Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Useat talouden ennustuslaitokset ovat
viime päivinä alentaneet ennusteitaan Suomen ensi
vuoden talouskasvusta. Ennusteissa myös arvioidaan, että talouskasvu
on lähes kokonaan kotimaisen kysynnän varassa.
Tästä huolimatta hallitus aikoo nostaa arvonlisäveroa
ja korottaa ansiotuloverotusta jättämällä tuloveron
inflaatiotarkistuksen tekemättä, mikä heikentää merkittä-västi
kansalaistemme ostovoimaa. Lisäksi hallitus aikoo jättää lapsilisien
indeksikorotukset tekemättä aiheuttaen 38 miljoonan
euron loven lapsiperheiden tulonsiirtoihin.
Hallitus on siis omalla harkitsemattomalla veropolitiikallaan
heikentämässä kansalaisten ostovoimaa
ja sysäämässä maatamme syvemmälle taantumaan.
Kysyn: kuinka hallitus voi nykyisessä taloudellisessa tilanteessa
harjoittaa näin vastuutonta veropolitiikkaa, ja miten se
aikoo turvata kotimaisen kysynnän ja kansalaisten ostovoiman
säilymisen?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Kivelä on oikeassa siinä,
että talouden näkymät ovat heikentyneet
ensi vuoden osalta. Onneksi mitään dramaattista muutosta
ei ole näköpiirissä, mutta ylipäänsä kansainvälistä taloutta
leimaa tällä hetkellä suuri epävarmuus,
ja se tietenkin näkyy omalta osaltaan myös noissa
tehdyissä ennusteissa.
Hallitus on sitoutunut omassa ohjelmassaan velkaantumisen taittamiseen,
ja se edellyttää ensi vuonna, niin kuin tänäkin
vuonna, verojen korottamista ja myöskin menosäästöjen
tekemistä. Hallitus on pyrkinyt tekemään
ne mahdollisimman oikeudenmukaisesti, mikä näkyy
myöskin meidän ensi vuoden talousarviossa niin,
että tuloerot kapenevat näistä vaikeista
talouspäätöksistä huolimatta.
Sen ohella me olemme pyrkineet tekemään sen, mikä meidän
käsissämme on, eli panostamaan myöskin
talouskasvun tukemiseen ja työllisyyden vahvistamiseen
niin nuorten yhteiskuntatakuulla, pitkäaikaistyöttömien
kuntakokeilulla kuin myöskin noin 300 miljoonan euron kasvupanostuksilla.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kotimaiseen kysyntään
ja ostovoimaan vaikuttavat myös irtisanomiset, joista olemme
valitettavasti viime aikoina saaneet kuulla päivittäin. Muutama
päivä sitten Tilastokeskus raportoi työttömyyden
kääntyneen nousuun, minkä lisäksi
tiedetään, että uudet avoimet työpaikat
ovat vähentyneet ja lomautusten määrät
kasvaneet. Onkin oletettavaa, että valtiovarainministeriön ennuste
työttömien määrästä tulevana
vuonna on selvästi liian pieni, ja näin ollen
on myös täysin selvää, että budjetoidut
työllisyysmäärärahat eivät
tule riittämään. Vaikuttaa huolestuttavasti myös
siltä, että yhteiskuntamme on jakautumassa työttömiin
ja ylityöllistettyihin. Toisille ei riitä työtä,
ja toiset joutuvat raatamaan jaksamisensa äärirajoilla.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: miten hallitus aikoo
parantaa työllisyystilannetta, ja miten hallitus aikoo
edistää tasapuolisempaa työnjakoa?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kysymys on sekä ajankohtainen että äärettömän
tärkeä. Meillä on 246 000 ihmistä nyt työttömänä.
Tähänhän asti työllisyys on
kehittynyt erittäin hyvin. Nyt on se vaihe, jolloin tämä työttömyyden
kasvu on vähän näköpiirissä.
Meidän arviomme on se, että ensi vuoden työttömyys
vuositasoitettuna on vähän yli 8 prosenttia, kun
se tänä vuonna on 7,6 prosenttia. Se, mikä siellä on
ongelmallista, on se, että pitkittyvä työttömyys
kasvaa ja nuorten työttömyys kasvaa hieman tämän
sisällä.
Toinen haaste on se, että 2008 talouskriisissä lomautettuja
oli 90 000, nyt on 19 000. Lomautettujen määrä jopa
heinäkuusta laski. Tämä on merkki siitä,
että yritykset eivät näekään
niin, että tämän montun yli mennään,
pidetään osaavasta työvoimasta kiinni
ja sitten ei päästetä irti, lomautetaan,
ei irtisanota. Nyt irtisanomisliipaisin on tosi herkässä eikä lomautuksien
kautta. (Puhemies koputtaa) Tässä minä toivon
suurta vastuuta myös yrityksiltä. Lomautettaisiin
(Puhemies koputtaa) mieluummin, katsottaisiin, mikä on
suhdanne, eikä irtisanota väkeä. Yhteiskunta
on varautunut 546 miljoonan (Puhemies koputtaa) euron työllisyysmäärärahoilla
hoitamaan sitä, että jokainen ihminen, joka irtisanoutuu,
saa koulutusta ja uuden polun etsimiseen mahdollisuuden. Näitä rahoja
me tulemme lisäämään, jos tarve
vaatii.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kotimaisen kysynnän merkitys korostuu
entisestään silloin, kun talous on hiipumassa
ja vienti takkuaa. On valitettavaa, että hallitus toimii
näin tässä taloudellisessa tilanteessa,
kun monet talouden mittarit osoittavat, niin kuin edustaja Kivelä täällä kertoi,
alaspäin. Kotimaista kysyntää voidaan parantaa
ja suomalaisia työpaikkoja voidaan puolustaa myös
julkisilla hankinnoilla ja niiden suuntaamisella kotimaiseen tavara-
ja palvelutuotantoon. Kysynkin asianomaiselta ministeriltä:
mitä keinoja on käytettävissä julkisten
hankintojen ohjaamiseksi suomalaisille tavaran- ja palveluntuottajille?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tämäkin kysymys on hyvin
ajankohtainen, nimittäin hallituksen talouspoliittinen
ministerivaliokunta muutama viikko sitten käsitteli tätä kysymystä,
millä tavalla valtio ja kunnat yhteistoiminnassa voisivat
nopeuttaa tai nimenomaisesti suunnata hankintoja kotimaisiin yrityksiin
ja ennen kaikkea tämmöisiin uusiin innovatiivisiin
hankintoihin. Monilla yrityksillä on innovaatio valmis
mutta puuttuu niin sanotusti ensimmäinen kauppa. Aivan
erityisen perusteltua tämä on esimerkiksi ympäristöä parantavissa investoinneissa.
Me juuri nyt sitten yhteistoiminnassa hallituksen sisällä valmistelemme
tämänkaltaista linjausta eli pyrimme suuntaamaan
julkisen vallan hankintoja kotimaisiin yrityksiin ja vieläpä niin,
että niissä on kysymys uusista innovaatioista.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Viimeaikaiset uutiset yt-neuvotteluista ja
irtisanomisista tuntuvat monen suomalaisperheen arjessa. Erityisen
vaikeaa työnsaanti on osatyökykyisillä ihmisillä.
Kun vierailin yrittäjänä Japanissa, minua
puhutteli se, että japanilainen yritys esitteli ylpeänä,
kuinka se työllistää 900 osatyökykyistä ihmistä.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: mitä hallitus
on tehnyt osatyökykyisten työllistämisen
helpottamiseksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hyvin paljonkin on tehty. Tietenkinhän
se on hyvin vaikea kysymys, koska osatyökykyisiähän
meillä on hyvin paljon Suomessa ja joka vuosi tulee 25 000
lisää. Nyt on todella lähdetty tarttumaan
toimeen. Meillä on tällainen ohjelmatyö,
josta on jo vuodenvaihteessa lisää tietoa, mitä siellä tapahtuu
ja minkälaisia keinoja hallitus esittää nimenomaan
osatyökykyisten työn mahdollistamiseksi. Sitten
on ihan käynnistynyt juuri tällainen asiantuntijaryhmä, joka
pohtii sellaista uudenlaista konseptia, ihan tällaista
kansainvälisestikin huomiota saanutta konseptia, siihen,
miten voidaan tarttua jo ennalta ehkäisevästi
osatyökykyisten tilanteeseen.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Palaisin vielä tuohon edustaja Kivelän
alkuperäiseen kysymykseen verotuksesta. Meidän
ei tietenkään kannata lähteä suoranaiseen
verokilpailuun naapurimaiden kanssa, mutta toki meidän
kannattaa seurata, mitä ympärillä tapahtuu.
Ruotsihan alensi yhteisöveroa merkittävästi
22:een, ja Virossa se on 21 prosenttia, eikä Virossa lainkaan
veroteta niitä voittovaroja, jotka jätetään yritykseen.
Kysyisin valtiovarainministeri Urpilaiselta: millä mielellä seuraatte
tätä keskustelua, ja onko mahdollista, että Suomessa
jossain vaiheessa meillä on tilanne, jossa yritykseen jätettyjä voittovaroja
ei veroteta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Yritysten tai ylipäänsä kansallisvaltioiden
kilpailukyky on paljon muutakin kuin pelkästään
verotus, oli kysymys sitten yhteisöverosta tai mistä muusta
maksettavasta verotuksesta, ja sen takia minua hieman häiritsee,
että tässä keskustelussa, joka julkisuudessa
viime päivinä on ollut esillä, on tartuttu
vain yhteen veroprosenttiin ja katsottu, minkälaisia päätöksiä naapurimaissa
sen osalta on tehty.
Tilanteessa, jossa otamme uutta velkaa ensi vuonna valtiona
7 miljardia euroa, pidän hyvin mahdottomana sitä,
että me lähtisimme tässä tilanteessa
uusiin merkittäviin veronkevennyksiin. Eli kyllä lähtökohta
on se, että me joudumme kiristämään
verotusta. Me totta kai haluamme huolehtia suomalaisten yritysten
kilpailukyvystä. Tästä syystä meidän
ensi vuoden budjettiin sisältyy, niin kuin aikaisemmin
totesin, noin 300 miljoonan euron kasvupanostukset, tutkimus- ja
kehitysvähennys yrityksille, verokannustin sijoittajille
jne. Tuemme yritysten toimintaa, mutta mihinkään
verokilpailuun meillä ei ole mahdollisuutta lähteä,
ja uskon, että verokilpailussa todellisuudessa ei ole voittajia,
on pelkästään häviäjiä.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Synkeitä uutisia on todella riittänyt.
Tänään valtion 40-prosenttisesti omistama
Rautaruukki ilmoitti 3 500:aa henkeä koskevista
yt-neuvotteluista, joiden tavoitteena on 230 henkilön vähentäminen.
Tänä vuonna tämä yhtiö on
jakanut osinkoa 69 miljoonaa euroa. Viime viikolla Metso-konserni
kertoi 630 hengen vähennystarpeesta ja samanaikaisesti
330 miljoonan osingoista, joista tosin lisäosingot peruttiin,
mutta väen vähentämissuunnitelmia ei
ole peruttu. Lisäksi Stora Enso, TeliaSonera ja Kemira
potkivat väkeä ulos ja käyvät
yt-neuvotteluja mutta jakavat samaan aikaan osinkoa. Kaikissa näissä valtio
on iso omistaja. Haluaisinkin kysyä omistajaohjauksesta
vastaavalta ministeriltä: aikooko valtio suurena omistajana
puuttua tähän tilanteeseen, jossa valtionyhtiöt
samaan aikaan irtisanovat väkeä ja jakavat suuria
osinkoja?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Tämä viimeviikkoinen julkinen
keskustelu Metson samanaikaisesta lisäosinkojen jakamisesta
ja yt-neuvotteluista ilmoittamisesta johti siis, kuten tiedämme,
tasan viikko sitten siihen, että se ylimääräinen
yhtiökokous peruutettiin ja näitä ylimääräisiä osinkoja
ei nyt jaeta. Minusta tämä oli kuitenkin merkki
siitä, että yritykset myös reagoivat
tähän kritiikkiin, mitä näistä ilmiöistä tulee,
joihin tekin viittaatte.
Mutta sitten on tietysti niin, että näillä yhtiöillä on
myöskin ihan todellisia kannattavuusongelmia, että voimme
yleisesti työvoimapolitiikan ja työllisyyden hoidon
nimissä toistaa sen, mitä ministeri Ihalainen
sanoi, että totta kai lomautukset olisivat aina ensisijaisia
valtiolle myös omistajana verrattuna irtisanomisiin. Mutta
sitten esimerkiksi nyt tämänpäiväisen
Rautaruukin ilmoituksen osalta tilanne nyt on kuitenkin se, että teräksen
markkinat eivät ole olleet kovin hyvät viime aikoina.
Kysyntä on ollut heikkoa, ja sitten toiseksi yhtiöllä on
ollut huomattavia vaikeuksia myös alan ylikapasiteetin
kanssa, eli on mahdotonta ajatella, että tässä tilanteessa
sitten ei tulisi mitään sopeutuksia siellä työvoimapuolella.
Mutta ilman muuta valtion periaatepäätöksen mukaisesti
(Puhemies koputtaa) omistajaohjauksessa lähdetään
siitä, että viimeisen päälle
noudatetaan sitten yt-lakeja ja lomautukset olisivat aina ensisijaisia.
On selvä asia, että näitä tulee
yhtiön johdon harkita. (Puhemies: Ministeri Hautala, 1,5
minuuttia!)
Ja sitten vielä lopuksi, saanko huomauttaa, että puhutaan
Solidium-yhtiöistä, joissa siis se Solidiumin
johto on se varsinainen omistajaohjaaja?
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mitä nyt tulee tähän
Metsoon, sen perutun lisäosingon jälkeenkin Metson
osinkoprosentti, siis osingonjakohetkellä olevaa osaketta
kohtaan myönnetty osinko, oli 5,6. Se on erittäin
hyvä osinkoprosentti edelleenkin. Nyt kun 75 miljoonaa
euroa säästyy siitä, että ylimääräistä osinkoa ei
jaetakaan, aikooko hallitus suurimpana Metson omistajana, selvästi
suurimpana Metson omistajana, vaikuttaa siihen, että nämä 75
miljoonaa euroa nyt käytettäisiin niitten irtisanomis-uhan
alla olevien henkilöstöryhmien, näitten henkilöitten,
koulutuksen, trainingin, kurssituksen ja muunlaisen valmiuden parantamiseen,
jotta heidät voidaan työllistää joko
Metsossa sen muissa yksiköissä tai muualla Suomessa?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Nyt puhutaan todellakin semmoisista pörssiyhtiöistä,
joissa valtio ei ole edes enemmistöomistajana ja jotka
ovat Solidiumin omistajaohjauksessa, joten näin pitkälle
meneviä toiveita ja vaatimuksia ei valtio eikä edes
Solidium voi esittää pörssiyhtiössä.
Mutta näistä asioista tulee käydä julkista
keskustelua, mikä on osingonjaon suhde sitten näihin
erilaisiin yt-neuvotteluihin ja muihin. Ja minä sanon vain,
että tämä viimeviikkoinen keskustelu
Metson lisäosingoista oli kuitenkin mielestäni
merkki siitä, että tässä yritykset
herkistyvät tälle keskustelulle. (Mauri Pekkarinen:
Valtio on ylivoimaisesti suurin omistaja!)
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt tarvitaan todella täsmäpanostuksia
kasvuun ja työllisyyteen, ja on hallitusohjelman mukaisesti myöskin
tuettava näitä kasvuhakuisia, työllistäviä,
kansainvälisiä yrityksiä ja myös
meidän logistisesta liikenteellisestä kilpailukyvystä pidettävä huoli.
Mutta kyllä, herra puhemies, täytyy sanoa, että valtion
omistajapolitiikassa pitää nyt käydä kriittisesti
läpi vuoden 2007 ratkaisu, jossa omistajaohjaus siirrettiin
ikään kuin valtioneuvoston kanslian alaisen omistajayksikön,
sanotaan suoraan, selän taakse. Kyllä alueelliset
teollisuus- ja työllisyyspoliittiset näkökohdat
pitää valtion merkittävänä omistajana
pystyä arvioimaan ja pitämään
huoli siitä, ettei tehdä rakenteellisia ratkaisuja,
jotka vaikeuttavat Suomen selviytymistä metsäteollisuudessa
tai muussa perusteollisuudessa. Kyse on kansallisesta selviytymisestä,
ja kansallinen etu pitää hallituksen varmistaa.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Olen jonkin verran asianosainen tähän
tilanteeseen, johon edustaja Rajamäki viittaa. Eli olen
nyt vastuussa siitä ratkaisusta, joka on tehty vuonna 2007
omistajaohjauksessa. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä,
että tässä on syntynyt erittäin
hyvä näkemys eri tahojen rooleista eli se, että silloin,
kun kyse on aluepoliittisista intresseistä ja muista yhtiöiden
säätely-ympäristöön
vaikuttavista tekijöistä, vastuussa ovat sektoriministeriöt
ja koko hallitus. Ja aika usein on sellaisia tilanteita, että tarvitaan
lisää rahaa. Tällaisia tarpeita ei välttämättä voida
hoitaa ilman, että sitten esimerkiksi löytyy valtiolta
budjettirahoitusta.
Se, että omistajaohjaus on kuitenkin eriytetty useimpien
yhtiöiden osalta, kaikki ei ole suinkaan valtioneuvoston
kanslian, on taannut sen, että voimme sitten tavallaan
käydä omien rooliemme pohjalta tällaista
keskustelua eri yhtiöiden ohjaamisesta esimerkiksi niin,
että jos puhutaan vaikka Valtionrautateistä, jonka
te tunnette hyvin, koska olette hallintoneuvoston puheenjohtaja,
(Puhemies koputtaa) niin liikenneministeri Kyllönen huolehtii
liikennepolitiikasta ja minä VR:n taloudellisesta ohjauksesta,
ja hyvin olemme tässä päässeet
keskenämme keskustelemaan.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Useilla paikkakunnilla suurten yritysten
irtisanomiset romahduttavat perheiden talouden, kun toinen tai molemmat
perheen huoltajista joutuvat työttömiksi. Työpaikkoja
on mennyt alta muutaman viikon sisällä yli 10 000.
Se tarkoittaa sitä, että perheiden ahdinko on
lisääntynyt.
Hallituksen työttömyyteen ja sen kokonaiskustannuksiin
varautuminen ei nykyisten näkymien mukaan ole riittävää ja
tehokasta. Varsinkin suuryritysten mahdollisuus joukkoirtisanomisiin
tilanteessa, jossa yritykset tekevät konsernina suurta
voittoa ja maksavat hyvin osinkoja, kuten täällä on
jo pariin kertaan mainittu, on tuomittava.
Kysynkin: mitä keinoja hallitus on miettinyt, että yrityksen
aito yhteiskuntavastuu lisääntyisi? (Timo Soini:
Hyvä kysymys työväenpuolueelle!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kysymys on aiheellinen. Yritysten yhteiskuntavastuu
on tärkeä asia tässä kokonaisuudessa.
Ehkä kuitenkin semmoinen positiivinen uutinen: vuoden takaisesta
työllisten määrä on Suomessa
lisääntynyt 3 000:lla, lähinnä yrittäjäpuolella.
Mutta meillä on puolen vuoden sisällä, niin
kuin täällä todettiin, yli 12 000
ihmistä irtisanottu, ja nyt on vaarassa, että nämä luvut
kasvavat. Tämmöisessä yhteiskunnallisessa
ilmapiirissä, jossa ihmiset pelkäävät
työnsä puolesta, kyllä minusta aikamoinen
pohjanoteeraus oli se, että, oliko se nyt, pienyrittäjäliiton
puheenjohtaja sanoi, että kaikki irtisanomissuoja suomalaisilta
palkansaajilta pitää poistaa. (Martti Korhonen:
Se oli käsittämätön veto!) Onhan
tämä nyt ennenkuulumatonta tilanteessa, jossa
ihmiset tarvitsevat suojaa siinä muutoksessa työstä toiseen, työsuhdeturvaa
siinä, että ihmiset ja heidän perheensä tulevat
toimeen, työttömyysturvaa siinä, että perheen
talous ei romahda. (Puhemies koputtaa) Näitä meidän
pitää puolustaa, ja tämmöisiä puheenvuoroja
minä toivoisin, että nämä ihmiset ymmärtävät,
mitä OP-Pohjolassa, Metsossa, nyt tuolla Outokummussa,
Rautaruukissa väki ajattelee. Vähän inhimillisyyttä,
ystävät.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
(koputtaa)
Edustaja Kallilla on nyt puheenvuoro!
Kansalaisten ostovoiman hiipuessa nyt olisi erittäin
tärkeätä, että tämä ostovoima
voitaisiin suunnata suomalaiseen tuotantoon, jolla voitaisiin vahvistaa
työllisyyttä, ja että tämä kulutus nimenomaan
sitä kautta toisi uusia mahdollisuuksia kotimaiselle tuotannolle.
Erityisen tärkeää tämä on
elintarvikesektorille ja ruuantuotannolle.
Nyt hallitus kuitenkin aikoo kuristaa ja kiristää verotusta
esimerkiksi sokeri- ja makeisveron osalta, mikä vääristää suomalaisten
ja Suomen ulkopuolella valmistettavien elintarvikkeiden kilpailumahdollisuuksia.
Sen tähden nyt muistutan hallitusta: tämänkaltaisessa
tilanteessa pitää vahvistaa suomalaista tuotantoa
ja ohjata kulutustottumusta nimenomaan suomalaiseen suuntaan.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä edustaja Kallin näkemykseen
siitä, että jokainen voi tehdä valintoja,
missä tuotettuja tuotteita kuluttaa, ja ruuan kohdalla
se on kohtuullisen helppoa. Jokainen voi valita, ostaako vaikkapa
lähituottajan tuotteita vai sitten joitakin muita. Jotta
tämä kokonaiskuva pysyisi hallussa, hallitus on
tehnyt, niin kuin hyvin tiedetään, päätöksiä korottaa
joitakin veroja, kuten nyt vaikkapa arvonlisäveroa, ja
sitten jäädyttää tuloverotuksen
indeksitarkistukset siksi, että me puolustamme julkista
taloutta. Jos näitä toimenpiteitä ei
olisi tehty, ottaisimme ensi vuonna noin 1,5 miljardia euroa enemmän
velkaa. Lisäisikö se luottamusta ja uskottavuutta Suomen
kykyyn selviytyä velkaongelmasta, vai vähentäisikö se
sitä? Minä veikkaisin, että se vähentää.
(Puhemies koputtaa) Kun olemme tämmöisessä tilanteessa,
niin meidän pitää samaan aikaan puolustaa
julkisen talouden kestävyyttä ja satsata uuden
kasvun lähteisiin eli uusien työpaikkojen synnyttämiseen,
niin kuin teemme.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! On täysin selvää,
että tämä hallituksen harjoittama linja
johtaa taantumaan ja voi johtaa jopa lamaan. Viimeistään
ensi vuoden puolella tarvitaan elvytystä. Onko hallitus
siihen valmis ja valmistautunut?
Sosialidemokraattien ollessa edellisen kerran hallituksessa
poistettiin suurilta omaisuuksilta varallisuusvero. Onko hallituksella
valmiutta vielä muuttaa täällä eduskunnassa
olevaa, valtiovarainvaliokunnan ja muitten valiokuntien käsittelyssä olevaa,
ensi vuoden talousarviota niin, että muun muassa tämä varallisuusvero
voitaisiin palauttaa ja sieltä tulevat rahat käyttää elvytykseen
ja nimenomaan kotimaisen kysynnän ja kotimaisen ostovoiman
lisäämiseen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämmöisenä aikana,
jolloin talous on erittäin epävarmaa, on tärkeää,
että hallitus tekee sen, minkä on päättänyt,
jotta esimerkiksi velkaantuminen saadaan taitettua. Edustaja kysyi erästä veroluokkaa.
En tiedä, kuinka paljon siitä voitaisiin saada
liikkumavaraa, mutta ehkä jokunen kymmen miljoona riippuen
siitä, miten se nyt sitten tehdään. Eli
sillä ei olisi kyllä kotimaiseen kulutukseen ja
kysyntään juurikaan vaikutusta.
Mutta olennaista nyt on se, että hallitus pysyy sillä linjalla,
että velkaantuminen yksinkertaisesti taitetaan. Jos siinä epäonnistuisimme
jostakin syystä, niin se todennäköisesti
johtaisi siihen, että myös valtionvelan korko
nousisi, kotitalouksien ja asuntovelallisten korko nousisi ja yritysten
kilpailukyky romahtaisi sen takia, että yritysten luottojen
hinta nousisi eli korot nousisivat. Eli parasta, mitä voimme
tällä hetkellä tehdä, on tuoda
vakaa näköala tulevaisuuteen niin, että Suomesta
ei tule kriisimaata ja, toiseksi, tehdä niitä uutta
kasvua ruokkivia toimenpiteitä, joita tällä hetkellä on
jo päätetty tehtävän uusyritystoiminnan
ja yritysten investointien (Puhemies koputtaa) vauhdittamiseksi.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus tekee nyt sen, mistä monet
erityisesti oppositiossa täällä puhuvat,
eli kutsuu suurituloiset ja rikkaat talkoisiin mukaan. Hallitus
kerää ensi vuonna itse asiassa tismalleen sen
summan solidaarisuusverolla kuin nyt käytetään
nuorisotakuun toteuttamiseen. Eli otetaan vähän
enemmän suurituloisilta ja rikkailta ja annetaan nuorille
työtä ja koulutusta, jotta palvelut voidaan turvata.
Mutta, arvoisa puhemies, tämä lähti
tästä ostovoimasta liikenteeseen, ja on totta,
että arvonlisäveroa jouduttiin korottamaan, myös
ruoassa, mutta me kompensoimme sen pienituloisille perusturvan varassa
eläville, pienituloisille palkansaajille ja pienituloisille
eläkkeensaajille mutta emme Jan Vapaavuoren tai Zyskowiczin äänestäjille,
jotka ostavat parmankinkkua Stockmannilta. (Välihuutoja)
Tämä on sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa.
Arvoisa puhemies! Kysyn valtiovarainministeriltä: mitä muita
oikeudenmukaisuustekoja tässä budjetissa on?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! On totta, että sosiaaliturvaan tehdään
ensi vuoden alussa indeksitarkistus, jonka tarkoituksena on juuri
kompensoida arvonlisäveron korotuksesta aiheutuvia kustannusnousuja
sosiaaliturvan varassa eläville ihmisille. Sen lisäksi
työtulovähennystä ja kuntaveron perusvähennystä nostetaan,
ja myöskin nämä toimet helpottavat kaikista
pienituloisimpien ihmisten tilannetta, joten voi sanoa, että hallituksen
politiikassa näkyy hyvin vahvasti oikeudenmukaisuuden kädenjälki.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Hyvät edustajat, täällä on
nyt lukuisilta ryhmiltä tullut kysymyksiä liittyen
juuri tähän työllisyystilanteeseen ja
muuhun. Käydään tätä keskustelua nyt
vähän pitempään. Elikkä voi
pyytää niitä lisäkysymyksiä,
niitä harkinnan mukaan täällä annetaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Alkuperäinen kysymys puhui talouden
hyvästä hoidosta. Taloutta pitää hoitaa
hyvin, ja se on oikein. Toki se tarkoittaa tällaisina aikoina
myös sellaisia ratkaisuja, joita ei mielellään
tehdä, mutta jonkun ne on vain tehtävä,
ja siitä kiitos valtiovarainministerille ja koko hallitukselle.
Mutta tällaisena vaikeana aikana on minun mielestäni
hieno arvovalinta, että tämä hallitus panostaa
perusopetukseen enemmän kuin koskaan ennen, tekee vanhuspalvelulain
ja tekee nuorten yhteiskuntatakuun. Ne ovat arvovalintoja. Rahaa
ohjataan sinne, missä sitä eniten tarvitaan.
Kysyisin nyt oikeastaan työministeriltä, kun näyttää siltä,
että nuorisotyöttömyys, joka on yksi
pahimmista, inhottavimmista työttömyyden lajeista,
on vaarassa nousta, tuleeko tämä raha, joka nyt
on varattu, riittämään nuorisotakuun täyteen
toteuttamiseen, ja toisaalta, onko hallituksella valmiutta sitten
siinä tapauksessa etsiä (Puhemies koputtaa) vielä lisää rahaa
sinne nuorisotakuun toteuttamiseen, jos näyttää siltä,
(Puhemies koputtaa) että tämä nyt varattu
merkittävä summa ei siihen riitä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tiedämme, on nyt varattu
60 miljoonaa vuosittain nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen.
Ja tämän nuorten yhteiskuntatakuun kylkeen tulee
tämä nuorten aikuisten toisen asteen osaamisen
ja tutkinnon ohjelma, joka merkitsee sitä, että jos
tämän vaalikauden aikana onnistumme saamaan 36 000
sellaista nuorta toisen asteen koulutuksen ja tutkinnon piiriin,
jolla ei ole toisen asteen koulutusta, se on iso määrä,
ja siihen on erikseen rahoitus. Meidän tavoitteemme on
se, että me pääsemme tällä erittäin
hyvään alkuun. Tämä on koko
vaalikauden hanke, ja jos sitten rahoituksen suhteen meillä on
uusia tarpeita, uudistuksen toisessa vaiheessa täytyy siihen palata.
Mutta tämä on erittäin hyvä hanke,
ja me uskomme, että me saamme sen idean toteutettua, että jokaiselle
nuorelle tarjotaan joko työpaikka, koulutuspaikka, harjoittelupaikka,
työpajapaikka tai kuntouttava työ niin, että kenenkään
nuoren työttömyys ei pitkity yli kolmen kuukauden: (Puhemies
koputtaa) toppari siihen niin, että pitkäaikaistyöttömyys
ei ole nuorten asia.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vientimme on hiipunut, mutta tuonti valitettavasti
jatkuu erityisesti energiatuotteiden osalta. Vaihtotaseen parantamiseksi
olisi erittäin tärkeätä korvata
saastuttavaa tuontienergiaa, erityisesti hiiltä, kotimaisella,
puhtaalla, uusiutuvalla puulla. Aikooko hallitus korottaa esimerkiksi
hiilen veroa, jotta puhtaan puuenergian kilpailukyky paranee, urakoitsijat
saisivat töitä maakunnissa, autoilijat kuljetuksissa,
haketusurakoitsijat lämpölaitosten läheisyydessä?
Kaikki raha jäisi pyörimään
kotimaassa, parantaisi suomalaisten ostovoimaa ja parantaisi maamme vaihtotasetta.
Aikooko hallitus tehdä toimia kotimaisen puuenergian edistämiseksi?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen on täysin oikeassa
siinä, että tämä kymmenen vuoden
aikana tapahtunut vaihtotaseen heikkeneminen noin kolmannekseltaan
johtuu juuri tuontienergian kallistumisesta. Näin ollen
kaikki se tuontienergia, joka saadaan korvattua, käännettyä kotimaiseksi
energiaksi, paitsi luo työpaikkoja, vähentää päästöjä myöskin
oikaisee ja parantaa meidän vaihtotasettamme. Tämän
syksyn aikana hallitus valmistelee energia- ja ilmastopoliittisen strategian
päivityksen, tuo sen eduskuntaan, ja siinä nimenomaisesti
panostukset uusiutuvan energian edistämiseen tulevat olemaan
keskeisellä sijalla.
Mitä tulee bioenergian rooliin, bioenergiahan on nimenomaisesti
meidän uusiutuvan energian veturi. Noin 80 prosenttia perustuu
nimenomaisesti puun hyödyntämiseen energiakäytössä. Olemme
jo nyt tehneet päätöksiä, joissa
ikään kuin hiilen kilpailuasetelmaa on heikennetty.
Minusta me voisimme asettaa tavoitteeksi sen, että Suomi
ensimmäisenä maana Euroopassa luopuisi kivihiilen
käytöstä esimerkiksi tasolla 2025.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä tuohon edustaja
Kivelän alkuperäiseen kysymykseen ja siihen, että täällä on esitetty
vakavia huolia siitä, että töitä on
toisilla liikaa ja toisilla liian vähän. Myös
kuulimme isoista lomautuksista. Pienet ja keskisuuret yritykset
ovat niitä, jotka eivät lomauta 400:aa, eivät
irtisano tuhansia. Elikkä millä tavalla konkreettisesti,
että se ei jää puheen tasolle, aiotaan tukea
vaikka niitä yksinyrittäjiä, joita on
Suomessa kymmeniä tuhansia, tai pieniä yrityksiä, jotka
voisivat, vaikka puolet, työllistää nuoria? Vain
työtä tekemällä tätä Suomea
saadaan eteenpäin, ja työtä tarvitaan.
Työ on myöskin parasta terveydenhoitoa. (Puhemies
koputtaa) Elikkä oletteko valmiita jakamaan näitä työllistämisen aiheuttamia
kustannuksia niin, että ne ovat työvoimaviranomainen
ja sitten tämä pieni yritys, jotka työllistävät?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Isot irtisanomiset tai isot lomautukset saavat
aina isoja otsikoita. Ne ovat aina ikäviä ja valitettavia,
mutta sen sijaan se, että näiden isojen irtisanomisten
jälkeen hyvin suuri osa joko suoraan tai sitten koulutuksen
kautta löytää henkilökohtaisesti
uuden tien työhön, ei ole hirveänkään
usein isoissa otsikoissa. Otan vaikka esimerkin Myllykoskelta, jossa
kuultiin valitettava, ikävä ilmoitus vuosi sitten:
500 työtöntä. Nyt heistä 400
on päässyt työn syrjään
kiinni muualla. Nämä eivät useinkaan
nouse otsikoihin. Ehkä tämäkin on hyvä muistaa,
ja se antaa toivoa.
Mutta hallitus on päättänyt 300 miljoonan
kasvupaketista jo kehysriihessä, ja tuo valmistelu on käynnissä.
Nuo toimet, nuo veroporkkanat, jotka kohdistuvat nimenomaisesti
pk-yrityksiin, tulevat voimaan ensi vuoden alusta. 300 miljoonaa kasvun
vauhdittamiseen on merkittävä panostus.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt moni
todennut, että iso ongelma on nimenomaan tämä tulo-ongelma,
ja näinhän se on. Ei varmaan veronkevennyksiin
ole varaa, mutta veronkiristyksiin meillä tietyillä osioilla
on varaa. Siitä syystä esitän kysymyksen
lähinnä valtiovarainministerille: Meidän
kansallisvarallisuutta kumminkin tällä hetkellä hyödyn-netään
uskomattoman paljon, ja näyttää, että ne hyödyntämistahtotilat
ovat vain yhä suuremmissa määrissä,
tarkoitan kaivosteollisuutta. Se on kumminkin suomalaisen yhteiskunnan
kansallisvarallisuutta, ja se viedään melkein,
voi sanoa, ilmaiseksi tällä hetkellä maasta
pois. Siitä jalostusarvosta, jos oikein muistan, jää 0,15
prosenttia tonnista plus 50 euroa maanomistajalle hehtaarilta. Sehän
on aivan mitätön korvaus. Kun me puhumme veropohjan
laajentamisesta, miksi me emme tällä puolella
liiku nopeasti? Minä uskon, että tämä sali
on kohtuullisen valmis tekemään nopeastikin päätöksiä,
jos ja kun sellainen esitys saadaan, että myös
kaivosvero saadaan tässä maassa voimaan, niin
kuin melkein koko muulla (Puhemies koputtaa) maapallolla on.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Luulen, että tämä on
yksi semmoinen uusi toimiala, jossa on paljon potentiaalia ja jota
luultiin jo itse asiassa laskevan auringon alaksi mutta joka uudelleen
on tullut keskusteluun ja jossa nähdään
paljon potentiaalia. Viimeksi kuulimme litiumin osalta positiivisia uutisia
muun muassa Keski-Pohjanmaalta, mutta muutenkin Pohjois- ja Itä-Suomen
osalta kaivannaisteollisuudella on mahdollisuuksia synnyttää uutta
yritystoimintaa ja uusia työpaikkoja.
On selvä asia, että valtiovallan täytyy
hyvin tarkkaan miettiä — totta kai tulokysymys
on yksi olennainen, mutta samaan aikaan myöskin miettiä — miten
me kannustamme näitä yrityksiä ja myöskin
luomme edellytyksiä niille synnyttää tälle
alalle uusia työpaikkoja. Tästä syystä kaivosvero
on asia, josta parhaillaan työ- ja elinkeinoministeriössä tehdään
selvitystä. Kun tuo selvitys on valmis, niin sen jälkeen
on sitten päätöksenteon aika.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan alkuun lämmin kiitos
ministeri Ihalaiselle voimakkaista sanoistanne suomalaisen työmiehen
ja työnaisen turvallisuuden puolesta. Näinä traagisina
irtisanomisen aikoina tämä on oikein. Näin
täytyy ottaa kantaa.
Mutta, puhemies, me puhuimme verotuksesta. Kuten täällä todettiin,
on tärkeää, että veroratkaisut
tehdään oikeudenmukaisella tavalla. Tälle vuodelle
nostettiin pääomaveroa, suurituloisimpien verotus
kiristyy solidaarisuusverolla, miljoonaperinnöistä maksetaan
enemmän veroa ja samaan aikaan pienemmät ihmiset,
vähän vähävaraisemmat ihmiset,
maksavat vähemmän veroa. Tämä on
oikein. Tämä on suunnanmuutos esimerkiksi edellisen
hallituksen linjaan: nyt verot maksukyvyn mukaan. (Timo Soini: Mikä se kysymys
oli?) On oikein, että jos olet isompi ihminen, maksat enemmän,
jos olet pienempi, maksat vähän vähemmän.
Puhemies! Nyt ei ole aika eikä mahdollisuus keventää veroja — elämme
vaikeita aikoja — mutta on mahdollisuutta lisätä työllisyyttä.
Kysynkin ministereiltä: onko mahdollista, jos tilanne tästä huononee,
tehdä vaikka kesken kautta lisätalousarviolla
lisää täsmätyöllisyystoimenpiteitä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Totta kai hallitus koko ajan seuraa talouskehitystä ja
katsoo, mitä kaikkea voidaan tehdä erityisesti
työpaikkakehityksen vahvistamiseksi, mutta totta kai meidän
liikkumavaramme on erittäin vähäinen
tässä tilanteessa. Lisätalousarviovara
on joka vuosi käytettävissä, ja sitä pitää katsoa,
mihin se on hyödyllisintä käyttää. Sillä tasapainotetaan
kehysten puitteissa toisaalta työllisyystilannetta mutta
myös sitten menoluokkia, joissa rahat eivät riitä.
Kaikkein olennaisinta meille on nyt se, että me saamme
talouskasvua ja talouden rakennemuutosta Suomessa aikaan. Siihen,
miksi yritykset irtisanovat, on oikeastaan kaksi syytä.
Toiset irtisanovat sen takia, että suhdannesyistä ei
ole kysyntää eli ei ole maksavia asiakkaita maailmalla. Toinen
syy on se, että heidän tuotteitaan ei enää osteta
sen takia, että vaikkapa sanomalehtipaperista on ylituotantoa
jossakin päin maailmaa, esimerkiksi Euroopassa. Eli me
olemme keskellä talouden rakennemuutosta ja keskellä suhdanneongelmaa,
ja tästä syystä meidän pitää olla
valmiita luomaan uutta talouskasvua, uutta kasvuyrittäjyyttä,
uusia innovaatioita. (Puhemies koputtaa) Näin ollen tätä työllisyysongelmaa
ei voi hoitaa vain suhdanneongelmana.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraatti puhuu mielellään
solidaarisuusverosta, mutta totuus on, että Suomen kymmenen
rikkainta nosti osinkoja 120 miljoonaa, ansiotuloja 10 miljoonaa.
Onko hallituksen puolella mietitty, että korkeimpien osinkojen
verotusta kiristettäisiin esimerkiksi tämän
verotettavan määrän kiristyksellä?
(Timo Soini: Mitä SDP tekee?)
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Lintilä viittasi ansiotuloverotukseen,
ja on ehkä hyvä muistaa, että sen ohella,
että ansiotuloverotus kiristyy ensi vuonna, me olemme myöskin
tehneet kiristyksiä pääomatuloverotukseen.
Tämän vuoden budjetissa pääomatulovero
kiristyy ja siihen luodaan myöskin yläpäähän
pientä progressiota, eli tältä osin myöskin
ne henkilöt, jotka eivät nauti ollenkaan ansiotuloja,
maksavat enemmän veroja, koska he nostavat tulonsa pääomatulojen
kautta.
Mihinkään uusiin verotarkistuksiin, niin veronkevennysten
kuin veronkiristystenkään osalta, hallituksella
ei ole suunnitelmia sen lisäksi, mitä nyt budjettiesityksessä ja
kehysriihessä on päätetty.
Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kansainväliset luottoluokituslaitokset
seuraavat herkeämättä sitä,
mitä tässä maassa tapahtuu, ja ylipäätään,
mitä eurooppalaisissa maissa tapahtuu. Toivon, että pääministeri
kuvaisi hieman sitä, minkälaisista asioista tässä on
kysymys ja minkälaisista summista tässä on
kysymys, mikäli me emme pysy tällä kaidalla
polulla, joka nyt on valittu.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Luottoluokituslaitoshan tarkoittaa sitä toimijaa,
joka arvioi, kuinka luotettava esimerkiksi kukin maa on, ja sen
arvion perusteella esimerkiksi valtion lainan korko jokseenkin määräytyy.
Samoiten se vaikuttaa siihen, mikä on vaikkapa kotitalouksien
asuntolainojen korko ja yritysten lainojen korko.
Suomi on onnistunut puolustamaan julkisen talouden uskottavuutta
tällä hetkellä hyvin karvaitten toimenpiteiden
ansiosta, mutta joka tapauksessa olemme onnistuneet puolustamaan
Suomen uskottavuutta ja näin ollen ansainneet parhaan mahdollisen
luottoluokituksen, mikä näkyy siinä,
että kotitalouksien asuntolainojen korko on hyvin, hyvin
alhainen ja yritysten luottojen korko on alhainen ja valtionvelan
korko on tällä hetkellä hyvin alhainen.
Jos sitten menettäisimme vastuuttoman talouspolitiikan
seurauksena parhaimman luottoluokituksen, sillä todennäköisesti
olisi vaikutus keskipitkällä aikavälillä nimenomaan
siihen, että me menettäisimme veronmaksajien rahaa
korkeampina valtionvelan korkoina ja yritykset menettäisivät
kilpailukykyään korkeampina korkoina. (Puhemies
koputtaa) Sitä on vaikea sanoa, montako sataa miljoonaa
euroa se on vuodessa, mutta kyllä sillä merkittävä vaikutus
olisi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä kaksi lisäkysymystä tähän
aiheeseen, ensin edustaja Pekkarinen. Sitten palataan keskustelun
aloittajaan, edustaja Kivelään.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Häkämies, puhutte
hienosti puhtaan energian puolesta. Äskenkin kerroitte,
mitä kaikkea hallitus — ihmiset saivat sen käsityksen — on
jo tekemässä tai tehnyt. Kertokaa yksi sellainen
toimi, jonka tämän hallituksen aikana olette tehnyt,
jolla uusiutuvan energian käyttöä parannetaan.
Minä kerron teille kolme tointa, joissa te sitä heikennätte.
Ensinnäkin pienpuun energiatukea ette vienyt läpi
sillä tavalla kuin oli aikaisemmin sovittu. Toiseksi heikensitte
uusiutuvan sähkön veroratkaisuja viime keväänä.
Ja nyt kolmantena esityksenä te olette tuonut tänne
esityksen, jolla nimenomaan puun ja turpeen yhteiskäyttöä,
sen kilpailukykyä hiileen ja maakaasuun verrattuna selvästi
heikennetään niin, että esimerkiksi Rovaniemelle
ei näillä näkymin kannata rakentaa chp-laitosta
uusiutuvan energian varaan, tai niin, että monilla paikkakunnilla
tullaan käyttämään ensi talven
aikaan kivihiiltä. Kolme tointa, joilla te olette heikentänyt
uusiutuvan energian mahdollisuuksia. Minä en löydä ensimmäistäkään,
jolla te olisitte parantanut niitä. (Ben Zyskowicz: Siksi oli
hyvä, että kysyitte!)
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tuulivoimalla on hyvin tärkeä rooli
Suomen uusiutuvan energian edistämisessä, ja sain
edeltäjältäni, jonka nimen jätän
nyt ajan voittamiseksi mainitsematta, käsiini tilanteen, jossa
tuulivoimassa oli tehty merkittäviä tavoitteita
mutta sen rakentaminen erilaisten hallinnollisten esteitten tähden
oli jumissa. Me olemme nyt merkittävällä tavalla,
edustaja Pekkarinen, nopeuttaneet tuulivoiman rakentamista, joka myös
synnyttää Suomeen työpaikkoja, lisää päästötöntä energiaa.
Tässä nyt teille ensimmäinen esimerkki.
Ja kun luette tuota budjettikirjaa, (Mauri Pekkarisen välihuuto — Hälinää — Puhemies
koputtaa) niin sieltä löytyy muun muassa tämä kaasutinpreemio,
jolla esimerkiksi Vaskiluodon voimalassa vältetään
tilanne, jossa kivihiiltä olisi käytetty. Nyt
siellä sitten tullaan käyttämään
bioenergiaa. Nämä ovat nyt kaksi esimerkkiä,
edustaja Pekkarinen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Tilanteessa, jolloin kansalaisten ostokyky kiistatta alenee,
heikkenee, ovat palkankorotusvaatimukset perusteltuja ja oikeutettuja,
mutta samalla yritysten kannattavuus ja sitä kautta palkanmaksukyky
heikkenevät. Miten hallitus tällaisessa tilanteessa osaltaan
turvaa, että rauha säilyy työmarkkinoilla?
(Kauko Tuupainen: Ei mitenkään!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Me saimme aikaan ensimmäisen budjetin,
saimme viime keväänä kehysriihilinjaukset, tänä syksynä sen
pohjalta tukevat budjettilinjaukset kasvulle, työllisyydelle
ja valtiontalouden vakauttamiselle, teimme raamisopimuksen, joka kattaa
työmarkkinat laajasti ja kantaa syksyn 2013 loppuun saakka.
Se on erittäin iso asia ihmisten turvallisuuden näkökulmasta
mutta myös siltä kannalta, että on näköaloja,
uskottavuutta meidän talouspolitiikassamme. On selvää,
että parasta ostovoimaa on se, että useammalle
ihmiselle järjestyy työpaikka. Se on se paras
ostovoiman lähde. Kyllä meidän pitää pitää huolta
siitä, että myöskään
niiden, jotka jäävät työttömiksi, ostovoimaa
ei kurjisteta. Sen takia me tarvitsemme työttömyysturvaa,
me tarvitsemme näitä ihmisiä tukevaa
sosiaaliturvaa sen vaiheen yli, että nämä ihmiset
pääsevät sitten uuteen työhön
kiinni.