8) Laki konkurssilain muuttamisesta
Juhani Sjöblom /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jätin tämän lakialoitteen
jo kesäkuussa, mutta kaiken ruuhkan keskellä lähetekeskustelu
siirrettiin syksyyn. Kentän palaute on osoittanut, että tätä lakia
on odotettu. Monet ovat odottaneet omakohtaisesti 10—15
vuottakin, jotkut pidempäänkin.
Näyttää siltä, että ylivelkaantuneiden
kohtuuttomasti pitkittyvä ahdinko on nousemassa tänä syksynä merkittäväksi
teemaksi, kun tiedossani on ainakin kolme julkaistavaa kirjaa, jotka
liittyvät siihen aihepiiriin. Keskustelunavauksia tarvitaan,
mutta mielestäni pelkkä kansalaiskeskustelu ei
riitä, vaan lainsäädäntöä pitää muuttaa.
Tämä lakialoite koskee ryhmää kansalaisia, jotka
ovat kokeneita ja rehellisiä yrittäjiä.
Vahvan markan ja korkeiden korkojen aikakauden jälkeisen
laman seurauksena meillä on edelleenkin runsaasti ylivelkaantuneita,
jotka eivät tule selviytymään tilanteesta.
Se on monesti matemaattinen mahdottomuus jo korkojen vuoksi. Heillekin
voidaan vielä palauttaa ihmisarvo, joka heiltä on
viety.
Yrittäminen on kansantalouden kannalta lähes
pyhä asia, mutta turhan usein yrittäjän
tarpeet huomioidaan vain pyhäpuheissa. Arkipäivän
yrittäjyyden edellytyksiä voidaan parantaa enemmänkin,
jos poliittista tahtoa on riittävästi. Yrittäjiä pitää kannustaa
ja auttaa aloittamaan, jatkamaan ja kasvattamaan liiketoimintaansa. Kun
siitä huolimatta liiketoiminta jossain vaiheessa syystä tai
toisesta lakkaa, vaikka Kiina-ilmiön johdosta, pitää toimet
suunnata niin, että yrittäminen voitaisiin aloittaa
uudelleen terveemmältä pohjalta.
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on muuttaa konkurssilakia
uudelleenyrittämistä tukevaksi mahdollistamalla
henkilökohtainen konkurssi ja sallimalla velallisen rajoitetusti
osallistua konkurssiomaisuuden realisointiin. Viivästyskoron laskemisen
lakkaaminen, kun konkurssihakemus on jätetty, vähentää merkittävästi
prosessin tahattoman pitkittymisen rangaistusluonnetta.
Lakialoite sisältää useita pykälämuotoiluja, jotka
kaikki tähtäävät prosessin haittojen
minimoimiseen. Esimerkiksi rangaistuskorkojen lakkaaminen tulisi
selvästi nopeuttamaan kaikkien osapuolten toimintaa oikeudenkäynneissä.
Se intressi on nykyjärjestelmässä aivan
liian heikko.
Maassamme on laman jäljiltä vielä kymmeniätuhansia
konkurssin tehneitä ja muista syistä ylivelkaantuneita,
joiden omaisuus on jatkuvasti uloshakumenettelyssä. Ulosottovelallisia
oli vuoden 2003 lopussa 306 700. Hallitusohjelman yrittäjyyden
politiikkaohjelmassa todetaan, että selvitetään
mahdollisuus henkilökohtaiseen konkurssiin. Kotimaiset
ja ulkomaiset selvitykset ovat osoittaneet tarpeelliseksi korjata
tämä puute lainsäädännössä.
Lainsäädännöllä pitäisi
pyrkiä nykyistä paremmin ehkäisemään
tarpeettomia yrityskuolemia, kun maassamme pitäisi muutoinkin
olla noin 50 000 yritystä enemmän. Yrityskannan nettokasvu
on viime vuosina jäänyt alle 2 prosentin, mistä osan
selittää yritysten runsas lakkaaminen. Siksi uudelleenaloittamista
olisi syytä helpottaa. Tämä lakialoite
tähtää pidemmällä sihdillä yrittäjäksi
ryhtymis- ja yrittäjänä toimimishalukkuuden
kasvattamiseen. Riskin ottamisesta tulee yleensä ottaen
palkita paremmin ja rangaista lievemmin, sillä ketään
ei voida pakottaa perustamaan yritystä.
Konkurssilainsäädännönkin
tulisi tukea yrittäjyyttä ja työllistymistä eikä rangaista
kohtuuttomasti riskin ottamisesta. Konkurssien aiheuttamasta kielteisestä leimasta
ja vuosikausia jatkuvasta maksukyvyttömyystilanteesta pitäisi
päästä eroon kohtuullisessa ajassa. Pitkittyvästä perinnästä syntyvät
kustannukset ja sakkokorot kasvattavat nykyisellään
kohtuuttomasti velkasummaa, vaikka pääomaa olisikin
pystytty lyhentämään.
Yrittäjäksi ryhtyvä riskeeraa taloudellisen
asemansa, mahdollisuudet urakehitykseen palkkatyössä,
perhesuhteensa ja henkisen hyvinvointinsa. Yritystoiminnan epäonnistuessa
yrittäjä kokee yleensä epäonnistuneensa
henkilökohtaisesti. Arkikokemuksen perusteella on itsestäänselvää,
että aikaisemmin yrittämisellä itsensä elättäneet
helpommin työllistävät itsensä jatkossakin yrittäjänä.
Euroopan yhteisön komissio on vuonna 2003 julkaissut
vihreän kirjan Yrittäjyys Euroopassa, missä esitetään
muun muassa konkurssien negatiivisten vaikutusten vähentämistä.
Sen mukaan rehellistä konkurssin tehnyttä yrittäjää ei
tule rangaista vaan kannustaa yrittämään
uudestaan. Konkurssituomion yhteydessä pitäisi
samalla ratkaista, kuinka velkojen maksu hoidetaan.
Velallisen tulisi itse saada osallistua velkojen vakuutena olevan
omaisuuden realisointiin. Näin sen myynnistä voitaisiin
saada parempi hinta kuin niin, että omaisuus kokonaisuudessaan
siirtyy velkojien realisoitavaksi. Velan vakuutena oleva omaisuus
pyritään myymään markkinahintaan,
jolloin velallinen voi käyttää velanmaksun jälkeen
ylitse jäävän osuuden omaksi hyväkseen.
Velallisen osallistuminen omaisuuden realisointiin takaa yleensä parhaan
hinnan myynnistä.
Velkajärjestelyyn hakeudutaan useimmiten yritystoiminnassa
syntyneiden velkaongelmien vuoksi. Kaikkiaan yli 60 prosentilla
näistä velallisista on jonkinlainen sidos yritysvelkoihin,
ja yli 40 prosentilla kytkentä liittyy itse harjoitettuun
yritystoimintaan. Ylivelkaantuneet ovat maassamme eettisessä kuopassa.
Monella on niin suuret velkavastuut korkean korkotason ajalta, etteivät
he koskaan pysty selviytymään niistä.
Konkurssi- ja saneerausmenettely pitäisi lainsäädännöllä ketjuttaa
toimivaksi kokonaisuudeksi, joka paremmin turvaisi sekä velan
kohteen, velkojien että velallisen aseman. Konkurssimenettelyn
käynnistämisen pitäisi pysäyttää kaikki aktiiviset
perintätoimet, kunnes tuomio on annettu. Tämä ehkäisisi
velallisen aseman heikentymistä prosessin pitkittyessä.
Euroopan maissa konkurssilainsäädännöt poikkeavat
toisistaan voimakkaasti, koska ne ovat muotoutuneet vuosisatojen
kuluessa. Euroopan modernein konkurssilainsäädäntö on
Belgiassa, missä vuodesta 97 lähtien on ollut
mahdollista jäännösvelkavastuusta vapautuminen
velallisen konkurssin yhteydessä. Isossa-Britanniassa vapautuminen
tapahtuu tyypillisesti kolmessa vuodessa, Irlannissa vapautuminen
on niin ikään mahdollista, Ranskassa säännös
on koskenut aiemmin elinkeinon- ja liikkeenharjoittajia. Nyt vireillä on
uudistus, joka laajentaa sen koskemaan myös ammatinharjoittajia.
Saksassa vapautumista pitää hakea erikseen, mutta
se on mahdollisuus saada. Vaihtoehtoisia toteuttamistapoja on siis
olemassa laaja kirjo.
Kun oikeusministeri ei ole tässä vaiheessa
hallituskautta saanut valittua sopivaa mallia, esitän tässä lakialoitteessa
yhden vaihtoehdon, jotta tässä asiassa päästäisiin
tarvittaviin toimenpiteisiin tämän vaalikauden
aikana.
Viime viikolla ministeri Aatos Erkko arvosteli suomalaisia poliitikkoja
yritystoiminnan huonosta kohtelusta lainsäädännössä.
Hänen mielestään yrittäjyys
on tarkoituksella latistettu eikä halua yrittäjyyden
tukemiseen ole edelleenkään. Erkko sanoi: "Todellista
taistelua yrittäjyyden puolesta eduskunnassa ei käydä."
Samassa tilaisuudessa puhunut Suomen Yrittäjien puheenjohtaja
nimesi yhdeksi yrittäjyyttä vähentäväksi
tekijäksi konkurssilainsäädännön,
joka hänen mukaansa karsii pois kolmanneksen mahdollisista uudelleenaloittajista.
Yrittäjäjärjestö onkin toistuvasti
herätellyt oikeusministeriötä, mutta
menestys ei ole ollut kovin vakuuttavaa tässä suhteessa,
vaikka kauppa- ja teollisuusministeriön puolella on kuunneltu
enemmän tätä taloudellista näkökulmaa
juridiikan ohella.
Arvoisa puhemies! Aatos Erkon tarkoittama todellinen taistelu
yrittämisen puolesta on tervetullutta. Toivottavasti näiden
lakien merkitys ymmärretään oikein kotimaisen
työn ja yrittäjyyden kannalta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Yrittäjyys ei erityisesti kiehdo
monia suomalaisia. Yrittäminen on riskialtista. Suurin
yrittäjän kohtaama riski on konkurssi, jossa yleensä menee koko
omaisuus moneltakin. Riskin yrittäjä ymmärtää,
mutta kohtuus kaikessa.
Suomalaisten yrittäjyyshalukkuutta voidaan parantaa
estämällä yrittäjän
pitkäaikainen ylivelkaisuus ja tulevaisuudentoivon romahtaminen. Se
on mahdollista antamalla konkurssin tehneelle yrittäjälle
uusi mahdollisuus aloittaa sen jälkeen, kun hän
on luovuttanut omaisuutensa velkojen maksuun. Yrittäjän
velkavastuun lieventäminen vaikuttaa kansalaisten asenteisiin
ja poistaisi tehokkaasti esteitä yrittäjäksi
ryhtymisestä. Kun lainsäädännön
kautta annetaan kansalaisille käsitys siitä, ettei
epäonnistuminen yritystoiminnassa merkitse pitkäaikaista
ylivelkaisuutta, luodaan yrittäjyydelle parempia mahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Siksi lainsäädännössä olisikin
pohdittava henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuutta.
Henkilökohtainen konkurssi tarkoittaa, että siihen
päivään asti hankittu omaisuus menetetään,
mutta yrittäjä voi jatkaa yritystoimintaa ja elämäänsä saman
tien puhtaalta pöydältä ilman vanhaa
velkataakkaa ja voittaa monia inhimillisiäkin ihmissuhdeasioita
takaisin puolelleen.
Ed. Sjöblomin aloite tähtää juuri
henkilökohtaisen konkurssin mahdollistamiseen. Olisi hienoa,
että hallitus tukisi aloitetta, joka olennaisesti liittyy
sen yrittäjäpoliittiseen ohjelmaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun katsoo ed. Sjöblomin aloitteen
allekirjoittajia, niin siinä on nimiä lähes
joka joukkueesta. Silloin se kertoo sen, että aloite puuttuu
varmasti yhteen merkittävimmistä yrittäjyyden
edesauttamista koskevista ongelmista. En yrittäjänä malta olla
puuttumatta tuohon asiaan, joka on todellakin keskeisesti ollut
esillä viime vuodet Suomen Yrittäjien ja nyt EK:nkin
yrittäjyysohjelmassa.
Suomi on kansainvälisten tutkimusten perusteella rankattu
korkealle kilpailukykymme ja liiketoimintaympäristömme
osalta. Meillä on todettu olevan myönteinen yrittäjyysilmapiiri. Maassamme
on korkea koulutustaso, kehittynyt tutkimusympäristö sekä toimiva
infrastruktuuri. Nykyisellään Suomen yrittäjäaktiivisuus
on vielä lähellä eurooppalaista keskitasoa.
Yritteliäimpien maiden tahdista Suomi on kuitenkin selvästi
jäämässä jälkeen. Suomen
yrittäjäaktiivisuuden taso oli noin puolet näiden
maiden tasosta.
Vuoden 2004 nuorisobarometriin osallistuneista nuorista vain
11 prosenttia suunnitteli yrityksen perustamista lähiaikoina,
miehistä joka neljäs, kun vastaavasti naisista
vain joka kahdestoista. Kaikista barometriin osallistuneista 24 prosenttia
haluaisi perustaa yrityksen, mutta oli syystä tai toisesta
joutunut siirtämään perustamista tulevaisuuteen.
Yrittäjyyteen liittyvät taloudelliset riskit
ja yritysidean puute olivat yrittäjyyden toteuttamisen
yleisimmät esteet. Nuorten yrittäjyysaktiivisuus
on jonkin verran korkeampaa kuin muun väestön
aktiivisuus. Perustamisaikeissa olevat nuoret poikkeavat muista
nuorista erityisesti siinä, että heillä on
todennäköisemmin yrittäjä lähipiirissään.
Lähipiirin yrittäjyys eli kannustava roolimalli
kaksinkertaistaa oman yrityksen perustamisaikomukset. Suomessa nuoret
eivät ole kiinnostuneet yrittämisestä pelätessään
yrittäjäriskiä ja liian pitkiä työpäiviä.
Tähän puuttui myös Anne Brunilan vetämä globalisaatioryhmä omassa
raportissaan.
Selvityksessä ehdotettiin verouudistuksia, uuden yritystoiminnan
tukemista sekä ennen kaikkea konkurssilainsäädännön
uudistamista. Hallitukselta tämä viimeinen eli
konkurssilainsäädännön uudistus
tuntuu kuitenkin jotenkin unohtuneen. Jotta Suomeen syntyy lisää yrittäjyyttä,
on yrittäjäriskiä alennettava. Tähän
tarvitaan oikeanlainen konkurssilainsäädäntö,
jota ed. Sjöblom nyt lakialoitteessaan esittää.
Totean aivan samaa kuin lakialoitteen tekijä tuosta
juhlaseminaarista, joka oli 5. päivänä tätä kuuta
auditoriossa täällä ja jossa Aatos Erkko
todellakin totesi, että todellista taistelua yrittäjyyden
puolesta eduskunnassa ei käydä. Meillä on nyt
korkea aika näyttää suomalaisille yrittäjille, että täällä salissa
on todellista halua tukea yrittäjyyttä. Juhlapuheemme
eivät ole käytännön lainsäädännön
tasolla saavuttaneet tavoitteitaan, mutta tämän
lakialoitteen hyväksyessään eduskunta
tekee kerrankin konkreettisesti yrittäjäpolitiikkaa.
Me tarvitsemme Suomeen lisää yrittäjiä ja
yrityksiä, eikä niitä tänne
synny, jos emme ole valmiita tulemaan yrittäjiksi aikovia
vastaan. Pelkillä onnentoivotuksilla ja selkään
taputuksilla emme anna riittävää ponnistusapua
heille.
Suomen Yrittäjät todellakin pitää konkurssilain
uudistusta keskeisenä tekijänä Suomen
yrittäjäpolitiikan kehittämisessä.
Samat sävelet löytyvät Elinkeinoelämän
keskusliiton pk-yrittäjyysohjelmasta. Tiedämme,
että lainsäädäntöä pitää muuttaa.
Nyt tarvitaan siihen yhteistä halua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
ed. Sjöblomin ensimmäisenä allekirjoittaman
lakialoitteen, siis toisin sanoen kannatan henkilökohtaisen
konkurssin mahdollistamista. Siihen on erityisesti kaksi syytä.
Toinen on se, että kun olen ollut Arsenalin tarkastuksessa
mukana nyt siitä lähtien, kun se operaatio alkoi,
niin jos jotakin niin sitä kurjuutta on ollut aika kauhea
seurata, mikä seurasi 1990-luvun alkupuolen lamakaudesta
ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä.
Siinä olisi jo nyt kauan sitten tarvittu henkilökohtaisen
konkurssin mahdollistamista. Olisi paljolta kurjuudelta vältytty.
Sitten toinen asia, mitä on tullut askaroitua täällä viime
aikoina ja aika paljon, on harmaan talouden torjunta. Joka ikinen
kerta, kun olen julkisuudessa esiintynyt harmaata taloutta kuriin saavana
ja yrittävänä, on käynyt niin,
että sähköpostin avulla eräällä tavalla
anonyymiosoitteesta hyökätään
kimppuuni ja sanotaan, että harmaa taloushan on meidän
1990-luvun alkupuolen yrittäjäuhrien ainoa mahdollisuus
toimia. Siis toisin sanoen silloinhan ei ole olemassa mitään muuta
mahdollisuutta kuin henkilökohtaisen konkurssin mahdollistaminen,
sen käyttäminen ja eräällä tavalla
uudelleen yrittäjyyteen lähteminen, elikkä tässä on
arkipäivän realismi tässä asiassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuorosta on helppo jatkaa.
Te, ed. Pulliainen, totesitte, että ei ole muuta mahdollisuutta
kitkeä harmaata taloutta kuin mahdollistaa henkilökohtainen
konkurssi. (Ed. Pulliainen: Se on eräs mahdollisuus!) Näin arvelen,
ettei ole myöskään epäonnistuneella yrittäjällä muuta
mahdollisuutta menestyä elämässä,
edes jotenkuten hankkia leipänsä ja elantonsa
kuin harmaan talouden kautta silloin, kun tämä epäonnistunut
yritystoiminta on johtanut siihen, että ei voi rehellisesti
ikään kuin hankkia tai omistaa mitään.
Hallituksen syvät rivit vastaavissa tilaisuuksissa
ja tilanteissa huutavat suureen ääneen, kuinka
hallitusohjelmassa mainitaan yrittäjyyspolitiikka ja sen
politiikan henki ja ohjelma, mitä nyt ollaan tekemässä ja
toteuttamassa. Olisi luullut, että tässä asiassa
olisi ollut eväät jo aikoja sitten hallituksella
puuttua tähän asiaan ja tuoda hallituksen esitys
niin, että ed. Sjöblom olisi myöhästynyt
tässä omassa aloitteessaan ja sitä ei
olisi tarvinnut tänne tuoda.
Mutta kun on nähtävissä se pelin
henki, että sosialidemokraatit hallituspuolueena eivät
missään tapauksessa tätä yrittäjän
asemaa hyväksy, ymmärrä eivätkä ole
valmiita edistämään, niin asiat eivät
vaan etene. Oikeusministeri, jonka toimialaan tämä kuuluu,
on jotenkin tavalla taikka toisella vammautunut sielultaan siinä,
että yrittäjää ei saa koskaan
päästää siitä pinteestä,
jos hän joskus yritystoiminnassa epäonnistuu.
Nyt suuret katseet siirtyvätkin uuteen oikeusministeriin ja
niihin odotuksiin, mitä järkipolitiikan tulosta tähän
oikeudenpitoon syntyisi, ja toivottavasti tämäkin
asia nytkähtäisi pykälän verran
eteenpäin.
Tähän on hyvä muistaa se, että yritystoiminnassaan
epäonnistunut yrittäjä joutuu taistelemaan
elantoansa eteenpäin viedäkseen niin, että jotenkuten
pystyy omat kulunsa ja oman taloutensa hoitamaan niin, ettei tarvitse
sosiaaliturvaan turvautua. Mutta muistutan tässäkin
yhteydessä siitä puolitoista vuotta sitten olleesta
käsittelystä, missä velan vanhenemiseen,
saatavien perintään ja perintökaaren
uudistamiseen, jos nyt oikein sen termin muistan, liittyneessä keskustelussa
ja siinä syntyneessä äänestyksessä hallitus vei
väkisin läpi esityksen, että velka vanhenee muuten,
mutta kuolinpesän osalta se ei koskaan vanhene. Kun tästä epäonnistuneesta
yrittäjästä, joka vailla oikeata rehellisen
yrittämisen meininkiä joutuu taistelemaan elostansa
ja joka jotenkin uuden avioliiton ja perheensä kautta on
onnistunut löytämään omaisuutta,
aika jättää kuoleman kautta, niin se
perintätoimisto tuleekin sieltä vuosikymmenten
takaa ja ikään kuin puhdistaa sen pesän
niin, että sille suvullekaan ei jää enää yhtään
mitään. Kyllä nämäkin
olisivat niitä asioita, mitkä nyt olisi oikeusministerin
syytä panna järjestykseen ja saattaa tässä eduskunnassa
oikeaan järjestykseen. Eduskunta päätti
niin, että hallitus tuo uuden esityksen, missä tämä asia ratkaistaan,
ja muun muassa talousvaliokunta on tätä asiaa
useamman kerran kiirehtinyt ja vaatinut, että pitää tuoda.
Oikeusministerin kylmä ajattelutapa ei ole ymmärtänyt
eikä käsittänyt sitä, mistä on
kysymys, jolloin on selvää haluttomuutta ollut
nähtävissä.
Herra puhemies! Ed. Paajanen puhui lämpimästi
yrittäjyyden kannustamisesta ja yrittäjyyden edellytysten
parantamisesta. Tämä aloite on juuri niitä,
millä yrittäjälle luodaan mahdollisuus myöskin
epäonnistumisen kautta menestyä ja päästä omille
jaloilleen, ja toivottavasti amerikkalaisen mallin mukaan niitten
epäonnistumisten kautta myöskin se kokemus ja
henkinen lisä, mitä on jo lisänä olemassa,
mahdollistaa onnistuneen yritystoiminnan toivon mukaan sillä seuraavalla
kerralla.
Ei ole ollenkaan ihme, että suomalaisessa yrittävässä,
oppineessa väessä halu yrittäjäksi
lähtemiseen on niinkin matala kuin se on. Kun palkkatyöläisenä useinkin
tämä tulotaso on suhteellisen vakaa ja varma,
muuta menetettävää ei ole olemassa kuin
se, että jos työpaikka alta myydään
taikka tässä markkinataloudessa saneerataan ja
putsataan, ilman työtä jäädään.
Mutta nämä turvaverkot kuitenkin ovat nykyiselläänkin
sen laatuiset olemassa, että tämä, miten
sanoisinkaan, työttömän korvaus, minkä myöskin tämä ehkä johtavassakin
asemassa hyvin koulutettu, potkittu työntekijä saa,
tekee sen, että silloin tämä halu yrittäjäksi
lähtemiseen ei ole normaalia.
Kun toisaalta kuitenkin yrityselämä on erinomaisen
pitkälti rakentunut sen tyyppiseksi, että se on
eräänlaista aliyrittämistä,
urakointia siellä työnantajan leivässä,
missä oma panos ei ole muuten kiinni kuin siinä ahkeruudessa,
niin nämä pitäisi pystyä paremmin
hyötykäyttämään ja
hyväksi saamaan niin, että olisi semmoisia oman
käden taitajia, oman käden yrittäjiä,
jotka ensin pienemmässä ja siitä laajentuen
suuremmissa puitteissa myöskin saattaisivat niitä yhteiskunnan
pyöriä, rattaita, suurempaan vauhtiin, jolloin
tämä koko koneisto voisi väljemmin ja paremmin
käydä.
Herra puhemies! Toivon, että tämä aloite
valiokuntakäsittelyssä saa sellaista vauhtia,
että ainakin hallitus herää tässä toteamaan,
että paljon on niitä luvattuja tekoja tekemättä vielä ja
jotain parempaa pitäisi nähdä. Silloin
suomalaisen yhteiskunnan rattaat olisivat paremmassa vauhdissa,
kun tämä tällaisenaan suoraan hyväksyttäisiin.
Pienellä kysymysmerkillä epäilen, miten
tulee käymään, mutta toivon, että tämä on
se jalo poikkeus, missä se ainutlaatuisesti menee kertaheitolla
eteenpäin. Näin toivon, näin uskon, mutta
pahempaakin saatan pelätä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sjöblom on valmistellut
asiantuntemuksella hyvän aloitteen, joka koskee konkurssilain
muuttamista sillä tavalla, että todellakin, kuten
ed. Sjöblom tuossa aloitteen perustelussaan toteaa, konkurssi
tulisi nähdä normaalina menettelynä lopettaa
tappiollinen yritystoiminta, purkaa yrityskannan ylikapasiteettia
ja mahdollistaa taloudellinen rakennemuutos. Juuri näin
se on.
Tällä hetkellähän konkurssi
mielletään hyvin häpeällisenä tapauksena
ja jopa mielletään usein, että siihen
liittyy jotain rikollista toimintaa. Tämä puolestaan
monta kertaa nostaa sitä yrittäjäksiryhtymiskynnystä.
Kuitenkin yritystoiminnassa todellakin on olemassa riskejä.
On myöskin olemassa sellaisia ennalta arvaamattomia tilanteita
kuin lama. Tästä viime lamasta, syvästä sellaisesta
90-luvun alussa, ovat seuraukset vieläkin nähtävissä.
Myöskin yritysten osalta taloudelliset seuraukset ovat
inhimillisesti erittäin traagisia. Ja kun tiedämme,
että historia toistaa itseään, vielä eivät
ehkä laman merkit ole näkyvissä, mutta
aivan varmuudella jossakin vaiheessa tulevaisuudessa jälleen
meitä kohtaa lama, ja silloin tällainen lakiuudistus,
jota ed. Sjöblom nyt esittää ja jonka
itsekin olen allekirjoittanut, on siinä tilanteessa taas
erittäin tarpeen, varsinkin, kun nähdään
ne yhteiskunnan rakennemuutokset, mitkä ovat väistämättä ikääntymisen
myötä edessä.
Kannatan tätä lämpimästi
ja toivon, että tämä konkurssilain muutos
todellakin etenisi oikeusministeriössä, tällä kertaa
kuitenkin ensin täällä eduskunnassa.
Toivotan menestystä valiokuntakäsittelyssä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi hyvin esiin sen, miten
hän on konkreettisesti nähnyt Arsenalin tarkastuksen
kautta, että tällaisella lakiuudistuksella on
kysyntää. Samoin tämä harmaan
talouden torjunnassa on varmasti erittäin hyvä ase.
Uskon, että uusi oikeusministeri katsoo yrittäjien
tulevaisuutta positiivisesti konkreettisin toimin.
Tony Halme /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin vaan tässä vielä tähän
konkurssilakiin, tuolla pihalla kun meikäläinenkin
pyörii, niin paljon on yrittäjiä, jotka
sanovat, että kun menee konkurssiin, niin, niin kuin ed.
Pulliainen sanoi, silloin pitää mennä harmaatalouteen.
Tämä ed. Sjöblomin esitys on tosi ajankohtainen.
Tällä saataisiin myöskin talous kuntoon,
työttömyyttä saataisiin myöskin
poistumaan tällä tavalla. Sitä halusin vaan
sanoa.
Keskustelu päättyy.