Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Värderade talman, värderade ministrar! I offentligheten har vi sett att delegationen för trafiksäkerhetsärenden föreslår att gränserna för mopedkörning och lätt motorcykel skall höjas från 15 år till 16 år, och att trafikminister Huovinen stöder den här höjningen av åldersgränsen för körkortet och kommer att förslå den som en del av ett kommande principbeslut om trafiksäkerheten. Minister Huovinen:
När ni har stött detta förslag, har ni beaktat vad det skulle innebära för de ungdomar som idag för skola, arbete och fritid är beroende av att kunna köra moped, och hur skulle det öka ungdomarnas förtroende för vårt beslutsfattande?
Arvoisa puhemies ja ministeri! Olemme nähneet, että liikenneturvallisuusneuvottelukunta ehdottaa mopon ja kevytmoottoripyörän ajoikärajan nostamista kuuteentoista ja ministeri Huovinen tukee tätä ehdotusta ja aikoo ottaa sen valtioneuvoston periaatepäätökseen. Kun te olette tukenut tätä ehdotusta, oletteko miettinyt, mitä tämä merkitsee niille nuorille erityisesti haja-asutusalueilla, jotka ovat riippuvaisia työnteon, vapaa-ajan, koulutuksen tai muun takia mopon käyttämisestä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On aivan selvää, että tämä terveinen on tullut minulle myös perille ja tietenkin se tässä käsittelyssä otetaan vakavasti huomioon. Mutta on myös niin, että tämä liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta, joka pohtii tätä liikenneturvallisuuskokonaisuutta, jossa on siis monenlaisia toimenpiteitä osana sitä ehdotusta, koostuu alan huippuasiantuntijoista, ja näin ollen olen katsonut, että en voi aivan huomiottakaan jättää sen esittämiä asioita. Meillä on myös tilastoja näistä onnettomuuksista, ja niissä kyllä valitettavasti sekä mopojen että moottoripyörien onnettomuustilastot ovat kasvussa, ja senkin vuoksi tulee paitsi koulutusta lisätä myöskin harkita näitä ikärajoja vielä uudelleen.
Värderade talman! Enligt utredningar från undersökningskommissioner så är den främsta riskfaktorn den att förarna har en liten körerfarenhet. Erfarenheten ökar väl inte genom att man får köra senare som 16 år och inte som 15 år? Dessutom ges det väldigt lite undervisning för mopedförare, man bara får kortet utan vidare.
Eikö olisi vaihtoehtoisena toimenpiteenä, koska tutkintolautakunnat toteavat, että riskitekijänä on kuljettajien vähäinen ajokokemus, se, että ajokokemusta lisättäisiin? Ei kai ajokokemus lisäänny siitä, että saadaan ajaa vähän vanhempana?
Arvoisa puhemies! Nämä kuljettajatutkintoasiat ovat osa tätä liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan ehdotusta, eivät pelkästään mopojen ja moottoripyörien osalta vaan myöskin autojen ajokorttiasioiden osalta. Mielestäni tätä koulutusta ja myöskin sitä konkreettisen ajamisen opetusta ja sen valvontaa tulee tässä yhteydessä aika kriittisesti tarkastella. Ainakin minulle tulleessa kansalaispalautteessa on ollut sellaisia viestejä useampia, joissa on todettu, miten pystytään valvomaan esimerkiksi yksityisesti annettua opetusta ja sitä ajoharjoittelua ja sen valvontaa. Kyllä nämä kaikki kysymykset, jotka tässä tätä mopoasiaakin koskettavat, on otettu huomioon myös tässä ehdotetussa turvallisuussuunnitelmassa.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.