Täysistunnon pöytäkirja 84/2014 vp

PTK 84/2014 vp

84. PERJANTAINA 19. SYYSKUUTA 2014 kello 13.06

Tarkistettu versio 2.0

27) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä rataverolain 5 ja 7 §:n väliaikaisesta muuttamisesta

 

Sauli Ahvenjärvi /kd:

Arvoisa puhemies ja muut kuulijat!

Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:

Ammatin puolesta.

Puhuja:

Haluan tältä paikalta kiinnittää huomiota muutamiin tämän lakiesityksen yksityiskohtiin. Tässä väylämaksujen muuttamisessahan on kyse siitä, että rikkidirektiivin Suomen merenkululle aiheuttamia kustannuksia kompensoidaan, eikä ainoastaan merenkululle vaan yleensä Suomen vientiteollisuudelle.

Hallitus kehysriihessään keväällä 2014 linjasi, että väylämaksun yksikköhintoja alennetaan lastialuksia ja parhaita jääluokkia painottaen. Nyt kuitenkin tässä ministeriön esityksessä käy niin, että kaksi parhainta jääluokkaa maksaisi 63,2 prosenttia väylämaksuista ja huonoimmat 36,8 prosenttia. Näin ollen tässä on kyllä valiokuntakäsittelyn aikana syytä vielä kerran tarkistaa ja pohtia vakavasti, onko tämä väylämaksujen keventämisen painotus nyt mennyt aivan oikein. Esimerkiksi voitaisiin harkita sitä, että lasti- ja matkustaja-aluksille jääluokissa II ja III tai sellaisille aluksille, joilta puuttuu jääluokka kokonaan, ei annettaisi alennusta väylämaksuissa. Näin säästetty summa, joka on yli 9 miljoonaa euroa ilmeisesti, suunnattaisiin parhaimmissa jääluokissa oleville aluksille.

Väylämaksuistahan 60 prosenttia menee jäänmurtotoimintaan, ja parhaimman jääluokan alukset puolestaan eivät käytä lainkaan jäänmurtajia vaan toimivat itse jäänmurtajina korvauksetta pitäen tärkeimmät väylät talvikauden ajan auki alemman jääluokan aluksille. Toisaalta suurten konetehojen ja vahvemman teräsrakenteen takia näiden alusten polttoainekulutus on suurempi kuin alempien jääluokkien aluksien. Tämän takia rikkidirektiivi nostaa enemmän juuri parhaimpien jääluokkien alusten polttoainekustannuksia. Ja vielä kun otetaan huomioon, että kahden parhaimman jääluokan alusten osuus ulkomaanliikenteen satamassa käynneistä Suomessa on lähes 80 prosenttia, niin perusteet tämän painopisteen siirtämiseksi ovat vahvat.

No, sen lisäksi vielä voitaisiin harkita sitä, kun lakiesityksessä ehdotetaan, että väylämaksun enimmäismäärää aluskäynniltä puolitetaan. Tä-mä on perusteltua matkustaja-alusten, risteilyalusten ja parhaimmissa jääluokissa olevien lastialusten kohdalla, mutta ei huonoimmissa jääluokissa olevien lastialusten kohdalla. Tällöin nimittäin suuret huonoimmissa jääluokissa olevat alukset saisivat 50 prosentin alennuksen väylämaksuista, ja tämä vääristää kilpailuolosuhteita. Huonoimman jääluokan lastialus pystyy ottamaan enemmän lastia ja siirtämään osan aiheuttamistaan jäänmurtokustannuksista maksettavaksi paremman jääluokan alusten väylämaksujen kautta.

Vielä kolmantena asiana tässä lakiesityksessä käsitellään niin sanotut ropax-alukset eli ro-ro-matkustaja-alukset matkustaja-aluksina, ja tosiasiassa kuitenkin näiden alusten kuljetussuoritteesta suurin osa, valtaosa, on rahtia. Olisi oikeudenmukaista, että ropax-alukset käsiteltäisiin tässä lakiesityksessä lastialuksina.

Tässä huomioita valiokuntakäsittelyssä pohdittavaksi. — Kiitos.

Keskustelu päättyi.