2) Hallituksen esitys laiksi poliisin säilyttämien
henkilöiden kohtelusta sekä laeiksi eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Uudessa poliisin säilyttämien
henkilöiden kohtelusta annettavassa laissa, tässä niin
kutsutussa putkalaissa, säädetään
vapautensa menettäneiden kohtelussa noudatettavista yleisistä periaatteista
sekä vapautensa menettäneen oikeuksista ja velvollisuuksista.
Lisäksi siinä määriteltäisiin
ne henkilön vapautta rajoittavat toimenpiteet, joihin poliisimiehillä ja
poliisivartijoilla on oikeus ryhtyä sinä aikana,
jona vapautensa menettänyt on poliisin säilytettävänä.
Lainsäädännön uudistamisen
lähtökohtana on ollut säätää vapauden
menettäneiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekä perusoikeuksien
rajoituksista lain tasolla perustuslain asettamien vaatimusten ja
ihmisoikeussopimusten velvoitteiden mukaisesti. Nykyisellään
lain tasoinen säätely on rajoittunut vanhan tutkintavankeudesta
annetun lain viittaukseen kyseisen lain noudattamisesta ja sitä on
sovellettu soveltuvin osin myös muihin vapautensa menettäneisiin,
kuten tutkintavankeihin. Tarkempi säätely on tapahtunut
sisäasiainministeriön ohjeilla ja määräyksillä.
Lakia sovellettaisiin poliisitiloihin sijoitettujen tutkintavankien,
poliisin säilytettävinä olevien pidätettyjen
ja kiinniotettujen sekä muiden poliisin säilytettävinä laillisella
perusteella olevien, vapautensa menettäneiden kohteluun.
Samoja säännöksiä sovellettaisiin
myös Rajavartiolaitoksen, Tullilaitoksen ja Puolustusvoimien
säilyttämien henkilöiden kohteluun.
Jo nykyisellään päihtyneiden käsittelystä annetun
lain lähtökohtana on, että päihtyneet
tulisi toimittaa päihtyneiden selviämisasemalle.
Tähän uuteen putkalakiin ehdotetaan kirjattavaksi nykyistä selkeämmin
periaate siitä, että vain väkivaltaiset
päihtyneet säilytettäisiin poliisin säilytystilassa
ja muut päihtyneet pyrittäisiin mahdollisuuksien
mukaan toimittamaan selviämisasemalle tai muuhun päihtyneiden
hoitopaikkaan. Jatkossa on harkittava päihtyneiden selviämisasematoiminnan
täydellisempää säätelyä päihdehuoltolaissa.
Yhteiskunnan tulee kantaa vastuuta alkoholin käytön
haitoista kokonaisvaltaisesti. Tulee miettiä myös,
mikä on paras tapa hoitaa alkoholismia ja miten voidaan
ennalta estää putkakuolemia. Tämä kysymys
nimenomaan lähinnä itselleen vaarallisten päihtyneiden
säilyttämisestä on ollut koko ajan hankala
asia poliisin ja sosiaalipuolen kannalta ja toisaalta jälleen
tämän kovasti keskustelua herättävän
valtio—kunta-suhteenkin mukanaan tuoma kysymys. Itse olen
pitänyt kovin epätoivottavana sellaista tilannetta,
jossa todella lähinnä itselleen vaarallisten päihtyneiden
osalta poliisin työvoimaa sidotaan sellaisiin tehtäviin,
joissa niin päihtyneen itsensä kuin myös
sosiaalisen työn tarpeet ovat enemmän etusijalla.
Valtioneuvoston vuosi sitten valmistamassa sisäisen
turvallisuuden ohjelmassa lähtökohdaksi on otettu,
että alkoholihaittoja vähennetään
viranomaisyhteistyöllä ja -toiminnalla. Alkoholin haittojen
vähentämisessä poliisin ja sosiaali-
ja terveysviranomaisten yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää.
Tavoitteenahan on tässä sisäisen turvallisuuden
ohjelmassa se, että sosiaalipäivystys muun muassa
kattaa koko valtakunnan vuonna 2007. Tämä edistää omalta
osaltaan tietysti putkalain tavoitteidenkin toteutumista, jossa
keskeisen asian tietysti tulee olla se, että nimenomaan päihtyneiden
sosiaalityönäkökulma, päihdeongelmat,
asunnottomuus, nousevat enemmän esille ja että paine
olisi kuntien selviämisasemien perustamisessa ja yhteistyössä tässä tehtävässä muidenkin
kuntien kanssa. Sitten nimenomaan sisäisen turvallisuudenkin
ohjelman näkökulma on, että selviämisasema
voidaan perustaa myös sijoittamalla sosiaali- ja terveysalan
henkilöstöä nykyiseen poliisin säilytystilaan.
Sinänsähän monella paikkakunnalla on
sosiaalityöntekijä myös poliisin toiminnassa
mukana, ja tämä on tietysti erittäin
tärkeätä, ja sen pitäisi olla
maan tapa.
Uudessa putkalaissa esitetään säädettäväksi myös
niistä edellytyksistä, joilla pidätettyjen
ja kiinniotettujen valvonta voidaan toteuttaa teknisten laitteiden
avulla etävalvontana poliisin etävalvontakeskuksesta.
Myös etävalvottavien turvallisuuteen ja valvontavastuun
siirtymiseen liittyvät kysymykset säänneltäisiin
täsmällisesti.
Poliisi on, kuten alkupuheenvuoroni eräissä riveissä ja
rivien väleissä jo ilmeni, tällä hetkellä maan
suurin kuljetus- ja majoitustoimintaa harjoittava viranomainen.
Poliisin työpanoksen sitoutumista kuljetuksiin ja majoitustoimintaan
tulisi selkeästi vähentää. Kajaanin
ja Kuhmon alueella on jo esimerkiksi kokeiltu putkien etävalvontaa
hyvin tuloksin. Säilöön otettuja on pidetty
poliisilaitoksella myös aikana, jolloin paikalla ei ole
ollut lainkaan valvontahenkilökuntaa. Säilytystiloja
on seurattu videokuvan ja äänen avulla poliisilaitokselta,
jossa on ollut tietysti päivystys. Myös vapautensa
menettäneiden elintoimintoja seuraavaa tekniikkaa on kehitteillä.
Tarvittaessa päivystävältä poliisilaitokselta
on hälytetty paikalle apua esimerkiksi pelastuslaitokselta
tai sairaankuljetuksesta. Kyseisillä alueilla kaikilla poliisilaitoksilla
ei ole ympärivuorokautista päivystystä.
Ilman etävalvontaa säilöön otettuja henkilöitä on
jouduttu kuljettamaan pitkiäkin matkoja ympärivuorokautisesti
miehitetyille poliisiasemille, jolloin lähtökunnan
asukkaat ovat myöskin jääneet täysin
ilman hälytyspartiota. Eli kokonaisturvallisuuden kannalta
tilanne ei tietenkään ole toivottava, jos esimerkiksi
alueen ainut poliisipartio on lähinnä itselleen
vaarallisen päihtyneen kuljetustehtävissä,
eikä tässä yhteydessä poliisin
ja sosiaalityön välinen yhteistyö ole
tältä näkökulmalta kunnossa.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! On tietysti hyvä, että tällainen
hallituksen esitys on annettu. Kun ottaa tietysti huomioon perustuslain
7 §:n säännökset, millä tavoin
tällaisesta tilanteesta pitää säädellä,
eli lakitasolla, niin kuin arvoisa ministeri totesi, niin tällä hetkellä säännökset
ovat suurelta osin ministeriön määräysten varassa.
Kun lukee ylimpien laillisuusvalvojien kertomuksia, siellä on
erittäin usein myöskin kertomuksissa tilanteita,
joihin laillisuusvalvojat ovat joutuneet puuttumaan pidätettyjen
kohtelussa, sijoittamisessa taikka kuljettamisissa.
Tietysti tämä hieman huolettaa, mutta toisaalta
on hyvä, että näin on säännelty.
Eräs asia on se, että kun näin yksityiskohtaisesti
säännellään, miten se vaikuttaa
käytännössä poliisin toimintaan. Mutta
itse näkisin kokonaisuutena tämän hallituksen
esityksen positiivisena myöskin vastuukysymysten osalta.
Eli nyt on kuitenkin selvästi, kun eduskunta tämän
tulee aikanaan hyväksymään, lakisääteisesti
määritelty ne tilanteet, millä tavoin
pidätettyjen päihtyneiden osalta pitää toimia
erityisesti ministerin mainitseman etävalvonnan osalta.
Koska aikaisemmin ei ole ollut mitään konkreettista
säännöstä siitä, niin
on syntynyt erilaisia tilanteita. Ja jos siellä on tapahtunut
jotakin, usein se on kaatunut poliisin niskaan, mutta nyt, kun tämä tulee
lakitasolla, silloin siihen lakiin voidaan vedota aina.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Vistbacka äskeisessä puheenvuorossaan
asiantuntevasti lausui, niin tämä ministeri Rajamäen
esitys on nähtävä positiivisena. Kun poliisin
tehtävä on laillisen yhteiskuntajärjestyksen
turvaaminen, niin jotta poliisi voi tätä tehtäväänsä suorittaa,
niin poliisi tarvitsee myöskin selkänojaa ihan
käytännön toimissa ja käytännön
tilanteissa, aivan kuten ed. Vistbacka toi esille näitä käytännön
tilanteita nimenomaan pidätettyjen valvonnan osalta, säilöön
otettujen valvonnan osalta. Nyt tämän lain myötä tulee poliisille,
poliisimiehille heidän siellä kentällä toimiessaan
tätä toivottua selkänojaa. Tämäkään esitys
ei kuitenkaan paranna poliisin toimintamahdollisuuksia maassamme.
Niitä voidaan parantaa paitsi lainsäädäntöä uudistamalla
myös suomalla poliisille mahdollisuuksia toimia, mutta
näitä mahdollisuuksia toimia voidaan parantaa
vain lisäämällä poliisin rahoitusta.
Minä toivon, että kun poliisiministeri on täällä tällä hetkellä paikalla,
niin hän erittäin herkällä korvalla kuuntelee
nimenomaan näitä vetoomuksia, missä pyydetään
suoraan sanoen lisää rahaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän tämän
hallituksen esityksen poliisien asemaa turvaavana ja selkeyttävänä.
Mutta tulee vaan mieleen semmoinen asia, onko arvoisalla ministerillä käsitystä siitä,
miten poliisimiehet tämmöisessä tarkan
valvonnan tilanteessa, kun he ovat siellä poliisilaitoksella,
jossa tämä putka sijaitsee, itse paikalla, pystyneet
sitten näitä putkakuolemia todella estämään.
Viime aikoinahan putkakuolemat ovat saaneet ylipäätään
aika usein julkisuutta sillä tavalla, että ne
valtakunnan päälehdessäkin tulevat esille.
Olisi hyvä tietää vähän
siitä, missä nyt, sanotaanko, tilastollisessa todellisuudessa
oikeastaan eletään.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Se, minkä takia nimenomaan 2003 lähdin
päihtyneiden säilöönottoa koskevan
säännöstön kehittämistyöhön,
tähtäsi nimenomaan myös päihtyneiden
turvallisuuden parempaan huomioonottoon ja toisaalta poliisin voimavarojen
järkevämpään käyttöön
ja sekä alueellisen että kansalaisten arjen turvallisuuden
parantamiseen myös tätä kautta. Sekä että.
Tämän takia nimenomaan halusimme valmistelutyössä jo
2003 määräykseni mukaisesti selvittää,
minkälaisia kustannusvaikutuksia aiheutuisi valtakunnallisesti
riittävän kattavan päihtyneiden selviämisasemaverkoston
perustamisesta ja ylläpitämisestä.
Ed. Pulliainen toi nimittäin tärkeän
näkökulman esille. Meillä kuolee 20—30
henkeä päihtyneitä poliisiputkiin ja
poliisin säilytystiloihin. Ei tämä voi
olla vain sellainen kysymys, että tutkitaan syyttäjän
ja muun kautta. Tämä pitää ennaltaehkäistä,
ja siksi tämä on kyllä myöskin
asia, jossa pitää kuntien ja sosiaalityön
tuntea myös vastuu. Poliisi on koulutettu muuhun tehtävään kuin
lähinnä itselleen vaarallisten päihtyneiden valvontaan.
Tässä tarvitaan sosiaalityötä entistä enemmän
tähän kysymykseen mukaan. Tältä osin
valitettavasti ei ole päästy pitemmälle
kuin tässä laissa on esitetty. Mutta minä uskon,
että kun eduskunnassa syvennytään nimenomaan
tähän kokonaisnäkökulmaan, niin
minä luulen, että me tämän esityksen
myötä kuitenkin menemme myös poliisin
näkökulmasta ja päihtyneiden turvallisuuden
näkökulmasta eteenpäin.
Ed. Hemmilälle totean, että linjaukseni mukaisesti
poliisin rahoitus pidetään valtakunnallisesti
vuoden 2002 tasolla. Se koskee myös liikkuvaa poliisia,
ja näin toimitaan 16. marraskuuta 2004 linjaukseni mukaisesti.
Näin ei voitaisi edes toimia, jollen 2003 syksyllä olisi
päättänyt nostaa Tampereen poliisikoulussa
aloittavien opiskelijoiden määrää 360:stä 408:aan.
Eli meillä ei olisi edes mahdollisuutta pitää tällä hetkellä poliisin
vahvuutta 2002:n tasolla, jollei tätä koulutuspäätöstä olisi
tehty.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän suuria haasteita
poliisin resursseille on tulevina vuosina. Jos katsoo tämän
päivän uutisia, niin STTK:n keskeinen toimihenkilö Mäenpää kritisoi
voimakkaasti sitä, jos aiotaan vähentää jopa
puolet tulevista ikäluokista, jotka lähtevät
eläkkeelle, ja jättää täyttämättä näitä virkoja. Missään
en ainakaan tähän mennessä ole kuullut,
että nämä eläkeläisten
poistumat eivät koskettaisi myöskin poliisihallintoa
aivan samalla tavalla. Se tietää myöskin
sitä, että kyllä meillä on suuria
haasteita päästä edes pohjoismaiselle tasolle,
siis Ruotsin ja Norjan tasolle, verrattuna poliisimääriin
per asukas tai kustannuksiin per asukas. Kyllä Suomi vielä tässä pohjoismaisessakin
vertailussa jää huomattavasti jälkeen.
Ymmärrän kyllä tietenkin sisäasiainministeriön
esityksen siitä, että pitkien välimatkojen
Suomessa halutaan poliisityötä keskittää siihen
työhön, mihin poliisi on nimenomaan koulutettu. Päihtyneitten
ja säilöön otettujen vartiointi ei varmasti
ole kaikkein lahjakkainta poliisityötä. Mutta
samanaikaisesti täytyy kyllä kysyä tietenkin
sitä, onko Suomessa vuonna 2005 lainsäädäntö sen
tyyppistä, että ihmisiä valvotaan etäisesti
kameroilla. Kuuluuko se sivistysyhteiskunnan toimenpiteisiin, että ihmisiä,
joiden vapaus on jostakin syystä riistetty ja joita pidetään
lukitussa tilassa, jossa kuolee tällä hetkellä 20—30 henkilöä joka
vuosi, säilöönottotiloissa, heitä valvotaan
etäisesti jostakin kameravalvonnan toimesta? Minä sanoisin
vaan, että tämä on kehitystä,
joka ei välttämättä vastaa sitä käsitystä, mitä myöskin
näillä henkilöillä on, jotka
siellä sisällä ovat. Kyllä heilläkin
jonkinlainen ihmisarvo on, ja keskusteluunkin on joskus ihan perusteltuakin
syytä.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Kuten äsken totesin, tämä on
valtion ja kuntien yhteisellä vastuulla. Niin päihtyneen sosiaalisen
tuen kuin poliisin näkökulmasta tämä vaatii
myös kuntapäättäjiltä kyllä päihdehuoltolain
mukaisia vastuita.
Toinen asia: Ed. Salo ei huomannut, että valtakunnan
päälehdessä, Helsingin Sanomissa, juuri
hiljattain tarkasteltiin linjaustani, jonka olin tehnyt jo keväällä,
elikkä ikääntymiseen ynnä muuhun
liittyen sisäasiainministeriössä ei vähennetä poliisin,
Rajavartioston eikä hätäkeskuspäivystäjien
määrää. Tämä on
vahvistettu myös syyskuussa pidetyssä johtoryhmän
kokouksessa sisäasiainministeriössä johdollani.
Totta kai on selvää, että poliisissa
tuottavuutta ja tehokkuutta haetaan takaa, jos organisaatiossa tai
jossakin muussa toimintamallissa sitä voidaan tehostaa,
mutta peruslinjani on, että vähennykset, jotka
ovat noin 2 prosentin luokkaa tavoitteellisesti koko sisäasiainministeriön
puolella, eivät kohdistu näihin aloihin, koska
turvallisuus ja muut vaatimukset ympäristössämme
eivät mahdollistakaan sitä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelusta on viime aikoina jäänyt
vähän semmoinen kuva, että se on liikaa,
kun 20—30 henkilöä vuosittain putkassa
kuolee, ja kun heidän valvontansa järjestetään
toisin taikka kun ei putkaan oteta, niin silloin ei kuole. Heittäisin tähän
vaan semmoisen ajatuksen, eivätkö ne ole kuitenkin
kaikkein yksinkertaisempia tapauksia tutkia, jos he kuolevat kuitenkin,
silloin he ovat kuolleet turvallisissa oloissa. Paljon helpompi
ja halvempi on poliisille selvittää se asia, mistä tämä kuolema
on johtunut ja miten se on ennakkoon valmisteltu ja mistä se
on aiheutunut. Kyllä heillä on omaakin syytä siihen.
Mutta aikansa tulee kullekin, jollekin se tulee putkaan, jollekin sänkyyn,
eikä tänne kukaan ikuisesti henkiin ole jäänyt.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Minä toivon, että ed. Seppo
Lahtelan äskeinen puheenvuoro oli enemmän huumoria
kuin todellisella ajatuksella ilmaistu mielipide, koska viittasin juuri
siihen, että kyllähän nämäkin
henkilöt, jotka ovat poliisin huostassa sitten minkä syyn vuoksi
tahansa, nauttivat jonkinlaista ihmisarvoa.
Arvoisa ministeri, minä hartaasti toivon, että ne
teidän tekemänne päätökset
ja linjaukset, jotka nyt eduskunnan pöytäkirjoihin
menivät kirkkaasti, säilyvät myöskin
nykyisen ja tulevan valtiovarainministerin toimintaohjelmassa eikä näihin
Tullin, Rajavartioston ja poliisin henkilöstömäärärahoihin
ja henkilöstön virkoihin aiota puuttua ja me pystymme
hoitamaan edessä olevat tehtävät vähintään
yhtä hyvin kuin tähänkin asti olemme
pystyneet. Mutta edelleen toistan sen, että sellainen kehitys
sivistyneessä yhteiskunnassa, jossa ihmisiä valvotaan
kameroiden välityksellä esimerkiksi 100 kilometrin
tai 50 kilometrin päästä, ei vastaa sitä oikeustajua,
mikä sivistysyhteiskunnassa on silloin, kun ihmiset ovat
kiinni poliisin tiloissa.
Onko Suomi niin köyhä maa, että meillä ei
esimerkiksi ole kuntien kanssa yhteisesti mahdollisuutta hoitaa
tätä asiaa? Minä muistutan, ministeri
Rajamäki, että siellä sisäasiainministeriössä on
poliisiosaston lisäksi myöskin kuntaosasto. Mikseivät
keskeiset ministerit keskenään keskustele, löydä sellaista
ratkaisua, että kuntien sosiaalihuolto pystyisi lisääntyvästi
ottamaan vastuuta myöskin tästä päihtyneiden
käsittelystä? Onko tämän tehtävän
välttämättä oltava poliisilla?
Voidaanko näissä kuljetusjärjestelyissä päätyä johonkin
muuhun ratkaisuun kuin siihen, että tarvitaan sinne aina
kaksi koulutettua poliisia hakemaan esimerkiksi päihtynyttä henkilöä säilöönottotiloihin?
Nämä ovat tahtokysymyksiä, jos vain niin
halutaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä toivon hartaasti, että ed.
Seppo Lahtelan äskeinen puheenvuoro meni vähän
sinne mustan huumorin puolelle. Nämä ovat vakavia
asioita. Ei tässä ole kuin jokunen viikko taaksepäin,
kun henkilö sairauskohtaukseen kuoli ja oli tulkinta kai
vähän väärä vaan, siis
putkassa. Ehkä näissä kannattaa olla
aika tarkka, ja sitten nämä yleiset humanitaariset
näkökohdat ovat vakavia asioita. Jokainen tietysti
valitsee itse sanottavansa täällä.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Toin aikaisemmin esille juuri sen, minkä takia
tätä putkalakia on näin kauan valmisteltu:
juuri tahtoni takia, että tunnistetaan tämä laajempi
yhteiskunnallinen vastuu päihtyneiden säilöönotossa
ja tukemisessa, mikä ei ole vain poliisin näkökulma.
Tässä maassa sosiaali- ja terveysministeriön
ohella myös Kuntaliitto on ollut tässä valmistelussa,
muttei ole välttämättä ihan
samaa mieltä kuin sisäasiainministeri tämän
hoitotavasta. Tässä tietysti kunnalliset päättäjät
ja Kuntaliitto ovat myös jatkossa tärkeä partneri
ja toimija. Uskon, että tätä varmasti
pohditaan.
Tämä äskeinen linjaukseni ei ole
pelkästään eduskunnan pöytäkirjoissa.
Se on ollut keväästä lähtien
ja pari viikkoa jo sisäasiainministeriön johtoryhmän
pöytäkirjassa johtamani kokouksen linjauksena,
mitä poliisin ja turvallisuusviranomaisten voimavaroista
totesin. Ed. Salo voi olla täysin rauhallinen siinä,
että myös tuleva valtiovarainministeri arvostaa
turvallisuuslinjauksia.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä, että ministeri
kaikilta kiireiltään ehtii tänne niinkin
usein kuulemaan, mitä kansanedustajilla täällä eduskunnan
istuntosalissa on mielen kulmalla. Erityisen ilahtunut olen siitä,
että hän aivan suoraan tänäänkin
tässä istunnossa tämän hallituksen
esityksen käsittelyn yhteydessä on luvannut, että kansalaisten
turvallisuustasosta ei tingitä. Hän on luvannut,
että poliisin virkoja ei vähennetä. Tämä taas
merkitsee sitä, että ensi vuoden ja tulevien vuosien
budjettiin poliisille tulee runsaasti esitettyä enemmän rahaa.
Muuten ei tätä tasoa pystytä säilyttämään.
Keskustelu päättyy.