Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esittelyssä on
Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus toiminnastaan. Valtiontalouden
tarkastusviraston on annettava lain mukaan vuosittain syyskuun loppuun
mennessä eduskunnalle kertomus toiminnastaan. Nyt käsillä oleva
kertomus on järjestyksessä kolmas siitä lukien,
kun tarkastusvirasto siirtyi eduskunnan yhteyteen.
Viime vuoden kertomusta valtionvarainvaliokunnassa käsiteltäessä valiokunnan
jokainen jaosto perehtyi oman alansa hallinnosta tehtyihin havaintoihin
ja tarkastusviraston kannanottoihin ja selvitti myös niistä asianomaisen
ministeriön näkemyksen. Tämä oli
sinällään tarkoituksenmukaista työtä.
Näin varmasti menetellään myös tänä vuonna.
Varsinaisen mietinnön laatimisesta vastaa hallinto- ja
tarkastusjaosto, jonka osaava puheenjohtaja ed. Sinnemäki
onkin tässä läsnä.
Tarkastusviraston kertomus sisältää yhteenvetotietoa
viraston toiminnasta ja suoritetuista tarkastuksista. Tiedot perustuvat
varainhoitovuotta 2003 koskeviin tilintarkastuksiin, joista on annettu
kertomukset kevään 2004 aikana, ja aikavälillä 1.6.2003—31.5.2004
valmistuneisiin toiminnantarkastuksiin. Tiedot ovat näin
ollen siinä määrin tuoreita kuin ne tällaisessa
vuotuisessa yhteenvetoraportissa voivat olla. Kertomuksen rakenne
on oleellisilta osin sama kuin viime vuonna.
Luvussa 1 käsitellään viraston omaa
taloutta, toiminnan suunnittelua, suoritteita ja kustannuksia, eli
viraston toimintaa tilivirastona. Samat tiedot on esitetty perusteellisemmin
jo keväällä julkistetuissa tarkastusviraston
toimintakertomuksessa ja tilinpäätöslaskelmissa.
Niitä on voitu käsitellä jo silloin,
kun eduskunta antoi keväällä mietinnön
tarkastusviraston oman talouden tilintarkastuksesta.
Toinen ja kertomuksen keskeinen asia-alue eli sen luvut 2—7
käsittelevät tarkastustoimintaa ja sen tuloksia.
Luvussa 2 käsitellään vuoden 2003
tilinpäätöksen tarkastuksesta annetun
kertomuksen sisältöä. Tarkastusvirasto
on esittänyt eräitä kirjanpitoa ja tilinpäätöstä sekä myös
talousarviota koskevia huomautuksia ja kehittämisehdotuksia. Edellisen
vuoden tapaan virasto esittää myös kannanottonsa
tilinpäätöksen vahvistamiskelpoisuudesta.
Tarkastusvirasto katsoo, että olennaisuuden periaate huomioon
ottaen tarkastuksen perusteella esitetyt huomautukset eivät
olisi esteenä tilinpäätöksen
vahvistamiselle.
Luvussa 3 käsitellään hallinnon tilaa
tarkastusten perusteella arvioiden yhteenvetona. Tiedot perustuvat
noin 120 tilintarkastukseen ja runsaaseen 30 toiminnantarkastukseen.
Huomio kiintyy muun muassa siihen, että vuoden 2003 tilintarkastuksissa
tuli esiin 31 tiliviraston kohdalla sellaisia virheellisiä menettelyjä,
jotka katsottiin talousarvion noudattamisen rikkomuksiksi. Lukumäärä on
edelleen iso, mutta myönteistä on kehitys. Vuonna
2001 vastaavia rikkomuksia oli 50 ja vuonna 2002 vielä 41.
Myös muiden huomautusten määrä on
vähentynyt. Huolestuttavaa on se, että varsinkin
laskentatoimen tilasta on samoja tilivirastoja jouduttu huomauttamaan
vuodesta toiseen.
Luvussa 3 kuvataan edelleen tulosohjauksen tilaa taloudellisuutta
koskevien tulostavoitteiden ja tilivirastojen tilinpäätöksissään
esittämien taloudellisuutta kuvaavien tietojen pohjalta.
Riittävillä tavoitteilla ohjattujen sekä oikeat
ja riittävät tiedot raportoivien tilivirastojen
osuus on 12 prosenttia. Niiden virastojen osuus, joiden kohdalla sen
enempää tavoitteet kuin raportoidut tiedotkaan
eivät täytä vaatimuksia, on noin 40 prosenttia.
Näiltä osin tulosohjauksen tila on pysynyt lähes
muuttumattomana vuosina 2001—2003. Keskeinen uskottavuuskysymys
on se, että ministeriöt eivät oman toimintansa
osalta esitä oikeita ja riittäviä taloudellisia
tuloksellisuustietoja.
Arvoisa puhemies! Hallinnon ohjausjärjestelmien toimivuutta
ja kehittämistarpeita on kertomuksessa käsitelty
myös muista näkökulmista. Valtionavustukset
ja -tuet ovat olleet tarkastusviraston yhtenä painoalueena
usean vuoden ajan. Toistuvasti esiin nouseva ongelma ovat olleet puutteet
avustusten vaikuttavuuden selvittämisessä ja vaikuttavuustietojen
hyväksikäytössä tukijärjestelmien
kehittämiseksi.
Myös valtion hankinnat ovat perustellusti olleet tarkastustoiminnan
painopisteenä jo pitemmän aikaa. Valtion virastojen
ja laitosten hankinnat ovat kaiken kaikkiaan noin 3,7 miljardia
euroa vuodessa. Tällaiset volyymit merkitsevät huomattavia
riskejä ja toisaalta merkittäviä mahdollisuuksia
volyymietujen hyödyntämiseen. Sekä vuoden
2003 että nyt käsillä olevassa kertomuksessa
on raportoitu merkittävistä puutteista varsinkin
kilpailuttamisessa, mutta myös hankintatoimen kustannusten
hallinnassa. Hankintamenoihin on kohdistettu useita toiminnantarkastuksia.
Lisäksi tilintarkastusten yhteydessä on tarkistettu
hankintoihin liittyviä menettelyjä 39 tilivirastossa.
Huolestuttavaa on, että lähes 60 prosentissa näistä tilivirastoista
hankintatoimen sisäisessä valvonnassa havaittiin
olennaisia puutteita.
Hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta on nykyisessä tilinpäätös-
ja toimintakertomusmenettelyssä hallituksen pääraportti
eduskunnalle hallinnon toiminnan tuloksellisuudesta. Tarkastusvirasto
on edellisen vuoden tapaan myös kertomusvuonna selvittänyt
tämän raportoinnin riittävyyttä,
oikeellisuutta ja selkeyttä painottaen vaikuttavuusnäkökulmaa.
Tarkastusten tuloksista on kerrottu luvussa 4. Viime vuonna kohteena
olivat valtiovarain- sekä opetusministeriön hallinnonalat
ja tänä vuonna oikeusministeriön sekä sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalat. Molempien nyt kohteena
olevien hallinnonalojen osalta tarkastusvirasto on päätynyt esittämään,
että ministeriön tulisi edelleen kehittää sekä tavoitteenasetteluaan
talousarvioesityksessä että tuloksellisuusraportointiaan.
Tälle kehittämiselle onkin nyt luotu hyvä perusta
talousarviolain ja -asetusten muutoksilla, joilla on määritetty
aikaisempaa selkeämmät ja kattavammat vaatimukset
hallituksen tilinpäätösraportoinnille eduskunnalle.
Uudistetut säännökset entisestään korostavat
ulkoisen tarkastuksen tarvetta erityisesti valtion taloudenhoidon
ja toiminnan tuloksellisuudesta annettavien tietojen oikeellisuuden ja
riittävyyden varmistajana.
Viime vuonna tarkastusvirasto arvioi hallinnonaloittaisen raportoinnin
lisäksi myös valtiontalouden tuottavuudesta ja
valtion henkilöstöstä eduskunnalle annettujen
tietojen riittävyyttä ja käyttökelpoisuutta.
Tänä vuonna kohteena ovat valtion liikelaitoksista
annetut tiedot.
Luvussa 5 esitetään hallinnonaloittain keskeisimmät
havainnot ja johtopäätökset raportointikauden
tilintarkastuksista ja toiminnantarkastuksista. Samoin esitetään
pääkohdat kyseisenä aikana valmistuneista
toiminnantarkastusten jälkiseurannan raporteista, joissa
selvitetään, mihin toimenpiteisiin hallinnossa
on ryhdytty tarkastuksen kohteena olevassa asiassa. Kaikki tilintarkastuskertomukset
on koottu myös painetuiksi julkaisuiksi, jotka on jaettu
muun muassa kansanedustajille. Toiminnantarkastuskertomukset on
julkaistu painettuina välittömästi tarkastuksen
valmistuttua. Ne on silloin jaettu tiedoksi muun muassa kansanedustajille, valtiovarainvaliokunnalle,
asianomaisille erityisvaliokunnille ja valtiontilintarkastajille.
Tarkastuskertomukset ovat tulleet kansanedustajille ja valiokunnille
vain tiedoksi. Niitä ei täällä ole
käsitelty. Tosin eräistä tarkastuksista valiokunnat
ovat lisäinformaation saamiseksi katsoneet aiheelliseksi
kuulla asianomaisia tarkastajia ja tarkastuskohteen edustajia. Nyt
käsillä olevan kertomuksen myötä eduskunnalle
tarjoutuu mahdollisuus käsitellä tarkastuksissa
esille nostettuja asioita ja ottaa niihin kantaa tarpeen mukaan.
Puhemies! Talousarvion ulkopuolisia rahastoja on yksitoista.
Tarkastusvirasto on tilintarkastajana vain kahdessa rahastossa.
Näiden kahden rahaston tilintarkastuksista on yhteenvedot
kertomuksessa luvussa 6. Kaikkiaan talousarvion ulkopuolisten rahastojen
taseiden yhteenlaskettu loppusumma on 19,5 miljardia euroa. Tarkastusviraston
tarkastamien kahden rahaston taseet ovat yhteensä noin
19 miljoonaa euroa. Kuten valtiovarainvaliokunta viime vuonna tarkastusviraston
kertomuksesta antamassaan mietinnössään
totesi, on talousarvion ulkopuolisten rahastojen tarkastukseen syytä palata
viimeistään siinä vaiheessa, kun hallituksen
uudesta tilinpäätösraportoinnista on
saatu riittävästi kokemuksia.
Arvoisa puhemies! Tämä Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomus eduskunnalle toiminnastaan on mielestäni hyvä asiakirja,
joka on kansanedustajan tutustumisen väärti ja
myöskin perusteellisen käsittelyn väärti
valtiovarainvaliokunnassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella sen väärti se on,
niin kuin täällä valiokunnan puheenjohtaja
totesi, ja muutenkin valtiovarainvaliokunnalla on tehtäviä.
Tämä on tärkeä asiakirja.
Tämän asiakirjan sivulta 74 voi lukea asian, josta
on keskusteltu julkisuudessakin aika paljon. Se on nimenomaan se,
että tämä Valtiontalouden tarkastusvirasto
toteaa: "- - hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteen
kannalta kannattamattomimmat hankeryhmät olivat aurinkoenergia-
ja tuulivoimainvestoinnit".
Tänään, kun on menossa 14. päivä syyskuuta 2004,
tämän päivän uutiset ovat ne — nimenomaan
katsoin tv-uutiset ennen tätä hetkeä — että Suomi
on 10 prosenttiyksikön takana Kioton tavoitteesta. Se ei
todellakaan, arvoisa puhemies, johdu aurinkoenergia- ja tuulivoimainvestointien
huonosta tukituloksesta hiilidioksidipäästöjen
vähentämisen suhteen vaan siitä, että Suomi
valitsi toukokuussa 2002, sinä mustana perjantaina, nimenomaan
ydinvoimalinjan eli kansallisen ilmasto-ohjelma KIO2-skenaarion viitoittaman
tien eikä sitä KIO1-skenaariota, joka olisi ollut
se, että ilman ydinvoimaa edetään Suomen
energiapolitiikassa. Silloin tiesimme kaikkien asiantuntijatutkimusten
ja muiden perusteella, että tämä KIO2
johtaa kivihiilen polttamiseen, ja tämän päivän
uutisissa kyllä Suomen Yleisradiossa eli tämän
julkisen informaatiokanavan kautta myöskin todettiin se,
että syynä on lisääntynyt kivihiilen
poltto eli Inkoo polttaa täysillä kivihiiltä,
jotta myy sähköä Ruotsiin. KIO1 olisi
tehnyt selvän esteen tälle. Se olisi nostanut veroa.
Se olisi vähentänyt kivihiilen polttamista. Se
olisi nimenomaan kiinnittänyt huomiota näihin
lauhdevoimaloihin ja niiden toimintaan ja estänyt niiden
toiminnan. Tämä on hyvin tärkeä asia,
ja toivon, että nimenomaan hallintojaoston puheenjohtaja
ed. Sinnemäki ottaa tämän asian esille
ja hiukan avaa tätä asiaa, mihin täällä todellakin
kohdassa "Ympäristötukien vaikuttavuus — energiatuet
ympäristönsuojelun välineenä"
on kiinnitetty tarkastusviraston toimesta huomiota. Se oli aika
voimakkaasti julkisuudessa, ja sillä yritettiin vähätellä mielestäni
tarkoitushakuisesti tuulivoiman merkitystä, bioenergian
merkitystä, näitten tukien merkitystä.
Toinen asia, jonka haluan vielä todeta tähän loppuun:
Aivan niin kuin täällä valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja totesi, tämä asiakirja on hyvin
informatiivinen. Täällä todetaan valtion määräysvallassa
olevien yhtiöiden vakavaraisuudesta sivulla 87 muun muassa
mielestäni tärkeä asia: VR on vakavaraisempi
kuin Rahapaja, mutta toisaalta sitten Alko on velkaantuneimpia valtion
määräysvallassa olevia yhtiöitä.
Tässä voidaan todeta, että niin se maailma
muuttuu.
Keskustelu päättyy.