3) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 1999
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on antanut mietinnön
valtioneuvoston oikeuskanslerin vuoden 1999 toimintakertomuksesta.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Kokkonen! Pyydän edustajia rauhoittumaan
ja kuuntelemaan tämän tärkeän
asian käsittelyä — puheenvuoro on ed.
Kokkosella — ja käymään yksityiset
keskustelunsa salin ulkopuolella.
Kiitoksia! — Valiokunta ei ole erikseen arvioinut oikeuskanslerin
yksittäisiä ratkaisuja ja kannanottoja. Valiokunnan
mietinnössä käsitellään
ensinnäkin kertomuksen jaksoa perus- ja ihmisoikeuksista
sekä kertomuksen kehittämistä. Valiokunta
pitää toivottavana, että tulevissa kertomuksissa
käsitellään yhtenäisesti perustuslakikysymyksiä oikeuskanslerin
suorittamassa listatarkastuksessa sekä sellaisia oikeuskanslerin
toimenpiteitä, jotka koskevat tasavallan presidentin ja
valtioneuvoston keskinäisiä suhteita. (Hälinää)
Arvoisa puhemies! Luulen, että oikeuskanslerilla saattaa
olla vaikeuksia kuulla puhettani.
Puhemies:
(koputtaa)
Aivan niin. Arvoisat edustajat, pyydän rauhoittumaan!
Kiitos! — Tämä saattaa edellyttää,
kuten valiokunta on huomauttanut, että Oikeuskanslerinvirastossa
kehitetään kannanottojen kirjaamiskäytäntöjä.
Valiokunta on lisäksi tarkastellut erityisesti oman
työnsä kannalta merkittäviä kysymyksiä hallituksen
esitysten säätämisjärjestysinformaatiosta
ja esitysten perustuslakivaliokuntakäsittelyn tarpeellisuutta
koskevasta ennakkoinformaatiosta. Valiokunnan mietinnön
taustalla ovat valiokunnan omien havaintojen ja asiantuntijoiden kuulemisessa
esiin tulleitten näkökohtien lisäksi valiokunnan
kaikilta ministeriöiltä pyytämät
selvitykset.
Perustuslakivaliokunta pitää tärkeänä,
että hallituksen esityksiin sisältyy tarpeen mukaan erillinen
säätämisjärjestysjakso. Tätähän
edellytetään valtioneuvoston antamissa ohjeissakin. Säätämisjärjestysjakson
sisällyttäminen hallituksen esityksiin tarjoaa
eduskunnalle keskitetysti tärkeän, melkeinpä ainoan
informaation, jonka avulla on arvioitavissa, onko esitys syytä käsitellä perustuslakivaliokunnassa.
Valiokunta näkisi hyväksi, että mahdollisissa rajatapauksissa
tällainen jakso pikemminkin sisällytettäisiin
esitykseen kuin jätettäisiin siitä pois.
Valiokunta ei pidä hyvänä sitä käytännössä yleistynyttä menettelyä,
että erillinen säätämisjärjestysjakso
jätetään pois, jos hallituksen esityksessä on
muutoin joko yleisperusteluissa tai yksityiskohtaisissa perusteluissa
käsitelty säätämisjärjestykseen
vaikuttavia seikkoja.
Valiokunta puoltaa sen käytännön
jatkamista, että esityksen säätämisjärjestysjaksossa
hallitus tarvittaessa kiinnittää eduskunnan huomiota
tarpeeseen arvioida esitystä myös perustuslakivaliokunnassa.
Tämän seikan selvittäminen on oleellinen
osa Oikeuskanslerinvirastossa suoritettavaa hallituksen esitysten
listatarkastusta. Nykyisin on käytäntönä,
että valtioneuvoston kanslia pyytää ennen
eduskunnan istuntokauden alkua ministeriöiltä luettelon
niistä hallituksen esityksistä, jotka ministeriöt
aikovat valmistella istuntokauden aikana eduskunnalle annettavaksi.
Tähän luetteloon, joka toimitetaan eduskunnalle,
otetaan myös tieto ministeriön arviosta, vaatiiko
esitys aikanaan perustuslakivaliokunnan lausunnon, niin sanottu
perustuslakivaliokuntamerkintä. Valiokunta on katsonut
mietinnössään, että näiden
merkintöjen osuvuutta ja kattavuutta voidaan parhaiten
edistää lisäämällä ministeriöiden
lainvalmistelijoiden ja lainvalmistelua johtavien virkamiesten perustuslakituntemusta.
Valiokunta on myöskin kiinnittänyt huomiota oikeusministeriön
erityisasemaan. Oikeusministeriö koetaan hyvin asiasyin
perustuslain asiantuntijaorganisaatioksi valtioneuvostossa. Tästä syystä on
valiokunnan mielestä tärkeätä,
että muut ministeriöt voivat luottaa oikeusministeriön
nimissä lainvalmistelun aikana esitettyihin perustuslakinäkemyksiin
tai niiden puuttumiseen. Näinä päivinä tietysti
voin todeta, että tämä saattaa olla kova
vaatimus yksittäiselle ministeriölle. Kuitenkin
tämän seikan tunnustaminen, että oikeusministeriö on
näissä asioissa asiantuntijaministeriö,
korostaa valiokunnan mielestä tarvetta organisoida oikeusministeriön
sisällä lausuntojen laatiminen muualla laadituista
säädösehdotuksista ja osallistuminen
ulkopuolisiin valmisteluhankkeisiin siten, että ministeriön
valtiosääntöoikeudellinen asiantuntijapanos
tulee aina hyödynnetyksi.
Valiokunta on vielä kiinnittänyt huomiota
tarpeeseen arvioida perustuslakikysymyksiä valtioneuvoston
EU-asioissa eduskunnalle antamissa kirjelmissä eli U-asioissa
ja selvityksissä eli E-asioissa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun oikeuskansleri itse on tullut tänne
paikalle, päätin pyytää puheenvuoron
joka tapauksessa. Itselläni ei ole huomauttamista taikka
tietenkään ei paljon voi ollakaan huomauttamista
perustuslakivaliokunnan mietintöön, mutta mielenkiinnolla
kuuntelin valiokunnan puheenjohtajan alustuspuheenvuoroa. Kun olen
lukenut mietinnön, täytyy todeta, että monelta
osin voi yhtyä siihen, vaikka ei ole ollut kuuntelemassa
asiantuntijoita, joita on kuultu nimenomaan näistä asioista,
mitä valiokunnan puheenjohtaja otti esille.
Arvoisa puhemies! Ajattelin muutamalla sanalla nyt, kun oikeuskansleri
on paikalla, ottaa esille joitakin niistä lukuisista viesteistä,
joita tämän päivän istunnon
johdosta varmasti hyvin monellekin kansanedustajalle on tullut sähköpostitse.
Myöskin eräs lehden pääkirjoitus
kosketteli nyt eläkkeelle siirtyneen apulaisoikeuskanslerin
haastattelua, jossa hän totesi — tai en tiedä,
mikä otsake haastattelussa oli, mutta pääkirjoituksessa
otsake oli — että oikeus ei aina toteudu. Tavallisen
kansalaisen oikeustaju on monesti kovalla koetuksella, ja pääkirjoitus
tulkintani mukaan on pohjautunut nimenomaan apulaisoikeuskanslerin
haastatteluun Helsingin Sanomissa.
Kun luin pääkirjoituksen, jäin hieman
pohtimaan sitä — entinen apulaisoikeuskansleri
oli hyvin pitkään tässä tehtävässä,
ja kun hän siirtyi eläkkeelle, hän toi
esiin näitä kansalaisten oikeusturvaan liittyviä asioita
hyvinkin voimakkaasti — jäin pohtimaan vain sitä,
kuinka Oikeuskanslerinvirastosta pystyttäisiin paremmin
vaikuttamaan valtioneuvoston esityksiin, koska oikeuskansleri kuitenkin
valvoo ja on mukana näissä valtioneuvoston istunnoissa
ja käy lävitse myöskin hallituksen lakiesityksiä.
Toivoisin, että oikeuskansleri joillakin sanoilla voisi
valaista ainakin allekirjoittanutta siitä, minkälainen
käytäntö tällaisissa asioissa
on, ovatko ne henkilökohtaisia keskusteluja esimerkiksi
oikeusministerin kanssa, jolloin sen kautta esitettäisiin
toiveita.
Eräs mielestäni mielenkiintoinen lehtiartikkeli
oli Helsingin Sanomissa joitakin aikoja sitten ja koskettaa ilmeisesti
juuri vuotta 1999 Oikeuskanslerinvirastossa. Lehdessä tämä oli
otsikoitu "Lakia sovellettiin Alavudella vuosi ennen lainmuutosta".
En tunne asiaa tarkemmin, vain lehtiartikkelin perusteella. Kun
tässä on äsken mainittu apulaisoikeuskansleri
Jukka Pasanen tehnyt oman ratkaisunsa ja todennut lehtiartikkelin
mukaan, ettei oikeuskansleri voi puuttua tuomioistuinten harkintavaltansa
rajoissa tekemiin ratkaisuihin, ymmärrän juridisesti
tämän.
Mutta tässä asiassa minua jäi vaivaamaan
se, että lainsäädäntöneuvos
oikeusministeriöstä on itse todennut, että hän
pitää itsestäänselvänä,
että voimassa olevaa lakia noudatetaan eikä lakia
ennakoida. Tässä tapauksessa valmisteluistunnossa
oikeuden puheenjohtaja oli yksin eikä ollut lautamiehiä,
vaikka se uusi laki tuli vasta vajaan vuoden päästä voimaan,
eli ennakoitiin tavallaan tulevaa lakia.
Minua jäi askarruttamaan se, että jos tämän suuntainen
toiminta hyväksytään, se saattaa aiheuttaa
kyllä minun mielestäni monenlaisia ristiriitatilanteita
ja hieman ehkä vielä enemmän epävarmuutta.
Luottamuksen puute kasvaa oikeuslaitokseen ja myöskin valitettavasti
laillisuusvalvojien suuntaan, jos näin selvästi
on ristiriitaiset käsitykset ylimmällä laillisuusvalvojalla
ja sitten taas oikeusministeriön virkamiehellä.
Myönnän, arvoisa puhemies, sen, että en
ole tutkinut ja nähnyt niitä asiakirjoja, vaan
tämä perustuu täysin Helsingin Sanomien
juttuun. Mutta minua itseäni jäi häiritsemään
tämä. Toivoisin, että jollakin tavoin
herra oikeuskansleri voisi ottaa kantaa tähän,
koska minun mielestäni kuitenkin perinteisesti meillä on
ollut se tilanne, että silloin, kun laki on säädetty
ja on ilmoitettu voimaantulopäivä, niin siitä saakka
sitä noudatetaan eikä ikään
kuin ennakoida. Näin minä olen itse ainakin tähän
saakka nämä asiat tulkinnut.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa rouva puhemies! Pyydän ensinnäkin
saada kiittää perustuslakivaliokuntaa hyvin yksityiskohtaisesta
ja, niin kuin aina, hyvin opettavaisesta mietinnöstä.
Kun se tuli jo kevätistuntokaudella, olemme valmistautuneet
seuraavaan kertomukseen mahdollisimman pitkälle ottamaan
varteen, sikäli kuin käytännön
syistä pystymme, ne näkemykset, mitä valiokunta
tuo esiin. Tämähän on menettely, joka
sinänsä toistuu vuosittain. Meidän virastomme
työn kannalta on erittäin arvokasta, että saamme
perustuslakivaliokunnalta palautteen vuosittain työstämme.
Arvoisa puhemies! Ehkä saan palata vielä yksityiskohtaisemmin
muutamaan näkökohtaan, jotka perustuslakivaliokunnan
arvoisa puheenjohtaja otti esille, mutta vastaan ensin ed. Vistbackan
hyvin olennaisiin näkemyksiin.
Myös meidän virastoomme on tullut viestejä kertomuksestamme.
Ne on luettu. Osittain ne kirjautuvat uusiksi kanteluiksi, mutta
niin kuin valiokunta toteaa, yksittäisiä asiaratkaisuja,
kanteluratkaisuja, ei käsitellä. Me tietysti tuomme,
jos eduskunnassa toivotaan, ne tarkasteltaviksi. Siihen ei sinänsä estettä ole.
Kysymys on lähinnä työnjaollinen.
Sen johdosta, minkä ed. Vistbacka viimeksi otti esille,
Alavuden tapauksen, toimitan hänelle ensi tilassa apulaisoikeuskansleri
Pasasen ratkaisun. Muistelen, että siitä jonkun
verran keskustelimme. Meillähän on virastossa
sinänsä tapa ja periaate, mikä koskee
myös apulaisoikeuskansleria, että kukin ratkaisija
toimii täysin itsenäisesti eivätkä siltä osin
kysymyksessä ole mitkään neuvotteluratkaisut
apulaisoikeuskanslerin ja oikeuskanslerin kesken esimerkiksi.
Yleisesti voin todeta, että kun tuomioistuinratkaisuista
kannellaan, meidän tutkinnassamme voidaan keskittyä lähinnä menettelyllisiin
kysymyksiin, aivan selviin seikkoihin, esimerkiksi kuulematta jättämiseen
ja määräaikojen ylittämiseen,
mutta ei siihen, mikä on tuomioistuimen harkinnassa. Myönnän,
että se, mitä ed. Vistbacka sanoi lain voimaantuloajankohdasta
ja sen soveltamisesta, antaa aiheen tarkastella tätä hyvin
tarkasti. Mutta niin kuin todettu, tähän on ehkä parempi
palata sitten, kun kaikin puolin on voitu perehtyä tähän
asiaan.
Ed. Vistbacka otti esille sen, miten voidaan Oikeuskanslerinviraston
listatarkastuksessa vaikuttaa siihen, että oikeus voisi
paremmin toteutua maassa. Siihen on tietysti jossain määrin mahdollisuuksia.
On tosin muistettava, että listatarkastukseen on käytettävissä yleensä pari
päivää aikaa, ei tosin kaikissa asioissa,
sillä joissakin tapauksissa voidaan olla jo kuukausia aikaisemmin
lausunnonantajana mukana. Lähinnähän
kysymys on lainsäädännön yksityiskohtaisuudesta.
Jos ajattelemme rangaistussäännöksiä, niin
kysymys on nimenomaan rangaistussäännösten
yksiselitteisyydestä ja selkeydestä. Joissakin
tapauksissa on tietysti mahdollisuus miettiä todistamisvelvollisuuden
jakautumista, noudattaen vanhaa roomalaisen oikeuden periaatetta,
että se, jolla on todistusaineisto hallussaan, tietyn väitekynnyksen
ylittymisen jälkeen on velvollinen sen esittämään.
Mutta kaiken kaikkiaan perusongelmia näissä yksittäistapauksissa
on se, että ei voida luotettavasti selvittää,
mitä oikeastaan on tapahtunut. Pelkkien väitteiden
perusteella ei voida oikeudellisesti ankaria johtopäätöksiä tehdä,
vaan asioita jää selvittämättä.
Silloin ei päästä ehkä sellaiseen
ratkaisuun, jota kantelija on meille kirjoittaessaan toivonut tai
edellyttänyt. Luulisin, että apulaisoikeuskanslerin
haastattelulausunto jossain määrin perustuu tähän.
Oikeustajua vastaamattomat ratkaisut ovat yhtä hyvin vaikeita.
Luulisin, että sekä hallitus, eduskunta että laillisuusvalvojat
ovat saman ongelman edessä usein, että joskus
vain lain soveltaminen johtaa tilanteeseen, jota ei ole voitu ennakoida.
Mutta, arvoisa puhemies, jos saan palata perustuslakivaliokunnan
mietinnön näkemyksiin, me pyrimme tietysti laatimaan
yleisnäkemyksiä perus- ja ihmisoikeuksista ja
muista, mutta vain sen aineiston perusteella, joka meillä on
kunakin vuonna käytettävänä,
koska laillisuusvalvojien on pidettävä hyvin selvänä se
raja, missä on yhteiskunnallinen tarkoituksenmukaisuusharkinta ja
missä ollaan tekemisissä puhtaasti laillisuuskysymysten
kanssa. Meillä ei ole poliittista toimivaltaa lähteä esimerkiksi
esittämään näkemyksiä siitä,
millainen lainsäädännön pitäisi
olla, vaan sen näkemyksen täytyy perustua aina konkreettisiin
tapauksiin.
Eduskunnan oikeusasiamiehen työtaakka kanteluasioissa
on olennaisesti raskaampi kuin oikeuskanslerin. Eduskunnan oikeusasiamiehen asioiden
määrä nousee lähelle 3 000:ta,
meillä ollaan noin 1 400:ssa. Tämän
aineiston määrä johtaa tiettyyn rajoitukseen
esittää yleisnäkemyksiä, mutta
siihen tullaan pyrkimään kaikin mahdollisin keinoin.
Säätämisjärjestysasioissa
on jatkuvasti opittavaa. Sikäli kuin olen voinut seurata — ja
meillä seurataan perustuslakivaliokunnan lausuntoja hyvin
tarkasti — ehkä noin joka kolmannessa perustuslakivaliokuntaan
menneessä asiassa valvonnassa on stiplu sikäli,
että perustuslakivaliokunta on havainnut jotain korjattavaa,
jota listatarkastuksessa ei ole pystytty löytämään.
Tältä osin tietysti me jatkuvasti joudumme opiskelemaan
perustuslakivaliokunnan käytäntöä.
Olennaista on tietysti, että lainvalmistelijoilla on se tieto,
joka perustuslakivaliokunnasta tulee, ja tässä suhteessa
esittelijöiden koulutus ja kirjoituskyvyn nostaminen ovat
avainasemassa. Valtioneuvoston kansliapäällikköjen
kokoukseen on saatettu tieto, että tämmöistä järjestettäisiin.
Sikäli kuin ymmärrän, oikeusministeriön
taholla tässä suhteessa valmistelut ovat edenneet.
Euroopan unionin asioissa lähettäessään
tänne direktiiviehdotuksen, säädösehdotuksen,
hallituksella pitää olla kanta siihen. Siinä pyrimme myös
selvittämään, onko siinä jotain
lausuttavaa mahdollisesti perustuslain osalta. Tähän
mennessä ei ole ollut konkreettisia havaintoja, että direktiiviehdotuksissa
oltaisiin perustuslain kanssa ongelmissa. Voitaneen pitää lähtökohtana,
että Euroopan unioni ei tuota sellaista lainsäädäntöä, joka
loukkaisi Suomen perustuslakia, koska se ei voi tuottaa sellaista
lainsäädäntöä, joka
loukkaa Saksan perustuslakia tai Italian perustuslakia noiden maiden
tekemien selvien varaumien vuoksi. Tässä suhteessa
valppaus on aina paikallaan.
Arvoisa puhemies! Toivon voivani vakuuttaa eduskunnan siitä,
että tulemme tekemään parhaamme, että voimme
toteuttaa ne ohjeet ja neuvot, joita täällä saamme.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Yhdyn minäkin kiitoksiin perustuslakivaliokunnalle
siitä, että on ihan oikeisiin asioihin kiinnitetty
huomiota ja tehty kohennusesityksiä. Mitä tulee
lakiesitysten valmisteluun, niin säädöspoliittisesti
on kiinnitetty huomiota siihen, että liian harvoin isoissa
asioissa käytetään raskaampia valmistelumuotoja:
komiteaa ja toimikuntaa. Ne mahdollistaisivat laveamman keskustelun
ja myös laatuarvioinnin jo valmisteluprosessin kuluessa.
Entistä useammin törmää siihen,
että varsin isojakin hankkeita valmistellaan pienellä porukalla
ja kiireisellä aikataululla, ja esimerkiksi nämä lausunnossa
havaitut ongelmat säätämisjärjestysperustelujen
osalta usein johtuvat tästä.
Oikeusministeriöltä pyydetään
lausunto yleensä silloin, kun ensimmäinen ehdotus
on valmistunut. Sen jälkeen lakiehdotus usein elää merkittävästi.
Seuraavassa vaiheessa oikeastaan, jos ei tiiviimpää yhteydenpitoa
ole järjestetty, Oikeuskanslerinvirasto törmää siihen
esitykseen ja pikaisessa muutaman päivän aikataulussa
koettaa katsoa, onko siellä mitään. Oikeusministeriö tulee
usein seuraavan kerran eduskunnan valiokunnissa lausumaan tarkemmin,
alan ekspertti erikoisvaliokunnassa ja perustuslakivaliokunnassa
valtiosääntöekspertti. Silloin voidaan
törmätä siihen, kun hienojakoisempaa
tarkastelua tehdään, että havaitaan sellaisia
ongelmia, joita alkuvaiheen yleisluontoisemmassa arvioinnissa ei
ole huomattu, ja ehdotus on mahdollisesti muuttunutkin aika merkittävästi
valmistelun edetessä.
Perustuslakivaliokunnan esittämät keinot,
kuten että olisi nimettyjä yhdyshenkilöitä tai
organisoitua yhteistyötä hankekohtaisesti oikeusministeriön
ja erikoisministeriön välillä, ovat varmasti
käyttökelpoiset. Siihen suuntaan on koetettukin
edetä. Myöskin esitetään, että oikeusministeriön
sisällä valtiosääntöasiantuntemus
ja sektorilainsäädännön tuntemus
yhdistettäisiin, että molemmat puolet tulisivat
käsitellyiksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja pitkin
lainvalmisteluprosessia. Myös Oikeuskanslerinviraston ja
oikeusministeriön välillä tätä yhteyttä tarvitaan,
että tosiaan kiinnitetään kattavasti
huomiota perusoikeus- ja valtiosääntöongelmiin,
mitä mahdollisesti esityksiin sisältyy.
Oikeusministeriö on jatkanut lainvalmistelun laatua
koskevaa kehitystyötä. Siinä nämä kysymykset
ovat keskeisesti esillä. Samoin uusitaan lainvalmistelijan
oppaita, jotka sekä sähköisesti että kirjallisessa
muodossa ovat jo sangen yksityiskohtaiset. Siellähän
on erikseen tehty perustuslakiopas, mutta oppaat on nyt tarkoitus
kirjoittaa yhteen ja mahdollisimman selkeään muotoon ja
siinä korostaa juuri näitä samoja näkökohtia, joihin
perustuslakivaliokuntakin on lausuntonsa perustanut.
EU:n asioiden valmistelussa on aivan oma ongelmansa siitä,
että ensimmäinen ehdotus, joka tulee, direktiiviehdotus
tai puitepäätösehdotus, mikä milloinkin,
on varsin usein raakile. Se on aika lailla alustava, ja sitten yksityiskohtaisempi
säännösten
muotoilu tapahtuu työryhmävaiheessa ja ennen neuvostojen
kokouksia. Kuitenkin eduskuntaa on haluttu informoida hyvin aikaisessa
vaiheessa, ja kun on kysymys tällaisesta raakileen luonteisesta
alustavasta ehdotuksesta, sitä pitää tietysti
korostaa selostuksessa, ja on kai ekonomistakin, että ei
kannata kovin yksityiskohtaista kirjelmää tehdä silloin,
kun voidaan hyvin ennakoida ja tietää, että ehdotus
tulee muuttumaan olennaisesti jatkovalmistelussa.
Tässä myöskin sitten valiokuntien
työekonomiaa pitää ajatella, että silloin
kun on tällainen alustavan luonteinen ehdotus, ei kannata
kauhean laajaa lausuntokierrosta, asiantuntija-apparaattia, laittaa
liikkeelle vaan antaa yleisiä suuntaviivoja ja ohjeita
siitä, mihin valtioneuvoston pitää jatkovalmistelussa
Suomen lainsäädännön ja Suomen
eduskunnan kannalta huomiota kiinnittää.
Tämä koskee tietysti myös säätämisjärjestys- ja
perustuslakiongelmia. Ne täsmentyvät usein vasta
siinä vaiheessa, kun ministerineuvostossa on jo koko lailla
valmis ehdotus, jossa eri jäsenmaiden kannat ovat ehtineet
vaikuttaa niihin pykäliin. Siinä yhteydessä kunkin
jäsenmaan perustuslakirajoitukset tulevat juuri työryhmävaiheessa
usein otetuiksi hyvin huomioon. Mutta esimerkiksi oikeus- ja sisäasiainsektorilla
ovat vielä ihan ministerineuvoston viime vaiheen päätöksenteossa
olleet eri maiden perustuslaki-rajoitukset esillä, joten
tämä vähän aiheesta riippuen
on huomion kohteena koko sen EU-säädöksen
valmisteluprosessin ajan. Siinä mielessä, jos tällaisia
alustaviakaan epäilyjä on jo ensimmäisessä eduskunnan
informoimisvaiheessa, sellaiset on syytä siihen kirjelmään
kirjata, jotta myös eduskunnan päässä asiaan
osataan oikein asennoitua.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pari pientä kommenttia vielä.
Oikeuskansleri Nikula totesi, että kansalaiset toivovat
usein yksittäisiin tapauksiin puuttumista. Tämä on
aivan totta. Me saamme kovin paljon kirjeitä ja yhteydenottoja,
joissa toivotaan, että perustuslakivaliokunta myöskin
ryhtyisi käsittelemään asioita, jotka
ovat jo kulkeneet kaikkien instanssien läpi, olleet jo
oikeuskanslerilla, oikeusasiamiehellä jne. Meillä ei
ole mitään edellytyksiä siihen ottaen
huomioon laaja muu tehtäväkenttämme.
Meidän mielestämme on sillä tavalla,
että jos järjestelmä ei toimi kunnolla, pitää muuttaa
järjestelmää. Siihenhän tässä talossa
on toki eväät.
Yleisesti ottaen kuitenkin näyttää siltä,
että perustuslakivaliokunta on ollut suhteellisen tyytyväinen
oikeuskanslerin ja ylimpien lainvalvojien toimintaan emmekä mitään
suuria huutavia epäkohtia ole nähneet. Ymmärrämme
myöskin ne paineet, jotka kohdistuvat listatarkastuksiin, kun
aika on hyvin rajallinen ja voimavarat, jotka ovat käytettävissä,
ovat niin ikään rajalliset. Sitten vielä on
kysymys siitä, että perustuslaki on muuttunut.
Kun me valiokunnassakin kuulemme useita asiantuntijoita ja hekin
saattavat olla kysymyksistä eri mieltä, niin ei
ole tietysti outoa, että listatarkastuksissa ehkä hyvinkin
yksinäinen virkamies joutuu joskus aikamoisiin ongelmiin.
Ministeri Koskinen puuttui myöskin selvityshenkilökäytäntöön
ja totesi saman ongelman, joka eduskunnassakin on moneen kertaan
tullut esille. Ei ole aivan ongelmatonta, että on menty hyvin
kapeisiin valmisteluelimiin. Toivoisin, että siihen sekä oikeuskansleri
että oikeusministeri voisivat eri yhteyksissä kiinnittää huomiota.
Minusta tällainen parlamentaarinen demokratia toimii paremmin
silloin, kun me todella kansanvaltaisesti myöskin valmistelemme
asioita mahdollisimman avoimesti. Sitähän me käymme
opettamassa muillekin maille, hiljakkoin itsenäistyneille
maille. Minusta meidän pitäisi tässäkin maassa
toimia omien oppiemme mukaisesti.
Vielä EU-asioista informoiminen: On minusta hyvä asia,
että nämä asiat tulevat mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa eduskuntaan, mutta siinä näyttää vielä kansanedustajillakin
olevan opiskelemista, että ymmärrämme,
että me voimme osallistua valmisteluun täysipainoisesti.
Tuntuu siltä, että näihin ei aina osata
suhtautua ihan täydellä vakavuudella.
Sitten on eräs ongelma, joka aivan viime päivinä on
tullut esille. Se on se, että kun perustuslakiamme valmisteltiin,
ei itse asiassa ehkä otettu riittävästi
huomioon EU-asioitten käsittelyä. Tämä on
varmasti asia, johon joudumme jossakin vaiheessa vielä palaamaan.
Keskustelu päättyy.