Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lainvalvonnan ja kansalaisten perusoikeuksien
kannalta katsottuna oikeuskanslerin kertomus on erittäin
tärkeä asiakirja, ja se myöskin luo hyvän
katsauksen oikeusturvallisuuden tilaan Suomessa.
Tuo oikeuskanslerin kertomus sisältää yleiskatsauksen
Oikeuskanslerinviraston toimintaan sekä myöskin
jakson oikeuskanslerin toiminnasta valtioneuvostossa, jossa selvitetään
muun muassa edellisen vuoden kertomuksen tapaan tasavallan presidentin
päätöksentekoa valtioneuvostossa, ja
tätä aikoinaan perustuslakivaliokunta on esittänyt.
Myöskin perus- ja ihmisoikeuksien valvonnasta on tehty
selkoa omassa jaksossaan, ja edelleen oikeuskansleri selvittää valvontaansa,
joka kohdistuu tuomioistuimen ja oikeuden hoitoon sekä myöskin
hallinnon valvontaan.
Oikeuskanslerin tehtävänä on myöskin
valvoa asianajolaitosta, ja tältä osin myöskin
selvitys tuossa kertomuksessa annetaan.
Se, mikä herättää paljon
mielenkiintoa, on ne ratkaisut, joita oikeuskansleri on antanut
erilaisissa valvontakysymyksissä, ja tärkeimmät
näistä ratkaisuista on tuotu esille tuossa kertomuksessa.
Arvoisa puhemies! Kanteluasioiden määrä oikeuskanslerille
on lisääntynyt vuonna 2002 verrattuna edelliseen
vuoteen, ja kanteluasioita oli kaiken kaikkiaan 1 459.
Mitä tulee sitten ratkaisuaikaan, niin tietysti ratkaisuajalla
on erittäin suuri merkitys, ja vuonna 2002 ratkaisuaikojen mediaani
oli noin 10 viikkoa ja keskiarvo 24 viikkoa, eli suuri osa kyettiin
käsittelemään suhteellisen nopeasti,
mutta vaikeitakin tapauksia joukossa oli. Täytyy sanoa,
että myönteistä on se, että käsittelyajat
ovat jonkin verran nopeutuneet. Vieläkin kuitenkin valiokunta
haluaa korostaa sitä, että mitä nopeammin
asiat voidaan ratkaista, sitä parempi ja on tärkeätä,
että näitä käsittelyaikoja voitaisiin
vielä nykyisestäänkin lyhentää.
Arvoisa puhemies! Joskus perustuslakivaliokunnassa tuntuu siltä,
että perustuslakivaliokunta joutuu suorittamaan ihan oikeuden
huoltoa, käymään hallituksen esityksiä ja
niitten tekniikkaa lävitse, ja tältä osin
täytyy kyllä vedota hallitukseen siinä,
että lainvalmistelussa entistä enemmän
panostettaisiin siihen, että hallituksen esitykset olisivat
korkeatasoisia ja hyvin valmisteltuja.
Oikeuskansleri valvoo muun ohella sitä, onko hallituksen
perusteluissa riittävästi selvitetty lakiehdotuksen
suhdetta perus- ja ihmisoikeussäännöksiin,
ja hän yleensä ottaa myös kantaa siihen,
onko tarvetta hankkia perustuslakivaliokunnan lausunto. Täytyy
sanoa, että tätä lausuntoa kyllä tänä päivänä varsin
usein pyydetään. Noin 15—20 prosenttia
hallituksen esityksistä, jotka tulevat eduskuntaan, päätyy
perustuslakivaliokunnan pöydälle, ja voi sanoa,
että tämä määrä on
tänä päivänä huomattavan
suuri.
Täytyy kuitenkin antaa tunnustusta hallituksen esityksille
siinä suhteessa, että perusoikeuskysymysten käsittely
hallituksen esityksissä on yleistynyt ja myöskin
laatu, mikä perusoikeuspunnintaan sisältyy, on
selvästi parantunut. Ne kappaleet, joissa todetaan hallituksen
esityksen perustuslainmukaisuus, ovat suhteellisen hyvin kirjoitettuja
tänä päivänä.
Perustuslakivaliokunta kuitenkin korostaa sitä, että on
tärkeää, että jokaisen lakiesityksen osalta
harkitaan sen suhdetta perustuslakiin ja perusoikeuksiin. Ja jos
ollaan tilanteessa, jossa mietitään sitä,
laitetaanko tällainen kappale suhteesta perusoikeuksiin
vai eikö laiteta hallituksen esitykseen, niin on mielestäni
tärkeätä se, että mieluummin
sellainen kappale laitetaan sinne, vaikka ongelmat kovin suuria
eivät olisikaan. Se kuitenkin aina lisää julkista
keskustelua, ja sillä on myöskin merkitystä lainvalmistelun
laadun kannalta.
Oikeuskanslerin kertomuksessa käsitellään myöskin
perusoikeuksien toteutumista ja turvaamista EY-lainsäädännön
valmistelussa ja hyväksymisessä. Mielestäni
ja valiokunnan mielestä on tärkeätä,
että oikeuskansleri ulottaa valtioneuvostossa tapahtuvan
perus- ja ihmisoikeuksien valvonnan myöskin EY-säännöksiin
ja EY-säännöksiin liittyvään
kansalliseen säädösvalmisteluun. Täytyy
sanoa, että perustuslakikysymyksiä on arvioitu
tähän asti verraten vähän valtioneuvoston
EU-asioissa, eduskunnan antamissa kirjelmissä sekä U-asioissa
että E-asioissa, ja on tärkeätä,
että tuolta osin valtioneuvoston valmistelua parannettaisiin
ja tehostettaisiin. Olennaista on muistaa se, että vaikka
kyse on EU-säännöksistä, niin
silloin kun niitä kansallisesti pannaan täytäntöön,
täytäntöönpanolainsäädännössä on aina
otettava huomioon Suomen perustuslaki ja sen turvaamat kansalaisten
perusoikeudet.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on tämän
kertomuksen yhteydessä selvittänyt erityisesti
kahta seikkaa. Toinen niistä koskee Natura 2000 -prosessia,
ja voi todeta tältä osin, että kun katsotaan
tätä oikeuskanslerin kertomusta ja aikaisempia
kertomuksia, niin varsin monta kertaa oikeuskansleri on joutunut
huomauttamaan Natura-prosessiin liittyvistä seikoista,
milloin kielellisistä ongelmista, milloin muista hallinnollisista
ongelmista. Tältä osin on tärkeätä,
että kun meillä on suuria prosesseja käynnissä,
joissa kansalaisten perusoikeuksiin puututaan, nämä prosessit
valmistellaan hyvin huolellisesti ja kaikissa vaiheissa kansalaisten
perusoikeuksiin kiinnitetään huomiota. Kuitenkin
tältä osin, mitä tulee oikeuskanslerin
toimintaan, täällähän on tehty muistutuskirjelmä,
ja siitä syystä oikeuskanslerin toimintaan tarkemmin
Natura 2000 -asiassa ei ole tässä yhteydessä syytä puuttua.
Puhemies! Toinen asia, josta valiokunnassa varsin pitkään
keskusteltiin, oli poliisi ja poliisin toimintavaltuudet ja poliisin
toiminnan valvonta. Voidaan todeta, että valiokunta on
jo aikaisemmin todennut, että poliisilain uudistamisen yhteydessä on
tärkeätä, että kiinnitetään
huomiota poliisin toimiin telepakkokeinoja koskevan lainsäädännön
yhteydessä ja että tältä osin,
telepakkokeinojen osalta, tulisi saada kokonaisuudistus aikaiseksi,
jossa asiat katsottaisiin kokonaisuutena. Kaiken kaikkiaan on syytä arvioida oikeusturva-
ja valvontajärjestelmien kehittämistarpeita, mitä tulee
poliisin toimintaan.
Meillä on käyty varsin pitkälti keskustelua
poliisin toiminnan valvonnasta. Sisäministerihän on
lähtenyt siitä, että poliisin sisäisen
valvonnan kehittäminen on välttämätöntä,
ja tältä osin on jo ryhdytty toimenpiteisiin.
Apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkkahan myöskin teki vuosi
sitten syksyllä selvityksen, jossa hän varsin
kärkkäästi ja voimakassanaisesti arvosteli
poliisin sisäistä valvontaa ja siinä esiintyviä selkeitä puutteita.
Myöskin aineistoa tähän keskusteluun
on antanut se, että suojelupoliisin osalta on käyty
julkista keskustelua niin sanotun Rusin tapauksen yhteydessä,
jossa kysymys oli osittain siitä, kohdeltiinko kaikkia
kansalaisia yhdenvertaisesti suhteessa niin sanottuun DDR:n perintöön
ja toimiko tältä osin suojelupoliisi nimenomaan
tutkijana, joka pyrkii saamaan puolueettomasti totuuden selville,
vai oliko tässä suhteessa joitakin muitakin motiiveja
olemassa. Tältä osinhan sitten perustuslakivaliokunta
sai kattavan selvityksen suojelupoliisin toiminnasta tässä asiassa.
Toinen kysymys, joka suojelupoliisin osalta on herättänyt
keskustelua, oli niin sanotut tšetšeenisivut ja
niitten sulkemiseen johtanut menettelytapa.
Kolmas kysymys, joka on herättänyt julkista keskustelua,
liittyy laittomaan telekuunteluun, jota eräs suojelupoliisin
virkamies harjoitti.
Täytyy todeta, että suojelupoliisi tosiaan
antoi perustuslakivaliokunnalle hyvin kattavan selvityksen, mitä DDR:n
aikaiseen suomalaisten toimintaan tulee. Tältä osin
täytyy todeta, että käytiin keskustelua
Tiitisen listasta ja myöskin sitten CIA:n antamasta aineistosta
ja niistä toimenpiteistä, joihin suojelupoliisi
on tämän aineiston pohjalta ryhtynyt, ja siitä,
kuinka kattavaa tuo selvitys on ollut. Tältä osin
voi sanoa, että valiokuntaa varsin kattavasti annettu selvitys
kaiken kaikkiaan tyydytti.
Mutta täällä valiokunnan mietinnössä kuitenkin
todetaan, että kaiken kaikkiaan on syytä arvioida
mahdollisuuksia kehittää poliisin muutakin kuin
sisäistä valvontaa, ja erityisesti myöskin
tässä mainitaan suojelupoliisi. Tältä osin
on syytä varmasti miettiä sitä, millä tavalla
pidetään huolta siitä, että luottamus
poliisin ja erityisesti suojelupoliisin toimintaan on niin vahva,
että minkäänlaisia epäilyjä poliisin
puolueettomuudesta tai toimintametodien asianmukaisuudesta ei synny.