33) Hallituksen esitys laiksi vakuutuskassalain muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi vakuutuskassalain muuttamisesta. Tässä vakuutuskassalain muutoksessa
esitetään, että eläkekassoille
annetaan mahdollisuus erota Vakuutuskassojen Yhdistyksestä.
Vakuutuskassojen Yhdistykseen jäisivät edelleenkin
sairauskassat, hautaus- ja eroavustuskassat. Tässä hallituksen
esityksen perusteluissa lisäksi lausutaan: "Eläkekassojen osalta
pakkojäsenyys olisi perusteltua purkaa välittömästi.
Muiden vakuutuskassojen osalta pakkojäsenyyden poistaminen
toteutettaisiin myöhemmin." Eläkekassojen osalta
siis pakkojäsenyys poistetaan tällä esityksellä,
mutta muiden kassojen osalta pakkojäsenyys poistettaisiin
joskus myöhemmin.
Tässä on hyvin suuresta asiasta kysymys. Ensinnäkin
näitten sairauskassojen jäseniä on noin 230 000
ja sairauskassoja on 156. Sairauskassat täydentävät
merkittävästi kassojen jäsenten sairausajan
turvaa korvaamalla kustannuksia, joita ei Kela korvaa. Sairauskassajärjestelmä vaikuttaa
myös sairauksista aiheutuvien sairaslomien pituuteen, koska
kassan jäsenet pääsevät varsin hyvin,
lähes aina, ilman odotusta hoitoon ja samalla sairausajat
lyhenevät. Lisäksi myöskään lääkekustannukset
eivät aiheuta kassan jäsenille taloudellisia esteitä hoidon
ja lääkehoidon saamiseksi. Näin ollen
kassojen toiminnan turvaaminen niin, että Vakuutuskassojen
Yhdistyksen jäsenyys edelleenkin säilyisi pakollisena,
olisi mielestäni erittäin perusteltua. Myöskin
useat sairauskassat ovat ottaneet yhteyttä ja olleet sitä mieltä,
että ehdottomasti tämä jäsenyys
pitäisi säilyttää pakollisena,
lakisääteisenä, sillä tällä tavalla
parhaiten turvataan sairauskassojen toiminta ja samalla turvataan
se, että nämä kymmenet-, jopa sadattuhannet
ihmiset eivät tule suoraan rasittamaan julkista terveydenhoitoa.
Jos kassojen toiminta vaarantuu, on selvää, että nämä henkilöt
tulevat sitten käyttämään julkisia
terveyspalveluja.
Kassat eivät saa tukea julkisista varoista. Jäsenistö ja
työnantajat maksavat samat sairausvakuutusmaksut kuin muutkin
ja saavat samat etuudet. Lisäetuustoiminta rahoitetaan
jäsenmaksuin, osin työnantajan kannatusmaksuin.
Toisaalta Kela myöskin pyrkii hyötymään
kassojen tekemistä suorakorvaussopimuksista. Koska kassat
tekevät sopimuksia suurten joukkojen puolesta, ne saavat
myöskin suuria, varsin huomattavia alennuksia. Kassojen
valvonnasta aiheutuvat kulut peitetään kassoilta
Vakuutusvalvontavirastolle perittävillä vakuutusmaksuilla.
Kassat kustantavat itse Vakuutuskassojen Yhdistyksen ja vakuutuskassalautakunnan
toiminnan. Tästä toiminnasta ei tule valtiolle
lisäkustannuksia, vaan kassat itse kustantavat nämä maksut
ja viime kädessä tietenkin kassan jäsenet
omilla jäsenmaksuillaan.
Kassojen toimintapiiristä säädetään
sekä vakuutuskassalaissa että sairausvakuutuslaissa. Sairausvakuutuslain
mukaan kassassa olevilla työnantajilla tulee olla toiminnallinen
tai taloudellinen yhteys. Säännös on
ongelmallinen ja epätarkoituksenmukainen tänä päivänä,
koska yrityskauppoja ja yhtiöittämisiä tapahtuu
jatkuvasti ja kassoilla on vaikeuksia pitää jäsenistö koossa,
koska edellytetään juuri tällaista yhteenkuuluvuutta.
Joku tällainen toiminnallinen tai taloudellinen yhteys
pitää olla eri työpaikoilla, että työntekijät
voivat kuulua samaan sairauskassaan. Säädösten
tulisi tässä mielessä olla joustavampia,
mutta tämä ei edellytä missään
tapauksessa Vakuutuskassojen Yhdistyksen lakisääteistä purkamista,
vaan nimenomaan lakisääteisyys turvaa näiden
sairauskassojen toiminnan tasapuolisuuden ja on myöskin
näiden sairauskassojen yhteisenä edunvalvontaelimenä.
Kassat ovat eri puolilla maata. Ne ovat suhteellisen pieniä toimintayksiköitä.
Niissä on erittäin vähän henkilökuntaa,
ja näin ollen niiden tulee voida toiminnassaan nojata asiantuntijaelimeen,
joka laatii mallisääntöjä ja
kertoo lainsäädännön muutoksista,
järjestää koulutusta, tiedottaa ja toimii
muutoinkin kassojen yhteiselimenä ja edunvalvojana. Tätä tarkoitusta
varten on jo 60 vuotta toiminut Vakuutuskassojen Yhdistys. Sen toiminta
turvattiin viimeksi lainsäädännöllä vakuutuskassalakia
säädettäessä vuonna 1992, ja jäsenyys
on kaikille kassoille pakollinen, kuten jo aikaisemmin olen kertonut.
Yhdistyksen yhteydessä toimii Vakuutuskassalautakunta,
joka antaa ratkaisusuosituksia sekä kassoille että niiden jäsenille
ja osakkaille.
Minua ihmetyttää suuresti, että hallituksen esityksen
perusteluissa nyt lähdetään esittämään sitä,
että määrätyn ylimenokauden
aikana tämä niin sanottu pakkojäsenyys
tultaisiin poistamaan näiltä sairauskassoilta.
Mielestäni toiminnan laatu on sen laatuista, että tässä tällainen
jäsenyys tulee säilyttää ja
ennen kaikkea turvata sairauskassojen toimintaedellytykset jatkossakin,
koska tässä on sekä yhteiskunnalle että erityisesti kassan
jäsenille varsin suuret hyödyt olemassa. Koska
tämä ei aiheuta valtiolle myöskään
lisäkustannuksia, myöskään tältä perustalta
ei voi perustella sitä, että tämä lakisääteisyys
sairauskassoilta kuulua Vakuutuskassojen Yhdistykseen poistettaisiin.
Sen sijaan eläkekassojen osalta voidaan nähdä niin,
että jos eläkekassat haluavat siirtyä Vakuutuskassojen
Yhdistyksen jäsenyydestä, se mahdollisuus annettakoon
heille. Toisaalta olisi tietenkin hyvä, että jos
eläkekassat lähtevät siirtymään,
ne siirtyisivät sitten kaikki pois, jolloin tästä Vakuutuskassojen
Yhdistyksestä tulisi pääsääntöisesti
sairauskassojen yhdistys, joka hoitaisi sairauskassojen edunvalvonta-asiaa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Allekirjoitan täydellisesti
ed. Kuopan perustelut. Olisi todella vahingollista, mikäli
nyt tällä lakimuutoksella vaikeutettaisiin noin
neljännesmiljoonan suomalaisen palveluja tältä osin.
Itse Hietalahden Helsingin telakan sairauskassan jäsenenä vuosikymmeninä olleena
voin allekirjoittaa sen, että kassat tekevät työpaikoilla
todella tärkeää työtä yhteistoiminnassa
Kansaneläkelaitoksen kanssa. Jäsenet jäsenmaksullaan
kustantavat niitä ylimääräisiä etuja,
joita kassat myöntävät, ja Kelan kautta
tulee sitten perusturva.
Toivon, että kysymyksessä on jonkinlainen väärinkäsitys
tai jonkinlainen huolimattomuus lain valmistelussa, kun tällainen
vaara on päässyt esitykseen sisältymään.
Toivon todella, että valiokuntakäsittelyn aikana
tämä virhe korjataan ja tällainen pakollinen
jäsenyys, joka on sairauskassatoiminnan kannalta kuitenkin
keskeinen edellytys jatkossa, turvataan ja laki saa sellaisen sisällön,
että kassojen asemaa ei vaaranneta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että työpaikkojen
eläke- ja sairauskassojen jäsenyys tulisi jatkossa
vapaaehtoiseksi. Muutokseen liittyy paljon epäselvyyksiä ja
virheitä, joiden kärsijöinä ovat
tavalliset ihmiset. Suurta ihmetystä on aiheuttanut se
kiire, jolla lakimuutos on tarkoitus viedä läpi.
Työpaikkojen kassatoiminnalla on pitkät perinteet.
Vuodesta 1943 toiminta on perustunut lakiin. Tuolloin sitä sääteli
vakuutuskassalaki. Nykyisellään sairauskassoja
toimii 156 ja jäseniä niissä on 240 000.
Eläkekassoja on 8 ja jäsenmäärä yhteensä 34 000.
Näiden toiminnalla on monia yhtäläisyyksiä eläkesäätiöiden
toiminnan kanssa.
Hallituksen kaavailemat muutokset tuovat järjestelmän
toiminnalle monenlaisia ongelmia. Sairauskassojen jäsenyys
on tähän asti perustunut lakiin. Nyt mahdollinen
vapaaehtoisuus asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan esimerkiksi suhteessa
vakuutuskassalautakuntaan. Eroavat jäsenet menettävät
Valitusoikeuden lautakuntaan. Jatkossa jäsenet saavat palveluja,
eronneet eivät voi olla järjestelmän
vapaamatkustajia. Jäsenten etu on ollut lakiin perustuva
kuuluminen kassaan. Jatkossa jäsenet voivat liittyä haluamiinsa
säätiöihin ja kassoihin, mutta tuleeko heidän
etunsa ajettua ja saavatko he tarvitsemansa palvelut kuten aikaisemmin,
on toinen juttu.
Sairauskassojen toiminnan kannalta on välttämätöntä säilyttää lakiperusteinen
jäsenyys. Sairauskassat täydentävät
kassojen jäsenten sairausajan turvaa korvaamalla erilaisia
kustannuksia, joita Kela ei korvaa. Ennen nykyisenlaista perusturvaa
työpaikkojen sairauskassat toimivat ihmisten perusturvaverkkona,
ja sellaisena niille on edelleenkin tarvetta.
Tuntuu, että hallituksella on uudistuksen suhteen ratkaisumalli
hukassa. Paras malli on säilyttää sairauskassojen
toiminta nykyisellään. Järjestelmää ei
pidä mennä muuttamaan, mutta sen sijaan lakia
voidaan muuttaa eläkekassojen osalta, jos näin
halutaan. Eläkesäätiölakia voidaan
laajentaa esimerkiksi eläkesäätiölaiksi,
joka kattaa kaikki vakuutuskassat. Ajatuksena on, että kaikki
eläkkeitä maksavat kassat tulevat saman lain piiriin.
Sairauskassat ja muut kassat voidaan viedä saman lain alle;
eläkekassoja voidaan hallita erillisen lain puitteissa.
Kehittämistyön tavoitteena pitää olla
toimiva, koko työpaikan henkilöstön kattava
sairauskassajärjestelmä. Valtaosa kassoista on
sairauskassoja, jotka ovat pieniä yksiköitä.
Ei vaikuta loppuun asti harkitulta muuttaa järjestelmää ja
tehdä näistä pienistä yksiköistä rampoja
ja toimintakyvyttömiä, kun niille nykyisellään
tilausta on ja tehtävää.
Sosiaali- ja terveysministeriön hiljattain julkaisemassa
tiedotteessa 306/2003 eläkekassojen jäsenyyden
vapaaehtoisuudesta on asiavirhe. Tiedotteessa todetaan, että vakuutuskassojen
valvonta ei enää ole Vakuutuskassojen Yhdistyksen varassa,
kuten aikaisemmin, vaan vakuutuskassat ovat suoraan Vakuutusvalvontaviraston
alaisina. Tosiasiassa kassat eivät ole koskaan olleet yhdistyksen
valvonnassa, koska Vakuutuskassojen Yhdistyksen tehtävä on
katsoa jäsentensä etua ja toimia asiantuntijaelimenä,
mikä Vakuutuskassojen Yhdistyksen tehtävä on.
Tämä esimerkki samoin kuin muutamat virkamiesvalmisteluun
liittyvät asiavirheet lain perusteluissa osoittavat, että muutostyötä tehdään
hosuen ja järjestelmää ollaan muuttamassa
turhaan. Sairauskassojen lakisääteiseen jäsenyyteen
ei pidä koskea. Eri asiantuntijatahot ovat tuoneet päättäjille
viestin, että sairauskassajärjestelmä halutaan
säilyttää nykyisellään.
Eläkekassojen hallintaa voidaan tarkistaa luontevalla tavalla, jos
se katsotaan tarpeelliseksi. Tämä viesti on selvä,
ja sitä tulisi kuunnella huolella.
Järjestelmässä on kysymys suuresta
määrästä ihmisiä, jotka
joutuvat maksajiksi ja kärsijöiksi, jos muutostyössä tehdään
vääriä ratkaisuja. Kukaan ei tunnu tietävän,
miksi järjestelmää pitäisi muuttaa
tai kuka on tämän hätäisen muutostyön isä.
Yksi asia kuitenkin näyttää selvältä:
muutospaine ei tule poliittiselta taholta vaan lähinnä virkamiesportaasta.
Mahdolliset muutokset eivät saa merkitä yhteisen
vakuutuskassoja edustavan yhdistyksen lakkauttamista, koska yhdistys
on välttämätön asiantuntijataho.
Keskustelu päättyy.