4) Laki rikosrekisterilain 4 a §:n muuttamisesta
Kristiina Salonen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lastensuojelun tarkoituksena on turvata lapsen
oikeus turvalliseen kasvuympäristöön,
tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen
suojeluun. Lastensuojelun on edistettävä lapsen
suotuisaa kehitystä ja hyvinvointia. Sen on tuettava vanhempia, huoltajia
ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen
kasvatuksessa ja huolenpidossa. Lastensuojelulain mukaan viranomaisen
on pyrittävä ehkäisemään
lapsen ja perheen ongelmia sekä puuttumaan riittävän
varhain havaittuihin ongelmiin. Lastensuojelun tarvetta arvioitaessa
ja lastensuojelua toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon
lapsen etu.
Tänään täällä salissa
kävimme keskustelua lastensuojelun tilasta Suomessa ja
siitä, toteutuvatko nämä tavoitteet nykyisin.
Kohdistammekin helposti katseemme niihin asioihin, joissa lastensuojelun
viranomaiset voisivat parantaa toimintaansa. Tämän
lakialoitteen lähtökohta on toisenlainen. Voimmeko
me lainsäätäjinä huolehtia siitä,
ettei laki estä sosiaalityöntekijää tekemästä työtään
parhaalla mahdollisella tavalla? Kyllä voimme.
Käsittelyssä oleva lakialoite nostaa esille
yhden lainsäädännöllisen epäkohdan,
joka vaikeuttaa lastensuojelun sosiaalityöntekijän
työtä ja lapsen todellisen tilanteen arviointia.
Nimittäin lastensuojeluilmoituksen vireilletulon jälkeen sosiaalityöntekijän
tai muun lastensuojelun työntekijän on arvioitava
välittömästi lapsen mahdollinen kiireellinen
lastensuojelun tarve. Lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän
on tehtävä selvitys lapsen tilanteesta. Selvityksessä arvioidaan
lapsen kasvuolosuhteita, huoltajien tai muiden lapsen hoidosta ja
kasvatuksesta tällöin vastaavien henkilöiden
mahdollisuuksia huolehtia lapsen hoidosta ja kasvatuksesta sekä lastensuojelutoimenpiteiden
tarvetta. Selvitys tehdään kyseessä olevan
tapauksen olosuhteiden edellyttämässä laajuudessa.
Selvityksen tekemiseksi sosiaalityöntekijä voi
tarvittaessa olla yhteydessä lapselle läheisiin
henkilöihin sekä eri yhteistyötahoihin
ja asiantuntijoihin, siten kuin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta
ja oikeuksista annetun lain 16 ja 17 §:ssä säädetään.
Jotta lastensuojelun tarpeen arviointi voitaisiin tehdä lain
määräämällä tavalla,
tulisi lastensuojelun sosiaalityöntekijän saada
käyttöönsä kaikki olemassa oleva
ja lapsen olosuhteisiin vaikuttava tieto. Tällainen tieto
on esimerkiksi vanhemman tai lapsen kanssa samassa taloudessa asuvan äiti-
tai isäpuolen rikosrekisteriote. Lastensuojeluviranomaisella
ei tällä hetkellä ole oikeutta saada
rikosrekisteristä tällaista tietoa, ellei kyseessä ole
huostaanotto. Vuoden alussa kyseistä pykälää laajennettiin
koskemaan adoptiota muttei ennakollista lastensuojeluilmoitusta,
lastensuojelutarpeen selvitystä, lastensuojelun avohuollon
tarpeen selvitystä tai tuomioistuimen pyytämää huolto-
ja tapaamisselvitystä. Kaikissa näissä tilanteissa
lastensuojelun sosiaalityöntekijä joutuu kuitenkin
arvioimaan lapsen etua ja kasvuolosuhteita.
Käytännössä lain puutteellisuus
on johtanut siihen, että lastensuojeluviranomaiset saattavat hankkia
rikosrekisterin tiedot virallisten tahojen ohi pyytämällä otteen
suoraan poliisilta tai tuomioistuimilta. Joissakin tapauksissa viranomaiset
saattavat jopa pyytää rikosrekisteriotetta huostaanottoon
vedoten, vaikka kyseessä olisi vasta lastensuojelutarpeen
selvitys. Tämänkaltainen tietojen hankkiminen
monista eri lähteistä vie aikaa ja pahimmassa
tapauksessa vaarantaa lapsen edun. Tällaisen jo olemassa
olevan ja lapsen kasvuolosuhteiden kannalta merkittävän
tiedon luovuttaminen tulisi mahdollistaa lapsen edun nimissä.
Arvoisa puhemies! Edellä kertomastani johtuen olemme
edustaja Tainion kanssa päätyneet esittämään
muutosta rikosrekisterilakiin. Vaikkei aloitteessa olekaan yli sataa
nimeä, toivon, että valiokunta nostaa lain käsittelyyn.
Meidän velvollisuutemme on korjata lainsäädännössämme
esiintyviä puutteita, kun sellaisia havaitaan. Tämä lakialoite
on osa lastensuojelun tilaa koskevaa keskustelua, ja se nostaa esiin
konkreettisen esityksen, jonka avulla voimme suojella lapsiamme
entistä paremmin.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tänään on
keskusteltu paljon lasten pahoinvoinnista ja sosiaalihuollon puutteista.
Meillä on surullisia esimerkkejä siitä,
että lapsen etu ei aina toteudu.
Käsittelyssä oleva, edustaja Salosen kanssa
tekemämme lakialoite pureutuu tietojen vaihtoon liittyviin
ongelmiin lastensuojelussa. Lakialoitteessa todetaan, että rikosrekisteriote
voitaisiin luovuttaa sosiaaliviranomaisille tilanteissa, jotka koskevat
lapsen huostaanoton ja adoption lisäksi lastensuojelulaissa
säädettyä viranomaisten tekemää ennakollista
lastensuojeluilmoitusta, lastensuojelun tarpeen selvitystä,
lastensuojelun avohuollon tarpeen selvitystä sekä lapsen huollosta
ja tapaamisoikeudesta annetussa laissa säädettyä tuomioistuimen
pyytämää huolto- ja tapaamisselvitystä.
Lastensuojelulain mukaan viranomaisen on pyrittävä ehkäisemään
lapsen ja perheen ongelmia sekä puuttumaan riittävän
varhain havaittuihin ongelmiin. Tämä on haasteellista
tilanteessa, jossa sosiaaliviranomaisilla ei ole tiedossa kaikkia
oleellisia tietoja. Tietojen vaihtoon liittyvät ongelmat
ovat laajasti tiedossa. Tästä esimerkkinä toimii
se, että peruspalveluministeri asetti tämän
vuoden syyskuussa selvityshenkilöryhmän, jonka
tehtävänä on selvittää viranomaisten
toimintatapoihin, yhteistyön toimivuuteen sekä tietojen
vaihtoon liittyviä ongelmia lastensuojelussa.
Arvoisa puhemies! On tärkeää taata
lapsille mahdollisimman turvallinen lapsuus ja kasvualusta. Valitettavasti
tämä ei aina toteudu, mutta meidän tulee
tehdä kaikkemme sen onnistumisen eteen. Lastensuojelu ei
saa takerrella hallinnon tai tietojen puutteen vuoksi. Lisäksi
meidän tulee lainsäädännöllä tukea
sosiaalityöntekijöiden tärkeää työtä ja
sallia heille toimivat työkalut sen toteuttamiseen. Tämä lakialoite
vie meitä oikeaan suuntaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Saloselle ja edustaja Tainiolle
hyvästä lakialoitteesta. Tämä lakimuutos antaisi
yhden uuden työkalun lastensuojelun työntekijöille
estää tilanteiden kriisiytyminen liian pitkälle.
Tällä lakiesityksellä halutaan parantaa
lasten asemaa ja oikeuksia. Toisaalta laki ei auta, jos lastensuojelussa
ei ole ammattitaitoisia sosiaalityöntekijöitä ja
heillä ei ole aikaa paneutua lapsen asioihin ja tilanteeseen.
Tällä hetkellä sosiaalityöntekijöitä uuvuttaa
erityisesti ammatti-identiteetin ja todellisuuden välinen
ristiriita. He tietävät, mitä laadukas
lastensuojelu on, mutta heillä ei ole aikaa sitä tehdä niin
kuin pitäisi, ja tämän takia alalta on
karkaamassa ammattitaitoisia sosiaalityöntekijöitä.
Tämä lakimuutos antaisi kuitenkin sosiaalityöntekijöille
uuden, tärkeän työkalun heidän
arjen työhönsä.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmassa keskustelussa täällä salissa
hyvin monessa puheenvuorossa korostettiin sitä, että vaikka
miten tärkeä huoli ja keskustelu lastensuojelusta
onkin, ei pelkkä puhe riitä vaan tarvitaan konkreettisia
toimia ja tekoja. Juuri sellainen edustajien Salonen ja Tainio aloite
on, joten kiitos edustajille loistavasta aloitteesta. Sitä lämpimästi
kannatan.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellisessä asiakohdassa käydyn
ajankohtaiskeskustelun lastensuojelusta pohjalta kannatan myös erittäin
hyvää aloitetta ja haluan aloitteentekijöitä Salonen
ja Tainio tässä yhteydessä kiittää.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Jäi vielä mainitsematta
tämä määrä, jota tämä lakiesitys
koskee. Elikkä huostaanottojen lisäksi Suomessa
tehdään vuositasolla yli 20 000 lastensuojelutarpeen
selvitystä, ja vuonna 2010 näitä oli 23 000
kappaletta, melkein 24 000 kappaletta. Tämä siis
koskettaa isoa määrää meidän
lapsiamme ja on siinä mielessä erittäin
tärkeä asia.
Haluan vielä korostaa, että suomalaisen lainsäädännön
peruslähtökohtia on lapsen oikeuksista huolehtiminen.
Tämä on meidän syytä ottaa vakavasti.
Keskustelu päättyi.