5) Hallituksen esitys lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
harjoittavien eläkelaitosten vanhuuseläkkeiden
rahastointia ja toimintapääomaa koskevien säännösten
väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 8 §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Lakisääteistä yksityisten
alojen työeläketurvaa hallinnoivien työeläkelaitosten
vakavaraisuustilanne heikkeni tämän taloustaantuman,
voisi sanoa kansainvälisen finanssikriisin, johdosta jyrkästi vuonna
2008. Niiden osakesijoitusten arvot alenivat tuolloin noin 22 miljardia
euroa. Vakavaraisuutensa säilyttääkseen
ne olisivat joutuneet myymään voimassa olevien
vakavaraisuussääntöjen pakottamina näitä osakesijoituksiaan
ja korvaamaan ne vähemmän riskillisillä sijoituksilla.
Tämä olisi vaikeuttanut oleellisesti työeläkejärjestelmän
rahoitusstrategisten keskipitkän ja pitkän aikavälin
tavoitteiden saavuttamista, ja nämä myynnit olisivat
silloin toteutuneet markkinatilanteessa, jossa osakkeiden arvot
olivat poikkeuksellisen alhaalla ja myynnit olisivat entisestään
heikentäneet osakkeiden kurssikehitystä ja ruokkineet
finanssikriisiä. Tämän epäkohdan
välttämiseksi hallitus valmisteli lokakuussa 2008
hyvin nopeasti tällaisen määräaikaisen
lain, poikkeuslain, jolla tuettiin yhtiöiden sijoitustoiminnan
tuottohakuisuutta ja työeläkejärjestelmän
rahoitusstrategian toteutumista huolimatta siitä, että silloin
rahoitusmarkkinoilla oli kyllä kova turbulenssi ja myllerrys.
Asiasta vallitsi täysi yhteisymmärrys työmarkkinajärjestöjen
ja työeläkejärjestelmän edustajien
kanssa, ja lakihan vahvistettiin joulukuussa 2008 täällä eduskunnassa
ja säädettiin voimassa olevaksi sitten tämän
vuoden loppuun saakka. Se paransi todellakin sitten työeläkelaitosten
vakavaraisuuspuskuria laskennallisesti noin 7,3 miljardia euroa
ilman, että valtion tai työnantajien täytyi
lisäpääomittaa järjestelmää.
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti viime toukokuussa
kaksi eri työryhmää: asiantuntijatyöryhmän
ja sitten sellaisen laaja-alaisen työryhmän. Näitten
työryhmien tehtävänä on katsoa, että nämä työeläkejärjestelmän
vakavaraisuussäädökset ja sijoitussäädökset
uudistetaan siten, että myöskin pitkällä aikavälillä tämä järjestelmä on
kestävä, ja näitten työryhmien
tulee sitten ottaa tässä työssään
huomioon nämä finanssikriisin opetukset ja myöskin
nykyisessä lainsäädännössä olevat
puutteet, joita puutteita korjaamaan tämä poikkeuslaki
siis silloin säädettiin. Näissä työryhmissä on
viranomaisten lisäksi mukana kaikki keskeiset työmarkkinajärjestelmän
hallinnoimisesta ja rahoituksesta vastaavat tahot sekä riippumattomia
tutkijatahoja. Työryhmien tulee saattaa työnsä päätökseen
nyt maaliskuun loppuun mennessä. Olen seurannut työryhmien
työtä, aktuaarityöryhmän ja
tämän laajemman työryhmän, ja
ne ovat hyvässä vauhdissa ja varmasti saavat esityksensä maaliskuun
loppuun mennessä.
Hallitus esittää nyt tällä lainsäädännöllä,
josta nyt olemme puhumassa, tämän määräaikaisen lain,
tämän poikkeuslain jatkamista kahdella vuodella
vuoden 2012 loppuun saakka. Me olemme neuvotelleet tästä edelleenkin
näitten osakastahojen kanssa, työeläkelaitosten
ja myöskin parttien kanssa, ja jotta työeläkelaitosten
tämmöinen tuottohakuinen sijoitustoiminta voisi
jatkua turvallisesti, niin on hyvä tehdä tämä laki, kunnes
työryhmät saavat työnsä päätökseen,
ja sen pohjalta tehdään uutta lainsäädäntöä sitten.
Tämän määräaikaisen
lain jatkaminen sitten tukee kyllä näitten laitosten
sijoitustoiminnan suunnitelmallisuutta. Niiden pitää hyvin
pitkällä aikavälillä osata katsoa,
mihin tätä varallisuutta allokoidaan, ja jotta
tämä sitten toimisi siltana siihen uuteen lainsäädäntöön,
niin me tarvitsemme vielä tähän väliaikaiseen,
tähän poikkeuslakiin jatkoa, ja työryhmät
kyllä sitten katsovat tätä pitkän
aikavälin kestävyyttä, ja sen pohjalta teemme
myöskin sitten lainsäädäntöä vielä tällä vaalikaudella.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Jatketaan mielenkiintoisissa eläkeasioissa.
Tärkeä eläkeyhtiöille esitettävä kysymys
on, miksi yhtiöiden sijoitustoiminnan tuotot eivät
ole pitkällä aikavälillä vastanneet
asetettuja tavoitteita. Eläkeyhtiöiden sijoitustoiminnassa
on jo pitkään ollut ongelmia. Sijoitustoiminnan
haavoittuvuus tuli selväksi vuonna 2008, jolloin eläkevarojen
arvo laski 19 miljardia euroa ja sijoitustoiminnan tuotot olivat
miinuksella noin runsaat 12,5 miljardia euroa. Kun eläkemenot
ja eläkemaksutulot ovat suurin piirtein samalla tasolla,
syötiin siis eläkevaroja. Tämä jos
mikä pani vauhtia eläkeyhtiöihin, minkä vuoksi
eläkevarojen osalta olemme vuoden 2007 tasolla eli runsaassa
120 miljardissa eurossa. Työeläkkeiden rahoitusongelmien perimmäinen
syy on siinä, että työttömyysongelman
seurauksia ryhdyttiin hoitamaan työeläkejärjestelmällä.
Maksun nousua ryhdyttiin myöhemmin torjumaan sijoitusriskin
kasvattamisella. Vuonna 2008 ei saatu työeläkelaitosten
tavoittelemaa miljoonan euron lisätuottoa päivässä, vaan
jokaisena päivänä tuli sijoitustappioita
60 miljoonaa euroa riskinoton seurauksena.
Arvoisa puhemies! On syytä kysyä, missä on työeläkeyhtiöiden
sijoitusosaaminen ja riskienhallinta. Järjestelmässä viedään
läpi tarvittaessa vaikka väkisin ratkaisuja, joissa
riskienhallinta on pettänyt. Valtaa pitävät
työeläkelaitosten hallituksissa istuvat työmarkkinajärjestöjen
edustajat. Olemme nähneet viime kuukausina, kuinka vaikeaa
niiden on päättää yleisen eläkeiän
nostosta tai edes toimenpiteistä, joilla keskimääräinen
eläkeikä kohoaa 63 vuoteen. Mitä hyötyä hajautetusta
työeläkejärjestelmästä on
palkansaajien eläkkeiden rahoituksen kannalta?
Tavoitteena pitäisi olla eläkkeiden turvaaminen
eikä eläkeyhtiöiden välinen
kilpailu, joka syö eläkevaroja. Tavoitteena pitäisi
olla, että jokainen eläkevakuutusmaksuna suoritettu
euro poikii lisäeuroja. Huolestuttavaa on se, että työttömyyden
lisäksi iso joukko ihmisiä on menossa eläkkeelle.
Se tarkoittaa, että eläkerahoituksen mahdollisuudet
vähenevät, kun työttömyys on
korkealla ja työvoima vähenee.
Arvoisa puhemies! Juuri edellä mainitun vuoksi on asetettava
tiukkoja vaatimuksia eläkeyhtiöiden vakavaraisuudesta.
Työeläkeyhtiöiden vakavaraisuutta pohtiva
ryhmä saanee työnsä valmiiksi maaliskuun
loppuun mennessä. Odotan mielenkiinnolla ehdotuksia vakavaraisuusvaatimuksista.
Erityisesti yhtiöiden sijoitustoimintaan on asetettava
kestävyystavoitteita. Eläkeyhtiöt eivät
saa hukata senttiäkään kansalaisten maksamia
eläkemaksuja. Riskialttiita sijoituksia on vältettävä.
Eläkeyhtiöiden sijoitustoiminnan muodoista on
tarkasti säädettävä. Finanssivalvonnan
tehtävänä on huolehtia siitä, että eläkeyhtiöiden
sijoitustoiminta on vakaalla pohjalla.
En ole aivan vakuuttunut, että hallituksen lakiesitys
vastaa tarpeisiin tiukentaa eläkeyhtiöiden vakavaraisuutta
sekä asettaa niiden sijoitustoiminnalle vaativia kestävyystavoitteita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell antoi selvästikin ohjeita,
eikä ihan vähän antanutkaan, näille
kahdelle työryhmälle, jotka ministeri Hyssälä ilmoitti
esittelypuheenvuorossa asettaneensa tekemään tulevia
ratkaisuja.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän ensinnäkin yhteen
sanaan huomiota tuossa esittelypuheenvuorossa. Arvoisa ministeri
puhui tässä vaiheessa strategisesta operoinnista.
Minusta se ei kyllä ole strategista ollut viime aikoina
eikä voi ollakaan, se on taktista, joka on sattunut aika
hyvin kohdalleen. Ja samoin sattuivat hallituksen toimenpiteet,
se nopeus, millä tämä poikkeuslaki säädettiin.
Se oli niin sanotusti poikaa, näin piti juuri tehdä.
Olen Kauppalehdestä ja muualta seurannut kommentteja, ja
kukaan ei ole moittinut hallitusta tästä nimenomaisesta
teosta.
Arvoisa puhemies! Sitten tosiasiahan on se, että finanssikriisi
ei suinkaan ole miltään osin ohi. Tällä hetkellä on
syytä ja perusteltua aihetta odottaa toisen aallon tuloa,
ja saattaa eurokin olla jo vaikeuksissa. Se on nyt vaikeuksissa
Kreikan, Espanjan ja Irlannin takia, ja Yhdysvaltain dollari vahvistuu.
Ja siinä katsannossa tämä 2 vuotta lisää tämmöistä ylimenokautta,
poikkeuslailla toimimista, on mielestäni erittäin
perusteltua.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! En olisi noin pessimistinen kuin ed. Laxell
työeläkeyhtiöiden suhteen. Meillä työeläkeyhtiöt
ovat erittäin asiantuntevasti ja hyvin hoidettuja. Siellä on
hyvä asiantuntemus, ja eduskunta on säätänyt ne
riskirajat, joilla liikutaan, ne on täysin eduskunta säätänyt.
Ja meillä takavuosina ensimmäisenä Kuntien
eläkevakuutus lähti ylipäätänsä näille
markkinoille ja sai hyviä tuottoja ja pystyi kasvattamaan
pääomiaan, eläkevarojaan, ja muut seurasivat
perästä. Tämä tilanne, johon
nyt on jouduttu, on äärettömän
poikkeuksellinen. Kai me myönnämme, että tämä finanssikriisi
on hyvin poikkeuksellinen, joka kohtasi näitä eläkeyhtiöitä,
ja siihen on tehty poikkeukselliset toimenpiteet, tämä laki,
jota nyt täällä myöskin tänään käsitellään.
Ja se, että me pystymme pitkällä aikavälillä näitä asioita
tarkastelemaan, niin siinä mielessä ed. Pulliainen
voisi puhua strategisesta valinnasta, että tämä,
paljonko laitetaan painoa osakkeisiin, paljonko pannaan painoa muihin
papereihin, on semmoista pitkän aikavälin strategista suunnittelua,
mitä siellä yhtiöissä tehdään,
mutta varmasti tässä on taktista lyhyellä aikavälillä.
Sitten mitä tulee tähän eläkemaksun
suuruuteen, niin varmasti kaikki ymmärrämme, että siellä on
varmasti sitä maksupainetta pitkällä aikavälillä,
mutta tässä taloustilanteessa näitä välillisiä työvoimakustannuksia
ei kyllä hevillä kukaan halua olla korottamassa.
Mutta varmasti pitkällä aikavälillä sovitaan
näistä asioista sitten kolmikantaisesti.
Suomalainen työeläkejärjestelmä on
kestävällä pohjalla. Se on hyvin hoidettu,
sillä on kansalaisten luottamus, sillä on työntekijöitten,
työnantajien luottamus, ja minusta se on siinä mielessä ainutlaatuinen
järjestelmä, että se takaa kyllä ansaitut
eläkkeet. Elikkä jos on työuralla ansainnut
eläkkeen, niin saa sitten sen eläkkeen, että tässä on
vahva sidos tähän työelämään,
ja sen takia me haemme nyt näitä pitempiä työuria,
että myöskin eläkejärjestelmät
pitkällä aikavälillä ovat hyvin
kestävällä kannalla. Pitkällä työuralla voi
saavuttaa myöskin, voi kompensoida tulevan ajan kertoimen
vaikutuksia. Sillä on kaikenlaiset positiiviset vaikutukset
suomalaiseen työeläkejärjestelmään.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kysyn ministeri Hyssälältä mielipidettä siihen,
mitä totesi tässä muutamia viikkoja sitten Eläkesäätiöyhdistyksen
lehdessä sosiaali- ja terveysministeriön vakuutusosaston
ylijohtaja Pukkila. Hän asetti ehtoja poikkeuslain jatkamiselle ja
totesi, että olisi asetettava ainakin kaksi ehtoa: Asiakashyvitystä ei
tulisi maksaa niin kauan kuin poikkeuslaki on voimassa. Hyvityksiä ei
tulisi maksaa myöskään ennen kuin vanhuuseläkerahastoihin
on palautettu se miljardia euroa, joka poikkeuslailla rahastoista
otettiin eläkelaitosten vakavaraisuuden pönkittämiseksi.
Mikä on teidän kantanne näihin ehtoihin?
Pukkila on esiintynyt varsin kriittisesti tätä kaappausta
kohtaan.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! En nimittäisi tätä ensinnäkään
kaappaukseksi. Nythän viimeaikaiset tiedot työeläkeyhtiöitten
sijoitusten tuotoista ovat hyvin positiivisia, kehitys on erittäin
myönteinen. Jos tämä myönteinen
kehitys jatkuu, niin totta kai pystytään nämä rahastot
jälleen sitten — mitähän sanaa
tässä käyttäisi, ei voi sanoa,
että täyttää, koska niitä tuskin
täytetään — mutta joka tapauksessa
parantamaan sitä tilannetta tähän nykytilanteeseen
verrattuna.
Pukkilalla on oikeus omiin mielipiteisiinsä, mutta
näissä ryhmissä, jotka mainitsin, meillä on siellä niin
korkea asiantuntemus kuin meillä Suomessa oli mahdollista
saada. Siellä on kolmikannan edustus, ja siellä on,
kerroin juuri, tutkijaedustus, sinne koottiin sitä asiantuntemusta,
jota tästä maasta löytyi. Nämä työryhmät
yksimielisesti ovat kannattaneet sitä, että tehdään
jatko poikkeuslaille, kahden vuoden jatko. Minä luotan
siihen asiantuntemukseen, joka siellä on ollut, ja sen
varassa toimitaan. Sen varassa ja STM:n esityksestä sitten
hallitus on nämä päätöksensä tehnyt.
Olen kyllä tämän myöskin talouspoliittiseen
ministerivaliokuntaan vielä vienyt omana esityksenäni,
ja tästä on yksimieliset päätökset,
että näin toimitaan.
Tämä juuri antaa sitä luottamusta
siihen järjestelmään. Se luottamus on
uskomattoman suuri asia, että luotetaan siihen järjestelmään,
sen kestävyyteen ja sen hoitoon. Se, että me toimimme näin,
lisää sitä luottamusta, päinvastoin
kuin että olisimme juuri nyt tässä heikossa
markkinatilanteessa niitten markkinavoimien armoilla, mitä tulee
näihin osakemyynteihin ja niitten yhtiöitten vakavaraisuusvaatimuksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Pääministeri Vanhanen
viikko sitten totesi eduskunnassa: "Kun kansakunnan tilan tiivistää, voi
maailmanlaajuisen laman jälkeen ja ikääntymisen
oloissa todeta, että meillä ei ole tiedossa tulevaisuudessa
riittäviä varoja kansalaisille antamamme hyvinvointilupauksen
täyttämiseen." Arvoisa ministeri, mitä luulette
pääministerin tässä tarkoittavan,
ja millä tavalla ikään kuin tämä lasku
sitten tulee maksettavaksi kansalaisille, kun ei hyvinvointilupausta
voida täyttää?
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Jaan ed. Laxellin kanssa saman huolen työeläkejärjestelmän
tulevaisuudesta, olemme molemmat talousvaliokunnan jäseniä,
ja siellä tätä eläkejärjestelmän
asiaa on kovasti seurattu. Tämä finanssikriisi
on nimittäin todella iskenyt näihin meidän
eläkeläisiin ja eläkkeisiin, ja yksityiset
eläkkeet vain kasvattavat suosiotaan, mikä tavallaan myös
heijastaa sitä kansalaisten kokemaa huolta, saavatko he
todella eläkkeensä tulevaisuudessa. Minä toivoisin,
että kun mietitään, mihin näitä meidän
maksamiamme eläkevaroja sitten sijoitetaan, niin siinä käytettäisiin
kyllä todella suurta harkintaa. Täytyy muistaa
aina, että ne ovat palkasta jo maksettua tulevaisuuden
eläkettä.
Kannatan myös tässä yhteydessä tietenkin
tämän poikkeuslain jatkamista, koska sillä tavalla voidaan
ehkä hiukan puskuroida sitä, ettei nyt tämmöisen
kriisin keskellä lähdetä myymään meidän
esimerkiksi suomalaiseen teollisuuteen investoituja rahojamme ja
tällä tavalla dumppaamaan teollisuutemme hintaa.
Silloin se avaa tietenkin mahdollisuuden ulkomaalaisille sijoittajille
tulla ja ostaa nämä meidän teollisuuden osakkeet
edullisesti.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! En ymmärtänyt ihan tuota
ed. Lipposen sanontaa, että finanssikriisi on iskenyt eläkkeisiin.
Kenenkään maksussa oleva eläkehän
ei ole finanssikriisin johdosta — ehkä tarkoitittekin
jotakin muuta — ei ole millään tavalla
pienentynyt. Tässä pitkän aikavälin
kestävyyttä nimenomaan tavoitellaan.
Se, mitä pääministeri Vanhanen on
tarkoittanut tässä hyvinvointilupauksella, niin
uskon, että hän on tarkoittanut sitä juuri,
mistä Ahtelan työryhmä, mistä Rantalan
työryhmä on toista vuotta tehnyt töitä.
Elikkä tämä pitkän aikavälin
kestävyys riippuu siitä, millä tavalla
meidän työvoimamme kehittyy. Ja se, että olemme
pitempään työelämässä,
niin vuosikin tekee jo siellä ehkä parin miljardin,
kolmen miljardin edestä yhteiskunnalle lisää jaettavaa,
ja tässä on jo äärettömän
suurista rahasummista kysymys. Nyt kun suuret ikäluokat
vielä ovat työelämässä,
ovat vielä muutaman vuoden, nyt on se aika tehdä niitä ratkaisuja
ja päätöksiä, että me
saamme pidettyä ne suuret ikäluokat työelämässä,
jotta he eivät niin sanotusti karkaisi eläkkeelle,
kun meillä on tämä mahdollisuus nyt,
että meillä on työvoimaa. Meillä on
pienet ikäluokat tulossa, kaikki tiedätte, että nyt
on Suomen historiassa kääntynyt tämä lehti,
että meillä on pienemmät ikäluokat
tulossa työelämään.
Kaikella tällä voimme vaikuttaa siihen, minkälaiset
työeläkemaksut ovat tulevaisuudessa, kuinka paljon
meillä on niitä eläkkeenmaksajia. Totta
kai nämä ovat kaikki sidoksissa toisiinsa, ja sen
takia on tärkeää nyt, että käydään
tätä keskustelua yhteiskunnassa, niin kuin on
käytykin näiden työryhmien työstä,
arvioidaan niitä, ja tässä on hyvin monta
monta palloa nyt ilmassa tällä samalla sektorilla.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Hyssälä oli aivan oikeassa.
Sanoin tuossa väärin, eli ei ole todellakaan finanssikriisi
iskenyt näihin maksussa oleviin eläkkeisiin vaan
niihin tuleviin eläkkeisiin. Eli todellakin sanoin tuossa
väärin ja tarkoitin näitä tulevia
eläkkeitä. Mutta toivon todella sitä, että löydetään
ratkaisu siihen, että ihmiset jaksavat olla pidempään
työelämässä ja kerryttävät sitä eläkepottia
sen sijaan, että lähtisivät itse nostamaan
sitä eläkettä. Mutta silloin myös
työelämän pitää paljon
muuttua. Näitä asioita varmaan ministeriössä paljon
pohditaan: millä tavalla voidaan sitä työelämän
houkuttelevuutta kasvattaa sitten siellä, että yli
kuusikymppisenä vielä mielellään
jatkaa työelämässä.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä ministeri
Hyssälän kanssa siitä, että nyt
jos koskaan on kiire saada suuret ikäluokat motivoitua
jatkamaan työtä.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni kyllä tämän
poikkeuslain jatkamista täytyy erittäin tarkasti
täällä eduskunnassa ja valiokuntakäsittelyssä kriittisesti
punnita ja käyttää myöskin laajaa
asiantuntemusta, ja asiantuntemus ei todellakaan ole vain siellä kolmikantaringin
sisällä. Nimittäin tämän
finanssikriisin myötä sijoitusten tuotto tulee
pitkällä tähtäimellä olemaan
kyllä hyvin alhainen. Näköpiirissä on myös
aika, että maailman eläkerahastoista virtaa rahaa
ulos paljon enemmän kuin sinne virtaa sisään,
ja tämä ei tietenkään ole omiaan
lisäämään ainakaan eläkerahastojen
sijoitustuottoja. Minusta tämän poikkeuslain jatkamisella,
kannustetaan kansainvälisiä riskisijoituksia,
kun pitäisi, juuri kuten tässä lainaamassani
lehtihaastattelussa Pukkila toteaa, asettaa ehtoja. Nyt on käännettävä kyllä aivan
toisenlainen sivu valvonnassa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä on vähän
tragikoomista, kun puhutaan, miten suuret ikäluokat jaksaisivat
pitempään työelämässä,
kun 40-vuotias ministeri nilkuttaa juuri tänne aitioon.
Mutta ed. Yrttiaho on ihan oikeassa siinä, että eduskunta
käsittelee tämän huolella, kuuntelee asiantuntijoita.
Se on äärettömän hyvä asia,
ja tätä pitää seurata. Ja kun
nämä työryhmät nyt päättävät
työnsä, niin odotamme esitystä jopa hallituksen
esityksen muotoon — katsotaan sitten — niin että me
voimme antaa nämä esitykset jo nyt niin, että ne
olisivat käsiteltävänä, lähtevät lausuntokierrokselle,
mutta ovat syksyllä eduskunnassa. Jotenka me saamme ne
nopealla aikataululla käsittelyyn, ja sehän saattaa
olla, että poikkeuslaissa se viimeinen vuosi jää jopa
tarpeettomaksi, että sitä ei tarvita, vaan että me saamme
voimaan nämä uudet pysyvät lait, jotka pitkällä tähtäimellä sitä taloudellista
kestävyyttä takaavat. Mutta tämä on
hyvä, että se on nyt kahdeksi vuodeksi. Niin kuin
sanoin, se on pitkäjänteistä työtä se
sijoitussuunnitelma. Täytyy olla semmoinen varmuus myöskin
näillä yhtiöillä, että säädökset
eivät sillä tavalla muutu, että ne eivät
voisi toteuttaa sitä linjaa, jota ne nyt toteuttavat, mitä tulee
näihin osakkeiden myynteihin. Mutta äärettömän
hyvä on käydä huolellinen tarkastelu
ja seuranta, juuri niin kuin ed. Yrttiaho täällä totesi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vähän kommentoin, mitä ministeri
Hyssälä totesi työurien jatkamisesta.
Se on aika tavalla kiinni tietysti työnantajista, ei vain
työntekijöistä, ennen muuta työnantajista.
Usein siellä takapuolessa on se kalossin kuva, kun on saneerattu,
ja silloin on vaikea jatkaa sitä työuraa. Ja sitten
on jopa niin, että otetaan sieltä kehityskelpoinen
alle nelikymppinen ja pannaan vanhempi ulos ja tällä tavalla
saneerataan työpaikkoja, ehkä jopa työilmapiirejäkin
niin, että sinne tulee enemmän joustoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Kommenttini koskee tätä strategista
suunnittelua. Ajatelkaapas, että jos meidän sijoitusvarallisuutemme
tällä hetkellä on joku 130 miljardia euroa
ja siitä 70 prosenttia on säästötileillä,
tavallisilla, suurin piirtein tämmöisillä,
joissa ei oikeastaan korkoja ole ollenkaan, niin miten vaikea tehtävä on
tehdä tämä tulevaisuuden strateginen suunnittelu,
kun kansalaiset eivät uskalla osakesijoittamiseen laittaa.
Ne liikkeet ovat 500 miljoonaa, miljardi euroa. Silloin kun liikutaan
jo siellä, niin se on jo aika paljon. Elikkä kun
tähän kenttään sitten näitten
työeläkelaitosten pitäisi nämä yhteiset
työeläkevarat laittaa, niin onpa aika kova tehtävä.
Keskustelu päättyi.