5) Laki tuloverolain 93 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteeni tarkoituksena on matkakuluvähennyksen
oikeudenmukaistaminen. Hallitusohjelmassa on kirjattu tavoitteeksi
selvittää mahdollisuudet työmatkakulujen
verovähennysjärjestelmän yksinkertaistamiseksi.
Nykyinen työmatkakulujen verovähennysjärjestelmä on
epätäsmällinen, se aiheuttaa tarpeetonta
byrokratiaa eikä se kohtele kansalaisia tasapuolisesti.
Työmatkalaiset joutuvat käyttämään
paljonkin aikaa työmatkakulujen vähennysasioiden
selvittämiseen veroilmoituksessaan.
Kansalaisten tasavertainen kohtelu ei ole edes mahdollista johtuen
verovirastojen paljonkin toisistaan poikkeavista työmatkavähennyksiin
liittyvistä laintulkinnoista. Joillakin alueilla halutaan
pitää huolta hyvin palkattujen ihmisten säilymisestä kunnan
asukkaina. Heille saatetaan hyväksyä oman auton
käyttö löyhemmin perustein kuin joillekin
toisille toisella paikkakunnalla ja veropiirissä. Monet
verovelvolliset kuitenkin saavat vähentää työmatkansa
vain seutulipun tai muun vastaavan kuukausilipun hinnan mukaan. Monelle
heistä kuitenkin oma auto on eräs tärkeimpiä työvälineitä tai
oman auton käyttö työpaikalle kuljettaessa
on ainoa kohtuullinen vaihtoehto, ja sitä he myös
tosiasiallisesti riippumatta verovähennysoikeudesta käyttävät.
Herra puhemies! Jotta työmatkakulujen vähentämisoikeus
kohtelisi kansalaisia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kaikkialla
Suomessa, matkakuluvähennyksen tulisi vastata todellisia
matkakuluja tarkoituksenmukaisimman ja joustavimman kulkutavan mukaisesti.
Lain tulisi mahdollistaa oman auton käyttö kodin
ja työpaikan välisessä työmatkaliikenteessä silloin,
kun omaa autoa tarvitaan myös työpisteestä toiseen siirryttäessä ja
kun oman auton käyttö selkeästi kohtuullistaa
työmatkaan käytettyä aikaa.
Nykyajan kovenevan työtahdin ja työelämän kasvavien
haasteiden vuoksi työmatkojen joustavuutta ei todellakaan
voida vähätellä. Työmatkoihin
ei saa kulua aikaa kohtuuttomasti. Työntekijöillä tulee
olla mahdollisuus viettää aikaa myös
perheensä kanssa. Haja-asutusalueiden linja-autovuoroja
on jo jouduttu viime vuosina lakkauttamaan linjojen kannattamattomuuden vuoksi.
Näin ollen maaseudulla asuvien mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä ovat
eri puolilla Suomea heikentyneet merkittävästi
ja asukkaat ovat sen vuoksi aiempaakin riippuvaisempia oman auton
käytöstä.
Niin sanottujen kimppakyytien käyttämistä tulisi
verotus- ja muunkinlaisin toimenpitein lisätä nykyisestään.
Nykyisellään suuriin kaupunki- ja muihin keskuksiin
työhön kulkevista hyvin monet ajavat yksin tai
sitten korkeintaan kaksi henkilöä samassa autossa.
Energiankulutuksen vähentämiseksi, ruuhkien välttämiseksi
ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi olisi tarkoituksenmukaista
kannustaa kimppakyytien käyttämiseen. Sekä polttonesteiden
hinnannousun että haja-asutusalueen joukkoliikenneyhteyksien
heikentyminen edellyttävät sallivampaa linjaa
oman auton käytön työmatkakuluvähennyksessä.
Puhemies! Jotkut ovat jopa joutuneet luopumaan työpaikastaan,
koska työssäkäynnin kustannukset ovat
nousseet liian korkeiksi suhteessa työstä saatuun
palkkaan. Monen kohdalla tilanne on ollut sellainen, että asuinpaikan
läheltä ei kerta kaikkiaan löydy koulutusta
vastaavaa työtä ja sen vuoksi työmatka
on pitkä. He ovat asuneet huonojen liikenneyhteyksien takana,
mutta eivät kuitenkaan ole saaneet vähentää oman
auton käyttöä verotuksessaan. Moni heistä on
valittanut eri oikeusasteisiin saadakseen korjausta tilanteeseen,
mutta useimmissa tapauksissa päätös on ollut
kielteinen. Päätöksissä on asianmukaisista perusteluista
huolimatta kyseenalaistettu työn luonne ja joustavuuden
tarve työtehtävien hoitamisessa.
Työssäkäyntialueet ovat yhä laajempia,
ja useat ammatit asettavat suuria haasteita ajankäytölle.
Suurten ikäluokkien ikääntyessä ja
työvoimapulan kasvaessa työssäkäyntialueet
laajenevat entisestään. Taloudellisen taantuman
väistyessä elinkeinoelämän haasteena
tulee olemaan erityisesti ammattitaitoisen työvoiman saatavuus.
Jotta siinä tilanteessa työvoiman saatavuutta
voitaisiin parantaa ja työvoiman joustavaa liikkumista edistää,
työmatkakulujen vähennysjärjestelmää on
yksinkertaistettava sekä myös oman auton käytön
mahdollisuutta helpotettava.
Herra puhemies! Tuloverolain 93 § määrittelee
vähennyskelpoisiksi ansiotulon hankkimisesta johtuneiksi
menoiksi matkakustannukset asunnon ja työpaikan välillä.
Kyseisellä lainkohdalla on ainoastaan yksi vakiintunut
tulkintatapa, ja sen mukaan matkakustannukset voidaan vähentää ainoastaan
julkisten kulkuneuvojen maksujen suuruisina. Ainoastaan siinä tapauksessa,
että Verohallituksen erikseen antamissa ohjeissa mainitut
julkisten kulkuneuvojen odotusajat ylittyvät, oman auton
käytön voi verotuksessa vähentää.
Nyky-yhteiskunnassa työssäkäynti
on hyvin erilaista kuin aiempina vuosikymmeninä. Elinkeinoelämän
ja yhteiskunnan toiminta edellyttävät laajempia
työssäkäyntialueita ja työvoiman parempaa
liikkuvuutta. Tuloverolain 93 §:ää tuleekin
muuttaa siten, että se mahdollistaisi laajemmalti matkakuluvähennykset
oman auton käytössä. Matkakuluvähennys
pitäisi olla mahdollista kaikille niille verovelvollisille,
jotka voivat osoittaa tarvitsevansa omaa autoa työtehtäviensä asianmukaiseen
hoitamiseen ja suorittamiseen tai joille oman auton käyttö selvästi
kohtuullistaa työmatkoihin käytettävän
ajan. Tuloverolaissa on myös ehdottomasti varmistettava kansalaisten
oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu riippumatta siitä,
minkä veropiirin alueella kukin asuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän lakialoite 61/2009
vp pitää sisällään ihan
hyvää pohdintaa. Tässä varmasti
on monta asiaa, jota on syytä tukea, muun muassa nimenomaan
julkisen liikenteen kehittäminen ja siitä huolehtiminen,
kiskoliikenne, jota nyt ei ed. Hemmilän aloitteessa juuri
mainita, mutta kuitenkin sen tukeminen ja yleensäkin ilmastonmuutoksen
huomioiminen. Tämä 93 §:n muutoskohta
tältä osin, että asianomainen joutuu
työssä kävijänä käyttämään
omaa autoaan ja työnantajan velvoittamiin tarkoituksiin,
on kyllä perusteltu tässä verottajan
näkökulmasta silloin, kun hän harkitsee
matkakustannusten korvaamista tai niiden vähentämistä verotuksessa.
Tältä osin kyllä tätä ajatusta
voi kannattaa.
Mutta haluaisin palata siihen, että ensisijaista on,
että meillä olisi julkinen liikenne, mieluummin
vielä kiskoliikenteenä, ja se, että myöskin sellaisiin
asioihin kuin täysi autoetu voitaisiin puuttua, määritellä paremmin
ne autot yleensäkin, mitä täydellisessä autoedussa
on, että siellä pitäisi olla myös
ympäristövaikutusarviointi mukana, työmatkalipun
tukeminen verotuksessa ja työnantajien kannustaminen siihen
suuntaan, että he ohjaisivat tähän julkisen
liikenteen käyttämiseen. Mutta tämä huoli
on, tunnustan toki, aivan oikea, mihinkä ed. Hemmilä viittaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Suomi on aika laaja, harvaanasuttu maa. Tällä hetkellä kun
katsotaan sitten ne velvoitteet, mitä edellytetään
työnhakijalta liikkumisen suhteen, niin ne ovat aika isot.
Sen takia tämänhetkinen lainsäädäntö tässä ei
ota huomioon niitä kustannuksia ja sitä tosiasiallista
mahdollisuutta mennä sinne työpaikalle. Sen takia
tämä ed. Hemmilän aloite on siinä mielessä ihan
asiallinen ja ajankohtainen, että tähän
pitäisi puuttua, koska kun halutaan ihmisten kuitenkin
ottavan yhä kauempaa työpaikan vastaan, niin silloin
pitää olla myös semmoiset elementit olemassa,
että henkilölle ei jää semmoista
ylimääräistä kustannusta, kun
kuitenkin aina jää jotain siinä, ja että se
kannattaa se työpaikka ottaa vastaan ja käydä töissä.
Monille, ainakin perheelliselle ihmiselle, on hyvin vaikea muuttaa
sitten, eikä ole kohtuullistakaan, jotta vaadittaisiin
muuttamaan viikoksi johonkin kauas, vaan minusta perhe-elämän
ja semmoisen huolenpidon kannalta on kohtuullista, jos on mahdollista
käydä töissä sieltä vähän kauempaakin
ja se perheenisä tai -äiti pääsisi
sinne kotiin yöksi. Sen takia tässä nämä ajatukset, mitkä myös
ed. Tiusanen totesi, ovat merkittäviä, että tänä päivänä tiedän
tapauksia monia, joissa ihminen joutuu käyttämään
omaa autoaan myös työnantajan velvoittamana, ja
siitä ei tänä päivänä saa
mitään vähennystä. Sen takia
tässä pitäisi siirtyä yhä enemmän
siihen suuntaan näissä matkavähennyskysymyksissä,
että todelliset kustannukset voisi vähentää,
mikä tarkoittaa, että ei välttämättä olisi
jotain ylärajaa ollenkaan. (Puhemies: 2 minuuttia!) Jos
todellinen kustannus on määrätty, niin
se pitää saada vähentää niin kuin
yritystoiminnassakin: jos on kustannusta, niin vähentää sen
pois.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos tuesta, edustajien määrä salissa
ei ole kovin runsaslukuinen, mutta tuki on ollut sitäkin vahvempaa.
Minä haluan ottaa esille vielä tämän
veropiirien käyttämän korkeimman hallinto-oikeuden
tulkinnan. Nimittäin se on syntynyt vuonna 1979. Korkein
hallinto-oikeus äänesti ja otti silloin äänin
3—2 sen kannan, että oman auton tarvitseminen
työpisteestä toiseen liikuttaessa ei ole peruste
vähentää oman auton käyttöä asunnon
ja työpaikan välillä. Kun monella työntekijällä tänä päivänä todellakin
tarvitaan työssä työpäivän
aikana omaa autoa, niin tällaisen korkeimman hallinto-oikeuden äänestyspäätöksen
käyttäminen tänä päivänä,
nykyaikana, on aivan kohtuutonta. Sen vuoksi tämä lakimuutos
pitää nyt tehdä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi vielä tunnen
hallinto-oikeuksista muutamia tapauksia, ja niissä on aika
kirjava käytäntö. Elikkä kun
hallinto-oikeuksissa on tehty eri puolilla Suomea päätöksiä,
niin siellä saattaa olla, että toinen hallinto-oikeus
on tehnyt veropoliittisesti ihan toisenlaisen päätöksen
kuin toinen hallinto-oikeus. Sen takia tämän tyyppiset
linjaukset pitäisi lainsäätäjän
elikkä eduskunnan katsoa, mikä näissä on
oikein, koska kun tulee ennakkopäätös
korkeimmasta hallinto-oikeudesta, tiedetään, että se
on sitten laki siitä lähtien.
Jos se on lainsäätäjän näkökulmasta
väärä tulkinta, niin meidänhän
pitää sanoa, että tämän muuten
pitää olla näin, ja siitä tehdään
sitten laki, jolloin ei jää sitä venkauksen
varaa ja tulkintaa, niin kuin tässä tapauksessa
ed. Hemmilä kuvasi.
Keskustelu päättyi.