11) Hallituksen esitys henkilöstörahastolaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on jo vähän
enemmän myöskin sisällöllistä asiaa
kuin tuossa edellisessä esityksessä. Tätä lakiesitystä henkilöstörahastolaista
ja sen muutoksista valiokunta käsitteli viime keväänä varsin
perusteellisesti, ja tämä mietintö sitten
heti syksyn ensimmäisenä työnä tehtiin.
Suomessa toimi vuoden 2008 lopussa 57 henkilöstörahastoa.
Toki ne toimivat varsin isoissa yrityksissä, mikä on
luettavissa siitä, että näiden piirissä oli
140 000 jäsentä. On kuitenkin niin, että viime
aikoina uusia henkilöstörahastoja juurikaan ei
ole perustettu, ja tämän lain tavoitteena on nimenomaan
soveltaa laajenemisalaa siten, että näiden uusien
henkilöstörahastojen perustaminen tulisi entistä houkuttelevammaksi.
Lakia sovellettaisiin kaikenlaisiin yrityksiin sekä valtion
ja kunnan virastoihin ja laitoksiin, jos niiden työ- tai
virkasuhteessa olevien henkilöiden määrä on
vähintään kymmenen. Ja jotta tämmöinen
rahasto voidaan perustaa, se edellyttää yhteistoimintaneuvottelut
tai vastaavat neuvottelut. Henkilöstörahastoon
voitaisiin siis uutena asiana siirtää voittopalkkioita
ja tulospalkkioita, jos ne täyttävät
laissa määritellyt henkilöstörahastoerän kriteerit ja koskevat koko
hen-kilöstöä. Tulospalkkiojärjestelmän
perusteella maksetut palkkiot voisivat määräytyä myös
henkilökohtaisina osuuksina. Henkilöstörahaston pääoma
käsittäisi jäsenosuuspääoman
ja muun rahastopääoman. Rahastolle suoritetut
henkilöstörahastoerät ja niiden lisäosat
jaettaisiin jäsenten rahasto-osuuksiin, joista enintään
15 prosenttia siirrettäisiin kunakin vuonna jäsenten
nostettavissa olevaan osuuteen. Jos kuitenkin henkilön virkasuhde
päättyy esimerkiksi eläkkeelle jäämisen
tai taloudellisten tai tuotannollisten perustein tapahtuneen irtisanomisen
vuoksi, niin silloin nämä säännöt
ovat lievemmät. Eli voi saada nopeammin sieltä rahansa
pois.
Henkilöstörahasto ei olisi edelleenkään
verovelvollinen. Tulos- ja voittopalkkio olisi yritykselle verotuksessa
vähennyskelpoinen meno. Jäsen maksaisi 80 prosentin
osalta ansiotuloveroja, 20 prosentin osuus nostettavista varoista
jätettäisiin verottamatta.
Arvoisa puhemies! Kun valiokunta käsitteli tätä asiaa,
niin valiokunta yhtyi tässäkin hallituksen esitykseen
yksimielisesti, mutta valiokunta on kuitenkin lisännyt
tänne yhden pykälän, joka mahdollistaa
sen, että samalla tavalla kuin yhdistyksissä myöskin
henkilöstörahastoissa on mahdollista tietyin rahaston
itse sopimin edellytyksin osallistua postitse tai tietoliikenneyhteyden tai
muun teknisen apuvälineen kautta henkilöstörahaston
kokouksiin. Eli tällainen tekninen lisäys tänne
on otettu nykyajan välineitten mahdollisuudet huomioiden.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suomessa oli vuoden 2008 lopussa 57
henkilöstörahastoa ja niissä 137 000
henkilöä. Samana vuonna voittopalkkioita maksettiin
105,4 miljoonaa euroa. Vuosilta 1990—2007 rahastoihin on kertynyt
voittopalkkioita 771 miljoonaa euroa. Jäsenosuuspääomien
arvo oli vuonna 2007 yli 500 miljoonaa euroa.
Lakiesityksen tarkoituksena on lisätä henkilöstörahastojen
suosiota niin, että rahastot ovat koko henkilöstön
palkitsemiskeinona houkuttelevia. Lain soveltamisala laajenee pienempiin yrityksiin.
Henkilöstörahaston perustaminen olisi mahdollista
vähintään 10 työntekijän
yrityksessä. Tällaisia yrityksiä on vajaat
10 prosenttia koko yrityskannasta.
Henkilöstörahaston perustaminen tapahtuu niin,
että työnantaja päättää tulos-
ja voittopalkkiojärjestelmästä ja sen
soveltamisesta. Henkilöstörahaston perustamisesta
käydään yhteistoimintaneuvottelu tai
neuvottelu työntekijöiden kanssa. Neuvottelujen
jälkeen työntekijät päättävät
rahaston perustamisesta ja myös hallinnoivat siinä mukana.
Henkilöstörahastoon voidaan siirtää voittopalkkioiden
lisäksi myös tulospalkkioita, kun ne koskevat
koko henkilöstöä. Rahastolle suoritetut erät
ja lisäosat jaetaan jäsenten osuuksiin, joista osa
on vuosittain jäsenen nostettavissa. Osuuden nostamismahdollisuutta
aikaistetaan nykyisestä. Kun yritys suorittaa ensimmäisen
erän rahastolle rahastoeriä, nostettavissa oleva
osuus voidaan tulouttaa työntekijälle jo seuraavana
jäsenosuuden suorituspäivänä.
Arvoisa rouva puhemies! Henkilöstörahastolain
uudistaminen tekee mahdolliseksi rahastojen käytön
nykyistä monipuolisemmin ja niiden perustamisen myös
useampiin yrityksiin. Mutta tosiasiassa rahastoja voidaan perustaa
vain alle kymmenesosaan yrityksiä. Hallituksen esitys lisää toki
pienten yritysten mahdollisuuksia palkita henkilöstöä,
mutta rajallisesti. Voidaan kysyä, milloin tulee laki,
joka sallii rahastojen perustamisen kaiken kokoisiin yrityksiin.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävällä henkilöstörahastolain muutoksella
pyritään parantamaan henkilöstörahastojen
houkuttelevuutta voitto- ja tulospalkkioitten kanavana.
Valiokuntakäsittelyssä valiokunnan merkittävin
anti tähän alkuperäiseen esitykseen oli
tuo henkilöstörahastojen vähän
kankeitten kokouskäytäntöjen joustavoittaminen
sillä tavalla, että etäosallistuminen
henkilöstörahastojen kokouksiin mahdollistetaan
joko etukäteen mielipiteen ilmaisulla tai sitten reaaliaikaisesti
sitä mukaa kuin henkilöstörahastot omissa
säännöissään tästä etäosallistumisesta
päättävät.
Oli miellyttävää, että valiokunta
tuki yksimielisesti tätä nyt hyväksyttävää lakia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Silloin, kun yhdistyslaissa tätä muutosta
tehtiin, minä pikkuisen nikottelin täällä — kukahan
nyt hallituspuolueeseen kuuluukaan edelleen — että mitenkähän
tämä oikeastaan sujuisi ja missä on se
ratio, niin sanottu järki, siinä hommassa käytännön
tasolla. Mutta tässä tapauksessa minulla tämä niin
sanottu järki sanoo, että tämä on
ihan hyvä laajennus ja hyvä käytännön
muutos.
Lämpimästi kannatan tätä muutosta,
ja nyt kyllä teidän kannattaisi siellä työasiainvaliokunnassa
miettiä tätä sitten muissakin vastaavissa
tapauksissa. Jos nyt auki olevia lakeja on, niin tämä kannattaa
ottaa niissä mielestäni huomioon.
Yleiskeskustelu päättyi.