevaisuudessakin voidaan maksaa potilaille lääkekorvauksia
ja hoitaa kalliita sairauksia, on myös puhallettava yhteen
hiileen. Siihen tämä hallituksen esitys on erittäin
hyvä pohja.
Ed. Erkki Virtanen merkitään
läsnä olevaksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tupakointi on todellakin suurin terveysriski,
mitä meidän kansalaisillamme on, mutta näyttää siltä,
että SDP:n kansanedustajat uskovat kaiken, mitä tässä lakiesityksessä sanotaan.
Lakiesityksessä kaikki ei ole totta. Siis te olette kokonaan
unohtaneet, mitä Lääkelaitos on lausunut näistä nikotiinivalmisteista.
Siellä on monta sivua lausuntoa siitä, että näitä lääkkeitä ei
todellakaan pidä panna kioskeihin. Te ette ole lukeneet sitä lausuntoa,
eikä sitä lausuntoa ole tässä lakiehdotuksessa.
Jos nyt teemme taas sen virheen, minkä teimme alkoholiverotuksen
vapauttamisen suhteen — kun laskimme vahvojen alkoholijuomien
hintoja, saimme erittäin suuren määrän
juoppoja — ja tuomme tällaisen tuotteen päivittäistavarakauppoihin,
saamme taas uusia huumeenkäyttäjiä, ihmisiä,
jotka käyttävät tätä ainetta
väärin. Onko se nyt järkevää terveyspolitiikkaa?
Olen edelleenkin sitä mieltä, että nikotiinituotteita,
jotka ovat todella vaarallisia lääkkeitä,
ei pidä myydä kioskeissa. Ei kioskissa myydä mitään
muutakaan tuotetta, joka muutama minuutti sen jälkeen,
kun te olette tämän pureskelleet, aiheuttaa vakavia
oireita teissä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
107 on hyvä esimerkki kyllä ministeri Mönkäreen
aktiivisuudesta. Pidän nimenomaan 5 luvun 37 a ja 41 §:ää hyvinä.
Tämä lähtökohta, että tukkuhinnan
on oltava kaikille apteekeille ja sivuapteekeille sama, on oikea.
Uskon, että tässä ne tiedot, mitkä nyt
viime aikoina olivat esillä julkisuudessa nimenomaan lääketeollisuuden
ja apteekkien välisistä sopimuksista, ovat nopeuttaneet
tämän hallituksen esityksen tuloa. Se, että ne
alennukset eivät tulleet vähittäishintaan,
oli todellakin, voisi sanoa, jopa epäeettistä,
(Ed. Kallis: Se pitää paikkansa!) kun tiedämme,
että lääkkeiden hinnat ovat, ed. Kallis,
todella kalliita. 41 §:ssä myös todetaan
aivan hyviä asioita säätelyn suhteen,
minne apteekki sijoitetaan jne.
Mutta sitten tämä nikotiinikorvaushoito. Itse kirurgina
olen kyllä aika monta amputaatiota suorittanut alaraajojen
suhteen, ja yksi syy nimenomaan näihin amputaatioihin on
ollut myös nikotiini. Eli nikotiini on ehdottomasti vahvasti elimistöön
vaikuttava myrkky, ja sen merkitys tupakassa ei siis ole ainoastaan
se, että se aiheuttaa riippuvuutta, vaan se aiheuttaa myöskin
sympatikushermoston aktivoimisen ja sympatikustonuksen nousun kautta,
siis tällaisen hermoston aktiivisuuden kautta, valtimoverenkierron
heikentymistä, koska valtimoiden läpimitta pienenee,
lihakset aktivoituvat ja supistavat valtimoita — siis näillä valtimoilla
on seinämissä pienet lihakset. Tämä on
toinen tupakan vakava vaikutus sen lisäksi, että siinä on
koko joukko karsinogeenejä. Tässä mielessä myöskin
tämä korvaushoito omaa ne samat vaikutukset, siis
sympatikustonusta lisäävät vaikutukset,
ja se ei paljon siinä mielessä helpota, jos siirrytään
tupakasta vain nikotiinin syömiseen. Siinä jää osa
sen tupakan pahoista vaikutuksista voimaan.
Sitten nämä äkilliset, välittömät
vaikutukset, joita ed. Asko-Seljavaara elävästi
ja hyvin kuvasi, pitää muistaa. Ja onhan olemassa
tietysti mahdollisuus, että tätä korvaushoitoa
käytetään tietämättä ja
harkitsematta jne.
Mutta sitten tämä myyntipaikka. Kyllä yhdyn siihen
näkökulmaan, että tämä on
myyntiartikkeli, joka vaatii ja ansaitsee neuvontaa. Ei se neuvonta
voi olla vain passiivista, että lukekaa, mitä lukee,
ja on hyvin pienellä präntättyä tekstiä siellä paketin
sisässä — oletan, että se on
pientä. Joka tapauksessa siihen liittyy myös esimerkiksi valkosormisuustyyppisten
ongelmien lisäksi tällaisia kerrannaisvaikutuksia,
huono verenkierto alaraajoissa; esimerkiksi nikotiinikorvaushoidon
tuotteiden käyttö saattaa lisätä oireita
ja heikentää terveydentilaa. Tähän
liittyy paljon tämäntyyppisiä asioita.
Se, saavatko ihmiset kylliksi neuvoa ja tietoa tällä hetkellä apteekeista,
ei ole nyt se, millä me arvioimme tätä,
pitääkö tämä tuotteen
myynti siirtää päivittäistavaraliikkeisiin tai
kioskeihin, huoltoasemille, koska siellä niitä tietoja
saa vielä huomattavasti vähemmän. Se
on selvä.
Muutenkin yleensä yhteiskunnan medikalisoituminen on
ongelma. Saatamme täällä Pääkaupunkiseudullakin
seurata päivittäin linja-autojen välittämää tietoa,
kun suurella seisoo linja-autojen seinissä, että jos
elämässä on ongelmia, niin käytä 600
mg:n Buranaa. Eli tämähän on se lähtökohta,
että jos ottaa aivoon, niin ota tabletti. Eikä se
kyllä todella auta. Ja me suomalaiset olemme kunnostautuneet
antidepressiivien käytössä viime aikoina
ja yleensäkin lääkkeiden käytössä.
Tässä mielessä pitäisi ehkä myöskin apteekkien
tätä käsikauppatavarapuolta katsella tiukemmin
ja informoida ihmisiä, että se kuluttajana oleminen
nyt ei merkitse sitä, että pitäisi kuluttaa
mahdollisimman paljon lääkkeitä. Mutta yhtä kaikki.
Kuulun kyllä siihen koulukuntaan, joka suhtautuu kriittisesti
tähän myyntipaikkaan.
Ed. Valto Koski merkitään
läsnä olevaksi.
Maija Rask /sd:
Arvoisa puhemies! Vastauspuheenvuoro olisi kestänyt
minuutin, mutta kun en sitä saanut, niin sen tähden
olen täällä puhujakorokkeella.
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Moilanen-Savolainen
ja ed. Akaan-Penttilä olivat huolissaan tästä neuvonnasta.
Kyse on itsehoitovalmisteesta, ja neuvontaa saa satunnaisesti. Minä olen
lähes kymmenen vuotta apteekista Kemissä hakenut nikotiinipurukumia
keuhkoahtaumatautia sairastavalle äidilleni. Kertaakaan
ei ole kysytty, miksi minä toistuvasti haen nikotiinipurukumia.
Olisi pitänyt puuttua, mutta ei vain puututtu. Ohjausta ja
neuvontaa ... (Ed. Akaan-Penttilä: He ovat tunteneet hakijan!) — Mutta
se nyt on sitten aivan sama, ovatko tunteneet vai eivät.
Mutta kun kymmenen vuotta nikotiinipurukumia säännöllisesti ostaa,
niin kyllä siihen olisi pitänyt kiinnittää huomiota.
No, se on nyt ohi. Äitini on siihen sairauteen huhtikuussa
kuollut, niin että en enää niitä tuotteita
ole siellä ostamassa.
Te sanoitte, ed. Akaan-Penttilä, että mitään vaikuttavia
aineita — käytitte tätä ilmaisua — sisältäviä tuotteita
ei myydä vähittäistavarakaupoissa. Eikös
Benecolissa ja näissä ole nimenomaan terveyteen
vaikuttavia aineita, että ... (Ed. Tiusanen: Nikotiini
on lääkkeen kaltainen, kuten itse totesitte!) — No,
se on tietysti niin, mutta jos vaikuttavista aineista puhutaan,
niin kyllä siinä nyt joku terveyteen vaikuttava
aine on, jota näissä rasvoissa on.
Mutta sitten se, mikä minusta tuntuu huolestuttavalta.
Tuli sellainen olo kuin te, ed. Asko-Seljavaara, olisitte todennut,
että tässä hallituksen esityksessä on
valheita. (Ed. Asko-Seljavaara: On!) Se on minusta aika voimakas
väite. Kyllä minä ainakin uskon siihen,
mitä hallituksen esityksessä on. Kyllä siihen
pitää pystyä luottamaan.
Sitten jos mietitään ja luetaan ja katsotaan
tätä hallituksen esitystä — liittyy
nimenomaan näihin nikotiinivalmisteisiin — ketkä sitä kannattavat
ja ketkä sitä vastustavat, niin siitä on
ehkä hyvä tehdä johtopäätöksiä.
Minä en niitä johtopäätöksiä tässä tee,
mutta esitän ajateltavaksi. Näiden kannattajien
lista on todella pitkä, joka lähtee kauppa- ja
teollisuusministeriöstä ja Kansanterveyslaitoksesta
ja päätyy erilaisiin terveys-, potilas-, sairausjärjestöihin
ja päätyy Suomen Keuhkolääkäriyhdistykseen — se
on viimeinen näistä. Mutta ehdotusta ovat vastustaneet
Lääkelaitos, Suomen Apteekkariliitto, Suomen Farmasialiitto,
Hyvän Mielen Apteekit, Yliopiston Apteekki, Suomen Proviisoriyhdistys
ja Apteekkitavaratukkukauppiaat. Olemme katsoneet, että tässä on
kyllä rahasta kysymys.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä viittasi
allekirjoittaneeseenkin ja totesi, että haluaisi kuulla
mielipiteeni tästä esityksestä. Minulla
ei ole valmista mielipidettä, ja minä luotan hyvin
vahvasti valiokuntaan siinä, että siellä kuullaan
monipuolisesti asiantuntijat, ja jos hallituksen esityksessä on kohtia,
jotka ovat selvästi vaaraksi, ja se yksimielisesti jopa
todetaan, niin silloin pitää tehdä niin kuin
pitää tehdä.
Mutta kaikki kunnia myöskin niille miehille ja naisille,
jotka lopettavat tupakanpolton ilman yhtään laastaria,
teippiä tai purukumia, ja heitäkin on muuten aika
paljon. Ei myöskään pidä unohtaa,
että moni kymmeniä vuosia paljon polttanut ihminen,
silloin kun terveydentila on sellainen, että sanotaan,
että nyt se pitää lopettaa, tekee sen siltä samalta
istumalta ja onnistuu. Sen lisäksi meillä on lainsäädäntö,
joka rajoittaa tupakointia esimerkiksi ravintoloissa jne., ja näitä korvaustuotteita
käytetään myöskin, kun ei voi
oikein tupakoida eikä tarkoituksena ole edes lopettaa sitä tupakointia
vaan on ikään kuin vaikea tilanne, jossa ei voi
lain sallimissa puitteissa tupakoida ja mieli tekee, ja silloin
käytetään tällaista tuotetta siihen
tarkoitukseen.
Mielestäni nämä ovat juuri niin vaarallisia kuin
täällä on kerrottu, itse tuotteina, mutta
kyllä pikkulapsi syödessään
tupakkaa kuolee siihenkin, ja vastuulliset vanhemmat pitävät
tupakat pois lasten silmistä, eivätkä tupakannatsoja
saa pihallakaan lapset syödä, vaikka niitä siellä on. Kyllä tätä tupakkapuoltakin
vahtia pitää esimerkiksi lasten kohdalla koko
ajan, mutta tietysti purukumi esimerkiksi on vaikea tuote siinä mielessä,
että on samannäköistä jauhaa
sitä purukumia kuin jauhaa Jenkkiä ja sitä ei
voi erottaa tavallaan. Tupakka on tupakanpolttoa, mutta purukumin
syönti on purukumin syöntiä, on se sitten
nikotiinipurkkaa tai tavallista purukumia. Se on tuotteena erilainen
kuin tupakka joka tapauksessa.
Mutta se tässä on ehdottoman hyvää mielestäni,
että tässä lakiesityksessä annetaan
nyt kunnalle joku elementti. Kun raittiuslautakunnatkin on joka
puolelta ilmeisesti lopetettu, niin nyt kunnanisät saavat
miettiä, annetaanko jollekin kioskille lupa myydä tätä tuotetta
vai ei (Puhemies koputtaa) ja jopa valvoa sitä. Mutta en
kyllä tiedä tänä päivänä,
mitenkä se kunnissa käytännössä sitten
tapahtuisi. Tämä myöskin valiokunnalle viestiksi,
että pohtikaa myös sitä, mitä käytännön
tasolla kunnissa se valvonta sitten voi olla.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että puhujat, jotka
ovat tästä asiasta lausuneet jotakin, kaikki ovat
enemmän tai vähemmän alan asiantuntijoita,
toimivat terveydenhuoltoalalla. Itse en sitä tee ja puhun
nyt niistä kokemuksista, mitä viimeisten kuukausien
aikana olen saanut. Olen saanut ne sen kautta, kun omalla alueellani
on punkkitautiriski ilmeinen ja on mietitty, miten tuota kallista
lääkettä voitaisiin saada myöskin
köyhille perheille. Yksi annos maksaa noin 30 euroa, ja
tarvitaan kolme kappaletta eli pyöreästi 100 euroa
per perheenjäsen. Jos on runsaslapsinen perhe, viisi lasta
ja isä ja äiti, niin siinä puhutaan silloin
jo 700 eurosta eli summasta, joka joillekin saattaa olla jopa ylipääsemätön.
Kun tätä yleistä rokotusta ei ole alueelle
saatu, niin nämä huolestuneet vanhemmat ovat tietenkin
kansanedustajan puoleen kääntyneet.
Olen selvittänyt ja huomannut, miten ongelmallinen
voimassa oleva laki on, ja valitettavasti myöskin joudun
toteamaan, että se tulee vielä huonommaksi. Tänä päivänä Lääkelaitos
voi myydä lääkkeen apteekille, siihen
hintaan, mihin lääketehdas haluaa. Apteekki saa
antaa alennusta veteraaneille ja kanta-asiakkaille muttei muille.
Tässä tapauksessa — punkkirokote, josta puhuin — Lääkelaitos
on valmis myymään tämän lääkkeen
niin, että lopullinen hinta kuluttajalle tulee olemaan
alle puolet siitä, mitä se tänä päivänä maksaa,
alennuksien kautta, kun alennukset myönnetään
lain sallimissa puitteissa. Tämän vuoden puolella
ehtii ottaa kaksi rokotusta, kolmas siirtyy seuraavalle vuodelle,
ja jos tämä laki on voimassa, silloin se kolmas
maksaa 30 euroa. Mistä syystä? Juuri sen takia,
että ei voi antaa alennusta enää apteekille
ja apteekki ei voi antaa niitä alennuksia sitten esimerkiksi
tämmöiselle ryhmälle, minkä äsken
mainitsin. Tämä on minusta väärin.
Ajatelkaa, tänä päivänä on
mahdollista saada se puoleen hintaan, ensi vuonna hinta nousee.
Mutta varmasti on paljon muitakin epäkohtia lääkelaissa.
Naapurini puoliso joutuu ottamaan 80 euroa maksavan pillerin joka
36. tunti, eli menee yli 20 000 euroa vuodessa lääkkeisiin,
joihin ei tule senttiäkään korvausta.
Tämä on epäkohta. Mutta hän
on valmis uhraamaan, myymään vaikka koko omaisuutensa,
jos puoliso saadaan pysymään terveenä.
Mutta aivan kohtuuttomista hinnoista puhutaan.
Olen katsonut, minkälainen on tilanne muualla maailmassa.
Varmasti tuossa hallituksen esityksessä on viitattu joihinkin
maihin, mutta suosittelisin teille tutustumista esimerkiksi saksalaiseen
Bild-lehteen, www.bild.de, aika usein on siinä etusivulla
ilmoitus "Hanki lääkkeesi onlinen kautta". Se
tapahtuu siten, että ihan tavallisia lääkkeitä tilataan
netin kautta ja haetaan lähimmästä apteekista.
Hinta on noin 20 prosenttia siitä hinnasta, mitä apteekki
yleensä perii. Miksei tällaista voisi tuoda Suomeen?
Kun tämä laki tulee voimaan, niin se mahdollisuus
myöskin suljetaan pois. Minä en usko, että tämä palvelee
kuluttajia. Minä pelkään, että lääkkeet
tulevat tämän jälkeen kalliimmiksi. Sen
minä tiedän, että ainakin sen mainitun
lääkkeen kohdalla, jos laki tulee voimaan, kuluttajat
maksavat ensi vuonna enemmän.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan delegaatio
saapui noin tunti sitten Suomeen Dublinista, jossa olimme kuuntelemassa
sikäläisen maailmanlaajuista huomiota herättäneen
tupakkauudistuksen seurauksia ja sitä, miten sitä on
hoidettu. Tulimme valiokunnan puheenjohtajan ed. Valto Kosken kanssa
suoraan kentältä tänne, joten emme valitettavasti
ole kuulleet kaikkea, mitä tässä edellä on
puhuttu. Siitä syystä totean tästä nikotiinikorvauspurukumien
myynnin siirrosta vain sen, että ratkaisevaa siinä minun
mielestäni kuitenkin on se, lisääntyykö vai
väheneekö nikotiinin käyttö tämän
muutoksen seurauksena. Ihan varma en voi olla siitä, että sinänsä saannin
helpottaminen, mikä on sinänsä perusteltua,
välttämättä johtaisi siihen,
että nikotiinin kokonaiskulutus vähenisi. Voi
käydä toisinkin päin. Pelkään
nimittäin sitä, että huolimatta siitä,
että on helpompi käyttää näitä purukumeja,
tupakan kulutus ei vähene tämän seurauksena
samassa suhteessa. Jos näin käy, käy
huonosti, mutta toivon, että hallitus on oikeassa ja käy
toisinpäin.
Mutta se, mitä me siellä Irlannissa opimme,
on kyllä se, että siellä oli onnistuttu
tekemään muutakin kuin ravintoloissa tupakoinnin
kokonaiskielto. Siellä oli laadittu erittäin perusteellinen ohjelma,
jolla tupakointia vähennettiin yleisemmin, ja toivon ja
uskon, että ehkä voimme siitä ottaa myöskin
täällä opiksi ja tästä syystä jo
tuossa valiokuntavaiheessa katsoa, onko sillä jotain seurausta
näihin lakeihin, joita tänään
täällä käsitellään,
ja tällä tavoin onnistuisimme vähentämään
tupakointia, mihin meidän tietysti kaikkien tulee pyrkiä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Todella tämän matkan takia
valitan, etten ole voinut seurata koko tätä keskustelua,
mutta eduskunnan pöytäkirjoistahan sen seurannan
voi suorittaa ehkä vielä paremminkin.
Haluan nyt ihan ensimmäiseksi todeta, että tämä uudistus
on tietysti monesta syystä tarpeellinen ja monet syyt vaikuttavat
siihen, että lääkelain uudistus on pantu
alulle. Yksi erityisen merkittävä asia on tietysti
se, että suomalaisten lääkkeiden kustannukset
ovat viime aikoina niin korkeiksi nousseet, että ne alkavat
viedä liian ison osuuden. Jos ajatellaan, että mitään
ei tehdä, niin ainakin Kansaneläkelaitoksen tutkijat
ovat ilmoittaneet, että nykyisen 1,2 miljardin euron sijaan
muutaman vuoden päästä ollaan 3,6 miljardissa
ja vuonna 2010 yli 10 miljardissa eurossa. Jokainen ymmärtää,
että tätä taustaa vasten on pakko jotakin
tehdä.
Jos sitten tätä lain sisältöä ajatellaan
eri osapuolten näkökulmista, niin totta kai tässä on
sellainen tekijä, kun avataan mahdollisuus supermarketteihin
tai joihinkin muihin tietyin edellytyksin lääkejakelulle,
että apteekkien asema tulee uudelleen arvioida, ehkä jossakin
määrin lääketeollisuudenkin
asema uudelleen arvioida. Näistä keskustelupuheenvuoroista
päätellen, joita julkisuudessa ovat apteekit esimerkiksi
esittäneet, voi vetää tämmöisenkin
johtopäätöksen. En tiedä, onko
tämä totta vai ei, mutta kai tässä on enemmänkin
pelko siitä, että tämäntyyppinen lääkkeiden
jakelun laajentaminen apteekkien ulkopuolelle pitemmällä aikavälillä tulee
vielä enemmän avaamaan tätä mahdollisuutta.
Tästähän me nyt, niin kuin ed. Virtanen
totesi, kävimme ottamassa oppia sekä Englannista
että Irlannista, ja meillä on kyllä aika
hyvät kokemukset tuoda sieltä valiokunnan käsittelyyn,
mitenkä siellä asiat tältä osin
on hoidettu ja minkälaiset seuraamukset siitä on
ollut.
Sitten olen kauhean tyytyväinen siitä, että tämä hallituksen
noudattama linja tässäkin asiassa on tällainen
sosiaalinen näkökulmaltaan. Sen lähtökohta
on se, että asiakkailta ei peritä lisää kustannuksia.
Se, miten käytännössä tulee
tapahtumaan, on sitten tietysti valiokunnan tarkasteltava, kun lain
sisältöön puututaan tarkemmin. Mutta
tämä noudattaa minun mielestäni sellaista
sosiaalista ajattelua, jota tämän hallituksen
toimintalinjan sisältökysymyksiin on koko ajan
kuulunut, ja siinä mielessä on hyvä lähtökohta.
Toisenlainenkin ajatusmaailma varmasti olisi ollut.
Sitten jos tätä keskustelua haluaisi vielä jatkaa,
niin tätä nikotiinivalmisteiden myyntihommaa ei
nyt pitäisi tehdä tämän koko
lääkelain tärkeimmäksi kysymykseksi,
kun näyttää siltä kuitenkin,
että tämä on sellainen asia, josta suurimmaksi
osaksi käydään kiistelyä, miten
sitten pitäisi tehdä jne. Tältäkin
osin täytyy nyt ihan vielä kerran tähän
Irlannin eilisen aamupäivän luentoon vedoten todeta,
että me tarvitsemme laajempaa tarkastelua. Meidän
pitäisi tarkastella alkoholipolitiikkaa, tupakkapolitiikkaa
ja näitä muita sillä tavoin yhdessä,
ettei erotettaisi näitä toisistaan. Siellä on
tällainen kokonaisvaltainen suunnitelma tehty, ja erityisen
merkittävää on siellä se, että siellä on
rakennettu tällainen neuvontajärjestelmä,
jossa julkisuudessa ison mainoskampanjan kautta kansalaisille tiedotettiin
kaikista näistä osatekijöistä ja
tätä kautta saatiin kansalaisten mielipide. Ajatelkaa,
Irlannissa, joka täällä tunnetaan maana,
josta on ollut vaikea kuvitella, että tupakkalaki voi kieltää pubeissa
tupakoinnin, ihmiset ovat kaikki olleet päinvastoin tyytyväisiä.
Tältä osin tietysti palataan tähän
asiaan, kun tulee tupakkalain käsittely tänne.
Luulen, että kun aina puhutaan siitä, että valiokunnan
matkat ovat turhanpäiväisiä, niin tässä voin
ihan suoraan sanoa, että se tieto, mikä näistä molemmista
maista kokemusten perusteella saatiin, tulee edesauttamaan Suomenkin
lainsäädännön ohjaamista sellaiselle
nykyaikaiselle suunnalle, jossa nimenomaan lähtökohdaksi
otetaan tämä, että jos jotain tällaista
tehdään, niin siihen liitetään
neuvonta ja valistus ja sitten vielä kaiken lisäksi
seuranta.
Tästä tupakkalaista vielä Irlannissa.
Siellä on aika kovat sanktiot, jos sitä rikotaan.
Meidän täytyy miettiä samanaikaisesti,
kun me täällä teemme lakeja, teemmekö ne
sitä varten vaan, että niillä on hyvä tarkoitus,
mutta kukaan ei niitä seuraa. Italiassa on ihan sama järjestelmä.
Siellä on kovat sanktiot, jos tupakkalakia rikkoo. Tässä yhteydessä,
kun tullaan tätä asiaa käsittelemään, täytyy
tietysti sitten ottaa sekin sisällön kannalta tärkeäksi
osatekijäksi.
Minulla ei tältä osin ole muuta sanottavaa. Toivon,
että pystytään valiokunnassa tämän
keskustelun perusteella nämä keskeisimmät
ongelmakysymykset nostamaan esille ja löytämään niihin
ratkaisu, niin että tämä kokonaisuus
tulee toteutumaan.
Keskustelu päättyy.