Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Äsken puhuttiin näistä irtisanomisista,
ja siltä osin hallituksen linja jäi kyllä hyvin
hataraksi. Ei ole lupeissa todellisia toimia, joita irtisanomisraha
tarkoittaa. Mutta todella suurituloisia aiotaan palkita. Jorma Lillbacka
sai pääomatuloa 94 miljoonaa euroa ja maksoi 29
prosenttia siitä veroa.
Onko todella niin, herra valtiovarainministeri, että näille
Suomen suurituloisille aiotaan nyt antaa veroale pääomaveron
alentamisen muodossa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Itse asiassa se yritysverouudistuksen kokonaisuus,
jota hallitus nyt valmistelee ja joka on loppusuoralla, koska marraskuun
aikana tulemme tekemään päätökset,
tulee tulonjakokysymyksissä toimimaan tuloeroja kaventavasti.
Mitä tulee muuten ed. Tennilän kysymykseen,
niin varmaankin suhdanteista johtuen, mutta kuitenkin, siellä suurituloisessakin
päässä tilanne on muuttunut niistä ajoista,
jolloin optiovoitot vuosina 1999—2000 tuottivat todella
valtaisia voittoja. Tasaantumista on tullut. Valtion kukkaroon se
tuo vähemmän rahaa, mutta oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
ja itse sen järjestelmän heikkouksien vuoksi minusta
on hyvä, jos tämä kehitys johtaa siihen,
että palkitsemisjärjestelmissä tulee
toisia, tehokkaampia ja vähemmän hölmöjä ratkaisuja.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Esimerkiksi tässä Lillbackan tapauksessa
94 miljoonaa euroa oli tulo, ja jos te annatte sitä pääomaveroalennusta,
niin kuin olette ilmeisesti nyt suunnittelemassa, niin jokainen
prosentti tarkoittaa esimerkiksi hänenlaisessaan tapauksessa
miljoonaa euroa lisää vuodessa. Onko tämmöisessä menossa
mitään kohtuutta? Työttömille
ei ole verohelpotusta tullut ollenkaan, pienipalkkaisille ei juuri
mitään. Kaikkein suurituloisimmat ovat nyt teidän
suosiossanne. Miksi näin, herra valtiovarainministeri?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Varmaan on niin, että tähän
asiaan on syytä palata silloin, kun tämä verouudistus
on kaikkien tiedossa, siis ei tarvitse odottaa edes täyttä kuukautta,
kun näin on. Silloin voimme näitä vertailuja
tehdä. Sen uudistuksen oleellisin kysymys, tavoite, on
se, että sillä vaikutetaan talouden kasvuun positiivisesti.
Se tarkoittaa yritysten kasvua. Yritysten kasvu tarkoittaa investointien
lisääntymistä, joka tarkoittaa työpaikkojen
lisääntymistä. Tämä on
se perusasia. Mitä pääomaverotukseen
tulee, sitä katsotaan myöskin ennen kaikkea tästä tuutista.
Mutta niin kuin sanoin, kannattaa tähän yksityiskohtaiseen
keskusteluun palata sitten, kun tiedätte ja me tiedämme
kaikki tämän uudistuksen tuloksen.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen suuri ongelma on se, että työllisyys-
ja veropolitiikkaa ei tarpeeksi kiinteästi nivota toisiinsa.
On hyvin tärkeätä miettiä sitä,
millainen veromalli on työllistävin. Pidän
tätä juuri oireellisena, että ensin puhutaan
erikseen työllisyyspolitiikasta ja sitten, kun pitäisi
käsitellä verotusta, sen työllisyysvaikutuksia
hallitus ei ole halukas käsittelemään.
Kuitenkin rakenteellisen työttömyyden ongelma
säilyi viime vuosikymmenen loppupuolella ja jatkuu yhä edelleen.
Tiedustelenkin: Mitä tässä tulevassa
veropaketissa on sellaista, jolla pystytään vaikuttamaan rakennetyöttömyyden
ongelmaan ja nimenomaan edistämään sitä,
että pienilläkin palkkatuloilla kannustin siihen,
että ihmiset menisivät töihin, olisi
tarpeeksi suuri? Yrityskenttää ei pidä käsitellä yhtenäisenä,
vaan nimenomaan niille aloille, jotka työllistävät.
Sinne pitäisi luoda niitä verohelpotuksia.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Herra puhemies! Olen havainnut, että vihreät ovat
nostaneet taas esiin yleisenä veromallina negatiivisen
verotuksen. Kehotan teitä miettimään, mitkä sen
vaikutukset työllisyyteen ovat.
Mitä tulee sitten kannustavuuteen ja pienituloisimpiin
ryhmiin, siinä hallitus on tehnyt jo erittäin
merkittäviä veropäätöksiä sekä kesällä lisäbudjetin
yhteydessä että ensi vuoden budjetin yhteydessä,
ja tuloksetkin jo ovat näkyvissä. Niillä on
kyetty sekä rakenteellisiin toimiin että suhdannepoliittisiin
toimiin. Kotimarkkinoitten veto on tälläkin hetkellä se
veto, joka pitää Suomea pystyssä. Rakennepuolella
tämän tyyppinen verojen kohdennus pienituloisempaan
palkansaaja-, työntekijäosaan tarkoittaa juuri
sitä, että kannustavuus vahvistuu. Sillä tavalla
aiomme myöskin jatkossa toimia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olemme ministeri Kalliomäen
kanssa näköjään samaa mieltä siitä,
että yhtiöveron hyvitysjärjestelmä on
Suomessa toiminut hyvin. Se on merkinnyt yrityksille parempia menestymisen
mahdollisuuksia ja sitä kautta mahdollisuuksia parempaan
työllistämiseen, ja se on myös veronsaajalle,
valtiolle, kunnalle, merkinnyt ennennäkemättömiä yritysverotuloja.
Ymmärsin vastauksenne sen poistamisen syistä niin,
että kun tällä hetkellä eräät
tahot moittivat järjestelmää siitä,
että se Suomessa suosii liikaa suomalaista omistusta, niin
se sen takia pitäisi poistaa. Pitääkö meidän
todella ennakoida sitä, että mahdollisesti EY-tuomioistuin
ehkä toteaa tämän avoir fiscal -järjestelmän
EU-oikeuden vastaiseksi, ja sen vuoksi jo etukäteen luopua
tästä hyvästä järjestelmästä?
Eikö olisi tarkoituksenmukaisempaa pitää tätä hyvää järjestelmää voimassa
ja katsoa ensin, todetaanko se EU-oikeuden vastaiseksi vai ei?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Toistetaan nyt vielä: Se on ongelma suomalaiselle
työlle, joka tarvitsee kansainvälisiä sijoituksia
Suomeen. Me olemme voimakkaasti kansainvälisestä yhteisöstä riippuvainen maa.
Minä ihmettelen, että kokoomus on juuttunut tähän
mantraansa, siis siihen mantraan, joka aikanaan oli hyväksyttävä ja
oikein, tehtiin valtiovarainministeri Erkki Liikasen toimesta aikanaan,
kesti pitkään, mutta nyt kansainvälinen
kehitys on ajanut sen ohitse kerta kaikkiaan. Jo aikaisemmin sanoin,
ettei minun pointtini ole ennen kaikkea se, että se on
EY-tuomioistuinkäsittelyssä, vaan tämä kansainvälinen
kehitys. Sitä kannattaa nyt katsoa ja kokoomuksenkin tästä opillisuudestaan
siirtyä ihan käytännön talouspolitiikan
linjoille.