Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri Katainen on useamman
kerran kehuskellut sillä, että Suomen talouden
elvytyspaketti ja panostus työllisyyden hoitoon ovat kärkipäästä Euroopassa.
Nyt te olette puhuneet elvytyksestä irtaantumisesta, mikä on kummastuttanut
monia talousasiantuntijoitakin. Esimerkiksi Aktian talousennusteessa
ihmetellään ristiriitaisia puheita ja todetaan,
että elvytystä pitäisi ajatella investointina
tulevaisuuden velanhoitokykyyn. Suomessakin vieraillut talousnobelisti
Paul Krugman on varoittanut talouden uudesta notkahduksesta, kun
elvytyksen vaikutukset hiipuvat. Hän ennustaa myös
työttömyyden kasvavan pitkään.
Ministeri Katainen:
Oletteko te oikeasti sitoutunut tehokkaaseen ja pitkäjänteiseen
elvytykseen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kai sen nyt ehkä näistä budjettiesityksistäkin
näkee, että varsin mittavaan elvytykseen on sitouduttu.
Se tarkoittaa muun muassa sitä, että ensi vuonna
otetaan 13 miljardia euroa velkaa eikä menotasoa leikata.
Mutta en ole sitoutunut yhtään sen pidempään
elvytyspolitiikkaan, kuin se on vähänkään
järkevää ja tarpeellista, koska mitä pidempään
elvytetään, sitä suurempi se velkataakka
on. Se, milloin elvytys on syytä vetää takaisin,
se on sanottu jo ehkä vuosi sitten ensimmäisen
kerran: siinä vaiheessa, kun talous turvallisesti kasvaa.
Olen arvioinut, että se saattaa olla ensi vaalikauden puolella.
Tämä on se lähtökohta.
Mutta viimeaikaisissa keskusteluissa olen korostanut exit-strategiaa
eli vetäytymisstrategiaa, keskustelua nimenomaan EU-tasolla,
koska en ole aivan yhtä vakuuttunut kaikkien maiden samanlaisesta
sitoutumisesta terveen talouspolitiikan ylläpitoon, mihin
Pohjoismaissa on totuttu. Näin ollen kansalaisia täytyy
valmistaa ja myös hallitusten täytyy suunnitella
hyvissä ajoin, missä vaiheessa ylimääräinen
elvytyspanos vedetään pois ja talouden kestokyvystä jälleen
huolehditaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Elokuussa työttömien määrä nousi
74 000 hengellä, ja ensi talven aikana työttömien
määrä voi nousta jopa yli 350 000:n.
Vuoden aikana työllisten määrä laski
liki 100 000 hengellä. Siitä huolimatta
panostus työhallinnon toimenpiteisiin on aivan riittämätön.
Lisäksi te olette sortuneet budjettikikkailuun, markkinoimanne
panostus nuorisotyöttömyyden torjuntaan on osin
huijausta. Te siirrätte työmarkkinatukea momentilta toiselle
ja vaikka määrä ei kasva, te sanotte
sitä lisäpanostukseksi. Tuore Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen
raportti osoittaa, että veronkevennykset eivät
luo uusia työpaikkoja. Te olette syytäneet 400
miljoonaa euroa vastikkeettomaan matalapalkkatukeen, eikä tällä summalla ole
syntynyt yhtään uutta työpaikkaa, ei
ainuttakaan. Kysymys kuuluu:
Aiotteko luopua velkarahalla rahoitetusta hyvätuloisten
veroalesta ja panostaa aidosti työllisyyden lisäämiseen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus ei aio korottaa palkansaajien verotusta.
Tiedän, että sitä moni täällä vaatii,
mutta me emme aio leikata palkansaajien, emme myöskään
eläkkeensaajien ostovoimaa tuloverotusta kiristämällä,
vaikka sitä kovasti vaaditaan. (Välihuutoja vasemmalta)
Mutta tuloverotus on osa tätä kokonaispakettia,
jolla tähän talouden syöksykierteeseen
on vastattu. Meillä on lisätty aktiivisia työvoimapolitiikan
toimenpiteitä, on lisätty rahallisia resursseja koulutuspolitiikan
toimenpiteisiin, mutta on päivänselvää,
että näin suuressa talouden syöksykierteessä emme
voi korvata kaikkia menetettyjä työpaikkoja. Samoiten
olemme käyneet punnintaa siitä, kuinka paljon
käytetään rahaa työvoimapolitiikkaan
ja kuinka paljon uusien työpaikkojen luomiseen. Muun muassa
investointien aikaistaminen, hankintojen aikaistaminen luo uusia
työpaikkoja, samoiten rakennuspuolelle tehdyt satsaukset
luovat uusia työpaikkoja, ja näin ollen kaikkia
resursseja ei ole pistetty vain ja ainoastaan työhallinnon
toimenpiteisiin.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Suomi on EU-yhteyksissä ollut se maa,
joka on nostanut työjärjestykseen elvytyksen lopettamisen
Euroopan unionin tasolla. Pidän erikoisena, että Suomi
on tälle tielle suuntautunut, (Ed. Kimmo Kiljunen: Eihän
se ole erikoista!) sillä työttömyyshän
kasvaa koko EU:n puitteissa, se kasvaa myös meillä,
ja tästä tulee se suuri kysymys, valtiovarainministeri,
millä te oikein mittaatte tätä elvytyksen
tarvetta. Eikö teitä yhtään
hätkäytä, että työttömyys
kasvaa? Mikä se teidän lähtökohtanne
oikein on, sitä minä en ymmärrä,
kun te vaaditte elvytysten lopettamista niin meillä kuin Euroopassakin.
Jos siellä niin tehdään, niin eihän
siellä se elpyminen lähde käyntiin ollenkaan,
kun työttömyys kasvaa ja meidän vientinäkymämme
heikkenevät. Ja omassa maassa pahimmillaan ensi talvena
on yli 300 000 työtöntä, ehkä 350 000
työtöntä, ja te puhutte vaan varautumisesta
elvytyksen lopettamiseen. Nythän pitää satsata
enemmän ja myös siihen pienituloisten ostovoimaan,
josta ei ole kukaan kantanut täällä teidän
pöytänne takana huolta tähän saakka.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Työttömyyden kasvu on tietysti
talouskriisissä, niin tässäkin, se kaikkein
huolestuttavin kysymys (Ed. Tennilä: No niin, nimenomaan!)
ja nimenomaan vieläpä se, johtaako työttömyys
pitkäaikaistyöttömyyteen eli jos ihmiset
syrjäytyvät pysyvästi tilapäisen
talouskriisin vuoksi. Se on se kaikkein suurin uhka niin Suomelle
kuin kaikille muillekin maille. Suomi, niin kuin kaikki muutkin
maat, taiteilee velkaantumisen ja ylivelkaantumisen välillä,
ja sen takia pelkästään puhe siitä,
että ei ole mitään väliä, kuinka
paljon velkaa otetaan ja kuinka paljon elvytetään,
on vastuutonta. Eli jos voisimme olla huolettomia siitä,
että ei ole mitään rajaa velkaantumisella,
niin sittenhän kannattaisi velkaantua ihan tolkuttomasti.
Mutta me velkaannumme tolkuttomasti jo nyt ja me olemme sillä rajalla,
onko se kestävää vai ei.
Mitä tulee sitten tähän elvytyksen
lopettamiseen, niin huomaan, että ed. Tennilä tai
joku muukaan ei ole lainkaan lukenut edes niitä haastatteluja,
mitä olen antanut. (Ed. Tennilä: Olen lukenut!)
Olen puhunut nimenomaan siitä elvytyksen lopettamisesta,
kun talous kasvaa jo reippaasti. Olen siis eri mieltä ed.
Tennilän kanssa siitä, kun te sanotte, että elvytyspolitiikkaa
pitää jatkaa senkin jälkeen, (Puhemies:
Nyt minuutti on täyttynyt!) kun talous kasvaa jo itsestään.
Siinä vaiheessa elvytys pitää lopettaa,
jottei Suomi ylivelkaannu.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kataisella on outoa talouspolitiikkaa.
Hän sanoi täällä, että näkeehän
sen siitäkin, että on elvytetty, kun velkaa otetaan
ensi vuonna 13 miljardia. Ministeri Katainen, elvytys ei ole sama
kuin velanottomäärä. Elvytyksellä on
tiettyjä periaatteita, joita te myös hallituksessa
olette allekirjoittanut EU:n tasolla. Määräaikaisuus
on yksi niistä. Nämä teidän
hallituksenne antamat veronalennukset, mitä varten nyt
sitä velkaa otetaan, eivät ole määräaikaisia. Älkää tulko
tänne selittämään asioita, jotka
ovat vastoin niitä periaatteita, joita te olette allekirjoittanut! Älkää tulko
tänne selittämään sitä,
että täällä elvytetään
ja nostetaan kädet pystyyn työllisyyden suhteen! Ministeri
Katainen, kertokaa tälle salille, mitä te teette
valtion tuottavuusohjelmalle, sille te pystytte tekemään.
Työttömiä tulee paikoissa, missä ei
pitäisi tulla, ja te sanotte aina, että ei ole
varaa, kun pitäisi sanoa, että ei ole varaa olla
tekemättä asioille jotain.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Valtionhallinnon tuottavuusohjelma ei lähtökohtaisesti
lähde työttömien tekemisestä vaan
luontaisen poistuman hyväksikäyttämisestä.
Eli kun meillä ikärakenteesta johtuen näinä vuosina
jää tavattoman paljon ihmisiä eläkkeelle,
on järkevää katsoa, kuinka valtionhallinnon palvelut
voitaisiin uudelleen järjestää, jotta
rahaa riittäisi itse palveluihin, ei pelkästään
nykyisen byrokratian pyörittämiseen.
Mitä tulee sitten tuloveronkevennyksiin, niin tuloveronkevennykset
eivät ole yksinomaan elvytystoimintaa, vaan se on rakenteellista
politiikkaa. Hallitus on lähtenyt siitä, että ne
kannattaa ajoittaa nimenomaan tähän matalasuhdanteeseen,
koska eläkkeensaajien ja palkansaajien ostovoiman lisääminen
ylläpitää kotimaista kulutusta ja kysyntää silloin,
kun vienti ei vedä. Mutta sillä on myös
periaatteellisempi puoli, rakenteellinen puoli, eli haluamme siirtää työn
tekemisen ja työn teettämisen verotuksesta painopistettä kulutuksen
verotukseen. Tämän hallituksen aikana on muun
muassa ekologisen verouudistuksen nimissä tehty tätä siirtoa
enempi kuin todennäköisesti koskaan yhdenkään
hallituskauden aikana aikaisemmin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa alussa ed. Heli Paasio äsken
sanoi, mikä on elvytystä mikä ei. Kysyisin
vielä konkreettisemmin, kun olemme koko syksyn budjetin
yhteydessä ihmetelleet sitä, mitä te
käsitätte sillä elvytyksellä,
exit-strategialla, miten päästään
elvyttämisestä ohi. Olisi mukava tietää, mitkä ovat
ne teidän momenttinne, jotka itse käsitätte
elvytykseksi, mitä te esittelette täältä ulospäin
elvytykseksi. Eivät sitä ole nämä kertainvestoinnit,
jotka syövät rahaa ja joihin menot loppuvat, kun
ne valmistuvat. Ei niihin tarvita exit-strategioita. Me näemme,
että rahaa on aivan liian vähän laitettu
esimerkiksi nuorten syrjäytymisen ja työllistymisen
auttamiseksi. Eivätkö ne luvut hälytä?
Olisiko siellä tarkoitus laittaa määräaikaisesti,
lyhyesti, isoja rahoja, jotta nämä nuoret eivät
sukupolvena, koko sukupolvi, kärsisi? 70 000 nuorta
on tällä hetkellä yhteiskunnan ulkopuolella.
Tarvittaisiinko niille momenteille nyt pikaisesti uutta elvyttävää rahaa?
Näistä voidaan sitten luopua, kun talous lähtee
kasvuun, mutta 13 miljardia euroa velkaa tulee siitä, että te ette
ole tarkistanut (Puhemies: Minuutti!) kurssia sen jälkeen,
kun on hyvä taloustilanne kääntynyt huonoksi.
Puhemies:
Ministerit Katainen ja Sinnemäki. Toivon nyt lyhyehköjä kysymyksiä,
kun kaksi ministeriä vastaa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ehkä työministeri Sinnemäki
puhuu tästä työvoimapolitiikan puolesta.
Budjetti on täynnä erilaisia elvyttäviä ratkaisuja,
kuten hankintojen aikaistukset, jotka ovat nimenomaan tilapäisiä ja
joista tulee uusia työpaikkoja, tai mittavat satsaukset
rakentamisen vauhdittamiseksi. Niistä tulee uusia työpaikkoja.
Exit-strategia on Suomen aloitteesta esillä sen takia,
että me Pohjoismaissa olemme arvostettuja nimenomaan terveen
taloudenpidon historiamme pohjalta. Jos verrataan pohjoismaisia
hyvinvointiyhteiskuntia joihinkin muihin Euroopan alueisiin tai
Latinalaiseen Amerikkaan, niin pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta
on tunnettu siitä, että meillä on aina
ollut vahva julkinen talous, ja se ei ole pelkästään
tullut siitä, että meillä on korkea veroaste,
vaan se on tullut siitä, että talouskriisin jälkeen
asiat on laitettu kuntoon. Se on meille ollut aivan yhtä vaikeaa
kuin kaikille muillekin, mutta meillä se on tehty, koska
olemme rakastaneet hyvinvointiyhteiskuntaa niin paljon, että olemme
laittaneet julkisen talouden kuntoon kriisin jälkeen.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Nuorten osalta mainitsen lisätalousarvion,
johon on lisätty työvoimapolitiikan määrärahoja,
jotka totisesti ovat olleet tarpeen, ja ne osaltaan voivat vastata
siihen, että nuoret pääsisivät esimerkiksi
työharjoitteluun tai palkkatuella töihin, samalla
tavalla kuin täksi syksyksi lisättiin myös
esimerkiksi ammatillisen koulutuksen paikkoja. Ne lisäykset,
joita tämän vuoden tasoon verrattuna on tehty
ensi vuoden budjettiin, perustuivat hyvin pitkälle siihen,
että haluttiin luoda kokonaisuus, jossa sekä opiskelun,
nuorisotyön että työvoimapolitiikan osalta
kasvaneeseen nuorisotyöttömyyteen pystytään
vastaamaan.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Elvytys on luonnollisesti hyvin tärkeä,
ja hallitus onkin jo elvyttänyt reilun vuoden ajan, mutta
ei elvytyskään ole tietenkään
itsetarkoitus. Elvytyksellä voidaan vähentää työttömyyden kasvua,
mutta jos joku täällä tosissaan väittää, että elvytyksellä voidaan
estää nykykriisissä työttömyyden
kasvu, hän käyttää totuutta
hyvin säästeliäästi.
Nyt kun hallitus on esimerkiksi toisessa lisäbudjetissa
ja ensi vuoden budjetissa tehnyt kokonaispaketin, ja sen vaikutuksethan
ulottuvat hyvin pitkälle, kysynkin ministeri Kataiselta:
Milloin arvioitte nykyisten, jo päätettyjen
elvytystoimenpiteiden olevan suurimmillaan työttömyyden
kannalta, ja kuinka pitkälle arvioitte jo tehtyjen päätösten
vaikuttavan elvyttävästi kansantaloudessa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Viime tammikuussa tehdyt elvytyspäätökset
tulevat valtaosaltaan ja suurimmalla tehollaan käytäntöön
tämän syksyn aikana. Toivon mukaan siellä on
jo lapio maassa niissäkin suurimmissa infrahankkeissa,
joista on päätöksiä tehty jo
vuodenvaihteessa.
Kun katsomme vuodenvaihteessa ja itse asiassa viime vuoden puolella
tehtyjä päätöksiä,
tämä syksy tästä lokakuusta
eteenpäin ensi kevääseen lienee sitä kaikkein
suurinta elvytyspolitiikan vaikutusaluetta sen lisäksi,
että meillä on verotuksessa tehty ratkaisuja,
jotka lisäävät ostovoimaa. Luulisinpa,
että Euroopan keskuspankin onnistunut korkopolitiikka,
Suomessa onnistunut veropolitiikka, joka on nostanut ihmisten ostovoimaa,
on pitänyt myös kansalaisten luottamusta edes
jollakin tasolla, kohtuullisen hyvällä tasolla,
ottaen huomioon tämän kriisin. Kun tähän
päälle laitetaan todella nämä rakennushankkeet,
jotka nyt tästä lokakuusta ehkä ensi
kevääseen ovat maksimissaan, niin ajoitus myös
sattuu parhaaseen mahdolliseen aikaan. Koko ensi vuosi, kun katsomme,
on talouspoliittisesti elvytyksen vuosi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri puhui uusista työpaikoista,
ja se onkin tässä avainkysymys. Myös
teollisuudesta oli jäänyt väkeä työttömäksi.
Siellä on sellaisia, jotka saavat työpaikan heti
uudelleen, kun taantuma hellittää, mutta on myös
niitä, jotka ovat menettäneet sen pysyvästi
joko siksi, että metsäteollisuutta on ajettu alas,
tai siksi, että myös teknologiateollisuudessa
on tehty järjestelyitä.
Meillä on kuitenkin paljon mahdollisuuksia myöskin
teollisuuden puolella löytää näille
teollisuuden ammattilaisille uutta työtä esimerkiksi puutuoteteollisuudessa,
ympäristöteknologiassa, kaivosteollisuudessa ja
mahdollisesti muillakin aloilla. Me kuitenkin tarvitsisimme johdonmukaista
teollistamispolitiikkaa yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa, jossa otettaisiin huomioon sekä energiaratkaisut
että muut kilpailukykyyn vaikuttavat tekijät,
jotta voitaisiin mahdollistaa, että Suomessa teollinen
työ kannattaa myöskin jatkossa. Kysynkin ministeri
Pekkariselta: mitä tämän asian eteen
on aiottu tehdä?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus satsaa toisaalta näitten teollisuuden
yleisten edellytysten parantamiseen liittyen rahoitukseen, sen pullonkaulojen
poistamiseen, liittyen viennin edistämiseen. Ensi vuoden
budjetissa muun muassa viennin edistämisen rahoja lisätään
erittäin merkittävästi, niin kuin pitääkin
tässä tilanteessa tehdä. Tämän
lisäksi on tartuttu niihin teollisuuden osa-alueisiin,
jotka tässä tilanteessa ovat aivan erityisten ongelmien
kohteena. Metsäteollisuuden tilanteen tiedämme
kaikki. Sitten puutuoteteollisuuden puolella on omat ongelmat. Telakkateollisuudessa
on aivan omat ongelmat jnp. Meillä on muutama tällainen
keskeinen teollisuuden sektori nostettu erityisten toimien kohteeksi,
ja eri tavoin, eri toimin pyritään rakentamaan
niille siltaa tämän vaikeimman vaiheen yli erittelemättä nyt
niitä yksittäisiä keinoja.
Mutta aivan vielä alleviivaten mainitsen kuitenkin
sen, että koko suomalaisen teollisuuden pitemmän
tähtäyksen kilpailukyvyn kannalta on kyllä elintärkeää se,
että me satsaamme osaamiseen, innovaatioihin, teknologiaan
ja sitä kautta kilpailukyvyn, tuottavuuden — ja
tuottavuus on likimain synonyymi käsitteelle kilpailukyky — siis
kilpailukyvyn parantamiseen.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen viittasikin telakkateollisuuteen, ja
se on teollisuudenala, joka ilman tilauksia johtaa vuoden päästä noin
3 500 henkilön työttömyyteen.
Välillisine vaikutuksineen puhutaan kymmenistätuhansista
työntekijöistä, ja se on ala, joka on
vaarassa kuihtua kokonaan tämän kansainvälisen
taantuman seurauksena.
Katselin äsken ministeri Pekkarista, ja hän
oli hieman huolestuneen näköinen, kun ministeri Katainen
kertoi näistä exit-linjauksistaan, ja arvelin,
onko ministeri Pekkarinen sen vuoksi huolissaan, että jatkotoimenpiteet
muun muassa telakkateollisuuden pelastamiseksi mahdollisesti vaarantuvat,
jos liian nopeasti lähdetään tälle exit-tielle.
Kysynkin, ministeri Pekkarinen:
Onko teillä takataskussa vielä lisätoimia,
koska tilanne on pahenemassa erittäin nopeasti ja työttömyys
pahenemassa myös?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ministeri Katainen on aika harvoin loppujen
lopuksi aiheuttanut minulle mitään erityistä huolta
ja varsinkaan äskeisellä puheenvuorolla ei todella
lainkaan. (Naurua)
Hallitus sopi budjettiriihen yhteydessä, että me
asetamme erillisen työryhmän vielä katsomaan,
mitkä voisivat olla ne toimet, joilla me nyt sitten ihan
akuutissa ongelmallisessa tilanteessa olevaa telakkateollisuutta
autamme niitten yleisten toimien lisäksi, joihinka äsken
tässä viittasin. Tässä valmistelussa,
jota johtaa Risto Paaermaa, ministeriöni virkamies, on
mukana kaikkien keskeisten sidosryhmien edustajat. Siinä katsotaan, miten
soveltuu telakkateollisuuden innovaatiotuki, miten tax list -systeemit
ja mitä ne muut toimet voisivat olla; mitkä ovat
prioriteetissaan tavallaan ne keinot, jotka nopeimmin ja parhaimmin
auttavat telakkateollisuutta. Hallitus on sopinut, että jos
sieltä tulee, niin kuin todennäköisesti
tulee, esityksiä, jotka liittyvät ensi vuoden
budjettiin, niin ne esitykset voitaisiin vielä lähettää myöhemmin
tänne eduskuntaan, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) mutta
tästä en voi luvata mitään,
koska työ on kesken.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Edellisessä keskusteluaiheessa hallitukselta
peräänkuulutettiin sitä, että meidän
pitää olla kansainvälisesti aktiivisia.
Sama koskee kai tätä talouskriisin oloissa tapahtuvaa
johtamista ja myös talouskriisin jälkeiseen vaiheeseen
valmistautumista, ja sen takia on erityisesti Suomen intresseissä se,
että me myös ajamme sitä, että harjoitettaisiin
tervettä talouspolitiikkaa tämän kriisin
jälkeen. (Ed. Tennilä: Mitä on terve
talouspolitiikka, jos työttömyys kasvaa?) Me olemme
laajaa yhteismarkkina-aluetta, me olemme monien muiden maiden kanssa
samalla valuutta-alueella, ja meille todella merkitsee se, ajautuvatko monet
maat pysyvästi yli 100 prosentin julkisen velan määrään
suhteessa vuosittaiseen bkt:hen. Jos näin käy,
niin tämä maanosa kerta kaikkiaan rappeutuu.