Sauli Ahvenjärvi /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomalaisista yhdeksän kymmenestä ajattelee,
että isien tulisi osallistua enemmän lastensa
kasvatukseen. Yhteiskunnallisessa keskustelussa puhutaankin perhevapaista, jaetusta
vanhemmuudesta ja isyysneuvoloista. Nämä ovat
kaikki hyviä ja tärkeitä asioita alleviivattaessa
isien roolia yhteiskunnassa, mutta lakialoitteeni osoittaa vielä erään
merkittävän yhteiskunnallisen puutteen, joka vaatii
pikaista korjaamista.
Näemme tänään paljon isättömyyden
vaikutuksia erityisesti perheisiin liittyvien ongelmien mutta myös
yksilöiden syrjäytymiskehityksen taustalla. Viimeaikaiset
perhesurmat, kasvavat avioerotilastot sekä keskustelua
herättävä nuorten syrjäytyminen
kertovat osaltaan perheyhteyden rikkoutumisesta. Vaikuttaakin siltä,
että isyyden roolin kaventuminen on osaltaan nakertanut
koko yhteiskuntamme pohjaa.
Arvoisa puhemies! Laatimani lakialoitteen tarkoituksena on muuttaa
isyyslain voimaanpanosta annettua lakia siten, että kaikki
avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset voisivat samoilla edellytyksillä syntymäajastaan
riippumatta nostaa kanteen isyytensä vahvistamiseksi. Tämä tapahtuisi
kumoamalla isyyslain voimaanpanosta annetusta laista ennen 1.10.1976
syntyneitä lapsia koskeva isyyskanteen nostamisrajoitus.
Mainittakoon, että tuo kanteen nostamisrajoitus on
myös korkeimman oikeuden ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
oikeuskäytännössä osoittautunut
niin perustuslaissa suojeltujen perusoikeuksien kuin Suomen ihmisoikeusvelvoitteidenkin
vastaiseksi, joten samalla ratkaistaisiin oikeusvarmuutta edistävällä tavalla
kumottavan säännöksen ristiriita perusoikeuksien
kanssa.
Voimassa oleva isyyslaki tuli voimaan 1.10.1976. Lain yhtenä merkittävänä tarkoituksena
oli saattaa avioliitossa ja avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset
oikeudellisesti tasa-arvoiseen asemaan, ennen isyyslakia avioliiton
ulkopuolella syntynyt lapsi kun saattoi saada oikeudellisen isän
vain tunnustamisen kautta.
Voimassa olevan isyyslain voimaanpanosta annetun lain mukaan
ennen isyyslain voimaantuloa syntyneiden au-lasten tuli isyyden
vahvistamiseksi nostaa kanne isäksi katsomaansa miestä vastaan
5 vuoden määräajassa eli viimeistään
lokakuun 1. päivänä 1981, muuten kanneoikeus raukeaisi.
Kanneoikeutta ei tuon lainkohdan mukaan myöskään
ollut, mikäli isäehdokas oli kuollut ennen kanteen
nostamista. 5 vuoden kannemääräajan jälkeen
isyys voitiin vahvistaa vain isän vapaaehtoisella, isyyslain
mukaisella tunnustuksella.
2000-luvulla nyt kumottavaksi ehdotettu kannerajoitussäännöstö on
osoittautunut hyvin ongelmalliseksi perustuslailla suojeltujen perusoikeuksien
ja Suomen ihmisoikeusvelvoitteiden kannalta. Säännös
on konfliktissa erityisesti perustuslaissa suojattujen yksityiselämän
suojan, yhdenvertaisuuden ja syrjinnän kiellon kanssa, joita
tukevat Euroopan ihmisoikeussopimuksen artiklat 8 ja 14.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on todennut 6.7.2010 antamissaan
ratkaisuissa Backlund vastaan Suomi ja Grönmark vastaan
Suomi, että kumottavaksi ehdotettu säännöstö oli
sanamuodon mukaisesti sovellettaessa vastoin ihmisoikeussopimuksen
8 artiklaa eli yksityiselämän suojaa. Ihmisoikeustuomioistuin
on perusteluissaan katsonut, että kumottavaksi ehdotetun
säännöstön ongelmana on kanneoikeuden
määräajan absoluuttinen luonne eli se,
että se kului loppuun ennen vuotta 1976 syntyneiden osalta
vuoteen 1981 mennessä riippumatta siitä, oliko
lapsella mitään tosiasiallisia mahdollisuuksia
nostaa kanne ajoissa.
Korkein oikeus on ottanut viimeksi kumottavaksi ehdotettuun
säännökseen kantaa 30.1.2012 antamassaan
ennakkopäätöksessä. Siinä korkein oikeus
totesi kumottavaksi ehdotetun säännöksen
olevan ilmeisessä ristiriidassa perustuslain takaaman yksityisyydensuojan
kanssa ainakin sellaisissa tapauksissa, joissa oikeudelliset tai
tosiasialliset syyt ovat estäneet isyyskanteen nostamisen
määräajassa. Niinpä tällöin
korkeimman oikeuden mukaan on kumottavaksi esitettävä säännös
jätettävä soveltamatta perustuslaille
etusijan lainkäytössä antavan perustuslain
106 §:n nojalla.
Tuollaisia tosiasiallisia kanteennoston estäviä syitä voisi
olla esimerkiksi lapsen alaikäisyys kanteennostoaikaan
tai se, että lapsi ei ole kanteennostoaikaan tiennyt mitään
isästään. Myös dna-testien kehittymisen
myötä on nykyään voitu selvittää isyys
isäehdokkaan lähisukulaisia tutkimalla, mikä ei
vielä isyyslain voimaantuloaikaan ollut mahdollista. Käytännössä nuo
korkeimman oikeuden mainitsemat tosiasialliset kanteennostoesteet
ovat sellaisia, että hyvin suuressa osassa tapauksia jokin
noista esteistä on aina edessä.
Arvoisa puhemies! Oikeuskäytännön
selkeyden ohella lakialoite on myös tärkeä kansalaisten yhdenvertaisuuden
näkökulmasta, sillä se asettaa kaikki
lapset samanarvoiseen asemaan isyyden vahvistamisen kannalta. On
harmittavaa, että vielä 2010-luvulla lapsia asetetaan
näin tärkeässä asiassa eriarvoiseen
asemaan pelkästään syntymävuotensa
perusteella.
Käsiteltävä aihe ei ole mikään
vähäpätöinen, sillä esimerkiksi
vuosien 51 ja 76 välillä syntyi noin 100 000
au-lasta, joista merkittävälle osalle ei ole edelleenkään
vahvistettu isää. Heistä useimmat ovat
kasvaneet yksinhuoltajaperheessä ilman kahden vanhemman
tuomaa tukea ja turvaa, niin aineellista kuin aineetontakin. Monesti
kasvuympäristöä on saattanut värittää häpeän
ilmapiiri ja leimautuminen avioliiton ulkopuolella syntymisen vuoksi.
Monelle isättömyys saattaa edelleen olla kipeä osa
omaa identiteettiä. Toki on myös niin, että nämä lapset
on suljettu perintöoikeuden ulkopuolelle toisen vanhempansa
osalta.
Myös isyystutkimusteknologian kehittyminen eli dna-testien
käyttöönotto on vienyt pohjan erityisesti
siltä isyyslain voimaanpanolain perusteelta, ettei kannetta
voisi nostaa sen jälkeen, kun isä on kuollut,
isyyden kun voi nyt luotettavasti todeta myös isän
lähisukulaisten dna:sta.
Arvoisa puhemies! Isyyslain voimaanpanolain muuttaminen ei takaa
isän alituista läsnäoloa jo aikuisikään
ehtineen lapsen elämässä tai paranna
kaikkia isättömyyden haavoja yhteiskunnassamme,
mutta se loisi jokaiselle suomalaiselle yhdenvertaisen mahdollisuuden
luoda terve isäsuhde biologiseen isäänsä.
Monen sisimmässä se saattaisi täyttää ison
puuttuvan loven antaen isyydelle yhteiskunnan tunnustuksen.
Pääministeri Kataisen hallituksen ohjelmassa onkin
luvattu uudistaa isyyslakia ja ajanmukaistaa avoliitossa syntyvien
lasten isyyden tunnustamista koskeva sääntely.
Oikeusministeriössä tullaankin valmistelemaan
isyyslain uudistamista työryhmän johdolla. Eduskunnalla
on kuitenkin oikeus ja mahdollisuus antaa lakimuutokselle lisäpotkua
lakivaliokunnan käsittelyssä, ja toivonkin, että lakivaliokunta
ottaa aloitteen käsiteltäväksi ja päätyy
edellyttämään sen muuttamista pikaisesti,
jotta isyyslaki saataisiin tältä osin korjattua
ja kestämään myös kansainvälistä tarkastelua.
Keskustelu päättyi.