7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kansainvälistä suojelua
hakevan vastaanotosta annetun lain ja ulkomaalaislain muuttamisesta
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä vakiinnutetaan
vapaaehtoisen paluun järjestelmä. Se sisältää myös
ehdotuksen maasta poistumisen estyessä annettavan niin
sanotun tilapäisen oleskeluluvan muuttamiseksi, ja tilapäisestä oleskeluluvasta
säädetään ulkomaalaislain 51 §:ssä.
Ehdotuksen taustalla on Euroopan unionin niin sanottu paluudirektiivi,
jolla on säädetty kielteisen päätöksen
saaneiden ulkomaalaisten palauttamisesta. Direktiivissä on
korostettu vapaaehtoista paluuta ensisijaisena paluun muotona. Vapaaehtoisella
paluulla tarkoitetaan sitä, että viranomainen
ei saata ulkomaalaista kotimaahansa vaan tämä palaa
sinne omaehtoisesti joko avustettuna tai itsenäisesti.
Vapaaehtoista paluuta on Suomessa toteutettu vuodesta 2010 hankepohjaisesti
Maahanmuuttoviraston ja Euroopan paluurahaston rahoittamilla hankkeilla
Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön
IOM:n johdolla. IOM:n Helsingin-toimisto on järjestänyt
yhteensä yli 1 400 vapaaehtoista paluuta aina
sieltä tammikuusta 2010 lähtien. Vuonna 2013 vapaaehtoisista
paluista 62 prosenttia suuntautui viiteen suurimpaan paluumaahan:
Irakiin, Serbiaan, Venäjän federaatioon, Bosnia
ja Hertsegovinaan ja Kosovoon.
Hyvien kokemusten vuoksi vapaaehtoisen paluun järjestelmä on
tarkoitus vakiinnuttaa. Jatkossa kansainvälistä suojelua
hakeneelle voitaisiin myöntää avustusta
kotiinpaluun tukemiseksi. Vastaanottokeskus myöntäisi
avustuksen, ja paluun käytännön järjestelyt
hankittaisiin puolestaan ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Esitys sisältää ehdotuksen
vastaanottopalvelujen rajoittamisesta silloin, kun ulkomaalaisen
olisi mahdollista palata vapaaehtoisesti kotimaahansa.
Tällä esityksellä on tarkoitus korjata
myös niin sanotun tilapäisen oleskeluluvan soveltamiseen
sisältyvä epäkohta. Voimassa olevan lain tulkinnan
mukaan maasta poistumisen estyessä ulkomaalaiselle on myönnettävä tilapäinen
oleskelulupa, vaikka hänen olisi mahdollista ja turvallista
palata kotimaahansa vapaaehtoisesti. Tämä tulkinta
perustuu korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuun huhtikuulta 2013.
Uuden tulkinnan myötä tilapäisten oleskelulupien
määrä on merkittävästi
lisääntynyt. Vuonna 2012 näitä lupia
myönnettiin 28 kappaletta ja viime vuonna jo 222 kappaletta
eli lähes kymmenkertainen määrä.
On koettu ongelmaksi, että ulkomaalainen voi tietyissä tapauksissa
käytännössä itse valita jäävänsä maahan,
vaikka viranomaiset — niin maahanmuuttoviranomaiset kuin
sitten myös jopa korkein hallinto-oikeus — olisivat katsoneet,
että perusteita maahan jäämiselle ei ole
ja että henkilö voisi turvallisesti palata kotimaahansa.
Tilapäisen oleskeluluvan saaminen merkitsee käytännössä sitä,
että kahden vuoden kuluttua ulkomaalainen voi saada jatkuvan
oleskeluluvan.
Verrattuna muihin EU-jäsenvaltioihin Suomen järjestelmä on
tällä hetkellä hyvin poikkeuksellinen
ja antaa mahdollisuuden myös väärinkäytöksiin.
Ulkomaalainen voi nykyisin itse omalla toiminnallaan tai passiivisuudellaan
vaikuttaa maahan jäämiseen ja oleskelun laillistumiseen
ajan kuluessa. Tiedossani ei ole muuta yhtä myötämielistä järjestelmää tällaiselle
ikään kuin väärinkäytökselle.
Jos henkilö ei muissa maissa tee yhteistyötä viranomaisen
kanssa tai myötävaikuta asiassaan, hän
jää yleensä odottavaan tilaan tai sitten
joutuu laittomasti oleskelevan asemaan.
Tämä ehdotus vie Suomen järjestelmää ja
käytäntöjä lähemmäs
muiden maiden käytäntöjä. Säännöstä ehdotetaan
muutettavaksi siten, että jatkossa maasta poistumisen estyessä tilapäistä lupaa
ei myönnettäisi, jos vapaaehtoinen paluu on mahdollinen.
Muutos tarkoittaa sitä, että tilapäisen
luvan voi saada vain siinä tapauksessa, että ulkomaalainen
on pyrkinyt myötävaikuttamaan paluunsa järjestelyissä.
Jos paluun epäonnistuminen johtuu ulkomaalaisen omasta
toiminnasta tai vastarinnasta paluun suhteen, niin oleskelulupaa
ei voitaisi myöntää.
Muutoksen jälkeen tilapäisiä oleskelulupia myönnettäisiin
aikaisempaa vähemmän ja vain niille, jotka sitä todella
tarvitsevat. Maahanmuuttohallinnon piirissä myös
arvioidaan, että tämä ei millään
merkittävällä tavalla lisäisi
laitonta maassa oleskelua vaan nämä henkilöt
tarttuisivat tähän vapaaehtoisen paluun järjestelmään
ja sen tuomiin mahdollisuuksiin pääsääntöisesti.
Valtioneuvoston päätökseen sisältyy
myös lausuma, jolla hallitus sitoutuu ryhtymään
kuitenkin tarvittaviin toimiin tilanteen korjaamiseksi, mikäli
laittomasti maassa oleskelevien määrä esityksen
toteuttamisen myötä merkittävästi
kasvaisi. Huomiota kiinnitetään erityisesti laittomasti
maassa oleskelevien riskiin tulla hyväksikäytetyksi
esimerkiksi ihmiskaupassa tai harmaassa taloudessa tai joutua elättämään
itsensä kerjäämällä tai
rikollisuudella.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suhtaudun tähän hallituksen
esitykseen varovaisen toiveikkaasti. Esityksessähän
ehdotetaan nyt muutettavaksi lakia kansainvälistä suojelua
hakevan vastaanotosta ja ulkomaalaislakia. Muutosehdotusten taustalla
on tarve edistää kansainvälistä suojelua
koskevan hakemuksensa peruneen tai kielteisen päätöksen
oleskelulupahakemukseensa saaneen ulkomaalaisen vapaaehtoista paluuta
vakiinnuttamalla lainsäädäntöön
selkeä, toimiva ja kustannustehokas vapaaehtoisen paluun
järjestelmä. Näillä muutoksilla
säästettäisiin vastaanoton ja maasta
poistumisen kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Se, mikä tässä hätkähdyttää,
on se, että oleskelulupahakemukseensa hylsyn saaneelle
henkilölle tai hakemuksen peruneelle henkilölle
esitetään rahallista apua kotiinpaluun järjestämiseksi.
Jos minä olisin esimerkiksi vaikkapa balkanilainen turisti,
niin aivan ehdottomasti matkustaisin Suomeen keikkamatkalle ja hakisin
samalla oleskelulupaa. Sitten Suomen valtio tekisi minulle kielteisen
oleskelulupapäätöksen ja antaisi vielä matkarahat
kotiinpaluuta varten.
Kun aikoinani työskentelin tällaisessa turvapaikanhakijoiden
vastaanottokeskuksessa siinä vuosituhannen vaihteessa,
niin sinne otettiin useita kymmeniä Kosovon evakkoja, sillä nimellä,
nimenomaan evakkoja. Tarkoituksena oli, että kotimaan tilanteen
rauhoituttua he palaisivat takaisin Kosovoon rakentamaan omaa isänmaataan.
Osa lähtikin ja sai noin 10 000 markan paluumuuttoavustuksen.
Noin puolen vuoden sisään he kuitenkin palasivat
Suomeen turvapaikanhakijoina ja ovat täällä suurimmaksi
osaksi yhä vieläkin. Välissä on
Kosovokin ehtinyt jo itsenäistyä.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että tätä nyt
harkittaisiin kunnolla uudelleen. Suomi kaipaa toki turisteja mutta
ei sellaisia, joiden kotiinpaluun ja täällä oleskelun
me kustannamme. Jos tämä älyttömyys
nyt kuitenkin menee läpi, niin säädettäköön
siten, että yksi henkilö voi kyseessä olevan avustuksen
saada vain kerran elämässään,
näin siitä huolimatta, että myöhemmät
reissut tehtäisiin eri nimillä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Käsittelen
tässä yhteydessä vain sitä osaa
tästä hallituksen esityksestä, jossa
on kyse sellaisen henkilön mahdollisuudesta saada oleskelulupa,
joka siitä huolimatta, että hänellä ei
ole ollut oikeutta jäädä Suomeen, on
kuitenkin jäänyt Suomeen.
Herra puhemies! Kun pari lakiesitystä sitten käsittelimme
poliisin mahdollisuutta saada matkustajatietoja, niin ymmärsin
noista hallituksen esityksen perusteluista, että tuo esitys
on aika nopeasti valmisteltu ja tuotu tänne eduskuntaan,
ja hyvä niin, koska se vastaa todella ajankohtaiseen ja
tärkeään ongelmaan. Sen sijaan tämän
asian osalta, josta mainitsin, ei todellakaan voi kiittää hallitusta
siitä, että se olisi nopeasti lähtenyt
korjaamaan sitä porsaanreikää, joka syntyi
korkeimman hallinto-oikeuden keväällä 2013
antamasta ratkaisusta. Tästä hitaudesta ei kuitenkaan
missään nimessä voi moittia ministeri
Räsästä, joka on tässä asiassa,
tässäkin asiassa, toiminut reippaasti ja tarmokkaasti,
vaan niitä voimia hallituksen sisällä,
ilmeisesti lähinnä RKP:n ja vihreiden piirissä,
jotka jarruttelivat tämän asian korjaamista.
Mitä tarkoitan tällä porsaanreiällä?
Keväällä 2013 korkein hallinto-oikeus
todellakin linjasi, että jos on todettu, että henkilöllä,
joka on esimerkiksi hakenut turvapaikkaa, ei ole perustetta saada
turvapaikkaa ja sitä kautta oleskelulupaa tai saada kansainvälisen
suojelunkaan perusteella, siis toissijaisen suojelun perusteella,
oleskelulupaa Suomessa, niin vastoin siihen asti vallinnutta käytäntöä,
jossa tämmöiselle tietyllä tavalla laittomasti
maahan jäävälle henkilölle ei
annettu oleskelulupaa, korkein hallinto-oikeus totesi, että tällaiselle
henkilölle onkin annettava oleskelulupa. Ensin väliaikainen
vuodeksi, sitten uusi väliaikainen vuodeksi ja sitten pysyvä oleskelulupa.
Ja niin kuin ministeri täällä kertoi,
niin vuonna 2012 näitä henkilöitä oli
28 ja vuonna 2013 niitä oli jo 220 kappaletta.
Eli meillä on siis tällä hetkellä voimassa
järjestelmä, jossa me tällaisen henkilön,
joka voisi palata turvallisesti omaan kotimaahansa mutta joka ei
halua sinne palata, koska Suomi on maailman paras maa ja totta kai
mieluummin jäädään Suomeen,
palkitsemme sillä, että kun hän niskoittelee
eikä lähde, niin hänelle sitten annetaan
oleskelulupa Suomeen. Ajatelkaa! Näin me siis palkitsemme
ihmisen, jolla olisi mahdollisuus palata turvallisesti kotimaahansa
mutta joka ei suostu lähtemään. Tämä siis
sellaisissa tilanteissa, jossa tämä kotimaa kieltäytyy
ottamasta tällaista vastahakoista palautettavaa vastaan.
Ongelmaahan ei synny niiden maiden kohdalla, jotka suostuvat ottamaan
nämä kansalaisensa vastaan, vaan nimenomaan niiden
maiden kohdalla, jotka eivät suostu.
Ja kuten sanoin, Suomi on maailman paras maa. Me emme todellakaan
tarvitse tällaista vetovoimatekijää vielä sen
lisäksi, että viidakkorumpu kertoo, että sitten
on olemassa yksi riittävän hölmö maa.
Että kun sieltä haette oleskelulupaa, turvapaikkaa,
ja ette tietystikään sitä saa, niin sitten
ne kuitenkin antavat teille pysyvän oleskeluluvan parin
vuoden jälkeen, kun ette vain lähde sieltä mihinkään.
Ja kuten ministeri tässä esitteli, niin hän
ei ilmeisesti ainakaan tiedä Euroopassa toista maata, jossa
olisi yhtä hölmö käytäntö.
Sitä minä kyllä ihmettelen, kuka oli valmistellut
ne lait, jotka tämmöisen porsaanreiän
sinne olivat jättäneet, niin että korkein
hallinto-oikeus tulkitsi niin kuin tulkitsi.
No, oli miten oli, on erinomainen asia, että tämä porsaanreikä nyt
korjataan, ja toivon todella, että hallintovaliokunta,
eduskunta, toimii tässä asiassa ripeästi
ja saadaan laki korjattua.
Herra puhemies! Toinen asia, mihin kiinnitän huomiota,
on se, että tässä esityksessä,
niin kuin edellisissä ja tulevissa päiväjärjestyksen
kohdissa, joissa käsitellään näitä ulkomaalaisasioita, kaikissa
on pitkät pätkät perustelutekstissä myös tätä säätämisjärjestystä pohdittu.
Eli on pohdittu sitä, että kai tässä nyt
mennään kaikkien mahdollisten perusoikeuksien
ja ihmisoikeuksien mukaan. No, sehän on hyvä,
että tarkastellaan, että mennään
perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien ja Suomen perustuslain mukaan,
mutta kyllä tämä tarkastelu jossain vaiheessa
rupeaa saamaan jo koomisiakin piirteitä, ja kyllä tässä eduskunnassa
kuormitetaan perustuslakivaliokuntaa sellaista tahtia, että tämä meidän
systeemimme menee tukkoon ennemmin tai myöhemmin.
Kun sanon, että tämä tarkastelu rupeaa
saamaan jo koomisia piirteitä, kun virkamiehet pelätessään
näitä meidän perustuslaki- ja ihmisoikeusasiantuntijoita
kirjoittelevat kaiken mahdollisen tänne, niin otanpa nyt
esimerkin, sivun 43 vasen palsta, jossa siis perustellaan sitä,
miksi tämä laki on kuitenkin sopusoinnussa Suomen
perustuslain kanssa. Täällä sanotaan
näin: "Vastaanottopalvelujen saamista" — siis
vastaanottopalvelujen saamista — "ei sinänsä voi
katsoa sellaiseksi perusoikeudeksi, johon tulisi olla oikeus senkin
jälkeen, kun perusteita vastaanoton palvelujen saamiseksi
ei enää ole olemassa." Uusi sitaatti, sama siis
uudestaan: "Vastaanottopalvelujen saamista ei sinänsä voi
katsoa sellaiseksi perusoikeudeksi, johon tulisi olla oikeus senkin
jälkeen, kun perusteita vastaanoton palvelujen saamiseksi
ei enää ole olemassa."
Eli tässä on kyse siitä tämän
lakiesityksen kohdasta, että tällaiselta henkilöltä myös
evätään tietysti vastaanottopalvelu,
kun hänellä olisi mahdollisuus lähteä takaisin
omaan maahansa ja ei ole mitään perusteita enää tarjota
hänelle vastaanottopalvelua. Täällä hallituksen
esityksen perusteluissa korkeasti palkatut juristit ministeriössä ovat
kirjoitelleet perusteluita, joissa sitten pitää erikseen
eduskunnalle ja perustuslakivaliokunnalle — lue: näille
meidän peruslakivaliokunnan vakituisille asiantuntijoille — todistaa, että saadaan
tällaiselta ihmiseltä vastaanottopalvelut lakkauttaa,
jolla ei enää ole aihetta eikä tarvetta
saada vastaanottopalveluja.
Sitten vielä erikseen tässä samassa
yhteydessä todetaan: "Jos vastaanoton piirissä oleva
henkilö päättää jäädä oleskelemaan
maahan laittomasti" — siis hänellä ei
ole oikeutta jäädä maahan, mutta hän
päättää jäädä maahan,
niin sitten erikseen tässä vielä korostetaan — "hänen
perusoikeutensa toteutuvat samalla tavoin kuin muidenkin laittomasti
maassa oleskelevien kohdalla." No, ensinnäkin on tietysti
itsestään selvää, että laittomasti
Suomessa olevien kohdalla kannetaan aivan erityistä huolta
heidän perusoikeuksiensa toteutumisesta, ja STM:n työryhmä on
juuri esittänyt, että samat palvelut, terveyspalvelut,
pitäisi antaa laittomasti maassa oleskeleville kuin suomalaisillekin
tai ulkomaalaisille, jotka ovat laillisesti Suomessa. Eli korjattakoon
kaikkien heidänkin hampaat veronmaksajien piikkiin. Mutta tässä sitten
erikseen korostetaan, että vaikka tämä ihminen
jää ilman näitä vastaanottopalveluja
ja hän jää maahan laittomasti, niin hänellä on kuitenkin
sitten muiden laittomasti maassa olevien tavoin kaikki oikeudet
olemassa eli hän saa toimeentulotukea ja hän saa
kaikkia muita palveluja kuten kuuluukin.
Ei tarvitse ihmetellä, että tällaiset
ihmiset eivät sitten kovin mielellään
Suomesta lähde, joiden kohdalla on siis todettu, että heillä ei
ole oikeutta Suomeen jäädä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! En kannata tämän hallituksen
esityksen niitä osia, joista itse asiassa edustaja Zyskowicz
tuossa äsken laveasti puhui. Tässä esityksessä esitetty
tapa, jolla tehdään mahdolliseksi tämä tilapäisen
oleskeluluvan epääminen, ei mielestäni
ole järkevää politiikkaa, ja toivon,
että hallintovaliokunta omassa tarkastelussaan tästä huonosta
esityksestä luopuu. Olen monessa aika paljon eri mieltä edustaja
Zyskowiczin kanssa, mutta siihen käsitykseen yhdyn, että viime
viikkoihin asti hallituksessa on ollut voimia, jotka ovat jarruttaneet
tämänkaltaisen esityksen tuomista eduskuntaan.
Tässä keskustelussa sekä ministeri
Räsänen että edustaja Zyskowicz ovat
pohtineet sitä, onko Suomessa tämä käytäntö jollain
tavalla hyvin erilainen kuin muissa Euroopan maissa. Jossain määrin
käytäntö on ollut erilainen, ja se suurin erohan
on siinä, että eri puolilla Eurooppaa on hyvin
iso määrä paperittomia ihmisiä,
ihmisiä, joilla ei ole oikeastaan oikeutta oleskella siinä maassa,
jossa he asuvat ja usein käytännössä myös
tekevät töitä. Suomessa tällaista
paperittomien henkilöiden suurta joukkoa ei ole syntynyt sen
takia, että on pyritty huolehtimaan siitä, että jos
ihminen ei täältä Suomesta lähde,
niin hänellä silloin olisi myös lailliset
edellytykset maassa oleskella.
Kun varhaisemmissa vaiheissa tästä asiasta
on väännetty peistä, omaksi hämmästyksekseni
kokoomuslaiset ovat erityisesti jossain vaiheessa ajaneet sitä,
että ihmisillä, joilla on tilapäinen oleskelulupa,
ei olisi oikeutta tehdä töitä. Me vihreät
taas olemme ajaneet sitä, että pääsääntöisesti
kaikilla oleskeluluvilla Suomessa olisi mahdollista tehdä töitä,
jolloin eri asemassa olevilla ihmisillä, olivat he sitten
turvapaikanhakijoita tai jossain toisessa vaiheessa turvapaikkaprosessia, olisi
mahdollisuus huolehtia omasta toimeentulostaan ja elättää itse
itsensä.
Paperittomien siirtolaisten suurta ryhmää eri puolilla
Eurooppaa, ja Suomessa myös, koskee tietenkin se, että kaikki
ne ihmiset, jotka tällaisessa tilanteessa ovat, ovat hyvin
hauraassa asemassa. Heitä on helppo riistää työmarkkinoilla, koska
he eivät pysty puolustamaan omia oikeuksiaan. Sen sijaan
jos ihmisellä on laillinen oikeus olla maassa, niin totta
kai hän voi silloin helpommin vaikkapa nyt sitten työehtojen
osalta olettaa saavansa sellaista kohtelua kuin muutkin ihmiset tässä maassa
saavat. Ja kuten olemme huomanneet monista aikaisemmista keskusteluista,
niin siitä, että jonkun ryhmän työehtoja
pystytään polkemaan, on tietenkin haittaa myös
suurelle enemmistölle. Joten siinä mielessä tämän
esityksen tosiasialliset vaikutukset — ja se, mitä tämä tarkoittaisi
käytännössä ihmisten kannalta — eivät
ole mielestäni toivottuja.
Ministeri arveli, että tämän korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen
meillä on ollut olemassa epäkohta. Itse en ole
tästä asiasta samaa mieltä. Käytännössä tilapäisellä oleskeluluvalla
jo aika pitkään maassa on oleskellut ennen kaikkea
ihmisiä, jotka ovat tulleet Afganistanista, Irakista ja
Somaliasta. Mielestäni emme ole sellaisessa tilanteessa,
että meidän pitäisi käytännössä pakottaa
ihmisiä palaamaan esimerkiksi Irakiin. Tässä esityksessä mielestäni
korruptoidaan kokonaan tämä käsite vapaaehtoisesta
paluusta, jossa on totta kai oma järkensä, että ihmiset
voivat vapaaehtoisesti palata, mutta eihän kysymys enää ole
mistään vapaaehtoisesta paluusta, jos sanotaan,
että sinulta viedään joka tapauksessa
lailliset maassaolon edellytykset, jollet suostu tähän
vapaaehtoiseen paluuseen.
Mielestäni olisi järkevää,
että me katsomme, että niillä ihmisillä,
jotka käytännössä näihin
aika vaarallisiin ja monella tavalla ongelmallisiin maihin eivät
nyt ole palaamassa, olisi lailliset edellytykset olla tässä maassa,
ja olisi huolehdittava, että heillä olisi myös
mahdollisuus hakea itselleen töitä ja toimeentuloa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuoreena hallintovaliokunnan jäsenenä olen
alkanut perehtyä tähän lakiesitykseen.
Myönnän, että en ole vielä koko
pitkää esitystä kerinnyt lukea ihan joka
riviä, mutta tämmöinen ensivaikutelma,
jos sanoisin, on, että lakiesitys on lähtökohtaisesti
hyvin ongelmallinen, hyvin kyseenalainen. Tiivistettynä lakiesityksestä tulee
vaikutelma, että turvaa hakeva, turvattomista olosuhteista
mahdollisesti tullut ihminen ostetaan palaamaan takaisin mahdollisesti
turvattomiin olosuhteisiin. Tämmöinen vaikutelma
tästä tulee. Jos ei hän tajua lähteä omin
avuin, niin sitten häneltä evätään
mahdollisuus tilapäiseen oleskelulupaan ja peruspalveluihin
ja oleskeluun Suomessa. Eli jos rumasti sanottaisiin, niin vaikutelmaksi
tulee, että lähdet tai itket ja lähdet.
Lakiesityksen mukaan tilapäistä oleskelulupaa
ei myönnettäisi, jos vapaaehtoinen paluu on tosiasiassa
mahdollinen. Kuka arvioi, ovatko olosuhteet paluulle otolliset?
Tilapäistä oleskelulupaa ei myönnettäisi,
jos kolmannen maan kansalainen ei suostu palaamaan vapaaehtoisesti
tai vaikeuttaa paluun järjestelyjä. Suomessa jokaisella
turvapaikanhakijalla on ollut selkeä status: joko hänet
on käännytetty — hän ei ole
siis saanut lupaa — tai hänelle on annettu oleskelulupa tai
sitten tilapäinen oleskelulupa, aivan kuten ministeri kuvasi.
Haluaisinkin kysyä ministeriltä, kun kerroitte,
että viime vuonna tilapäisten oleskelulupien määrä nousi
jonnekin 220:een — mikä se luku olikaan — johtuiko
se nimenomaan siitä, että iso osa näistä ihmisistä ei
vain yksinkertaisesti voinut palata sellaisiin maihin kuten Irak
tai Afganistan tai Somalia.
Esityksen mukaan ulkomaalaisen olisi harkittava vakavasti avustetun
vapaaehtoisen paluun mahdollisuutta, jos vaihtoehtona on omaehtoinen
selviytyminen ilman oleskeluoikeutta. Kun luin tämän
lauseen, en voinut välttyä tunteelta, että tässä on
kyse jopa jonkinlaisesta uhkailusta. Voidaan kysyä, voiko
tämmöinen tyyli "jos et vakavasti harkitse vapaaehtoista
paluuta, niin sinulta evätään omaehtoinen
selviytyminen ilman oleskeluoikeutta" olla inhimillisen pakolaispolitiikan
väline. Jos ihmiseltä evätään
tämä tilapäinen oleskeluoikeus, toisin
sanoen hänen täytyy lähteä tai
sitten häneltä evätään
oikeus työntekoon, peruspalveluihin, niin aivan kuten edustaja
Sinnemäki tässä sanoi, todennäköisesti
edessä on paperittomien ihmisten joukon kasvu Suomessa.
Toisin sanoen kukaan ei enää tiedä, missä nämä ihmiset
ovat, heistä ei välitetä, heistä ei
tiedetä eikä heillä ole oikeutta peruspalveluihin. Näen,
että tämä laki johtaisi tällä tavalla
tämmöiseen tilanteeseen, ja kuitenkin tiedämme,
että paperittomat Euroopassa ovat kaikista heikoin ja uhatuin
joukko.
Tämä lakiesitys näyttää olevan
ristiriidassa Suomen maahanmuuton tulevaisuus 2020 -strategian kanssa,
jossa sanotaan nimenomaan, että "selkeillä säännöksillä ja
toimivalla paluujärjestelmällä on varmistettava
se, että Suomeen ei synny ilman maassaolo-oikeutta oleskelevien
ihmisten joukkoa". Voi kysyä todellakin, onko paluu enää vapaaehtoinen,
jos vaihtoehtona on elämä ilman pääsyä työhön
tai toimeentulon tai terveydenhuollon piiriin.
Vielä, arvoisa puhemies, luen pienen katkelman täältä lakiesityksestä:
"Vastaanottolain 14 §:ää ehdotetaan
muutettavaksi siten, että vastaanottopalveluja rajoitettaisiin
kolmannen maan kansalaisilta, joiden kansainvälistä suojelua
koskeva hakemus on lainvoimaisesti ratkaistu ja jotka voisivat vapaaehtoisesti
avustettuna palata kotimaahansa. Kolmannen maan kansalaiselle ei tarjottaisi
majoitus- ja muita palveluja vastaanottokeskuksessa, jos hän
ei määräajassa ilmoittaudu vapaaehtoisen
paluun piiriin, vaikka avustettu paluu olisi mahdollinen." Jos vielä tähän
puutun, että tarjotaan vastaanottopalveluja ja niin edelleen:
Jokainen vastaanottokeskuksessa käynyt tietää,
että kukaan terve ihminen ei siellä todellakaan
halua vapaaehtoisesti kauan asua, vaan kyllä näillä ihmisillä,
jotka Suomeen tulevat — he pakenevat turvattomia olosuhteita,
todennäköisesti näin — myöskin
on toive paremmasta elämästä. Valitettavasti
näitten käännytettävien joukossa
on monesti lapsia, ja olenpa jopa kuullut, että jopa Syyriaan
ollaan käännytetty.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz toi kyllä elävästi
ja aika mielenkiintoisella tavalla esille tämän
asian, jota tämä hallituksen esitys nyt koskee,
ja myös edustaja Eerolan puheenvuoro oli kyllä hyvin
avaava.
Itse yritän jonkinmoisella talonpoikaisjärjellä näitä asioita
ajatella, vaikka se ei ole aina täysin mahdollista. Jos
perusongelma on se, että henkilöllä ei
ole oikeutta olla maassa ja hänet voidaan palauttaa turvalliseen
kotimaahansa ja jos hän ei tätä tottele,
hetken päästä hän voi jäädä maahan, talonpoikaisjärkeni
kyllä sanoo, että tässä on jotain
rukattavaa ja aika paljonkin.
Edustaja Sinnemäki puhui, että tämä hallituksen
esitys ja muutos tähän linjaan ei ole järkevää politiikkaa,
ja puhuttiin mahdollisesti hauraista ihmisistä ja tämäntyyppisistä asioista.
Totta kai asioissa on inhimillisiä kysymyksiä,
mutta tämä perusongelma on kyllä mielestäni
selkeä. Meillä riittää varmasti
Suomessa roolia hoitaa pakolaisten asioita, monia ongelmia, joita
heillä on, mutta tämä on kyllä malliesimerkki
siitä, että suomalaiset ovat helposti jonkinmoisia
hölmöjä, ja tämän johdosta
on erinomaisen hyvä, että tätä aukkoa
tässä nyt tilkitään jollakin
tavalla.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Haluan kommentoida muutamia puheenvuoroja.
Ensinnäkin haluan vielä todeta sen, että tässä ei
nyt puhuta sellaisesta ihmisryhmästä, joka palautettaisiin
tai käännytettäisiin turvattomiin olosuhteisiin,
niin kuin täällä sanottiin, vaan tässä puhutaan
sellaisesta ryhmästä tai sellaisista henkilöistä,
joiden kohdalla Maahanmuuttoviraston maahanmuuttoviranomaiset ovat
tutkineet heidän tilanteensa ja ovat käyttäneet
sitä maatietoa, joka Maahanmuuttovirastolla on käytettävissään,
ja ovat todenneet, että henkilöllä ei
ole perusteita turvapaikkaan ja hän voi palata turvallisesti
kotimaahansa. Eli ketään ei olla palauttamassa
tässä turvattomiin olosuhteisiin, niin kuin täällä todettiin.
Sitten kysyttiin, kuka arvioi sen, että palaaminen
on turvallista. No, meillä ei ole muuta mahdollisuutta
kuin luottaa siihen viranomaisten arviointiin, eli meillä maahanmuuttoviranomaiset
arvioivat,
tekevät tätä arviointia, ja niin tekevät kaikissa
muissakin maissa, ja ajattelen näin, että jos
me luotamme omiin viranomaisiimme ja luotamme myös omaan
oikeusjärjestelmäämme — henkilöillähän
on mahdollisuus myös valittaa tästä aina
korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka — ja jos siinäkin
vaiheessa tulee vielä kielteinen päätös
ja meidän korkein hallinto-oikeuskin arvioi, että henkilöllä ei
todellakaan kansainvälisten sopimusten eikä meidän
lainsäädäntömme eikä tarjolla
olevan maatiedon pohjalta ole perusteita ja oikeutta turvapaikkaan,
mielestäni silloin on kyllä perusteetonta todeta
tai väittää, että henkilöt
nyt sitten ihmisoikeuksien tai perusoikeuksien vastaisesti oltaisiin
palauttamassa turvattomiin olosuhteisiin. Eli tässä on
kysymys mielestäni myös siitä, millä tavalla
me ylipäänsä luotamme omiin viranomaisiimme
ja tähän omaan järjestelmäämme.
Kun näistä tietyistä ongelmamaista,
jotka eivät suostu ottamaan henkilöä vastaan,
ellei hän itse tahdo tulla — ne todellakin on
mainittu täällä, esimerkiksi Afganistan,
Somalimaa, Vietnam, myös Irak ja Iran joissain tapauksissa — tulleen
henkilön turvapaikkaprosessi on käyty loppuun
ja on todettu, että henkilöllä ei ole
perustetta oleskeluluvan saamiseen, käytännössä hän voi
tällä hetkellä itse päättää,
jääkö hän vai lähteekö hän,
ja hän saa sekä sen tilapäisen oleskeluluvan
että myös vastaanottokeskuspalvelut, ja sen lisäksi
hän on parin vuoden kuluttua oikeutettu pysyvään
lupaan ja esimerkiksi perheen yhdistämisiin. Tämä asettaa
myös eri maista tulevat turvapaikanhakijat keskenään
eriarvoiseen asemaan, eli toisten kohdalla tällä viranomaisten tutkinnalla
on merkitystä, toisten kohdalla sillä ei ole sitten
mitään merkitystä, vaan henkilö vain itse
päättää, jääkö hän
vai lähteekö hän.
Täällä on myös puhuttu siitä,
että vastaanottokeskuspalvelujen ulkopuolelle jättäminen
tai maassaolo ilman virallista statusta loukkaa näiden
ihmisten perusoikeuksia, ja muistutan tässä nyt
siitä, että meillä maassa laittomastikin
oleskelevilla on esimerkiksi oikeus kiireelliseen terveydenhuoltoon,
perusopetukseen ja hätätoimeentuloon. Eli esimerkiksi
laittomasti maassamme oleskelevilla EU-kansalaisilla on myös nämä oikeudet.
Itse ajattelen, että tässä on todellakin
ennen muuta kysymys siitä, minkä arvon me annamme myös
tälle viranomaistoiminnalle, eli mikäli tätä epäkohtaa
ei korjattaisi, koko lupaprosessin läpikäyminen
näiden henkilöiden kohdalla, kaikki se vaiva ja
työ ja resurssit, joita siihen käytetään, olisi
aika lailla turhaa. Heiltä voitaisiin jo suoraan kysyä,
haluatko jäädä vai haluatko lähteä.
Sitten haluan vielä edustaja Eerolalle vastata liittyen
näihin avustuksiin. Ensinnäkin, tällä hetkellä näissä hankkeissa
nämä keskimääräiset avustukset
ovat olleet kohdemaasta riippuen 200—1 500 euroa,
keskimäärin 600 euroa, ja tarkemmin sitten myöhemmin
asetuksella tästä avustuksesta säädetään.
Tämän paluuavustuksen kohdalla ihan täällä pykälässä todetaan,
että sen yksi edellytys on se, että henkilö poistuu
maasta pysyväisluonteisessa tarkoituksessa peruttuaan hakemuksensa
tai oleskelulupahakemuksen tultua hylätyksi. Ja mikäli
sitten käy tämä Eerolan mainitsema, kuvitteellinen
tapaus, että henkilö lähtisi sitten uudestaan
tämän uuden avustuksen saamisen toivossa, täällä pykälässä vielä todetaan,
että vastaanottokeskus tai Maahanmuuttovirasto voi periä takaisin
myöntämänsä avustuksen tai korvauksen,
jos osoittautuu, että se on maksettu virheellisin perustein
tai perusteettomasti. Eli itse kyllä lähden siitä,
että tässä on nimenomaan tarkoitus, että henkilö saa
kerran sen avustuksen, jotta hän voi sitten pysyväisluontoisesti
asettautua sinne omaan kotimaahansa, ja se täytyy todeta
vielä, että tämä avustus on
ollut huomattavan kustannustehokas sen takia, (Puhemies koputtaa)
että meillä näissä vastaanottokeskuksissa
ja vastaanottopalvelujen piirissä oleskeleminen tulee kyllä huomattavasti
kalliimmaksi kuin se, että kertaluontoisesti maksetaan
henkilölle matkakustannuksia ja pieni avustus, että hän pääsee
sitten elämänsä alkuun siellä kotimaassaan.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Räsäselle sinänsä ehkä ilmiselväkin kommentti
koskien näitä olemassa olevia kansainvälisiä sääntöjä ja
myös Suomen lainsäädäntöä:
Eihän se, että ihminen ei ole oikeutettu turvapaikkaan
kansainvälisten sopimusten nojalla, sinänsä vielä tarkoita,
että se paikka, jonne hän palaa, olisi turvallinen.
Turvapaikkaan on oikeutettu henkilö, johon kohdistuu jonkinlaista
yksilöllistä vainoa. Siinä mielessä tässä on
hyvin paljon sellaisia tapauksia, jotka ovat ikään
kuin ehkä rajatapauksia, joissa voi olla, että on
ollut perusteltua, että ihminen saa kielteisen turvapaikkapäätöksen,
mutta yhtä lailla voi olla perusteltua, että hän
kuitenkin jatkaa elämäänsä Suomessa eikä palaa
esimerkiksi tämän päivän Irakiin.
Arvoisa puhemies! Sitten kommenttina niille puhujille, jotka
ovat esittäneet, että Suomi on joku tällainen
erityinen hölmöjen ja sinisilmäisten
henkilöiden maa, jonka lainsäädäntö on
täynnä tämmöisiä erittäin
houkuttelevia porsaanreikiä, joille mistään
muualta Euroopasta ei löydy vertaista: Vaikuttaa siltä,
että ainakin tässä salissa on aika paljon
ihmisiä, joille ihan semmoiset peruslukujen suuruudet eivät
ole kovinkaan tuttuja. Suomesta on viime vuosina hakenut turvapaikkaa
noin 3 000 ihmistä vuodessa, Ruotsissa tuo luku
on tällä hetkellä yli 50 000.
Puhuuko tämä teidän mielestänne
sen puolesta, että Suomi on tämmöinen
erityinen porsaanreikien ja helppojen ratkaisujen luvattu maa? Ruotsissa
on tietenkin jonkin verran suurempi väkiluku kuin meillä,
mutta taitaa silti olla, että yli 50 000 on myös
Ruotsin väkilukua kohden suurempi turvapaikanhakijoiden
määrä. Kaiken kaikkiaan Suomestahan haetaan
turvapaikkoja eurooppalaisessa mittakaavassa hyvin vähän.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Haapaselle totean, että minun
tietääkseni Suomesta ei ole muutaman viime vuoden
aikana käännytetty juuri ketään
Syyriaan, kuten — jos oikein ymmärsin — äsken
väititte jostain kuulleenne, ei ainakaan lapsia. Sen sijaan
Syyriaan on kuitenkin Suomesta lähdetty jo oleskeluluvan saaneiden
pakolaisten toimesta vapaaehtoisesti ja ihan omalla kustannuksella,
ja näille sotaretkille on kyllä viety lapsia mukaan.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on aivan järkyttävää,
että me otamme vastaan sotapakolaisia, jotka täällä aikansa
voimistuttuaan lähtevät takaisin sotimaan. Tässä ei
ole kerta kaikkiaan mitään järkeä.
Tuota, mitä ministeri sanoi siitä, että nämä avustukset
voidaan myöhemmin ehkä sitten periä takaisin,
rohkenen kyllä hieman epäillä, tai ainakin
vähän arveluttaa se, että mistäköhän
osoitteesta nekin rahat sitten, jos tällainen tilanne tulisi,
lopulta takaisin perittäisiin. Veikkaisin tässä yhteydessä suomalaista
veronmaksajaa.
Ja tosiaan, edustaja Sinnemäki oli täysin
oikeassa siinä, että Ruotsi on eurooppalaisessa
mittakaavassa asukaslukuun suhteutettuna ylivoimainen turvapaikanhakijoiden
kohdemaa. Toivon, että Suomi ei seuraa sillä tiellä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sinnemäki totesi,
että se, että henkilö ei saa turvapaikkaa
eli pakolaisstatusta, ei vielä todista, että hän
voisi turvallisesti palata omaan maahansa. Tämähän
on totta. Niinpä meillä onkin tämän
varsinaisen pakolaisstatuksen lisäksi vielä kaksi
muuta kategoriaa, joista ensimmäinen muistaakseni on nimeltään
"toissijaisen suojelun perusteella". Siinä katsotaan, että jos
henkilö sinne maahan palautettaisiin, niin siellä,
vaikkei vielä ole ollut tällaista henkilökohtaista
vainoa, on riski, että hän joutuu tämmöisen epäinhimillisen
kohtelun ja muun uhriksi, ja silloin, jos arvioidaan ja katsotaan,
että tämmöinen riski on, hän
saa Suomesta oleskeluluvan. Sitten on vielä kolmas kategoria,
ihan tämmöinen Suomen oma, joka ei perustu EU:n
direktiiviin, jossa taas on perusteena se, että jos siellä kotimaassa on
kriisi, sota, romahtanut valtio sellaisessa tilassa, että ei
katsota voitavan tämmöistä henkilöä sinne
palauttaa turvallisesti, niin silloin hän saa tämän
humanitäärisen suojelun perusteella oleskeluluvan
Suomessa.
Nyt puhutaan henkilöistä, jotka ovat hakeneet turvapaikkaa
ja joiden kohdalla meidän viranomaiset ja oikeuslaitos — kaikki
tietysti valittavat kaikki portaat läpi veronmaksajien
piikkiin — ovat katsoneet, että heillä ei
ole millään näistä perusteista
perustetta jäädä Suomeen. Ja niin kuin
ministeri sanoi, kyllä kai meidän pitää luottaa
tähän meidän omaan järjestelmäämme.
Jos toisin olisi, niin todellakin olisi tämä tilanne, minkä ministeri
kuvasi, että miksi lähteä sitten tähän
prosessiin, että silloin voidaan näiltä ihmisiltä kysyä,
että haluatko jäädä vai etkö halua
jäädä, ja jos haluat, niin saat jäädä,
koska sinä kuitenkin voisit jäädä riippumatta
siitä, että on todettu laillisessa prosessissa,
että sinulla ei ole oikeutta jäädä.
Ihan lopuksi: Edustaja Haapanen mainitsi, että osa
näistä ihmisistä voi olla paremman elämän toivossa
tänne tulleita. Suomi on maailman paras maa, ja varmasti
näin on, mutta se ei ole peruste saada oleskelulupaa Suomesta.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun katsoo tilannetta nyt Euroopassa tällä hetkellä,
jonne tulee tuhansia pakolaisia Afrikasta ja Lähi-idästä,
niin mietin sitä, eikö meidän nyt pitäisi
varautua aivan uudenlaiseen tilanteeseen, ei niin, että miettisimme,
että 28 tai 58 ihmistä sai tai palautettiin tai
220 sai väliaikaisen, kun suhteet jo verrattuna Ruotsiin,
aivan kuten täällä mainittiin, ovat aivan
toista luokkaa: viime vuonna hieman yli 3 000 turvapaikanhakijaa
Suomeen, Ruotsissa yli 50 000, ja käsittääkseni
esimerkiksi kaikki Syyriasta tulleet ovat saaneet Ruotsissa tilapäisen
oleskeluluvan.
Mutta kysyisin ministeriltä: pitääkö se
paikkansa, että olemme käännyttäneet
takaisin Syyriasta tänne tulleita pakolaisia, ja onko Afganistan teidän
mielestänne niin turvallinen maa, että sinne voidaan
käännyttää, ja onko sinne käännytetty
ihmisiä, ja pitääkö tämä lakiesitys
myös sisällään sen mahdollisuuden,
että ihminen käännytetään,
vaikka oikeuskäsittely hänen kohdaltaan olisi
vielä kesken?
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Haapanen maalaili tuossa senkaltaisen kuvan,
että mitä jos tilanteet eskaloituvat ja tulee vielä isompia
haasteita pakolaisten osalta. No, siihen voi myös todeta,
että eikö silloin ole entistä tärkeämpää,
että meillä on oikeudenmukainen järjestelmä,
joka antaa mahdollisuuden niille, joilla on peruste sille turvapaikalle
ja jäämiselle tänne Suomeen. Heidän
osaltaan toimitaan aktiivisesti, mutta tämäntyyppiset
tapaukset, joista tässä keskustellaan, ovat kyllä äärimmäisen
huonoja esimerkkejä ja eivät kyllä rohkaise
ja kannusta sitten tähän varsinaiseen päätehtäväänkään.
Myös sitten edustaja Sinnemäelle: kun hän
todisti erilaisilla näkemyksillä, että Suomi
ei ole ainoa sinisilmäisten maa näissä kysymyksissä,
niin en tiedä, onko se Suomelle nyt niin suuri kunnia sitten
olla vaikka vähän isommassakin joukossa, eli kyllä lähtisin
siitä, että oikeudenmukaisuus tässä on
saatava kuntoon.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Räsänen, tiivis vastaus edustaja
Haapasen kysymyksiin.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Minun tiedossani ei ole, että Syyriaan olisi
viime aikoina palautettu ketään. Ja nimenomaan
Syyria on sellainen maa, mistä tulevat turvapaikanhakijat
kyllä turvapaikan saavat. Afganistaniin voidaan eräisiin
osiin palauttaa, ja tämäkin perustuu ihan maatietoon:
siellä on osia, minne voidaan palauttaa, ja sitten taas
alueita, minne ei palauteta.
Mielestäni tässä itse asiassa edustaja
Haapasen esittämä perustelu on juuri se syy siihen, minkä takia
meidän täytyy kehittää tätä oikeudenmukaista
järjestelmää. Eli ajattelen, että Suomen
tulee panostaa juuri siihen humanitääriseen auttamiseen,
jossa ne henkilöt, jotka tarvitsevat turvapaikkaa tai jotka
otetaan kiintiöpakolaisina, saavat avun. Eli apua tarvitsevia
tuetaan, heille annetaan oleskeluluvat ja palvelut, mutta sitten niihin,
joiden kohdalla todetaan, että he eivät sitä tarvitse,
ei ikään kuin panosteta, ei näitä vastaanottopalveluita
eikä tilapäisiä oleskelulupia.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti. Edustaja Zyskowicz
on aivan oikeassa siinä, kun hän totesi, että on
muitakin mahdollisuuksia saada suojelua ja oleskelulupa Suomesta
kuin tämä kansainvälinen turvapaikanhakijan
status. Itse vastasin puheessani ministerille, joka esitti tätä näkemystä turvapaikan
saamisesta mielestäni ehkä tässä yhteydessä hieman harhaanjohtavasti.
Toiseksi vielä, tosiasiassa en itse pidä ylipäätänsä tästä keskustelusta,
jossa puhutaan siitä, olemmeko sinisilmäisiä vai
emme. Kylmät faktat puhuvat sen puolesta, että Suomesta
haetaan turvapaikkoja huomattavasti vähemmän kuin useista
muista Euroopan maista. Se nyt on se tosiasia, ilman että kukaan
missään on ehkä erityisen sinisilmäinen
tai ruskeasilmäinen.
Keskustelu päättyi.