Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Monet ekonomistit ja eurooppalaiset johtajat
ovat jo pitkään kannattaneet kansainvälisen
valuutanvaihtoveron käyttöön ottamista
yhtäältä finanssimarkkinoiden vakauden
lisäämiseksi ja toisaalta uuden kehitysrahoituslähteen
varmistamiseksi. Nyt finanssikriisin jälkeen niiden eurooppalaisten
johtajien määrä, jotka ovat tätä esittämässä, on
selvästi kasvanut, ja ehdotus on myöskin kehittynyt
siihen suuntaan, että sen tulisi olla kaikkiin varallisuustransaktioihin
kohdistuva. Viimeksi Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy on tätä esittänyt
ja otti asian esille G20-kokouksessa Pittsburghissa. Siellä ei
tietenkään vielä mitään
päätöstä tehty, mutta tämä asia
on nyt kansainvälisellä esityslistalla. Nyt kysymys
kuuluu:
Olisiko jo aika, että Suomen hallituskin ottaisi tässä asiassa
selvän kannan ja liittyisi niiden eurooppalaisten hallitusten
ja johtajien joukkoon, jotka ovat valmiita etsimään
tällaisia uusia innovatiivisia keinoja, joita nyt tarvitsemme
sekä finanssimarkkinoiden uusien kriisien estämiseksi että kehitysrahoituksen
lisäämiseksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on Kööpenhaminan
ilmastoneuvotteluihin valmistautuessaan, ja kun keskustellaan siitä,
millä tavalla kehitysmaiden tarvitsemaa rahoitusta kootaan,
ottanut kannan sen puolesta. Hallitus on valmis ennakkoluulottomasti etsimään
näitä innovatiivisia uusia, globaaleja rahoitusmalleja.
Jokainen tietää, että tämän
otsakkeen alle kuuluu myös Tobinin veron kaltaiset verojärjestelmät.
Emme ole ottaneet näihin yksityiskohtiin kantaa, mitä se
voisi olla, mutta ilman muuta Suomi on etsimässä yhdessä muiden
kanssa tämän tyyppisiä globaaleja rahoitusmalleja.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Suomihan on jo joitain vuosia sitten liittynyt
mukaan tähän 57 maan ryhmään,
joka näitä innovatiivisia kehitysrahoitusmuotoja
haluaa etsiä. Mutta meillä ei ole ollut, ei ainakaan
mitään ulkopuolelle havaittavaa aktiivisuutta
asiassa.
Eikö nyt olisi aika, ottaen huomioon Suomen aseman
ja Suomen nauttiman arvostuksen, että me voisimme konkretisoida
omallakin aloitteellisuudellamme tätä työtä tavalla,
joka todella minunkin mielestäni kannattaa liittää juuri
Kööpenhaminan kokouksen valmisteluihin, koska
aivan varmasti yksi niitä keskeisiä ongelmia siellä tulee
olemaan se, miten turvataan kehitysmaiden mukaan saamiseksi kaikista
köyhimmille maille tarpeellinen lisäkehitysrahoitus?
Nyt olisi se ajankohta, jolloin Suomi voisi olla tässä yhdessä muiden,
muun muassa Ranskan, Belgian, Itävallan kanssa aloitteellinen.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Ulkoasiainministeriössä minun
vastuullani on kysymys innovatiivisten kehitysrahoitusjärjestelmien
kehittämisestä, ja voin sanoa, että siinä suhteessa
nyt on aktiivisempi ja myönteisempi ote kuin edellisten hallitusten
aikana. Tässä täytyy tutkia monia eri vaihtoehtoja.
Oma käsitykseni on, että Tobinin veron toteuttamisessa
on hyvin paljon käytännöllisiä ongelmia,
esimerkiksi kansainvälinen pörssivero olisi tässä suhteessa
yksinkertaisempi ja selkeämpi, ja ajattelen, että esimerkiksi
sen tutkimiseen kannattaisi myös panostaa. Mutta on tärkeätä,
että kaikkia näitä vaihtoehtoja selvitetään. (Ed.
Tuomioja: Sitä minä tarkoitinkin kysymykselläni!)
Aikaisemmin innovatiiviset rahoitusmenetelmät olivat
taka-alalla, mutta ennen muuta juuri ilmastorahoitusneuvottelujen
yhteydessä ne ovat nousseet vahvasti esille. Ja kuten sanoin,
Suomen hallitus hyvin aktiivisesti on mukana näissä selvityksissä.
Vaikea tässä on yksittäisen maan mitään
erityistä aloitetta tehdä. Näitä asioita
käsitellään kansainvälisissä järjestöissä ja
kansainvälisissä neuvotteluissa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Olisi tavattoman tärkeätä nyt,
että Suomi, joka pyrkii YK:n turvaneuvoston jäseneksi,
olisi aktiivinen tällaisissa globaaleissa kysymyksissä.
Kyllä tästä on tehtävissä neuvottelujen
pohjaksi malli. Kyllä meillä on sellaista innovaatiota
ja osaamista, jotta me voimme tähän ryhtyä.
Minusta nyt on tässä ihan turha olla liian vaatimaton.
Tässä on kysymys siitä, miten globaalisti
rahoitetaan yhteisiä tärkeitä hankkeita.
Tämä olisi siinä mielessä tavattoman
hyvä.
Myös harmaan talouden näkökulmasta
tämä olisi erittäin tärkeä asia,
samoin maailmantalouden vakauden näkökulmasta
ja siksi, että samalla kehitetään näitä järjestelmiä,
joissa pystyttäisiin paremmin valvomaan sitä,
mitä meidän rahoillemme tapahtuu. Tässä suhteessa
toivoisi, että hallitus nyt etsisi yhteistyökumppaneita,
ottaisi Euroopan unionin siihen mukaan ja samaten sitten YK:ssa
ottaisi mukaan näitä valtioita, joiden kanssa
päästäisiin eteenpäin ja vahvistaisi Suomen
ehdokkuutta YK:n turvaneuvostoon.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näin tehdään.
Se tapahtuu ennen muuta EU:n yhteydessä, joka on se meidän
neuvottelupiirimme näissä kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa.
Kehitysmaiden rahoituksen määrittämisen
osalla tilanne on se, että EU on, niin kuin sanottu, laittanut
pöytään laskelmat siitä, mitä tämän
kansainvälisen rahoituksen pitäisi olla. Se laskelma
päätyy siihen, että vuonna 2020 sen tason
pitäisi vuositasolla nousta 100 miljardiin euroon, josta
osa olisi suoraan rikkaiden maiden budjettirahoitusta ja osa olisi
eri mekanismien kautta tulevaa yksityistä rahoitusta, jonka
kasaan keräämiseksi tarvittaisiin näitä innovatiivisia malleja.
Nyt me odotamme oikeastaan kehitysmaiden reaktioita näihin
laskelmiin, ennen kuin EU tekee varsinaista tarjousta. Tavoite on,
että EU voisi lokakuun lopun huippukokouksessa tehdä varsinaisen
tarjouksen, joka sitten varmastikin loisi rungon sille Kööpenhaminan
kokouksessa tehtävälle päätökselle.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kaikessa kaupankäynnissä on
olemassa välillinen vero. Meillä on kuitenkin
yksi hyödyke, jolla käydään
mittavasti kauppaa, jossa tätä välillistä veroa
ei ole, ja se hyödyke on raha. Ministeri Väyrynen
tässä viittasi pörssiveroon. Vuonna 1993
Ahon porvarihallitus poisti 1,6 prosentin varainsiirtoveron Helsingin
Pörssistä. Jos meillä olisi edes 0,5
prosentin varainsiirtovero, joka on Lontoon pörssissä,
sen tuotto olisi vuositasolla 1,5 miljardia euroa, valtava rahasumma.
Ministeri Katainen useassa yhteydessä on todennut, että se
ei ole mahdollista toteuttaa yksin Helsingin Pörssissä.
Ministeri Katainen, miksi te ette ole olleet aktiivisia,
kun olemme kysyneet useaan kertaan muun muassa suuressa valiokunnassa,
miksi ette ole olleet aktiivisia esimerkiksi Ecofinissä siinä, että eurooppalaisella
tasolla edettäisiin tässä arvopaperikaupan
verotuksessa? Muun muassa Saksan valtiovarainministerihän
on tässä aktiivinen. Miksi te ette tue tätä yhteistä eurooppalaista pyrkimystä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kysyttiin, miksi ette ole aktiivisia. Tämä hallitus
taitaa olla ensimmäinen Suomen hallitus, joka on aktiivisesti
nimenomaan ottanut tämän kannan, että me
olemme valmiita pohtimaan näitä nimenomaan globaaleja
ratkaisuja, (Ed. Tuomioja: Se oli edellinen hallitus!) ja olemme
ottaneet tämän kannan esimerkiksi nyt ihan muutamien
viikkojen aikana EU:n ministerivaliokunnassa, joka kanta on myös
suurelle valiokunnalle toimitettu kirjallisena, eli olemme osana
tätä ilmastorahoitusta halunneet tämän
mekaniikan ottaa myös omaan työkalupakkiimme.
Pitää etsiä, mikä on se
kaikkein paras keino, koska tähän saakka on aika
pitkälti puhuttu ilmastorahoituksen osalta erilaisista
lentoliikennemaksuista perittävistä siivuista
kehitysmaille tai muista, eli etsitään nyt se
paras keino, jolla saataisiin riittävä rahamäärä kokoon,
jolla olisi yhteiskunnallisesti ehkä jotain positiivistakin
aikaansaatavissa, eikä vain niin, että keksitään mahdollisimman
paljon maksuja ja veroja, jotka sitten ohjataan Suomen ulkopuolelle,
ja mahdollisesti jopa haitataan elinkeinotoimintaa. Sitä en kannata
vieläkään, että Suomessa yksipuolisesti otettaisiin
käyttöön varainsiirtovero.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että hallitus
on aktiivinen, ja olisi ollut hyvä, jos ed. Kimmo Kiljunen
olisi aktiivisesti tukenut näitä esityksiä eikä aina äänestänyt
niitä vastaan. (Ed. Kimmo Kiljunen: Ei pidä paikkaansa!)
Mutta tyydytyksellä totesin, että ministeri Väyrynen
otti tämän kansainvälisen pörssiveron
esille, ja herää kyllä kysymys, miksi
me emme voisi olla ensimmäinen maa, joka ottaa tämän
käyttöön pienen pienellä verolla,
jolla ei varmastikaan olisi sitä vaikutusta, mitä jotkut
sanovat, että se veisi pörssin ulkomaille. Sitä en hetkeäkään
usko.
Mutta, pääministeri Vanhanen, te ette antanut selkeää vastausta
ed. Tuomiojalle. Te sanoitte, että seuraatte. Miksi me
emme voisi liittyä niitten muitten maitten joukkoon, jotka
jo ovat tutkineet ja todenneet, että tämmöinen
Tobinin vero olisi syytä ottaa käyttöön?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nämä rahoitusmallit, joilla
kehitysmaita tullaan auttamaan, pitää hakea tässä aivan
lähimpien kuukausien aikana, niin että Kööpenhaminassa
saadaan ilmastopaketti aikaan, sopimus aikaan ja EU:n kautta. EU
on se meidän neuvottelufoorumimme, jossa toimimme erittäin
aktiivisesti näissä neuvotteluissa, ja siinä on
se meidän viiteryhmämme. Siellä on meillä kumppanit,
siellä on näitten eri kansallisten verojen kannattajia
ja ideoitsijoita meidän lisäksemme muitakin, ja
siinä porukassa pyritään hakemaan sellainen
malli, jolla tämä valtion budjettirahoituksen
sivusta haettava rahoitus haetaan.
Mutta kun näitä harkitaan, lähinnä rahansiirtojen
verottamista, niin kannattaa kuitenkin ehkä päähuomiota
kiinnittää siihen, millä tavalla löydettäisiin
sellainen näihin päästöihin
liittyvä kansainvälinen kauppa- tai maksujärjestelmä,
jossa puututtaisiin tähän varsinaiseen kysymykseen. Se
saattaisi olla kuitenkin ehkä kaikkein paras tässä.
Ajatuksessa siitä, että jollain tapaa pääoman
liikkeitä rajaamalla voitaisiin hyvinvointia lisätä,
saattavat rajat tulla vastaan.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Oleellinen kysymys tässä minusta
on se, onko hallitus sitä mieltä, että globaalisti
sitovasti voimaan saatettuna tämän tyyppinen vero
olisi hyvä ja toimiva. Jos olette sitä mieltä,
niin silloin teidän pitää olla paljon
aktiivisempia kuin nyt olette olleet. Nyt nimittäin on
momentum, ikkuna on auki.
Ministeri Väyrynen on oikeassa, tämä on
ollut useitten hallitusten keskusteluissa mukana. Pääargumentti
siihen, että ei ole lähdetty mukaan, on ollut
se, että ei saada kaikkia mukaan ja syntyy tilanne, jossa
uusia veroparatiiseja ja muita ongelmakohteita tulee vain lisää.
Mutta nyt tilanne on toinen siinä mielessä, että on
jonkinlainen mahdollisuus edetä tässä asiassa.
Tässä mielessä minusta nyt pitää lähteä liikkeelle.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Sieltä nimenomaan saadaan sitova
kansainvälinen malli, koska sen vaihtoehto on se, että rikkaat
maat maksavat kansallisista budjeteistaan nämä avustukset.
Kyllä me olemme tosissamme hakemassa mallia, joka keventää myös meidän
omaa budjettipainettamme.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tobinin veron, rahansiirtoveron, pörssiveron,
ainoa tavoite ei ole ainoastaan kerätä rahaa kehittyville
maille, vaan toinen puoli on se, että sillä voidaan
hillitä keinottelua, sillä päästään
kiinni veroparatiiseihin, harmaaseen talouteen. Eikö meidän
nyt pitäisi ottaa kaikki keinot käyttöön, joilla
voimme hillitä veroparatiiseja, ettei sieltä virtaa
harmaaseen talouteen rahaa? Eikö meidän pitäisi
kaikilla tavoilla pyrkiä hillitsemään
sellaisia markkinoita, jotka tuottavat pahoinvointia yhteiskuntaan?
Jos ajatellaan esimerkiksi nyt käynnissä olevaa
maailmanlaajuista lamaa, niin yksi sen syitä oli se, että oli
rajoittamattomat markkinat, rajoittamaton ahneus, pörssipeliä, pankkipeliä.
Tämä olisi yksi keino myös hillitä tällaista
peliä ja ennen muuta puuttua veroparatiiseihin.
Pääministeri Vanhanen, haluatteko te laittaa veroparatiisit
kuriin ja ottaa käyttöön, pääministeri
Vanhanen, oivan keinon veroparatiisien suitsemiseen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Oikeastaan paljon paljon tehokkaampi keino
veroparatiisien suitsimiseen, kuin tämä nyt puhuttu
vero, on se, mitä juuri muun muassa tänä päivänä valtioneuvoston
istunnoissa tehtiin, vai oliko se vaan, että allekirjoitin kymmenen
uutta veroparatiisin kanssa tehtävää sopimusta,
mikä mahdollistaa sen, että me saamme sieltä tietoja
toisin kuin tähän saakka on tehty. Eli tietojen
vaihto, se on se, joka saa ne kanavat tukkoon. Se on kaikkien asiantuntijoitten
mukaan kaikkein paras keino.
Mutta toinen kysymys on sitten tämä varainsiirtovero,
pörssivero ynnä muut tämän kaltaiset. Se
ei varmastikaan tähän veroparatiisiongelmaan kauhean
vahvasti pure, mutta sitä voidaan katsoa nimenomaan muusta
näkökulmasta. Minä toivoisin vaan, ettei
nyt semmoista ilmapiiriä luoda, että pörssi
tai pääomamarkkina on paha. Suomen pääomamarkkina
on Euroopan pienin, ja siitä me kärsimme. Meidän
pitää etsiä myös niitä keinoja,
joilla tämä pääomamarkkina saataisiin
Suomessa suuremmaksi, jotta suomalaiset yritykset saavat lisää pääomaa,
jotta voivat työllistää. Mutta globaalisti
ajateltuna nämä uudet innovatiiviset rahoituskanavat,
(Puhemies: Minuutti on jo täyttynyt!) joita ovat nämä verot, joista
täällä on puhuttu, on ihan tärkeä keskustelunaihe,
ja sitä Suomi vie eteenpäin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei kannata liioitella sitä, että nämä tämän
tyyppiset verot jotenkin erityisesti rankaisisivat veroparatiiseja.
Tuskin se siirtovero sen suurempi on silloin, jos se raha siirretään
Ruotsiin tai johonkin veroparatiisiin, niin että se ei
ole keino tämän osalla. (Ed. Arhinmäki:
Silloin saadaan valvontaa!) Varmasti muita hyviä tuloksia sillä syntyy,
mutta ei primääristi ehkä sillä perusteella
sitä oteta käyttöön.
Veroparatiisien kahlintaan parempia keinoja ovat nyt ne kansainväliset
painostustoimet, joita G20:n puitteissa on tehty ja tämän
talouskriisin jälkeen. Me olemme omalta osaltamme nyt erittäin
nopeasti näitä veroparatiisisopimuksia tekemässä,
ja tähän pitää lähteä kaikkien
mukaan.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Täytyy kyllä ministeri Kataiselle
muistuttaa, että juuri tehän olitte hyvin epäileväisiä ja
vastustavia sen suhteen, että ensinnäkin Saksaa
olisi tuettu siinä, kun se halusi saada Liechtensteinista
tietoja veronkierron estämiseksi. Jos te nyt allekirjoitatte
sopimuksia, niin hyvä on näin.
Mutta minusta tämä keskustelu on nyt menossa
vähän väärille raiteille sillä tavoin,
että ihmettelen sitä, että jos meillä on
selvä tahto — siitä minä en
ole varma, että sitä hallituksella on — että nykyisissä finanssikriisin
jälkeisissä olosuhteissa tarvitaan näyttävää,
rohkeaa aloitteellisuutta, niin mikä olisi, herra pääministeri,
estänyt teitä presidentti Sarkozyn puheenvuoron
jälkeen käyttämästä omaa
puheenvuoroa ja toteamasta, että tämä on
hyvä aloite, tätä täytyy selvittää,
ja vaikkapa soittamasta Ranskan presidentille ja ilmoittautumasta
mukaan tukijaksi. Olisimme varanneet silloin myöskin itsellemme paikan
niissä pöydissä, joissa tällaisen
aloitteen sisältöä konkreettisesti valmistellaan.
Pääministeri Matti Vanhanen
Puhemies! Puhelinyhteydet toimivat. En ajatellut näitä ajatuksia.
Ideoita on paljon, mutta en siinä yhteydessä hänelle
soittanut. (Vasemmalta: Oli vähän muuta ajateltavaa!)
Me osallistumme muuten näihin ilmastoneuvotteluihin erittäin
aktiivisesti. (Ed. Arhinmäki: Jos olisitte lähettänyt
tekstarin!) Esimerkiksi YK:n ilmastohuippukokouksen yhteydessä järjestettiin
tämmöinen taktinen neuvottelu, jossa oli EU:n
johto ja YK:n pääsihteeri ja tusinan verran maita,
Suomi yhtenä näistä, jossa hahmoteltiin
etenemistietä ylipäätään erityyppisten
maiden kesken siihen, miten me pääsemme Kööpenhaminassa
tulokseen. Suomen rooli on näissä neuvotteluissa
erittäin vahva.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Korjaan nyt, ettei vain kellekään
jää väärää käsitystä.
En ole missään vaiheessa ollut epäileväinen
tai vastoin sitä, etteikö Suomi voisi saada niitä tietoja,
mitä Saksa saa Liechtensteinista. Päinvastoin,
Ecofin-neuvostossa totesin ääneen ja kahden kesken
Steinbrückille, silloiselle valtiovarainministerille — taitaa
olla vielä hetken aikaa nykyinenkin — että toimittakaa
ihmeessä kaikki Suomen kansalaisia koskevat tiedot, jos
te jotakin sieltä irti saatte. Olen ollut epäileväinen
siitä, saadaanko sieltä, ja toistaiseksi meille
ei ole sieltä tullut, mutta en ole jäänyt sitä odottelemaan,
vaan tehnyt ison liudan sopimuksia eri veroparatiisien kanssa, jotta
Suomen verottaja saisi paremmin kuin tähän saakka
tietoja Suomen kansalaisia koskevista asioista, varojen siirroista
ja siitä, millä motiivilla rahoja siirrellään,
jotta voisimme turvata oman veropohjan.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelee hallituksen ministereiden puheenvuoroja,
niin jotenkin jää semmoinen käsitys, että olisiko
niin, että te ette ilmeisesti ole kertaakaan puhuneet tästä asiasta
keskenänne. Nimittäin tästä jää se
vaikutelma, että hallituksella ei ole tässä linjaa,
lähdetäänkö tätä ajamaan
vaiko ei, koska ministeri Kataisen puheenvuorot ja pääministeri
Vanhasen puheenvuorot ovat selvästikin eri planeetalta.
Olennaista on, että verrattuna aikaisempaan on tapahtunut
se dramaattinen muutos finanssikriisin jälkeen, että kaikkialla
haetaan ratkaisuja pääomaliikkeiden parempaan
hallintaan ja läpivalaisuun. Siihen varainsiirtovero on
erinomainen keino, koska se suosii pitkäaikaisia investointeja
ja työllisyyttä ja edellyttää sitä,
että ei ole veroparatiiseja, jotta se vero voidaan toimeenpanna.
Toivon todellakin, että hallituksella olisi nyt kyky ilmoittaa,
että se pitää tätä ideaa
niin hyvänä, että se lähtee
tukemaan näitä eurooppalaisia aloitteita sen jälkeen,
kun Saksa, Ranska ja Belgia ovat tällä kannalla,
Itävalta, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) ja jopa Britanniassa
johtava rahoitusvalvoja ilmoittaa kannattavansa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me olemme tämän syksyn
aikana ainakin kaksi kertaa jo ministerivaliokunnassa käyneet
tästä perusteellisen keskustelun. Se keskustelu
liittyy tähän ilmastoneuvotteluun ja sen sopimuksen
vaatimaan kansainväliseen rahoitukseen, ja minusta kannattaa
myös niiden, jotka kannattavat näitä ajatuksia,
kytkeä se tähän. Nämä ilmastoneuvottelut
ja -sopimus tarjoavat ylivoimaisesti tehokkaimman ja parhaan tavan saada
tästä tulosta aikaan, koska me tulemme tarvitsemaan
miljardimäärin apua kehitysmaille varsinaisen
kehitysavun lisäksi. Myös se EU:n tekemä,
pöytäämä, idea lähtee
siitä, että suuri osa siitä rahasta tulisi
muualta kuin valtioiden budjeteista. Eli me tarvitsemme tämmöisiä innovatiivisia
rahoitusmuotoja. Jos haluamme jonkun tällaisen aikaan saada,
se kannattaa nimenomaan käsitellä tässä ilmastoneuvottelujen
kontekstissa.