13) Hallituksen esitys laeiksi toimenpiteistä tupakoinnin
vähentämiseksi annetun lain ja lääkelain
54 a ja 54 e §:n muuttamisesta
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! STM on lähtenyt rohkeasti sotaan
tupakointia vastaan. Suomi on hakeutumassa askel askeleelta kohti
savutonta Suomea. Maamme on myös sitoutunut Maailman terveysjärjestön
tupakoinnin torjuntaa koskevaan sopimukseen vuonna 2004. Tavoitteenamme
tulee olla, että lapset ja nuoret eivät ota tupakointia
tavaksi ja että mahdollisimman moni lopettaisi tupakoinnin.
Tupakoinnin ehkäisy on edelleen yksi vaikuttavimpia ja
kustannusvaikuttavimpia tapoja edistää kansamme terveyttä.
Tupakointi aiheuttaa kustannuksia. Kustannuksia tulee tupakoinnista
aiheutuvista sairauksista ja niiden aiheuttamista työkyvyttömyyspäivistä.
Tupakkavero kattaa vain osan terveydenhuollon kustannuksista. Pelkästään
tulevien kustannusten alentaminen on peruste tiukemmalle tupakkapolitiikalle.
Yksi kustannuserä työpaikoilla on tupakkataukojen
viemä aika. Tupakoinnin vähentäminen
voidaan nähdä myös työelämässä tuottavuutta
lisäävänä toimena, kun yhä vähemmän
joudutaan käymään tupakkatauoilla ja
näin pystytään tekemään
enemmän töitä.
Kohti savutonta Suomea on jo edetty monella tantereella vuodesta
1977 lähtien. Tuloksena on, että tupakoivien määrä on
voimakkaasti laskenut. On tehty monia toimia. On nostettu veroja, on
säädetty savuttomista ympäristöistä,
on lisätty varoitustarroja, pakkauskokoja on säädelty,
tupakkatuotteiden mainonta on kielletty. Tulokset eivät
ole välttämättä vielä riittäviä,
vaikkakin suunta on oikea.
Nuorten tupakointi on vähentynyt 2000-luvulla. Liian
moni nuori kuitenkin edelleen aloittaa tupakoinnin. Lähes
joka kolmas 18-vuotias käyttää päivittäin
tupakkatuotteita. Suomessa on edelleen arviolta noin miljoona tupakoitsijaa. Moni
heistä haluaisi lopettaa tupakoinnin.
Lasten elämä ja terveys ovat aikuisten vastuulla.
Lapsi ei ensimmäisiä sauhuja ottaessaan ymmärrä,
että hänen elinikänsä saattaa
lyhetä, jos hän jatkaa tupakointia. Tupakka aiheuttaa
Suomessa 5 000—6 000 ennenaikaista kuolemaa. Tupakoitsijan
elinikä lyhenee keskimäärin 10 vuotta,
jos tupakointi on aloitettu aikuisiällä, jos lapsuudessa,
20 vuotta. Lapsi ei tiedä, miten tupakka tulee vaikuttamaan
hänen tulevien vuosien terveyteensä, eikä tupakan
aiheuttamaa riippuvuutta. Valitettavaa on, että kun kerran
jää koukkuun, niin siitä on työ ja
tuska päästä aikuisiällä eroon.
Tunnemme moni lähiympäristöstä niitä,
jotka ovat aloittaneet tupakkalakon yhä uudelleen ja yhä uudelleen,
mutta löytyy onneksi lähiympäristöstä niitäkin,
jotka ovat onnistuneet tupakasta pääsemään
eroon.
Vaikuttamiskeinoja ovat hinta- ja veropolitiikka, savuttomat
ympäristöt, mainonnan ja myynnin edistämisen
kieltäminen, saatavuuden rajoittaminen, tupakkatuotteiden
sääntely ja tupakoimattomuutta tukeva viestintä.
Nyt otetaan käyttöön yhä laajempi
arsenaali keinoja. Esitys vie tupakkatuotteet piiloon vähittäismyymälöissä ja
poistaa tupakka-automaatit, kieltää alle 18-vuotiailta
tupakan hallussapidon, kuten on alkoholikin kielletty, kriminalisoi
myynnin alle 18-vuotiaille, kieltää alle 18-vuotiaita
tuomasta tupakkatuotteita ulkomailta. Tupakkaa saa myydä vasta
18-vuotias. Tupakointikieltoja laajennetaan muun muassa ulkotiloissa
järjestettäviin tilaisuuksiin sekä lasten
ja nuorten käytössä oleviin tiloihin.
Nuuskaa saa tuoda jatkossa vain omaa henkilökohtaista käyttöä varten.
Lakiesitystä voidaan kuvailla rohkeaksi ja usean askeleen
ottavaksi esitykseksi. Savuttomaksi Suomi ei vielä tule,
mutta suunta on oikea.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahti meinasi lähteä liitoon,
lentoon suurin piirtein. Niin innoissaan hän oli siitä tulevaisuuden
kuvasta elikkä savuttomasta Suomesta. Ed. Lauslahti, mitä seuraavaksi?
Viinaton Suomi, seksitön Suomi? Ah, me olemme kohta aivan
kerta kaikkiaan terveitä ja putipuhtaita tällä menolla.
(Välihuutoja)
Arvoisa puhemies! Minä en hyväksy enkä kannata
näitä laissa olevia tupakkalain kiristyksiä.
Minulle riittää aivan hyvin se nykyinenkin laki,
joka on minun mielestäni aivan riittävän
kireä ja vähän liiankin kireä.
Ajatelkaa nyt, me panemme tupakat piiloon, mutta meillä kaupassa on
kuitenkin 4 prosentin olutta kaikkien saatavana, lasten nähtävänä.
Hyi, mahdotonta! Tällaista tapahtuu meidän kaupoissamme.
Tupakat pannaan piiloon, mutta viina siellä kyllä saa
olla. Jokaisen suuren marketin kyljessä on viinakauppa, ja
nyt kielletään tupakat niin, että ne
ovat suurin piirtein sellaista salamyyntitavaraa, jota salassa ostetaan
ja kysytään. Ei ole enää tupakkaa
näkösällä myytävänä.
Sitä ja tätä tupakkaa saa kauppiaalta
vain tiskin alta.
Arvoisa puhemies! Mihin tämä johtaa? Tämä johtaa
ensinnäkin salakauppaan: salakuljetus lisääntyy,
salakauppa lisääntyy. Sitäkö ed.
Lauslahti toivoo, ja sitäkö hallitus toivoo, kun
on tämmöisen järjettömän
lakiesityksen tänne tuonut? Minä myönnän
sen, että tupakointi on terveydelle vaarallista, mutta
kumpi on vaarallisempaa perheille esimerkiksi, viina vai tupakka?
(Ed. Asko-Seljavaara: Tupakka!) Kuinka monta kotirauhaa on rikkoutunut,
kuinka monta ihmistä on kuollut perheissä tupakan
takia, kuinka monta ihmistä on kuollut perheissä viinan
takia? Paljonko ovat viinan aiheuttamat terveysmenot? Ed. Lauslahti
sanoi, että tupakoijista 5 000—6 000 kohtaa
ennenaikaisen kuoleman. Montako ennenaikaista kuolemaa alkoholi
aiheuttaa? Minä haluaisin nämäkin tietää.
(Ed. Erkki Virtanen: 4 000!)
Toinen asia, mikä on tässä ideana:
Onko ihan oikeasti tarkoitus, että me teemme Suomesta maailman
ensimmäisen tupakattoman maan? Näin luki toissa
päivänä muistaakseni lehdessä, että tämä on
meidän tarkoituksemme. Miksi me emme halua tehdä tästä meidän
Suomestamme viinatonta Suomea? Minä väitän
edelleenkin, että viina on ihmiselle — ihmisten
käyttäytymiselle, perheille, lapsille — paljon
pahempi kuin tupakka.
Minä en puolusta tätä lakia sen takia,
että minä itse tupakoisin, minä en tupakoi.
(Ed. Erkki Virtanen: Herra Ukkola tupakoi!) — Eikä herra
Ukkolakaan tupakoi, vaan me olemme molemmat saaneet synninpäästön
emmekä tupakoi, vaikka aikaisemmin tupakoimme. — Mutta
minä sanon, että kun luvataan, että tuodaan
nämä nikotinellit ja mitä nämä ovat,
nämä, joilla mukamas päästään
eroon tupakanpoltosta, niin ei päästä. Ne
pitävät yllä riippuvuutta, aivan tasan
tarkkaan. Heti kun minä huomasin, että niistä ei
ole mihinkään — kaksi viikkoa olin käyttänyt
eikä ollut minkäänlaista vaikutusta,
kauhea tuska — niin minä lopetin eikä ollut
minkäänlaista vaikeutta. Elikkä nämä nikotinellit
ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Ne ovat vain markkinointitemppuja, ja
niillä pidetään yllä sitä riippuvuutta.
Kieltäkää nyt, hyvänen aika,
nekin, jos kerran haluatte tupakan kieltää!
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola, eikö ed. Ukkola halua,
että Suomessa on yhä enemmän terveitä työntekijöitä,
eikö ed. Ukkola halua, että työpaikoilla
keskitytään työntekoon eikä tupakointiin? Otan
tässä vielä pohdinnan, mitkä nämä tulokset ovat
olleet aikaisemmista toimenpiteistä. Ne ovat olleet oikean
suuntaisia mutta eivät välttämättä riittäviä (Ed.
Ukkola: Eivätkä tarkkarajaisia!) — eivätkä tarkkarajaisia — ja
siltä osin voi todeta, että jatkotoimia tulee
edelleen tehdä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetut
toimenpiteet tupakoinnin vähentämiseksi ovat mielestäni
kannatettavia. Esityksen mukaan tupakkatuotteiden ja niiden tavaramerkkien
esilläpito vähittäismyyntipaikoissa kiellettäisiin.
Uskon, että jo tällä pienellä muutoksella
voidaan vaikuttaa erityisesti lasten ja nuorten tupakoinnin aloittamiseen
ja mielikuviin tupakoinnin arkipäiväisyydestä ja
hyväksyttävyydestä. Lasten ei pidä joutua
joka kauppareissulla näkemään tupakkatuotteita.
Jos eri savukemerkit tulevat tutuiksi jo pienestä pitäen,
saattaa myös asenne niitä kohtaan ajan myötä kehittyä luonnollisen
sallivaksi. Samasta syystä on hyvä ajatus laajentaa
tupakointikieltoja lasten ja nuorten käytössä olevissa
tiloissa ja ajoneuvoissa ym. tiloissa ja tilaisuuksissa, joissa
lapsia on läsnä. Heille ei pidä esimerkin
kautta opettaa, että tupakointi on aikuisten normaalia
ja hyväksyttävää toimintaa.
Toki myöskään terveyssyistä ei
lasta sovi alistaa tupakoinnille. Tupakointi tilassa, jossa on lapsia,
etenkin auton kaltaisessa ahtaassa tilassa, on vastuutonta passiivisesta
tupakoinnista koituvien tunnettujen terveyshaittojen vuoksi. Savukkeet
sisältävät samoja kemikaaleja kuin esimerkiksi
koimyrkky, paristot, polttoaineet sekä kynsilakan poistoaine.
Toivottavasti tämä lista on myös ed.
Ukkolan tiedossa. Syövän ja keuhko-sairauksien
lisäksi tupakka aiheuttaa sepelvaltimotautia ja lisää nivelreuman
sekä luukadon riskiä. Lapsen kehittymättömille
keuhkoille toistuva altistuminen tupakansavulle on tuhoisaa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetun,
tupakkatuotteiden myyjälle säädettävän
18 vuoden ikärajan tulisi olla itsestäänselvyys,
ja ihmettelen suuresti, ettei näin ole tähän asti
ollut. Onneksi asiaan vihdoin ollaan puuttumassa ja lainsäädäntöä ollaan
tässä suhteessa järkeistämässä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tupakkalaki eli laki toimenpiteistä tupakoinnin
vähentämiseksi asetettiin ensimmäisen
kerran jo vuonna 1976, ja itse asiassa sitä aiemmin jo vuonna
1973 tuli asetus, jolla haluttiin puuttua tupakoinnin vaaroihin
ja vähentää tupakointia. Tämän
jälkeen tupakkalakiahan on useita kertoja täydennetty
ja muutettu ja tiukennettu. Ehkä merkittävimmät
muutokset olivat vuonna 1995, jolloin tupakoinnin alaikäraja
nostettiin 18 vuoteen ja tupakointi työpaikoilla kiellettiin,
ja muutama vuosi sitten, 2006, jolloin tupakointi ravintoloissa
kiellettiin.
Tuo ravintolatupakoinnin kieltäminen aiheutti silloin
paljon keskustelua. Valvira on kuitenkin selvittänyt tuota
lainsäädännön toteutumista ja
tullut varsin nopeasti lainsäädännön
voimaantulon jälkeen niihin lopputuloksiin, että tätä lakia
noudatetaan varsin hyvin ravintoloissa. Olen ymmärtänyt,
että myös ravintola-asiakkaat ovat olleet hyvin
tyytyväisiä. Yksi pelko, joka nousi silloin tuon
ravintolatupakoinnin kieltämisen aikaan esille, oli ravintoloitsijan
esille nostama pelko, että se tulee vaikuttamaan dramaattisesti ravintoloiden
asiakaskuntaan ja myyntiin. Tätä myös
Valvira selvitti vuonna 2008. Silloin kyselyn tulosten perusteella
noin 43 prosenttia ravintoloitsijoista katsoi, että kokonaismyynti
on uuden tupakkalain myötä vähentynyt,
24 prosenttia katsoi, että se on lisääntynyt,
ja 32 prosenttia oli sitä mieltä, ettei uudella
tupakkalailla ole ollut vaikutusta kokonaismyyntiin. Kun tuota vertailua
teki aiempiin selvityksiin eli vuosien 2007 ja 2008 myynteihin,
niin ei myynninarvoissa ollut enää suuria muutoksia
tupakointiolosuhteiden mukaan. Savuttomien ravintoloiden myynnin kasvu
oli jopa hieman suurempi kuin keskimääräinen
kasvu.
Arvoisa puhemies! Tämän lainsäädännön
mukaisen, vuonna 2006 tapahtuneen ravintolakiellon jälkeen
on käyty paljon keskustelua tupakoinnin rajoittamisesta
ja sen jatkotarpeista. Tässä salissa on jopa esitetty
puheenvuoroja, että elokuvissa tupakointi tulisi kieltää,
ja myös keskusteluissa on menty niinkin pitkälle,
että lakupiiput olisi haluttu kieltää.
Onneksi aivan näin pitkälle ei sentään
ole edetty. (Ed. Ukkolan välihuuto)
Tupakoinnin kansanterveydellisistä vaikutuksista ei
liene epäselvyyttä, ei edes ed. Ukkolalla. Mitä enemmän
näitä vaikutuksia on tutkittu, sitä enemmän
on löydetty uusia negatiivisia vaikutuksia ja entisestään
tunnetut ongelmat ovat syventyneet. Niin kuin täällä on
esille tuotu, joka vuosi tupakointi aiheuttaa Suomessa jopa 6 000 ennenaikaista
kuolemaa, ja niin kuin aiemmissa puheenvuoroissa on esille tuotu,
niin odotettu elinikä lyhenee, jos kasvuiässä tupakoinnin
aloittaa, jopa 20 vuodella.
Näin ollen hallitusohjelmassa sinivihreä hallitus
tarttui tähän haasteeseen ja sinne kirjattiin varsin
selkeästi, että tupakkalainsäädäntöä uudistetaan
rajoittamalla tupakkatuotteiden saatavuutta, tehostamalla valvontaa
ja suuntaamalla ennalta ehkäiseviä toimia erityisesti
lapsiin ja nuoriin. Tästä osasta olen itse erityisesti
samaa mieltä. Meidän pitää huolehtia
niistä, jotka joutuvat toisten tupakoinnille ja savulle
alttiiksi. Sitä osuutta erityisesti tässä uudessa
lainsäädännössä haluan esille
nostaa.
On varmasti hyvin perusteltuja esityksiä tässä lakikokonaisuudessa
valtaosa ja ne ovat aivan paikallaan. En tiedä sitten,
onko tuo savuton Suomi saavutettavissa vuonna 2040. Voi olla, että siihen
emme pääse. Itse olen siinä mielessä ed. Ukkolan
kanssa samaa mieltä, että liiallisella holhoamisella
voi olla myös kielteisiä vaikutuksia. Se kääntyy
usein itseään vastaan. Kansanterveys on kuitenkin
asia, josta valtiovallan pitää eri keinoin kantaa
huolta.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen kohtia on käyty
täällä useammassa puheenvuorossa läpi. En
niitä lähde sen enempää läpi
käymään. Se on minun mielestäni
hyvää, että lasten ja nuorten käytössä olevissa
tiloissa tupakointi tullaan tulevaisuudessa kieltämään.
Ajoneuvot ovat hieman kyseenalainen kohta, mutta myös niitten
kieltoa olen valmis puoltamaan sen takia, että lapset eivät
itse pysty tuota ratkaisua tekemään, jos tuossa
autossa muut ovat aikuisia ja haluavat tupakoida.
Pidän itse myös perusteltuna sitä,
että nuuskan käytössä ei menty
niin pitkälle kuin jossain vaiheessa keskusteluissa esitettiin.
Minun mielestäni tämä laki ottaa siihen
varsin selkeän, tiukan kannan niin, että tulevaisuudessakin
suomalaiset voivat tuoda henkilökohtaiseen käyttöön enintään
30 kappaletta 50 gramman rasioita. Minun mielestäni tämä on
hyvä. Samalla tupakkatuotteiden myynti automaateista kielletään,
mikä on selkeä askel valvonnan tehostamiseen.
Sen sijaan, arvoisa puhemies, aivan lopuksi haluan nostaa esille
muutaman ongelman, joita tähän lakiin sisältyy,
esimerkiksi sen, että ollaan laajentamassa näitä alueita,
joissa tupakointi on kiellettyä, esimerkkinä musiikkitapahtumat, rock-festivaalit.
Niiden yleisössä tapahtuva tupakointi oltaisiin
kieltämässä, kuten myöskään
esimerkiksi urheilutapahtuman tai hiihtokilpailun katsomossa ei
saisi polttaa tupakkaa. Ehkä tuo urheilukilpailujen katsomo
on hyvin helpostikin toteuttavissa ja perusteltukin ratkaisu. Siellä ei minunkaan
mielestäni tarvitse tupakkaa polttaa, vaikka Elmo aikanaan
hiihtäessään myös tupakkaa poltteli,
mutta en näe sitä tarpeelliseksi katsomossa tehdä.
Sen sijaan tämä rock-festivaalien tupakoinnin
rajoittaminen voi olla sellainen esitys, jota ei pystytä valvomaan.
Tapahtuman järjestäjän pitäisi
merkitä tällaiset katsomoalueet kieltoalueiksi
ja valvoa, ettei alueella polteta. Pahaa pelkään,
että tämä ei kovin helppoa tule olemaan.
Kielto koskisi myös tapahtumien anniskelualueita, jos niiltä seurataan
esityksiä, ja ehkä tämä rajaus
sitten tuossa rock-festivaalikohdassakin olisi aivan perusteltua
nostaa tiukemminkin esille.
Arvoisa puhemies! Näillä muutamilla huomioilla
minun mielestäni tätä lakia voidaan eteenpäin
viedä ennen muuta lapsiin ja nuoriin kohdistuvan tupakoinnin
vähentämiseksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota
nuuskan käyttöön, joka on valitettavan
yleistä ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Näyttää siltä,
että nämä nuuskaajat eivät edes
itse tiedosta sitä, että nuuska aiheuttaa enemmän
riippuvuutta kuin tupakka ja myöskin altistaa ruoansulatuskanavan
eri elinten syöville.
Siksi olisinkin hyvin iloinen, jos EU poistaisi Ruotsin oikeuden
myydä ja valmistaa tupakkaa, sillä Ruotsi on ainoa
EU-maa, jossa tämä vahingollinen aine vielä on
täysin laillista. Se aiheuttaa juuri sen, että siitä Merenkurkun
yli tulee nuuskaa, ja se on asettunut pahaksi tavaksi ruotsinkieliselle
rannikolle.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
tarkoituksena on vähentää tupakointia.
Siis perustavoitehan on erittäin hyvä, mutta jo
nykyisin tupakkatuotteiden myynti alle 18-vuotiaille on kielletty.
Siksi minä enemmänkin kiinnittäisin lähtökohtaisesti
huomiota siihen, että meillä periaatteessa on
jo varsin tiukka tupakkalaki. Sanon tämän henkilönä, joka
voi jopa sanoa näin, että en itse ole tupakoinut
sen enempää kuin että on jonkinnäköinen poikavuosien
muisto siitä, että sen verran olen maistanut,
että tiedän, mille tupakka maistuu, mutta koskaan
ei ole ollut elämässä minkään
näköisiä tupakointijaksoja.
Tässä mielessä minä jonkin
verran kysyn myös sitä, onko tässä lainsäädäntöhanke,
jossa nyt lainsäädännöllä yritetään
saada aikaan jotain semmoista, mikä ei välttämättä ole
edes tarkoituksenmukaista lainsäädännön
keinoin. Siksi kasvattajana minä enemmänkin katson
meitä kasvattajia, vanhempia, opettajia, niitä yhteisöjä, joissa
meidän lapsemme kasvavat. Kyllä esimerkin voima,
minä rohkenen sanoa, on moninkertainen verrattuna lainsäädäntöön
tämän tyyppisissä asioissa, joita ei
voida valvoa. Minulla on se tunne nimittäin, kun nykyistäkään
tupakkalakia ei kyetä juuri millään tavoin
valvomaan.
Miksi sanon näin voimakkaasti? Meillä edelleen
pientenkin poikien ja tyttöjen tupakointi on kohtuullisen
suuri ongelma, vaikka me olemme tehneet kouluissa valistustyötä.
Minäkin olen saanut kasvattajana olla varmaankin suuruusluokkaa
parissakymmenessä no smoking -vanhempainillassa, joissa
sinällään on tehty hyvää työtä.
Mutta jos me emme kasvattajina kanna sitä perusvastuuta,
että me emme todella osta lapsillemme tupakkaa, me emme
anna tätä mahdollisuutta, niin emme me sitä savuton
Suomi -unelmaa pysty koskaan saavuttamaan, vaikka me kiristämme
lakeja ja lakia kuinka tiukalle. Tämän haluan
kuitenkin periaatteessa hyvän, hyvää asiaa
ajavan lakiesityksen lähetekeskustelussa tuoda esille.
Minusta tässä on jonkin verran sellaista makua,
että todella vähän ohuella elämänkokemuksella
varustetut lainvalmistelijat pyrkivät luomaan nyt lakien
muodossa sellaista unelmaa, ihannetta, jota kohtaan, totta kai,
on tarkoituksenmukaista ja hyvä pyrkiä, mutta
enemmän painopistettä edelleen meidän
pitää saada vastuulliseen aikuisten toimintaan.
Ja niin kuin sanoin, esimerkin voima on hyvin merkittävä.
Jos ajatellaan ihan perhekuntiakin, niin kyllä minä uskon, että me
monet voimme havaita sen, miten nämä ketjut kulkevat.
Perheissä, joissa vanhemmat eivät tupakoi, on
paljon pienempi todennäköisyys, että lapset
alkavat tupakoida, kun taas niissä perheissä,
joissa vanhemmat tupakoivat, on lähes luonnollista, että myös
lapset tupakoivat.
Vielä ihan lopuksi, arvoisa puhemies, tartun siihen
kysymykseen, jota olen vuosien saatossa lukemattomia kertoja ihmetellyt.
Niin kuin sanoin, olen aikamoisen määrän
no smoking -vanhempainiltoja elämässäni
kohdannut, mutta yhtään vanhempainiltaa minä en
ole kohdannut, missä kohdattaisiin alkoholin käytön
ongelmat. Tässä mielessä minusta olkoon
vaikka vähän löysempi tupakkalaki, mutta
otettaisiin vähän reippaammin kantaa myös
siihen, millä tavalla me varoitamme lapsiamme, nuoriamme
alkoholin vaaroista. Se olisi minusta paljon enemmän paikallaan.
Minä olen joskus tästä eduskunnan
puhuja-aitiosta todennut sen, että minusta on käsittämätöntä,
että perheessä, jossa on vielä raittiusihanne jäljellä — sanon
omasta perheestäni, että on näin vanhakantainen
perhe, että on vielä raittiusihanne, ei vain tupakanpolton
tavallaan yhteinen kielto vaan myös alkoholin käytön
suhteen olemme tällä linjalla — oppilaiden
pitää kohdata koulussa se, että ainoa
vaihtoehto on kohtuullinen alkoholin käyttö. Sinällään
minä ymmärrän, että jos se säilyy
niillä ihmisillä, jotka hyväksyvät
alkoholin omaan elämäänsä, niin
näin on varmasti heille sopiva valinta, mutta kuinka moni
tavallaan lipuu siitä kohtuudesta kohtuuttomaan alkoholin
käyttöön jo varsin varhaisessa elämänvaiheessa?
Ja jos ajattelemme tällä hetkellä esimerkiksi lasten
ja nuorten syrjäytymistä, niin kai voimme todeta,
että lähes poikkeuksetta näitten syrjäytyvien
lasten ja nuorten elämään kuuluu myös
alkoholi. Tässä mielessä siitä,
millä tavalla me löydämme niitä kannustimia,
joiden kautta me autamme lapsiamme raittiuteen, meidän
pitäisi, arvoisa puhemies, keskustella enemmän.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä kiitän ed. Karjulaa
näistä järkevistä ajatuksista,
joita hän esitti nimenomaan alkoholin vaaroista ja alkoholin
käytöstä kotona ja myös siitä,
minkälaisia lakeja me tänne syydämme.
Minä olen ihan tosissani ollut aika pitkäänkin huolestunut,
kun olen katsonut sitä, että me yritämme
tässä talossa opettaa ihmisiä käyttäytymään.
Me teemme moraalilakeja, käyttäytymislakeja, siis
ihan oikeasti siitä, miten meidän pitää käyttäytyä.
Jokainen ihminen tekee omat valintansa elämänsä suhteen.
Minä odotan, milloin meidän sosiaali- ja terveysministeriö tuo
tänne lain, että jokaisella on oikeus ikuiseen
elämään, ja sitten minä taputan.
(Ed. Erkki Virtanen: Sitä on yritetty jo!)
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula oli täysin oikeassa siinä,
että vielä suurempi asia kansamme ja lastemme
kannalta on alkoholi. Nyt meidän tupakkalainsäädäntömme
on jo, kuten ed. Karjula mainitsi, tiukka, ja se tulee olemaan vieläkin
tiukempi tämän lain jälkeen. Jos lähdemme
tarkistamaan alkoholilainsäädännön
kannalta asiaa, niin meillä on esimerkiksi tupakkalainsäädännössä tupakoiden
mainonta kielletty, mutta alkoholilainsäädännössä alkoholin
mainonta on taas mahdollista. Nyt me olemme laittamassa tupakat piiloon,
mutta kuten ed. Ukkola totesi aikaisemmin, meillä on ne
olutpullot jatkossa esillä, jolloin voi kysyä,
millä tavalla me katsomme, kumpi on se pahempi ja kummassa
pitää olla tiukemmat säännökset.
(Ed. Ukkola: Ei kummassakaan!)
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula nosti esille esimerkin voiman,
ja se on varmasti moninkertainen. Mutta en itse näe niin,
että tämä laki jollain tavalla sotisi
tuota esimerkin voimaa vastaan. Kysyisinkin ed. Karjulalta, oletteko
te sitä mieltä, että esimerkiksi työpaikkatupakoinnin
kieltämisellä, kokoustupakoinnin kieltämisellä,
koulun pihoilla tapahtuvan tupakoinnin kieltämisellä,
ravintoloissa tapahtuvan tupakoinnin kieltämisellä ei
olisi ollut hyviä vaikutuksia. Ei tässä haluta
käyttöä kriminalisoida, vaan halutaan
tehdä lainsäädäntöä,
jolla halutaan suojella heitä, jotka eivät itse
tupakoi, eli ennen muuta lapsia.
Aivan lopuksi ed. Ukkolan käyttäytymislakeihin.
Tällaisiahan meillä on valtaosa. Meillä on liikennelaki.
Kaikki ovat tällaisia käyttäytymislakeja,
joissa annetaan ohjeita siitä, miten pitää toimia.
(Ed. Ukkola: Moraalilakejako?)
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lähinnä ed. Heinoselle vastauksena:
Nämähän ovat ihan kaikki kiistattomasti hyviä asioita.
Mutta enemmänkin omalla puheenvuorollani halusin korostaa
sitä, että jos nykyisen tupakkalain henkeä valvotaan
riittävästi, me olemme paljon lähempänä savuttoman
Suomen ihannetta jo tämän nykyisen lain puitteissa kuin
me tänä päivänä olemme.
Sen vuoksi minä enemmänkin korostaisin sitä kasvattajien
ja koko valvonnan vastuuta. Jos me teemme tiukankin lain, niin jos
me emme valvontaa ja vastuuta lisää, ei tällä kovin
suurta merkitystä ole.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on tiettyjä periaatteita
yhteiskunnassa, ja yksi niistä on yksityisyyden suoja.
Lähtökohta on silloin se, että yksilön
oikeusturvaan ja oikeusasemaan puututaan vain silloin kuin se on
välttämätöntä. Tässä hallituksen
esityksessä puututaan jopa kotirauhan piiriin kuuluviin
tilanteisiin ja sanotaan, että saat kotirauhan piirissä tehdä jotakin.
Se on erittäin pitkälle menevä rajoitus
yksilön oikeuksiin suomalaisessa yhteiskunnassa.
Sen jälkeen kysytään sitten sitä,
onko tämä tehokas keino ihmisen terveyden edistämiseksi. Sitten
voidaan kysyä, miksei alkoholille, sokerille ja rasvaiselle
ruualle aseteta yksityistiloissa rajoituksia. Täytyy sanoa,
että tähän kysymykseen tässä esityksessä ei
anneta kaiken kaikkiaan vastausta.
Sanon, että tässä hallituksen esityksessä on erittäin
paljon suuren luokan ongelmia, joita valmistelussa ei
ole lainkaan otettu huomioon. Olen erittäin tyytyväinen
siinä suhteessa, että se tulee perustuslakivaliokuntaan
arvioitavaksi kansalaisten perusoikeuksien kannalta. Kun ihan vielä katson
perustuslakiperusteluita tässä hallituksen esityksessä,
tärkeimmät pykälät puuttuvat,
jotka olisi pitänyt ottaa huomioon tältä osin.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että asiaa tarkastellaan
perustuslakivaliokunnassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa näyttäisi
olevan niin imponoivia sävyjä, että piti
varmuuden vuoksi tulla oikein tänne korokkeelle asti.
Ensinnäkin ed. Ukkolalle kiitos puheenvuorostanne,
myös minulle fundamentalismin absoluuttisena vastustajana
se oli siltä osin lämmittävää,
muilta osin en ole aivan yhtä varma. Luin tämän
lakiesityksen perusteluja, ja sieltä ei mielestäni
oikein riittävästi löytynyt sitä tietoa,
mitä te kysyitte, että kumpi on vaarallisempaa,
tupakointi vai viinanjuonti. Kyllä tutkimusten mukaan se tupakointi
on kuitenkin terveydelle kokonaisuutena vaarallisempaa. Tupakkaan
kuolee selvitysten mukaan Suomessa 6 000 ihmistä ja
viinaan vajaa 5 000, josta edellinen eduskunta sai aikaiseksi
500:n nousun.
Sinänsä tähän ed. Karjulan
käynnistämään keskusteluun asenteitten
vaikutuksesta ja toisaalta lainsäädännön
vaikutuksesta tähän Savuton Suomi -ohjelman pyrkimykseen,
minun tulee mieleeni kysyä, että ellei sieltä 70-luvun
puolivälistä lähtien olisi säädetty
yhtään tupakointia rajoittavaa lakia, niin tupakoitaisiinko
tässä talossa vain tuolla yhdessä huoneessa.
En ole aivan varma, tupakoidaanko joissain muissa huoneissa, mutta
se on sitten ed. Sasin tarkoittamia yksityisyyden suojan kysymyksiä.
Mutta olen kyllä vakuuttunut, että tältä osin
lainsäädännön tiukentamisella
on myöskin ollut asenteita tiukentava vaikutus. Muistan
lapsuudestani 1960-luvulta, että kun miehet tulivat kylään,
sukulaismiehet tulivat kylään ja alettiin pelaamaan
ensin korttia, niin välittömästi ruvettiin
myöskin tupakoimaan. Minä vähän
epäilen, että kovin harvassa suomalaisessa olohuoneessa
nykyisin pannaan tupakat palamaan, ilman että ainakin kysyttäisiin huoneistonhaltijan
mielipidettä asiassa. Tässä suhteessa
kehitys on ollut positiivista.
Mutta kyllä minäkin fundamentalismin vastustajana
suhtaudun jonkin asteisella kritiikillä siihen, että esimerkiksi
festivaaleilla tupakointia yritetään rajoittaa
niillä keinoin kuin tässä lakiesityksessä nyt
tehdään. Siinä tulee sekin ongelma, että kun
on aivan selvää, että valvontaa siellä ei
pystytä järjestämään,
en tiedä edes, halutaankokaan, niin ei sinne nyt voida
poliiseja panna vahtimaan, vetääkö siellä joku
tupakkaa vai ei. Niitä ei yksinkertaisesti siihen hommaan
riitä. Silloin on vaarassa myöskin se, että lain
vaikuttavuus heikkenee, jos siitä tulee kuollut kirjain. Mutta
yleisesti vähän samaan tapaan kuin ed. Heinonen
täällä aiemmin, niin pidän näitä yleisiä perusteita
hyväksyttävänä, jos en muusta syystä.
Vielä tästä, kun täällä nyt
on henkilökohtaisia-kin todistuksia annettu, niin jos kysytään,
olenko mieluummin savussa kuin humalassa, niin olen kyllä mieluummin
humalassa, mutta kohtuudella sitäkin. Jos nyt sitten pitäisi
jotain perusteluja löytää sille, että tämä Savuton
Suomi -ohjelman pyrkimys on hyvä, niin näitten
terveydenhuollollisten ja myöskin taloudellisten seikkojen
lisäksi, jotka monessa yhteydessä ovat esillä,
esittäisin vielä yhden, sanoisinko, semmoisen
henkilökohtaisen tason perustelun, ja se on se, että vanha
kirkkohistorian opettajani, lääninrovasti Lauri
Veikko Nurmi — rauha hänen muistolleen — sanoi
jo 40 vuotta sitten, että jos Isä Jumala olisi tarkoittanut
ihmisen kortta röyhyyttämään,
niin toki hän olisi tälle korsteenin päähän
luonut.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtasen puheenvuoro oli sikäli
ihan asiallisesti hyvä, että sain nyt tietää sen,
että viinaan kuolee enemmän kuin tupakkaan. Mutta
entäs ne kotirauhan rikkomiset, entäs ne mustelmat,
entäs ne lasten ja vaimon pahoinpitelyt, mitä tapahtuu
kotona? Entäs ne tapot, mitä tapahtuu viinahöyryssä,
onko nämä laskettu mukaan? Me olemme viinaa juova kansa,
ja me olemme hyvin väkivaltainen kansa, niin että tämäkin
täytyisi ottaa huomioon.
Sitten minä todella yritin ed. Sasin puheenvuoron jälkeen
hakea tästä esityksestä suhdetta perustuslakiin.
Sitä ei ole käsitelty ollenkaan. Ed. Sasi on aivan
oikeassa. Kaiken lainsäädännön, mitä meille
tulee, pitäisi käydä tämä perustuslaillinen
tarkastelu, ja tässä sitä ei ole.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalle totean vain, että tupakan
aiheuttamat terveydelliset vaikutukset ja niistä aiheutuvat
kustannukset ovat suurempia kuin viinasta aiheutuvat, ne jotka on
voitu selkeästi tutkimuksellisesti todeta. On tietenkin
selvä, että viina aiheuttaa juuri kuvaamianne ongelmia,
mutta sitten kannattaa muistaa, että me olemme jo kerran
tässä maassa kokeilleet viinan täyskieltoa.
Meillä oli kieltolaki, ja seuraukset ovat kyllä tiedossa.
Tekee mieleni väittää, että tupakan
kieltolaki on merkittävästi helpompi saada aikaiseksi
kuin viinan totaalikielto.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tämmöisellä maalaisjärjellä joutuu
miettimään näitä asioita, niin
olenpahan tullut siihen tulokseen, että terveyden edistäminen
terveen järjen rajoissa on hyvä asia. Nyt jos
mietitään tätä lainsäädäntöesitystä ja
tässä tosissaankin on nämä ulkotiloissa
järjestettävät tilaisuudet esimerkkinä,
niin toimittuani festareilla järkkärinä, niin
kyllä siellä suurin ongelma on viinapullot, puukot,
puntarit, huumeet ja huumaavat lääkeaineet. Kun
täällä mainittiin, että onhan
liikenteenkin säätelyyn olemassa menetelmiä,
joilla ihmisillä koulitaan, ja siellä on myös
järjestelmä, jolla valvotaan, ja poliisilla on
siihen jonkinlaisia resursseja olemassa, mutta haluaisin kyllä nähdä sen
järjestyksenvalvojan tai poliisin, joka katkoo niitä sätkiä siellä festareilla.
Siellä saattaa saada turparutinaa vähän
muutenkin muissakin asioissa.
Toivoisin, että tässä puulaakissa
perehdyttäisiin vaikka pedofiilien ja muiden lapsiin ja
nuoriin kohdistuvien seksuaalirikosten ja -rikollisten jahtaamiseen
samalla intohimolla kuin on perehdytty näihin tupakka-asioihin,
koska minä nyt vähän epäilen,
että tässä on lainsäädännöllisesti lähdetty
sille tielle, että pian olemme mallissa läskivapaa,
riskivapaa ja älyvapaa Suomi.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
esillä ravintoloiden tupakointikielto ja alalla toimijana
voin sanoa, että se on erittäin hyvä,
vaikka itsekin sitä pelkäsin, mitä se tuo
tullessaan. Kun täällä säädämme
näitä lakeja, niin pitää muistaa,
kuka on maksumies. Noin 2—3 vuotta ennen tätä täyskieltoa
tuli laki, että piti parantaa ilmastointia eli tehtiin
hienoja ilmaverhoja baaritiskeihin, ja ne saatiin heittää romukoppaan
parin vuoden päästä. Yrittäjällä ei
mene niin hyvin, että niitä ihan tehdään
huumorimielessä, eli pitää olla pitkäjänteisempiä nämä päätökset,
mitä tehdään.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Harva nuori haluaa tai aikoo olla tupakoitsija
vielä aikuisiälläkin. Ajatellaan, että tupakointi
kuuluu nuoruuteen ja että sen voi lopettaa koska tahansa.
Pitempään tupakoineet voivat todistaa tämän
luulon vääräksi: riippuvuus nikotiiniin
kehittyy nopeasti ja siitä irtipääseminen
on erittäin vaikeaa. Tämän vuoksi olisi
tärkeää ehkäistä nuorten
ensimmäisetkin tupakkakokeilut. Tässä korostuu
paitsi vanhempien myös koulun vastuu.
Tupakkalain mukaan tupakointi on kielletty oppilaitoksissa sekä niiden
alle 18-vuotiaille tarkoitetuilla piha-alueilla, mutta lain toteutuminen on
pitkälti kiinni opettajien aktiivisuudesta. Erityisesti
yläasteella olisi varmasti monissa tapauksissa aihetta
valvonnan tiukentamiseen. Ehkä myös opettajien
tupakkatietoisuutta tulisi lisätä erilaisten kampanjoiden
avulla.
Viime kädessä vastuu nuorista ja heidän
hyvinvoinnistaan on kaikilla aikuisilla. Kuten useat edustajat tässä salissa
ovat todenneet, tulisi meidän kaikkien omalla esimerkillä kannustaa
nuoria terveelliseen ja savuttomaan elämään.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
keskustelua aika paljon siitä, pitäisikö sellaista
lainsäädäntöä säätää,
jota ei pystytä valvomaan.
Kun jäin itse miettimään ja tuossa
omassa puheenvuorossani kävin hieman läpi tuota
Valviran tekemää selvitystä ravintolatupakoinnista, niin
silloin kun tuo ravintolatupakointi kiellettiin, niin varsin yleinen
keskustelu oli se, että lähestulkoon oltiin perustamassa
kapinaliikkeitä, että mehän poltamme
joka tapauksessa. Mutta kyllä meistä suomalaisista
kuitenkin valtaosa on sellaisia ihmisiä, että kun
laissa on säädetty jotain, niin sitä halutaan
noudattaa ja sitä noudatetaan, vaikka siellä ei
olisikaan poliisia valvomassa. Näin tapahtuu koulujen piha-alueilla
ja urheiluhallien piha-alueilla tälläkin hetkellä.
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi nosti tässä tämän perustuslaillisen
kysymyksen esille minun puolestani, ja sitä ei minulta
edes kysytä, se on ihan syytä selvittää.
Toisaalta jäin miettimään myös sitä,
eikö meidän lainsäätäjien
pidä myös kantaa huolta sellaisista ihmisistä,
jotka tahtomattaan joutuvat tämän tupakansavun
piiriin, ja silloin ymmärrän tuon ajattelun myös
tuosta autotupakoinnin kieltämisestä. Samalla
laillahan olemme viemässä eteenpäin myös
päihdeäitien pakkohoitoa, eli olemme puuttumassa
siihen oikeuteen, että saa alkoholia käyttää,
mutta sitä ei saisikaan enää käyttää,
jos on raskaana, mikä olisi minun mielestäni ihan
oikein. En tiedä, sisältyykö siihenkin
perustuslaillinen ongelma.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran, kun ministeri Hyssäläkin
tuli paikalle, että tässä tuli muutama
päivä sitten televisiosta eräskin ohjelma,
jossa pitkäaikaiselta sikarinpolttajalta kysyttiin, että jos
hän tietäisi, että elämä sitten
pitenee pari vuotta, niin lopettaisiko sikarinpolton. Vastaus oli
se, että se olotila ja oleminen rauhoittavassa ilmapiirissä ja
siinä tilanteessa, kun saa keskittyä savun aromin
haisteluun ja muuhun, tuo hänen mielestään
ja monen muunkin mielestä elämään
lisävuosia. Eli kysyisinkin ennemmin sen perään,
että kun tehdään tämmöisiä tiukentavia
lakeja, ja muutenkin meillä mielenterveyden alueella kaikessa
on vajaamiehitystä eikä ole saatu hoitoon nuoria,
jotka ovat riippuvaisia mistä tahansa jutusta, niin jos
tehdään tupakkajutuista liian pakollisia ja sen kaltaisia,
ettei ole mitään korvikehoitoja olemassa kuin
jotain säälittäviä nikotiinipillereitä,
tukihoito puuttuu ja kaikkea, niin meillä on käsissämme
valtava toisentasoinen ongelma tässä yhteiskunnassa.
Varsinkin, kun nuorison seksuaalisuutta ja ylivilkkautta ja kaikkea
muuta on tutkittu, kuinka tupakka esimerkiksi niihin vaikuttaa, yllättävää kyllä,
rauhoittavasti monella tavallakin, niin meidän on luotava
sen kaltainen systeemi tai tuotava uutta, miten minä sanoisin,
miehitystä, tälle alueelle paljon sen kaltaisten
ihmisten, jotka ovat herkkiä jäämään
kiinni ja narkomanisoitumaan, jos käytän näin
rohkeata sanaa asioissa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen on siinä kyllä oikeassa,
että skitsofreniaa sairastavat henkilöt ovat erittäin riippuvaisia
tupakasta, ja meillä onkin semmoinen sääntö Helsingissä,
että nämä vaikeasti sairaat todella saavat
tupakoida, vaikka kaikki muut alueet ovat täysin tupakoimattomia.
Tämä on erikoinen sairaus.
Keskustelu päättyi.