4) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2003
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta toteaa, että eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuodelta 2003 oli selkeä ja
hyvin laadittu. Valitettavasti käsittelemme nyt vasta vuoden
2003 kertomusta, vaikka elämme vuotta 2006. Syy tähän
on perustuslakivaliokunnan suurissa kiireissä, mutta pyrimme
pitämään huolta siitä, että tämän
syksyn aikana saataisiin myöskin vuosien 2004 ja 2005 kertomukset
eduskuntasalin käsiteltäväksi.
Oikeusasiamies on tuonut ajankohtaisia ongelmia esille, kuten
hänen velvollisuutensa on. Erityisesti on käsitelty
perus- ja ihmisoikeuksia, telepakkokeinoja ja peitetoiminnan valvontaa, jotka
kuuluvatkin tässä kertomuksessa käsiteltäväksi.
Myöskin laillisuusvalvonnasta tehdään selkoa
erikseen sekä eri asiaryhmien että myöskin
eri hallinnonalojen osalta. Täytyy todeta, että lukemalla
tämän kertomuksen saa varsin hyvin kuvan oikeusasiamiehen
toiminnasta ja sen merkityksestä ja sen tärkeydestä.
Kuten totesin, oikeusasiamiehen tulee kiinnittää erityistä huomiota
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen. Tältä osin
täytyy sanoa, että Suomessa yleisesti ottaen asiat
ovat varsin hyvin. Haluan tässä yhteydessä kuitenkin
todeta, että perustuslakivaliokunnassa on jouduttu useammassa
yhteydessä keskustelemaan siitä, että oikeudenkäyntien
kesto Suomessa on varsin pitkä ainakin eräissä tapauksissa.
Tältä osinhan muun muassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on antanut lähes 20 huomautusta Suomelle viimeisten vuosien
kuluessa. Tältä osin voidaan todeta, että Suomessa
täysimääräisesti oikeudenmukainen
oikeudenkäynti nimenomaan käsittelyaikojen osalta
välttämättä ei toteudu.
Puhemies! Kertomusvuonna ratkaistujen kanteluiden ja muiden
laillisuusvalvonta-asioiden määrä oli
2 928, ja se on pysynyt lähes samana edelliseen
vuoteen verrattuna. Aikaisemmin tuo määrä oli
2 984. Kantelujen keskimääräinen
käsittelyaika oli 7,7 kuukautta. Edellisvuonna se oli ollut
7,8 kuukautta. Tietysti täytyy sanoa, että tämä on
pitkähkö aika, mutta ottaen huomioon myöskin
sen, että asiat täytyy huolellisesti tutkia ja
selvittää, kovinkaan paljon lyhyempään
aikaan välttämättä ei voida
kaikissa tilanteissa päästä.
Kanteluja tehtiin hieman edellistä vuotta vähemmän.
Vuonna 2003 kanteluja tehtiin 2 498, kun aikaisemmin vuonna
2002 tehtiin 2 588. Tarkastuksia, joita oikeusasiamies
tekee, tehtiin aikaisempaa vuotta enemmän eli 72:n sijasta
96. Mitä tulee tarkastusten lopputulemaan, tältä osin voidaan
todeta, että toimenpiteisiin johtaneista ratkaisuista,
joita oli 434, oli oikeusasiamiehen esityksiä 9, huomautuksia
20 ja käsityksiä 371. Käsityksistä oli
moittivia 178 ja ohjaavia 193. Yhtään virkasyytettä ei
nostettu. Asian käsittelyn aikana tapahtui korjaus 34 tapauksessa,
ja toimenpideratkaisujen määrä kasvoi
edellisestä vuodesta 8 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Kertomuksessa on erittäin hyviä kappaleita,
joissa sekä oikeusasiamies että apulaisoikeusmiehet
käsittelevät ajankohtaisia asioita. Suosittelen
jokaiselle kansanedustajalle näitten lukujen lukemista.
Niistä saa aika hyvän käsityksen siitä,
millä tavalla perus- ja ihmisoikeudet Suomessa kaiken kaikkiaan
toteutuvat.
Todettakoon myöskin se, että telepakkokeinojen
ja peitetoiminnan valvonta on oleellinen osa sitä laillisuusvalvontaa,
joka perustuslaillisessa yhteiskunnassa on välttämätöntä,
ja tätä oikeusasiamies ja oikeusasiamiehen toimisto
on tehnyt perusteellisesti ja huolellisesti. Tältä osin
voidaan todeta, että yleisesti ottaen asiat ovat kuitenkin
tältäkin osin meillä kohtalaisen hyvin, vaikka
tiettyjä puutteita kuitenkin on voitu havaita.
Arvoisa puhemies! Kuten alussa totesin, oikeusasiamiehen kertomus
vuodelta 2003 on hyvin laadittu ja antaa hyvän käsityksen
oikeusasiamiehen toiminnasta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen joskus aikaisempien vuosien kertomuksia
käsiteltäessä kiinnittänyt vähän
kriittistä huomiota siihen herkkyyteen, millä oikeusasiamies
on tiettyjen kantelutapausten yhteydessä moittinut poliisin
toimintaa. Meillä löytyy oikeusasiamiehen antamia
ratkaisuja, joissa esimerkiksi kritisoidaan yksittäistä poliisimiestä siitä,
että kun hän on joutunut tekemisiin rosvon tai sellaiseksi
epäillyn kanssa, hän ei ole riittävän kohteliaasti
käyttäytynyt asianomaista kohtaan.
Oikeusasiamiehen toimistoon on nyt tullut yli 20 kantelua tästä Smash
Asem -mielenosoituksen yhteydessä olleesta poliisitoiminnasta,
ja sen lisäksi oikeusasiamiehen puolelta on ilmoitettu, että oma-aloitteisestikin
tähän tutkintaan olisi ryhdytty. On varmasti paikallaan
käydä läpi poliisin toiminta tässä yhteydessä,
ja varmasti yksityiskohdissa on aihetta täsmennyksiin.
On käynyt ilmi, että esimerkiksi kaikki poliisin
antamat hajaantumiskehotukset eivät ole kaikille kuuluneet
ja tämän poliisiketjun sisältä eivät
halukkaat ole päässeet asianmukaisesti välttämättä ulos.
Toivon kuitenkin, että kun Oikeusasiamiehen kansliassa
näitä asioita arvioidaan ja tarkastellaan, niin
tiedostetaan, että se on todellista teoriaherran hommaa,
kun jälkikäteen kirjoituspöydän ääressä näitä tilanteita
käydään läpi, ja asianmukaisesti
otetaan huomioon ne käytännön olosuhteet,
joissa poliisi esimerkiksi tässä tapauksessa on
joutunut toimimaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Siitä, mistä ed. Zyskowicz
totesi, voin jatkaa ihan lyhyesti. Joskus on kyllä todella
mietityttänyt se, kun on huomannut, kuinka herkästi eduskunnan
oikeusasiamiehen toimistossa joissakin tilanteissa poliisin asioihin
puututaan ja minun mielestäni varsin yksisilmäisesti,
teoriapohjaisesti.
Koska käsittely on kesken, niin tästä Smash Asem
-mielenosoituksesta en halua sen enempää todeta
kuin sen, että toivon, että siellä sitten myös
muistetaan se, kun käsitellään, että se
turvallisuusketju on niin vahva kuin sen heikoin lenkki ja siinä on
jouduttu varmasti pohtimaan sitä, päästetäänkö yksi
tai kaksi riehumaan kadulle. Siinä olisi voinut käydä pian
samalla tavoin kuin nyt on nähty esimerkiksi televisiosta,
mitä Unkarin kaduilla on käynyt tai Göteborgin
tai Kööpenhaminan tapahtumissa. Eli pitää minun mielestäni
käyttää harkintaa myös siltä osin, mikä on
ollut pienimmän vahingon periaate.
Arvoisa puhemies! Tältä osin nyt käsittelyssä olevan
mietinnön osalta täytyy antaa tunnustusta siitä rehellisyydestä,
mitä tänne on kirjattu niin oikeusasiamiehen osalta
kuin apulaisoikeusasiamies Raution osalta. Toivon vaan, että nämä periaatteet,
joita perustuslakivaliokunnan mietintöön on kirjattu,
johtaisivat hallituksen toimesta joihinkin järkeviin ratkaisuihin.
Mehän joudumme monta kertaa toteamaan silloin, kun luemme näitä — eilen
oli esimerkiksi oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2005, ja varmasti
myöskin tämän eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomuksen yhteydessä on tullut huomautuksia virkamiehille
siitä, että asia on viipynyt, viivästynyt,
pitkittynyt jne. — että monta kertaa tilanne on
tosiasiassa se, että ei ole henkilökuntaa riittävästi vaan
ne vähäiset virkamiehet yrittävät
pinnistellä niillä voimavaroilla, jotka on annettu.
Nyt on lisäksi vielä tulossa näitä valtion
vakauttamisohjelmia, jotka omalta osaltaan vaikeuttavat kyllä tilannetta
tuolla kentällä.
Sen johdosta on minun mielestäni erinomaista, että tänne
on kirjattu apulaisoikeusasiamies Raution toteamus siitä — täällä on
toki puhuttu muun muassa vankeinhoidosta — että yleisestikin
ottaen niin poliisissa, oikeusistuimissa kuin syyttäjäpuolella
tilanne ajautuu monta kertaa siihen, että ... täällä on
käytetty sanaa kulissioikeudenmukaisuus. Se on minun mielestäni
erittäin vaarallista, jos suomalainen yhteiskunta ajautuu siihen.
Hallituksessa ja erityisesti valtionvarainministeriössä,
joka siellä viimeistä hanaa ilmeisesti vääntää,
ei ymmärretä niitä kenttäolosuhteita. Toivoisi
joskus, että ministerit ja erityisesti ne virkamiehet,
jotka siellä eniten niitä systeemejä pitävät,
sektorivirkamiehet valtiovarainministeriössä,
kävisivät kentällä ja tutustuisivat
todella niihin ongelmiin, joita siellä kentällä on.
Sen johdosta minun mielestäni on hyvä, että myöskin
oikeusasiamiehen toimistossa tehdään näitä vierailuja
tuonne maakuntiin ja niihin työpaikkoihin, missä henkilöt
työskentelevät. Olen sen aikaisemminkin todennut
ja ihmetellyt joskus omia entisiä kollegoitani, jotka ovat
kantelutapauksissa sitten antaneet lausunnon ja yrittäneet
kaunistella. Miksei voi sanoa suoraan, että jos ei ole
henkilökuntaa, niin ei ole voitu ehtiä tehdä kaikkea
hyvän tavan mukaisesti?
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tällä kertaa
voi olla tyytyväinen perustuslakivaliokunnan mietintöön
tältä osin, että täällä on
näin asianmukaisesti oikeusasiamiehen osalta nämä toteamukset
perustuslain mukaisesta turvaamisesta nimenomaan. Sosiaali- ja terveyspuolella
tällä viikolla me olemme tässä salissa
aika paljon puhuneet perustuslain 6 §:n velvoitteista ja
ovat tulleet esille myöskin tämä perustuslain
19 §:n mukaiset edellytykset. Toivon vaan, että oikeusasiamiehen
toimistossa myös riittävän tiukasti niillä keinoilla,
mitkä siellä on käytössä,
viestitettäisiin myös ministeriöön
ja Valtioneuvoston kansliaan siitä, että nämä asiat
on saatava virkamiesten osaltakin kuntoon joka tapauksessa.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.