12) Hallituksen esitys laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain muuttamisesta
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tällä vaalikaudella
opintososiaalisia etuja on eduskunnassa saatu askel eteenpäin.
Opintotukeen on tullut korotus, opiskelijoiden tulorajoja on nostettu,
joten kesäajaltakin opiskelijat saavat entistä enemmän
haalia tuloja. Opiskelijat ovat saaneet oikeuden sairauspäivärahaan,
eli opiskelijakin saa sairastaa ja saa myöskin asianomaiset
korvaukset tältä ajalta. Myöskin toisen asteen
opiskelijoiden vanhempien tulojen vaikutuksen rajoja on korotettu.
Opintososiaalisia etuja koskien on viime aikoina puhuttu siitä,
mitä tulevaisuus tuo opiskelijoiden budjettiin. Onko seuraavien
lakien ja budjettikäsittelyn seurauksena tulossa opiskelijoille
keppiä vai porkkanoita? Sen valossa, mitä kerroin
edellä, on syytä siis muistaa, mitä vaalikauden
aikana on jo saatu ja mitä tulevaisuus tuo. Käsillä oleva
hallituksen esitys tuo omasta mielestäni aika paljon tässä muodossansa
opiskelijoille nimenomaan keppiä. Muutamia poimintoja haluan
nostaa tästä.
On syytä pitää selvänä sitä,
että opintojen jouduttamista täytyy perustellusti
viedä eteenpäin. Tavoitteena on ohjata opiskelijaa
säännölliseen opiskeluun ja käyttämään
opintotukea, joka on pääasiallinen toimeentulo
opiskelijalle, kokonaisuutena ja suunnitelmallisesti niin, että on
pääasia opiskella ja opiskella reippaasti. Tietysti kyse
on tässä myöskin siitä, että työurien
pidentäminen, tässä juuri alkupäästä,
on tämän hallituksen tavoitteena ollut koko ajan
ja kaikilla tavoin tätä tavoitetta pyritään
edistämään.
Opiskelijoille yksi mahdollisuus on myöskin lainan
ottaminen, ja uskallan väittää, vaikka
tämä väitteeni ei perustu mihinkään
numerollisiin näyttöihin, että opintolaina
ei tällä hetkellä ole opiskelijoille
se ensisijainen toimeentulon lähde, jolla opintotuen tai
asumislisän lisäksi rahoitetaan opiskeluita. Ennemmin
pyritään siis hankkimaan lisätuloja tekemällä töitä,
mutta ei tässäkään tietysti
ole mitään pahaa, mutta jos pyritään pitämään
tavoitteista kiinni, että opinnot sujuvat jouhevasti ja
opiskelu on päätoimista ja työuraan pyritään
pääsemään jouhevasti kiinni,
silloin on syytä painottaa sitä, että laina
on yksi opintojen, ja puhun tässä nimenomaan tutkintoon
johtavien opintojen, rahoituskeino.
Korkeakouluopintojen edistymistä seurataan aiempaa
tarkemmin ja seurantakäytäntöjä yhdenmukaistetaan
tässä hallituksen esityksessä. Nykyisin
tarvitaan 4,8 opintopistettä per tutkintokausi, mutta tulevaisuudessa
vaadittaisiin hiukan enemmän elikkä 5 opintopistettä.
Asumislisän nostaminen kuluttaa jatkossa opintotukiaikaa,
eli tässä on pyritty siihen, että opintososiaaliset
etuudet tulisivat ympärivuotisiksi. Silloin on kysyttävä myöskin
sitä, vastaavatko korkeakoulujen opintokokonaisuudet ja opiskelutarjottimet,
kurssit, sitä, että opintoja pystytään
koko vuosi viemään eteenpäin suunnitellusti
ja asianmukaisesti. Eli tämä on tulevaisuudessa
iso haaste näille korkeakouluopintojen tarjoajille.
Opintolainan turvallisuutta opintojen rahoitusmuotona puolestaan
parannetaan korottamalla opintolainan korkoavustuksen tulorajaa.
Tällöin opintonsa päättäneen
pienituloisen opintovelallisen opintolainan korot voitaisiin maksaa valtion
varoista, jos lainansaaja on saanut veronalaista tuloa keskimäärin
enintään 1 195 euroa kuukaudessa. Eli
opintolainan takaisinmaksuunkin annetaan kyllä mahdollisuus
ja kädenojennus valtion toimesta. Myöskin tässä laissa
parannetaan toisen asteen opiskelijoiden oikeutta opintolainan valtiontakaukseen,
sitä laajennetaan, ja se on hyvä asia tässä hallituksen
esityksessä.
Tässä hallituksen esityksessä käsitellään
myös ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatukea,
ja siinäkin opiskelijat ovat saajan asemassa. Koulumatkatuen
rajoituksia väljennettäisiin niin, että koulumatkatukea
ehdotetaan myönnettäväksi opintotuen
keston mukaan tarvittaessa pidemmäksi ajaksi kuin yhdeksäksi kuukaudeksi
lukuvuodessa. Elikkä tässäkin tulee tämä ajatus
siitä, että opintoja voitaisiin suorittaa läpi
vuoden lukukausista riippumatta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen hyvä lakiesitys
noudattaa pääpiirteissään opintotuen
rakenteen kehittämistä pohtineen työryhmän
esityksiä. Opintotuki myönnetään
kaksiportaisen tutkintorakenteen mukaisesti ensin alemman korkeakoulututkinnon
suorittamiseen ja vasta sen jälkeen ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittamiseen. Asumislisän nostaminen otettaisiin huomioon
korkeakoulututkin-toa varten tarkoitetussa tukiajassa. Opintojen
riittävää edistymistä seurataan.
Suoritusvaatimuksia tiukennetaan.
Yksi työryhmän ehdotus on kuitenkin unohtunut,
ja se on opintorahan sitominen indeksiin. Työryhmähän
ehdotti, että opintorahaa tulee tarkistaa säännöllisesti
sitomalla se indeksiin opiskelijan ostovoiman ja vähimmäistoimeentulon turvaamiseksi.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain muuttamisesta on paikallaan. Voidaan sanoa, että opintotukea
jälleen kehitetään. Esityksessä parannetaan
opintotuen riittävyyttä luopumalla työharjoittelussa
tai työssäoppimisen perusteella saatavan palkan
tai oppilaitokselta saadun apurahan perusteella tehtävästä erillisestä taloudellisesta
tarveharkinnasta. Myös ulkomailla opiskelevien opintolainan
valtiontakauksen enimmäismäärää nostetaan,
samoin laajennetaan itsenäisesti asuvien opiskelijoiden
oikeutta valtiontakaukseen.
Nämäkin uudistuksen tähtäävät
työurien pidentämiseen. Opintotuen tulisi osaltaan
turvata päätoimisen opiskelun edellytyksiä korkeakoulututkinnon
suorittamiseksi tavoiteajassa. Korkeakouluopiskelijan opintorahan
perusmäärä vaihtelee kotona asuvan alle
20-vuotiaan 55 eurosta itsenäisesti asuvan 298 euroon.
Korotettua opintorahaa maksetaan alle 18-vuotiaalle itsenäisesti
asuvalle ja kaikille vanhempien luona asuville. Korotus on yleensä 20
euroa kuukaudessa.
Opintolainan valtiontakaus myönnetään
sille, joka saa opintorahaa taikka aikuiskoulutustukea. Toisin sanoen,
jos ei saa opintorahaa, ei saa myöskään
lainaa. Tämä on yksi seikka, joka ihmetyttää.
Jos ei täytä näitä ehtoja, niin
silloin kyllä rahattomana joutuu opiskelemaan.
Koulumatkatukeen oikeutettuja ovat käytännössä toisen
asteen, lukion tai ammatillisen perustutkinnon, opiskelijat, eivät
kuitenkaan etä- tai yksityisopetuksen opiskelijat. Koulumatkan tulee
olla yli 100 kilometriä yhteen suuntaan, ja tämä minimimatka
on kyllä yllättävän pitkä.
Arvoisa puhemies! Opintotuen riittävyys on puhuttanut
ihan viime viikkoina. Opintotuen taso on täysi-ikäisellä korkeakouluopiskelijalla
noin 800 euroa kuukaudessa ja 748 euroa muussa oppilaitoksessa opiskelevalla.
Opintoraha ei käytännössä yksin
riitä elämiseen, vaan muuta rahoitusta tarvitaan.
Harmillista on, että opintolainaa ei hyödynnetä.
Vuonna 2008 lainatakausta haki 48 prosenttia korkeakouluopiskelijoista
ja 27 prosenttia toisen asteen opiskelijoista. Kun selvitysmies
Eero Kurri aikanaan edellisellä vaalikaudella valmisteli
opintolainan houkuttelevuutta lisääviä verohelpotuksia,
niin tavoitteet olivat korkeat, eikä asetettuihin tavoitteisiin
ole päästy. Elikkä käytännössä opiskelijat
joutuvat käymään työssä,
ja se merkitsee samalla sitä, että opinnot helposti
venyvät.
Opintotuen sitominen indeksiin on ollut opiskelijajärjestöjen
selkeänä tavoitteena nyt parin viime vuoden aikana.
Myös keskustan eduskuntaryhmä on pitänyt
omassa toimenpidelistassaan tätä indeksiin sitomista
kärkiasiana. Se ei vielä tässä vaiheessa
onnistunut. Toinen asia, jota on pyritty viemään
eteenpäin, on riippumattomuus vanhempien tulotasosta, ja
sen osalta minusta tässä on koko ajan tapahtunut
parannusta ja voidaan olla ainakin valtaosin tyytyväisiä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Opintotuen sitominen indeksiin olisi ollut
erinomaisen tarpeellinen toimenpide nimenomaan erikoisesti siitä syystä,
että hallitus on linjansa mukaisesti lähtenyt
näissä opintotukiasioissa keppilinjalle ja opintoasioissa
keppilinjalle ja sitä keppilinjan uskottavuutta olisi eräällä tavalla
lisätty tällä. Nyt siinä on
niin kuin kaksinkertainen keppi, ja se ei koskaan ole ollut oikein
hyvä kombinaatio.
Vielä on todettava se, että tämä keppilinjanveto
sattui vähän turhan huonoon aikaan, nimittäin sen
takia, että korkeakoulututkinnon suorittaneitten työttömyys
on räjähdysmäisesti lisääntynyt, suhteessa
enemmän kuin muitten ammattitutkinnon suorittaneitten.
Tämä on kova juttu. Ei ole tavatonta, että auki
olevaan korkeakoulututkintoa edellyttävään
vakanssiin tulee tällä hetkellä 300—500
hakijaa. Juuri katsoin yksiä papereita, niin erittäin
vaativaan tehtävään oli 22 hakijaa, ja sen
tehtävän vaativuus huomioon ottaen se on erittäin
korkea määrä. Elikkä siis toisin
sanoen vähän huono tuuri hallituksella tässä asiassa, mutta
niin kuin ed. Tiusanen sanoi, että kun paljon tekee, niin
sattuu kaikenlaista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Näin todella on, niin kuin ed. Pulliainen
totesi. Kuunnellessa tätä keskustelua opintotuesta, opintorahasta
ja siitä, että sitä ei ole sidottu indeksiin,
on vähän kalpea mieli siinä mielessä, että sekä ed.
Hänninen että ed. Laxell, siis keskustasta ja
kokoomuksesta, kritisoivat tätä tai ainakin paheksuivat
tai ovat pahoillaan, että sitä ei ole sidottu
indeksiin. Tämähän on ollut tietysti täältä meidän
vasemmalta puolelta pitkään kritiikin kohteena,
että miksi nimenomaan tällainen sosiaalietuus
ei ole indeksiin sidottu. Tässä asetetaan opiskelijat
ja heidän taloudellinen tulevaisuutensa heikompaan asemaan,
tämän sosiaalietuuden kehittyminen ja kehittäminen
näin myös.
Toivotaan, että paljon puhutussa valiokuntakäsittelyssä voitaisiin
tätä asiaa käsitellä, ehkä ponnettaa
sitä tulevaisuuteen nähden, että tulisi eduskunnan
tahto tässä asiassa.
Tuomo Hänninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Aivan kuten äsken totesin, tätä indeksiin
sitomista ei ole, mutta tällä vaalikaudella kuitenkin
on saatu opintorahaa oleellisesti nostettua. Jos oikein muistan,
taisi olla 38 euroa kuukaudessa, ja se on kyllä huomattava
korotus, isompikin se taisi olla se korotus. Siitä on kyllä myönteistä palautetta
tullut, mutta kerta kaikkiaan tällä vaalikaudella
ei kehyksissä ole ollut kahteen isoon uudistukseen rahoitusta.
Olen jokseenkin varma, että seuraavalla vaalikaudella hallitusohjelmaan
tulee kirjaus tästä opintotuen kehittämisestä.
Nyt tehdään arvokasta pohjatyötä tälle
uudistukselle.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Hallituksen esityksen
johdantotekstissä on pähkinänkuoressa
se, mitä opintotuki merkitsee ja millainen sen tulisi olla.
Siinä todetaan, että osana työurien pidentämistä tulee
uudistaa opintotukijärjestelmän rakennetta. "Tehokas
ja päätoiminen opiskelu ei nykyoloissa aina ole
mahdollista, jos opintotuki ei ole riittävä opintojen
rahoitusmuoto, opinnot eivät edisty riittävästi
opintotukiaikana tai opintotukea ei käytetä suunnitelmallisesti."
Näinhän todellakin on, ja ihmettelen, että kun
hallitus nyt selkeästi tiedostaa tilanteen, miksei se tee
asialle muuta kuin tähän esitykseen liittyviä hyvin
pieniä korjauksia, jotka sinänsä eivät
ainakaan selkiytä hankalaa ja byrokraattista tukiviidakkoa
nuorten silmissä.
Jotta työurien pidentämisen suhteen voitaisiin aidosti
odottaa jotain parannusta, tulisi opintotukijärjestelmän
olla opintoja tukeva ja sen tulisi mahdollistaa täyspäiväinen
opiskelu. Opintotuen sitominen indeksiin muiden perusturvaetuuksien
tapaan olisi keskeinen askel oikeaan suuntaan, ja sitä on
täällä tänäänkin
keskusteluissa kaivattu, ja tätä ehdotti myös
opetus- ja kulttuuriministeriö.
Ei ole millään muotoa järkevää pitää korkeakouluopiskelijoita
alipalkatuissa töissä opiskeluaikana opintojen
edistymisen kustannuksella. Tämä on aivan nurinkurista
politiikkaa, kun samaan aikaan puhutaan työurien pidentämisestä ja jopa
määrätyillä aloilla työvoimapulasta.
Voisipa jopa näin korkean työttömyyden
aikoina ajatella niin, että olisi parempi huolehtia siitä,
että opiskelijat voisivat keskittyä opiskeluun
työnteon sijasta. Näin saattaisi kenties muutamalle työttömälle
avautua työpaikka, ja kansantaloudenkin kannalta tämä olisi
järkevämpi vaihtoehto.
Arvoisa puhemies! Muutaman tilannetta helpottavan uudistuksen
ohella hallituksen esitykseen sisältyy myös tiukennus
opintososiaalisiin etuihin. Nimittäin opiskelijan ei sen
mukaan jatkossa olisi mahdollista nostaa pelkkää asumistukea,
eli asumistukikuukausi on tarkoitus määrittää tukikuukaudeksi.
Tästä tulee sellainen mielikuva osittain itselle,
että hallitus haluaa pitää opiskelijat
tarkasti kontrollissa ja tämmöinen kaikenlainen
luovuuden käyttäminen päivittäisessä elämisessä tehdään
osittain mahdottomaksi.
En halua millään tavalla väheksyä nykyisen hallituksen
saavutuksia opiskelijoita ajatellen — ed. Vehkaperä toi
niitä hyvin esille omassa puheenvuorossaan — mutta
odotan lähes innolla, mitä nykyisten hallituspuolueiden
vaaliohjelmissa ja -papereissa luvataan opintotuen sitomisesta indeksiin.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Rouva puhemies! Opiskelijajärjestöjen selkeä viesti
meille edustajille on ollut se, että heidän ykkösprioriteettiasiansa
on se, että opintoraha saadaan sidotuksi elinkustannusindeksiin.
Mutta täytyy sanoa esimerkiksi ed. Pulliaiselle, että se
juna meni jo, jos budjettiasioita ensi vuodelle 2011 ajatellaan. Mutta
tämän pitää olla kirkkaasti
meillä mielessä tulevien budjettien valmistelussa,
koska tämä on opiskelijajärjestöjen
pääviesti meille, että se parantaisi
kaikkein parhaiten opintojen jouduttamista eteenpäin ja
että se opiskelu korkeakouluissa on päätehtävä nuorille
ja opiskelijoille.
Tietysti siellä on paljon muutakin opintososiaalisissa
asioissa. Siellä on esimerkiksi omassa prioriteettilistassani
se, että opiskelevat vanhemmat eli lapsiperheet, joissa
opiskellaan vanhempien taholta, tarvitsisivat myöskin opintorahaan jonkun
näköisen korotuksen, ja näitä nyt
mietitään sitten tulevaisuudessa, mihin meillä on
varaa opintososiaalisissa etuisuuksissa antaa niitä porkkanoita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaperälle ihan ystävällishenkisessä mielessä totean,
että varmastikin tässä asiassa, opintotuen
sitomisessa indeksiin, juna meni jo mutta ei yleisesti. Pitää muistaa,
että hallitus on varannut 50 miljoonaa euroa tavallaan
eduskunnan, lainausmerkeissä sanottuna, käyttöön
niihin budjettitarkistuksiin, jotka hallituspuolueet katsovat asiallisiksi.
Tästä äskeisestä mielipiteestä,
minkä ed. Vehkaperä toi ilmi, sai lukea viikonvaihteen Hesaristakin,
sen takia tämä korjaus ja tarkennus.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Opintotuki on sidottava indeksiin. Sehän
toteutuu, kun me kaikki, ed. Laxell, ed. Hänninen, minä,
ed. Pulliainen ja kaikki muut, jotka sitä lämpimästi
kannatamme, äänestämme sen puolesta syksyllä,
kun se tulee tänne äänestykseen.
Keskustelu päättyi.