3) Puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan työjärjestyksen
muuttamisesta ja eduskunnan vaalisäännön
1 §:n muuttamisesta
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On tavallaan historiallinen tilaisuus
päästä puhumaan puhemiesneuvoston ehdotuksesta. Tähän
saakka täällä on ollut vain hallituksen
hyviä taikka huonoja ehdotuksia, mihin on voinut ottaa
kantaa, mietintöjä, jotka ovat huonoja taikka
hyviä, yleensä ei niinkään hyviä kuin
on annettu ymmärtää, ja niihin on voinut
ottaa kantaa.
Mutta nyt uusi asia tavallaan on puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan
työjärjestyksen muuttamisesta ja vaalisäännön
1 §:n muuttamisesta. Tämä on oikeastaan
uusi ura, uusi näköala, voiko tähän
suhtautua kriittisesti. Mutta katson niin, että kun on
lähetekeskustelu, hyviä neuvoja voi myöskin
antaa valiokuntakäsittelyyn siitä asiasta, ettei
kaikki välttämättä ole niin
hyvää kuin se hyvältä näyttää.
Täällä todetaan, että valmistelu
on tehty virkatyönä eduskunnan keskuskansliassa.
Mielestäni se ei ole huono vaihtoehto ollenkaan. Se on
hyvä, jos kaikki näköalat ovat tulleet
huomioon otetuiksi. Sen osalta voi sanoa, että kyllähän
keskuskanslia varmaan tämän eduskunnan työn
ja työskentelyn parhaiten tuntee ja tietää.
Se, että eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen sijaisen
vaali toteutetaan samalla lailla kuin apulaisoikeusasiamiehen vaali,
tuntuu näin maallikkonäköalasta katsottuna
kyseenalaiselta, onko se välttämätön
ja tarpeellinen, eikö muuten saada näitä sijaisuuksia
toteutettua. Mutta kun ymmärrän niin, että aina
päätöksessä tarvitaan kuitenkin
oikeusasiamiehen päätös, tämä on
varmasti tarpeellinen ja oikeaksi harkittu ja oikein nähty.
Mutta sen sijaan, kun todetaan, että tehtäisiin lisäksi
vähäinen teknisluontoinen muutos täysistuntoon
ilmoittautumista koskevan sääntelyn täsmentämiseksi,
niin tämä tietysti on vähäinen
ja vähäisen tuntuinen näköala,
kun todetaan, että täysistunnossa, joka pidetään
yksinomaan 25 tai 26 §:ssä tarkoitettujen asioiden
käsittelemiseksi, ei toimiteta nimenhuutoa. Mielestäni
eduskunnan täysistunnon nimenhuudosta on tullut kuolemaa
suurempi tekijä ja tehtävä: onko läsnä,
onko ilmoittautunut oikeaan aikaan. Media kun ei oikein eduskuntatyöstä niin
kovin paljon muuten ole kiinnostunut, näitä kuitenkin
vuodenvaihteen tuntumassa ja ennen vaaleja aina repostellaan ja
käännellään. Tämä tietenkin
on hyvä, että jos ei mitään
päätösasioita eduskunnassa käsitellä,
niin kuin monessa täysistunnossa ei yleensäkään
käsitellä, nimenhuutoa ei pidetä.
Mutta, herra puhemies, otan esimerkkinä tähän
asiaan kuin juonnoksi sillä lailla, että valiokuntatyöskentelyssä voitaisiin
tätä asiaa hoitaa ja toteuttaa: Kun syyskuun 16.
päivänä talousarvio vuodelle 2004 jätettiin
eduskunnalle, se pantiin pöydälle täysistunnossa,
joka alkoi kello 14, ja tämä samainen täysistunto
päättyi 14.04. Paperin mukaan se päättyi
ehkä vähän aikaisemminkin. Itsekin kymmenkunnan
edustajan joukossa saapastelin tänne saliin vähin
erin ja kohteliaasti keskustelin jotain tullessani ja totesin, että istunto
oli päättynyt. (ed. Elo: Poissaolo!) Tältä osin niille
kymmenkunnalle edustajalle tuli poissaolo, joiden joukossa olin
myöskin itse. (Ed. Kuosmanen: Aivan oikein!) Tämän
osalta ed. Kuosmanen on aivan oikeassa, että oikein on
olemassa, mutta jos tällainen menettelytapa toteutetaan
tässä lyhyessä istunnossa ja muissa istunnoissa
on tapa, että kun on ilmoittautunut 15 minuutin kuluessa,
kerkeää nimenhuutoon mukaan, toivoisin, että valiokunta
myöskin pohtisi tällaista näköalaa,
mikä on oikein, mikä on oikeus, mikä on
kohtuus, mikä on väärin, niin että joskus
myöhemmissä vaiheissa vielä minuakin kokemattomammat
edustajat eivät tämmöiseen miinaan lankeaisi
ja osaisivat ilmoittautua täällä vähän
ennen istunnon alkua, olla läsnä, niin kuin ed.
Kuosmasen usein olen nähnyt. Siitä kunnia tällä kertaa
ed. Kuosmaselle. Te edustatte porvarisiipeä täällä salissa.
Eilisiltana, kun keskustelimme välikysymyksestä ja
siitä henkisestä puolesta, niin ei näkynyt
kokoomuksen riveissä eikä Rkp:n riveissä ketään
eikä oikeastaan laitakeskustassakaan ollut ketään
paikalla. Tämän pohjalta nyt on nähtävissä,
että peli on hyvässä järjestyksessä:
ed. Kuosmanen puolustaa porvarinäköalaa.
Herra puhemies! Toivon, että tämä vähäinen, vaatimaton
näkemys otetaan valiokunnassa huomioon ja turvataan edustajien
selkänoja ja tulevaisuus myöskin mediaa vastaan.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tosiaan, nyt on käsittelyssä puhemiesneuvoston
ehdotus eduskunnan työjärjestyksen muuttamisesta
ja eduskunnan vaalisäännön 1 §:n
muuttamisesta. Mielestäni puhemiesneuvosto on tehnyt hyvän
ja välttämättömän työn,
mikä ensinnäkin koskee tätä eduskunnan
vaalisäännön muuttamista ja apulaisoikeusasiamiehen
sijaisen valintakysymystä. Minusta se on aivan oikein.
Toiseksi myöskin eduskunnan työjärjestyksessä Valtiontalouden
tarkastusviraston pääjohtajalle annetaan puheenvuoro
ennen muita puheenvuoropyyntöjä. Näinhän
täällä 50 §:ssä todetaan.
Minusta tämäkin on välttämätöntä ja
tällä hetkellä aivan tarpeellista.
Mutta kun, herra puhemies, ed. Seppo Lahtela otti voimakkaasti
esille tämän istuntojen alkamisen ja nopean päättymisen,
kun tehdään pöydällepanoesitys
esimerkiksi budjetin käsittelyn yhteydessä, niin
kuin on aina ollut, minä vain toteaisin ed. Seppo Lahtelalle
tähän sen, että eduskunnan istunnot alkavat
silloin, kun ne ilmoitetaan alkaviksi, ja se edellyttää,
että kansanedustajat ovat paikalla. Jos he myöhästyvät,
niin myöhästyvät. Voisipa se olla niinkinpäin,
että pitäisi miettiä, että silloin
kun istunto alkaa, ne merkitään läsnä oleviksi,
jotka ovat paikalla, eikä odoteta mitään
15:tä minuuttia. Kun sitä tuolla mietitään,
niin sitä voisi miettiä myöskin tähän suuntaan,
sillä kyllä sitä varten meidät
on tänne valittu, että täällä pitää olla
paikalla silloin, kun istunto alkaa, ja ne ovat poissa, jotka eivät
ole paikalla. Syy saa olla sitten, mikä kullakin on.
Mutta minusta erittäin tärkeä muutos
on nyt tässä suhteessa se, että näin
juuri torstaina nyt olemme ensimmäistä kertaa
olleet kyselytunnin jatkoksi suoraan täysistunnossa. Tämä on
ollut hyvä käytäntö. Mutta silloin,
kun ei ole varsinaisia päiväjärjestyksen
asioita ja on vain suullinen kyselytunti tai toisaalta sitten ajankohtaiskeskustelu,
ei suoriteta — olen ymmärtänyt, että tämä säännös
sitä tarkoittaa — nimenhuutoa. Minusta tämä on
ihan selkeä parannus tähän työjärjestykseen.
Minä toivon, että tämä nyt sitten
perustuslakivaliokunnassa asiallisesti käsitellään
ja voidaan pohtia myöskin sitä, mitä ed.
Seppo Lahtela toi täällä esille.
Mutta kyllä se on todettava kaikkien — meitä on
nyt täällä vähän oikealta
ja yksi vasemmalta ja muutama tästä laitakeskustasta
paikalla — että ei kovin suurta joukkoa tämä asia
tunnu kiinnostavan, mutta silloin se sitten kyllä kiinnostaa,
kun tulee itselle se virhe, että ei ole ollut istunnossa
ja joutuu selvittelemään sekä lehdistölle
että äänestäjille, miksi ei
ole tänne tullut. Meistä itsestähän tämä on
kiinni. Ei tästä tarvitse keitään
muita syyttää.
Minusta nämä järjestykset, mitkä eduskunnassa
on ... Täällä on tietty järjestelmä.
Se toimii omalla tavallaan, ja tähän on tehty
hyvin harvakseltaan muutoksia. Itse olen myöskin kapinoinut 20
vuotta sitten, miksi täällä on sen ja
sen tapainen järjestelmä, mutta nyt kun täällä on
20 vuotta ollut, niin täytyy todeta, että kyllä näille
aina vissit perustelut löytyvät, ja niin löytyy
myöskin sille asialle, että istunto lopetetaan,
kun asia pannaan pöydälle seuraavaan istuntoon,
joka aiotaan pitää samana päivänä.
Istunto päättyy sen jälkeen, kun pöydällepano
on tapahtunut.
Minä toivon, että perustuslakivaliokunta käsittelee
tämän ja puoltaa tätä puhemiesneuvoston
esitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tämä puhemiesneuvoston esitys on
varmasti ihan oikein, ja tämä on osa sitä eduskunnan
toiminnan aktivoimista ja jouheuttamista. Kyselytuntien muutokset,
mitä on viime vuosina tapahtunut, ovat olleet saman suuntaisia.
Toiminta on nopeampaa ja joustavampaa.
Mutta toisaalta: nyt meitä on tässä paikalla
viisi kansanedustajaa täällä salissa
ja ed. Löv tuolla parvella ja sitten ensimmäinen
varapuhemies. Jos olisi tämä vanha sääntö,
niin täällä olisi vielä aika
tavalla kansanedustajia painamassa sitä nappia. Kyllä se
tietysti toinen puoli asiaa on, että se napinpainallus
on sitten ikään kuin se läsnäolo,
ja se huomioidaan aina myöhemminkin, vaikka siitä olisi
aika pitkä aika. Jos tulee uusi istunto saman vuorokauden
sisällä, niin yleensä näin menetellään.
Mutta toisaalta täytyy tietysti todeta, että kansanedustajan
tehtävät eivät vain rajoitu tähän suureen
saliin ja valiokuntatyö, arvoisa puhemies, on edelleen
se kaikkein tärkein, jossa kansanedustajat sitten suorittavat
sen lainsäädäntötyön
aidosti, voivat itse kukin vaikuttaa lakien sisältöön
aidolla tavalla. Näin ollen tässä voidaan kyllä todeta
tämä esitys positiiviseksi.
Keskustelu päättyy.