Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Nyt on jaettu
ensi vuoden talousarvioehdotus. Minulla on tässä tarkoituksena,
jos se sopii, keskittyä lähinnä talousarvioehdotuksen
taustalla olevaan talouspoliittiseen ajatteluun, kokonaistalouden muuttuvaan
tilanteeseen, ja sitten voimme palata lähemmäs
talousarvioehdotuksen yksityiskohtia, kun lähetekeskustelua
käydään.
Olosuhteet siitä, kun noin vuosi sitten aika tarkalleenkin
esiteltiin täällä tämän
vuoden talousarviota, ovat aika lailla toisen näköiset.
Silloin tunnettiin ehkä vähän tuskaa
siitä, että rahaa tulee, niin kuin termi kuului,
ovista ja ikkunoista. Nyt tuo ohikiitävä tähdenlennon
hetki näyttää sulkeutuneen, ikkunat siinä mukana.
Tämä olosuhteiden muutos on selvästi
peräisin Suomen rajojen ulkopuolelta. Kysymys on kansainvälisestä taloudesta,
jossa ensimmäisen kerran sitten kymmeneen vuoteen ollaan
tilanteessa, jossa kaikki talouden päätoimijat,
Yhdysvallat, Eurooppa ja Japani, samanaikaisesti kärsivät
kasvun tuntuvasta hidastumisesta. Näin ei ole kymmeneen
vuoteen tilanne ollut, ja silloinkin se oli nopeasti ohimenevää Yhdysvaltain
talouden lähtiessä aika lailla nopeasti nousuun.
Erona kymmenen vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen on myöskin
se, että kaikki trendit, myös talouden trendit,
jopa talouden arvailut ja ennakoinnitkin, siirtyvät reaaliajassa
yli maapallon niin tiedotusvälineitten kuin markkinoittenkin
voimin. Tästä puolestaan on sellainen seuraus,
että kaikki kehitystrendit hyvin nopeasti kertautuvat ja
kasaantuvat taloudessa. Tämä voi olla osasyy siihen,
että niin sanottu yleinen tunnelma on aika nopeasti kääntynyt
täysin päinvastaiseksi verrattuna siihen, kun
me viimeksi täällä keskustelimme taloudesta
lisätalousarvion yhteydessä kesäkuussa.
Näin nopeasti maailma muuttuu.
Mutta haluan jo tässä korostaa, että yhtä lailla kuin
oli vaikea yhtyä niihin käsityksiin, että talouden
tähtihetket jatkuvat ikuisuuteen, yhtä lailla
vaikeaa on nyt nähdä, että me olisimme
jossain syvässä aallonkuopassa. Tämä on
mekaniikka, jolla tieto kulkee ja jolla kehitykset kasaantuvat,
pyrkii myöskin aika lailla liioittelemaan siinä,
mikä kulloinkin tilanne on. Mutta toki voidaan tässä esittää,
jos sitä halutaan, jälkikäteisiä ja
vähän tätäkin hetkeä koskevia
kysymyksiä.
Vielä vuodenvaihteen paikkeilla ajateltiin niin, että Yhdysvalloissa
korkojen alennukset, joita siellä onkin tuhkatiheään
ollut, kyllä stimuloivat taloutta ja myöskin maailmantaloutta.
Nyt voidaan hyvin kysyä, yliarvioitiinko sellaisen lääkkeen
annostelu taloudessa, joka on hyvin velkaantunut ja jonka vaihtotaseen
alijäämä on perinteisesti mahtavaa luokkaa.
Toinen alkukevään keskustelunaiheista liittyi siihen,
että hyvä on, jos niin onkin, että Yhdysvalloissa
ja Japanissa talous takeltelee, entäpä jos uusi
uljas euroalue voisi toimia maailmantalouden veturina ja tuoda muut
mukanaan. Tässäkin taidettiin hivenen yliarvioida.
Sitten voi palauttaa mieleen myös suomalaisen keskustelun,
jossa vielä toukokuussa vakavasti esitettiin, että hallitusohjelma
pitäisi sen vuoksi ottaa uudelleen pöydälle,
että rahaa tulee tavallaan liikaa verrattuna siihen, mitä kuviteltiin
tilanteen olevan vuonna 99.
Kun totesin, että nämä talouden trendit
ovat hyvin paljon Suomen ulkopuolisia, tietysti helposti sitten
syntyy kuva, mitä me voimme tehdä tässä tilanteessa.
Kyllä me voimme tehdä. Me voimme vaikuttaa, jos
me vaikutamme niihin asioihin, joihin meillä on vaikutusvaltaa.
Yksi vaikutusvallan kanava on talouspolitiikka ja budjettipolitiikka.
Ottaisin tässä yhteydessä esiin Mauno
Koiviston ajatuksia hänen kirjastaan Väärää politiikkaa.
Se on vuodelta 78, mutta kovin käypää tavaraa
vielä tänä päivänä.
Hän toteaa, että elvytys on siitä — vapaasti
lainattuna — vähän hankala lääke,
että useimmiten sen ajoitus ja mitoitus tahtovat olla vääriä.
Minusta elämme aika lailla samanlaista tilannetta. Ei ole
syytä kovin paljon elvytyksestä puhua.
Mutta kannattaa muistaa eräs asia muun muassa nyt,
kun Ruotsissa keskustellaan mittavasta tuloveron alennuksesta ensi
vuodelle. Se on se, että me teimme jo viime vuonna veronalennuksen, joka
tuli voimaan tämän vuoden alusta, joka oli mittavaa
luokkaa ja joka oli kyllä melkoinen piristysruiske talouteen
erinomaisen hyvin sopivana ajankohtana, jopa huomattavasti paremmin sopivana
ajankohtana — sen avoimesti tunnustan — kuin viime
kesänä, kun hallitus tuota veronalennusta esitti,
saatettiin edes kuvitella. Silloinhan keskustelu aiheesta pyöri
lähinnä siinä, stimuloidaanko nyt liikaa
ylikierroksilla toimivaa taloutta. (Ed. Pekkarinen: Miten kävi?) — Nyt
kävi niin, että tämä piristysruiske
sattui äärimmäisen oikeaan aikaan. (Ed.
Pekkarinen: Millä mitattuna?) Tänä vuonna
nimenomaan talouskasvu on pyrkinyt hidastumaan, ja näin
ollen jonkinlainen piristys on juuri siinä tilanteessa
huomattavasti parempi kuin että se tulisi esimerkiksi vasta
ensi vuonna. (Ed. Ala-Nissilä: Oliko oikein painotettu?)
Mutta kun elvytyksestä puhutaan, pitää muistaa,
että on sitten sellaista talouden automatiikkaa, joka reagoi
itsestään muuttuvaan talouteen. Silloin puhutaan
automaattisista vakauttajista. Ne tarkoittavat sitä, että laskusuhdanteessa,
jossa nyt ei suinkaan olla, mutta hidastuvassakin kasvussa, ne tulonsiirrot,
menot, joita julkinen sektori käyttää,
pyrkivät olemaan tietysti korkeammat kuin noususuhdanteen
aikana; otetaan esimerkiksi vaikka työttömyyskorvaukset.
Sillä tavalla siis rahaa tulee kentälle, jos näin
voidaan sanoa. Toisaalta verotuksen kohdalla taas, kun kasvu hiipuu,
verotulojen kasvu hiipuu talouden kasvua suhteellisesti voimakkaammin.
Näin ollen silläkin tavalla jää kentälle
enemmän rahaa ja kulutusvaraa kuin muutoin. Tällaiset
automaattiset vakauttajat tulevat itsestään käyttöön,
ja me olemme siinä tilanteessa, että me voimme
myöskin sallia niiden toimivan. Tämä ei
ole välttämättä tosiasia koko
eurotalousalueen osalta, kaikkien maiden osalta.
Havainnollinen esimerkki tästä, miten vakauttajat
toimivat, on se, että nyt vihdoinkin kaikki ne, jotka veronalennuksia
rakastavat, voivat olla hyvin tyytyväisiä, sillä veroaste
näyttäisi putoavan ensi vuonna Suomessa
42,5 prosenttiin, joka on alin arvo kai viiteentoista vuoteen. Tietenkin
pieni paradoksi on siinä, että veronalennukset
eivät sinänsä ole kovin suuria, ne olivat suurempia
tälle vuodelle, mutta veroasteen alenema johtuu juuri siitä,
että tuo automaattinen vakautus, kun ei enää automaattisesti
kerätäkään yhtä paljon
sisään valtiolle, alkaa toimia itsestään.
Tämä veroaste muuten alkaa olla sitä tasoa, että me
olemme täysin kilpailukykyisiä Euroopassa. Sellainen
argumentti ei ole kovin validi enää tämän
jälkeen, etteikö Suomen verotus kokonaisuutena
olisi suhteellisen kilpailukykyinen. (Ed. Elo: Ei me Venäjän
kanssa vielä olla?) — No, eipä niin.
Niin kuin aikaisemmin täällä on ollut
puhetta, hallitus on odottanut, että tällä finanssipoliittisella
ratkaisulla ja erityisesti voimakkaalla ylijäämällä kyettäisiin
Suomessa myöskin antamaan päävastaus
siihen haasteeseen, joka pidemmällä tähtäimellä odottaa
suomalaista yhteiskuntaa, ja se on ikääntymisen
haaste. Nyt me joudumme valitettavasti toteamaan, että ensi
vuonna siitä rahallisesta vastauksesta jäädään
kauas. Väistämättä joudutaan
toteamaan, että todennäköisesti myös
seuraavat vuodet tulevat jäämään
vajaiksi, niin nopeata nousua tai kasvun kiihtymistä tuskin
tapahtuu.
Tällöin me joudumme miettimään,
onko meillä jotakin muuta tehtävissä.
Väistämättä rakennepuolen kysymykset
nousevat siinä keskustelussa päärooliin.
Voidaan aika suoraviivaisesti todeta, että rakennepolitiikka
on työllisyyspolitiikkaa näissä olosuhteissa.
Jos rakennepolitiikalle sanotaan ei, se merkitsee suurta suurta
riskiä työttömyyden kasvamiseksi. Toisaalta
rakennepolitiikka on myöskin vaihtoehto budjettipolitiikalle
siinä mielessä, että ellei rakennepolitiikkaan
haluta ryhtyä, se tarkoittaa sitten, jos asiat eivät
etenekään miellyttävällä tavalla,
siinä tilanteessa se tarkoittaa leikkauksia ja veronkorotuksia
valtion budjetissa. Näin muodoin tulee ymmärrettäväksi se,
että valtiovarainministeriö on nostanut jo kesän
budjettiriihessä voimakkaasti esille rakenneuudistusten
käynnistämisen, ja hallitus on vauhdittanut asiaa
niin, että toivon mukaan tässä salissa
ensi keväänä saadaan nähdä ensimmäisiä esityksiä.
Jos budjetin kokonaisuutta joillakin numeroilla lopuksi hahmottaisi,
niin loppusumma 34,6 miljardia euroa tarkoittaa sitä, että me
olemme noin miljardi euroa jäljessä hallitusohjelmasta. Se
hallitusohjelman kohta, jonka mukaan menot jäädytetään
vuoden 99 tasolle, ei ole siis toteutunut, vaan budjettiraamit ylittävät
tuon noin miljardilla eurolla. Aika paljon näistä kolmesta
vuodesta kertoo sitten sellainen laskelma, jossa otetaan reaalimarkat
huomioon ja jossa poistetaan laskelmista se hyöty, joka
korkojen alentumisen kautta on tullut. Silloin päädytäänkin
siihen, että puhtaasti euroissa menot ovat lisääntyneet
4 miljardia euroa, 24 miljardia markkaa, tämän
kolmivuotiskauden aikana.
Toki on myönnettävä, että suurin
osa lisäyksestä on kulunut inflaatiotarkistuksiin,
palkankorotuksiin jne., mutta paljon myöskin on tehty. (Ed.
Puisto: Paljonko on leikattu?) — Leikattuhan ei ole mitään,
vaan lisätty. — Tällä on saatu aikaiseksi
varmasti myöskin niin sanottuja arvovalintoja. Itse asiassa
4 miljardin osuus 36 miljardissa merkitsee, että varsin
moni asia, lähes kymmenesosa asioista, on voitu harkita
uudelleen, tai olisi voitu harkita uudelleen. Kun keskustelua käydään
niin arvovalinnan otsakkeen tai sitten sellaisen otsakkeen alla,
mitä kenenkin velvollisuuksiin kuuluu, kannattaa pitää mielessä, että ei
tämä keskustelu olisi mitään
uutta, sitä on vuosittain täällä päätöksenteon
tasolla tiedostamatta tai tiedostaen jatkuvasti harjoitettu.
Budjettitasapaino, kuten varmasti on käynyt ilmi, heikkenee
tuntuvasti. Ylijäämä näyttäisi olevan
noin 700 miljoonaa euroa, jota sitäkään
ei ihan kaikkea voida velanmaksuun käyttää.
Toisaalta, jos puhutaan valtion velkaantumisesta, murhe siitä,
että tässä nyt kiiluvasilmäisesti
keskityttäisiin vain velanmaksuun, kannattaa unohtaa. On
hyvin luultavaa, että laskennallinen valtion kokonaisvelka,
nimenomaan emukriteerivelka, tulee kasvamaan ensi vuonna. Tämä johtuu
siitä tosin teknisestä seikasta, että niin
sanotut sulautumisvelat, jotka tarkoittavat työeläkejärjestelmän
yhteisöjen valtion velkapapereihin sijoittamia määriä,
tulevat jatkuvasti putoamaan, mutta käytännössä laskennallisesti
tämä merkitsee sitä, että valtion
emuvelan määrä pyrkii nousemaan.
Budjettiin tulee kohdistumaan epäilemättä voimakkaita
menopaineita. Tämäkin sali on kovilla, ja jokainen
kansanedustaja varmasti maakunnassa aika lailla kovilla. Korostaisin
kuitenkin, että melko reipas menolisäys, jonka
budjetti pitää sisällään,
perustuu nyt jo eduskunnan kannanottoihin viime kesältä.
Kaikki järkisyyt tukisivat nyt sellaista ajattelua, että pidetään
tämä raami voimassa sitä ylittämättä syksyn
aikana.
Kun mainitsin noita paineita, olen, ja jos ed. Rajamäki
sen sallii, mainitsen hänet tässä erikseen,
kovin kiitollinen siitä, että olette kiinnittänyt
huomiota, että budjetti on paikka paikoin liiankin löysä.
Kun kritiikki tulee teiltä, se on hyvin uskottava ja se
on vakavasti otettu. Mutta varoitan ja toivotan teille saman tien
onnea siinä, että juuri merenkulkutahot tulevat
käymään voimalla eduskunnan kimppuun,
ja hallitus ilmaisee täyden luottamuksensa teihin niiden
vaatimusten torjujana. (Naurua)
Ed. Rossi merkitään läsnä olevaksi.