4) Hallituksen esitys sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun ja
työnantajan kansaneläkemaksun maksuprosentista
annetun lain 2 ja 3 §:n muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nostan esiin yhden asian valiokunnan
mietinnöstä.
Ensinnäkin, kysehän on vuoden 2006 alusta tulleesta
sairausvakuutuksen rahoituslain uudistamisesta, ja silloin päätettiin,
että sairausvakuutuksen rahoitus hoidetaan sairaanhoitomaksun
ja työtulovakuutuksen ja siihen liittyvien maksujen kautta.
Meillä on eduskunnassa toisen kerran käsiteltävänämme
maksujen tarkistus tuon vuoteen 2006 perustuvan lainsäädännön
pohjalta: maksuja alennetaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että nykyistä paremmin
pitäisi pystyä ennakoimaan näitten maksujen
suuruutta. Tietysti varmaan niillä, jotka maksajina ovat,
ei ole mitään sitä vastaan, että maksut
alenevat, mutta näköpiirissä olevassa
tulevaisuudessa maksujen nousupaineet ovat melkoiset ja siitä johtuen
valiokunta toteaa mietinnössään, että paremman
ennakoinnin aikaansaamiseksi pitäisi valmistella asiaa
niin, että maksujen järkevästä ennakoivasta
ja mahdollisimman tasaisesta kehityksestä pystyttäisiin huolehtimaan
esimerkiksi jonkin kaltaisten puskurirahastojen kautta. Tämä on
ollut eduskunnan toive vuosi sitten, ja tämän
saman toiveen valiokunta esittää nyt eduskunnan
päätökseen liittyvässä mietinnössään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Se on ilo kuulla tietysti, että nämä ovat
laskussa, mutta tietysti, aivan kuten energiapolitiikkaankin, kuuluu
todeta aina, että paineet ovat kovat nostaa sitten niitä taas
vähän ajan päästä.
Tämä koko tyyli, mikä tässä taas
kerran on — täällä joskus aikanaan
olleena kansanedustajana — on kyllä aika ikävä,
mikä tässä on jatkunut. Puhutaan siitä, kuinka
verot ovat jatkuvasti laskeneet, verot kaikilta laskevat, laskevat,
laskevat ja muuta, ja sitten tämä työnantajan
kansaneläkemaksun maksuprosentti, johon nyt siis on tulossa
paineita ja kaikkea muuta, ja tämä kikkailu, joka
ei ole enää kikkailua vaan on tullut lainsäädännöllisesti
aivan niin kuin asiallisesti noteeratuksi, kuitenkin ikävällä tavalla
on vääristänyt tätä koko
verotusta, varsinkin kun tämä sitten kytketään
pieniin eläkeläisiin ja niihin, jotka ovat ikäänkuin
tavallaan maksaneet jo veronsa, jollei tätä olisi
keksitty aikoinaan, että työnantajan kansaneläkemaksun
prosenttia aina nostetaan ja että se on erotettu siitä.
Aivan samalla lailla kuin elinkustannusindeksistä on otettu
vuokrat pois, tai siis asunnot ja kaikki pois tällä lailla,
niin tämä linja on jotenkin hämmästyttävää,
että tähän, mitä olen kuunnellut
yleensäkin juttuja, ei edes puututa täällä. Tämä vaan
menee niin, että tämä ei kuulu oikeastaan
veroihin ollenkaan vaan johonkin työnantajan — mitä tässä lukee — kansaneläkemaksuihin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mietintöön ei sinänsä ole
huomauttamista, mutta viime kaudella, kun tästä laista
päätettiin täällä ensimmäisen
kerran, esitin kritiikkiä sitä kohtaan, että työnantaja
on vapautettu kokonaan tästä sairaanhoitomaksusta.
Vaikka se oli eräänlaisen tasapainottamisen tulos,
niin siihen tietenkin liittyy se ongelma, että sairaanhoitomaksuun
liittyvät lääkekustannukset ja lääkekustannukset ovat
kohonneet. Vaikka aivan viime aikoina kohoamisen vauhti on hiljentynyt,
niin siitä huolimatta lääkekustannukset
ovat kohonneet nopeammin kuin muut terveydenhuoltokustannukset. Tämän
kehityksen jatkuessa rahoituksen osalta käy niin, että työnantajien
rahoitusosuus tulee suhteellisesti pienenemään
ja työntekijöitten osuus kasvamaan. Se ei ole
oikeudenmukaisuuden kannalta hyvä kehitys. Tätä voi
tietenkin parantaa kahdella tavalla, joko huolehtimalla siitä, että lääkekustannusten
nousu hilliintyy, mikä ei tule olemaan helppoa, tai sitten
muuttamalla korvausrahoituksen määräytymisperusteita
sillä tavoin, että työnantajat tulevat
vastuuseen myöskin sairaanhoitomaksusta ja sen perustana
olevista sairaanhoito- ja lääkekustannuksista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse tähän mietintöön
sen verran, että kun tässä todetaan,
että 0,04 prosenttia laskee tämä maksu,
niin tuntuu sinällään kuin se olisi niin
pieni, että sitä ei varmaan moni huomaakaan.
Siihen liittyen, mitä ed. Rehula tässä totesi, jotta
tämmöistä puskuria on ajateltu tehdä,
niin kuin täällä todetaankin, minusta
nyt olisi voinut kyllä jo pohtia sen tilanteen, miksi lähteä laskemaan
sitä maksua ollenkaan, vaan olisi tehty tämmöinen
puskurirahasto siinä, niin kuin on työttömyysturvan
puolella ja eläkepuolella kaikkia rahastoja, koska se tiedetään
kuitenkin, jotta heittely tulee olemaan aika isoa.
Toinen juttu tässä on vielä ed. Erkki
Virtasen esille ottama asia, tämä lääkekorvaussysteemi. Nyt
on se ongelma tullut selkeästi esille, että meillä nyt,
kun on siirrytty aina siihen tilanteeseen, että on otettu
se edullisin lääke ja sitten on osa lääkkeistä tietysti
sellaisia, että lääkehintalautakunta
katsoo, että ei korvaa ollenkaan, siellä on semmoisia
väliinputoajia, jotta joku lääke on jäänyt
kokonaan korvauksen piiristä pois ja sille ei ole semmoista
korvaavaa lääkettä, mikä tehoaisi.
Niitä on muutama tämmöinen tapaus ainakin
minulle tullut esille. Silloin toivoisi, jotta olisi varoja rahastossa
sen verran, että voitaisiin semmoisia lääkkeitä ottaa
siihen korvauksen piiriin, jotta nämä ihmiset
eivät joutuisi kohtuuttomuuksiin.
Yksi tapaus on sellainen, jossa 120 euroa joutuu ihminen kuukausittain
laittamaan. Hänellä on muitakin lääkkeitä paljon,
mutta tätä ei korvata. Muut lääkkeet
eivät tehoa, ja siinä mielessä tämä on
hassua, mutta silläkin puolen on tämmöisiä loukkuja,
tapahtuu väliinputoamisia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yksi asia on aivan selvä. Lääkkeiden
hinnat tulevat nousemaan. Nyt jos siirrytään viitehintajärjestelmään,
niin myöskin lääkkeiden käyttäjien kulut
tulevat nousemaan. Se on aivan selvä asia.
Tässä hallitusta voi kiittää siitä,
että eläke-etuuden saajien maksu alenee sairausvakuutuksen
sairaanhoitomaksun osalta 1,41 prosenttia. Ainakin tämä hallituksen
esitys tämän suhteen on hyvä. Mutta työnantajan
kansaneläkemaksun alennus mielestäni ei ole tarpeellinen
ottaen huomioon myös sen kokeilun, mikä tehtiin Lapin
ja saaristokuntien sosiaaliturvamaksun kohdalla. Siellähän
oli tämä alennuskokeilu, joka ei ole johtanut
mihinkään sen tyyppiseen tulokseen, mihin haluttiin
tähdätä, eli työllisyyslukujen
paranemiseen. Lapin kohdalla ei kokeilualueen poismuutto vähentynyt.
Näin ollen tämä on turhaa. Työnantajilla,
teollisuudella menee erinomaisesti, ja mielestäni yhteiseen kassaan
on syytä sieltä käsin tuoda, mistä on tuotavaa,
ja teollisuuden ja työnantajien suunnalta on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun näitä puheenvuoroja
on kuunnellut, niin ei voi muuta kuin todeta, että opposition
täytyy olla hallitukselle hyvin kiitollinen siitä,
että se on jälleen tarjonnut sellaisen luun, jota
voi kaluta. Tekee sille luulle mitä tahansa, nostaa näitä maksuja,
pitää ennallaan tai vähentää,
niin aina on jotakin kielteistä sanottavaa. Kiitollinen
oppositio on käyttänyt tilaisuutta hyväkseen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rehulan ottama kysymys tästä ennakoitavuudesta
on ensiarvoisen tärkeä, ja näissä meidän
valmisteltavissa esityksissämme olisi tosi hyvä,
että siellä katsottaisiin pidemmälle
kuin vuoteen 2008. Mielestäni siellä pitäisi
katsoa jopa vuotta 2015.
Toinen näkökulma on se, että mielestäni
meidän ei tule antautua siihen ajatukseen, että sairaanhoitovakuutusmaksukulut
vain nousisivat tulevina vuosina, vaan kyllä meidän
tulee paneutua hyvinkin paljon siihen, miten me saamme ne hallintaan.
Mielestäni täällä on hyviä puheenvuoroja
käytetty näistä lääkkeiden
osalta. Tänä päivänä Suomessa
popsitaan yhä enemmän lääkkeitä ja
myöskin nämä korvaukset nousevat, joten
on siinä syytä vähän miettiä,
miten tämä määrä saadaan
hallintaan plus myöskin, mitä korvataan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen tätä ed. Erkki
Virtasen ideaa siitä, että työnantaja
maksaisi nyt tätä sairausvakuutusmaksuakin, kun
juuri viime kaudella päätimme, että työnantajat
maksavat työtulovakuutusta, ja valtiohan maksaa sairausvakuutuksesta suurimman
osan. Miksi te ette pyydä valtiota maksamaan lisää tästä sairausvakuutuksesta, vaan
nyt te tuottekin, että työnantaja maksaa myös
sitä? Kumpaa te oikein haluatte?
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos ed. Asko-Seljavaara välttämättä haluaa,
niin kyllä me voimme sopia siitä, että verot
siirretään valtion maksettavaksi, mutta minä korostin
sitä, että kun on juuri tämä jako, jossa
työnantaja maksaa toista maksua mutta toista ei ollenkaan,
ja kun tästä lääkekustannusten
noususta johtuen nousee se toinen, jota työnantaja ei maksa,
niin sovittu oikeudenmukainen yhteinen taso tulee muuttumaan niin,
että työnantajat hyötyvät ja
työntekijät kärsivät. Kun olen nyt
pitänyt tapanani olla enemmän työntekijöitten
puolella toisin kuin ed. Asko-Seljavaara, niin edelleen kannatan
tätä näkemystä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tätä keskustelua tosiaan
kuuntelee, niin tässä on tätä kikkailua,
siis televisiostakin tulee semmoinen erittäin hyvä sarja
kuin Numbers, Numerot. Täällä kaikki
kehitys on aika pitkälle ollut sitä, että erotellaan
verot ja tietyt jutut, jotka ennen ovat kuuluneet samaan asiaan
kuin kaikki lääkekorvaukset ja muut vastaavat.
Pilkotaan ne kaikki tuommoisiksi epämääräisiksi
pikkuhiljaa, tapellaan niistä. Se kokonaisluku on kasvanut
koko ajan oikeastaan, veronmaksajien ja työntekijöitten
taakka, kun ottaa huomioon kaikki nämä lääkkeiden
korotukset ja kaikki muut vastaavat. Totta kai tämä linja
sopii hallitukselle erinomaisesti, mutta tämä on
ennen kaikkea kikkailua, sotkemista ja kaikkien niitten perinteisten
vanhojen keinojen hajottamista niin, että sitten kinataan
koko ajan vaan siitä tai halutaan näyttää,
että tämä on nyt edistystä sitten
ja tämä vähentää ja alentaa
jotain, vaikka jokainen meistä täällä tietää,
että tämä on suurta näytelmää ja
kikkailua numeroilla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskunnalla on tehtävää siinä,
että ihmisillä on mahdollisuus saada kohtuuhinnalla
lääkkeitä silloin, kun ne ovat tarpeellisia.
Ed. Lauslahti puhui lääkkeiden popsimisesta. Varmasti
sitäkin tapahtuu, kun bussinkyljet on teipattu nimenomaan
Burana-mainoksia täyteen, eli jos on elämä epämukavaa,
niin ota Buranaa, "se helpottaa", tai jotakin muuta lääkettä.
Tämä ei ole viisasta. Yhteiskunnan medikalisoiminen
ei ole järkevää eikä millään
lailla perusteltua.
Mutta toinen kysymys on taas se, että meillä on
lääkevalmisteita, joidenka elinikää pidentävä vaikutus
on ilmeinen. Niillä on laadullisia uusia vaikutusmahdollisuuksia,
ja niitä pitää pystyä ottamaan
käytäntöön koko väestön
osalta, niiden, joidenka hyvinvointia ne parantavat, esimerkiksi
sydän- ja verisuonisairauksien osalta. Tässä on
se ongelma. Lääkkeiden yksikköhinta nousee,
ja sitten tulee tämä viitehintajärjestelmä,
joka tullee sitten asettamaan sen hinnan, mikä on niin
sanotusti oikea, jonka mukaan korvaukset suoritetaan. Kalliimmasta
valmisteesta ei sitten enää korvausta suoritetakaan, vaikka
juuri tämä valmiste olisi potilaan kannalta se
hänelle oikea. Näin ollen tämän
eron maksaa sitten ilman mitään kelavähennyksiä potilas itse.
Mutta itse lääkkeiden jatkuvasta käytöstä vain sen
takia, että mainonta painaa päälle, meidän
pitäisi päästä pois.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ettei nyt jäisi aivan väärää kuvaa
ed. Pertti Virtasen puheenvuorojen jälkeen, niin kyllä minusta
tässä on kikkailu aika kaukana. Kyse on koko sairausvakuutuksen
rahoituksen järjestämisestä, sen rahoituspohjan
huolehtimisesta. Rahoitusuudistus tehtiin 2005 siksi, että ne,
jotka maksavat tämän sairausvakuutuksen, tietäisivät, mistä he
maksavat, mitä he maksavat ja kuinka paljon he maksavat.
Sen myönnän, että kyse on veron luonteisesta
maksusta. Mutta miksi meillä on tämän
kaltainen järjestelmä? Toistan äsken sanomaani:
Siksi, että tietäisimme, mistä maksamme,
ja toisekseen, kun paineet, niin kuin keskustelun kuluessa on tullut
selkeästi esille, sairausvakuutuksen rahoituksen osalta,
maksujen nousun osalta ovat olemassa, menot ovat kasvamaan päin,
niin pidän erittäin hyvänä tätä uudistusta,
jossa on jaettu vastuu valtion, (Eduskunnasta: Nimenomaan!) työnantajan
ja työntekijöiden kesken.
Mitä tulee siihen, miten nämä maksut
näitten kolmen maksajatahon kesken jakaantuvat, niin itse
kuulun siihen joukkoon, joka lähtee siitä, että jotakin
on sovittu. Siellä kuuluisassa kolmikannassa, jonka kaikkia
kolmea osapuolta kiinnostaa se, miten sairausvakuutuksen rahoitus
on järjestetty, on sovittu, mitä maksaa valtio,
mitä maksavat työntekijät, mitä maksavat
työnantajat, ja siellä on sovittu niin sairaanhoitomaksun kuin
työtulovakuutusmaksunkin osalta, kuka maksaa ja miten paljon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen oli ihan oikeassa siinä,
että tämä lääkkeitten
käyttö ja kemikalisaatio ovat erittäin vaarallisia
ja vaikeita asioita, mutta hän vetosi siinä yhteydessä eduskuntaan.
Tietysti voi eduskuntaan vedota kaikissa maailman asioissa, niin myöskin
tässä, mutta kun edustaja sattuu olemaan itse
lääkäri ja tunnettu lääkäri,
niin eikö hän voisi vedota omaan ammattikuntaansa,
että se eettiseltä pohjalta pyrkisi toimimaan
tässä viisaasti ja ohjaamaan sillä tavalla,
sanotaanko, itseään kontrolloiden kehitystä?
Toinen varapuhemies:
Vastaus, ed. Tiusanen. Ei pidä muuten provosoitua liiaksi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En provosoidu enkä provosoi, mutta
vetosin eduskuntaan siinä mielessä, että me
takaamme sen, että kansalaisilla on mahdollisuus saada
tarvitsemansa lääkehoito kohtuuhintaan niin, että se
on kaikkien saatavilla ja tavoitettavissa.
Mikä liittyy lääkärien ammattikuntaan,
en usko, että se on edesauttamassa medikalisoitumista,
ennen muuta enemmänkin yleiset asenteet, joita mainonta
aika tavalla ohjaa. Viittaan käsikauppavalmisteiden myynnin
lisääntymiseen, juuri tähän
ilmiöön, että jos on huono olo, niin ota
pilleri.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen on täysin oikeassa
medikalisoitumisesta, ja meidän tulisi olla todella huolissamme
siitä, mikä maailman tilanne on johtanut meidät
ihmiset tähän pillereiden popsintaan ja muiden
lääketieteen vekottimien käyttämiseen.
Sinänsä tässä voidaan pohtia
lääkekulujen vähentämistä,
ja keinojakin siihen löytyy lähtien siitä,
että mitä terveempiä ihmiset ovat, sitä vähemmän
niitä lääkkeitäkin tarvitsee
popsia. Tässä on sitten kysymys, tarvitaanko siinä aina
sitä julkista rahaa ja julkisia palveluita. Varmasti näitä tarvitaan
siinä apuna, mutta yhtä lailla näen vastuun
myöskin siinä, miten me kukin huolehdimme omasta
kehostamme ja mielestämme, ja toinen on kysymys, miten
huolehdimme myöskin läheisistämme ja
heidän terveydestään. Keinoja tässä kohdin
löytyy. Siksi väitänkin, että me voimme
saada lääkekulut haltuun, koska keinoja on paljon.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Tiusasen kanssa samaa mieltä, että lääkekorvausjärjestelmä
oikeastaan
pitäisi uusia, vaikka juuri sen uusimme viime kaudella, ja
ehkä käyttää toisenlaisia menetelmiä siten,
että ne vähän lääkkeitä käyttävät
maksaisivat kaikki kustannukset ja niille, jotka joutuvat käyttämään paljon
lääkkeitä, lääkkeet
olisivat kokonaan korvattavia. Sen tyyppistä voi tietysti
suunnitella, mutta tämä viitehintajärjestelmähän
ei tule luultavasti kauhean paljon vaikuttamaan lääkekustannuksiin
Kelalle, koska siitähän ei tule tämmöistä terapeuttista
järjestelmää, niin kuin ajateltiin.
Mutta kun lääkäri Tiusanen sanoi,
että Burana olisi jotenkin ongelma, niin eihän
se ole kelakorvattava ollenkaan, eli jos ihminen ostaa sen käsikauppatavaran,
niin ei sitä korvata, eihän se nyt ole mikään
ongelma.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tässä kuuntelee keskustelua,
niin tässä tietysti menevät monet asiat
sekaisin. Mutta jos miettii tätä Burana-kysymystä,
niin jos todetaan, että tämmöinen lääkkeiden
popsiminen on ongelma ja siitä tulee paljon haittoja, niin
eikö siinä pitäisi tehdä niin
kuin tupakassa? Yleensähän siinä tehdään,
jotta sitten mainontaa ainakin rajoitetaan, jos ei ihan kokonaan
kielletä. Voisi kysyä sitä niinkinpäin,
missä mitassa voisi tehdä siellä päin toimenpiteitä,
onko se mahdollista.
Mutta tärkeätähän tässä koko
jutussa, jotta ei unohdu se pääasia, on se, jotta
Kelalla on varaa korvata asioita. Tässähän
aikaisemmin on ollut se tilanne, niin kuin ed. Asko-Seljavaara tuolla
jo huuteli välistä, eikö pitäisi
valtion maksaa. Valtio maksoi aikaisemmin nämä jutut.
Valtio joutui kassastaan siirtämään rahaa,
ja sehän tarkoitti, jotta kun palkansaajat maksavat suurimman osan
veroista kuitenkin, niin siinä tapauksessa itse asiassa
palkansaajat maksoivat myös sitä kautta enemmän.
Minusta tämä järjestelmä, joka on
luotu, on kohtuullisen hyvä ja systeeminä sillä tavalla
kestävällä pohjalla, jotta siellä Kelassa ei
tulisi rahanpuute.
Olen huolissani aina ollut siitä, miten köyhemmät
ihmiset voivat, koska rikkaathan saavat ne lääkkeensä,
maksoivat ne mitä maksoivat, ja niillä on pankit
täynnä ja osakkeissa ja kaikessa rahaa niin paljon,
eihän se heidän ongelmansa ole. Se on niiden köyhempien
ongelma, jotta köyhemmätkin saavat, ja onneksi
tämä järjestelmä on olemassa,
jotta tämä näin toimii. Tätä pitää vaan
kehittää siihen suuntaan, niin kuin ed. Rehula
tuossa totesi, jotta valiokunnassa on puhuttu noista puskureista.
Tehdään sitä varten puskurirahasto, ettei
tarvitse heijata tätä maksua sinne sun tänne,
vaan se olisi pysyvämmällä, tasaisemmalla
tasolla.
Juha Mieto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aina, kun puhutahan lääkärissäkäynnistä,
ja ennen kaikkea, kun käytetähän lääkkeitä,
sieltä haetaan ja kirjoitetahan niitä, niin se
on jollakin lailla vakava asia. Mutta niin kuin kaikki tietää,
viime vuosina paljon on puhuttu siitä, että lääkkeitä käytetähän
aivan turhan paljo tietyn tahtoin, ja ennen kaikkia nyt on puhuttu
myös siitä, että voitais kirjoittaa pikkuusen halvempia
lääkkeitä, korvaavia lääkkeitä.
Mutta ennen kaikkea kiinnittäisin huomiota siihen, että ruvetaas
kattomahan sitä, tarvitahanko lääkkeitä yleensä käyttää niin
paljon ja popsia. Ihminen on ihmeellinen olento tuolta sisältä.
Kun se kemiallisesti ittiänsä tietyn aikaa myrkyttää,
se haluaa sitä lisää, eli näin
se on, jotta kun vähä antaa, hullu pyytää lisää.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy vastata ed. Lauslahdelle.
Mutta sitä ennen tuli mieleen kyllä, että olen
täysin samaa mieltä, että sitä lääkekorvauslakia
pitäisi muuttaa tähän suuntaan kuin tässä äsken
vasemmanpuoleinen minusta katsottuna lääkäri
tällä kertaa, tai lääkitsijäedustaja,
totesi. Eli juuri niin, että jotenkin kannustettaisiin
siihen, en tarkoita tällä sitä, että joku
sitten reseptilääkkeet jättäisi
syömättä, mutta että nähtäisiin
tämä Burana-maailma. Jotkut lääkärithän
ovat ratkaisseet tämän niin, että he ovat
ruvenneet määräämään
Buranaa kuurina, jolloin se on paljon tehokkaampi, ja kun se syödään
penisilliininomaisesti, se aiheuttaa vähemmän
vaurioita. Tästä voidaan tietysti kinata.
Mutta ed. Lauslahdelle piti vastata se, mikä tämän
on aiheuttanut. Vanha kunnon Aldous Huxleyn kirja aikoinaan,
Uusi uljas maailma, todisti sen, että politiikka vallantekijöille
ja vallanpitäjille on paljon helpompaa, kun lääkitään
kansa oikealla tavalla, kun annetaan semmoisia lääkkeitä,
että kansa pysyy tyytyväisenä, pillerit säännöllisesti
jaettuina, niin kuin Neuvostoliitossa jaettiin vodkaa ilmaiseksi
aikoinaan, niin se pysyi sen aikaa melkein pystyssä. Eli
tässä on tavallaan tämmöinen
helpon ratkaisun keino. Tiedän, että suurin osa
lääkäreistäkin sitä inhoaa, koska
kyllä lääkäreilläkin
on, yllättävän monella, sitä samaa,
mitä hoitajilla useasti sanotaan olevan, eli välittämistä ja
halua ihmisten todellisestakin parantamisesta eikä ainoastaan
tästä nykyään helposti todetusta
ahneudesta, mikä monilla muillakin alueilla ilmenee.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen poliittisen järjestelmän
joustavuudesta on loistava esimerkki se, että saman asian käsittelyn
yhteydessä saatamme olla ed. Asko-Seljavaaran kanssa sekä täysin
eri mieltä että täysin samaa mieltä.
(Ed. Asko-Seljavaara: Hyvä!) Mutta samaa mieltä olemme
vain tästä jälkimmäisestä asiasta.
Mehän todellakin yhdessä, sekä ed. Rehula,
ed. Asko-Seljavaara että minä ja oli siellä ed.
Väätäinenkin viime kaudella sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa, valmistelimme tänne saliin tämän
lääkekorvausuudistuksen. Muutenhan se meni oikein
hyvin, mutta siinä kävi juuri päinvastoin
kuin ed. Asko-Seljavaara esitti, miten olisi pitänyt mennä.
Hallitus halusi toisin, se oli se edellinen hallitus, nyt, ed. Asko-Seljavaara,
teidän puolueenne on tässä uudessa hallituksessa
ja varmaan nyt hoidatte tämän niin, että ne, jotka
sairastavat paljon, saavat enemmän korvauksia ja ne, ketkä sairastavat
vähän, saavat vähemmän korvauksia.
Viime hallituksen esitys, joka täällä hyväksyttiin,
valitettavasti oli juuri päinvastainen.
Ed. Rehulalle vielä totean sen verran tästä varsinaisesta
asiasta, josta nyt keskustelemme, että se oli todellakin
kolmikantasopimus, mutta siinä sopimuksen yhteydessä loppuvaiheessa
sopu vähän lipsahti niin, että jako sairauskorvausten osalta
jäi ikään kuin työnantajalta
pois, ja kun siihen liittyy tämä lääkekorvausten
nousu-uhka, niin tämä tasapaino, joka ehkä silloin
säätöhetkellä vallitsi, on vaarassa
keikahtaa väärään suuntaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tämä medikalisaatio on tärkeä asia.
Tällaisissa bussinseinämämainoksissa
katsojan silmien ohi lipuu parikymmentä neliömetriä mainosta
ja siinä sitten syntyy tämä välitön
into hankkia se käsikauppavalmiste ilman mitään
reseptiä. Ibuprofeeniahan saa toki tiettyyn tablettitasoon
saakka ilman reseptiä käsikauppalääkkeenä.
Se on ongelma, koska myöskin näiden lääkkeiden
jatkuva käyttö voi johtaa sairaustilaan, vaikkapa
vatsalaukun haavan syntyyn ja verenvuoto-ongelmaan jne. Mutta Burana,
arvoisa ed. Asko-Seljavaara, on reseptivalmiste, (Ed. Asko-Seljavaara:
On, mutta sitä menee aika vähän!) kun
esimerkiksi puhutaan 800 milligramman profeenitableteista tai Burana-tableteista.
Mutta tämä itse ongelmahan on yleensäkin
se, että ihmisille tuputetaan lääkkeitä kaikkiin
ongelmiin, joiden syy ei ole millään tavalla lääkkeillä sinänsä välttämättä autettavissa
tai
ei ollenkaan autettavissa. Aivan niin kuin ed. Lauslahti sanoi,
on muitakin keinoja, muun muassa se välittäminen.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt kun tätä keskustelua
tässä on kuunnellut, niin kyllä huomaa,
että aika monella eri tavalla voi tätä hallituksen
esitystä tulkita. Toki näitä bussin seinämiä ja
Burana-mainoksia on ollut ihan virkistävää kuunnella,
mutta itse haluaisin kyllä nyt kuitenkin muutaman sanan
sanoa tästä ihan varsinaisesta asiasta. Tietenkin
on niin, että kun lääkärit keskenään
täällä pääsevät
kilpailemaan resepteistä ja grammoista, se voi olla meille
muille vähän vaikeampaa ymmärtää.
Mutta itse asiaan kuitenkin.
Työmarkkinajärjestöthän
ovat sopineet, että työeläkemaksua nostetaan
0,2 prosenttia ensi vuoden alussa. Hallitus lupasi hallitusohjelmassaan
kompensoida tämän maksun korotuksen. Työnantajan
kohdalla se tapahtuu alentamalla työnantajan kansaneläkemaksua
0,1 prosenttia. Palkansaajille annettu kompensaatiolupaus jää sen
sijaan odottamaan tulevaisuuteen. Hallitusohjelmassa kyllä todetaan,
että työeläkemaksun korotus kompensoidaan
myös palkansaajille, mutta kun se luvattiin tehdä osana
tuloverotuksen keventämistä eikä lupauksen
yhteyteen ole kirjattu päivämäärää,
kompensointi realisoituu vasta joskus vaalikauden lopulla, jos sittenkään.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun täällä on
varsin värikkäästi puhuttu ihmisten lääkkeiden
popsinnasta, niin täytyy kuitenkin muistaa se, että suurin
osa suomalaisista ihmisistä käyttää lääkkeitä täsmälleen
ohjeiden mukaan. Aika pitkällä hoitajan urallani
en ole kyllä vielä tavannut tervettä ja
hyvinvoivaa ihmistä, joka käyttäisi lääkkeitä.
Kyllä näitten lääkkeitten käyttämiseen
aina on omat syynsä. Se on sitten eri asia, paikataanko
kaikennäköisiä puutteita tai harmeja
lääkkeillä.
Mutta täällä on keskusteltu myös
hoitohenkilökunnan ja lääkäreitten
vastuusta. Kyllä minä olen sitä mieltä,
että terveydenhuoltoalan ihmisillä on merkittävä osuus
siinä, millä tavalla ihmiset ohjeita noudattavat
ja lääkityksensä kanssa toimeen tulevat.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä keskustelu
on paikallaan, koska valiokunnan puheenjohtaja aloitti keskustelun ennakoimisesta
ja ennakointiin liittyy kysymys myöskin siitä,
miten kustannukset saadaan haltuun. Tämä on erittäin
tervehenkistä keskustelua ollut.
Sinänsä tässä, kun on menty
potilastilanteeseen, on tärkeä myöskin
se taito, mikä on lääkärillä potilastilanteen
hallinnassa, ja taito siinä, että se resepti ei
ole aina ratkaisu eikä se potilas aina sitä reseptiä tarvitse,
vaikka hän sitä odottaisikin. Tässä on
yksi tapa arvioida, tarvitaanko joka flunssassa aina se penisilliini,
joka pelkästään tulee joissain tapauksissa
potilaalle sen takia, että hän kokee tulevansa
terveemmäksi, kun hän saa reseptin ja hän
saa lääkkeen siihen vaivaansa. Tämä on
tämmöistä tervettä harkintakykyä ja
arviota siitä, milloin todella tarvitaan se lääke
sen vaivan hoitamiseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Juha Rehula täällä varsin
selkeästi toi esille, miksi käsiteltävä asia
on meillä tänään esillä.
Pidän käytyyn keskusteluun viitaten tärkeänä sitä,
että hoitoa tarvitsevilla on myös saatavana edullisesti
lääkkeitä, ja toivon, että myös lähiapteekkipalvelut
pystyvät tämän takaamaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää pätkänkään
vertaa tätä keskustelua, mutta totean, että kyllä tämän
keskustelun perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannattaa
ehdottomasti johonkin lähitulevaan mietintöön
laittaa perusteellinen katsaus näihin asioihin ja myöskin
vetää linjaa, jos ei muuta, niin ainakin hallituspuolueitten
voimin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Samaten, en halua pitkittää tätä,
mutta ed. Lauslahti tuossa puhui näistä muista
vaihtoehdoista, että ei tarvitse enää lääkepurkkia
antaa lääkärin sieltä mukaan
taikka apteekkiin laittaa. Olen samaa mieltä, ja minusta
yhä enemmän pitäisi katsoa myös
niitä muita lääkkeellisiä keinoja.
Meillä on luontaistuotteet, jotka ovat ihan tehokkaita,
ja vanha kansanperinne on semmoinen, jotta eihän apteekissa
käyty ollenkaan, vaan siellä oli hallussa ihmisillä joka
kylällä se tieto, ja se tieto on hävinnyt.
Tuolta ihan Suomen luonnosta sai semmoisia parantavia yrttejä ja
lääkkeitä, joita jos joku osaisi vaan
tehdä, niin apteekit tänäkin päivänä olisivat
aika vajaalla.
Mutta kun tämä on isoa bisnestä,
niin ilmeisesti tässä tehdään
sitä niin kuin siinä mielessä, että on
mainoksia ja jotkut tekee sillä kovasti rahaa. Ja kun lääkärit
ovat vielä kaiken lisäksi osakkaina näissä firmoissa,
jotka tekevät niitä lääkkeitä,
niin siinä mielessä kyllä ymmärtää sen,
jotta aina on rahan kiilto silmissä jollakin tavalla. Minä kannatan
tämmöistä luontaislääkintää enemmän,
että sitä nostettaisiin jatkossa pintaan.
Pertti Virtanen /ps:
Puhemies! Samat sanat, en halua hetkeäkään,
pätkääkään pitkittää tätä enää,
mutta sen verran sanon ihan tähän alkuun, että se
oli hieno ajatus, että eriytetään kaikki nämä verot.
Nimittäin suomen kieli on siitä loistava kieli,
että "erottaa" tarkoittaa sitä, että kun asioita
erotetaan toisistaan, niin sitten ihmiset erottavatkin ne asiat
toisistaan ja näkevät, mistä joutuvat
maksamaan ja mitä kaikkea.
Mutta sen voisivat tehdä valtio tai jotkut, jotka valtion
asioita hoitavat, ja te siellä valiokunnissa, että sitten
yhdistäisitte ne kauniisti ja sanoisitte, että nyt
tämä paketti maksaa selvästi vähemmän,
ja silloin kaikille tulisi ei plasebovaikutusta, vaan aito vaikutus
siitä, että kannattaakin kuitenkin kannattaa tätä systeemin
kehitystä ja näitten asioitten näkemistä,
ettei sitten niin kuin torju ja lakkaakin näkemästä ja
rupea vetämään lääkkeitä,
ettei haluakaan erottaa, kun tajuaa, kuinka kauheaa petosta se on.
Eli palautin tämän nyt vielä siihen,
että kannatan kuitenkin sitä, että tajuamme
ja näemme sen, missä mennään.
Tämä on tavallaan kuitenkin oikean suuntainen.
Yleiskeskustelu päättyi.