Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Te, ministeri Risikko, olette tämän
vaalikauden kolmas liikenneministeri. Te olisitte voinut jäädä historiaan
laittamalla, uudistamalla, panostamalla perusväylänpitoon.
Mutta mitä te teette? Te päätätte
leikata ensi vuoden perusväylänpidosta, siis teiden,
satamien ja ratojen perusväylänpidosta, 83 miljoonaa
euroa. Me kaikki tiedämme, että perusväylänpidon
korjausvelka on yli 2,3 miljardia euroa. Koko eduskunta on saanut
sanoa sanottavansa, että korjausvelkaa täytyy
vähentää. 100 miljoonan euron tasokorotus
perusväylänpitoon pitää toteuttaa.
Minkä takia te ette kuuntele eduskunnan päätöksiä,
vaan teillä näyttää olevan kuitenkin
rahaa tiukan talouden aikana miljardiluokan pääkaupunkiseudun
uusiin väylähankkeisiin? Miksi kansallisomaisuudestamme
(Puhemies koputtaa) emme pidä kiinni?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kuten edustaja tietää, viime
keväänä tehtiin kehyspäätös,
jossa todettiin, että kun jokaiselta sektorilta jouduttiin
ottamaan rahaa, niin perusväylänpidosta suunniteltiin
otettavan 100 miljoonaa. Se ei kuitenkaan toteutunut, koska me teimme
nyt budjettiriihessä kompensaation, joka tarkoittaa sitä,
että saimme 30 miljoonaa siitä takaisin, elikkä ihan
niin paljon ei tarvitse nyt sieltä vähentää.
Sen lisäksi liikenneministeriö on tehnyt hankkeisiin
uusia suunnitelmia ja sieltä on pystytty
säästämään. Ja hyvässä yhteistyössä valtiovarainministerin kanssa
ja kaikkien muittenkin ministeriöitten kanssa me olemme
saaneet aika paljon erilaisia hankkeita eteenpäin, ja jos
katsoo selontekoa, niin lähes kaikki on sieltä nyt
toteutettu, joko käynnistymässä tai käynnissä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikko, teidän johdollanne
istuu nyt parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä.
Se työn tehtävä on aivan mahdoton, jos
poliittiset päätökset ovat sellaisia,
että perusväylänpidon tasokorotusta ei
tehdä ja aina vain leikataan. Korjausvelka kasvaa joka
vuosi.
Samoin ihmettelemme suuresti sitä, että te päätätte
yksityisteiden rahoituksesta vain niin, että ensi vuonna
on käytettävissä yksi miljoona euroa.
Vuonna 2011 tämä taso oli 23 miljoonaa euroa.
Yksityisteitten varrella on muitakin kuin vain yksittäisiä ihmisiä.
Meidän kaikki raaka-aineemme lepäävät
siellä yksityisteitten varrella: energiahuolto, ruoka ja
monet muut asiat. Myöskin mökkiläiset
kulkevat niiden yksityisteitten varrella. Minkä takia myöskin
yksityistiet joutuvat näin kovan saneerauksen kohteeksi?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On todella niin, että meillä on
joka ikiseltä sektorilta jouduttu ottamaan rahaa ja myöskin
näistä yksityisteistä — sen
tunnustan — ja myöskin perustiedonpidosta. Emme
ole saaneet niin paljon kuin muina vuosina. Pitää kuitenkin
muistaa se, että se ensi vuosi perustienpidossa on se hankala
vuosi. No, sinnekin tuli sitä kompensaatiota ja erilaisia
hankkeita, mutta sitten vuodesta 2016 me palaamme jälleen
siihen samaan, mitä tänä vuonna on saatu. (Hälinää)
Elikkä siinä mielessä me olemme kyllä... — Jokainen
tietää, että perustienpitoon pitäisi
saada lisää rahaa, mutta tällä hetkellä tämän verran
nyt juuri on, mitä on sovittu.
Ja mitä tulee siihen korjausvelkatyöryhmään: Minä olen
iloinen siitä, että tällainen parlamentaarinen
ryhmä on, ja me yhdessä 1.10. lähdemme
miettimään erilaisia rahoitusjärjestelmiä ja ottamaan
mallia myös muista maista. Uskon, että me kyllä selviämme
tästä asiasta.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Teiden kunto on todella huono, juuri laakerinvaihdosta
tulleena voin sen sanoa. Korjausvelkaa olisi saatava myös
siltoihin, yli 800 siltaa on huonokuntoisia. Samaan aikaan pitäisi
rakentaa myös uusia teitä. Kysyisin ministeriltä:
voitaisiinko pienemmät, niin sanotut teemahankkeet tuoda
takaisin, jolloin voitaisiin pienemmällä rahalla
remontoida risteyksiä ja lisätä ohituskaistoja
myös pääteille? Kun teen noita talousarvioaloitteita,
tiedän, että Kangasalle, Parkanoon, Ikaalisiin,
moniin paikkoihin voitaisiin muutamalla miljoonalla saada kuitenkin
ratkaisevia muutoksia, jos ei koko tietä pystytä remontoimaan.
Samaan aikaan kun pääkaupunkiseudulle tulee nyt
tosiaan miljardihankkeita, täytyy kysyä, eikö hallituksella
ole tarkoitus parantaa myös maakunnissa elinkeinoelämälle
tärkeitä teitä.
Toinen asia on vielä se, miten me saisimme ulkomaiset
rekkayritykset myös maksamaan teiden käytöstä täällä.
Eikö tuo vinjettijärjestelmä voitaisi
jo ottaa käyttöön, että he myös
osallistuisivat näiden teiden rakentamiseen? Saataisiin vaikka
tulevalle Infra Oy:lle rahaa sillä tavalla kerättyä.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Erittäin hyviä kysymyksiä.
Vinjettimaksua elikkä nimenomaan näiden ulkomaisten
rekkojen maksujärjestelmää ollaan mietitty,
mutta kun meidän pitää muistaa se, että se
samanaikaisesti tulee myös kotimaisille rekoille, niin
meidän pitää siihen luoda jonkinlainen
kompensaatiopalautusjärjestelmä, ja tässä vaiheessa
se on vielä työn alla, mutta pohdinnassa sekin.
Kun puhutte näistä teemahankkeista: Nyt jokaisella
elyllä on omat rahansa, ja nyt tietysti on tärkeää,
miten elyissä niistä päätetään
ja miten niitä käytetään. Se
nyt vaatii erittäin tarkkaa harkintaa siitä, että me
voisimme pienilläkin panostuksilla saada hyviä tuloksia.
Nyt täytyy tietysti ottaa kaikki keinot käyttöön
ja miettiä tarkkaan, miten rahat käytetään.
Vaikuttavuusarviointia tehdään koko ajan.
Mitä tulee näihin Uudenmaan alueen hankkeisiin,
niin pitää muistaa, että niitä on
todella paljon mutta ne kaikki vaikuttavat koko Suomen liikenteeseen,
ja jos katsotte sitä karttaa, jonka olen teille toimittanut,
niin siellä näkyy, että koko Suomessa
on nyt hankkeita... (Puhemies koputtaa) — Jatkuu varmasti
seuraavassa vastauksessa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat jo pitkään
huutaneet tämän verotilin palautusjärjestelmän
ja vinjettimaksun perään. Hyvä, että asia
on mennyt perille.
Te olette vuosi toisensa jälkeen sanoneet, että vuonna
16 lisätään perusväylänpitoon
sata milliä. Teidän perusteenne on ollut, että seuraava hallitus
korjaa nämä virheet. Kauden alussa tiestömme
korjausvelka kasvoi vuositasolla 100 miljoonasta 150 miljoonaan.
Nyt tuo korjausvelan kasvu on kiihtynyt jo 150 miljoonasta jopa
300 miljoonaan vuodessa. Se on vuositasolla sen hinta, että tiestö pysyisi
nykytilassa. Korjaatteko te tämän ongelman?
Arvoisa pääministeri, te puhuitte kauniisti
lapsista ja siitä, että me emme halua kasvattaa
(Puhemies koputtaa) kakkua lapsien maksettavaksi. Korjaatteko tämän?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäiseksi pitää todeta,
että kun me puhumme leikkauksista tai siitä, haluammeko
me leikata vaikkapa tiestön ylläpidosta, perusväylänpidosta
tai tieinfrahankkeista vai emme, vastaus on, että emme
halua, mutta meidän on pakko, koska muuten me jatkamme
lisävelkaantumisen tiellä. Tämä on
ehkä yksi meidän keskustelun perusongelmista.
Sekä perussuomalaiset että keskusta, minun mielestäni
ihan oikeutetusti, ylläpitävät keskustelua
siitä, että lisävelkaa ei saa ottaa,
mutta samalla me emme voi joutua tilanteeseen, jossa lähdetään
perumaan jo tehtyjä säästöjä.
Se on se perusongelma tässä asetelmassa. (Mauri
Pekkarinen: Kysymys on siitä, mihin te rahat laitatte!)
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat aina esittäneet
oman, vastuullisen vaihtoehtobudjetin. Me olemme huomioineet tämän
ja esittäneet oman vaihtoehtomme. Koska te ette ole korjanneet
tätä perusväylänpidon rahoituksen
alibudjetointia, tästä tulee todella iso lasku
tuleville sukupolville. Korjausvelka ylettyy nyt jo sinne runkorakenteisiin,
ja sen korjaaminen on kallista. Valtiovarainministeri Rinne, onko
budjetissa mitään mahdollisuuksia korjata tätä virhettä jo
ensi vuonna?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Totean, että nyt on kaivettu kivet
ja kannot tuolta budjetin tulopuolelta, jotta voitaisiin lisätä näitä rahoituksia.
Siihen on nyt laitettu se, mikä on mahdollista ollut laittaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Toimiva liikenneinfra on hyvin toimivan yhteiskunnan
ja elinkeinoelämän edellytys, sen me kaikki allekirjoitamme,
ja toimenpiteitä siihen suuntaan tulee tehdä.
Tämä korjausvelka, lähes 2,5 miljardia,
on kuitenkin muodostunut useiden hallituskausien aikana, ja se kertoo
siitä, että meillä on rakenteellinen
ongelma tässä, miten liikenneverkon suunnittelua
ja rahoitusta ohjataan. Vuosibudjetointi tai neljän vuoden
kehysbudjetointi ei kerta kaikkiaan sovi näin pitkäaikaisten
investointien suunnitteluun ja rahoitukseen. Kysynkin nyt ministeriltä,
mitä mieltä olette siitä, että siirryttäisiin
pidempiaikaiseen liikennesuunnitteluun, jossa myös rahoituksesta päätettäisiin.
Puhutaan kymmenen vuoden tai kolmen vaalikauden ajanjaksosta, johon
parlamentaarisesti sitoudutaan ja sen mukaan sitten kehitetään
tätä infraa.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kannatan lämpimästi tuollaista
ajattelua, että me katsomme vähän laajemmin
tätä asiaa. Sitten myöskin meidän
pitää muistaa, aivan niin kuin edustaja totesi,
että tiestö- ja yleensä liikennepolitiikka
on turvallisuuspolitiikkaa, mutta se on myöskin elinkeinopolitiikkaa,
ja se on myöskin työllisyyspolitiikkaa. Jokainen
miljoona, jonka me laitamme näihin tiehankkeisiin, on 17
henkilötyövuotta, ja meidän on pidettävä huolta
näistä teistä turvallisuudenkin vuoksi.
Ja kun me puhumme siitä, että esimerkiksi ikäihmisten
pitäisi pystyä olemaan kotonaan mahdollisimman
pitkään, niin tarvitaan teitä, jotta
sinne viedään palveluja ja ihmiset pääsevät
sitten kotoa välillä pois. Elikkä todella
me tarvitsemme tällaista pitkän linjan suunnittelua,
emmekä me voi katsoa ainoastaan sillanrumpuja, vaan meidän
pitää katsoa kokonaisuutta, myös asuntotuotantoa.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Huono- tai erittäin huonokuntoisia
teitä on tällä hetkellä keskeisellä tieverkolla
noin 800 kilometriä ja alempiasteisella tieverkolla noin 5 000
kilometriä, ja keltaisen budjettikirjan mukaan hallituksen
tavoite on, että ensi vuonna näiden huonokuntoisten
tai erittäin huonokuntoisten teiden lukumäärä kasvaa
noin 10 prosentilla. (Anne Kalmari: Järkyttävää! — Naurua)
Tänään eräässä uutisessa
liikenneonnettomuuteen joutunut henkilö kertoo seuraavaa:
"Olin osunut tiessä olleeseen kohoumaan. Menetin pyörän
kontrollin (Hälinää — Puhemies
koputtaa) ja tulin lopulta pää edellä asfalttiin."
Poliisin esitutkintapöytäkirjan mukaan kyseinen
onnettomuus johtui huonokuntoisesta tiestä. Tien ylläpidosta
vastaava ely-keskus taas ei kuitenkaan pidä tätä tietä huonokuntoisena.
(Puhemies koputtaa)
Arvoisa ministeri, mikä on teidän näkemyksenne,
pystytäänkö ensi vuonna ja tulevina vuosina
myös näillä määrärahoilla
turvaamaan...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja ministeri Risikko, olkaa hyvä.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä oli hyvä esimerkki
siitä, miten tärkeää on myös
turvallisuuden näkökulmasta se, että meillä myös
alemmanasteisia teitä korjataan. Ja ely-keskukset ovat
nimenomaan niitä, joiden pitää arvioida
sitä, mitkä ovat niitä kaikkein tärkeimpiä ja
mitkä kaikkein vaarallisimpia.
Mutta kyllä meillä paljon tekemistä on,
ja kaikki tämä teidän kritiikkinne on
ihan oikeaa. Se on niin, että meiltä puuttuu siitä rahaa,
mutta me olemme pystyneet kuitenkin pitämään
määrättyä tasoa yllä,
ja elyjen kanssa tehdään hyvää yhteistyötä.
Meillä on Liikennevirasto, meillä on liikenneministeriö,
jotka yhdessä koko ajan priorisoivat näitä erilaisia
tarpeita. Ja totta kai, jos olisi rahaa enemmän, tähänkin
laitettaisiin, mutta tilanne on nyt tämä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikko, edustaja Jokinen kysyi
teiltä äsken, mitenkä näette
tämmöisen pitemmän liikennepoliittisen
suunnitelman toteuttamisen. No, nyt on eduskunta hyväksynyt
liikennepoliittisen selonteon vuosille 2012—2015. Siinä on
hankkeita lueteltu merkittävä määrä.
Nyt te kumminkin olette mennyt muuttamaan esimerkiksi Ylivieska—Iisalmi-välin
sähköistämistä, joka olisi ollut
työllisyyteen vaikuttava ja tuonut kasvua sille alueelle.
Miten te perustelette tätä pitkän aikavälin
suunnittelua?
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Pyydän välttämään
liikkumista salissa kyselytunnin aikana.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Selonteko on mennyt kyllä,
voisi sanoa, kirjan mukaan. Ainoastaan kaksi hanketta sieltä on
sellaisia, joista toisessa on kustannussyitä, siinä selvitetään
kustannuksia — koska on tullut valtavasti siihen lisää kustannuksia,
niin se pitää katsoa, että se saadaan kunnolla
hoidettua — ja toinen on juuri mainitsemanne rataosuus.
Siinä on tilanne myöskin se, että selvitetään
tarkemmin, koska siinäkin on tapahtunut uusia suunnitelmia.
Se ei ole minnekään hävinnyt, vaan kyllä se
on siellä, se on listoilla, ja se on näkyvissä myöskin
meidän kirjoissa ja suunnitelmissa vuodelle 2016. Ei ole
unohdettu.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan kyllä todeta, ministeri Risikko:
te ette ole menneet tässä hallituksessa liikennepoliittisen selonteon
mukaan, te ette ole menneet kirjan mukaan.
Silloin kun kaksi vuotta sitten päätettiin
liikennepoliittisesta selonteosta, tämä sali halusi, että perusväylänpito
on se ykkösasia. Nyt te leikkaatte ennennäkemättömällä tavalla
perusväy-länpidosta ja samaan aikaan laitatte
tänne näihin hankkeisiin, kehittämishankkeisiin,
suuriin kehittämishankkeisiin, rahaa. Ja tämä on
teidän poliittinen valintanne, sitä eivät
ole tehneet virkamiehet, te olette hallituksena sen tehneet. Miten te
voitte, ministeri Risikko, perustella sitä, että te olette
kävelleet tämän salin yksimielisen päätöksen
yli?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On aivan totta, että tämä perustienpito
on siellä selonteossa arvioitu suurimmaksi mahdollisuudeksi
siihen vaikuttaa, mutta kuten sanoin, meillä on hankkeet
lähestulkoon kaikki saatu eteenpäin, ainoastaan
tämä perustienpito on se, jossa ei päästy
siihen tavoitteeseen.
Mutta pitää myös muistaa se, että tässä oli
100 miljoonan euron leikkaus ja me saimme nyt sitä kompensoitua
ja tilalle paljon paljon uusia hankkeita. Eli ovathan nekin toki
jotain, nämä uudet hankkeet, elinkeinojen näkökulmasta,
työllisyyden näkökulmasta ja turvallisuuden
näkökulmasta. Ajatelkaa, kuinka paljon meillä on
rekkoja tällä hetkellä liikkeellä tuolla,
joiden mitat ja painot ovat lisääntyneet, ja me
tarvitsemme siltoja, jotka kestävät niitä painavampia
rekkoja, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) ja siitä syystä meidän pitää näitä hankkeitakin
tehdä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Oliko vielä joku edustaja, joka halusi tähän
asiaan? (Naurua)
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Kiitos, arvoisa puhemies! Olisin kysynyt ministeriltä,
kun Valtion Infra Oy:tä viime vaalikaudella jo yritimme perustaa,
että mikä on ollut se perussyy, ettei nyt ole
kyetty perustamaan, koska se on ainoa tie, jolla me saamme lisää sitä pääomaa,
jolla voidaan meidän perusinfrasta, tässä tapauksessa teistä ja
rautateistä, pitää huolta. Miksi te ette
ole tähän tarttuneet? Viime vaalikaudella se ei
onnistunut, mutta olisi nyt jo toivonut tällä vaalikaudella
onnistuvan.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia kovasti näistä teidän
monista kysymyksistänne ja halukkuudestanne. Siitä syystä laitoin
tämän suojatien päälleni, kun
ajattelin, että täällä tulee
niitä kysymyksiä. (Naurua)
Mutta joka tapauksessa tähän kysymäänne:
Ei niitä mitään ole haudattu, me joka
ikisen asian nyt katsomme siinä parlamentaarisessa ryhmässä ja
siinä korjausvelkatyöryhmässä.
Meidän on oikeasti löydettävä uusia
rahoitusmekanismeja, ja mainitsemanne otetaan arvioinnin kohteeksi. Meillä on
kansainvälisiä esimerkkejä aivan toisentyyppisistä rahoitusmalleista,
mutta se vaatii yhteistyötä kuntien kanssa, se
vaatii elinkeinoelämän kanssa yhteistyötä,
ja erilaisia malleja on nyt luupin alla. Syksyn aikana kuulette
niistä.