Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Osoittaisin kysymykseni liikenneministerille:
Autoilijat ovat varsinkin tänä talvena valittaneet
teiden huonosta talvikunnosta. Syynä on tietysti se, että kelit
ovat olleet hyvin vaikeat ja vaihtelevat. Tilastot kuitenkin näyttävät,
että esimerkiksi tammikuun liikennekuolemat ovat viime
vuosien aikana olleet kasvusuunnassa.
Onko liikenneministeriö asiasta tietoinen? Jos on,
onko valmius käyttää tienpidon varoja
entistä enemmän talvikunnossapitoon?
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin meillä on ministeriössä hyvin
tiedossa se, että rahat teiden kunnossapitoon ovat rajoitetut.
Meillä on myöskin hyvin tiedossa se, että liikennekuolemat
ovat lisääntyneet viime vuoden aikana. Myönteinen kehitys,
mikä liikennekuolemissa oli koko 90-luvun ajan, on kääntynyt
nyt huolestuttavaan suuntaan. Tältä osin ehkä keskeisin
tekijä on se, että tiestömme on ruuhkautunut
entistä enemmän eikä meillä ole
ollut riittävästi rahoja kunnossapitoon.
Tilanne kuitenkin paranee jossain määrin siitä syystä,
että kun Tieliikelaitos on muodostettu ja hoitourakoita
kilpailutetaan, niitten hintataso on nyt jossain määrin
parempi ja saamme myöskin yhteiset normit kaikkialle maahan
siitä, mitä tasoa pitäisi kaikissa tilanteissa
noudattaa. Uskomme, että tätä kautta
tilanne säilyy kohtalaisen hyvänä. Mutta
totuus on se, että nykyisillä resursseilla ei
kyetä kaikissa olosuhteissa, varsinkaan jos kelit olennaisesti
muuttuvat, hyvää hoitotasoa säilyttämään.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Rouva puhemies! Kysyisin: Onko jako viiteen talvihoitoluokkaan
aiheuttanut sen, että kantatietasoa alempia teitä ei
hiekoiteta eikä aurata enää läheskään
tarvetta vastaavasti?
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Lähtökohtana kaikessa tienpidossa
on se, että tiet ovat kaikissa olosuhteissa liikennöitävässä kunnossa
ja että aina voi päästä perille
jokaista tieverkon tietä pitkin. Tämä on
ollut tavoitteena, mutta on täysin selvää,
että resursseja joudutaan uhraamaan varsinkin muuttuvissa
sääolosuhteissa sinne, missä liikennemäärät
ovat suurempia.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Tieliikenteen verotusta kaavaillaan uudistettavaksi.
Ministerille luovutettiin maanantaina työryhmän
esitys. Sen tavoitteena on lisätä tieliikenteen
käyttömaksujen osuutta. Kysyisin ministeriltä:
Miten näette kuorma-autoyrittäjien reagoinnin,
jossa he vastustavat tulevaa uudistusta nimenomaan perustellen sillä,
että Suomen kilpailukyky heikkenee, koska pitkät
kuljetusetäisyydet ja ohuet tavaravirrat johtaisivat siihen,
että suhteellisesti tavaraliikenne joutuisi maksamaan suurempia
veroja? Mikä on ministerin kanta tähän?
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Weckströmin työryhmä tosiaan
luovutti mietintönsä maanantaina. Kyseessä on
valmistautuminen keskusteluun EU:n puitteissa liikenteen rahoituksesta
ja siitä, millä tavalla rahoitus hoidetaan kaiken
kaikkiaan. Voi sanoa, että pitkällä tähtäimellä EU:ssa
tulee tavoitteena olemaan se, että kustannus kohdistetaan
entistä enemmän niille, jotka tietä käyttävät, ja
mahdollisimman oikeudenmukaisesti.
Työryhmän ehdotuksessa yhtenä tulevaisuuden
visiona on se, että gsp-järjestelmän
kautta olisi jatkuvasti tieto siitä, missä määrin
tiestöä käytetään,
ja maksu olisi tiestön käyttämisen mukainen
ottaen myöskin huomioon liikenteen raskaus ja ympäristöpäästöt.
Mutta täytyy sanoa, että tällainen mahdollisuus
meillä ilmeisesti on vasta noin kymmenen vuoden kuluttua.
Ensi vaiheessa voi sanoa, että polttoainevero on yksi kätevä tapa
pitää huolta siitä, että ajomäärät
ja ympäristöystävällisyys otetaan
liikenteen verotuksessa huomioon.