Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri! Me
olemme kaikki varmasti huojentuneita siitä, että sairaanhoitoa
uhannut työtaistelu on nyt peruuntunut ja irtisanoutumisilta
on vältytty. Nyt olemme siinä tilanteessa, että jälkihoito
on hoidettava hyvin taiten. Meidän kaikkien vastuulla ja
erityisesti hallituksen vastuulla on se, että saamme hyvän
ilmapiirin kuntiin, jotta terveydenhuoltomme voi tervehtyä ja
haasteisiin voidaan vastata. Mutta kysymys on myöskin rahasta.
Tämän palkkaratkaisun yksi selvä voittaja
tietyllä tavalla on valtio, koska on ennakoitu, että tuo
palkannousu, joka kunnissa nyt tapahtuu, tuo valtiolle sopimuskaudella
300 miljoonaa euroa. Kun tämän rahoittamiseen
tarvitaan kipeästi rahaa, niin kysyisinkin nyt pääministeriltä ja
valtiovarainministeriltä:
Oletteko valmiita palauttamaan kuntiin palveluiden laadun turvaamiseksi
ja riittävän henkilöstömäärän
turvaamiseksi sen rahan, jonka valtio kasvavina verotuloina yksin
tästä palkkaratkaisusta hyötyy?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän tyyppisiä korvamerkintöjä meillä ei
muutenkaan ole. Valtionosuudethan tulevat tämän
kustannustennousun myötä ikään
kuin automaattijärjestelmän kautta kuntia vastaan
lähivuosien aikana, se on se tapa, jolla kustannustennousuun
vastataan myös valtionosuuksissa. Minusta on nyt hyvä — olen
täsmälleen samaa mieltä edustajan kanssa,
että meidän kannattaa olla hyvin huojentuneita
siitä — että tämä vaikea kiista
ja kriisikin on ohitse. Kunnat ovat ratkaisunsa tehneet ja nyt lähtevät
sen mukaisesti toimimaan eteenpäin, ja kunta—valtio-suhdetta hoidetaan
ihan normaalijärjestyksessä. Kunnat tekevät
omia budjettejaan ja valtio tekee omat budjettinsa, ja tässä on
normaali järjestely olemassa.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, mielestäni
te nyt hiukan ikään kuin lipsutte tässä jälkihoitovastuussa,
kun te sanotte, että tämä hoidetaan normaalein
järjestelyin, koska kyseessä ovat poikkeuksellisen
suuret kustannustennousut kunnissa ja selvästi on näkyvissä se,
että toistasataa kuntaa on jo nyt, hyvän verotulokertymän
aikana, nostamassa äyriään, jotta ne
selviäisivät näistä kustannuksista.
Onko teidän mielestänne tämä palkkaratkaisu kohtuuton,
koska te käytitte poikkeuksellisen kovaa kieltä,
mikä oli mielestäni jopa surullista, koska nyt
kaivattaisiin sitä eheyttämistä eikä syyllisten
etsimistä? Onko teidän mielestänne tämä palkkaratkaisu
kohtuuton? Ja kysyisin samaa myös Kataiselta, koska hän
on ollut tässä taustalla varmasti yksi toimija.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun vertaa tätä Tehyn palkkaratkaisun kustannusvaikutusta
tähän 90 prosenttiin eli muiden järjestöjen
ratkaisuihin, niin eihän siinä mainittavaa eroa
lähivuosien osalla ole, ja sitten kolmannesta ja neljännestä vuodesta
muiden osalta kunnat sopivat kahden vuoden päästä järjestöjen kanssa.
Eli siinä tulee se reilu 5 prosenttiyksikköä vuositasolla
lisää palkkoihin, mikä on kustannustennousuna
kyllä yli sen, mikä tämmöinen pohjainflaatio
ja tuottavuuden kehitys ylipäätään kansantaloudessa
on. Mutta se selittyy sillä, että naisvaltaisuudesta
johtuen nämä tasot kuntakentällä nyt
ovat korkeammat.
Mutta oikeastaan tämän kustannustennousun automaattitarkastelun
lisäksi myös tähän tuottavuuden
kehittämiseen liittyen valtion ja kuntien välisessä rahaliikenteessä on
syytä tehdä pientä tarkastelua, ja ministeri
Katainen voi selvittää sen.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tänään viimeksi
täydentävässä budjettiesityksessä me
tarkastelimme kustannustennousun tuomia valtion lisärahasiirtoja kunnille.
Siitä taisi tulla noin 40 miljoonaa euroa lisää,
kun tarkistimme tätä palkkakehitystä,
mutta työnantaja- ja työntekijätaho sopivat
osana tätä palkkasopimusta tämmöisestä tuloksellisuuserästä,
se oli molempien intressissä. Ja kun sitten hallitukselta
kysyttiin, että jos työntekijämäärät eivät
nouse sitä luokkaa, mitä hallitus on kaavaillut — 4 000
henkeä sosiaali- ja terveysalalla per vuosi eli 16 000
uutta työntekijää neljän vuoden aikana — niin
saavatko kunnat pitää tämän
valtionosuuden, joka on laskettu tämän 16 000
uuden viran mukaan, vaikka 16 000:ta uutta virkaa ei tulisikaan,
niin me sanoimme, että totta kai, koska se on kannustava
elementti myös sitten kunnissa etsiä uusia toimintatapoja,
aivan kuten Sairaanhoitajaliitto eilen toi julkisuuteen, elikkä myös
tuloksellisuus-, tuottavuuselementit ovat erittäin tervetulleita
ainakin työntekijöitten ja työnantajan
kannalta. Eli uudistetaan toimintatapoja, jotta ihminen voi hoitaa
enempi ihmistä eikä sitten tehdä semmoista
työtä, johon ei välttämättä sairaanhoitajan
tai muun hoitoalan henkilökunnan koulutusta tarvittaisi.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Eilinen pääministerin
puhe, Keskuskauppakamarin tilaisuudessa pidetty, oli vähän
surullista luettavaa kyllä tästä näkökulmasta
katsottuna. Eikö nyt pitäisi rakentaa sitä tulevaisuutta,
pitäisi rakentaa sitä yhteistä henkeä ja
yhteistä tahtoa hoitaa nämä asiat kuntoon?
Kun sitä puhetta luin tuossa, niin väistämättä palasi
mieleen pääministerin entinen persoona, jonka
näkemyksissä oli työreformi hyvin voimakkaasti
mukana, samoin ajatukset siitä, että te haluatte
välttämättä yhteiskuntaan tilanteen,
jossa vastakkainasettelun aika ei ole ohi, mikä on minusta
täysin käsittämätöntä,
ja haluatte itse asiassa viedä tilanteen hyvin kärjistyneeseen
kulminaatioon, mikä minusta ei palvele yhteiskunnan rakentamista. Oikeastaan
voisin kysyä ministeri Kataiselta: Oletteko te lukenut
tämän pääministerin eilen pitämän
puheen, ja yhdyttekö te niihin näkökulmiin,
esimerkiksi työlainsäädännön
kiristämisestä ja työelämän
oikeuksien kaventamisesta työelämän puolella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jos vastaamme molemmat. Tuossa kysymyksessä oli
tietysti vääriä väitteitä itse
puheen osalta. Olisi jossain määrin kummallista,
ellei tätä itse asiassa hyvin ainutlaatuista työtaistelua
käsiteltäisi myös jälkikäteen.
Nyt ollaan huojentuneita siitä, että ratkaisu
saatiin, mutta kyllä yhteiskunnan pitää pystyä käsittelemään
myös se, mitä kaikkea tässä tapahtui.
Sen eilisen puheeni johtopäätöshän
oli se, että ainoa tie tästä eteenpäin
on palata sopimusyhteiskunnan normaaleihin työmarkkinakäytäntöihin.
(Välihuutoja) Ja tässä tie on se, että ammattiyhdistysliike hyvin
laajalla pohjalla, vetäen toivottavasti myös Tehyn
mukaan siihen, julistaisi ja sopisi siitä, niin kuin ennenkin
on tehty, että työtaisteluissa sovitaan suojatyön
rajoista. Se on se, mitä hallitus odottaa, ja minä uskon
itse asiassa siihen, että ammattiyhdistysliikkeellä on
erittäin laaja halu tähän. Sehän
näkyi siitä reaktiosta, joka ay-liikkeellä oli
silloin, kun tätä lakia jouduttiin käsittelemään.
Muu ay-liike oli sivussa tästä keskustelusta,
ja uskon, että se nimenomaan rakensi pohjaa sille, että tämän
kiistan jälkeen voitaisiin palata normaaleihin menettelytapoihin.
Hallitus on erittäin valmis tähän, ja
uskon, että tässä kyllä laajan
ay-liikkeen keskuudessa löytyy helposti yhteinen näkemys.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä sitä,
että työmarkkinajärjestöt, työnantaja-
ja työntekijäjärjestöt, käyvät
läpi pelisääntökeskustelun.
(Ed. Jaakonsaari: Entäs kokoomus?) Pidän sitä entistä tärkeämpänä sen
takia, että moni palkansaajajohtaja on myös itse
ajatellut näin. Meillä on olemassa ihan kestäviä käytäntöjä,
joista nyt tietyltä osin poikettiin, esimerkiksi se, halutaanko
sopia vapaaehtoisesti suojelutyörajoista. Meillä on aina
esimerkiksi ihan omaisuudenkin suojaa pidetty tärkeänä,
tuotantolaitoksia tai tehtaita tai muita ei ole tuhottu, vaikka
työmarkkinoilla olisikin todella kuumat paikat, puhumattakaan siitä,
että ihmisten henkeä tai terveyttä olisi
sitten lähdetty vaarantamaan. Minä pidän
tämän prosessin jälkilöylyjen
kannalta olennaisena, että työntekijät,
työnantajat ja tarvittaessa myös hallitus käyvät
läpi tämän keskustelun, mitkä ovat niitä pelisääntöjä,
joitten varaan tulevia sopimuksia ja sopimuskiistoja lähdetään
rakentamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Viime viikolla koko eduskunta oli sitä mieltä, että olisi
hyvä ja toivottavaa, että työratkaisu syntyisi.
Se syntyi. Me olimme kaikki tyytyväisiä, ja olisin
kyllä odottanut, että pääministeri
olisi odottanut vähän aikaa, ennen kuin hän
rupesi moittimaan Tehyä. On aivan sama, mitä te
sanoitte. Ratkaisevaa on, miten Tehy ja Tehyn jäsenet sen
ymmärsivät. Minä vaan pelkään,
että he ymmärsivät sen kritiikkinä ja
vahvistuu se näkemys, mitä viime viikolla tässä todettiin,
että hallitus on asettunut työnantajan puolelle
ja oppositio Tehyn puolelle. Nyt tämä tilanne
kärjistyi tuolla puheenvuorolla. Jos te, herra pääministeri, olette
sitä mieltä, mitä äsken vastasitte
ed. Korhoselle, niin kyllä se olisi hyvä sanoa
näille tehyläisille, jotta he ymmärtäisivät,
että ei se kritiikki kohdistunut heihin. Meitä te
saatte moittia kyllä ... (Puhemies: Kysymys!) — Minä kysyn,
minä olen jo kysynyt. — Minä kysyn: Eikö olisi
paikallaan kertoa näille tehyläisille, mitä tarkoititte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se, mitä äsken ed. Korhoselle
vastasin, oli eilisessä puheessani hyvin kristallinkirkkaasti
sanottuna ja johtopäätöksenä,
paluu sopimusyhteiskunnan normaaliin järjestelyyn. Jos
Tehyssä on koettu, että se puhe oli kritiikkiä heitä kohtaan,
niin se oli, se oli kritiikkiä. Se oli kritiikkiä voimakkaasti
siltä osin, minkälainen työtaistelutapa
omaksuttiin, joka oli kohtuuttoman voimakas. Se on nyt takanapäin,
mutta minusta on sanottava tämä, että näin
oli ja on hyvä, että kun erityisesti ammattiyhdistysliike
on perinteisesti pitänyt huolta siitä, että työtaistelussa
suojatyön rajat määritellään
vapaaehtoisesti sopimalla, niin palataan tähän
järjestelmään myös tämän
jälkeen, ettei tästä tullut mallia.
Sanoin myös eilisessä puheessani, että meillä on
monia yksittäisiä ryhmiä yhteiskunnassa,
jotka kyllä saavat yhteiskunnan, elinkeinoelämän, yksittäiset
yritykset polvilleen, jos tahtovat, mutta en minä usko,
että ammattiyhdistysliike sitä tahtoo, ja senhän
näki tästä laajan ay-liikkeen reaktiosta.
He olivat hyvin hiljaa tämän kiistan aikana, ja
uskon, että he toivoivat, että sopu löytyy ja
päästään palaamaan normaaleihin
tapoihin.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Valitettavaa nyt on se, että eilisen
puheenvuoron ajoitus, samoin sisältö, oli onneton
ja huonosti harkittu. Kyllä me sosialidemokraatitkin viime viikolla,
kun tätä lakia täällä käsiteltiin,
halusimme tehdä tästä pakkolaista sovittelulain
ja hakea sitä kautta sitten näitä suojatyörajoja.
(Välihuutoja)
Mutta, arvoisa pääministeri, syytitte meitä eilisessä puheenvuorossanne
siitä, että vaadimme lisää rahaa
hoitokriisin laukaisemiseksi. Onko se synti, että me ennen
vaaleja ja vaalien jälkeen vaadimme vanhusten- ja terveydenhuoltoon
lisää voimavaroja? Tästähän
meidän toiminnassamme oli kysymys. (Välihuutoja)
Minusta teidän strategianne, se, että te nyt hyökkäätte
oppositiota vastaan, ei ole, hyvä pääministeri, älyllisesti
rehellinen. Sen sijaan te piilotatte vieressänne istuvan
valtiovarainministeri Kataisen haalistuneet sukat opposition (Puhemies:
Kysymys!) taskuihin. Miksette te laita kritiikkiä siihen
suuntaan, mistä puuttuu 190 miljoonaa euroa, ja laskuta
sitä kunnilla?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, jos on yllätys se, että parlamentaarisessa
työssä ei ole aina niin, että oppositio
hyökkää hallitusta vastaan, vaan joskus
hallituksen puolelta lausutaan kritiikkiä myös
oppositioon päin. (Naurua) Minusta siihenkin saatetaan joskus
mennä. Eilisen puheenvuoron kokonaisanalyysin ajoitus oli
minusta aika tarkkaan harkittu. Emme me voi liian kauaksi edetä tästä ratkaisusta,
muuten asiaa olisi ruvettu pieninä paloina täällä kyselytunneilla
ja muutoin käsittelemään. Minä pidin
hyvin tärkeänä, että esitetään
tämmöinen kokonaisarvio tapahtuneesta hallituksen näkökulmasta,
ja varmaankin muut tahot esittävät omat kokonaisnäkemyksensä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä te, pääministeri
Vanhanen, alatte oppia politiikantekoa. Itse hallitus on tyrinyt.
Viime viikolla täällä ei näkynyt
teitä eikä näkynyt valtiovarainministeri
Kataista, vaan peruspalveluministeri Risikko puolusti teidän
esityksiänne. Nyt ei näy Risikkoa, mutta teidät
näkee. Eli nyt tässä on sellainen tilanne,
että te olette kääntäneet tämän
asian päälaelleen. Julkiselle vallalle kuuluu vastuu
terveydenhuollon turvaamisesta. Te olette syyllistäneet
sairaanhoitajat, ja te eilen haukuitte vielä heidät,
että heillä ei ollut tarpeeksi tietoa siitä,
mitä voi seurata — ihmisillä, jotka ammatikseen
teho-osastolla pelastavat ihmishenkiä. Tästä on
kysymys. Tietysti vielä voidaan ajatella näin,
että jos velvollisuuksia säädetään,
jos valtio lailla säätää velvollisuudet,
niin onhan se nyt moraalisesti oikein, että kunnilla on
rahat, joilla toimeenpano tulee. Eikö olekin näin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että ed. Soini lukisi
puheeni kokonaisuudessaan. En voi sanoa, että on näin täysin,
koska puhetta tulkittiin tavalla, jota en pystynyt täysin
kyllä allekirjoittamaan.
Vastuu julkisten palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta
on koko yhteiskunnalla, ja siinä ovat kunnat ja valtio
yhteisessä rintamassa, mutta näiden välillä on
tietty työnjako olemassa. On olemassa pelisäännöt,
miten on sovittu, on olemassa myös järjestelmä,
jolla valtion taloudelliset vastuut määritellään.
Minusta tästä perusjärjestelmästä pitää pitää kiinni.
Ymmärrän, että se on jatkuva poliittinen
kiista, niin se on ollut joka vaalikaudella, kuinka paljon valtio
kuntia tukee. Kuntien kokonaismenoistahan valtionavustukset kattavat
tällä hetkellä ilmeisesti hieman vajaat
20 prosenttia. Ehkä liiankin laajalti leviää se käsitys,
että kuntien palvelut ovat vain valtion avustuksista kiinni.
Ei se näin ole. Se on merkittävä osa,
mutta se ei ole suinkaan kokonaisuus.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Me kaikki voimme olla tyytyväisiä siitä,
että sovittelulautakunnassa syntyi ratkaisu, jonka osapuolet sittemmin
hyväksyivät. Uskon, että Suomen kansantalous
kestää tämän ratkaisun — kiitos
siitä hyvän talouspolitiikan, jonka ansiosta Suomeen on
syntynyt yli 80 000 uutta työpaikkaa. Nyt hallituksen
tehtävänä tietenkin on turvata Suomen kansantalous
entistä vaikeammissa olosuhteissa, joissa maailmantaloudessa
on tiettyjä epävarmuustekijöitä.
Kysynkin pääministeriltä:
Onko se keskustelu, jota täällä viime
viikkoina on käyty, luonut edellytyksiä sille,
että me jatkossakin voimme olla luotettava sopijayhteiskunta,
jossa työtä ja turvallisuutta voidaan luoda, ja
että voimme turvata vientiteollisuudelle ja Suomen tuotannolle
hyvät edellytykset?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näistä, voi sanoa, vaikeuksista
huolimatta tämä koko järjestelmä osoitti
kuitenkin toimintakykynsä, ja minusta se on erittäin
hyvä viesti kaikille niille, jotka yhteiskunnassa toimivat,
myös suomalaiselle elinkeinoelämälle.
Mutta se, mitä hallituksen puolelta on oikeastaan keväästä asti
varoiteltu, on se, että kyllähän tällä koko
tulopoliittisella kierroksella, johtuen ehkä siitä,
että tämä on pitkän nousukauden
viimeisessä vaiheessa tehty, kustannusten nousutaso on
yli sen, mitä pitkällä tähtäimellä voidaan
kestää. Tämän yhden sopimuskierroksen
ajan tällaisilla noin 5 prosentin palkankorotuksilla per
vuosi pärjätään, mutta mikäli
tästä tulee tapa, niin siitä äkkiä aiheutuu
palkkainflaatiota ja kilpailukyvyn menetystä. Sen tähden
vuoden 2009 neuvotteluihin kaikilla sektoreilla pitää keskittyä kilpailukyvyn
näkökulmasta hieman toisessa asennossa kuin tämänkertaiseen
kierrokseen.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Valtio—kunta-suhteessa olennaista
on myös se, että valtio ei säädä sellaisia
lakeja, jotka pakottavat palvelujen lisäämiseen
elikkä henkilöstön lisäämiseen,
ja tähän hallitus on omalta puoleltaan sitoutunut.
Voisi olla hyvä, että me kaikki tunnustaisimme
sen, että ei tämä hyvinvointiyhteiskunta
ihan huono ole tälläkään hetkellä.
Kuten tiedämme — eduskunta ei välttämättä sitä vielä tiedä,
mutta tulee kyllä tietämään — uusimpien
väestöennusteiden mukaan meidän taloudelliset
haasteemme ovat itse asiassa vielä paljon, paljon vakavammat
kuin mitä tähän saakka kukaan meistä on
kuvitellut. Meidän täytyy jossakin vaiheessa ottaa
järki käteen ja ajatella, miten nämä asiat
hoidetaan kunnolla. Ensi vuonna kunnille siirtyy nettomääräisesti
valtiolta 755 miljoonaa euroa rahaa, ja se on paljon. Monien mielestä se
on vähän, mutta minusta se on paljon. Kasvu hiipuu
tulevina vuosina, valitettavasti. Se vie kunnilta mittavat verotulot,
mutta se vie myös valtiolta mittavat verotulot. Elikkä oltaisiin
nyt tyytyväisiä siihen, että meillä on
kuitenkin ihan hyvä hyvinvointiyhteiskunta, jota voidaan
fiilata. Oikeastaan suurimmat muutokset tapahtuvat sitten tuottavuuskehityksen
kautta, koska uskon, että sieltä me voimme saada
parempilaatuisia palveluja ja edullisemmalla.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ratkaisu saatiin,
mutta demareitten linja jossain määrin hämmästyttää.
Te olette aina puhuneet siitä, että valtio ei
saa puuttua työmarkkinaneuvotteluihin ja te olette itse
tässä salissa olleet tiukasti vaatimassa sitä,
että valtion pitää puuttua noihin neuvotteluihin.
Mikä on demareitten linja? Siihen te saisitte kyllä jossakin
vaiheessa vastata. (Ed. Gustafssonin välihuuto) Antti Herlin
käytti tänään puheenvuoron,
jossa hän sanoi, että epävarmuus työmarkkinoilla
johtaa siihen, että Suomen voi olla vaikea saada investointeja,
ja se johtaa kyllä heikompaan työllisyyteen tässä maassa.
Mitä tulee tähän potilasturvallisuuslakiin,
sillä pyrittiin turvaamaan ihmiselämä,
ja oli häpeä, että te äänestitte
sitä vastaan.
Herra pääministeri, te käytitte ansiokkaan
puheenvuoron Keskuskauppakamarin tilaisuudessa. Siellä te
sanoitte, että erityisesti pitää pyrkiä rajaamaan
työtaisteluita siten, että ne eivät aiheuta
suhteetonta vahinkoa sivullisille. Millä tavalla hallitus
aikoo toimia tässä asiassa, että tämä tärkeä tavoite
voidaan saavuttaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Siinä puheessa määritinkin
sen järjestyksen vastauksena tähän. Järjestys
on se, että ensi sijassa työtaistelujen rajojen
määrittelyssä pitää mennä sopimusteitse,
mikä on ollut ammattiyhdistysliikkeenkin kanta pitkään,
ja vetosin siihen, että laaja ammattiyhdistysliike oikeastaan
vahvistaisi sen uskottavalla tavalla. Uskon, että tähän
varmastikin ammattiyhdistysliikkeellä on haluja. Myös
katsoin, että asiaa voidaan tarkastella tarvittaessa yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Ja mikäli näillä järjestöillä on
tarvetta ja kiinnostusta, niin totta kai hallitus on sitten valmis
myös lainsäädäntötoimiin.
Mutta minä itse uskon siihen, että vahvistamalla
sopimusyhteiskunnan ikään kuin tämmöistä keskinäistä koheesiota
voidaan päästä siihen, että palataan
siihen maan tapaan, että pidetään riittävät rajat,
jossa haittaa ei aiheuteta sivullisille.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! On mielenkiintoista, että pääministeri,
valtiovarainministeri ja myöskin ed. Kalli täällä puhuvat
lämpimästi sopimusyhteiskunnasta ja pelisäännöistä.
Sopimusyhteiskunnan peruspilarit ovat yhtäältä kolmikantainen
yhteistyö työmarkkinajärjestöjen
ja hallituksen kesken, myöskin työelämän
lainsäädäntöön ulottuen,
ja toisaalta sitten poliittinen yhteistyö vasemmisto—porvaristo-rajan
ylitse hallituskokoonpanoja myöten. Näissä molemmissa
peruspilareissa teidän toimintanne minusta on ollut todella
omituista. Koko tämän alkaneen vaalikauden ajan
on laiminlyöty tuota kolmikannan yhteistyön ylläpitämistä,
epäonnistuttu siinä perusteellisesti. Viimeksi
eilen tässä Keskuskauppakamarin hyvä veli
-tilaisuudessa te sanoitte minusta selkeästi myöskin
"ei" tälle poliittiselle puolelle. Sanat ja teot eivät
kyllä mene yhteen, ja siksi minun kysymykseni onkin pääministerille,
miksei myöskin valtiovarainministerille:
Mikä se on se teidän uusi sopimusyhteiskuntamallinne,
jota te ette osaa kertoa meille?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Päinvastoin, vaikka maahan ei syntynyt keskitettyä tuloratkaisua,
niin hallitus yksipuolisesti ilmoitti, että me haluamme
harjoittaa kolmikantaista valmistelua, kaikessa siinä,
missä aikaisemminkin. Siihen valmisteluun ryhtymiselle, yhteistyön
harjoittamiselle, ei asetettu tässä suhteessa
tulopolitiikkaan liittyviä ehtoja. Kun kävi ilmi,
että keskitettyä tupoa ei tule, niin me kuitenkin
halusimme pitää kiinni kaikesta siitä muusta
yhteistyöstä, joka on välttämätöntä,
ja näin tullaan menettelemään. Tämän
hallituksen sellaiset lainsäädäntöhankkeet,
jotka koskettavat työntekijöitä ja työnantajia,
tullaan kolmikantaisesti valmistelemaan, ja hallitus haluaa pitää tästä periaatteesta
kiinni.
Nyt kun meillä on tämä Tehyn kiista
takana, niin ei kannata vähätellä sitä mallia,
jota siinä sovellettiin: otettiin käyttöön
poikkeuksellisen voimakas painostuskeino. Uskon, että on
kaikkien intressissä se, että nyt käydään
riittävän laaja yhteiskunnallinen keskustelu,
jonka johtopäätöksenä ja lopputuloksena
on se, että tulevissa työtaisteluissa osapuolet
sopivat sellaisista työtaistelun rajoista, jotka eivät
vaaranna sivullisia.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos otetaan vaikkapa kaksi suurta tulevaisuuden
kysymystä, sosiaaliturvauudistus ja kohtaanto-ongelma,
nämä molemmat ovat asioita, joissa on kolmikantaista
valmistelua. Mitä tulee sitten tähän
ihan viime päivien tilanteeseen koskien potilasturvallisuuslakia
ja, kuten pääministeri totesi, tätä käytettyä työtaistelutoimenpidettä tai
sen uhkaa, niin kyllä teillekin varmasti on tullut ihan
samalla tavalla kuin minulle tai monelle muulle palkansaajapuolelta erittäin
suurta huolestuneisuutta, onko tämä normaali suojelutyön
sopimisen rajoista päättäminen nyt ikuisiksi
ajoiksi haudattu vai ei. Tässä ei ole kyse mistään
hallitus vastaan palkansaajajärjestöt -kysymyksestä,
vaan me jaamme niiden kanssa saman huolen. Meillä täytyy
olla selvät toimintaperiaatteet. Tästä nyt
varmasti, jos vaan teillä on jonkunlaisia yhteyksiä palkansaajaliikkeisiin,
saatte kyllä tämän suuntaisen vastauksen.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Olin todella yllättynyt tästä pääministeri
Vanhasen esiintymisestä Keskuskauppakamarissa. Olisi kyllä ollut
ihan ymmärrettävää, jos ministeri
Katainen tai vaikkapa ministeri Häkämies
entise- nä kauppakamarin toimitusjohtajana käy
siellä säännöllisesti raportoimassa
ja kysymässä neuvoja, mutta että pääministerikin
tällä tavalla käyttää Keskuskauppakamaria
tärkeän asian keskustelufoorumina. Oli aika yllättävää,
että myös tässä puheessa, jonka
olen huolellisesti lukenut, kuten huomaatte, kritisoitte oppositiota
siitä, että oppositio täällä eduskunnassa
antaa toisenlaisen näkemyksen kuin hallitus siitä,
miten näin vakava tilanne ratkaistaan ja miten tällainen
kriisi ratkaistaan. Eikö teidänkin olisi täällä eduskunnassa
pitänyt näitä keskusteluja käydä?
Nyt kävitte siellä sitten kerrankin pyydettynä lyömässä testosteronia
tihkuvan nyrkin pöytään, ja nyrkin ja pöydän
väliin jäivät sitten sairaanhoitajat,
(Välihuutoja) jotka oikeutetusti vaativat palkankorotuksia
matalalle naispalkka-alalle. Kysynkin:
Aiotteko tuoda eduskunnan käsiteltäväksi
yksinkertaisella määräenemmistöllä hallituksen turvalain,
jota käytetään silloin, jos oppositio moittii
hallitusta, ja sitten sillä lailla tuomitaan oppositio,
joka uskaltaa arvostella hallitusta, ikuiseen oppositioon, niin
kuin te tässä puheenvuorossanne sanotte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin aikaisemmin sanoin, minusta parlamentarismiin
sopii sekin, että pääministeri joskus
myös esittää käsityksensä opposition
toimintatavoista edellisiltä viikoilta. Minulla on siihen
oikeus ja olen valmis siihen keskusteluun aivan samalla tavalla
kuin viime viikkojen aikana, tämän Tehy-kiistan
aikana. Täällä on käyty erittäin
monet väittelyt tästä kiistasta, ja täällä on
ollut hallitus laajasti edustettuna pääministeriä ja valtiovarainministeriä myöten,
erityisesti peruspalveluministeri, jonka sektorilla tämä on.
Hallitus on tässä toiminut joukkueena.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä nyt kyllä menee
vähän kummalliseksi tämä tilanne.
Muistelen lukeneeni tai ainakin kuulleeni jossakin vaiheessa, että on
puhuttu siitä, että eduskunnassa käytetään
ne poliittisesti tärkeät puheenvuorot. Eduskunta
on se paikka eikä Keskuskauppakamarin tilaisuus, ja tämä kannattaisi,
herra pääministeri, myös teidän muistaa.
Jos te katsotte, että teillä on niin tärkeää asiaa,
niin täällä mielellään
käyttäisitte ne puheenvuorot. Ja jos tätä teidän
puheenvuoroanne lukee, niin ei tätä hirveästi
kyllä tarvitse vääristellä.
Te sanotte täällä suoraan: "Lainsäädäntökeinojen
käyttämisen kynnys on madaltunut. Punamultahallitus
antoi vastaavanhenkisen lain rajavartiolakon uhan alla ja sinivihreä hallitus
nyt." Jos tämä ei nyt ole sitten sitä uhkailua,
niin mitä se on? Kyllä tästä kummallisia
käsityksiä, herra pääministeri,
nyt saa, tästä teidän puheestanne. Olisi
toivonut, että olisitte pitänyt sen eduskunnassa,
niin että olisi voitu käydä kunnon keskustelu
tästä. (Välihuutoja)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Puhe oli pyydetty Keskuskauppakamarista tietyllä otsikolla.
Laajensin sitä koskemaan tätä ajankohtaista
osuutta, jossa oli hyvin paljon työmarkkinapolitiikkaa,
joka ei ole ehkä tämän salin sitä ydinleipätyötä.
Se oli työmarkkinapolitiikkaa. Minusta aivan hyvin kävi
se, että käytin sitä puhefoorumia, joka
sattui eiliselle päivälle. Jos se olisi ollut
joku toinen tilaisuus, olisin varmasti käyttänyt
saman puheenvuoron myös siellä. Kuten sanoin,
minusta oli hyvä esittää tämä kokonaisanalyysi
kuitenkin nyt verraten pian tämän tapahtuman jälkeen,
jotta sitten keskustelu perusteellisesti käydään.
Mielelläni kuulen myös kaikki muut laajat kokonaisanalyysit
aiheesta.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyisinkin, onko pääministeri
katsonut peiliin siinä asiassa, miksi noita sopimuksia
ei syntynyt. Kun me katsomme tätä prosessia jälkikäteen, niin
ensin hallitus asettui kuntatyönantajan puolelle tuomalla
tiedon tästä pakkolaista ja antaa nyt täällä väärää tietoa,
ikään kuin sosialidemokraatit eivät olisi
olleet kiinnostuneista suojelutyöstä. (Välihuutoja)
Me olimme valmiita säätämään
lain, jossa suojelutyöstä säädetään
lailla, mutta siitä sovitaan sopimusyhteiskunnan säännöin.
(Ed. Zyskowicz: Mikä esti sopimasta suojelutyöstä etukäteen?)
Tehy oli valmis valiokuntakuulemisissa tähän menettelyyn,
ja ilman oppositiota tuossa valiokuntamenettelyssä ei olisi edes
kuultu kolmikantaosapuolia, koska hallituspuolueet valmistelivat
tämän lain salassa ja olisivat halunneet tehdä sen
käsittelyn myös täällä eduskunnassa
sillä tavalla, että työmarkkinaosapuolet
eivät olisi olleet mukana. Mutta kun te haluatte vaalia
sopimusyhteiskuntaa, niin toimiiko se sillä tavalla, että te
menette leimallisesti työnantajapuolelle kuuluvaan tilaisuuteen,
jossa te syyllistätte sairaanhoitajia ja Tehyä siitä,
että he haluavat jättää ihmiset
kuolemaan (Puhemies: Aika!) tai että he eivät
kerro rikosoikeudellisista seuraamuksista jäsenillensä?
Edes oikeusministerille tämä seuraamus ei ollut
hyvin itsestäänselvä silloin, kun sitä kiistaa
tässä käytiin. Hän siitä varoitti,
mutta piti sitä hyvin epätodennäköisenä. Tehynkö olisi
pitänyt se tietää?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Eilinen oli avoin foorumi, siinä oli
osallistujalistan mukaan useita vasemmiston kansanedustajia myös
paikalla, ei se ollut mikään kauhean yksipuolinen
tilaisuus. Tämän potilasturvallisuuslain piti
olla sellainen laki, että se myös toimii varmasti
käytännössä, ja sopimiseen mahdollisuus
oli olemassa koko ajan osapuolilla. Hallitus oli ilmoittanut, että jos
sovitaan, niin koko esitys vedetään takaisin.
En usko tuossa tilanteessa sellaiseen lakiin, joka olisi jättänyt
asian sopimisen varaan. Entäs jos ei olisi sovittu silläkään
hetkellä, mitä sitten olisi tehty? Sen jälkeen
me olisimme olleet kädet levällään
ja todenneet, että emme voi mitään ja
olisi vaan sanottu, että hallituksella on kokonaisvastuu
asiasta, miksette hoida työtaistelutilannetta. Eli tämä lainsäädäntö tässä suhteessa
oli tarpeellinen. Onneksi sitä ei tarvinnut käyttää,
koska sopu syntyi muutoin.
Vielä siitä, kun ed. Korhonen viittasi eilisen puheeni
viittaukseen siitä, että lakien antamisen kynnys
on madaltunut. Minusta se on osa tätä kokonaisanalyysiä.
Se vastaa sitä todellisuutta, jo-ka viime vuosina on tullut.
Meillä on ollut kaksi tällaista poikkeuksellista
työtaistelua, joissa avainryhmä käyttää aika
kovaa keinoa, ja niihin ovat sekä punamultahallitus että sinivihreä hallitus
vastanneet lakiesityksellä myös. Minusta on vain
hyvä nähdä, että jollain tapaa
menettelytavat ovat koventuneet, mikä on johtanut siihen, että poikkeuksellisesti
lainsäädäntömenettelyäkin
on tarvittu.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Takaisin siihen, mistä tässä kaikessa
on kysymys, eli suomalaisten oikeuteen saada riittäviä hoiva-
ja hoitopalveluita. Vielä viime keväänä yhteiskunnassa
vallitsi laaja yhteisymmärrys siitä, että tarvitsemme
käsipareja hoivaan, hoitoon, erityisesti vanhustenhuoltoon.
Nyt hallitus tässä näyttää kääntäneen
kelkkansa. Hallituspuolue vihreät mainostaa kotisivullaan:
"Hallitus edesauttoi ratkaisun syntymistä muun muassa ilmoittamalla,
että sosiaali- ja terveyspalveluihin ei tehdä uusia,
henkilöstön määrän
lisäämistä edellyttäviä säädöksiä."
Kysynkin:
Onko hallitus ja ovatko hallituspuolueet nyt todella sitä mieltä,
ettei terveydenhuoltoon tai sosiaalipalveluihin tarvita jatkossa
lisää käsipareja, ja miten hallitus ajattelee
hoidettavan ne kasvavat vanhustenhuollon, terveydenhuollon ja mielenterveyspalvelujen
tarpeet, jotka meillä yhteiskunnassamme on?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Siis hallitus ei tule tekemään sellaista
lainsäädäntöä, joka
loisi uusia palveluja, siis uusia palveluja. En tiedä,
onko joku tätä ajatusta vastaan.
Mutta mitä tulee sitten tähän tuloksellisuus-, tuottavuusaspektiin,
se tuli sieltä sopimuspöydästä elikkä Tehy
ja Kt halusivat tämmöisen elementin. Kannattaa
käydä katsomassa Sairaanhoitajaliiton eilistä julkilausumaa,
jossa he sanoivat, että tuottavuutta on mahdollista ja
välttämätöntä parantaa
terveydenhuollossa, jotta voidaan lisätä palkanmaksuvaraa.
Meiltä kysyttiin, että kun hallitus on lähtenyt
siitä, että tulee 4 000 uutta terveydenhuollon
ammattilaista per vuosi, niin jos se ei olekaan tämä luku
vaan se on alhaisempi, käykö, että kunnat
saavat pitää sen valtionosuuden, mikä niille
on nyt annettu, ja minä sanoin "kyllä". Elikkä hallitus
on lähtenyt 16 000 uudesta terveydenhuollon ammattilaisesta
per neljä vuotta, mutta Tehy ja Kt katsoivat, että voidaan
selvitä vähemmällä, ne itse
halusivat tämän, ja me sanoimme, että saatte
pitää rahat, jotka teille kuuluvat, koska se on
oikein.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on kyllä todella
ainutlaatuista. On aivan loogista se, että Tehy ja Kt sopivat
näin. Mutta arvoisa valtiovarainministeri, miksi tähän
on sidottu sosiaalipuoli? Onko moraalisesti oikein, että esimerkiksi
kunnissa aletaan vähentää sosiaalityöntekijöitä vanhustenhuollosta
ja tämä palkankorotus sitten tulee tehyläisille?
Arvoisa puhemies! Minä kyllä pelkään
erittäin pahoin. Terveydenhuollossa on erittäin
helppo ja oikein lisätä tuottavuutta, esimerkiksi
leikkauksien vuoksi ei enää tarvitse olla kymmentä päivää sairaalassa
jne. Mutta miten käy, kun on tämä väestön
ikääntymisen tuoma paine vanhustenhuoltoon, jos
tässä todellakin on sama linja, että ryhdytään
väkeä vähentämään?
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
iso asia, enkä usko millään, että tämä ei
olisi tullut sieltä valtiovarainministeriön laatikosta.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin, kannattaa nyt huomioida semmoinen tosiasia,
että meillä on sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuus.
Siinä ei ole sosiaalihuollon valtionosuutta tai terveydenhuollon vaan
sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuus, joka on mitoitettu sille
tasolle, että näitä ammattilaisia tulee
4 000 per vuosi, neljän vuoden aikana 16 000
lisää, mikä on erittäin kova
rekrytointihaaste sen lisäksi, että meiltä lähtee
25 000 eläkkeelle tänä samana
ajankohtana, elikkä jos hallituksen tavoitteet toteutuisivat,
41 000 uutta rekrytointia sosiaali- ja terveysalalle neljän
vuoden aikana. Mutta Kt ja Tehy halusivat, että tämmöinen
tuottavuus-, tuloksellisuuselementti tulee mukaan tähän
palkkasopimukseen, ja ne lähtevät siitä,
että mikäli tämä luku onkin
alhaisempi kuin 4 000 per vuosi, niin se ei kuitenkaan
vähennä kuntien palkanmaksuvaraa, ja me hyväksyimme
tämän. Kannattaa kysyä ihan vaikkapa sovittelulautakunnan
jäseniltä, miten tämä asia on
mennyt. Meille tämä totta kai sopii, koska se on
tervettä kehitystä, ja minä uskon, että Sairaanhoitajaliitto
on keskuudessaan, samoin Tehy, joka on pitänyt tätä asiaa
erittäin tärkeänä, pystynyt
perustelemaan itselleen, miksi tuottavuutta kannattaa terveydenhuollossa
lisätä. Jos ette usko minuun, niin kysykääpä vaikkapa
Tehyltä tai Sairaanhoitajaliitolta, sieltä saatte
vastauksen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen hyvin iloinen, että sopu
löytyi ja sellainen sopu, joka tyydytti tehyläisiä ja
muitakin kuntapuolen naisvaltaisia aloja. Sekin tässä prosessissa
selvisi, että demareiden ja vasemmiston täällä usein
mainostama työmarkkinaosaaminen osoittautui kuplaksi, huuhaaksi.
Tehän olitte vielä viikko sitten Eero Heinäluoman
johdolla sitä mieltä, että ainoa tapa
ratkaista kiista on se, että hallitus menee kolmantena
pyöränä neuvottelupöytään
ja tuo mukanaan ison säkillisen rahaa. Te olitte aivan
väärässä.
Mutta, herra pääministeri, nyt todellakin
tarvitaan, kun pöly on laskeutunut, työmarkkinajärjestöjen
välisiä keskusteluja siitä, miten voidaan jatkossa
varmistaa ilman erillistä lainsäädäntöä kussakin
tapauksessa erikseen, että suojelutyöstä sovitaan,
että sovitaan siitä, että ihmisten henki
ja terveys ei voi olla uhattuna. Kysyn hallitukselta: Mikäli
työmarkkinajärjestöt eivät esimerkiksi
ensi keväänä ole valmiita näitä keskusteluja
aloittamaan, onko hallitus valmis olemaan aloitteellinen siinä,
että tällaiset kolmikantakeskustelut saataisiin
käyntiin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Totta kai, tarvittaessa. Mutta minä kyllä itse
uskon, että tämä tapahtunut koetaan niin
vakavana nimenomaan seurauksia ajatellen kaikilla tahoilla, että kyllä työmarkkinajärjestöissä
itsessään
on varmasti nyt halua käydä tätä keskustelua,
ja monilla järjestöillä on omia kokouksia edessä.
Minusta luontevin tapa onkin se, että ensi sijassa ammattiyhdistysliikkeen
puolella riittävän laajasti sitoudutaan näihin
hyviin, vanhoihin periaatteisiin. Useimpien järjestöjen
ei tarvitse mitään muuta sanoa kuin että ne
haluavat toimia niin kuin aikaisemminkin on toimittu.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että kuntakentällä on
nyt sopimukset ja melko raskaan prosessin jälkeen sellaiset
sopimukset, että kuntakentällä naisten
palkkatasa-arvo edistyy.
Jos tämän tehdyn sopimuksen myötä terveydenhuollossa
kustannustehokkuus ja terveydenhuollon laatu nousevat sillä tavalla,
että palkanmaksuvara terveydenhuollon ammattilaisille kasvaa,
tarkoittaako se samalla sitä tämän tehdyn
sopimuksen mukaan, että tuottavuushyödyt jäävät
kunnille ja että kunnilla on myös mahdollisuus
omien tarpeittensa mukaan lisätä henkilöstöä nimenomaan
sosiaalipalveluiden puolella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se ohjelman mukainen taso, jonka ministeri
Katainen jo kahteen kertaan selvitti, tähtää siihen,
että neljässä vuodessa tulisi 16 000 työntekijää lisää,
ja siihen on valtio omissa valtionosuussuunnitelmissaan varautunut.
Kunnat saavat pitää sen luvatun rahan, vaikkeivät
sitä 16 000:ta saavuttaisikaan. Minä uskon,
että tämä kannustaa kyllä kunnissa
etsimään mahdollisimman tarkoituksenmukaisia tapoja,
ja ehkä se auttaa jopa kohdentamaan näitä voimavaroja.
(Ed. Skinnari: Miten palvelujen laatu?) Minusta tässä sosiaalipalvelujen
puolella ei tarvitse mitään erityistä huolta
kantaa, koska tämä tuottavuusohjelma nyt tähtää terveydenhuoltoalalle.
Se, että tässä puhutaan sosiaalitoimesta,
johtuu vaan siitä, niin kuin Katainen totesi, että on
sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudesta kyse.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Tiikeri ei pääse raidoistaan
eikä työreformaattori ideastaan irti. Te olette
tuoneet tähän eduskuntaan jo kaksi tämmöistä työtaistelunmurtolakia,
edellisen hallituksen aikana ja nyt. Ja nyt te uhkailette puheessanne,
että jatkoa seuraa. Uskon, että ay-liike panee
merkille, mitä te täällä uhoatte
ja uhkailette. Ei tällä pelillä, arvoisa
pääministeri, yhteistyötä tulekaan
vasemmiston kanssa, jota te panettekin paitsioon tässä puheessanne.
Tässä "vastakkainasettelun aika on nyt" -puheessanne
te sanotte, että oppositio antoi väärää kuvaa,
kun se sanoi, että rahalla Tehy-kiista ratkeaa. Rahalla
se ratkesi! Ettekö te tiedä tätä?
Palkankorotus oli sellainen, että Tehy saattoi sen hyväksyä.
Ainoa, mikä on auki, on se, kuka lopulta maksaa tämän
korotuksen, valtio vaiko kunnat. Edelleenkö te olette,
herra pääministeri, sillä kannalla, että valtio
ei tule kuntien avuksi? Siellä on hätätila
monissa kunnissa jo muutoinkin. Lisää kuluja tuli,
ja te olette sanomassa edelleen, että valtiolta ei tule
mitään. Ed. Hannes Manninen oli päässyt
perille nyt, kuntaministeriyden jälkeen, siitä että Lapin
kunnat yksistään tarvitsevat 100 miljoonaa euroa
vuodessa lisää selvitäkseen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me tulemme toteuttamaan ne korotukset valtionosuuksiin,
jotka on luvattu ja jotka ovat merkittäviä ja
jotka on sen kymmenen kertaa tässä eduskuntasalissa
nyt tämän puolen vuoden aikana kerrottu. Valtion
panostus kuntien palvelutuotantoon tulee kasvamaan tällä vaalikaudella
tuntuvasti.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Me kaikki toivoimme, että se
työ, joka täällä tehtiin kovan
paineen alla viimeisen puolentoista viikon aikana, olisi ollut turhaa.
Tämä toive toteutui.
Ed. Filatov, prosessissa mukana olleena ja jonkunlaista roolia
siinä juoksutuksessa esittäneenä, että me
pystyimme säätämään
niissä olosuhteissa sen kaltaisen lain kuin teimme, pidän kohtuuttomana
väitettä, että valiokuntakuulemisessa
ei olisi haluttu kuulla työmarkkinajärjestöjen
antamia lausuntoja. Arvoisat edustajat sosialidemokraateissa ja
vasemmistoliitossa, lukekaa ne lausunnot, jotka ovat SAK ja STTK
antaneet. Lukekaa ne lausunnot ja lukekaa myös se, mitä niihin
lausuntoihin ei ole kirjoitettu.
Arvoisa herra puhemies! Kysyn pääministeriltä:
Onko minkäänlaisia konkreettisempia kaavailuja
sen suhteen, miten sopimusyhteiskunnan lujittamiseen tämän
prosessin oppien jälkeen voitaisiin päästä,
jotta tällaisiin kohtuuttomiin tilanteisiin, missä ihmisten
henkeä uhataan, ei enää koskaan jouduttaisi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Pidin tarpeellisena, että hallituksen suunnalta,
koska hallitus on kuitenkin viime kädessä vastuussa
niin monesta asiasta tässä maassa, kuvataan tämä kokonaisuus,
voisi sanoa, se raja, kuilun parras, jota lähestyttiin
tällä kertaa. Mutta tästä eteenpäin
myös järjestyksen kannattaa olla se, mikä yleensä työmarkkinakysymyksissä pitäisi
olla, eli nyt järjestöt katsokoot tätä. Ensi
vaiheessa tämä ei tapahtuisi politiikka- ja hallitusvetoisesti,
vaan minä kyllä uskon siihen, että meillä on
erittäin osaava, kokenut järjestökaarti
olemassa, joka löytää oman tapansa käydä tätä keskustelua
näistä työtaistelujen rajoista, ja toivoisin,
että myös mentäisiin tässä ajallisessa järjestyksessä.
Hallitus on sitten valmis tähän yhteistyöhön
tulemaan mukaan, jos pyydetään ja tarvitaan. Minä uskon,
että nyt hallituksen puolelta on riittävän
aloitteellisesti tämä huoli ilmaistu koko yhteiskunnan
toimivuuden kannalta, ja uskon, että järjestöt
tässä kyllä vastuunsa kantavat.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rehulalle se, (Ed. Laukkasen välihuuto) — Älkääs
nyt häiritkö, ed. Laukkanen. — että ainakin
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa työmarkkinajärjestöjen
edustajat suhtautuivat hyvin kriittisesti tähän
potilasturvallisuuslakiin.
Sitten ed. Zyskowiczille: Kehuitte hallituksen työmarkkinaosaamista
ja syyllistitte jotenkin sosialidemokraatteja. Kyllä minä olen
edelleenkin sitä mieltä, että porvarihallitus
venytti jousen aivan äärimmilleen niin potilaiden
ja heidän omaistensa kannalta kuin myöskin kansalaisten kannalta.
Siis ilman muuta me olimme oikeassa, oppositio, siinä,
että hallituksen olisi pitänyt tulla vastaan omilla
panoksillaan aikaisemmin. Nythän tilanne on se, että te
maksatatte kunnilla tämän palkkaratkaisun. Yli
sata kuntaa joutuu ensi vuonna nostamaan veroäyriä,
kukaan ei tiedä, kuinka moni seuraavana vuonna. Kysymys, arvoisa
pääministeri, teille:
Te olette myöskin keskustapuolueen puheenjohtaja. Mitä ajattelette
sanoa näille Lapin keskustalaisille valtuutetuille, kunnanjohtajille
tai muille, joilla te maksatatte sen osuuden, jonka kokoomuksen
puheenjohtaja Katainen lupasi tammikuussa, eli sen 190 miljoonaa
euroa? (Puhemies: Aika!) Sitä me peräsimme, ja
se tästä jäi puuttumaan. Se siitä työmarkkinaosaamisesta.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuten jo aikaisemmin sanoin, tämä Tehyn
viimeinen ratkaisu, joka täydensi koko kuntakentän
sopimusjärjestelyn, ei mitenkään olennaisesti
poikkea siitä, mikä näiden muiden, 90 prosentin,
kanssa tehtiin, (Ed. Jaakonsaari: Paitsi että ihmiset meinasivat
kuolla!) siis sen kustannusvaikutukset kunnille eivät kovin
paljon poikkea tästä.
Me tulemme lisäämään valtionosuuksia,
niin kuin on moneen kertaan sanottu. Sitten muistaakseni 2010 tulee
valtionosuusuudistus, ja valtionosuusuudistuksessahan aina katsotaan
kuntien kantokykyä. Se on tietysti se järjestelmä,
jolla tätä tasausta tehdään.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Jos, kuten ymmärsin ed. Gustafssonin
puheesta, tämä hallitus on jotenkin poikkeuksellisen
huono työmarkkinasuhteiden hoitamisessa, (Ed. Gustafsson:
Lähes kuilun partaalla oltiin!) niin ilmeisesti mittaatte
sitä tällä viimeisellä työmarkkinaongelmalla.
Tietysti, jos sitä ruvetaan mittaamaan, jokainen hallitus
on joutunut työmarkkinaselkkausten eteen. Paperikiista,
erittäin vakava meidän kasvuumme, työllisyyteemme
ja verotuloihimme vaikuttava kiista, kesti seitsemän viikkoa.
Sekö oli sosialidemokraattien työmarkkinapolitiikan
taidonnäyte?
Mutta olennaista nyt on tiedostaa muun muassa se tosiasia, jonka
sovittelija Salonius totesi. Sovittelulautakunnassa ei sen paremmin
Tehy kuin Kt:kään kertaakaan ottanut esille valtion
rahaa. (Kokoomuksesta: Demarit ottivat!) Moni palkansaajajohtaja
on huojentunut, että hallitus ei toiminut siten kuin sosialidemokraatit
vaativat, eli mennyt maksamaan yhdelle palkansaajajärjestölle
korkeampia palkkoja kolmantena osapuolena. Te olette varmasti saanut
samaa palautetta kuin minäkin palkansaajapuolelta, että oli hyvä,
että hallitus ei tullut työmarkkinaselkkaustilanteessa
omalla rahallaan vastaan. Mutta olen myös kiitollinen siitä palautteesta,
jonka moni kunta-alan palkansaajajohtaja on sanonut, että ilman
sitä aktiivisuutta, jolla hallitus on tuonut koulutettujen
naisten työmarkkina-aseman esille, ja ilman sitä,
että annoimme 150 miljoonaa euroa palkkatasa-arvon kehittämiseen
tänä syksynä, ei olisi nähty
tämän kaltaisia palkankorotuksia.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Totuushan on se, että tällä hetkellä kuntien
keskimääräinen taloustilanne on parempi
kuin moniin vuosiin. Verotulot kasvavat kovaa vauhtia, samoin valtionosuuksissa tapahtuu
erityisesti ensi vuonna iso hyppäys. Plussaa tulee 920
miljoonaa euroa, ja kun katsotaan sitä kokonaisvolyymiä — valtion
toimenpiteiden nettovaikutus plus indeksikorotus — li-säys
on 755 miljoonaa euroa. Eli kun katsotaan näitä aikaisempia
vuosia, mennään selvästi ylöspäin.
Mutta en ollenkaan vähättele sitä, etteikö kunnissa
oltaisi tiukoilla tämän yleistilanteen takia.
Siellä vaaditaan sitä, että Paras-hankkeessa, palvelurakenteiden
uudistamisessa ja kuntarakenteen uudistamisessa, mennään
eteenpäin, jotta pystytään pitkällä tähtäimellä palvelut
turvaamaan. Todellinen ongelma on se, että kuntien tilanne
on hyvin eriytynyttä: joillakin kunnilla menee oikein hyvin
ja toisilla taas heikommin. Se on sellainen asia, johon pyrimme
sitten vahvemmin puuttumaan, kun valtionosuusuudistus tehdään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni pääministerin
ja hallituksen viime päivien syytökset Tehyä ja
oppositiota kohtaan ovat olleet kohtuuttomia ja erittäin
hämmentäviäkin. Tehy on jo ilmaissut
huolensa siitä, että hallitus jatkaa työtaistelua,
vaikka sopimus on jo tehty. Oppositio puolestaan on linjakkaasti
vaatinut kehyskeskustelusta alkaen kunnille lisää ta-loudellisia
resursseja. Kyse ei ole siis yksittäisestä opposition
reaktiosta työtaistelua kohtaan vaan määrätietoisesta
ja linjakkaasta työstä kuntien elinvoimaisuuden
eteen.
Arvoisa herra puhemies! Tämän vaikean työtaistelun
jälkeen tarvitsisimme rakentavaa keskustelua, emme yhteiskuntaa
repivää keskustelua, jollaisen nyt hallitus on
käynnistänyt. Yhteiskunnassa kannetaan suurta
huolta hoito- ja hoiva-alan tulevaisuudesta. Kysynkin:
Kuinka hallitus huolehtii, että hoito- ja hoiva-ala
vielä tulevaisuudessakin on houkutteleva ja että voimme
turvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja niiden saatavuuden
vielä tulevaisuudessakin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Edustajat tietävät hyvin
sen suunnitelman, joka meillä on, muun muassa tälläkin
kyselytunnilla esille tulleen vision siitä, että seuraa-vien
neljän vuoden aikana resursseja lisätään määrällä,
joka vastaa 16 000:ta henkilötyövuotta.
Se on yksi osa tätä. Koulutuksen suunnittelu on
yksi osa. Meille on tulossa koulutuksen kehittämissuunnitelma
lähiaikoina hallituksen käsittelyyn. Paras-hanke
on käynnissä, ja sen tavoitteena on huolehtia
siitä, että kuntien kustannuskehitys pysyisi kaikkiaan
sellaisella tasolla, että selvitään näitten
hyvinvointipalvelujen rahoittamisesta. Eli oikeastaan erittäin
iso osa hallituksen työskentelystä tähtää siihen,
että meillä rahoituspohja on riittävä palvelujen
tuottamiseen. Tässä suhteessa minusta me olemme
saaneet aika hyviä tuloksia aikaan. Tämä kansantalous
on nyt paljon vahvempi kuin pitkiin aikoihin, ja meillä on
voimavaroja huolehtia palveluista. Sen takiahan tämä yhteiskunta
on olemassa, ja hallitus tekee tätä työtä ja
johtaa sitä mielellään.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Viimeisin valtiovarainministeri Kataisen käyttämä puheenvuoro
osoitti, kuinka puurot ja vellit ovat pahemman kerran sekaisin.
Te puhutte paperityöläisten lakosta. Kysymys oli
työnantajan julistamasta työsulusta eikä paperityöläisten
lakosta. Se olisi ensiksi syytä muistaa.
Toiseksi: Täytyy sanoa, että tämä suojelutyökysymys
on tietenkin se ongelma tässä. Miksi Tehy ei ollut
valmis sopimaan nyt? Sen takia, että kokemus aikaisemmista
niin sanotuista sopimuksista oli huono. Työnantajat tekivät
yksipuolisesti niin sanotun sopimuksen, ja syntyi tilanne, jossa
itse asiassa miltei kaikki lakonalainen työ leimattiinkin
suojelutyöksi. Näin murrettiin edellinen lakko,
tehtiin mitättömäksi. Ymmärrän,
että meillä on erilainen käsitys siitä,
minkälainen lakko saa olla. Te haluatte sellaisen lakon, herra
pääministeri, jolla ei ole minkäänlaista
vaikutusta yhteiskuntaan. Työntekijät taas haluavat sellaisen
lakon, jolla ajetaan työntekijöiden etuja.
Kun te syyllistätte nyt Tehyn ja hoitohenkilökunnan
ja sanoitte, että avainryhmät ovat panemassa yhteiskunnan
polvilleen ja että voiman käytölle pitää saada
järjelliset rajat, joita ei ylitetä, (Puhemies:
Kysymys, ed. Laakso!) niin mitä tämä "järjelliset"
tarkoittaa? Oliko tämä työtaistelu-uhka
järjetön teidän mielestänne?
Mitä ne rajat ovat?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen ainoana tavoitteena potilasturvallisuuslaissa
oli pyrkiä huolehtimaan tässä vaikeassa
tilanteessa siitä, että sivullisten ihmisten terveyttä ei
vaaranneta silloin, kun rahasta neuvotellaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä me kaikki puolueiden
puheenjohtajat, niin Katainen, Räsänen kuin minäkin,
istuimme kansalaisten olohuoneissa ja sanoimme, että on
tärkeää, että tämä terveydenhuolto,
vanhustenhuolto turvataan. Arvoisa pääministeri,
te olisitte silloin voinut sanoa suorassa tv-lähetyksessä 600 000
suomalaiselle, että eivät nämä kuulu tänne,
eivät nämä kuulu tänne, vaan
nämä kuuluvat tupopöytään.
Mutta te ette tehnyt niin eikä tehnyt kukaan muukaan meistä niin,
koska olimme siitä huolissamme. Kyllä meille edustajille kuuluu
Suomen kansan hyvinvointi. Terveydenhuoltotilanne, sairaanhoitajien
pakeneminen muille aloille, muihin maihin, on ollut viisitoista vuotta
tiedossa. Sieltä tämä ongelma tulee lähihoitajien,
perushoitajien, sairaanhoitajien kohdalla.
Nyt kun te, ministeri Kiviniemi, sanoitte, että rahaa
tulee ovista ja ikkunoista, miksi 119 kuntaa nostaa veroprosenttia,
jos tilanne on niin valtavan hyvä? Mitenkä se
on mahdollista? Ei kai huvikseen.
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lopuksi: Onko se oikein,
että Kauniaisissa on veroprosentti 16 ja jossain 21? Onko
se hallituksen mielestä oikein?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! En sanonut, että rahaa tulee ovista
ja ikkunoista. Sanoin, että tämä keskimääräinen
yleinen kuntatalouden tilanne on selvästi parempi kuin
se oli vielä muutamia vuosia sitten. Ja totta kai siihen
nykytilanteeseen, että tiukkaa edelleenkin on, vaikuttavat
paljon ne aikaisemmat erittäin heikot vuodet, jotka johtuivat myös
suureksi osaksi siitä talouden yleisestä tilasta,
koska kuntataloudenkin näkökulmasta kaikkein tärkeintä on
se, että meillä talous kasvaa ja verotulot kehittyvät
myönteisesti. Näillä valtionosuuksilla
ei koskaan ole pystytty paikkaamaan eikä ole tarkoituskaan
paikata sitä veropohjaa sillä tavalla, että se
yksistään ratkaisisi kuntien osalta sen taloustilanteen.
Sen vuoksi meidän on jatkossa entisestään
pystyttävä parantamaan juoksua siinä suhteessa,
että päästään näissä palvelurakenteiden
kehittämisissä sellaiseen ratkaisuun, että pystymme
käyttämään niitä parhaita
käytäntöjä ja tuottavampia tuotantotapoja
palveluiden järjestämisessä. Vain sitä kautta löydämme
tähän yhtälöön ratkaisun,
emme sillä tavalla, että vaan miljoonia ja miljoonia
ollaan lupaamassa lisää rahaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Muistutan, että tuo 4 000
henkilön lisäys sosiaali- ja terveyspalveluihin
tarvitaan siksi, että väestö ikääntyy,
palvelutarve kasvaa. Sillä ei varsinaisesti vielä kohoteta
potilaskohtaista palvelutasoa. Muistelen lämmöllä sitä,
kun, ministeri Katainen, viime kaudella yhdessä puolustimme vanhustenhoitoa
ja vaadimme lisää niitä hoitavia käsipareja
vanhustenhoitoon. Teimme muun muassa välikysymyksen, jossa
olimme erittäin huolestuneita siitä, miten häpeällisellä tasolla
tämä vanhustenhoidon henkilöstömitoitus
on.
Kun, ministeri Katainen, sanoitte, että hallitus ei
tule tekemään esityksiä, joilla tuotaisiin
uusia palveluja, mitä tarkoitatte sillä? Tarkoitatteko esimerkiksi
sitä, että vanhustenhoitoon ei tuoda sitä selvitysmies,
professori Sirkka-Liisa Kivelän vaatimaa vanhustenhoitolakia,
jolla (Puhemies: Aika!) pyritään takaamaan tuo
ihmisarvoinen henkilöstömitoitus vanhuspalveluissa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Osana tätä palkkaratkaisua
hallitus otti siis sellaisen kannan, että me emme tuo sosiaali-
ja terveyspuolelle sellaisia uusia lakeja, jotka velvoittaisivat
kuntia täysin uuteen palveluun, palkkaamaan henkilöitä.
Tästä poikkeuksena on itse asiassa vammaisten
henkilökohtaisen avustajapalvelun vaiheittainen aloittaminen
ja sitten palveluitten sisäinen kehittäminen.
En osaa tästä ihan tarkasti sanoa — peruspalveluministeri
Risikko ei ole täällä paikalla, hän
ehkä osaisi täsmentää tämän
puolen asioita.
Mutta ed. Räsänen otti tämän
henkilökunnan tarpeen esille. Minä en tiedä,
tulisiko ainakin tälle porukalle selväksi nyt
ehkä, jos viidennen kerran tässä istunnossa
sanoisi sen, että hallitus on lähtenyt siitä,
että 4 000 per vuosi, 16 000 uutta sosiaali-
ja terveysalan ammattilaista neljän vuoden aikana, ja tälle
henkilöstötasolle on mitoitettu valtionosuudet.
Nyt työmarkkinaosapuolet hyväksyivät
osana sopimusta tuottavuus-, tuloksellisuusosuuden, ja he saavat
pitää sen valtion rahan, jos pääsevät
pienempään henkilöstömäärän lisäykseen.
Kannattaa ajatella, että meillä suomalaisilla,
siis ei pelkästään kuntina vaan Suomessa yleensä,
on uskomaton työvoimapula. Sosiaali- ja terveyspuolelta
eläköityy 25 000 seuraavan neljän
vuoden aikana. Jos siihen lisätään vielä 16 000,
31 000 on todella iso määrä,
(Ed. Salo: 41 000!) ja en tiedä, kuinka paljon
edes tämän alan ammattilaisia vuosittain koulutetaan,
eli tämä haaste on todella suuri ihan jo rekrytointitarpeena.
Hallitus on lähtenyt siitä, että käsiparit voivat
lisääntyä merkittävästi,
mutta jos ne eivät lisäänny merkittävästi,
kunnat saavat pitää rahansa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Filatov
aikaisemmin väitti, että vain oppositio olisi
halunnut, että työmarkkinajärjestöjä kuullaan.
Näin ei ollut. Työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta oli täysin yksimielinen siitä,
että työmarkkinajärjestöjä kuullaan.
Heitä ei pelkästään kuultu vaan
heidät myöskin otettiin huomioon, eli STTK:n lausunnon
pohjalta tuli se lisä sinne lakiin, että kuullaan
myöskin Tehyä, kun määritellään
sitä, kuinka monta henkeä siellä työpaikalla
tarvitaan. Onneksi siihen ei jouduttu menemään.
Mutta haluan myöskin ed. Gustafssonin puheenvuoron
johdosta todeta, mitä SAK esimerkiksi on sanonut. Suora
lainaus: "SAK on ohjeistanut omia jäsenliittojaan siten,
että työtaistelutilanteessa liitot rajaavat omilla
päätöksillään hengen
ja terveyden kannalta välttämättömät
toimet ulos työtaistelun piiristä." Kysynkin pääministeriltä:
Onko tämä se, mitä te toivotte myöskin muiden
liittojen tekevän?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! SAK:lla tässä on hyvin pitkäaikainen
ja kestävä linja ollut, ja uskon, että se
on se tapa, jolla työtaisteluja jatkossakin pitää pystyä käymään.
Tämän kokemuksen jälkeen minä uskon, että työmarkkinajärjestelmä löytää tavan,
jolla, voi sanoa, tätä sitoutumista tähän
periaatteeseen nyt vahvistetaan.